اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

متى سنعود ... ؟؟؟؟؟؟ - سبب غربتنا .. وحوافز عودتنا ...

Recommended Posts

وصدقني ناس كتير ماتقدرش تخرج من مصر لانها اتعودت ان امورها تمشي بالنفوذ هتجيبه بره منين فمصر بالنسبة لها افضل مكان

تعقيبا ً علي النقطة دي ... والله يا هيرو انا جوز خالتي لواء شرطة وجوز بنت خالي وكيل نيابة بس انا من النوع اللي مبحبش الوسايط نهائيا ً حتي موضوع سفر لية بقا ... لو ربنا كرمني وبقيت حاجة الناس هتقول دا فلان اللي عملة وفلان اللي سوالة .. بص انته بتقول تثبت ذاتك ... ذاتك بنفسك وعيشتك في مصر حتي ولو بواسطة تخنق ... عليه العوض ومنه العوض جيل الله يعلم بيه فعلا ً

اخي العزيز الحكاية نسبية وانت لسه صغير 23 سنة غيرك ف 30 ومش متجوز

الحكاية مش كبير وصغير ولا هتفرق جواز او لا انا قولت حتي ولو اتجوزت كل يوم بيعدي طموجك بتزيد دا لو انتة استقريت ماديا ولقيت فرصتك طبعا ً ... أما لو طبشت معاك فكل يوم يأسك واحباطك هوه اللي بيزيد ... دي معادلة يا أخي العزيز في وطننا الغالي مصر

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...

سؤال متى نعود الى مصر

هو سؤال بالضرورة يخطر في بال كلا منا ولكن

قد يحاول البعض تجاهله ويستطيع وقد لا يستطيع البعض ذلك

المهم عبارة متى نقطف الزهرة هي عبارة جميلة جدا ولكن

حينما حان وقت قطاف الزهرة بعد 5 سنوات من العمل في اوضاع عادية

ظهرت في الافق مشكلة وهي ضرورة الاختيار بين هنا بعد

بداية ( ترقيات وما يصاحبها من تحسن كبير في الوضع الوظيفي والمالي والحمد لله) والوظيفة في مصر

حيث ترفض جهة العمل في مصر تجديد الاجازة وهي بكل حال تعتبر من الجهات الحكومية الجيدة من الناحية المادية على الاقل

وعلي ان اختارعمري الان 40 سنة واولادي في المرحلة الابتدائية وهم معي بالخليج

هل من مساعدة في الاختيارحيث ان المعارف ينصحوني بالعودة

نظرا لصعوبة الحصول على وظيفة اخرى بمصر على نفس المستوى وكذلك بسبب السن

رابط هذا التعليق

يااااااااااااااااااااااااااااااااه

الموضوع ده من 2002

انا قريته مداخله مداخله

و بما اني عضو جديد

لم اعرف احدا من المشاركين الا الفاضلين

سي السيد و اسد

يا تري و احنا في 2010

حد رجع لمصر و استقر فيها فعلا ؟

الفقر في الوطن غربه

رابط هذا التعليق

يا تري و احنا في 2010

حد رجع لمصر و استقر فيها فعلا ؟

يا أدريانو هي مش كوتا محدده

يعني كل سنة ناس لازم ترجع أو تهاجر أو تعود أو تغترب بعدد مُعين

بمعنى

كل واحد وظروفه

ولكن اولاً لا أتفق مع رأي الزميل طارق

المشكلة الكبرى ان وضع مصر يزداد كل سنة سوء عن الأول وكل سنة تزداد بعد عن فكرة العودة لمصر

والدليل ذكرناه قبل ذلك الاف المرات وهو إننا كمنغتربين نعتبر الأستثناء .. ولكن القاعدة هي وجود ملايين في مصر يعيشون عيشه محترمه مادياً معنوياً ...

ولا يوجد أي سبب لأي مغترب او مُهاجر إنه يبرر لنفسه إن مصر جحيم وعليه أن يهرب او ألا يعود أبداً .. لأن ماحدش هايحاسبه ويقول له قاعد عندك ليه لحد دلوقت ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

والدليل ذكرناه قبل ذلك الاف المرات وهو إننا كمنغتربين نعتبر الأستثناء .. ولكن القاعدة هي وجود ملايين في مصر يعيشون عيشه محترمه مادياً معنوياً ...

ولا يوجد أي سبب لأي مغترب او مُهاجر إنه يبرر لنفسه إن مصر جحيم وعليه أن يهرب او ألا يعود أبداً .. لأن ماحدش هايحاسبه ويقول له قاعد عندك ليه لحد دلوقت ...

معااااااك 100% يا س س مهما هتطول الغربة أكيد لنا عودة إن عاجلا أو آجلا وده رأيي الشخصي أن مصر لسه بردو بخير وعايشة والناس فيها مبسوطين وأنا الحمدلله بفرح لما بتلكم مع واحد صاحبي وألاقيه رافض السفر بره مصر بحس أن الحمدلله لسه الناس مستريحين

رابط هذا التعليق

معااااااك 100% يا س س مهما هتطول الغربة أكيد لنا عودة إن عاجلا أو آجلا وده رأيي الشخصي أن مصر لسه بردو بخير وعايشة والناس فيها مبسوطين وأنا الحمدلله بفرح لما بتلكم مع واحد صاحبي وألاقيه رافض السفر بره مصر بحس أن الحمدلله لسه الناس مستريحين

شوف يا عم غريب

الموضوع نسبي وقُتل بحثاً ونوقش الاف المرات

فلو واحد نظرته تشاؤمية فهاينظر للجنه نفسها على إنها جحيم ...

ولو واحد متفائل ومثابر .. فالأمور هاتتيسر له تماماً

والله يا جماعة حصل الموقف ده قدامي من أسبوعين

صديق لي يعمل في مجال الحاسب الألي وعنده مشاكل مع شركته هنا وتقربياً خلاص العلاقة بينهما أنتهت .. إتعرض عليه في مصر يعمل مبرمج في شركة عالمية كُبرى في مصر بمرتب حوالي 15 الف ج شهرياً ..

رفض

ليه يا عم ؟

يقو لك فرضنا نزلت وأشتغلت شهر إتنين وبعدين مشوني

أبقى لا طولت السعودية ولا مصر !!!!!!!!!!!!!!!!

وطبعاً لا تعليق

-------------

لي زمايل دراسة متخرجين معايا في نفس العام .. ومنهم من بدأ حياته محاسباً أو في مجال أخر غير المحاسبة وبدأوا صغار جداً .. يعني مقارنة بمرتبي أول ما بدأت هنا .. فيعتبروا كان بياخدوا ملاليم .. ومنهم على سبيل المثال من بدأ مع حازم حس بـ 150 شهرياً .. يعني ما يجيبوش ساندوتش فول يومياً في وقتها ..

ولكن جميعهم بدون استثناء وصلوا بالصبر إلى مراكز مرموقة وما شاء الله منهم من يعيش عيشه أحسن مني بمراحل الأن ...

وعاوز حد يشرح لي .. هما الناس الناجيحين حتى ولو في وظائف حكومية في مصر .. جميعهم نزلوا من المريخ على مصر يعني ؟

أو اللي عنده بيزنس خاص .. جاي منين وبدأ امتى ؟

حكيت لكم على شاب في منطقتي يعتبر قد ولادي ... :)

يعني ممكن ما يكونش كمل 30 سنة ووقت ما كنت في الجامعه كان هو لسه بيلعب في الحارة .. أنا أكبر منه بتسع سنوات تقريباً ..

نزلت لقيته رجل أعمال يُشار إليه بالبنان .. بعد ما فتح ورشة لتصنيع أسلاك الكهرباء وبدأ صغير جداً .. والأن شرب الصنعه وأصبح لديه العديد من العمال والموظفين وبقى حاجه تانيه خالص

هانقول صدفه بقى ولا صاحبنا أتغرب وهاجر بره ورجع ؟

وغيره وغيره من النماذج الناجحة اللي مالهاش دعوه بنظرات التشاؤم اللي حواليها او مالهاش في تقطيم المجاديف أو اللي لو فشل مره وأتنين بالعزيمة والصبر بيقف تاني على رجله ويكمل ..

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...

للرفع

هو فيه حد دلوقتى يعرف هو هيرجع مصر امتى؟

وليه؟

طيب ولومش هيرجع. ايه السبب؟

والناس اللى جوه مصر دلوقتى رايهم ايه؟

اموت واعرف الناس اللى اتكلمت فى 2002 رايهم ايه النهاردة ووصلوا لفين بجد

بالذات الاستاذ سيد مرزوق

أتمنى التوفيق للجميع

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

موضوع قيم جدا

و لقيت استاذي حسام رفعه من قبل لكن لم يستكمل الحوار

بعد الثورة

و المستجدات اللي حاصلة

يا تري بتفكر ترجع مصر

طيب حاطط خطة للرجوع....و لا الرجوع بيكون مجرد ما تتفاقم المشاكل هنا او ينتهي العقد....(كله وارد) و بالتالي مصر هتبقي الحل الوحيد

يا تري لما بترجع عندك مشاكل في "التكيف" يعني انت عشت في بيئة معينة....هل لما بترجع بتقدر تتكيف مع البيئة الجديدة...او خلونا نقول القديمة

طب ايه هي الارعاض اللي انت تقول لنفسك....كفاية كده....انا لازم ارجع

و لا اللي بياخد قرار بالغربة بينكتب عليه طول عمره

عندي اصدقائي هنا عملت استفتاء سريع بينهم معظمهم بيدور علي هجرة لكندا استكمالا لغربته في الامارات و العودة مش علي الخريطة

ايه رايكم؟؟؟

شكرا مقدما

رابط هذا التعليق

القرار مرتبط بالهدف من الغربة وسقف الطموحات

فاللي بدا الغربة وهو عارف هو عاوز ايه بيت زوجة مشروع سيارة الخ هو عارف هيرجع امتى

اما اللي سافر وهو مش عارف مسارف ليه ميعرفش هيرجع امتى

عن نفسي الزواج والشقة -لاني اتبهدلت ايجارات وعفشي كان هيترمى بالشارع-ومصلحة

والحمد لله تزوجت وجبت الشقة وقاب قوسين او ادنى من المصلحة

تحياتي للجميع

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

أجمل مافي الأمر..

أنني عندما طرحت هذا الموضوع .. منذ عدة شهور .. كان السؤال متى سنعود

ولكن من سياق النقاش .. وجدت أن أمر العودة شئ صعب . وللبعض قد سكون مستحيل

والإقتراحات هي كيفية التأقلم على الوضع القائم ..

ورأيي الحالي ..

هو أن العودة صعبة أو غير منطقية في الوضع الحالي ..

وأعتقد أنه لا يمكن الإصلاح بهؤلاء الناس الموجودين حالياً ..

وأعتقد أن عودتنا قد تكون مرهونة بالتغيير ...

والله المستعان

السلام عليكم

فى السطر قبل الأخير فى مداخلة الأخ / أسد

وهو ان العودة مرهونة بالتغيير

والآن وقد حدث التغيير

اكرر السؤال

متى ســنعود

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لقد قرأت الموضوع من بدايته لأستفيد من آراء وخبرة الأخوة الأفاضل لأننا كمغتربين لا يشغلنا سوى هذا السؤال

متى سنعود ؟؟

سأتحدث عن نفسى وبعض أخواننا المغتربين فى منطقة الخليج

وكما قال الأخ أسد بأن المغتربين فى هذه المنطقه سوف يعودون ولو بعد حين وذلك اما برغبتهم او رغما عنهم

وكلنا هنا كمغتربين نتحدث فى هذا الموضوع ليل نهار

كلنا اتينا الى هنا بدافع اقتصادى بحت وأكرر دافع اقتصادى بحت يعنى هربا من البطاله والفقر وسعيا لظروف ماديه افضل ولكن للأسف بدون هدف محدد او واضح ....

وقتها كان المهم ان نخرج من المعاناه وبعدها يأتى الفرج

وبعد فترة من الغربه ( واشباع معظم احتياجاتنا ) نبدأ فى الشكوى من مرارة الغربه والتفكير فى العوده

ومن فتره قصيره عندما كانوا يسألونى متى ستعود كان ردى اننى لن اعود الا اذا رفدونى من عملى واضطررت الى العوده

ولكن بالتفكيير فى اننى لابد من ان أعود فى النهايه حتى لو رغما عن ارادتى

قررت ان اكون صاحب القرار وان احسب حساب هذه اللحظه من الآن بعد ان كنت متجاهلها حتى لا اصطدم بالواقع الأليم

المهم حاليا قررت ان احدد موعدا للرجوع وبدأت افكر مع نفسى وكان هذا الحوار

- انت ليه خايف ترجع

- انا هنا عايش كويس انا وأسرتى وكمان عندى فرصه من هنا انى اساعد من يهمنى امرهم فى مصر .... والرجوع مخاطره ومغامره قد يعيدنى الى المعاناه وضيق الظروف مره اخرى

- طيب ايه اللى ممكن يطمنك ويخليك ترجع

- ممكن ارجع لو حصلت دخل مادى مناسب يعيشنى فى نفس المستوى اللى انا عايشه هنا ... يعنى ببساطه ممكن ارجع بشرط انى اعيش مستور فى مصر واكمل تربيه اولادى بدون مشاكل ماديه

- طيب ليه مفكرتش ترجع تعمل مشروع صغير يوفرلك الدخل اللى انت عايزه او على الأقل تحط فلوسك فى بنك وتشوفلك شغلانه هناك

- بصراحه فيه ناس كتير نزلت ورجعت تانى بعد ما ضاعت فلوسهم وفيه ناس نفسها ترجع تانى ومش عارفه وبتندم على اليوم اللى قررت فيه الرجوع

- ما هو كمان فيه ناس زمايلك من دفعتك مطلعتش بره مصر واشتغلت وتعبت وصبرت وبقت حاليا من اصحاب الملايين و ماديا احسن من اى مغترب

- كلام صحيح ... بس انا لما بنزل اجازات بقعد معاهم وبأستشيرهم وبقولهم انى عايز ارجع وبطلب منهم يساعدونى ويدلونى على اول الطريق علشان ارجع واشتغل فى مصر بس كلهم بيقولوا لا خليك هناك على الأقل الفتره دى لأن الوضع حاليا تعبان وفيه كساد وفيه وفيه.....

كل سنه اسمع الكلام ده ..

انا نفسى انزل واشتغل وانجح فى بلدى بس عدم وجود خبره فى مجال معين والخوف من ضياع القرشين اللى الواحد عملهم بيمنعنى من التفكير فى الرجوع

- يعنى انت مستنى ايه ... حترجع امتى ... لما تعجز مثلا.... وبعدين كمان انت ولادك خلاص كام سنه و داخلين على الثانوى والجامعه ساعتها ح تعمل ايه وخصوصا انك رافض مبدأ انك تعيش فى ناحيه واولادك فى ناحيه ..ما انت ساعتها لازم تنزل غصب عنك ولا عايز تخسر اولادك

- لا طبعا لازم انزل معاهم

- طيب ما تستعد وتحضر نفسك من دلوقتى ...حدد هدفك انت عايز ايه من الغربه ...قاعد لأمتى ...

- انا عايز انزل وانا عندى بيتى مفروش وكامل من كله وكمان لازم اشترى عربيه ويكون عندى قرشين اعمل بيهم مشروع صغير يطلع لى دخل مناسب بعد الغربه والتعب

- ماشى كلامك الشقه والعربيه وعرفناهم بس القرشين دول كام بالتحديد

- كام ..كام ..( وبعد تفكير عميق ) ..مش ح اقدر احدد المبلغ كام لأن ده يتوقف على المشروع اللى انا عايز اعمله ... وللأسف انا حاليا مفيش حاجه فى دماغى يعنى مش عارف ايه انسب حاجه خصوصا ان معنديش خبره فى اى حاجه وكمان خايف من المغامره

- يعنى ايه مفيش هدف واضح ... مفيش رؤيه محدده ..ح تفضل كده كتير ..انت عايز ايه بالظبط

- ما هو انا خايف من المغامره بمستقبلى ومستقبل اولادى ..خايف اخرب حياتى بأيدى ...القرار صعب...نفسى الاقى حد يشجعنى ..حد امين وثقه .. نفسى انزل واشتغل واتعب زى ما بتعب هنا وانا

متأكد من ان التعب ده ح يجيب نتيجه فى الآخر لأن ربنا قال كده

- لازم تحدد انت عايز ايه ..لازم يكون عنك هدف واضح ... طول ما انت سايب نفسك كده ح تفضل تدور فى حلقه مفرغه وح تضيع عمرك فى الغربه ويمكن ترجع مشحون لا قدر الله

- انا فاهم الكلام ده بس اعمل ايه ما انت شايف الظروف ... هيه العمليه سهله كده ..انزل وخلاص

- ايه رايك طالما ان دى مشكلتك ومشكلة معظم اصحابك اللى هنا ..ايه رايك لو تحطوا ايديكم فى ايدين بعض وتحاولوا تعملوا حاجه ..عمل جماعى يعنى ..ما هو الأتحاد قوه ..يعنى لما تشوف ناس

اصحابك كويسين وتحاولوا تعملوا مشروع ولا حاجه مع بعض ... يبقى كده قللنا المخاطرة وتشجعوا بعض وتعينوا بعض على المصاعب المحتمل مواجهتا مستقبلا

- كلام كويس ... انا فعلا ح ابتدى افكر فى الموضوع ده واعرض الفكره على اصحابى اللى بأثق فيهم ...خصوصا وان فيه ناس كتير عملوا كده ..وفيهم اللى نجحوا وفيهم ناس فشلت ...وعموما وفى

جميع الأحوال .... انا لازم الاقى حل لازم اوضع حد ونهايه وطالما بدأت بالتفكير الجدى لازم ح اوصل لنتيجه مرضيه باذن الله

------------------------

ده كان الحوار اللى دار بينى وبين نفسى واللى حبيت انكم تشاركونى فيه ونفكر مع بعض يمكن نوصل لنتيجه

وطبعا انا اتكلمت من منظور مادى بحت لأن دى الحقيقه على الأقل لمعظم المغتربين فى الدول العربيه

بس طبعا انا عندى رؤيه فى التغيير والأصلاح وشايف ان ده ممكن يحصل من خلال القضاء على الفقر والبطاله لأن الفقر هو سبب كل المصايب اللى بنشوفها اليومين دول

يعنى انا من زمان جدا من قبل ما اسافر وانا بحلم ان انى أشترى ارض كبيره فى الصحرا واجيب الشباب اللى عايزين يشتغلوا ويتعبوا ويعيشوا عيشه كريمه

نفسى اجمع الشباب دول ونروح الصحرا نزرعها ونبنى لكل واحد بيت صغير يبتدى فيه حياته الأسريه ... وكل اسرة تبقى بتشتغل وبتنتج .... ونعمل مدرسه وفرن وجامع وكنيسه ومستوصف صغير وكل واحد يشتغل ويطلع اللى عنده ويكون فيه شفافيه فى كل حاجه ونكون مجتمع مترابط بسيط منتج مثقف نموزجى .... ليه لأ

انا عن نفسى لحد دلوقتى لو حد عرض عليه الموضوع ده لن اتردد فى الموافقه

انا عايز ايه واى شاب وشابه عايز ايه غير عيشه آدميه

طبعا ده مش خيال ولا رومانسيه زايده ...لأنى شفت الكلام ده اتحقق فعلا ..

عمله واحد دكتور فى الزراعه كان عايش بره ورجع عمل الكلام ده وكان مشروعه هو الزراعه بدون مبيدات ومؤثرات وراثية وبيصدر انتاجه المتميز الى اوربا ....

وتم تأسيس مجتمع نموزجى والناس عايشه عيشه بسيطه بتعلموا ويتثقفوا وينتجوا بعيد عن زحام المدن والتلوث والضغوط العصبيه متحدين مترابطين عندهم قيم ومثل ومبادىء بيربوا اولادهم عليها وكل واحد بيعمل شغله بضمير لأنه حاسس انه بيشتغل لنفسه ولأهله وأصدقائه

المهم واللى عايز اوصل له طالما ان همومنا واحده ليه ما نحاولش نلاقى لها حل جماعى

ليه منفكرش نساعد الناس اللى عندها استعداد تشتغل وتتعب بس معندهاش امكانيات

وايدى فى ايد اى حد عنده نفس القناعه نحاول نعمل حاجه فى حدود امكانياتنا اللى ممكن تكون ضخمه جدا لو تعاونا وكانت النيه خير

:D :D فرحت جدا لما لقيت نفسى كاتب الكلام ده سنه 2004

ولسه مؤمن بيه لحد الآن

وكمان انا نازل قريب جدا

رابط هذا التعليق

[:D :D فرحت جدا لما لقيت نفسى كاتب الكلام ده سنه 2004

ولسه مؤمن بيه لحد الآن

وكمان انا نازل قريب جدا

يعنى نزلت بعد 7 سنوات من كتابة الكلام ؟

بصراحة اعتقد ان موضوع نزولك كان غير مخطط له او ان الثورة سرعت بيه على العموم ربنا يوفقك وقولنا ايه خطتك لما ترحع

لان كلنا بيراودما الحنين والعودة الى الوطن

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

أرى العديد من رواد هذا المنتدى يقيمون خارج مصر .. سواء بداعي الهجرة .. أو متعاقدون للعمل في إحدى دول الخليج العربي .. وفي أماكن أخرى متنوعة من العالم ..

لذلك رأيت هذا السؤال يلح في رأسي .. وبالتأكيد في رأس كل مصري يعيش خارج مصر ..

ما هو سبب غربتنا ..

الأسباب معروفة .. وجاهزة للرد .. وقد تتمثل في :

- أسباب إقتصادية

- أسباب سياسية

- أو أسباب أخرى متنوعة مرجعها شخصي بحت في معظمها

وكثيراً ما طرحت الجزء الآخر من السؤال ، وعنوان ذلك الموضوع .. ألا وهو .. متى سنعود ؟؟ وماهي المحفزات التي تجعلنا نعود ؟؟

طرحت هذا السؤال تقريبا على جميع أصدقائي ومعارفي .. ولكني لم أحصل على إجابة شافية أو قاطعة من أي منهم ..

لذلك فقد إرتأيت أن أطرح هذا السؤال هنا .. ولنناقش هذا الموضوع سوياً ..

أنا شخصياً بدأت رحلتي في السفر مع بداية 1988 .. السبب إقتصادياً بشكل أساسي ..

ثانياً .. وهو سبب ليس له نفس الثقل .. إحساسي بالقهر في مصر .. فوقتها كنت صغيراً في العمر .. وكانت لي رغباتي العارمة في التعبيير عن آرائي السياسية بكل حرية .. وهو مالم أجده في مصر ..

وبالطبع لم أجده في سفري .. فقد سافرت إلى الكويت ..

لذلك فأعترف أن السبب الرئيسي هو سبب إقتصادي بحت ..

ولما تحقق الجزء الأول من مشروعي وتمكنت من الحصول على شقة والزواج قررت العودة إلى مصر .. بعد سنتين ..

وعملت في مصر لمدة سنة ونصف ..

ولكن لأسباب إقتصادية قررت السفر مرة أخرى ..

وقدمت للعمل بالسعودية منذ عام 1991 .. على أمل أن عقدي هو لعامين .. فقد يحقق لي بعض الإستقرار .. وتنمية مستواي الإقتصادي ..

ولكن وحتى الآن .. فأنا لا زلت هنا ..

وأسباب بقائي أن الوضع في مصر غير مشجع على العودة (إقتصادياً) بالإضافة إلى أن الحياة هنا أيسر وأسهل من الحياة لمصر ..

ومع ذلك فأنا لا أستطيع البقاء سوى عدة شهور هنا .. وأسافر إلى مصر ، حتى ولو لأيام قليلة .. فالحقيقة أن مصر بتوحشني ..

هذه حقيقة .. فبالرغم من غربتنا فإن مصر تسري في دمائنا ..

وكل من هنا في هذا المنتدى مثلي .. وإلا لما تجمعوا هنا ..

والسؤال ..

ماذا ننتظر لنعود ..

وماذا يمكننا عمله .. للوصول إلى ما يحفزنا للعودة ..

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا شخصياً لو ألاقى عمل جيد فى مصر ومش شرط عائد مادى مرتفع بالعكس انا عايز عائد مادى مناسب يكفل لى الحياة الكريمة

لو ده موجود هرجع مصر فوراً وبدون أدنى تردد

يااااااااااااااه على مصر وجو مصر وناس مصر

كفاية الأعياد اللى هنا فى السعودية واللى عاملة زى الجنازات .. الواحد كأنه عايش ومش عايش

وربنا ييسر الأحوال

KNOWLEDGE IS POWER

:egyflag:

رابط هذا التعليق

معظم اللى بيرجعوا بعد شوية بيندموا انهم رجعوا وبيرجعوا للغربة تانى

طب اقولكم حاجة اللى عايز يرجع يجيبنى مكانة

وبكدة يبقى خدمنى ورجع بلدة اللى بيحبها

تحياتى

رابط هذا التعليق

تحياتى

لا والله كلنا سايبين مصر علشان الوضع الاقتصادى فقط

يعنى لو حضرتك بتاخد فى مصر اللى بتاخده هنا وبيوفر لك حياة كريمة .. كنت هتفكر تسافر ؟؟؟

وتسافر وتيجى هنا ليه؟؟ .. ايه اللى هنا كان هيبقى أحلى من مصر لو الأوضاع الاقتصادية فيها ممتازة

مصر أحلى وأحلى وأحلى فى كل حاجة بس يتصلح إقتصاد البلد

اللهم أصلح حالنا وحال المسلمين أجمعين

KNOWLEDGE IS POWER

:egyflag:

رابط هذا التعليق

تحياتى

لا والله كلنا سايبين مصر علشان الوضع الاقتصادى فقط

يعنى لو حضرتك بتاخد فى مصر اللى بتاخده هنا وبيوفر لك حياة كريمة .. كنت هتفكر تسافر ؟؟؟

وتسافر وتيجى هنا ليه؟؟ .. ايه اللى هنا كان هيبقى أحلى من مصر لو الأوضاع الاقتصادية فيها ممتازة

مصر أحلى وأحلى وأحلى فى كل حاجة بس يتصلح إقتصاد البلد

اللهم أصلح حالنا وحال المسلمين أجمعين

اول حاجة حضرتك قولت لو ولو زرعوها ماخضرتش

تانى حاجة انا موجود بمصر ولو عايز تعرف المرتبات اللى اخدتها والمرتب اللى باخدة حاليا هاتعرف ان برة احسن

ولو شوفت الناس اللى سافرت ورجعت وبتحاول تسافر تانى هاتتاكد ان بكرة احسن

ولو شوفت اللى اولاد البلد بيعملوة فى بعض هاتوقن ان برة احسن

ياسيدى الفاضل والله والله والله برة احسن من جوة جوة تجيها كزيارة

بصراحة انا اللى كان معطلنى عن حتى البحث عن السفر هو موضوع الجيش والحمد لله اخدت تاجيل تانى

والحمد لله انا بدات بالفعل ادور

صدقنى فعلا برة احسن

اما بالنسبة للاقتصاد يامين يعيش

تقبل مرورى

رابط هذا التعليق

أما وقد زال أكبر الأسباب ..

وقد رحل مبارك وعصابته

بقي أن نرى ملامح القادم

بناء عليه ...

ستكون هناك هجرات عكسية في اتجاه العودة لمصر

أو أننا سنظل كما نحن .. نححلم بأن نجد وطننا الذي نتمناه

أتمنى أن يحكم مصر رجل مستنير .. ذو رؤية وبصيرة ..

يؤمن بالحرية والديمقراطية

ويأمن الناس في ظل حكمه

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

أما وقد زال أكبر الأسباب ..

وقد رحل مبارك وعصابته

احنا لحاد امتى حانفضل نقول مبارك

على فكرة اناضدة مش معاة

ياجماعة العيب فينا احنا

وبسم الله ماشاء الله محدش عايز يتغير

تقبل مرورى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 11
      علق الدكتور محمد البرادعي المرشح المحتمل لانتخابات الرئاسة المقبلة، على استبعاد الدكتور حازم عبد العظيم، من تولي حقيبة وزرة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات، قائلا إن ذلك الاستبعاد يؤكد عودتنا للماضي. وأضاف البرادعي خلال حلوله ضيفا على برنامج "مصر الجديدة مع معتز الدمرداش"، مساء الأربعاء، أن الدكتور حازم عبد العظيم أخذ ككبش فداء، متعجبا من استبعاد عبد العظيم لمجرد شائعات ربطت بينه وبين التعاون مع شركة اسرائيلية في حين أن الحكومة نفسها تصدر الغاز لإسرائيل على حد قوله. قال الدكتور حازم عبد العظيم
    • 1
      العيد فرحة استنها لنا البارئ عز وجل، ولا جدال في أداء المناسك الخاصة بالعيد بين كل المسلمين .. لكننا في فلسطين، ومنذ النكبة في العام 1948، قلما تجد بيتا فلسطينيا لا يتذكر العيد إلا بالدموع .. فمنذ قرن ونيف، والشعب الفلسطيني في حالة نزيف متواصل، ومنذ النكبة، بات في كل بيت ما يبكيه .. شعار "عيدنا يوم عودتنا أطلق بعد النكبة مباشرة، ويتوارثه شعبنا جيلا بعد جيل .. نهنئ الأمة الإسلامية بالعيد المبارك ونسأل المولى عز وجل أن يعيد لنا العيد ليكون سعيدا .. أسامة أهالي الشهداء .. فراق للأ
    • 9
      بسم الله الرحمن الرحيم انا اسمى علاء محاسب بالامارات انا شوفت مواضيغ كتير اوى عن الغربة والناس اللى مسافرين ومتغربين فى بلاد كتير بس انا فكرت ان كتير اوى منا تعبان فى حياتة علشان للاسف الغربة صعبة اوى على الانسان ومحتاجين اننا نتكلم ونطلع اللى فى قلوبنا يمكن نرتاح ونشل عن بعض شوية ... كتير اوى فى الغربة بيقولو ان المصرين اوحش شعب " الله اعلم لو كان الكلام دة صحيح " علشان كدة فكرت اننا نثبت لانفسنا على الاقل ان فية ناس كتير اوى كويسة من جواهم .. انا واحد من الناس متغرب وحاجات كتير اوى
    • 11
      محاوله كانت لي سنة 2000 حبيت ان انقلها لكم احقا سنعود بعدما انتهينا نعود ابعدما خطونا انا وانت ...... في طريق مسدود بعدما عانا حبنا........ من الملل والركود وتخبطنا في جدران الجمود ابعدما احاطنا اليأس..... بالسدود نعود ابعدما نقضت كل العهود .....نعود ملاكي الاسود ان حبنا اصابه الركود ان منحنى حبنا في هبوط لا صعود انا في القاع اتردى كيف لي الصمود مد لي يدك ... علها تنتشلني من وراء الحدود مدني بحبك فهو لي الوقود لنعود حبيبي فلا تخذل ذراعي الممدود لنعود للحلم المنشود ترى
    • 0
      هل فكرتم يوما ،، أن تختزلوا مسافات الالم ،، ؟ هل فكرتم أن تقولوا لكل الذين يحيطون بكم ،، انهم جزء هام منكم ؟ هل فكرتم ، أن تشترتوا من اول محل زهور ، باقة يانعة ،، تضعوها بين يدي من تحبوا ،،؟ هل يمكننا ان نعيد زمن الرومانسية الحالم من خلال هذه المساحة ؟ ساترك هذا البياض الجميل ،، فضاء لكم ،، أريد برغبة مجنونة ،، أن أرى زمن الحب الجميل يعود ، ولو في كلماتكم أكتبوا اجمل ما لديكم ، اهدوا ادفأ ما لديكم ،، لمن تحبون ، لمن تشااقون ، لمن تتذكرون بلااحقاد ، بلا سوءة قلب ،، بلا يأس ،، بكثير من الق
  • أضف...