اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

صرصار فوبيا

Recommended Posts

الأخ سبيدر

اسأل براحتك و ولايهمك.

طبعاً فيه ناس قلبها جامد في الحاجات دي ، بس انت برضه اكيد قلبك جامد في حاجات تانيه.

مش كده ولا إيه (تعبير مقتبس من سبيدر)

تحياتي

سقراط

<span style='font-family: Arial'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color: blue'><strong class='bbc'><br />زوجتي الحبيبه ، امي الغاليه ، حماتي الطيبه<br /><br />برجاء تجهيز مايلي يوم وصولي لأرض المحروسه :<br /><br />باميه باللحم الضاني ، محشي ورق عنب ، كباب حله ، قلقاس باللحمه ،نص دستة زغاليل محشيه ، بطه راقده على صينية بطاطس ، وزه متشوحه كفتح شهيه ، صينيه رقاق ، موزه مشويه على الفحم ، سلطة طحينه بالليمون ، مية "دقه" ، ملوخيه بالارانب ، شربة فرخه بلدي بالحبهان والمستكه، برميل تمرهندي............... وكفايه كده عشان انام خفيف.<br /><br />سقراط المصري<br /></strong></span></span></span>

رابط هذا التعليق

• بعد 3 سنة...

مرت تقريبا أربع سنوات على هذا الموضوع.

و كتب الفاضل أخناتون موضوعا جديدا اليوم رابطة موضوع صرصار فى بيتنا للفاضل أخناتون

و هو يتكلم عن الفاضلة والدة زوجته أصابها الهلع و بدأت فى نوبة من الصراخ الهستيرى بمجرد رؤيتها "صرصار" و سؤالى هنا و بعد مرور هذه السنوات الأربع هل هناك علاج جديد لمسألة "الصرصار فوبيا " هذه ؟ و خاصة إذا كان الشعب الألمانى الراقى المرفه فيه من يعانى من هذه الفوبيا

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

عزيزي استاذ عادل

الفوبيا او اي شكل من اشكال القلق المرضي يمكن علاجها بشكل جيد جدا بالعلاج السلوكي و الادراكي cognitive behavioral therapy و الحقيقة انها بتكون تجربة مشجعة جدا للمريض و المعالج علي السواء . احيانا باعالج مرضي بيعانوا من اربعين سنة مثلا و غير مصدقين لاحتمال التغير و بعد اسابيع قليلة بيتخلصوا من نسبة كبيرة من الخوف المرضي

نظريات العلاج بسيطة جدا في واقع الامر و كلها مبني علي نظريات التعلم learning theories و بالتحديد classical conditionning و تستطيع حضرتك الحصول علي معلومات مفصلة من جوجل لو بحثت باستخدام التعبير الاتي

Behavioral therapy for specific phobias

and if you want to get more information about the basic concepts of the intervention search for extinction through habituation

الادوية ايضا مفيدة جدا و لكن العلاج السلوكي و الادوية معا بيحققوا افضل النتائج

الرئيس مسئول عن كل ما تعاني منه مصر الأن

لا

رابط هذا التعليق

انا بعرف اعوم كويس جدا بصراحة

و في البحر منذ زمن و انا ادخل الى الداخل ممكن 2 و 3 كيلو من الشط و بخاصة لو معي احد الاصحاب , و فجاءة اصابني خوف شديد من الدخول حتى الى 100 متر و حاسس ان هناك من يتربص بي من الاسماك المفترسة او القناديل ............... و تبقى سنة ما لها اخر لو التف كيس على رجلي و انا بعوم او اشوفه بس ,, احس ان قنديل كبير هيقرصني ,................

مش عارف اعمل اية , و ليه ده حصل

الحفاظ على قفاك مسئوليتك الشخصية

رابط هذا التعليق

• بعد 2 سنة...

انا كان عندي فوبيا الفراق و انا صغير

من يوم ما دخلت الجامعه أقاليم و ابتديت اروح و اجي و اتخرجت و اتغربت و انا بقيت كييييييييف سفر

بس لسه بتعب م الفراق

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...
هستأذن الأخ أبو حلاوه واجاوب على الموضوع

وطبعاً للأخ الفاضل ابو حلاوه كامل الحرية ان يقيم ويعدل تعليقي .

.......

الأخ الفضل عادل ابوزيد

العنوان الصحيح للموضوع هو فوبيا الصراصير وليس العكس.

ماذكرته حضرتك من أعراض هي أعراض الفوبيا فعلاً.

........

اسباب حدوث الفوبيا بصفه عامه هي مواقف تعلم خاطئه ، بمعنى ان قد يحدث ان يتعرض الفرد لخبرة ما سيئة وهذه الخبرة حدثت او اقترنت بموضوع معين (الصرصار مثلا هنا) فيقوم الفرد بالربط بين الحدثين معا ، بحيث ان ظهور احدهما يؤدي الى ظهور اعراض إضطرابيه للخبره كلها بصفة عامه ، ثم ينسى الفرد هذا الارتباط بين الموضوع والخبره السيئه ، ليستمر الموضوع بمفرده في إحداث الأعراض المرضيه.

...........................

الفرق بين الخوف والفوبيا

الخوف هو خوف من موضوعات تسبب وتستدعي فعلاً الخوف .

فمثلاً انا إذا رأيت أسداً وخفت فهذا طبيعي لان المثير هنا وهو الأسد من شأنه ان يهدد حياتي ويسبب الخوف.

اما الفوبيا فهو الخوف من موضوعات لاتستدعي او لا تسبب تهديدا للفرد.

مثال على ذلك الصراصير ، العناكب غير السامه ، الذباب.

........................

ومن أشهر انواع الفوبيا :

الخوف من الاماكن المرتفعه.

الخوف من الاماكن المغلقه او الضيقه مثل الأسانسير....وهكذا

......................

علاج الفوبيا

يوجد طريقتين متناقضتين لعلاج الفوبيا وهما:

1- طريقة الغمر

بمعنى ان تضع الشخص الخائف من الصراصير مع عدد من الصراصير في حجره بمفرده. طبعا هيصرخ ويتشنج ، بس بعد ذلك سيغلب على مخاوفه وتصبح شيىء عادي.

مميزاتها انها سريعه

عيوبها انها لاتصلح مع من يعانون القلب او اعراض من شانها ان تسبب ألما جسديا ، بمعنى ان اسلوب الغمر قد يحدث فيه افرازات عرق وزيادة ضربات القلب قد تكون مميته احيانا في حالة اذا كان الشخص مريض بأحد الامراض الجسديه مثل الفلب.

2- طريقة التدريجيه

اي تبدأ بتقديم مثير الخوف على مراحل وفي عده جلسات

منها تقديم مجرد صوره للصرصار في كتاب، وبعد ان يعتادها المريض في الجلسه الثانيه يكون مثلا الصرصار على بعد 10 متر منه

والجلسه الثالثه على بعد مترين وهكذا

مع تهدئه المريض دائما وتفهم مخاوفه.

مميزاتها تنفع مع ضعاف القلب

عيوبها - من وجهة نظري- انها قد تحتاج لعدد من الجلسات.

............................................

ارجو ان اكون وضحت للأخ عادل نبذه عن الفوبيا

وشكرا

سقراط المصري

يانهار اسود صرصار اهو هو ده الكائن الوحيد اللى بترعب منه تقوم سعادتك تقولى طريقة الغمر

لا لا هو مش خوف يعنى... قصدى احترااااااااااام احتراااااااااااااااااااااااااااااااااام

هههههههههههههههههههههههههههه

ولا ياسلام النوع اللطيف اللى بيطير ده

والله العظيم انا اما بتحصل حاجة زى كده بسيب الشقة خالص لحد ما اى حد يعمل اى حاجة

والموضوع غير مرتبط بالحجم نهائيا ..اى حجم كفيل بزعزعة امنى وهدم استقرارى

ومش عارفة الاقى حل للموضوع ده

اصحابى بيقولولى انتى على كده بيتك ها يبقى بيشغى اى حاجة هاتدخل هاتسيبلها البيت وتخرجى

ناقص كمان تقوليلها نوما هادئا واحلاما سعيدة

ولا شكلى ادام ولادى هايبقى ايه ساعتها يادى الفضايح وانا دايرة اجرى فى الشقة وخايفة من الصرصار

لا لا شوفولكوا حل وبسرعة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      سمعنا عن أنواع كثيرة من الفوبيا أو اضطراب الخوف فهناك فوبيا الأماكن المرتفعة وفوبيا الظلام وفوبيا الأماكنعرض المقال كاملاً
    • 0
      تواصل الفنانة الشابة نانسى صلاح خطواتها الثابتة والسريعة فى مشوارها الفنى الذى تحرص خلاله على التنوع والاختل عرض الصفحة
    • 28
      لا أعرف لما تستمر الترهات التي يرددها البعض في مصر التي تتهم الشعب الفلسطيني في قطاع غزة بأنه يرغب في الإستيلاء علي شبه جزيرة سيناء ،متي سيقتنع هؤلاء أن هذه ترهات ولا أساس لها من الصحة لو الشعب الفلسطيني يرغب بالتوطين لتوطن ونسي بلده منذ زمن وفي مناطق أفضل من سيناء بمليون مرة،يقولون أن الفلسطينيين يشترون الأراضي في سيناء وينسون او يتناسون ان الاستثمار الفلسطيني في سيناء منذ 1948 http://www.factjo.com/pages/fullnews.aspx?id=29080 ولو نظر هؤلاء إلي العمق المصري في منطقة غرب النوبارية لوجدوا أن
    • 81
      كثيرا مانشرت الصحف المصرية موضوعات الفخر والتمجيد في شخص الدكتور محمد البرادعي خاصة منذ منحه جائزة نوبل للسلام وحتي نهاية عمله بالوكالة الدولية للطاقة الذرية ، وعنده إنقلبت الأمور ، فريق النظام السابق بدء حملة تشويه للرجل عقابا له على تجرأه وإعلانه أنه لامانع لديه من الترشح لرئاسة مصر في إنتخابات 2011 منافسا للرئيس السابق حسني مبارك بشرط تعديل عدة مواد في الدستور السابق ( دستور 1971 ). لم تكن صحافة الحكومة وكتابها هم الفصيل الوحيد الذي سن سكاكينه وحمل نبابيته للهجوم على الرجل ، بل إنضم لهم فري
    • 12
      اترددت كتير قبل ما افتح الموضوع ده بس قلت توكل على الله :blush2: الموضوع هنا عن الفوبيا اللي بتكون عندنا :wub: وباتكلم عن فوبيات عادية مش لا سمح الله فوبيات زي الاماكن العالية والأماكن المغلقة smk: زي إيه؟؟ :lol: انا عندي مثلاً فوبيتان فوبيا البقشيش وفوبيا الفصال (او بالتفصيل فوبيا شراء الأشياء غير الُمسعرة) wst:: الحقيقة كل ما أجي اشتري حاجة (من مكان يقبل لبقشيش) اكون دائماً متردد البقشيش يكون كام وادفعه إزاي وادفعه إمتى؟ يمكن تكون دي عند يعض الناس سهله وعادية عندي بتكون مأ
  • أضف...