اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

فوبيا!

KANE

Recommended Posts

اترددت كتير قبل ما افتح الموضوع ده

:roseop:

بس قلت توكل على الله :blush2:

الموضوع هنا عن الفوبيا اللي بتكون عندنا :wub:

وباتكلم عن فوبيات عادية مش لا سمح الله فوبيات زي الاماكن العالية والأماكن المغلقة smk:

زي إيه؟؟ :lol:

انا عندي مثلاً فوبيتان

فوبيا البقشيش

وفوبيا الفصال (او بالتفصيل فوبيا شراء الأشياء غير الُمسعرة)

wst::

الحقيقة كل ما أجي اشتري حاجة (من مكان يقبل لبقشيش) اكون دائماً متردد

البقشيش يكون كام وادفعه إزاي وادفعه إمتى؟

يمكن تكون دي عند يعض الناس سهله وعادية

عندي بتكون مأساه (إفتكر دي فوبيا) :ninja:

بكون في أقصى حالات الحرج وانا بادفع البقشيش

سواء بنزيمة أو اي مكان خدمة آخر

الفوبيا التانيه انا اكره تماماً الفصال واعتبره سرقة علني

انا على استعداد لشراء الشئ بضعف ثمنه ولكن يكون مُسعر

وباكره اللحظة اللي باضطر فيها اسأل البياع عن السعر

واليوم اللي باشتري حاجة بالفصال باعرف إني إنضحك عليا :lol:

وفي الوقت اللي ماقدرش اقعد في محل بدون اسعار اكتر من 5 دقايق ممكن أقعد في محل الحجات بتاعته مسعره لو 5 ساعات

طبعا الفوبيا دي اتحسنت مع الزمن

بس لسه فيه الاحساس الغامض بالانقباض في الموقفين السابقين

حد عنده فوبيات غريبة زي كده؟؟؟!! :wub:

"نحن شعب ينتحر -بمزاجه- إنتحاراً جماعياً ببطء كين

~~~~~

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : "انها ستكون سنون خداعات .. يخون فيها الأمين ويؤتمن فيها الخائن .. ويكذب فيها الصادق .. ويصدق فيها الكاذب .. وينطق فيها الرويبضة .. قالوا وما الرويبضة يا رسول الله ؟ قال : الرجل التافه يتكلم فى أمر العامة

~~~~~

فكيف إذا جئنا من كل أمة بشهيد وجئنا بك على هؤلاء شهيدا (41) يومئذ يود الذين كفروا وعصوا الرسول لو تسوى بهم الأرض ولا يكتمون الله حديثا (42){النساء}

رابط هذا التعليق

ده وسواس او حساسية مفرطة تجاه الاخرين مثلا لما بتدي لحد بقشيش بتكون خايف ليكون قليل وينظر لك نظرة انك بخيل او لما تيجي تفاصل تحس البياع بيقول عليك ايه الجلدة البخيل ده كده يعني

اعاني منها في بعض الاشياء المشابهة

خرج الثعلب يوما في رداء الواعظين

ومشى في الأرض يهذى ويسب الماكرين

رابط هذا التعليق

الاخ الاستاد كين

الحالات اللى انت قولتها دى حاجة اسمها فوبيا اجتماعيةاو الرهاب الاجتماعى

وهية الاحساس انك تخشى ان تحرج نفسك امام الاشخاص الاخرين بس ف حالتك دى فوبيا بسيطة ما تقلقش لانها لا تعيقك عن ممارسة حياتك اليومية

فى بقى فوبيا مزمنة تعيق الانسان عن ممارسة حياتة ودى بتحتاج للعلاج

مثلا انا اختى عندها فوبيا من الاكل ف المطاعم امام الاخرين او الشرب كمان

مهما كانت جعانة

وممكن يصل الموضوع انها تدوخ وكدة بس ما تاكلش ف الشارع امام الاخرين

اما انا عندى فوبيا من النوع البسيط زى حضرتك كدة وهية بحس بالاحراج والخجل جدااااااااااااا انى اسال حد ف الشارع على عنوان لما اكون تايهة

وممكن احمل نفسى مشقة التوهان واللف ساعات طويلة دون ان اسا ل ا ى حد من البشر على عنوان بدور علية

فالفوبيا درجات وكل واحد ودرجتة :blush2: ا

اذا اردت ان تعرف نعم اللة عليك............ اغمض عينيك.]

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله....

مبدئيا ممكن نعرف الفوبيا او phobic Anxiety ...على انها حالة شاذة من الخوف الدائم المبالغ فيه...أو الغير طبيعى مما لا يخاف منه الناس ..وذلك اما من اشياء تافهة او من اشياء مؤذية ولكن بشكل لا يتناسب مع درجة التهديد الفعلى لها...حيث لا يوجد مايبرر الفزع الشديد او الهلع الى حد التطيُر...وظهور بعض المصاحبات النفسجمية لها...كالعرق او زيادة خفقان القلب او فقدان الحركة وارتعاش الاطراف ..الى اخره...

القلق الاجتماعى Social Anxiety ....ده بيتمثل فى الخجل الشديد والحذر من الغرباء وتجنب الاختلاط بهم بشكل غير طبيعى والخوف الشديد من المواقف الاجتماعية الجديدة والغريبة او التى تنطوى على مخاطرة وتهديد ....الى اخره....

حضرتك بتشعر بالاعراض دى؟... :)

موضوع الفصال ده..انا ايضا أكرهه جدا..لانى اولا مش باعرف افاصل ونفسى قصير ...ثانيا لان زى ماقلت حضرتك البياع بيكون اشطر دائما....لكن بصراحة لما يكون زوجى معايا بابقى مش مصدقة اللى بيحصل..يعنى البياع يقول دى ثمنها 100 جنيه (مثلا يعنى)...يقوم زوجى يقول اتنين جنيه بس .. :) ..الرجل يحلف ويقسم ومش حينفع ومش حتجيب تمنها..يقوله برضه اتنين جنيه ...انا اقوله خلاص بقى الرجل بيحلف ..لكن الاقيه اخدها باتنين جنيه زى ماقال....طبعا مش الاسعار دى لكن ده مثال تقريبى...

أنا بقى بأعانى ليس من فوبيا واحدة ولا اثنتين بل ثلاثة فوابى...

- ركوب الاسانسير...

- تعدية الشارع

- سواقة العربية...تقدر تقول ان عندى استهداف حوادث...ادخل فى العربيات كده ولا يهمنى على طريقة اخبطنى اخبط... :) ...والغريبة انى باتخبط برضه........... :rmiojlt:

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

انا بقى عندى فوبيا واحدة لكن تعبانى هى الحساسية المفرطة تجاه الاخرين

ممكن حد يقوللى انها مش فوبيا لكن لما تعرفوا بتعمل فيا ايه تعزرونى وياريت الاقى علاج لها لأنها بتؤرقنى فعلا وومكن

لا استطع النوم بسبب هذه المخاوف

احس بهذا الاحساس دائما اذا كلمت احد ولم يعيرنى انتباها او طرحت فكرة وملقتش من يحاورنى ويسالنى فيها حتى

هنا فى المحاورات لو رديت على احد من الاخوة الافاضل ولم اجد التعليق احس نفس الاحساس

هتسالونى احس بايه؟ بحس ان هذا الشخص او الطرف الاخر رجل او سيدة زعلان منى فى شئ واقعد افكر ياترى ايه

واسال نفسى الاف الاسئلة ممكن اقعد كتير كدة اسال نفسى وملقيش اجابة وساعات اسال الطرف الاخر واجده عادى

جدا ولا اساس لمخاوفى اطلاقا . ياترى هل هذه فوبيا ؟ ام ماذا تسمى؟

امانى

تم تعديل بواسطة امانى

الصداقة كنز لا يفنى لازم نحافظ عليه

رابط هذا التعليق

اختى الفاضلة امانى

دى موش فوبيا اللى انتى بتحكى عليها دى جىساسية زيادة اوى وانا ف فترة من الفترات كنت زيك كدة ودة تعبنى اوى

ولكن لما اشتغلت وحدث احتكاك بينى وبين الناس اكتر اتعلمت انى التمس العزر للاخر قبل ما ازعل منة او اكبر دماغى زى ما بيقولوا

تحياتى لكى

رابط هذا التعليق

سهيله؟؟؟؟ نو ممكن....منورانا يا قمر..... :roseop: md2:

أياكي تغيبي تاني......هانزعل منك والله.... :wub:

أنا بأة عندي حاجه شويه غريبه....أحب جدا اعد الأدوار بتاعه العمارات ..وكام شباك في الدور واقعد اضرب واقسم الأعداد علشان مش بلحق اطلع العدد بسرعه وخصوصا لو ماشيين بالعربيه....علشان أعرف الرقم....صدقوني بتعملي صداع وبضايق لو مالحقتش أعرف...

تفتكروا الحاله دي ليها علاج؟؟ :waf:

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

أيوة يا نوشة

عندي العلاج

انزلي من العربية وعدي براحتك

الآلة الحاسبة في إيدك

نوتة صغيرة

احسبي وأيدي اتعلموا النظام بأة علشان اللي نعده ما نرجعلوش تاني

الله يسعدك ضحكتيني وأنا مش فاضية أضحك

قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

رابط هذا التعليق

ياسلام يا ست قرنفله.... :rolleyes:

أقول لأبو ياسر أستني العمارة اللي فاتت مالحقتش أعدها؟؟؟؟

ده كان علي كده يميني بة العربيه من أول لفه ...

حلك الجوهبوز ده وراه مؤامرة عنيفه.... :rolleyes:

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

نوشة حبيبتي انت مشغولة أوي ينظرية المؤامرة اليومين دول

:rolleyes: :rolleyes:

إيه رأيك نعمل مؤامرة صغنونة كده على أدنا أنا و انت

قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

رابط هذا التعليق

انا عندى فوبيا من حاجتين اظن ان كتير مصابين بيها :rolleyes: .. يعنى فوبيا شائعه .. اول فوبيا هى فوبيا الكلاب ويمكن فوبيا الحيوانات بشكل عام سواء اليفه او شرسه :rolleyes: ...وبخاف من الكلاب بشكل مرضى حتى لو مستانسه او من الانواع الغير خطره .. لانى ليا خبرات كتثير سيئه معاهم ولا مجال هنا لذكر تلك الخبرات المرعبه:rolleyes:

تانى فوبيا هى فوبيا ركوب الطائرات واللى غذاها وقواها ودعمها جوايا انى فعلا تعرضت لموقف صعب جدا كانت الطائره اللى بستقلها قاب قوسين او ادنى من التحطم فوق الاراضى الهولنديه بفعل سوء الاحوال الجويه والصاعقه التى ضربت الطائره :blush2:

وبالنسبه للاخ الكريم كاتب الموضوع اعتقد ان ما تعانى منه ليس فوبيا بقدر ما هو نوع من التوتر والقلق ولكن لا يصل لدرجة الفوبيا لاننا كتير بنعانى منه فى حياتنا وهو سلبيه فى مجتمعنا

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

نو سهيله؟؟؟؟ ممكن....منورانا يا قمر.....

أياكي تغيبي تاني......هانزعل منك والله

....

ناش

ناش وحشتينى جدا انا كنت غايبة الفترة دى لانى كنت مشغولة جدااااااااااااااا

جواز وسفر وغربة كل دة

والمحاورات فعلا وحشتنى جدا

بس اوعدك موش هغيب تانى خلاص

اما موضوع عد ادوار وشبابيك العمارات دة بجد متعب اوى وحلة الوحيد وانتى ماشية

بالعربية تبصى قدامك وبس

وتغمضى عنيكى لما تقع على اى عمارة او تعدى لغاية عشرة وانتى مغضة

وبكدة تكون العمارة مشيت من قدامك لما تفتحى :rolleyes:

رابط هذا التعليق

ألف ألف مليون مبروك يا قمر.....ومرحبا بك في عالم اللمتزوجات الجميل :blink:

:roseop::roseop::roseop:

والله ومن غير حلفان...عملت كل اللي تتخيليه...ولما الأمر زاد بقيت أحكي مع ابو ياسر...والجميل أنه أخذ الأمر بجديه

وحاولنا أن نجد لها حلا...الحمدلله هي خفت شويه لكنها لم تنتهي نهائي...فلازلت اضبط نفسي متلبسه بالعد.... :rolleyes:

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      سمعنا عن أنواع كثيرة من الفوبيا أو اضطراب الخوف فهناك فوبيا الأماكن المرتفعة وفوبيا الظلام وفوبيا الأماكنعرض المقال كاملاً
    • 0
      تواصل الفنانة الشابة نانسى صلاح خطواتها الثابتة والسريعة فى مشوارها الفنى الذى تحرص خلاله على التنوع والاختل عرض الصفحة
    • 28
      لا أعرف لما تستمر الترهات التي يرددها البعض في مصر التي تتهم الشعب الفلسطيني في قطاع غزة بأنه يرغب في الإستيلاء علي شبه جزيرة سيناء ،متي سيقتنع هؤلاء أن هذه ترهات ولا أساس لها من الصحة لو الشعب الفلسطيني يرغب بالتوطين لتوطن ونسي بلده منذ زمن وفي مناطق أفضل من سيناء بمليون مرة،يقولون أن الفلسطينيين يشترون الأراضي في سيناء وينسون او يتناسون ان الاستثمار الفلسطيني في سيناء منذ 1948 http://www.factjo.com/pages/fullnews.aspx?id=29080 ولو نظر هؤلاء إلي العمق المصري في منطقة غرب النوبارية لوجدوا أن
    • 81
      كثيرا مانشرت الصحف المصرية موضوعات الفخر والتمجيد في شخص الدكتور محمد البرادعي خاصة منذ منحه جائزة نوبل للسلام وحتي نهاية عمله بالوكالة الدولية للطاقة الذرية ، وعنده إنقلبت الأمور ، فريق النظام السابق بدء حملة تشويه للرجل عقابا له على تجرأه وإعلانه أنه لامانع لديه من الترشح لرئاسة مصر في إنتخابات 2011 منافسا للرئيس السابق حسني مبارك بشرط تعديل عدة مواد في الدستور السابق ( دستور 1971 ). لم تكن صحافة الحكومة وكتابها هم الفصيل الوحيد الذي سن سكاكينه وحمل نبابيته للهجوم على الرجل ، بل إنضم لهم فري
    • 26
      فى الشهر المنصرم قضيت فترة فى الساحل الشمالى و حقيقة كنت فى أمس الحاجة إليها. و الساحل الشمالى عبارة عن العديد من التجمعات التى يطلق عليه قرى ساحلية و الصيف فيها يذكرنى بصيف الأيام الخوالى حيث يتناثر الأقارب بين بلاجات الإسكندرية و يتجمعون فى بيت احد أفراد الأسرة للسمر فى الأمسيات الصيفية. المهم فى أحدى الليالى كنت و زوجتى و بعض الأقارب فى زيارة بعض الأقارب و الجلسة مسائية و بعد الشاى و التين و الكيك و الذى منه لإذا بقريبتنا هذه تصرخ و تستمر فى الصراخ و تنادى بناتها و بعد تهدئتها و جدناه
  • أضف...