اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كذبة أبريل ...بين تعاليم ديننا و رسولنا التي نسيناها

ebregi

Recommended Posts

اعتبر ده تهديد؟

ردك أكد رأيي فيك اللي مكنش محتاج تأكيد

لا تعليق

شكرا يا فضيلة الأهلاوى .. ياريت تنورنا بعلمك بالمرة فى اللاعيبة اللى بتشجعهم وبيلعبوا وهم كاشفين العورة ..

حضرتك حر فى رأيك .. لك فى ذلك مطلق الحرية .. فقط أود أن أذكرك أنه إن كانت حرية الرأى مطلقة ، فإن حرية التعبير عن هذا الرأى ليست مطلقة ولكن لها حدود .. حدودها هى حرية الآخرين .. وضوابط تلك الحرية حضرتك وافقت عليها قبل تسجيلك لعضويتك ..

بعد إذن أبو محمد...

تقدر تعتبره كده فعلاً...

مداخلاتك عنيفة ومباشرة وشخصية واستفزازية! وأنا أستغرب من انتهاز جميع الأعضاء الفرصة للدخول شمال في مشرفين ، كل ذنبهم إنهم غلطوا بمحاولة الهزار مع زملاء ليهم...

لو أسلوب سعادتك ده كان مع عضو آخر ، كان رفع تقرير للإدارة!

ومش نقطة ضعف المشرفين إنهم مشرفين عشان يتعاملوا بأسلوب زي ده!

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

• الردود 70
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اعتبر ده تهديد؟
ردك أكد رأيي فيك اللي مكنش محتاج تأكيد

لا تعليق

شكرا يا فضيلة الأهلاوى .. ياريت تنورنا بعلمك بالمرة فى اللاعيبة اللى بتشجعهم وبيلعبوا وهم كاشفين العورة ..

حضرتك حر فى رأيك .. لك فى ذلك مطلق الحرية .. فقط أود أن أذكرك أنه إن كانت حرية الرأى مطلقة ، فإن حرية التعبير عن هذا الرأى ليست مطلقة ولكن لها حدود .. حدودها هى حرية الآخرين .. وضوابط تلك الحرية حضرتك وافقت عليها قبل تسجيلك لعضويتك ..

حط رجلك على الفرامل احسن تخبط فى عامود نور او تطلع فوق الرصيف تخبط حد ماشى ، ولاتسرع وعد سالما

مالك يا أخ؟ ماشى عمال تخبط فى الناس ليه؟

مش اللى بيوعظ الناس بيكون عقله راجح برضه؟ والا بيمشى يجر شكل؟

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

تقدر تعتبره كده فعلاً...

مداخلاتك عنيفة ومباشرة وشخصية واستفزازية! وأنا أستغرب من انتهاز جميع الأعضاء الفرصة للدخول شمال في مشرفين ، كل ذنبهم إنهم غلطوا بمحاولة الهزار مع زملاء ليهم...

لو أسلوب سعادتك ده كان مع عضو آخر ، كان رفع تقرير للإدارة!

ومش نقطة ضعف المشرفين إنهم مشرفين عشان يتعاملوا بأسلوب زي ده!

محدش وجهلك كلام ، وأنا مطلبتش رأيك

رابط هذا التعليق

أنا مش مستني حد يطلب رأيي يا زميل...

أنا حر إني أقول رأيي.

ولو شايفني تعدّيت الحدود ، تقدر تبعت تقرير بكلامي للإدارة ، ولو شافوني تعدّيت الحدود ، يوقفوني!

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

لا طبعا يا اخ تهامي انت مش وحش. بل بالعكس انت على مستوى راق من الحوار ولا تحتاج لشهادة مني بذلك

لكن انا "شخصياً" عندما افتي برأي في شيء احاول قدر المستطاع ان انسبه لنفسي "بصورة شخصية" ولا اتكلم باسم الجميع. بس خلاص

ولو في أي كلام اساءك انا اعتذر مقدماً.. وتحياتي واحترامي لك ولمن على نهجك، وهذا لا يمنعني ابدا في الاختلاف مع البعض في الرأي

الساكت عن الحق شيطان اخرس

وأرض الله واسعة

واللي مالوش خير في اهله ..مالوش خير في حد

رابط هذا التعليق

الغريب إن طقم الإشراف بيتصرف كمجموعة متضامنة

وطبعاً الخلط واضح بين صفاتهم الإشرافية وصفاتهم كأعضاء

وبرضه الموضوع في الأساس كما فهمته وكما أحسب إنها كانت نية صاحب الموضوع مكنش له علاقة بالتمثيلية السخيفة اللي اتعلمت ، لكن طقم الإشراف هو اللي أخد الكلام على صدره واعتقد إن هو اللي مقصود بالكلام

رابط هذا التعليق

أنا حر إني أقول رأيي.

ولو شايفني تعدّيت الحدود ، تقدر تبعت تقرير بكلامي للإدارة ، ولو شافوني تعدّيت الحدود ، يوقفوني!

يبقى ما توجهليش كلام لإني ما أذنتلكش

واللي وجهتله الكلام عنده عضوية ويقدر يرد بيها ومعينكش محامي

رابط هذا التعليق

ملحوظة اخرى

أختلف مع الأفاضل التهامي ولولا فى مبدأ ان احنا كدة

وتيك ات اور ليف ايت

مانقول للي يختلف معانا اخبط راسك فى الحيطة أحسن

معتقدش ان دي طريقة نقاش

عفوا !!

طريقة نقاش !!

مانقولش للى يختلف معانا اخبط راسك فى الحيطه أحسن .. !!

هل انا كذلك ؟؟

بما ان اسمى مدرج تحته هذا الكلام فأين المصدر الذى قلت فيه انا ذلك ؟؟

لست ابدا من النوع الذى يعجز عن النقاش وتغيب عنه الحجه وتتثاقل عليه الكلمه

حتى اختلف فيكون هذا اسلوبى ومحاوراتى مع الجميع الحمد الله تحمل القدر الكافى من احترامى لهم

ولفكرهم .

هنا كنت اسجل حقى فى الإحتفاظ بقناعاتى التى اراها .. بمقاس نظارتى التى انظر من خلاله

فلا اعطى اشياء حجم اكبر من حجمها .. هذا ما قصدته ... فقط !!

انسانة بسيطه انا .. علمتنى الحياة ان اضحك وامزح واحتفل باعياد ميلادى وزواجى

واحضر الهدايا لأمى الحبيبة واجامل الناس فى افراحهم ..

اخوتى كانوا يلعبون الكره ويرتدون الشورتات ولم يرفع ابى لافتات حرام فى المنزل ولا فى الملعب ولا فى احواض السباحه ..

كنا نسافر ونلعب ونرسم وندخل السينمات ونلتقط مئات الصور ونصور بالفيديو

ولم تكن امى او ابى من اصحاب الفكر السلفى المتشدد ..

لم نفرض على احد ان ينتهج منهجنا .. وكان والدى شديد الصرامه ان يسمح لأحد بالتدخل

فى طريقه حياتنا لحشوها بقائمة المحرمات المستحدثه وهى كثيره وقد ولدت وتربيت فى السعوديه عمرى كله ومازلت اعجز عن احصائها

لكثرة ما يستحدث فيها كل يوم .

كنت اختصر كل ذلك عن نفسي فقلت .. انا طبعى كده !!

لا افرض فكرى على احد واؤمن ان الساحه من الإتساع بحيث تتسع لفكرين .. وليس لأحدهما حق فرض وصاية على الآخر ..

وحاليا اتفهم من خلال توضيح الفاضل صاحب الموضوع ما قصده من الموضوع وجزاه الله كل خير على نيته الطيبه

واعتذر لو كنت ربطت بين الموضوعين . اكرر اسفى لصاحب الموضوع .

ليلة سعيده للجميع .

تحياتى

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

أنا حر إني أقول رأيي.

الفاضل / الأهلاوى الأصيل

نلفت انتباهك إلى هذه القاعدة من القواعد التى وافقت عليها :

9. حيث أن طاقم الادارة ليسوا سوى أعضاء متطوعون قبلوا المساهمة فى إدارة المنتدى لذا يرجى الإلتزام بعدم توجيه اي إهانة او إتهام للإدارة تصريحا أو تلميحا .. و في حالة الاعتراض على أى موضوع أو مداخلة فخاصية التقرير عن المخالفات مفتوحة للجميع و تصل مباشرة الي جميع المشرفين .. أما في حالة الاعتراض على أى تدخل أو إجراء إدارى من أحد المشرفين فيمكن استخدام الرسائل الشخصية لمشرف آخر أو للأدفايزور مباشرة .

وكذلك إلى هذه الفقرة :

كل ما يخالف القواعد السابقة سيكون من حق المشرفين حذفه أو تحريره بدون الرجوع الي العضو صاحب المخالفة ، و عند الإصرار علي المخالفة ستتخذ إجراءات فى حق العضو المخالف والتى من بينها مراقبة مداخلاته أو منعه من المشاركة لفترة محددة أو إنذاره وقد تصل إلى الغاء العضوية.

عن فريق الإشراف

أبو محمد

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

أنا مش شايف إن كلامي كان فيه أي إهانة للإشراف سواء تصريحاً او تلميحاً

إلا لو اعتبرت إن مجرد النقد العادي ده إهانة ، وأظن في الحالة دي ده بيناقض المباديء الليبرالية والديمقراطية اللي بتتكلموا عنها

وبعدين أنا لما باتكلم معاك في المداخلات السابقة أنا باتكلم مع ابو محمد العضو ولا المشرف ، وكذلك مع التهامي أو مع أي عضو من فريق الإشراف

مش شايف إنكم كثيراً ما بتخلطوا بين الاتنين

أنا حر إني أقول رأيي.

الفاضل / الأهلاوى الأصيل

نلفت انتباهك إلى هذه القاعدة من القواعد التى وافقت عليها :

9. حيث أن طاقم الادارة ليسوا سوى أعضاء متطوعون قبلوا المساهمة فى إدارة المنتدى لذا يرجى الإلتزام بعدم توجيه اي إهانة او إتهام للإدارة تصريحا أو تلميحا .. و في حالة الاعتراض على أى موضوع أو مداخلة فخاصية التقرير عن المخالفات مفتوحة للجميع و تصل مباشرة الي جميع المشرفين .. أما في حالة الاعتراض على أى تدخل أو إجراء إدارى من أحد المشرفين فيمكن استخدام الرسائل الشخصية لمشرف آخر أو للأدفايزور مباشرة .

وكذلك إلى هذه الفقرة :

كل ما يخالف القواعد السابقة سيكون من حق المشرفين حذفه أو تحريره بدون الرجوع الي العضو صاحب المخالفة ، و عند الإصرار علي المخالفة ستتخذ إجراءات فى حق العضو المخالف والتى من بينها مراقبة مداخلاته أو منعه من المشاركة لفترة محددة أو إنذاره وقد تصل إلى الغاء العضوية.

عن فريق الإشراف

أبو محمد

رابط هذا التعليق

انا بيتهيألي إن الواحد يغيب لغاية شهر أبريل ده ما يخلص

والله بجد انا دماغي ورمت من كتر ما قريت بخصوص الموضوع ده

ولا ارى إن الأمر خطير بهذا لحجم !!

أخى الساهر

لا داعى للغياب إلى آخر الشهر .. هى مواسم .. تظهر فيها فتاوى المروحة .. مرة فى أول أبريل .. ومرة فى عيد الأم .. ومرة فى عيد الثورة .. ومرة فى عيد تحرير سيناء .. ومرة فى عيد العمال .. على فكرة .. كل هذه الأعياد بدعة .. ما عدا العيد الوطنى السعودى .. وكل الصور حرام .. ما عدا صور الملك وولى العهد فى جميع مكاتب السعودية .. أنا لا أقصد هنا أى إساءة إلى إخواننا السعوديين .. ولكنى فقط أشير إلى المصدر الذى يأتى منه هذا الفكر الذى يحرِّم كل شئ .. هو فكر دينى متشدد متحالف مع السلطة .. بدليل أنه مثلا .. يقول "إن الإسلام دين ودولة" .. ومع ذلك فعلماؤهم ينهون المسلمين هناك عن المشاركة فى الأمور السياسية .. هذا فكر موجود .. وافد إلينا .. أو علينا

لا تنسي أن مولد الرسول بدعة خلافا لقول جمهور الأئمة بما فيهم ابن تيمية نفسه وأسبوع للإحتفال بمحمد بن عبد الوهاب حلال حلال حلال حسبي الله ونعم الوكيل

رابط هذا التعليق

أنا مش شايف إن كلامي كان فيه أي إهانة للإشراف سواء تصريحاً او تلميحاً

إلا لو اعتبرت إن مجرد النقد العادي ده إهانة ، وأظن في الحالة دي ده بيناقض المباديء الليبرالية والديمقراطية اللي بتتكلموا عنها

وبعدين أنا لما باتكلم معاك في المداخلات السابقة أنا باتكلم مع ابو محمد العضو ولا المشرف ، وكذلك مع التهامي أو مع أي عضو من فريق الإشراف

مش شايف إنكم كثيراً ما بتخلطوا بين الاتنين

ولو أن هذه النقطة تم توضيحها من قبل عندما أكلمك بصفتى عضو فىالمحاورات أستعمل الفونت واللون ال Default وعندما أكلمك بصفتى الإشرافية أستخدم لونا مختلفا (أحمر طوبى) هذه واحدة .. وعندما أخاطبك بصفتى الإشرافية أكتب فى النهاية أن المداخلة عن الإدارة إو فريق الإشراف

أظنك تعرف الآن بأى صفة أخاطبك

فى بعض المنتديات يأخذ طاقم الإشراف أسماء غير أسمائهم كأعضاء مثل Host # 1 أو Moderator # 2 وذلك لرفع الحرج عنهم فى اتخاذ أى إجراءات إدارية .. ونحن نفضل أن يظل المشرفون محتفظين بأسمائهم التى اشتركوا بها كأعضاء .. لكل نظام مزاياه وعيوبه .. ونحن نعتبر أن الشفافية تستحق التضحية فى سبيلها باحتمال بعض الحرج فى اتخاذ الاجراءات الإدارية وتحمل سوء الظن من بعض الأعضاء ..

نكرر لكل نظام مزاياه وعيوبه

عن فريق المشرفين

أبو محمد

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

ماقصدت التعليق عليه

جملة الزميلة لولا أنا كدة

وجملة الزميل التهامي take it or leave it

وحسيت انها طريقة لفرض الرأى وعدم النقاش مع الاخر

أرجو المعذرة

رابط هذا التعليق

اخوتى كانوا يلعبون الكره ويرتدون الشورتات ولم يرفع ابى لافتات حرام فى المنزل ولا فى الملعب ولا فى احواض السباحه ..

فى طريقه حياتنا لحشوها بقائمة المحرمات المستحدثه وهى كثيره وقد ولدت وتربيت فى السعوديه عمرى كله ومازلت اعجز عن احصائها

لا افرض فكرى على احد واؤمن ان الساحه من الإتساع بحيث تتسع لفكرين .. وليس لأحدهما حق فرض وصاية على الآخر ..وحاليا اتفهم من خلال توضيح الفاضل صاحب الموضوع ما قصده من الموضوع وجزاه الله كل خير على نيته الطيبه

لولا

يزداد اعجابى بآرائك يوما بعد يوم

ماحكيتيه هو فعلا ماعشناه ايام الزمن الجميل ، لاتعقيدات ، لامشاكل نفسية ، لا أحد يريد فرض رايه ومفاهيمه على الآخرين.

ناس بتصلى الفجر حاضر ، وبتسمع ام كلثوم وعبدالحليم لحد الظهر ، ويصلوا الظهر والعصر والمغرب ، ويحفظوا عيالهم قرآن ويشوفوا مين فيهم صوته حلو ويعرف يغنى ويتعشوا ويصلوا العشاء ويناموا .

ناس ماعندهاش كلاكيع ولا عقد

ناس عارفين انهم بشر ومش انبياء

ناس عارفين انهم بشر يخطئوا ويصيبوا ويصوموا ويصلوا ويلعبوا ويفرفشوا ويذهبوا للاسواق.

ناس مافكروش انهم خلفاء الرسل والانبياء وانهم باقى عليهم خطوة ويصبحوا من كهنة القرن العشرين.

احيانا اجلس مع نفسى واتفكر ، ايه اللى عمل فى الناس دى كده ، واقصد من يلبسون عباءة الاسلام او خليفة الرسول

ليه غربوا انفسهم وبيحاولوا يغربونا معاهم؟

اتذكر وانا صغير ان جدى كان يقول لى انه سيفصل لى " جبة وكاكولا وعمة وطربوش أحمر " ( لبس شيوخ الازهر يعنى ) ، تيمنا بأن أكون شيخ أزهرى ،

الآن ارى مدعى الاسلام يجولون شوارع مدن مصر بجلباب قصير وبنطلون قصير ولاسة بيضاء ولحية كثة غير مهذبة ، ومعروف من اين اتوا بهذه الملابس وهذه الفكرة ، ثم نجدهم يناطحون فى شيوخ الازهر ويتهمونهم بالجهل

كنا وانا صغير وفى صدر شبابى نقلد مشايخنا فى طريقة القراءة والتجويد ، ونتحدث عن مشايخنا شلتوت والحصرى ورفعت وعبد الباسط

فجأة وجنا شرائط الكاسيت لقراء السعودية هى التى تملا الساحة ، ولو سألت لماذا قيل لك لانهم من يقرأون القرأن صحيحا ، وكأن مشايخنا الذين علموا العالم اللغة العربية لايقرأون قراءة صحيحة

ومازلت اتسائل الناس دى دماغها اتشقلب ليه؟ وليه بقى كل ماهو مصرى مش على هواهم؟ وليه اى حاجة فى حياتنا يريدون أن يردوها للقرون البعيدة؟

كل شيئ يتطور الا بعض العقول التى لاتريد ان تعيش عصرها.

مالمانع ان اصلى واصوم وافعل الخير واحتفل بعيد الفطر والاضحى والمولد النبوى وعيد الام وعيد الحب؟

ماهو المانع ان اصوم واصلى وامزح والهو؟

لماذا يظن البعض اننا يجب ان نكون انبياء؟ واذا كنا سنفعل بالضبط مافعله الانبياء والرسل فلماذا ارسلهم الله لنا؟

لو كان الرسول عليه الصلاة والسلام لايحب سماع الموسيقى بحكم انه نبى ورسول ، فما الضرر من ان اسمعها انا لاننى لست نبى ولست رسولا

اذا كان الكذب مجرم ومحرم سواء بالاسلام او بالالحاد او باى ديانات او قوانين ، فما دخل هذا بالمزحة طالما ان الجميع يعرف انها كانت مزحة وان البعض كان يتوقعها ويتحوط لها؟

لماذا يصر البعض على ان يحول حياتنا الى جحيم صحراء قاتلة ليس فيها سوى الابتهال والدموع من المصير المحتوم وتخبأة الإناث خوفا من الاغراب أن يروا أطراف ئيابهم ؟ ولماذا نراهم وهذا فكرهم يكنزون الماء والارض ويجرون جرى الوحوش لاغتنام ماتطاله ايديهم؟ ولماذا لم يستقروا فى بلدانهم بدلا من الشحططة فى بلاد الله لجمع المزيد من الاموال؟

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)

رابط

رابط هذا التعليق

ماقصدت التعليق عليه

جملة الزميلة لولا أنا كدة

وجملة الزميل التهامي take it or leave it

وحسيت انها طريقة لفرض الرأى وعدم النقاش مع الاخر

أرجو المعذرة

ياحسام يا اخويا والله مايقصدوا ، اسألنى انا

دول بس مصدومين من اللى بيحصل لانهم لسه ما اتعودوش على مافتعله البعض من مشاجرات

ادى راسك اهيه احب عليها ، ماتزعلش

--

رابط

رابط هذا التعليق

العفو يا عزيزى محمد

أنا فى استعجالى سحبت كلام عم تهامى على كلام لولا

المعذرة مرة أخرى

بجد اليوم النهاردة كان طويل

يا أوتوبيساتك يا سكوب

رابط هذا التعليق

يا مدام لولا...خليني أتوقف عند الكلمة دي من فضلك

هل كل واحد شايف إن ما يسمى بكذبة إبريل هو صاحب فكر سلفي متشدد

ليه خلط الأوراق والمغالطات اللي بيمارسها البعض..إيه اللي دخل الصور مع الشورتات اللي بيلبسها لاعبي الكرة مع الصور مع عيد تحرير سيناء مع....مع.....

وأهو أي كلام بيترصص جنب بعضه لخلط الأوراق ولحرف الموضوع عن مساره الأساسي

الموضوع من الأساس أخ فاضل حاطه للكلام عن رأي الدين في العادة المسماة بكذبة إبريل

واللي عايز يقول رأيه مش هيخرج عن 3 أشياء:

1- إنه شايف إنها حرام ، وده رأيي ، وعلى فكرة أنا مش صاحب فكر سلفى متشدد !!! ، وتقريباً مش هتلاقي شيخ أو عالم من علماء الإسلام مش متفق مع الرأي ده ، ولأسباب عديدة واللي عايز يعرفها سهل يلاقيها ويتعرف عليها.

2- إنه شايف إنها مفيش فيها حاجة ، وياريت يجيب لينا دليل صريح من شخص مؤهل للفتوى.

3- إنه لسه مكونش رأي محدد في المسألة وممكن بعد ما يقرا الموضوع أو يسأل أي حد أهل للثقة إنه يكون الرأي المطلوب

أخيراً: كان النبي صلى الله عليه وسلم يمزح ولا يقول إلا حقاً

تم تعديل بواسطة الأهلاوي الأصيل
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

هقول رايي .. انا مش شايف موضوع كذبة ابريل كله ليه لزمة .. لان مفيش حد يوم 1 - ابريل بيصدق أي كلمة من أي بني آدم :malta:

كله عنده تجارب قديمة وخلاص لو حلفتله 100 يمين مش هيصدقك

حتى ساعات الكلام العادي بيتاخد انه كدب وساعات بتكون معاناة لاقناع حد بأي حاجة :D

بس كلام التهامي بك والاخوة خلاني عاوز أقول كلمتين

((عموما - مش متعلق بموضوع النقاش الدائر هنا خصيصا))

دلوقت لما يكون في آية قرآنية واضحة المعنى تماما .. او حديث شريف صحيح قطعي الثبوت تماما .. وقطعي الدلالة بمعنى انه واضح تماما

لما يتوفر لدينا دليل كهذا على أي شئ .. أرجوكم بلاش وقتها تحوير المواضيع الى زعيط ومعيط ونطّاط الحيط

ربنا روسول ربنا قالنا كده بكل وضوح في مسألة معينة يا جماعة .. كلام صريح أمر أو نهي

والله اللي عاوز يمشي مع الكلام ده أوكي .. واللي مش عاوز حسابه عند ربنا وانا مش ربنا .. كل واحد براحته يعني

لكن أرجوكم بلاش طريقة تحوير المواضيع والارهاب الفكري ضد الأوامر الالهية الصريحة .. يعني لو قلنا حديث شريف يقول كذا وكذا ..

ييجي علطول تقولولنا .. ايوه .. عارفينكم .. الجماعات الوهابية الاخوانجية السلفية الارهابية المتأسلمة

بتوع العصر الحجري

والتنطيط والتطبيل على هذه النغمة

و بابا كان منفتح وماما كانت منفتحة واحنا ملناش في اللون ده :D

يا جماعة الأحاديث الشريفة والآيات القرآنية جايالنا من ربنا سبحانه وتعالى .. مش من آل سعود وشيوخ الوهابية

أنا أول واحد مش بطيق آل سعود ولا بطيق الوهابية .. أنا مش عاوز أتلكم عن مذهب ديني لاني مش عالم دين اسلامي بس عموما التفسيرات الاسلامية بتاعتهم لا تقنعني

ان الديمقراطية فتنة وأرائهم السياسة والحياتية عليها علامات استفهام

لكن انسوا آل سعود و المذاهب الوهابية الاخوانجية السلفية الارهابية المتأسلمة .. الوحشة :lol:

ارجوكم لما حد عاوز انه لا يتبع أمر الهي معين لا يتجه للارهاب الفكري و ينتقد الوهابيين كمخرج من الأمر

ليه؟

لان احنا بشر عاديين .. مين يقدر يتبع بدقة كل الأوامر الالهية ؟ مين يقدر ينفذ بكل دقة كل أوامر القرآن والسنة؟

اننا سوف ندخل الجنة ان شاء الله برحمة الله وليس بطاعتنا فلو تمت محاسبتنا بعدل فلن ننجوا و الله أعلم

انا مش بقول كده عشان كلنا نقول طيب تمام .. يبقى ننفض ومنعملش حاجة ونضرب عرض الحائط كل التوجيهات الواردة في القرآن والسنة؟

لا .. انا قصدي ان المسلم لازم يتبع أركان الايمان : الايمان بالله - وملائكته - وكتبه - ورسله - والقدر خيره وشره

وأركان الاسلام الخمسة : الشهادتين - الصلوات الخمس المفروضات يوميا - الزكاة - صوم شهر رمضان - حج البيت لمن يستطيع

دول مفيهمش فصال أبدا

غير كده يجب على المسلم أن يحاول التفقه في دينه قدر المستطاع و يحاول قدر المستطاع ان يكون قريب من أخلاق سيدنا محمد عليه الصلاة والسلام

لكن أرجوكم لم يكون حديث واضح وصريح بلاش مهاجمة الوهابية .. احنا مالنا ومالهم؟

وبعدين كون أن اهلنا عملوا كذا أو كذا فأبائنا وامهاتنا مش أنبياء معصومين .. بلاش طريقة التفكير دي

نقطتين اتنين اتمنى نراجع نفسنا فيهم

1- اسلوب تفكير (انا وجدنا آبائنا على هذا) .. مهما كان أبائنا كويسين في نظرنا .. فانهم ليسوا دائما القدوة السليمة 100% قدوتنا هو رسولنا محمد صلى الله عليه وسلم وليس أي شخص آخر

2-(فأخذته العزة بالاثم) ارجوكم فكروا فيها .. وانا كمان

شكرا ليكم :o

تم تعديل بواسطة شاب مصري

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

أول مرحلة هي القضاء على نظام مبارك

رابط هذا التعليق

لا افرض فكرى على احد واؤمن ان الساحه من الإتساع بحيث تتسع لفكرين .. وليس لأحدهما حق فرض وصاية على الآخر ..وحاليا اتفهم من خلال توضيح الفاضل صاحب الموضوع ما قصده من الموضوع وجزاه الله كل خير على نيته الطيبه

لولا

يزداد اعجابى بآرائك يوما بعد يوم

ماحكيتيه هو فعلا ماعشناه ايام الزمن الجميل ، لاتعقيدات ، لامشاكل نفسية ، لا أحد يريد فرض رايه ومفاهيمه على الآخرين.

ناس بتصلى الفجر حاضر ، وبتسمع ام كلثوم وعبدالحليم لحد الظهر ، ويصلوا الظهر والعصر والمغرب ، ويحفظوا عيالهم قرآن ويشوفوا مين فيهم صوته حلو ويعرف يغنى ويتعشوا ويصلوا العشاء ويناموا .

ناس ماعندهاش كلاكيع ولا عقد

ناس عارفين انهم بشر ومش انبياء

ناس عارفين انهم بشر يخطئوا ويصيبوا ويصوموا ويصلوا ويلعبوا ويفرفشوا ويذهبوا للاسواق.

ناس مافكروش انهم خلفاء الرسل والانبياء وانهم باقى عليهم خطوة ويصبحوا من كهنة القرن العشرين.

احيانا اجلس مع نفسى واتفكر ، ايه اللى عمل فى الناس دى كده ، واقصد من يلبسون عباءة الاسلام او خليفة الرسول

ليه غربوا انفسهم وبيحاولوا يغربونا معاهم؟

اتذكر وانا صغير ان جدى كان يقول لى انه سيفصل لى " جبة وكاكولا وعمة وطربوش أحمر " ( لبس شيوخ الازهر يعنى ) ، تيمنا بأن أكون شيخ أزهرى ،

الآن ارى مدعى الاسلام يجولون شوارع مدن مصر بجلباب قصير وبنطلون قصير ولاسة بيضاء ولحية كثة غير مهذبة ، ومعروف من اين اتوا بهذه الملابس وهذه الفكرة ، ثم نجدهم يناطحون فى شيوخ الازهر ويتهمونهم بالجهل

كنا وانا صغير وفى صدر شبابى نقلد مشايخنا فى طريقة القراءة والتجويد ، ونتحدث عن مشايخنا شلتوت والحصرى ورفعت وعبد الباسط

فجأة وجنا شرائط الكاسيت لقراء السعودية هى التى تملا الساحة ، ولو سألت لماذا قيل لك لانهم من يقرأون القرأن صحيحا ، وكأن مشايخنا الذين علموا العالم اللغة العربية لايقرأون قراءة صحيحة

ومازلت اتسائل الناس دى دماغها اتشقلب ليه؟ وليه بقى كل ماهو مصرى مش على هواهم؟ وليه اى حاجة فى حياتنا يريدون أن يردوها للقرون البعيدة؟

كل شيئ يتطور الا بعض العقول التى لاتريد ان تعيش عصرها.

مالمانع ان اصلى واصوم وافعل الخير واحتفل بعيد الفطر والاضحى والمولد النبوى وعيد الام وعيد الحب؟

ماهو المانع ان اصوم واصلى وامزح والهو؟

لماذا يظن البعض اننا يجب ان نكون انبياء؟ واذا كنا سنفعل بالضبط مافعله الانبياء والرسل فلماذا ارسلهم الله لنا؟

لو كان الرسول عليه الصلاة والسلام لايحب سماع الموسيقى بحكم انه نبى ورسول ، فما الضرر من ان اسمعها انا لاننى لست نبى ولست رسولا

اذا كان الكذب مجرم ومحرم سواء بالاسلام او بالالحاد او باى ديانات او قوانين ، فما دخل هذا بالمزحة طالما ان الجميع يعرف انها كانت مزحة وان البعض كان يتوقعها ويتحوط لها؟

لماذا يصر البعض على ان يحول حياتنا الى جحيم صحراء قاتلة ليس فيها سوى الابتهال والدموع من المصير المحتوم وتخبأة الإناث خوفا من الاغراب أن يروا أطراف ئيابهم ؟ ولماذا نراهم وهذا فكرهم يكنزون الماء والارض ويجرون جرى الوحوش لاغتنام ماتطاله ايديهم؟ ولماذا لم يستقروا فى بلدانهم بدلا من الشحططة فى بلاد الله لجمع المزيد من الاموال؟

أخي الفاضل السبب بصراحة هو إمتلاك هذا الفكر للمال والأزهر يتم التضييق عليه لا أعرف لماذا ؟

الازهر إلي الأن أخي الفاضل مش عارف يعمل قناة فضائية تخيل ؟ مافيش إمكانيات ؟

الحكومة وجدت تبارا دينيا يهاجم الأخوان فأطلقتهم علينا لا أعرف لماذا مع أن عدو عاقل خير من صديق جاهل

والمواضيع الذي تكلمت فيها أخي الكريم ليس هناك دليل قاطع بتحريمها أخي الفاضل

الموسيقي قال بأنها حلال الكثير من الأئمة القدماء والمعاصرين

الغناء يختلف حسب الكلام فحلاله حلال وحرامه حرام

وكل المواضيع التي يثيرها الأخوة قتلت بحثا ولكني أستغرب ممن يظن نفسه سيأتي بالجديد ويتبع سياسة اسقاط الأزهر الشريف ليظهر هو وليته يملك الحجة بل نصف الكلام فلان جاهل وفلان مجنون ومبتدع وفاسق......................

ولكن عاصرنا الشيوخ الكبار مثل الغزالي وشلتوت ونصر الدين واصل و القرضاوي وعبد الحليم محمود.....و أرائهم مختلفة وبالرغم من ذلك ماسمعناش منهم أي تجريح ولا قائمة ألفاظ السب والقذف في بعضهم البعض ليه؟

العلم والأدب لا يفترقان فكلما زاد العلم زاد الأدي أما من لا يملك الحجة فليس له سوي اللسان الطويل

الأزهر هو الحل وللأسف فيه جرائد تخصصت في إسقاط الأزهر وتصيد الاخطاء للشيوخ وعدم احترامهم ممل زاد في الأزمة

الأزهر هو الذي سيحقق التوازن ولديهم الحجج القوية التي تنسف أراء هذا التيار نسفا لا تفرضوا علينا أرائكم ولا نفرض عليكم أرائنا

علي فكرة أنا غير مقتنع بكدبة إبريل لكن لو اتسألت عن رأي هاقوله وأكيد هاختار أحسن أسلوب في توصيله من غير ما أحسس الناس إني ملاك وهما شياطين

باحب قصة الحسن والحسين رضي الله عنهما لما شافوا رجل كبير مش عارف يتوضأ

عملوا إيه ؟ ولا كلموه ولا كلمة وعملوا إن واحد فيهم مش عارف يتوضأ أو بيتوضأ غلط والتاني بيصلحله فهم الراجل من غير ولا كلمة اتوجهتله والوضوء فرض فما بالكم بأمور تافهة ممكن حلها بسهولة

السبب في نقور الناس من أي نقاش في المواضيع دي إن إحنا زهقنا من الأسلوب وبالتالي ماحدش عايز يسمع حتي لو مقتنع جواه بالكلام أنا حاسه احتلال فكري فعلا

مش عارف إيه الحل ؟

رابط هذا التعليق

يا سلام لو السادة الأفاضل العلماء اللي بينبهونا وخايفين علينا لو ينتبهوا ولو واحد على مليون من المشاكل التي يُعاني منها المجتمع - وبرضوا هايُسألوا عنها يوم القيامة - أو ينتبهوا بالتوزاي مع مشاكهلم هم أو ينبتهوا لدورهم الإيجابي في المجتمع .. كنا بقينا أحسن من أريما وتسيدنا العالم ... وما كانش موضوع بسيط زي ده يبقى فيه 500 مليون مشاركة وألف مليون مشاهدة وشووووبش .. إنها نهاية العالم فلنقيم عليهم الحد أيهاء العلماء الأجلاء ..

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...