اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الشاكوش

Scorpion

Recommended Posts

الأخوة الأعزاء ....

دارت خلافات عديدة مؤخرآ كان ظاهرها ان من حركها و رأس الفساد فيها هو العبدلله ... تم تصويري كثمرة فاسدة اختفت لسنوات خلف قناع من الدعة و الطيبة ....

تم تحوير كلام و مواقف تحول فيها "محور الشر" بالمحاورات الي ملائكة تنادي باسمهم الأعضاء ...

ما وددت أبدآ ان أصل الي تلك النقطة .. بل لم أتخيل أبدآ انني و انا في هذه السن اقوم بما يقوم به الصبيان الأشقياء .. و لكنهم لم يتركوا لي فرصة ...

اكره ان اعطي حقآ لسليمان بك كبريتة أو لأيهاب سالم ... أو للنسر المصري ... أو لزقلط ..أو Kane ... أو آخرين كتبوا أخيرآ ما كان يجول داخلهم و جاء هذا الموقف ليجعلهم يصرخون صرخة الحق ...

و لكن دفاعآ عن نفسي سوف أقوم بتقديم وثيقة برائتي الدامغة ... تلك القصة المشئومة التي أخرجت كل الصديد .. و سوف أضيفها أنا كما هي بدون أي حذف أو اضافة ...

و ليكن ضميركم جميعآ الحكم بيني و بين المدعو سي السيد ...

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

فريق المشرفين بمحاورات المصريين

يتمني لكم قضاء أوقات سعيدة مع مسلسلهم السنوي

"كل ابريل و انتم طيبين "

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

للذكري و التاريخ / موسم 2008

الشرس و الطيب و المنتوف

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

و الآن ...

بأسمي انا و سي السيد و بالنيابة عن فريق المشرفين نقدم بالفعل عميق اعتذارنا لكل من شعر بالضيق او بالحزن مما اعتقد انه صحيح في هذا الموضوع ... و لكن عشمنا في حبكم هو ما جعلنا نقوم بتلك المغامرة .... فلقد كنا علي ثقة انها متي انتهت سننال انا و بتاع الشاكوش بعضآ من اللعنات الضاحكة .. بعد ما نالني الكثير منها و بجدية .... فعقابي أخذته مقدمآ ....و لكنها نوع من التواصل معكم و هو تواصل أخذ منا جهدآ بالفعل و استثناءات عديدة لم نلجأ اليها أبدآ من قبل ... و أولها هو عدم تدخل العزيز الأستاذ الفاضل عادل ابو زيد بالرغم من ثقتنا انه لم يكن سيوافق اطلاقآ علي موضوع مماثل ....

نقطة هامة أود ان انهي بها تلك الدعابة

كان هذا الموضوع مجرد تواصل ضاحك بين فريق المشرفين و الأعضاء و هي حالة استثنائية سنوية.. بمعني ان الهزل الذي اعطينا به أجازة لدورنا الأشرافي قد انتهي و لن يكون له ذيول ...و بلغة الجيش ... فريق المشرفين... كما كنت

لأسرة المحاورات التي تفاعلت مع خلافي الوهمي مع صديقي العزيز سي السيد ... و اثبتت بحروف من ذهب حبها لهذا المكان و خوفها عليه نهديكم جميعآ تلك الباقة البسيطة تعبيرآ عن شكرنا العميق

أما للآخرين الذين وجدوا في هذا الموضوع فرصة للتشفي و تصفية حسابات فنشكرهم أيضآ ... و لكن بدون ورود ...

نرجع بقي نشوف شغلنا ....

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

طب أحنا ممكن نفاجأكم بدعابة رخمة أن كل الأعضاء يعمللكوا مفاجأة

ويسيبوا المنتدى تقعدوا فيه مع بعض تشاتو وتقضوها حوارات مع بعضكم

ويبقى منتدى محاورات مشرفى محاورات المصريين

رابط هذا التعليق

أما للآخرين الذين وجدوا في هذا الموضوع فرصة للتشفي و تصفية حسابات فنشكرهم أيضآ ... و لكن بدون ورود ...

كان هذا هو احساسي الشخصي من الموضوع

أن هذا الموضوع هو بالون اختبار أكثر من انه مجرد مزاح

وبعدما فتح الموضوع لآخر مرة وكنت سأكتب هذا التعليق

عموماً متشكرين على كبدة ابريل وبالهنا :)

"نحن شعب ينتحر -بمزاجه- إنتحاراً جماعياً ببطء كين

~~~~~

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : "انها ستكون سنون خداعات .. يخون فيها الأمين ويؤتمن فيها الخائن .. ويكذب فيها الصادق .. ويصدق فيها الكاذب .. وينطق فيها الرويبضة .. قالوا وما الرويبضة يا رسول الله ؟ قال : الرجل التافه يتكلم فى أمر العامة

~~~~~

فكيف إذا جئنا من كل أمة بشهيد وجئنا بك على هؤلاء شهيدا (41) يومئذ يود الذين كفروا وعصوا الرسول لو تسوى بهم الأرض ولا يكتمون الله حديثا (42){النساء}

رابط هذا التعليق

أخيرا نزلت الفيناله يا ريس بعد ما سهرتنى طول الليل ورقبتى اتسكرت وظهرى اتقطم :roseop:

سكوبيون العزيز ... س س نجم المحاورات انا فخورة جدا انى هنا ... سعيدة بترابط الأسرة دى وكمية الحب اللى بينها

انا لسه داخله حالا .. واول حاجه عايزه اقولها كل سنه وكلنا متجمعين ديما فى البيت الكبير ..

البيت اللى جمع الناس الحلوه دى اللى واثقه تماما تماما انى عمرى ما كنت حلاقى الكوكبه دى من ارقى واحسن الناس

فى مكان تانى ... دى مش مجامله على فكره .. بقول بس اللى فى قلبى ببساطه شديده ..

بلاش نتكلم كتير على افرازات اللى حصل ... يقولون يا سكوب "رب ضرة نافعه :) " والضرة النافعه اظن خدها

سي السيد لوحده .. اهو الشاكوش بقى اشهر روايه فى مصر والدول المجاوره وووصلت الشهره كندا يا تهامى وامريكا كمان smk:

طب عندى شغل اروح اخلصه وراجعه هنا تانى :lol:

بعتذر لكل الزملاء اللى بعتولى من شده قلقهم على المحاورات ... ارجو ان محدش يزعل منى :roseop:

وكل ابريل وانتو طيبين :roseop::roseop::roseop:

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

طب أنا عندى سؤال الراجل الطيب اللى جايب الشيشة بتاعته

المعلم حشيش اللى كان جاى على ملا وشه يا ولداه كان عارف

الفيلم ده وكان بيشتغلنا ؟

ولا كان فعلاً من عامة الشعب وكان جاى يهدى النفوس ؟

تم تعديل بواسطة osmel33
رابط هذا التعليق

سكوب ... بقى عندنا شاكوشين دلوقت ... واحد في باب الإبتسام والتاني في شئون المحاورات وبقى شريط العناوين مليان مسامير ؟!! :) :roseop::roseop:

------------------

نتكلم جد شويه

والله والله والله لم نقصد أنا وأخي العزيز كامل - ولما أقول أخي يبقى هو فعلاً أخي وشعور صادق تجاه هذا الإنسان النقي - لم نقصد ان نضايق أي زميل بالمنتدى .. ولكنها كانت إفتكاسة بيني وبينه فقط زي إسكتش كوميدي ولم نضع في حساباتنا إنها هاتتطور إلى شماته وناس داخله تصطاد في المياه العكرة وتبعت رسايل تأييد وشتيمة في سكوربيون .. قال يعني بيكسبوني في صفهم وبيجاملوني في الخناقة ودعوات للإنضمام بقلمي إلى منتديات أخرى ليست بحاجه إلى زباين لإن كل مكان له طعمه ورونقه ..

هذا كله لم يضايقني بالمره ولا نلتفت له جميعاً في فريق الإشراف المحترم اللي بأعتز بهم جميعاً وأعتبر نفسي أصغر واحد فيهم - حتى أصغر من لولا نفسها ... مانا 37 سنة مش كتير مهما صغرت نفسها :roseop: -

لكن لومت نفسي بجد ومسكت في خناق سكوربيون وكنت هاضربه بالشاكوش لما حسيت إن أنا وهو سببنا ألم حقيقي لكثير من الزملاء اللي زعلوا وتأثروا بهذا الخلاف الحلمنتيشي ... وتمنيت أن نُسدل الستار عن الموضوع بسرعة وييجي بقى 1 أبريل واقبض مرتبي .. قصدي نخلص الفيلم عشان نصالح الناس دي ونبوس على راسها كمان ..

بوس على راس عمك يا سكوب وجول له " حجك عليه يابا الحج "

أسف مره أخرى لأي مضايقات سببناها بدون قصد

وأتوجه بالشكر والعرفان وبجميع باقات الزهور اللي في الدنيا لكل تلك المشاعر الصادقة التي لمسناها في كلمات الناس الحلوه التي تحب هذا المكان ..

أما المشاعر التانية فلا تعنيني بالمره ولا نلتفت إليها مطلقاً

---------------

سكوربيون ... عايزين نبدأ بدري ونعمل ورشة عمل أو ورشة ميكانيكا عشان الإفتكاسة بتاعت السنة الجاية ...

إيه رأيك نقول مثلاً إن بمناسبة الإنتخايات الرئاسية القادمة سنة 2011 صدر قرار جمهوري بتأميم منتدى محاروات المصريين وتحويله شركة مساهمة مصرية .. وفي نفس ذات الوقت .. نكون احنا مبلغين عن الـ 8000 وشوية عضو اللي مسجلين .. واول ما أكتب شركة مساهمة مصرية تكون إنت قاعد في الصف الأمامي ومعاك الموبيل وتدي ميسد كول لبتوع أمن الدولة عشان يتحركوا على بيوت الاعضاء دول ويعتقلوهم ويحطوا ممتلكاتهم تحت الحراسة ... ولا يفوتنا الناس اللي مسجلة بأكثر من عضوية وبأسماء محتلفة قال يعني احنا مش عارفينهم .. دول بقى هايعتقلوهم مرتين .. يعني يمكسوا النفر منهم ويعبوه في البوكس .. ويمشوا به شويه ويقولوا له : خلاص روح بيتكو .. وأول ما يمشي خطوتين تلاتة وهو مش مصدق نفسه وفرحان إنه نجى من أيدي زيانية الجحيم ... يروحوا جايبينه تاني بس في بوكس مختلف ...

فكر ورد عليه .. لسه أمامنا متسع من الوقت ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

اعذرني في الكلمة لكن دعابة رخمة

و انا كنت شاكك في الاول من كده

الهزار ممكن يوصل لاي درجة لكن مش للدرجة دي

و الدعابة دي تقريبا طفشت ناس كتير من المحاورات و اهي الحمد لله فضحت اسرار كتير و حرقت دم ناس كتير و انا منهم و حزنت ناس كتير و برده انا منهم

و كل دعابة و انتوا بخير :)

رابط هذا التعليق

للأمانة

اللي فقس الموضوع وتم رشوتهم

موديست : وأسندت له دور في الفيلم وقولت له أستر علينا وهاديك دور بطولة وسجارتين .. وقبل وباس إيده شعر ودقن .

واحد تاني : نفس الشيء .. بس ده تقل العيار وكان رافع موضوع السنة اللي فاتت بتاع كبدة إبريل وروحت حاذف الموضوع في ثواني ومرجعه التربه تاني ومكلمة لونج ديستنت كول من الرياض للدمام .. ووعدته بمنقلة وبرجل وعلبة سنون أقلام نص مللي عشان يستعملهم في شغله وقال لي : يدوم يا معلم بس المعايش غليت وأخوك محتاج مسطرة حرف تي . ما هو بلاك ميل وبيستغل اللي جابوني وأنا ضعيف .... ماشي يا واحد يا تاني ...

الدكتور حسام : ده راجل طيب ورضيته بكلمتين وعيط وقال لي : أنا مش محتاج فلوس يا س س مستوره والحمد لله ، وأنا أساساً عارف إن مافيش في محفظته غير 12 ج .

الباشمهندس ياسر : ووعدناه بعقد عمل في بنزينه بترول في طريق إسكندرية .

زهرة الجبل : وتم إرسال رسالة إعتذار لها لإنها حساسة وكانت متأثرة جداً وفاكره الموضوع بحق وحقيق

وكنا نحاول على قدر الإمكان وأد أي محاولة لفقس الموضوع في مهدها والضرب بيد من حديد وزرنيخ على يد اي حد يبوظ لنا المفاجأة ..

رابط هذا التعليق

للأسف الشديد أقولها وغير نادمه

خسارة الثقه التي أوضعناها فيكم...

وواضح أن هذا هو مايحدث دائما في الكواليس ...يا ساده لقد استخففتوا بعقولنا ..واتضحت لنا حقائق كانت غائبه عنا....

يبدوا ان صفه المؤامرات والتدبيرات الخفيه ..كانت ولا تزال تقوم..وتدبر ويحشد لها الحشود ...لا اجد ما أعبر به ..بعد أن كنت حزينه علي مايحدث وكيف ان اثنان من خيرة المشرفين والاصدقاء يحدث بيهم هذا الشقاق ...لافاجيء بانها مؤامرة ...ضدنا نحن....

حقيقي لست اسفه علي هذا المقلب الظريف الخفيف من وجهه نظركم....

أة كلمه أخيرة ...طبعا يا اسكوب بما أنك عارف وكلكم طبعا عارفين ان الكلام هايتنشر ..اختارتم كلماتكم بعنايه حتي تظهر للجمهور بطريقه منمقه....وفي منتهي التسامح...

بجد خسارة

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

دعابة سخيفة جدا جدا...ولا أظن أنها أضحكت أحدا غير المشرفين "الأفاضل"

ده رأيك ونحترمه يا عزيزي .... وشكراً لك ..

--------------

و الدعابة دي تقريبا طفشت ناس كتير من المحاورات و اهي الحمد لله فضحت اسرار كتير

طفشت ناس ؟!!!!! زي مين وهل اللي بيحب مكان بيطفش منه لو حصل خلاف بين إتنين أعضاء أو حتى مشرفين إن شالله لو سيحوا دم بعض قدام الناس ؟ وهل الواحد بينتمي لمكان ولا أشخاص زائلين ؟

فضحت اسرار كتير ؟!!!! زي إيه ؟ قول لنا يا محمد على فضيحة أو إتنين من اللي فضحناهم وجرسناهم

رابط هذا التعليق

بالهداوة يا جماعة .... النظام حلو

اللي عايز يضرب يقف في الطابور اللي عاليمين

و اللي عايز يشتم يقف في الطابور الشمال

و اللي زعلان بعد ما كان فاكر انها ولعت بحق و حقيقي و انه أخيرآ حيتشفي فينا ... الباب آخر الطرقة عالشمال

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

للأسف الشديد أقولها وغير نادمه

وواضح أن هذا هو مايحدث دائما في الكواليس ...يا ساده لقد استخففتوا بعقولنا ..واتضحت لنا حقائق كانت غائبه عنا....

يبدوا ان صفه المؤامرات والتدبيرات الخفيه ..كانت ولا تزال تقوم..وتدبر ويحشد لها الحشود ...لا اجد ما أعبر به ..بعد أن كنت حزينه علي مايحدث وكيف ان اثنان من خيرة المشرفين والاصدقاء يحدث بيهم هذا الشقاق ...لافاجيء بانها مؤامرة ...ضدنا نحن....

حقيقي لست اسفه علي هذا المقلب الظريف الخفيف من وجهه نظركم....

أة كلمه أخيرة ...طبعا يا اسكوب بما أنك عارف وكلكم طبعا عارفين ان الكلام هايتنشر ..اختارتم كلماتكم بعنايه حتي تظهر للجمهور بطريقه منمقه....وفي منتهي التسامح...

المؤامرات والتدبيرات الحمد لله نحن بعيدين عنها كل البعد .. وإذا كان الشعور ده عند حضرتك فنحن لا ذنب لنا فيها وتبقى مشكلتك أنت وبالتالي فريق الإشراف ليس مسئولاً عن أي مشاكل نفسية عند أحد .. ولكن يوجد باب للإستشارات الطبية والنفسية ممكن أي حد يطرح فيه تساؤل عن مشكلة لديه وبإذن الله يلاقي لها حل من المختصين ..

مؤامرة ضدكم أنتم ؟ إزاي يعني مش فاهم ويا ترى إتأمرنا عشان إيه ؟

وما يحدث في الكواليس .. الحمد لله ربنا أعلم به ولا نحتاج إلى أن نشرحه ونمشي بلافتات إعلانية في كل مكان لشرحه للأخرين .. ولكنه ينعكس عن طريقة إدارة المكان والمكانة المحترمة التي وصل لها بفضل الله وبفضل حب الأعضاء للمكان ..

الحمد لله نحن نعرف ثقة الناس فينا - الأغلبية يعني - أما من يضمرون في أنفسهم مشاعر عدائية أو تتملكهم أحاسيس أن الأخرون يتأمرون ضدهم ... فلا يعنونا في شيئ ونتركهم لكي تأكلهم نارهم الداخلية ...

وهانروح بعيد ليه ... ملايين المرات بتتردد تلك المقوله على الملأ والجميع يعرفها : بحر النت واسع .. وكل واحد بينام عالجنب اللي بيريحه .. واللي شايف مكان فيه مؤامرات وتدبيرات في الخفاء ويُدار بطريقة ديكتاتورية والاعضاء بينضربوا فيه بالكرباج .. بيتمسك به ليه ويهتم بأمره ليه ؟

نفسي الأقي إجابة للسؤال ده ....

رابط هذا التعليق

بالهداوة يا جماعة .... النظام حلو

اللي عايز يضرب يقف في الطابور اللي عاليمين

و اللي عايز يشتم يقف في الطابور الشمال

و اللي زعلان بعد ما كان فاكر انها ولعت بحق و حقيقي و انه أخيرآ حيتشفي فينا ... الباب آخر الطرقة عالشمال

عيب كده يا اوستاز سكوربيون ... عيب ... عيب ... عيب :)

:roseop:

يا عابر الدهر سيب بينا أثر قدمك

اياك تكون امعة وجودك شبه عدمك

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...