اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حمام محشى

بندق أفندى

Recommended Posts

طبعا انا كلت فى فرحات الحسين و كنت نازل مع مديرى خواجة اسكتلندى لذيذ جدا و خضنا التجربة سوااااااااا و القطط هبلتنا و انشغلنا بيهم الاول بس شوية و نسينا وكل مانفتكر الموضوع دة نموت على نفسنا من الضحك

المر التانية خدت امى و مراتى فى اجازة و كانت المعركة اشرس بس برضة استمتعناااااااااااااا جدااااااااااااااااااااا

فكرتوناااااا بلايام الحلووووووووووووووووووووووووة :lol: :lol:

رابط هذا التعليق

طبعا انا كلت فى فرحات الحسين و كنت نازل مع مديرى خواجة اسكتلندى لذيذ جدا و خضنا التجربة سوااااااااا و القطط هبلتنا و انشغلنا بيهم الاول بس شوية و نسينا وكل مانفتكر الموضوع دة نموت على نفسنا من الضحك

المر التانية خدت امى و مراتى فى اجازة و كانت المعركة اشرس بس برضة استمتعناااااااااااااا جدااااااااااااااااااااا

فكرتوناااااا بلايام الحلووووووووووووووووووووووووة :lol: :lol:

على الله الكلام دوت بس يشجع اختنا مغتربه وتستوعب هى بتفوت على نفسها مغامرة حجمها ايه :lol:

بيقولك خاضوا معركه شرشه :lol:

ايييييييييييييييييييييييييييه ..

شرسه !!

بتقول شرسه :lol:

شكلك راجل مغامر يا احمس يا اخويا :lol:

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

يا باشمهندسه لولا ارحموا الناس اللي مسافره بره مصر زينا

عماله تحكي عن فرحات والحمام المحشي ومش مراعيه مشاعر الناس اللي زينا

عاجبك كده اهو انا دلوقتي بدأت أتمرد علي العيشه اللي انا عايشها وعايز انزل مصر علشان اكل حمام في الحسين وارجع

يرضيكي يعني تقطعي عيشي علشان الحمام ويقولوا الراجل اتجنن واستقال من شغله علشان طفس وبيحب الحمام :aslam:

ربي

ان لم يكن بك علي غضب............. فلا أبالي

غير أن عافيتك هي أوسع لي

رابط هذا التعليق

عاجبك كده اهو انا دلوقتي بدأت أتمرد علي العيشه اللي انا عايشها وعايز انزل مصر علشان اكل حمام في الحسين وارجع

يرضيكي يعني تقطعي عيشي علشان الحمام ويقولوا الراجل اتجنن واستقال من شغله علشان طفس وبيحب الحمام :roseop:

يؤسفنى ابلغك ان الحال من بعضه .. انا فى السعوديه يا باشا ;)

بس عايشه ع الذكريات :roseop:

انت بس شغل اغنيه ام كلثوم " وغدا القاااااااااااااااااااك .. يا فرحات " :roseop: حتلاقى اعصابك هديت لغايه ماتنزل :aslam:

سؤال بقى للشيف الكبير صاحب الموضوع :waf:

استاذ بندق .. سؤال ع الطاير يا فندم .. اخبار فرحات ايه معاك لما بتنزل مصر ؟؟ :blink:

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

يا لولا يا أختشي

ده أنا من ساعه ما قريت الموضوع و مشغل أغنيه يا طباخين دلوني الصبر فين أراضيه و مع ذلك معدتي مش راضيه تجيبها البر و مصره علي الحمام

اما بقي ذكرياتي مع الحمام انا لما بروح الحسين بنسي نفسي وبصراحه مش بعد عدد الحمام اللي باكله و ما بعرفش هما كام الا و انا بدفع الحساب

بس اوعي تفهميني غلط و تقولي عليه مفجوع انا بس ضعيف الشخصيه قدام الحمام

ربي

غير أن عافيتك هي أوسع لي

رابط هذا التعليق

حكاويكي عن فراحت يا لولا فكرتني بالحكمة الاغريقية اللي بتقول

" لولا اختلاف الاذواق .. لتذوقت لولا القلقاس "

كنت قاعد في امان الله الاجازة اللي فاتت لوحدي بالليل لإن زوجتي كانت عند اهلها .. فأتصل بي زوج اختي وهو مغترب ايضاً وبنتقابل في الاجازة .. لكن هو من اوروبا والدول المتقدمة .. المهم قال لي ما تيجي نضرب حمام في الحسين ؟ .. قلت له فريرة وجايلك يا معلم

كنت اول مره بصراحة اكل في فرحات بتاع الحُسين في الحارة الضيقة والمكان كان زحمة موت

المهم قعدنا في الويتنج ليست .. كنا انا وهو واختي واخويا و3 اولاد لهم .. مافيش 5 دقايق وجم بعض الشباب واضح من ملابسهم انهم امارتيين - على عيني وراسنا وضيوفنا مافيهاش حاجه -

المهم تقوم ترابيزة تفضى يروح الجرسون بكل بجاحة مقعدهم هما ولاطعنا احنا ..

وبالرغم ان زوج اختي من النوع الهادي الا ان في الموقف ده ما شوفتوش وقام هبش في الجرسون ومسح بكرامته الارض .. وقعدنا قبلهم لإن دي قلة ذوق متناهية واكتلمت لما قومنا نغسل ايدينا .. فلنا يقدموا لنا ورق نشاف عامل زي الورق الشفاف .. والرمم الجرسونات يقدموا كلينكس للخليجيين والسياح عشان البقشيش .. لكن انا ما كنتش في المود وما اتخانقتش

المهم .. طلبنا حمام وللاولاد كباب وكفتة ..

بصراحة ما عجبنيش الحمام لإنه مقدد - ناشف يعني - وشكلة مدي على اسود ومش طازه

لكن الشوربة اللي بيجيبها في كوبايات هي اللي بتعمل شغل .. طعمها حلو وعامل زي الحلبسة :roseop:

وفعلاً موضوع القطط ده اوفر قوي والعيال يا عيني ولاد اختي اتشعفوا طول ما هما قاعدين من كتر الحاجات اللي بتجري تحت رجلهم

وشوفت الفرع بتاع شارع الكهربا - خلف النادي الاهلي - وشكله متوضب كويس .. وبالتأكيد هاتلاقي القطط هناك نضيفة على الاقل سيامي ... md2:

بس فرع الحسين اللي مساحته متر في متر يظل له رونق وعبق خاص

وطبعاً لازم بعد ما نضرب حمام نقوم حابسين بشاي على الفيشاوي حيث الاسعار السياحية ونار يا حبيبي نار

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

مع احترامى للجميع بقى .. جربت الحمام المحشى فى أكثر من مكان فقط من أجل التجربة والعلم بالشئ ولا أذكر انه مرة عجبنى غير الحمام المشوى وكان فى مطعم الألفى فى عماد الدين .. مع انه مطعم قديم من أيام الحرب العالمية الأولى يمكن ..

لم أشعر بجمال طعم الحمام المحشى كما هو معد فى البيت وجاى من البلد يعنى حمام أورجانيك وواكل اكل طبيعى 100% ..

وتحية صباحية .. المفروض نفطر مش نتغدىلا دلوقتى ههههه

حبيبتى كالشمس لا نظر ولا اقتراب ولا استغناء

فالكل موت محقق

أنا الذى نظر الأعمى إلى أدبى وأسمعت كلماتى من به صمم

رابط هذا التعليق

يرضيكي يعني تقطعي عيشي علشان الحمام ويقولوا الراجل اتجنن واستقال من شغله علشان طفس وبيحب الحمام :happy:

يؤسفنى ابلغك ان الحال من بعضه .. انا فى السعوديه يا باشا :blink:

بس عايشه ع الذكريات :)

انت بس شغل اغنيه ام كلثوم " وغدا القاااااااااااااااااااك .. يا فرحات " :P حتلاقى اعصابك هديت لغايه ماتنزل :blink:

سؤال بقى للشيف الكبير صاحب الموضوع :lol:

استاذ بندق .. سؤال ع الطاير يا فندم .. اخبار فرحات ايه معاك لما بتنزل مصر ؟؟ :sad:

الله دة احنا طلعنا كلنا برة عموما ممكن تسمع اغنية طاير يا حمام او تصبر نفسك بطاجن محترم من مطعم الفيروز فى جدة او تاكل حمام مشوى من جاد فى الرياااااااااااااض تم تعديل بواسطة ahmos1
رابط هذا التعليق

يرضيكي يعني تقطعي عيشي علشان الحمام ويقولوا الراجل اتجنن واستقال من شغله علشان طفس وبيحب الحمام :happy:

يؤسفنى ابلغك ان الحال من بعضه .. انا فى السعوديه يا باشا :blink:

بس عايشه ع الذكريات :)

انت بس شغل اغنيه ام كلثوم " وغدا القاااااااااااااااااااك .. يا فرحات " :P حتلاقى اعصابك هديت لغايه ماتنزل :blink:

سؤال بقى للشيف الكبير صاحب الموضوع :lol:

استاذ بندق .. سؤال ع الطاير يا فندم .. اخبار فرحات ايه معاك لما بتنزل مصر ؟؟ :sad:

الله دة احنا طلعنا كلنا برة عموما ممكن تسمع اغنية طاير يا حمام او تصبر نفسك بطاجن محترم من مطعم الفيروز فى جدة او تاكل حمام مشوى من جاد فى الرياااااااااااااض

كان فيه محل اسمه الكابجى فى طريق المدينة تحت الكوبرى المربع مش عارف لسة فاتح ولا قافل .. يعنى هه يعتبر معقول فى الحمام المحشى .. جيبنا منه مرة غدوية فى الشغل والناس كانت متجننة من حلاوته .. كبابه كمان مش بطال ..

المهم بس عشان تعرف اختلاف الأذوق والخبرة فى الأكل .. وأقسم انه كلامى دقيق وصحيح .. الحمام المحشى كان الرز اللى جواه حمضان .. ومع ذلك كانو متجننين منه ..

هو بيعمل عصير الطماطم بالدقة زى مصر وكبابه حلو زى المصرى تمام .. بس الحمام نووووووووووووووووووووووووووووو

نسيت أقولك فىه عندك محل عند ميدان الزهرة فى ش الأمير عبد الله (تقاطع ش المكرونة) وله فرع تانى تقاطع ش غرناطة .. اسمه المنال .. بيجيب حمام بلدى وفراخ بلدى وبط بلدى ورومى بلدى وأرانب بلدى .. تحفة .. ممكن تصبر نفسك بكم أكلة تتعب فيهم شوية وهنساعدك فى الططبخ

تم تعديل بواسطة بندق أفندى

فالكل موت محقق

رابط هذا التعليق

يرضيكي يعني تقطعي عيشي علشان الحمام ويقولوا الراجل اتجنن واستقال من شغله علشان طفس وبيحب الحمام :lol:

يؤسفنى ابلغك ان الحال من بعضه .. انا فى السعوديه يا باشا :lol:

بس عايشه ع الذكريات smk:

انت بس شغل اغنيه ام كلثوم " وغدا القاااااااااااااااااااك .. يا فرحات " :P حتلاقى اعصابك هديت لغايه ماتنزل :blush2:

سؤال بقى للشيف الكبير صاحب الموضوع :blush2:

استاذ بندق .. سؤال ع الطاير يا فندم .. اخبار فرحات ايه معاك لما بتنزل مصر ؟؟ :lol:

الله دة احنا طلعنا كلنا برة عموما ممكن تسمع اغنية طاير يا حمام او تصبر نفسك بطاجن محترم من مطعم الفيروز فى جدة او تاكل حمام مشوى من جاد فى الرياااااااااااااض

كان فيه محل اسمه الكابجى فى طريق المدينة تحت الكوبرى المربع مش عارف لسة فاتح ولا قافل .. يعنى هه يعتبر معقول فى الحمام المحشى .. جيبنا منه مرة غدوية فى الشغل والناس كانت متجننة من حلاوته .. كبابه كمان مش بطال ..

المهم بس عشان تعرف اختلاف الأذوق والخبرة فى الأكل .. وأقسم انه كلامى دقيق وصحيح .. الحمام المحشى كان الرز اللى جواه حمضان .. ومع ذلك كانو متجننين منه ..

هو بيعمل عصير الطماطم بالدقة زى مصر وكبابه حلو زى المصرى تمام .. بس الحمام نووووووووووووووووووووووووووووو

نسيت أقولك فىه عندك محل عند ميدان الزهرة فى ش الأمير عبد الله (تقاطع ش المكرونة) وله فرع تانى تقاطع ش غرناطة .. اسمه المنال .. بيجيب حمام بلدى وفراخ بلدى وبط بلدى ورومى بلدى وأرانب بلدى .. تحفة .. ممكن تصبر نفسك بكم أكلة تتعب فيهم شوية وهنساعدك فى الططبخ

يا جماعه انا في الامارات مش في السعوديه يعني المحلات دي كلها مش هتنفعني بحاجه

ربي

غير أن عافيتك هي أوسع لي

رابط هذا التعليق

يرضيكي يعني تقطعي عيشي علشان الحمام ويقولوا الراجل اتجنن واستقال من شغله علشان طفس وبيحب الحمام :lol:

بس عايشه ع الذكريات smk:

انت بس شغل اغنيه ام كلثوم " وغدا القاااااااااااااااااااك .. يا فرحات " :P حتلاقى اعصابك هديت لغايه ماتنزل :blush2:

سؤال بقى للشيف الكبير صاحب الموضوع :blush2:

استاذ بندق .. سؤال ع الطاير يا فندم .. اخبار فرحات ايه معاك لما بتنزل مصر ؟؟ :lol:

تعالى عمرة

فالكل موت محقق

رابط هذا التعليق

يرضيكي يعني تقطعي عيشي علشان الحمام ويقولوا الراجل اتجنن واستقال من شغله علشان طفس وبيحب الحمام wst::

بس عايشه ع الذكريات :P

انت بس شغل اغنيه ام كلثوم " وغدا القاااااااااااااااااااك .. يا فرحات " angl:: حتلاقى اعصابك هديت لغايه ماتنزل :closedeyes:

سؤال بقى للشيف الكبير صاحب الموضوع :blink:

استاذ بندق .. سؤال ع الطاير يا فندم .. اخبار فرحات ايه معاك لما بتنزل مصر ؟؟ :)

ممكن تطلب من عندنا دليفرى بس اسن المحل اللى عند الكوبرى المربع هو الطيبمش عارف الكابجى دة فين ياأما فية ابو شقرة

وسبحان الله انا لسة جايب حمام من المنال اللى فى الزهرة من يومين و الجوووووووووووووووز ب35 رياااااااااااااااال

رابط هذا التعليق

حكاويكي عن فراحت يا لولا فكرتني بالحكمة الاغريقية اللي بتقول

" لولا اختلاف الاذواق .. لتذوقت لولا القلقاس "

كنت قاعد في امان الله الاجازة اللي فاتت لوحدي بالليل لإن زوجتي كانت عند اهلها .. فأتصل بي زوج اختي وهو مغترب ايضاً وبنتقابل في الاجازة .. لكن هو من اوروبا والدول المتقدمة .. المهم قال لي ما تيجي نضرب حمام في الحسين ؟ .. قلت له فريرة وجايلك يا معلم

كنت اول مره بصراحة اكل في فرحات بتاع الحُسين في الحارة الضيقة والمكان كان زحمة موت

المهم قعدنا في الويتنج ليست .. كنا انا وهو واختي واخويا و3 اولاد لهم .. مافيش 5 دقايق وجم بعض الشباب واضح من ملابسهم انهم امارتيين - على عيني وراسنا وضيوفنا مافيهاش حاجه -

المهم تقوم ترابيزة تفضى يروح الجرسون بكل بجاحة مقعدهم هما ولاطعنا احنا ..

وبالرغم ان زوج اختي من النوع الهادي الا ان في الموقف ده ما شوفتوش وقام هبش في الجرسون ومسح بكرامته الارض .. وقعدنا قبلهم لإن دي قلة ذوق متناهية واكتلمت لما قومنا نغسل ايدينا .. فلنا يقدموا لنا ورق نشاف عامل زي الورق الشفاف .. والرمم الجرسونات يقدموا كلينكس للخليجيين والسياح عشان البقشيش .. لكن انا ما كنتش في المود وما اتخانقتش

المهم .. طلبنا حمام وللاولاد كباب وكفتة ..

بصراحة ما عجبنيش الحمام لإنه مقدد - ناشف يعني - وشكلة مدي على اسود ومش طازه

لكن الشوربة اللي بيجيبها في كوبايات هي اللي بتعمل شغل .. طعمها حلو وعامل زي الحلبسة :blink:

وفعلاً موضوع القطط ده اوفر قوي والعيال يا عيني ولاد اختي اتشعفوا طول ما هما قاعدين من كتر الحاجات اللي بتجري تحت رجلهم

وشوفت الفرع بتاع شارع الكهربا - خلف النادي الاهلي - وشكله متوضب كويس .. وبالتأكيد هاتلاقي القطط هناك نضيفة على الاقل سيامي ... wst::

بس فرع الحسين اللي مساحته متر في متر يظل له رونق وعبق خاص

وطبعاً لازم بعد ما نضرب حمام نقوم حابسين بشاي على الفيشاوي حيث الاسعار السياحية ونار يا حبيبي نار

ايييييييييييييييه ..دنيا .

لولا اختلاف الأذواق لما كان القلقاس يشغل حديث الناس يا خويا :closedeyes:

يعنى رحت واتفرجت طبيعى :lol:

شفت بقى ... اهى الحمامايه اللى انتى مش عاجباك دى الناس بتتشحتف عليها هنا ..

وفعلا جو المكان _ بس فى الشتا - بيبقى تحفه وبتلاقى نفسك مش متعصب خااااااااااااااااالص .. وهادى خااااااااااااااااااااالص

ومنتظر اللحظه اللى تستمتع فيها بالشوربه بعد ما تعصر عليها لمونه وشويه ملح وفلفل .. يااااااااااااااااااه .. مش قادره اوصف

مش تقولى حلبسه .. حلبسه ايه بس فى الجو دوت ... :P

انما فكرتنى بحاجه .. قعدة الفيشاوى بعدها بقت نااااااااااااااااااااااااااااااااااااااار ياخويا ... ايه ده .. كوبايتين عصير تدخل فى اربعين

وخميسن جنيه لييييييييييييييييييييييييييييه بنسرق احنا ولا ايييييييييييييييييييييييه :)

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      هذه الحكايات حكايات من وحى خيال الكاتب والرسام وليست لها أى علاقة بالواقع الجميل حكاية أب شايف المصلحة وعارعرض الصفحة
    • 0
      قام أحد كبار المعجبين ببطولة "الماسترز" للغولف بتزيين حمامه وتحويله إلى حلم أي محب للعبة. وحوّل غريغ تومسون حمامه إلى مكان تكريم لكل ما يتعلق بالغولف وخاصة بطولة "الماسترز". View the full article
    • 6
      مزنوق.. تطبيق جديد على المحمول للعثور على أقرب دورة مياه   الأحد 29 مايو 2016 02:37 م   المال-خاص : "مزنوق" ،  تطبيق جديد انضم بشكل تجريبى إلى عائلة متجر "أندرويد"، وظيفته الأساسية العثور على دورات المياه ، كما يمكن أيضا من العثور على دورة المياه التي تحتوي على مرايا لتعديل المكياج للسيدات، أو لإرضاع الأطفال، وتحديد اختيار أي حمام بناءّ على تعليقات مستخدمي التطبيق الذين جربوا الحمام من قبل. التطبيق الجديد نفذه أحد مصممي تطبيقات الموبايل المصريين، و
    • 3
      فوجئت بابنتي التي تجاوزت العاشرة من عمرها بقليل تغني هذه الأغنية فأثارت بي شجون أحببت هذه الأغنية جدا و أنا أصغر منها و أحببت مشاركتكم بها http://www.youtube.com/watch?v=qqjHT57GZi4
    • 5
      سمك بورى .. منظف ومنقوع فى عصير ليمون وقليل من الخل لمدة 15 دقيقة يتم حشوه بالحشوة التالية نعمل له صوص عبارة عن معلقتين خل مع عصير 4 ليموانات كبيرة وملعقة زبدة .. وتغلى على النار حتى تتكثف ثم يغطى بالصوص ويدخل الفرن لمدة 20 الى 25 دقيقة لا أكثر الحشوة طعمها الذ من السمكة نفسها .. بس كمان السمكة لذيذة للغاية حشوة السمك هى عبارة عن بصل متكرمل فى الزبدة وقيل من زين الزيتون كرافس وتوست متحمص مع عصير ليمون وزبيب معاهم سلطة عبارة عن خس بوتشا متقطع كبير وطماطم شيرى .. هنا أورجانيك مع فجل اح
  • أضف...