اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بنك معلومات الناجحين فى مقابلات كيبك 2008 و قدمو الفيدرال

Recommended Posts

انا بعد كل المحاولات الممكنة وبعد مدخلت الاسامى كلها وفشلت انى اعرف حالة ملفى لحد ودخلت اخر اسم ليا مكتوب فى الباسبور مع انه فى الباسبور فيه غلطة لانه فيه حرف زيادة مع انى مصلحه فى صفحة اضافية فى الباسبور ومصلحه فى شهادة الميلاد و كمان مكتوب صح فى الس اس كيو ولما حاولت ادخل الاسم الغلط ده لاقيت الملف فتح ومكتوب ان بروسيس من 16 ابريل يعنى من بعد مازنيت عليهم بالاميل بيومين واضح انهم كانو ناسيينى اصلا بس المشكلة دلوقتى فى الاسم الغلط ده مش عارف اعمل فيه ايه لانهم كدة ممكن يكملوا الاجراءات دى على الاسم ده مع ان كل اوراقى بالاسم الصح بما فيها السى اس كيو وحتى الباسبور رحت وعملت تصحيح للاسم وطبعا علشان يكتبوا الاسم الصح كتبوه فى صفحة اضافية لحد مابقى اغير الباسبور انا اخر اسم ليا فى الباسبور مكتوب naser والتصحيح بتاعه nasr وهل ابعت اشرحلهم الموضوع ده علشان الحق الموضوع من اوله ولا اعمل ايه

استاذ أحمد انت لازم تبلغ السفاره بالغلطه دى علشان متعطلكشى فى الأخر انت تبعت لهم فاكس وترفق معاه صوره الباسبور وتصور الورق اللى فيه التصحيح ومعلشى حط صوره csq بالمره زياده تاكيد

او تبعت ايميل وتعمل دا فى اسرع وقت

وربنا يوفقك ان شاء الله

الله يخليكى يا مدام ايناس على نصيحتك وانا ان شاء الله ناوى اعمل كدة لانهم شكلهم حسوا بالغلطة دى فبعتولى النهاردة ميل من نفسهم بيدونى المعلومات الى اقدر اشيك بيها على الحالة بتاعتى ومنها الاسم الغلط وبيقولولى اى مخاطبات ليا معاهم لازم اذكر الاسم ده ورقم الملف فلازم ان شاء الله ابعت اشرحلهم الموقف

رابط هذا التعليق

• الردود 5.5k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم

وين المشاركات المنتدى هذا مفيد للجميع بتبادل المعلومات

اتمنى للجميع ان تصله أخبار مفرحة قريبا

بصراحة هذا المنتدى بخفف عناء الأنتظار على الجميع

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اية ياجماعة مفيش جديد ولا اية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ محدش جاله اى حاجة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اية ياجماعة مفيش جديد ولا اية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ محدش جاله اى حاجة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

خد دي واحد ان بروسيس 7 ديسمبر بيعمل فى الكريديت كار ( مندوب مبيعات) جاء له الميديكال من كام يوم

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

خد دي واحد ان بروسيس 7 ديسمبر بيعمل فى الكريديت كار ( مندوب مبيعات) جاء له الميديكال من كام يوم

ايوه كده عاوزين العجله تدور يا عم حمودي

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

يعنى كدة انهم مش بيمشوا بالدور ولا اية؟ لان فية ناس بروسيس فى11 ومجالهومش ميديكال لسة ربنا يسهل للجميع يارب

رابط هذا التعليق

يعنى كدة انهم مش بيمشوا بالدور ولا اية؟ لان فية ناس بروسيس فى11 ومجالهومش ميديكال لسة ربنا يسهل للجميع يارب

من امتى اصلا وفى منطقيه فى شغلهم

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

الرجاء من الزملاء من ذوي الخبره الرد على الاسئله التاليه

1)عند استلام الميديكال ماهى الفتره بين الاستلام واجراء الكشف الطبي الفعلى ؟

2)ماهى الفترة بين استلام التأشيره والسفر؟

3)اذا كان احد الزمىء مقيم خارج مصر كيف يمكنه تحويل الكشف الطبي واجراءه خارج مصر ؟

رابط هذا التعليق

3)اذا كان احد الزمىء مقيم خارج مصر كيف يمكنه تحويل الكشف الطبي واجراءه خارج مصر ؟

حسب معلوماتى الشخصية

1- المفروض الاتزيد الفترة عن شهر من تاريخ استلام الخطاب وعمل الكشف

2- المفروض تسافر فى خلال سنة من تاريخ الكشف الطبى وليس من تاريخ الفيزا لان الفيزا صالحة لمدة سنة من تاريخ الكشف الطبى ولذلك لو مرت سنة على الكشف الطبى قبل ما ناخد الفيزا لازم نكشف تانى بس دة طبعا نادرا ما بيحصل (العملية مش ناقصة تاخير)

3- انا بيتهيالى ان المهم الكشف يكون عند دكتور معتمد من قبل السفارة يعنى لو واحد بيشتغل فى السعودية وهو مقدم ملفة فى مصر زى اخوانا اللى برة حاليا مش لازم يكشفوا فى مصر يكشفوا فى السعودية والدكتور هو اللى بينعت الكشف اصلا مش طالب الهجرة احنا بنكشف بس وهموا بيبعتوا النتيجة(ربنا يستر بس ونكشف ونوصل للمرحلة دى )

دى طبعا معلومات شخصية حسب معرفتى بالموضوع ولو فية حد عنده اضافة او تعديل ياريت ميتاخرش على اخونا الاستاذ حمودى وللجميع الشكر ويارب وفقنا جميعا الى الهجرة اذا كانت خير لينا

رابط هذا التعليق

حسب معلوماتى الشخصية

1- المفروض الاتزيد الفترة عن شهر من تاريخ استلام الخطاب وعمل الكشف

2- المفروض تسافر فى خلال سنة من تاريخ الكشف الطبى وليس من تاريخ الفيزا لان الفيزا صالحة لمدة سنة من تاريخ الكشف الطبى ولذلك لو مرت سنة على الكشف الطبى قبل ما ناخد الفيزا لازم نكشف تانى بس دة طبعا نادرا ما بيحصل (العملية مش ناقصة تاخير)

3- انا بيتهيالى ان المهم الكشف يكون عند دكتور معتمد من قبل السفارة يعنى لو واحد بيشتغل فى السعودية وهو مقدم ملفة فى مصر زى اخوانا اللى برة حاليا مش لازم يكشفوا فى مصر يكشفوا فى السعودية والدكتور هو اللى بينعت الكشف اصلا مش طالب الهجرة احنا بنكشف بس وهموا بيبعتوا النتيجة(ربنا يستر بس ونكشف ونوصل للمرحلة دى )

دى طبعا معلومات شخصية حسب معرفتى بالموضوع ولو فية حد عنده اضافة او تعديل ياريت ميتاخرش على اخونا الاستاذ حمودى وللجميع الشكر ويارب وفقنا جميعا الى الهجرة اذا كانت خير لينا

السلام عليكم

إما نحن نيام أو الموضوع نام أو الأخبار نامت

أتمنى سماع أخبار جديدة وجيدة للجميع

اضافة لموضوع الكشف الطبي فإن الطبيب يرسل الكشف الى باريس و من هناك تاتي النتيجة للسفارة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .....

انا ليا تعقيب بسيط على سؤال الاخ حمودى..

1-الفتره ما بين استلام الكشف الطبى الى الكشف الفعلى هى شهرين والعبره بتاريخ اليوم اللى عملت فيه الكشف الطبى

وده نص العباره اللى كانت مكتوبه لما جالى الكشف الطبى بحول الله وبقوته

please note .that failure to undergo the medical examination within two month of the date this letter will result in the assessment of your case on the basis of incomplete information on you file .

ولكن لديك شهر فقط لكى تتعاقد مع شركه بريد لكى تحضر لك الكشف الطبى ...

2-ممكن طبعا تعمل الكشف الطبى عند اى ملحق طبى للسفاره الكنديه فى اى حته من العالم بس خلى بالك جواب الكشف الطبى

الدكتور بس اللى يفتحه ..انا كنت فى السعوديه وزوجتى وبنتى فى مصر انا كنت main applicant فجالى الكشف الطبى على السعوديه

وخدت ورقه الكشف بتاعتى وعملته فى السعوديه وبعت ورقه الكشف بتاعت زوجتى وبنتى على مصر وعملوا الكشف الطبى فى مصر

جميع الكشوفات الطبيه على مستوى العالم ترسل الى لندن ...

دعواتكم يا اخوانا اخوكم مستنى طلب الباسبور... :rolleyes: :roseop::roseop:

رابط هذا التعليق

شكرا الاخ خالد المسلم

ممكن سؤال تانى السماح الى بياخده بعد الكشف الطبي للتقديم للسفاره قد ايه

ولك جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

شكرا الاخ خالد المسلم

ممكن سؤال تانى السماح الى بياخده بعد الكشف الطبي للتقديم للسفاره قد ايه

ولك جزيل الشكر

شكرا للاخوه الافاضل على طرح الموضوع وعلى الاجابات الف شكر بس تكمله لسؤال الاستاذ حمودى هى الفتره الشهرين بتتحسب من تاريخ مبعتولنا الخطاب ولا استلامه ولا عملنا الكشف الطبى معلشى ياجماعه استحملونى شويه يعنى لو استلمنا خطاب الكشف الطبى نقدر منعملشى الكشف الا قبل انتهاء الشهرين بشويه ولا لااصل احنا ان شاء الله ناوين ان ربنا كرمنا والامور مشيت كويس نسافر على بدايه صيف 2010

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الاخ حمودى انا مش فهمت سؤالك اوى...هوه عموما حضرتك ان شاء الله بمجرد ان تعمل الكشف الطبى

الدكتور هوه اللى بيبعته للندن وبعد كده لندن هيه اللى بتبلغ السفاره بالنتيجه...

الاخت ايناس مده الكشف الطبى شهرين من تاريخ الكشف الطبى وليس من تاريخ الاستلام

ربنا ان شاء الله يوفقكم وتسافروا فى 2010..

ملحوظه ايه يا اخوانا فين الدعاء ..اخوكم مستنى يطلبوا الباسبور ...لاتنسونا من الدعاء

ده الدعاء ببلاش والملك بيرد باذن الله ولك بمثله ...

رابط هذا التعليق

الاخ حمودى انا مش فهمت سؤالك اوى...هوه عموما حضرتك ان شاء الله بمجرد ان تعمل الكشف الطبى

ملحوظه ايه يا اخوانا فين الدعاء ..اخوكم مستنى يطلبوا الباسبور ...لاتنسونا من الدعاء

شكرا جزيلا على رد حضرتك يااستاذ خالد وربنا يوقفك كدا ان شاء الله ونسمع عنك كل خير وقريب يبشروك ويطلبومنك الباسبور ان شاء الله ومتقلقشى الدعوات بتتقال فى ظهر الغيب ان ربنا يوفقنا جميعا ويأمر لنا بما فيه الخير لينا فى الدنيا والأخره اللهم أمين

رابط هذا التعليق

شكرا لك أخي خالد مسلم على مساعدة الجميع

أرجو من الله أن يعطيك ماتريد و ماتتمنى فهو كريم

أنا مقدم من شهر 11 على الفيدرال بعد ال CSQ

أرجو أن تفيدني متى تقدمت ومتى وصلك الكشف الطبي ومتى عملته و كم الفترة التي تتوقعها حتى يطلبوا الباسبورات

وشكرا لك مرة أخرى

رابط هذا التعليق

اخى الكريم issamsiph انا قدمت فيدرال فى 22/2/2008 بقى الملف ان بروسيس فى 5/3/2008

جالى الكشف الطبى بحول الله وقوته فى 6/1/2009 طبعا ده بيختلف من شخص لاخر بس فى

المعتاد من تسع الى عشر شهور من تاريخ التقديم

عملت الكشف الطبى فى السعوديه و زوجتى وابنتى فى مصر فى 30/1/2009

طبعا اتعطلت كتير لحد ما اخدت الفيش والتشبيه السعودى لانى مكنتش عارف بيتعمل ازاى

المهم عملته بحمد الله وسلمت كل الاوراق فى اول تلاته تقريبا ...بعتولى ادفع اللاندنج فى 25/3/2009

دفعتها وبعتها عن طريق المحامى فى 6/4/2009 تقريبا والى الان منتظر طلب الباسبور ..على فكره انا اتاخرت

عشان انا فى السعوديه وده بياخد شويه وقت غير اللى فى مصر ده نقطه النقطه التانيه موضوع الازمه الاقتصاديه ممكن

ياخر الناس شويه عشان همه مش عاوزين يقللوا الاعداد اللى بتخش كل سنه ده طبعا غير معلن

فى المعتاد اخوانا اللى كانوا بيعملوا طبى فى مصر كانوا بيطلبوا منهم الباسبور واللاندنج مع الطبى وبيطلبوا منهم تسليم

الباسبور لو همه مش محتاجينه فى الشهرين القادمين

حضرتك مقدم من شهر حداشر على الفيدرال انا فى اعتقادى هيجيلك الطبى من سبعه الى تسعه القادمين وده بيختلف من ملف للتانى

ربنا يوفقك واتمنى اكون جاوبت على اسئلتك.....

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...