اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بنك معلومات الناجحين فى مقابلات كيبك 2008 و قدمو الفيدرال

Recommended Posts

الف مبروك اكسجين

بس ازاى يعنى وصلت الفيزا ؟كده من غير مايكون عندك علم وصلت على البيت لوحدها ؟

انا سبق وقلت لكم واحد صاحبى محاسب 23/11 ان بروسيس وصله الميديكال يوم الخميس ده كلام اكيد وان شاء الله تيجى لكل الناس اللى متاخرة

ضاقت ولما استحكمت حلقاتها فرجت وكنت اظن انها لن تفرج

رابط هذا التعليق

• الردود 5.5k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الاخوة الاعزاء

اللى منتظريين الطبى

اول حاجة فى الطبى بييقيس الطول والوزن

ومن زلك بتحرك الى تحاليل وفحوصات

بمعنى ازا كان الوزن اعلى من الطول

بنسب معينة يكون الشخص عرضة للاصابةبامراض معينة

ودى حسبة يعرفوها الاطباء والصيادلة

عشان كدة كل ما وزنك نزل نسبة المرور فى الطبى بتزيد

وهزا للعلم

من ناس دخلوا اخر دفعة عند صبرى غالى واحمد مصطفى

ا

هو لو الوزن زيادة عن الطول

بمعنى انة يبقى الشخص اوفر ويت

ممكن يترفض فى الميديكال

وهل حصل مع حد الكلام دة

اله السماء يعطينا النجاح ونحن عبيده نقوم ونبنى

رابط هذا التعليق

El hamdulelah i received my medical letter

The embassy called me on thursday and they told me they will send the medial by DHL, and i received the letter today dated 16/09, they told me to complete the medical and pay the right for permenant residence fees within 30 days.

They sent an email after the phone call with details where and how to pay the fees.

my file was in process 22/12/2009.

insha allah everyone is waitig will receive his medical or visa soon.

CSQ Application : 25/01/2009

File number date:19/02/2009

Interview+CSQ: 25/11/2009 in Syria

Federal in process: 22/12/2009

Medical Letter: 16/09/2010

رابط هذا التعليق

يا جماعة احب اقول لكم ان الفيزا استلمتها النهاردة وكلوا تمام بعد المراجعة . على فكرة انا مجليش اي ايميل او تليفون علشان يبلغوني .

يارب سهل على كل المنتظرين .

الف مبرك يا اوكسجين عقبال اللاندنج فى ارض التلج قريبا انشاء الله

المقابله 6/5/2009

فدرال 30/7/2009

ان بروسيس 30/7/2009

الميديكال 29/7/2010

الفيزا 8/9/2010

كل الاشياء تعمل معا للخير للذين يحبون الله

رابط هذا التعليق

يا اصدقائي ان عامل الميديكال من شهر وعشر ايام ولسه مججتش الفيزا هوه انا علي طول متاخر ولا ايه

لقد علمت انك تستطيع كل شئ ولا يعسر عليك امر

رابط هذا التعليق

The embassy called me on thursday and they told me they will send the medial by DHL, and i received the letter today dated 16/09, they told me to complete the medical and pay the right for permenant residence fees within 30 days.

They sent an email after the phone call with details where and how to pay the fees.

[/quote ]

هو حضرتك استلمت الظرف بتاع المديكال . هل بعتولك الاوراق اللي حضرتك قدم بيها علي الفيدرال انا عاوز اعرف هما بيبعتوا الورق ولا احنا هنعمل الورق تاني

رابط هذا التعليق

[[/quote ]

هو حضرتك استلمت الظرف بتاع المديكال . هل بعتولك الاوراق اللي حضرتك قدم بيها علي الفيدرال انا عاوز اعرف هما بيبعتوا الورق ولا احنا هنعمل الورق تاني

Dear Ayman,

All your papers will be returned back to you with Visa, it will so kind of you to send us your missing details in the data base.

I am in Montreal now living in 31/2 , if any one wants to share renting my appartment , please contact me on ewwd2007@yahoo.com

مهما طال الإنتظار ، إنتصار اليأس عار

Egyptian and Proud

رابط هذا التعليق

يا جماعة احب اقول لكم ان الفيزا استلمتها النهاردة وكلوا تمام بعد المراجعة . على فكرة انا مجليش اي ايميل او تليفون علشان يبلغوني .

الف مبروك مهندس اوكسجين

انت المهندس الوحيد اللى قبلى فى قاعدة البيانات

يا ريت تطمنى لو تعرف حالات لمهندسين تانيين قبلى يكون جالهم الطبى عشان انا حاسس انى فقرى

تم تعديل بواسطة ahly

I am in Montreal now living in 31/2 , if any one wants to share renting my appartment , please contact me on ewwd2007@yahoo.com

Egyptian and Proud

رابط هذا التعليق

الف مبروك كابتن أحمد

انت راجل محترم و تستاهل كل خير

Egyptian and Proud

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته و كيف الحال يا صحبه الخير

الحمد الله مرت بالواحد ظروف عصيبة و لا تزال بتمر بالواحد الي الان نفس الظروف العصيبه بس يمكن الوضع الوقتي افضل مما كان عليه سابقا ,,,,, و بالتالي انا كنت مقل في مشاركاتي ياريت تدعولي ان الله يصلح الحال.

انا احب اطمن الناس انه الي الان الفيزا لم تصل بعد و ربنا يسهل و تصل بالسلامه ,,,, بالامانه يا جماعه ادعولي بان الله يفرج همي و شكرا

النفس تبكي علي الدنيا و قد علمت ان السعاده فيها ترك ما فيها

لا دار للمرء بعد الموت يسكنها الا التي كان قبل الموت بانيها

فان بناها بخير طاب مسكنه و ان بناها بشر خاب بانيها

رابط هذا التعليق

الف مبروك مهندس اوكسجين

انت المهندس الوحيد اللى قبلى فى قاعدة البيانات

يا ريت تطمنى لو تعرف حالات لمهندسين تانيين قبلى يكون جالهم الطبى عشان انا حاسس انى فقرى

شكرا ليكوا يا جماعة على التهنئة. بخوصوص استلام الفيزا، انا فعلا ما جاليش اي معلومة من السفارة ان الفيزا جاهزة.

انا يوم السبت لقيت مكالمة من مندوب دي اتش ال بيقولي انوا تحت العمارة و معه شحنة من سفارة كندا و الحمد لله طلعت الفيزا و البي ار.

للاسف يا اهلي معرفش مهندسين مقدمين هجرة لكيبك غيرك.

رابط هذا التعليق

علي فكرة يا جماعه احنا مفروض نفتح توبيك جديد و نسميه الناجحين في الكشف الطبي و مستنين الفيزا ,,,, واضح كده ان الموضوع مطول و ربنا يستر

النفس تبكي علي الدنيا و قد علمت ان السعاده فيها ترك ما فيها

لا دار للمرء بعد الموت يسكنها الا التي كان قبل الموت بانيها

فان بناها بخير طاب مسكنه و ان بناها بشر خاب بانيها

رابط هذا التعليق

الف مبروك لكيميست و اوكسجين و كابتن احمد

و مرحبا بالناس الجديدة اللى دخلوا بنك المعلومات معانا بيبو و مدحت

Please find attached Revision no.10 of the data base

dated 19/09/2010 in a new look.

مرفق طيه الاصدار العاشر من قاعدة البيانات فى الشكل الجديد

بتاريخ 19/09/2010

أمانة اللى يفتحها و يقرأها يدعيلى

تم تعديل بواسطة ahly

Egyptian and Proud

رابط هذا التعليق

"my name is wael medhat age 26 now"

ان شاء الله يجلينا مع بعض و كل الناس اللى منتظرين عن قريب ان شاء الله

تم تعديل بواسطة ايمان
رابط هذا التعليق

"my name is wael medhat age 26 now"

ان شاء الله يجلينا مع بعض و كل الناس اللى منتظرين عن قريب ان شاء الله

isa ya rab lelnas kolaha :) mabrouk lelshabab we rabena yewafa2 ely lessa mestaneyeen zay 7alatna kda isa :)

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اسرة المنتدى الكرام انا بقالى مدة طويلة ما شاركتش فى المنتدى فأرجو المعذرة وذلك لظروف خاصة.وكنت عايز اخد رأيكم فى حاجة كده انا ان بروسيس 7\12\2009 وحتى الان لم يصل الميديكال والواحد ظروفة صعبة جدا.المهم مطولش عليكم السفارة اتصلت تسأل عنى فى الشغل اذا لسة باشتغل ولا سبتة وردوا عليهم وقالولهم انى ما زلت فى عملى وكلو تمام والحمدلله الكلام ده حصل يوم 5\9\2010 .كنت عايز من الافاضل هل ده يعنى شىء ولا عادى بيحصل كتير؟.وربنا يصبرنا على اللى احنا فيه.بالمناسبة انا متزوج ومع محامى شهير ولدى 3 اولاد و18 سنة خبرة وباعمل مدير فندق.وشكر خاص للباشمهندس اهلى اللى واخد باله من التوبيك ومش مخلى فى نفسنا حاجة غير حاجة واحدة بس انو يجيبلنا الميديكال ويبقى كدة تمام اوى وشكرا لسعة صدركم.

لا اله الا الله الحليم الكريم سبحانه وتعالى تبارك الله رب العرش العظيم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اسرة المنتدى الكرام انا بقالى مدة طويلة ما شاركتش فى المنتدى فأرجو المعذرة وذلك لظروف خاصة.وكنت عايز اخد رأيكم فى حاجة كده انا ان بروسيس 7\12\2009 وحتى الان لم يصل الميديكال والواحد ظروفة صعبة جدا.المهم مطولش عليكم السفارة اتصلت تسأل عنى فى الشغل اذا لسة باشتغل ولا سبتة وردوا عليهم وقالولهم انى ما زلت فى عملى وكلو تمام والحمدلله الكلام ده حصل يوم 5\9\2010 .كنت عايز من الافاضل هل ده يعنى شىء ولا عادى بيحصل كتير؟.وربنا يصبرنا على اللى احنا فيه.بالمناسبة انا متزوج ومع محامى شهير ولدى 3 اولاد و18 سنة خبرة وباعمل مدير فندق.وشكر خاص للباشمهندس اهلى اللى واخد باله من التوبيك ومش مخلى فى نفسنا حاجة غير حاجة واحدة بس انو يجيبلنا الميديكال ويبقى كدة تمام اوى وشكرا لسعة صدركم.

دا عادى ياستاذ هانى مفيش فيه اى مشكله نادرا لما بيعملوا بحث ويتاكدوا من شهادات الخبره بالاخص الى بيعملوا فى القطاع الخاص

الحكومه نادرا متقلقش وبامر الله يوصل الطبى لينا كلنا

شكرا يااهلى على قاعده المعلومات دى ربنا يوفقك ويوصلك الطبى واحنا معاك قريبا جدا

{بلى من أسلم وجهه لله وهو محسن فله أجره عند ربه ولا خوف عليهم ولا هم يحزنون}

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

دا عادى ياستاذ هانى مفيش فيه اى مشكله نادرا لما بيعملوا بحث ويتاكدوا من شهادات الخبره بالاخص الى بيعملوا فى القطاع الخاص الحكومه نادرا متقلقش وبامر الله يوصل الطبى لينا كلناشكرا يااهلى على قاعده المعلومات دى ربنا يوفقك ويوصلك الطبى واحنا معاك قريبا جدا
hey all,I left my work in novemeber 2009 and i am in process november 2009, so the fedreal does not know any thing about my work after november 2009, and i do not know if they tried to ask about me in my previous works, they have not contacted me to ask for any paper or information or update; what do u think I should do now ?? wait ?? or go to the embassy to submit my current updates ??

Egyptian and Proud

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...