اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ابحث مع المحاورات....

السويفي

Recommended Posts

السلام عليكم:

منذ اشتراكي في المحاورات وانا اجد كل فتره احد المشاركين يختفي او ينسحب بهدوء ومنهم اصحاب اقلام مفيده ....

افتقدهم واحس بالخساره لابتعادهم

ولكن المشكله اننا بعد اختفاء هذا العضو نعرف بعدها بفتره انه مات او كان في المستشفي ...الخ

فلهذا عندي اقتراح للساده المشرفين....

الاعضاء الذين زادت مشاركاتهم عن 1000 مشاركه يتم التواصل معهم بأي وسيله....

كأن يقوم احد الساده المشرفين الرجال بتجميع ايميلات او ارقام هؤلاء الاعضاء واذا غابو لفتره يسألو عن اخبارهم وسبب الغياب..

وكذلك بالنسبه للاخوات ..

لاني اعتقد ان المحاورات اصبحت اسره للكثير منا..... نفتقد فيها بعض الاعضاء ولا نعرف السبب...

اللهم خذنا اليك منا .....وشغلنا بك عنا

رابط هذا التعليق

أنا بأيد الإقتراح ده وممكن حتى الناس اللى مشاراكتهم أقل من الألف وممكن يكون كل وسائل الإتصال

مع المشرفين بحيث يمكن التواصل بين الأعضاء أو مع المشرفين وطبعاً الإتصال الشخصي بين الأعضاء

وبعضهم

رابط هذا التعليق

الاقتراح جميل ورائع

وبيعبر عن الروح المصرية الاجتماعية الجميلة

لكن الموضوع هيبقى حمل كبير ع الاشراف

انا مش عارف كام واحد عدى الالف مشاركة

بس بتهيألى من 60 الى 80 عضو عدوا الالف مشاركة

مرة تانية تحياتي للاقتراح والروح الجميلة :sad:

رابط هذا التعليق

حتى تاريخة وساعتة

77 عضو محاوراتى عدوا الالف مشاركة

رقم مش سهل أبدا

بالاضافة الى نقطة تانية

اشمعنى الاعضاء فوق الالف مشاركة؟

مافية اعضاء دون الالف مشاركة وناس بنحبهم وبنقدرهم

أعتقد ان الاقتراح جميل

بس يحتاج لتعديل فى من يمكن الاتصال بيهم بصرف النظر عن عدد المشاركات

وكمان مانحطش أعباء على فريق الاشراف أكتر من اللى شايلينها

مرة تالتة تحياتى للاقتراح وصاحبة :sad:

رابط هذا التعليق

فكرة جميلة جدا يا استاذ سويفى

افتكر ان كان عندى مداخلة بسأل فيها عن الاعضاء القدامى

و قلت فين اراضيهم

و ان كان حد منهم يعرفهم يدلنا عليهم

و ان كانوا زعلانين نروح نراضيهم

شكرا ع الاقتراح الرائع

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم:

شكرا لم شاركوني

انا طرحت فكره واتمني تفعيلها بأي شكل يراه المشرفين مناسبا لهم .....واعلم انا هذا عبأ اضافيا عليهم ولكن هذا

( عشمنا فيهم برضه)

وموضوع الالف مشاركه سببه ان هذا العضو مشارك بشكل مستمر ومتواصل واصبحت له بصمه في المنتدي وغيابه سيؤثر....طبعا هناك من لم يصلو

لل1000 مشاركه وهم مهمين وفاعلين....ولكن هناك من يدخل المنتدي اسبوع ويخرجون

استاذ حسام

ال 77 لن يختفو مره واحده ...من الممكن ان يتابع المشرفين اخر تاريخ لمشاركه هؤلاء الاعضاء واذا كثر عن شهر يحاول الاتصال بهم

اللهم خذنا اليك منا .....وشغلنا بك عنا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم:

منذ اشتراكي في المحاورات وانا اجد كل فتره احد المشاركين يختفي او ينسحب بهدوء ومنهم اصحاب اقلام مفيده ....

افتقدهم واحس بالخساره لابتعادهم

ولكن المشكله اننا بعد اختفاء هذا العضو نعرف بعدها بفتره انه مات او كان في المستشفي ...الخ

فلهذا عندي اقتراح للساده المشرفين....

الاعضاء الذين زادت مشاركاتهم عن 1000 مشاركه يتم التواصل معهم بأي وسيله....

كأن يقوم احد الساده المشرفين الرجال بتجميع ايميلات او ارقام هؤلاء الاعضاء واذا غابو لفتره يسألو عن اخبارهم وسبب الغياب..

وكذلك بالنسبه للاخوات ..

لاني اعتقد ان المحاورات اصبحت اسره للكثير منا..... نفتقد فيها بعض الاعضاء ولا نعرف السبب...

فكره جميله رائعه .

سنه الحياه عندما يجتمع مجموعه من الناس في عملا ما .ان يحدث شئ من التجاذب او التنافر علي هيئه مجموعات (سنه وطبيعه الحياه ).

فقد تنجذب الي شخص او مجموعه اشخاص .طبيعه النت انك... لاتعرف الصفات الطبيعيه والشخصيه لشخص الذي انجذبت او نفرت منه فهنا يأتي دور الخيال (حاول ان تتذكر في الستينات كان خيالنا مع الاعلام خصب فلم يكن متوفر لدينا كوسيله اعلام سوي الراديو )

انا اري عند غياب شخص لمده غير طبيعيه ان يقوم اقرب الناس اليه (اكثرهم تواصل معه... احيانا قد يكون الاكثر تنافر هو الاكثر شعور بغياب زميله ) بلفت نظر محاورات المصريين الي الي ذلك.

لرفع بعض المجهود عن المشرفين .

معرفه هل هناك سبب لابتعاده (نستفيد من معرفه السبب وعلاجه ).

عندما يغرد احد الطيور بعيدا عن السرب .ينادي عليه زملاؤه كي لا يبعد عنهم كثيرا ويقترب من الشمس ويحترق (كما حدث لايكاروس ).

عندما ينوي احد الزملاء الابتعاد مده طويله (مشاغل او عمل )يلفت نظر زملاؤه لكي لا ينشغلوا عليه .

كده يبقي شغل علي ميه بيضه .

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      على غرار حكايات رواد المقاهى الشعبية يقولون إن أحد الصحفيين سأل الرئيس الروسى بوتين: ماذا ستفعل لو قامت أمريكاعرض المقال كاملاً
    • 2
      أنا لسه عايش... لسه باتعلم، لسه متابع أخبار بلدي... بس من بعيد السنة دي هأتم عشرين سنه عضو في المنتدي... ياه... اكتشفت المحاورات بعد حوالي سنتين من الهجرة... وقت كنت باعاني فيه من صراع رهيب للهوية، كشاب هاجر بعد التخرج مباشرة. هنا قابلت ناس ما كنتش باقابلهم في حياتي العادية في مصر... قابلت افكار و أساليب اتعلمت منها، و اتعلمت اتعامل معاها... هنا نضجت. هنا شاركت في الثورة،. و شاركت في الانتخابات... و عملت أصدقاء قلم ما اعرفهمش شخصيا...   بعد الثورة بسنة أو اكتر... كا
    • 0
      مصر معقل وبلد الحضارة الإنسانية عبر الزمان ومنذ فجر التاريخ البشرى وبكل ما يحويه من كنوز فرعونية نادرة لا مثيلعرض الصفحة
    • 21
      عدت الى القاهرة منذ أكثر من سنة بعد خمس سنوات قضيتها في العمل بإحدى الصحف السعودية..وحين رجعت اكتشفت ان معظم أصدقائي الذي أرتاح في التواصل والحوار معهم قد سافروا للعمل في الخليج..ولم يعد لي سوى القراءة والعمل وفسحة الولاد الروتينية..وأفتقد بشدة لشريك في الحوار يعيد الى ذهني لياقته وأستعيد معه متعة الأخذ والرد والاتفاق والاختلاف ويضيف لي وأضيف له كما يحدث بيننا هنا من خلال مداخلاتنا ومشاركاتنا في المنتدى..فهل يمنحني أحد منكم هذا الشرف..لقد فاتتني فرصة جيدة لتحقيق ذلك من خلال لقاء زهرة البستان الذ
    • 15
      17 سنة و 3 شهور ... دي السنين اللي قضيتها هنا ... يعني اللي كان في اولي ابتدائي ساعتها زمانه دلوقتي اتخرج من الجامعة ... و نحط فوق البيعة انه عاد الثانوية العامة علشان يحسن مجموعه ... ساعات بفكر ان استمراري الوقت ده كله هنا اكيد ان سببه هو اعضاء المحاورات اللي اتفاعلت بمشاعر مختلفة  معاهم السنين دي كلها ... كل واحد او واحدة منهم كان ليه دور في تكوين جزء  من شخصيتي .. اكتشافي لحاجات كتيرة .. وقت من عمري اقضيه بفكر ارد علي حاجة اسعدتني او ضايقتني ... فكرة عمرها ما جات في بالي ... وضع عمري ما
  • أضف...