اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

فطيرة فواكه

بندق أفندى

Recommended Posts

و بعدين معاك يا بندق افندي .. الرحمة .. كل طبق بتعمله بيضرب اللي قبله .. هههههههههههه

ما شاء الله .. تصدق و الله انت حببتني في الاختراعات دي .. و خاصة ان فيها مكونات كتيرة مش متعودين عليها في مصر ..

عموما .. فعلا انا بتابع اكلاتك بنهم و ان شاء الله ان شاء الله هجرب واحدة منهم و ربنا يستر و المدام ما تكرشنيش من البيت ههههههههههههههههههههه

حبيت ابعت سلامي ليك و احييك علي الاختراعات الجميلة دي ..

ما تخافش يا عمو (الراء جات بعدين ههههههه) رضوان .. هى مش هتكرشك بس هتراقبك على اعتبار انه اهتمامك الجديدة تثير الشكوك ..

قناعاتى انه يمكن تطويع الكثير من الأشياء لوضع نكهات جديدة مقبولة جدا ومفيدة صحيا ..

كلامك صح .. "انه يمكن تطويع الكثير من الأشياء لوضع نكهات جديدة مقبولة جدا ومفيدة صحيا .."

علي فكرة انا بحب المطبخ جدا جدا .. و اني اعمل الاكل و افتكس اكلات حلوة ..و كنت بتحرج اقول كده قدام حد عشان الناس كانت بتتريق و يقولوا : انت زوج لقطة يا ريت كل الرجالة زيك كده (دي مقولة الستات) و الرجالة : "ممكن تغسل برده و لا هوايتك في الطبيخ بس !!!" !!!! :(

طبعا اضافة الي الكلام اللي من تحت لتحت لزوجتي و اتهامها انها مش بتعرف تعمل اكلات حلوة مع انها و الله استاذه و اكلها مفيش بعد كده بس كل الفكرة انها بتسيبلي مساحة حرية و تفاهم و تديني الفرصة اني اعمل اكلات علي مزاجي ..

يا ريت الناس تقدر تفهم كده .. mfb:

عموما عشان ما احولش الموضوع .. هههههههه انت بافتكاساتك دي اديتني دفعه اني اعبر عن هوايتي في المطبخ بحرية و افتخااااااااااااااااااار

تحية ليك تانية

أولا يا عزيزى يشرفنى ان تكون صديقى .. ثانيا اوعى تصدق انه الرجل اللى بيطبخ كويس لقطة .. ده بس كلام .. لأنه الطهى مهما كانت جودته لا يضيف للرجل شيئا الا اذا كان حرفة تدر دخل مادى وساعتها هتبقى الفلوس اللى أضافت مش الطهى فى حد ذاته .. ودائما أقول .. لا توجد امرأة تتزوج رجل لأنه يجيد الطهى .. وبالعكس يمكن أن تخافه على اعتبار انه معاييره هتكون عالية فى التذوق خصوصا لو كان حشرى وإنف وشغال عمال على بطال ينتقد .. .. وأنا شخصيا الحمد لله مش كده خالص ومش بأعترض على أى أكل ..

ثانيا الطهى هواية زى أى حاجة .. مثلا انا بأحب الرسم .. والطهى بس ممارسة الطهى اسهل .. زيه زى أى هواية أخرى .. والهوايات اليدوية بتصفى الذهن عموما

حبيبتى كالشمس لا نظر ولا اقتراب ولا استغناء

فالكل موت محقق

أنا الذى نظر الأعمى إلى أدبى وأسمعت كلماتى من به صمم

رابط هذا التعليق

المهم عجبنى برنامج أذيع على فتافيت من فترة بسيطة عن الشيف اوليفر اللى نجح خلال 6 شهور فى اعادة التلاميذ الى مطاعم المدارس فى بريطانيا .. بعد تدريب الطباخين واضافة وصفات جديدة وهذا ما نحن بحاجة اليه

شوفت البرنامج ده وشوفت قد أيه كانت المساعدة بتاعته اللى كانت فى المدرسة

كانت كارهاه ومستنياله على غلطة وفعلاً فى الأول ما قدرش يجهز الأكل فى الوقت المحدد

وفعلاً زى ماتفضلت وقولت أن الطعام بشوية حاجات بسيطة كده ممكن نطلع تحف

وأخوك بيموت فى حاجة أسمها توابل والتوابل ممكن بشوية مزيج يطلعوا تحف

كنت عايز أسألك سؤال رزل شوية أنا باكل هنا فى الدوحة من مطعم برتغالي باين

اسمه الناندوز الجماعة دول بيعملوا كبدة دجاج بصوص كده تحفة ما تعرافش أيه

الطريقة بتاعتهم ؟ تكون سمعت حاجة كده ولا كده ينوبك فى أخوك ثواب

تم تعديل بواسطة osmel33
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 3
      فطيرة التفاح التقليدية عجينة بف باسترى جاهرة تغطى حواف وقاع صينية فرن مدهونة زبدة التفاح .. يقشر ويقطع شرائح ويدبل على النار مع القرفة وقبل تمام نضجه نضيف له قليل من الزبدة وسكر بنى (حسب الذوق) ثم نضعه داخل العجينة ونثنى حوافها وندهنها من الخارج بالزبدة وتدخل الفرن لمدة حوالى 40 دقيقة وتكون جاهزة وهنا وعافية
  • أضف...