اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

افتتاح الجامعة المصرية للتعليم الإلكتروني في مدينة بدر العام القادم

sami ragab

Recommended Posts

الدراسة بالجامعة الإلكترونية العام المقبل

التكنولوجيات والمعلومات أهم المناهج وفروع بالمحافظات

تقرر البدء في الدراسة في الجامعة المصرية للتعليم الالكتروني العام الدراسي القادم والتي تشمل تكنولوجيا المعلومات وادارة الأعمال وانشاء فروع لهذه الجامعة في الوجه البحري بمدينة طنطا والوجه القبلي بأسيوط وفي منطقة القاهرة الكبري بعين شمس علي أن يكون المقر الرئيسي لهذه الجامعة مدينة بدر والبدء في انشاء 5 مجمعات للتعليم التكنولوجي والتدريب المهني لخدمة الصناعة بكل من بني سويف و6 أكتوبر وبرج العرب والسويس والعاشر من رمضان بالاضافة إلي مجمع بالأميرية للصناعات الهندسية.

جاء ذلك خلال اجتماع صندوق تطوير التعليم برئاسة د.أحمد نظيف رئيس الوزراء بحضور وزراء التعاون الدولي والتنمية الاقتصادية والاتصالات والتربية والتعليم والتعليم العالي وخبراء الصندوق.

هذا الخبر لمن يشكك في أن مدينة بدر من المدن الواعدة الى جانب أنها موقعها المتميز لأنها تقع أمام مدينة ( مدينتي) وعلى طريق السويس الرئيسي

رابط هذا التعليق

اخي الفاضل هذا الخبر صحيح لكن عندي سؤال كيف تبدأ الدراسة العام القادم وارض الجامعة لم يتم بناؤها؟

كما انة في بدر ثلاث جامعات ( الروسية واللبنانية والتعليم الالكتروني وارض المعارض الدولية ) وحتي الان تم الاانتهاء من بناء فقط الجامعة الروسية وفعلا بدأت الدراسة بها لكن الباقي صحراء لكن ممالا شك فية ان مستفبل المدينة واعد ان شاء الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شكرا علي الخبر الحلو ده

لكن بالرغم من اني املك ارض في بدر الا اني شايف ان مفيش حد من الاخوة هنا شكك فيها

و بعيد عن موضوع مدينتي و المنطقة الترفيهية انا شايف انها احسن مدينة و بكرة نشوف

فيه ناس كتير بتفرح بالمنتجعات و المولات و ابصر ايه   الا انه لو فكرنا شوية هنلاقي ان كل البلاوي جاية من الحاجات دي

زي مثلا مية الصرف و الشرب عليها ضغط جامد في العبور القطامية و بكرة نشوف المجاري طفحت هناك زي العبور كدا

نيجي لمشكلة العيال الصيع و عربياتهم و السباق و قلة الادب بتوع الجامعات و المدارس الفافي و اللي الحمد لله بدر خالية منهم ده غير انها عالية عن القاهرة الجديدة و الشروق فجوها نضيف و رطب و عندك مداخل و مخارج ما شاء الله والدائري الجديد

يعني بيئة صالحة للسكن وليس للصياعة و اللعب 、 من غير مجاري تخر علينا من ملاعب الجولف و لا تجمعات شبابية متهورة ولا كمبوندات معزولة متعرفش عايشين ازاي و المية تقطع عندك لكن عندهم شغالة

يعني من الاخر احنا في نعمة ربنا بس يبعد عنا البشوات و مدينتهم دي.

علي فكرة انا كنت ناوي ابني اي حاجة و السلام لكن من كتر اقتناعي بالمدينة هابيع جزء من ارضي اللي في البلد و هبنيي بيها و انت عارف ان مش بالساهل تبيع ارض سودة علشان ارض صافرة و ان شاء الله هبدا بنا قريب و اول ما اشطب هسكن فيها ان شاء الله علي طول و اللي انا ملاحظه ان نسبة السكن في بدر هتكونى اعلي من غيرها لان الموضوع مش مستاهل تسقيع اللي عاوز يسقع هايروح اماكن معروفة ا تسقيع فيها بيطري علي القلب

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شكرا علي الخبر الحلو ده

لكن بالرغم من اني املك ارض في بدر الا اني شايف ان مفيش حد من الاخوة هنا شكك فيها

فيه ناس كتير بتفرح بالمنتجعات و المولات و ابصر ايه   الا انه لو فكرنا شوية هنلاقي ان كل البلاوي جاية من الحاجات دي

زي مثلا مية الصرف و الشرب عليها ضغط جامد في العبور القطامية و بكرة نشوف المجاري طفحت هناك زي العبور كدا

نيجي لمشكلة العيال الصيع و عربياتهم و السباق و قلة الادب بتوع الجامعات و المدارس الفافي و اللي الحمد لله بدر خالية منهم ده غير انها عالية عن القاهرة الجديدة و الشروق فجوها نضيف و رطب و عندك مداخل و مخارج ما شاء الله والدائري الجديد

يعني بيئة صالحة للسكن وليس للصياعة و اللعب 、 من غير مجاري تخر علينا من ملاعب الجولف و لا تجمعات شبابية متهورة ولا كمبوندات معزولة متعرفش عايشين ازاي و المية تقطع عندك لكن عندهم شغالة

علي فكرة انا كنت ناوي ابني اي حاجة و السلام لكن من كتر اقتناعي بالمدينة هابيع جزء من ارضي اللي في البلد و هبنيي بيها و انت عارف ان مش بالساهل تبيع ارض سودة علشان ارض صافرة و ان شاء الله هبدا بنا قريب و اول ما اشطب هسكن فيها ان شاء الله علي طول و اللي انا ملاحظه ان نسبة السكن في بدر هتكونى اعلي من غيرها لان الموضوع مش مستاهل تسقيع اللي عاوز يسقع هايروح اماكن معروفة ا تسقيع فيها بيطري علي القلب

السلام عليكم

من حق حضرتك طبعا تحب المدينة اللى انت اخترتها

و لكن القول بانها افضل مدينة مبالغة شديدة و انها افضل من العبور و التجمع و الشروق دي غير حقيقي بالمرة

فالمدن دي خلاص مدن موجوده و قائمة و ليست اراضي صفراء

و تقريبا اصبحت داخل القاهرة

و اسعار الاراضي و الشقق فيها تقريبا 4 او 5 اضعاف اسعار مدينة بدر

مدينة بدر ان شاء الله سيتوجه الناس اليها خلال عشر سنوات بعد ان تمتلئ المدن الاخرى (الشروق و العبور و التجمعات )

و طبعا هي مدينة جيدة و لكن تقع في مرتبة متاخرة بين المدن الجديدة حيث انها ما زالت تعاني من انعدام الامن و الخدمات و المستوى الاجتماعي لسكانها حيث تسيطر عليها العشوائية بعكس المدن الاخرى كالشروق و العبور و التجمع و اكتوبر

الميزة الموجودة في المدينة هي وقوعها على طريق السكك الحديدية المزمع انشاؤه من القاهرة الى العاشر خلال الفترة القادمة و سيؤدى هذا الخط الى حل مشكلة اخرى من مشاكل المدينة و هي بعدها عن القاهرة

آسف اذا كان كلامي صادما و لكنى لا احب الحديث بالعواطف و المجاملات

و دعواتي بالتوفيق

رابط هذا التعليق

:lol:

السلام عليكم

شكرا علي الخبر الحلو ده

السلام عليكم

من حق حضرتك طبعا تحب المدينة اللى انت اخترتها

و لكن القول بانها افضل مدينة مبالغة شديدة و انها افضل من العبور و التجمع و الشروق دي غير حقيقي بالمرة

فالمدن دي خلاص مدن موجوده و قائمة و ليست اراضي صفراء

و تقريبا اصبحت داخل القاهرة

و اسعار الاراضي و الشقق فيها تقريبا 4 او 5 اضعاف اسعار مدينة بدر

مدينة بدر ان شاء الله سيتوجه الناس اليها خلال عشر سنوات بعد ان تمتلئ المدن الاخرى (الشروق و العبور و التجمعات )

و طبعا هي مدينة جيدة و لكن تقع في مرتبة متاخرة بين المدن الجديدة حيث انها ما زالت تعاني من انعدام الامن و الخدمات و المستوى الاجتماعي لسكانها حيث تسيطر عليها العشوائية بعكس المدن الاخرى كالشروق و العبور و التجمع و اكتوبر

الميزة الموجودة في المدينة هي وقوعها على طريق السكك الحديدية المزمع انشاؤه من القاهرة الى العاشر خلال الفترة القادمة و سيؤدى هذا الخط الى حل مشكلة اخرى من مشاكل المدينة و هي بعدها عن القاهرة

آسف اذا كان كلامي صادما و لكنى لا احب الحديث بالعواطف و المجاملات

و دعواتي بالتوفيق

دكتور مصري

طبعا يشرفني ردك علي تعليقي بس واضح انك واخد الموضوع بعصبية شوية

اكيد طبعا حاجة تغيظ لما تلاقي مدينة ليس لها صيت في الاعلام و يتقال انها احسن من القاهرة الجديدة رضي الله عنها او العبور ربنا يجعلنا من بركاتها.

يا اخي العزيز لو بصيت للي انا كتبته بدون انفعال هتلاقي وجهة نظري سليمة جايز انت شايف ان وجود المنتجعات و الجولف و الحاجات التانية دي كويسة بالرغم من مشاكلها الحالية و لسة كمان مع السنين و قلة المياه..ما علينا و الصرف زي و غيره بس دي وجهت نظرك

انما انا لا عاوز جولف و لا عاوز مجاري تطفح عندي و لا مولات و اكاديمية او جامعة خاص او ملاهي تلم العاطل عالباطل و الصيع علي الطيبين وده مش هاتلاقيه في بدر لكنك خدت الموضوع بانفعال علشان جبت سيرة العبور فممكن كلامي صادم شوية لكن انا احترمك و العبور احسن من بدر في المرافق و تقريبا اصبحت داخل القاهرة لكن ده مش هايغير من كلامي في شيئ لان وجهة نظري مبنية علي اساس اني عاوز مكان للسكن بعيد عن الملاهي و التجمعات الطلابية و بعيد عن الكبار و بعيد عن مشاكلهم و مجاريهم و طرقهم اللي بتسد علي الناس لشوارع وعربياتهم

و الكلام ده انا شايف ان بدر احسن مكان توفره علشان كدة قولت احسن مكان للمعيشة و في نفس الوقت مكان راقي طرق واسعة مساحات خضرة.. و مستوي الناس في حي الفيلات زي العبور يعني فيه الاستاذ الجامعي و المهندس و الدكتور من غير ما حد ينغس علينا عيشتنا ولا يقفل علينا طريق و لا تهليب و تسقيع ولا بحيرات تخش علينا البيوت ارجو انك تتقبل وجهة نظري

انا عارف ان كلامي ده مش هيعجب اهل العبور و القاهرة الجديدة و ده من حقهم مدام هم شايفين كدة لان لا كلامي وكلامهم انجيل او قران كل واحد حر  في راي مدام مقتنع مش لازم كلنا نطلع من مخرطة واحدة  في اسطمبات كتير

و في نفس الوقت كلنا حبايب وبكرة العبور تضيق عليكم و تجولنا في الوسع عندنا في بدر :lol:

و سلامو عليكم

رابط هذا التعليق

اخي الفاضل د/ مصري السلام عليكم

لي استفسار بسيط بخصوص تعليق حضرتك ؟

(((((حيث تسيطر عليها العشوائية بعكس المدن الاخرى كالشروق و العبور و التجمع و اكتوبر ))))

اريد ان اعرف فقط مقصد حضرتك بالعشوائيات وهل توجد عشوائيات في مدينة جديدة ؟

وكيف لا يتحرك جهاز المدينة ؟

وحسب معلوماتي ان مدينة بدر مدينة جديدة اخر مدينة نزلت بها اراضي وزارة الاسكان وهي مدينة حديثة بها كل المرافق لكن نسبة البناء بها قليلة جدا لان معظم حائزي الاراضي في مرحلة استخراج التراخيص ومعظمهم ايضا هارب من المغالاة في اسعار الاراضي في المدن الجديدة الاخري وسبب انخفاض ( انخفاض ) اسعار الاراضي في بدر هو طرح وزارتنا الكريمة لعدد 1490 قطعة ارض دفعة واحدة في المدينة في القرعة الرابعة قبل الرابعة كان سعر القطعة الفيلات اوفر 250 الف الآن اوفر 180 ( 600 م ) وكان هناك قطع فوق 300 الف لكن اصبح المعروض كثير وممكن حضرتك بتليفون صغير لاي مكتب عقارات في بدر يؤكد لك كلامي وهواتف هذة المكاتب في الوسيط والاهرام وغيرهم

[]كما ادعو حضرتك لزيارة المدينة ]

تم تعديل بواسطة abuAdham
رابط هذا التعليق

اخي الفاضل

انا لست متعصبا و لا حاجة

بس حبيت ارد على قولك بانها المدينة الافضل بين المدن الجديدة

بالنسبة للعشوائيات في المدينة فهي من حيث التباين الكبير في المستويات السكنية في المدينة و انا ايضل اتابع اسعار العقارات و اعرف م كم الاسعار في الميدنة و الاسعار منخفضة جدا سواء الاراضي او الشق لعدم رغبة الناس في سكن هذه المدينة

المدينة بها عشوائية في الاوساط الاجتماعية التى تقطنها بعكس المدن الاخرى بها شبة تجانس و لا تجد تباينا في المستويات الاجتماعية او مثلا حرفيين و عمال مع اساتذة جامعيين و اطباء -هذا لن تجده الا في مدينتى بدر و العاشر من رمضان

المدينة ان شاء الله سيتجه الناس اليها بعد 10-15 عاما و بعد ان يتم استيعاب كل الوحدات السكنية في المدن الاخرى

و بالنسبة لاوفر الاراضي في المدينة فهو لا يتعدي 120 ارض للفيلات

و اورد لك بعض الاراء من سكان المدينة و هم من اصدقاء المنتدي :

الإنطباع السائد هو أن مدينة بدر هى مدينة عمالية ....

يمكن التحقق من هذا الإنطباع بمحاولة التعرف على حجم الكتلة العمالية هناك و شكل الإسكان السائد هناك ، و أذكر فى هذا السياق أن ضاحية حلوان حتى أوائل الخمسينيات من القرن الماضى كانت مشتى جميل و ضاحية راقية بكل المقاييس.

و نتيجة لغرس كتلة عمالية بها و إنشاء مجموعة من المصانع بها تحولت إلى شئ ربما أقل من المناطق العشوائية

و هذا من المقالات الصحفية :

(تعليقا على كلام حضرتك بان المدينة تنعم في المياه الصحية في حين يعاني الاخرون من نقص المياه)

إنفجار براكين الغضب في بدر بسبب العطش (على فكرة انا مرضيتش أوريك صور المقالة)

تشهد مدينة بدر موجه من العطش الشديد جراء الانقطاع الدائم

للمياه عقب استلام الشركه القابضه لمياه الشرب مهام عملها بالمدينه الأمر الذي يؤكدشكوك الأهالي بأن الشركه قامت ببيع جزء من حصة المدينه لصالح مشروع مدينتي ومشروعات اخري تجاه مدينة السويس وحمل أهالي المدينه المسئوليه لجهاز مدينة بدر ومسئوليه ا لذين تخلوا عن دورهم الرقابي وتركوا الحبل علي الغارب لشركة المياه الجديده التي مارست سيطرتها علي مياه الشرب وتتحكم في اوقات وصولها للاهالي بنظام الحصه

و هناك الكثير من المقالات التى تتحدث عن مشكلات المدينة و تقارنها بالمدن الاخرى و تتحدث عن مستقبلها غير الواعد في المستقبل القريب على الاقل كما ان هناك رابط الكتروني ايضا للحديث عن مشكلات المدينة اذا حبيت ابعتهولك.

في النهاية نقول انها مدينة بها مشاكلها و نامل ان تحل هذه المشكلات و ساعتها ستصبح مدينة جيدة طبعا يمكن الاقامة بها

و لكن لا يمكن ابدا مقارنتها بالمدن الاخرى التى تتمتع بقابلية و جاذبية من الناس و توفر الخدمات و القرب من القهرة

كل هذه عوامل لا تصب في مصلحة بدر على الاطلاق اخي الفاضل

و لكن من يريد ان يستثمر امواله و لا يتعجل في السكن خلال السنوات القادمة فطبعا يستطيع ان يشترى بها و هذا هو كلام كل من يسكن او له ارض بالمدينة

و في النهاية انصح حضرتك بقراءة هذا الرابط في المنتدي و هو يعطي لك انطباعا حقيقيا عن مستوى الحياة في المدينة مقارنه بالمدن الاخرى الجديدة من واقع اهلها و سكانها و تمنياتي لك بالتوفيق

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=72913

رابط هذا التعليق

اخي الفاضل

انا لست متعصبا و لا حاجة

بس حبيت ارد على قولك بانها المدينة الافضل بين المدن الجديدة

بالنسبة للعشوائيات في المدينة فهي من حيث التباين الكبير في المستويات السكنية في المدينة و انا ايضل اتابع اسعار العقارات و اعرف م كم الاسعار في الميدنة و الاسعار منخفضة جدا سواء الاراضي او الشق لعدم رغبة الناس في سكن هذه المدينة

المدينة بها عشوائية في الاوساط الاجتماعية التى تقطنها بعكس المدن الاخرى بها شبة تجانس و لا تجد تباينا في المستويات الاجتماعية او مثلا حرفيين و عمال مع اساتذة جامعيين و اطباء -هذا لن تجده الا في مدينتى بدر و العاشر من رمضان

المدينة ان شاء الله سيتجه الناس اليها بعد 10-15 عاما و بعد ان يتم استيعاب كل الوحدات السكنية في المدن الاخرى

و بالنسبة لاوفر الاراضي في المدينة فهو لا يتعدي 120 ارض للفيلات

و اورد لك بعض الاراء من سكان المدينة و هم من اصدقاء المنتدي :

الإنطباع السائد هو أن مدينة بدر هى مدينة عمالية ....

يمكن التحقق من هذا الإنطباع بمحاولة التعرف على حجم الكتلة العمالية هناك و شكل الإسكان السائد هناك ، و أذكر فى هذا السياق أن ضاحية حلوان حتى أوائل الخمسينيات من القرن الماضى كانت مشتى جميل و ضاحية راقية بكل المقاييس.

و نتيجة لغرس كتلة عمالية بها و إنشاء مجموعة من المصانع بها تحولت إلى شئ ربما أقل من المناطق العشوائية

و هذا من المقالات الصحفية :

(تعليقا على كلام حضرتك بان المدينة تنعم في المياه الصحية في حين يعاني الاخرون من نقص المياه)

إنفجار براكين الغضب في بدر بسبب العطش (على فكرة انا مرضيتش أوريك صور المقالة)

تشهد مدينة بدر موجه من العطش الشديد جراء الانقطاع الدائم

للمياه عقب استلام الشركه القابضه لمياه الشرب مهام عملها بالمدينه الأمر الذي يؤكدشكوك الأهالي بأن الشركه قامت ببيع جزء من حصة المدينه لصالح مشروع مدينتي ومشروعات اخري تجاه مدينة السويس وحمل أهالي المدينه المسئوليه لجهاز مدينة بدر ومسئوليه ا لذين تخلوا عن دورهم الرقابي وتركوا الحبل علي الغارب لشركة المياه الجديده التي مارست سيطرتها علي مياه الشرب وتتحكم في اوقات وصولها للاهالي بنظام الحصه

و هناك الكثير من المقالات التى تتحدث عن مشكلات المدينة و تقارنها بالمدن الاخرى و تتحدث عن مستقبلها غير الواعد في المستقبل القريب على الاقل كما ان هناك رابط الكتروني ايضا للحديث عن مشكلات المدينة اذا حبيت ابعتهولك.

في النهاية نقول انها مدينة بها مشاكلها و نامل ان تحل هذه المشكلات و ساعتها ستصبح مدينة جيدة طبعا يمكن الاقامة بها

و لكن لا يمكن ابدا مقارنتها بالمدن الاخرى التى تتمتع بقابلية و جاذبية من الناس و توفر الخدمات و القرب من القهرة

كل هذه عوامل لا تصب في مصلحة بدر على الاطلاق اخي الفاضل

و لكن من يريد ان يستثمر امواله و لا يتعجل في السكن خلال السنوات القادمة فطبعا يستطيع ان يشترى بها و هذا هو كلام كل من يسكن او له ارض بالمدينة

و في النهاية انصح حضرتك بقراءة هذا الرابط في المنتدي و هو يعطي لك انطباعا حقيقيا عن مستوى الحياة في المدينة مقارنه بالمدن الاخرى الجديدة من واقع اهلها و سكانها و تمنياتي لك بالتوفيق

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=72913

الأخوة الفاضل آسف على عدم متابعتي للموضوع لإنشغالي أولا أشكر كل من شارك في الموضوع ولم أكن أظن أنه سيسبب هذا التفاعل القوي بين أعضاء منتدانا الجميل عموما أنا أرى أن هذا النقاش مفيد الى حد كبير لكل الأعضاء و الزوار لتعريفهم بمدينة بدر التي ظلمت كثيرا بسبب الفكرة المأخوذة عنها قبل انشاء الحي المتميز (( الفيلات )) بها وهو مايجب ان يستوعبه الجميع من أن هناك مدينة بدر السابقة وهناك مدينة بدر بعد انشاء الحي المتميز فيلات بها فهي نقلة كبيرة بكل المقاييس ستغير من معالم المدينة بعد اكتمال بناءها و الذي سيأخذ على أقصى تقدير أربعة سنوات .... وعندها سنتقابل هنا في منتدانا الجميل لنتذكر كم ظلمنا مدينة بدر... لاشك أن معضم المدن الجديدة تتفوق الآن على مدينة بدر بسبب تمام معظم معالمها وان كان بعضها يبحر كما سمعنا في مشاكل كثيرة مثل المجاري و المياه الجوفية ... ومن الظلم أن نقارن الآن ويجب ان ننتظر لنرى .؟.

والشكر المتواصل لمروركم الكريم

رابط هذا التعليق

يا اخي سميرالموضوع لا يحتاج جدال

بديهي ان العبور و اخري احسن من بدر لكثرة السكان مدينة فيها خدمات كتيرة

لكن اللي خلاني ارد هو اني شايف اتنين بيتكلمو مع بعض بس محدش بيسمع التاني يعني واحد يقول للتاني روح يا عم كده و انت شعرك منعكش يقوم يرد عليه التاني و يقوله دا انت ماشي حافي انما انا عندي جزمة جديدة و الرباط يعمله 1200ج نما انت جايبلك صندل من العتبة يقوم الاولاني يقوله ياسيدي المية مغرقة بيتكم يرد عليهه التاني انت قدامك 15 سنة لما تجيب جزمة زي دي... الخ كل واحد في وادي

بس انا كان نفس الدكتور و هو راجل اكادييمي يرد باجابات عملية

يعني لما يقول ان لعبور احسن من بدر علشان فيها محلات و سوبر ماركت يعني فيها عيشة اقول ماشي كلامك صح

لكن تيجي تقولي علشان المتر اغلي من بدر

طبعا حاجة غريبة لان بالمقياس ده صفت اللبن و ابو اتادة في بولاق و الميضة و حوش عيسي في السيدة(شي الله يا طاهرة )يبقي احسن من العبور لان المتر هناك اصا متلائهوش.

نيجي لموضوع التجانس و اللي كنت افضل انك ما تذكروهوش لان العبور هي مدينة المتناقضات بمعني الكلمة و كلنا عارفين كدة

طبعا انا مع حضرتك في عدم وجود تجانس بين سكان بدر لما تمثله طبقة تجار البطيخ و الطماطم و عمال اكبر منطقة صناعية و تركيبة المناطق المجاورة ليها سواء القري او النجوع او المناطق العشوائية انصحك تخش علي الجوجل و تشوف كمية العشوائيات التي تحيط بالعبور انا مش عاوز اخش في جدل مفيش منه نتيجة بس انا شايف انك واخد المووع بحساسية يعني لو حد من القاهرة الجديدة هاقول ماشي انما العبور فعلا محاطة بلعشوائيات دا غير مشكلة الصرفللمجاري اللي طفح ليلاتي طبعا انا مش هجيب لنك من النت علشاناثبتلك الكلام ده يكفيك انك تحط العبور و هايطلع بلاوي.

انا هنقلك بعضالحاجات بس و حضرتك ابحث براحتك

Ahram 14-2

ويشير حمدي ابو العينين وكيل الغرفة بالقليوبية وصاحب أحد المصانع بالمدينة إلي أن سوء الخدمات وصعوبة المواصلات وانعدام الأمن والأمان أسهم بشكل كبير في هروب العمالة وندرتها والتي تعد من أهم المشاكل التي يعاني منها اصحاب الشركات بالمدينة‏ ومن جانبه أكد محمد يسري عبدالعال رئيس جهاز المدينة أن الفراغ الأمني وتداخل حدود المدينة مع القاهرة يعد السبب الرئيسي في انتشار البلطجة وطالب ببناء‏3‏ نقاط شرطة بالمنطقة الصناعية مشيرا الي أن مشكلة الاستثمار هي ضيق المعارض المتاحة للانشطة الصناعية والتي تحتاج لقرار جمهوري لتوسعتها‏

الحي السادس معزول عن العالم

مدينة العبور تغرق فى مياه الصرف ’’غير الصحى’’

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=72982

لكن ارجع و اقول يا سيدي العبور مدينة كويسة و علي راسي وفيها مناطق جميلة لكن كلها مشاكل و اذا كان علي موضوع لاقبال و السعر ده لاسباب كثيرة منها علشان فيها و خدمات كتيرة بس فيهحاجات تانية قربها من الارياف و شمال القاهرة و لو هي مدينة نضيفة كنت زمانك لقيت المتر ب3000 لكن كلها مشاكل

يا دكتور لو دخلت علي النت و شوفت عدد المصانع

150 مصنع بدر

1000 مصنع العبور

هاتعرف ان عد عمال بدر اد ولاد ابو اسماعيل انما عندكم ما شاء الله ربنا ييخلي اسماعيل و ام اسماعيل و عد براحتك ياباشا طبعا لو شوفت كلامي هتلاقين فرحان بطبقة العمال لان انالا الن عبود باشا و لا امي اسمها نانسي احنا ناس بسيطة عاوزة مكان هادي و نضيف و بعيد عن مشاكل كثيرة مثل المجاري و المياه الجوفية

يا دكتور بص حتي علي المدخل

انا اول مرة اشوف مدينة ليها كدخل واحد و استلم بقا الصبح واخر لنهار عبارة عن سويقة عربيات الفاكهة و الخضار و المصانع وغيره و غيره انصحةحضرتك تشوف بدر و بقية المدن علشان تحكم و مفيش مشكلة العبور احسن مدينة و بدر قدامها كتير و متزعلش نفسك احنا هنا اخواة و ربنا يديم المعروف

رابط هذا التعليق

عندما تحدثت عن الاسعار اخي الفاضل فاننى اقارن بين مدن جديدة و الاسعار فيها و ليس بين مدينة جديدة و احد احياء القاهرة

اما موضوع 3000 جنيه المتر فهو موجود بالفعل و هناك امكن كثيرة في العبور بها هذه الاسعار

اما عن العشوائية فالمدينة بعيدة تماما عن العشوائية تماما فمتى دخلت المدينة تجد تجانسا و تناسقا في التركيبة السكانية و بها ارقي الاحياء من الجولف و احياء الفيلات المتكاملة البناء تقريبا و نادي راقي جدا غير موجود في اي مدنية جديدة اخرى و افتتح بها كارفور مؤخرا بالاضافة الى العمل في انشاء جامعتى بنها و عين شمس في الحي التاسع بالاضافة الى وجود جامعو مصر الدولية عند مدخل المدينة و هي جامعة تعمل بالفعل بكامل طاقتها منذ سنوات

اما عن المصانع فهي معزولة تماما عن الاحياء السكنية و تقد في مدخل المدينة و لها طريق خاص الى طريق بلبيس اي انها منفصلة عن المدينة السكنية

و عن مستقبل المدينة فهو واعد جدا و تستطيع ان تلاحظ الفرق كل شهر و ليس كل سنة

و عندما تسال اي احد يريد ان يسكن قريبا فهو يبادرك باختيار هذه المدينة كونها حاليا الاقرب للقاهرة فقد اصبحت تقريبا متلاصقة بالقاهرة

اما عن الكلام العلمي فقد تحدثت علميا منذ البداية عندما تحدثت عن كثرة الخدمات و الخدمات تشمل المحال التجارية و المستشفيات و المدارس المتنوعة من حكومية و خاصة و مواصلات و اسواق جملة

و على فكرة انا لدي ارض بالتجمع (القاهرة الجديدة ) ابنيها حاليا و اسوقها للبيع كشقق لكنى افضل العبور للسكن و الاقامة في المستقبل ان شاء الله و لذا قمت ببناء فيلا لي بها و ساقوم بالانتقال اليها عندما اكمل تشطيباتها رغم اننى اسكن في وسط القاهرة و في احد اهم الشوارع فيها

انا لم اكن لارد او اتناول الموضوع اصلا لولا تعرضك للاخرين بالاذى اللفظى عندما تحدثت عن افضلية بدر عن المدن الاخرى التى تعاني من المشاكل و ذلك في مداخلتك الاولى

و عموما تمنياتي لك بالتوفيق و لمدينة بدر بالازدهار

اتمنى ان نكون بذلك قد انتهينا من الجدال في الموضوع

و ستكون هذه اخر مشاركة لي اعقب فيها على مداخلاتك

دمت بخير

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...