اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نصيحة لوجه الله

misry

Recommended Posts

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

يا ريت لو اي حد من الاخوة عنده اي معلومةبالسلب او الايجاب عن مدينة بدر يقولها لاني ناةي باذن الله اشتري ارض او شقة في التجمع او الشروق او العبور ..(في مدينة جديدة )

في الحقيقة انا كنت ناوي اشتري في الشروق او التجمع لكن ذهلت من الارقام للفلكية هناك

انا اديلي 4سنوات ونصف خارج مصر و كل ما املكه حاليا400 الف

لكن بعد ما سالت عن الاسعار عرفت ان ا املكه قليل

و احد معارفي اخبرني ان بدر حي الفيلات مناسب لامكانيات لكن المدينة عبارة منطقة شعبية مجاورة للشروق اضافة للتلوث و البيئة و البعد و و و. الي اخره بالرغم انه لم يذهب لا الي لشروق و لا بدر

ارجو من للاخوة الاعضاء ذكر مساوئ و محاسن مدينة بدر, فان كانت الشقة افضل فارجو الننصيحة

و جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

فيه موضوع عامله الاستاذ هشام عباس بيتكلم باستفاضة عن مدينة بدر

روح هناك و هتلاقى كل تفاصيلها

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

اشكرك يا اخي علي مرورك لكن لا يوجد موضوع للاستاذ هشام خاص بمدينة بدر حسب خاصية البحث

و قد اكون مخطئ و حضرتك علي صواب

اضافة الي ذلك اتمني ان يكون حدعند معلومة ملموسة جديدة استفيد منها في تحديد اتجاهي لان الموضوع هام وجاد جدا لي و شكرا

رابط هذا التعليق

my brother, i think with that money you can buy good flat now in new caiiro, also you can pay as a part of small villa in stella masr elgedida in Adly ayoub beside shrouk city

there is alot of options, like good flat in obour city 9th sector over 200 meter. just be patint in search also if u need help more i can give you the mobile of my friends who build in obour a new building in front of university. just be patient while searching as sure you do alot of efforets for yuour money, god behind you

Fight Like Brave

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

يا ريت لو اي حد من الاخوة عنده اي معلومةبالسلب او الايجاب عن مدينة بدر يقولها لاني ناةي باذن الله اشتري ارض او شقة في التجمع او الشروق او العبور ..(في مدينة جديدة )

في الحقيقة انا كنت ناوي اشتري في الشروق او التجمع لكن ذهلت من الارقام للفلكية هناك

انا اديلي 4سنوات ونصف خارج مصر و كل ما املكه حاليا400 الف

لكن بعد ما سالت عن الاسعار عرفت ان ا املكه قليل

و احد معارفي اخبرني ان بدر حي الفيلات مناسب لامكانيات لكن المدينة عبارة منطقة شعبية مجاورة للشروق اضافة للتلوث و البيئة و البعد و و و. الي اخره بالرغم انه لم يذهب لا الي لشروق و لا بدر

ارجو من للاخوة الاعضاء ذكر مساوئ و محاسن مدينة بدر, فان كانت الشقة افضل فارجو الننصيحة

و جزاكم الله خيرا

أخي الفاضل أحب أن أوضح لك أفضل استثمار الآن هو الأراضي وأرى أنك ممكن أن تأخذ أرض في الشروق أو العبور أو بدر .... ولكن حسب المبلغ الموجود لديك فأرى أن مدينة بدر ( منطقة الفيلات طبعا فقط) تناسبك خاصة أن البناء فيها لم يشتد بعد و الله الموفق.

رابط هذا التعليق

شكر لك يا اخي علي المرور

امامي من 3 الي 4 سنوات حتي استقر في القاهرة و اتساءل لو اشتريت ارض ببدر وبنيت هل استطيع العيش فيها بعد 3 سنوات من الان ؟ من ناحية الامان لي و لاسرتي والمعيشة ؟

عملي سوف يكون في منطقة المعادي و لي شقة في المعادي بدجلة و مساحتها حوالي 130م كنها سوف تضيق بي بعد المولود الثالث , الرابع و اللي ربنا رزقني بيهم خارج مصر .

النصيحة يا اخوة

رابط هذا التعليق

اخي الفاضل اليك كل التفاصيل عن المدن الجديدة اولا لو عاوز شقة في التجمع الاول الشقة ال65 متر بدون تشطيب ب 85 الف وال81 م ب 115 وال 96 ب 135 بدون تشطيب تذيد او تقل حاجة بسيط عشان التميز والموقع والاسكان العائلي المتر2600 ج

الشروق 65م و 81 و96 م المتر 1000 بدون تشطيب

بدر 65 م ب 45 الف و81 م ب 55 الف و96 ب 65 الف وتذيد او تقل حسب الموقع والتميز

وكل ما سبق لة قسط شهري يتراوح من 70 الي 90 ج

اما بخصوص ارض بدر الفيلات مساحة من 600 ال 700 تعمل 180 الف وتاخد في ال A أو B لانهم واجهة المدينة وملاصقين لمدينة هليوبولس الجديدة وقرب الشروق جدا 3 كم فقط اما ان بدر منطقة شعبية فمعلش ال قال لحضرتك كدة لا يعرف الواقع اولا هتلاقي خريطة لبدر في المنتدي وهي أخر مدينة اتقسمت من المدن الجديدة فيها حي الفيلات ( صحراء جرداء ) يفصلة عن حي العمارات الحديقة المركذية ذات المساحة الشاسعة ( صحراء جرداء ) تم ارض العمارات ثم المساكن المتوسطة اما المنطقة الصناعية فهي مش مصانع اسمنت لا معظمها مصانع لاتسبب تلوث بيئي لانة ليس بها مدخنة وانا حافظ بدر بالقطعة وخذ كلامي ثقة المستقبل في حي الفيلات ببدر وانا عندي قطعة فيلات في الحي المتميز B واشتريت وبعت كتير فنصيحتي لك متميز بدر احسن من قطع كثيرة عائلي في الشروق الهتشتري بة قطعة في الشروق هتشتري وتبني بة في بدر فكلها جرداء ( ودي ميزة ) لانها لو مبنية ومزروعة وذي الفل مكنش هيبقي لنا مكان فيها ف ابدء في بدر واكبر معها بكرة تتعمر وتبقي مية مية

سنة 1995 واحد عرض عليا ارض في التجمع الاول 486 م ب 85 الف واكمل باقي اقساطها وكان شوية شوية هيبوس ايدي واشتريها منة لكن تمردت علية وبندم وغيرها قطعة 650 م في الشروق اتعرضت عليا ب 125 الف وانا كنت كاره الشروق واسمها لانها كانت خاوية الآن الوضع اختلف عارف مثل ( ان فاتك الميري اتمرغ في ترابه ) انا فاتني التجمع والشروق قلت الحق بدر ومصيرها تعمر وتصبح متميزة وخاصا ان تخطيطها سليم وربنا معاك

رابط هذا التعليق

ربنا يباركلك يا استاذ ابو ادهم

و لكن حضرتك لم تجبني عن اخبار المدينة من حيث المعيشة يعني الاكل المحلات و الاحتياجات... متوفرة? او احتمال تتوفر ?

فانا نازل مصر و المكان اللي هشتري فيه هسكنه

فهل لو اشتريت في بدر و بنيت ممكن اعيش فيها في خلال 3 سنوات

و هل حضرتك ايضا هتعيش فيها بعد ما تبني علي طول

شكرا علي مرور حضرتك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم بالنسبة للمدينة فهي لاتصلح من وجهة نظري للاقامة الان فهي جديدة بعني الكلمة بهاسوق خضار متواضع وكام محل علي قد الحال ومخبز وقسم شرطة ومستشفي متواضع الحد الاني للمعيشة بها 5 سنوات فهي مدينة قليلة السكان ولا اامن ان اترك اولادي بها قبل 5سنوات حتي الشروف فيها اماكن تخاف تمشي فيها لوحدك انصحك اشري ارض بها واابدء البناء وشوف لولادك شقة قانون جديد ولما تخلص بناء وتشطب تكون اصبحت عمار لان كل ال عندة ارض ملزم يبني خلال 3 سنوات وانصحك ال يشوف غير ال يسمع هي فرصة للمستقبل القريب لكن سكن الان لا لماتخلص بناء كل ال حوليك يكونوا بنوا وخطتي ان ابني وخلال 5 سنوات ان شاء الله اسكن وان كان علي الاحتياجات فمتوفرة من الان لكن مطاعم انسي هم مطعم ولا اثنين فول وطعية ماركة بلهارسيا لان الوزارة فتحت الاراضي بها من سنتين فقط

تم تعديل بواسطة abuAdham
رابط هذا التعليق

السلام عليكم بالنسبة للمدينة فهي لاتصلح من وجهة نظري للاقامة الان فهي جديدة بعني الكلمة بهاسوق خضار متواضع وكام محل علي قد الحال ومخبز وقسم شرطة ومستشفي متواضع الحد الاني للمعيشة بها 5 سنوات فهي مدينة قليلة السكان ولا اامن ان اترك اولادي بها قبل 5سنوات حتي الشروف فيها اماكن تخاف تمشي فيها لوحدك انصحك اشري ارض بها واابدء البناء وشوف لولادك شقة قانون جديد ولما تخلص بناء وتشطب تكون اصبحت عمار لان كل ال عندة ارض ملزم يبني خلال 3 سنوات وانصحك ال يشوف غير ال يسمع هي فرصة للمستقبل القريب لكن سكن الان لا لماتخلص بناء كل ال حوليك يكونوا بنوا وخطتي ان ابني وخلال 5 سنوات ان شاء الله اسكن وان كان علي الاحتياجات فمتوفرة من الان لكن مطاعم انسي هم مطعم ولا اثنين فول وطعية ماركة بلهارسيا لان الوزارة فتحت الاراضي بها من سنتين فقط

تم تحرير المشاركة بواسطة abuAdham: اليوم, 02:57 AM

شكرا يا دكتور علي هتمام حضرتك

لكن في الحقيقة انا ميال اكثر لشراء ارض و مش مهم عندي سعر الارض يغلي او لا

انا عاوز مكان استقر فيه لاني ناوي ابيع شقة المعادي و اشطب و فرش سواء الشقة او الفيلا

فحضرتك زودت حيرتي اكتر بموضوع ان بدر امامها الكثير لكي يعيش فيها الانسان

يعني لو علي موضوع الاكل و الشرب و الاحتياجات ممكن نجبها متجمعةمن كارفور او اي سوبر ماركت

لكن مشكلة الامان دي ملهاش حل

حتي لو جبنا بواب و اسرته مثلا ونس يعني هل في الحالة دي ينفع نعيش فيها بعد 3 سنوات!!?

يعني حضرتك تفضل الشقة من ارض بدر لعدم وجود الاحتياجات?

حضرتك كمان ذكرت انه الكل ملزم بالبناء بس هل ده معناه ن الكل ملزم بالسكن?

جايز بعد ما كله يبني يقفلها و محدش يسكن فيها حتي بعد 5 سنوات

الا تخشي من شيئ من هذا القبيل علي خططك ,

و في مثل حالتي لو حصل و محدش سكن في المدينة هل تظن ان الوضع مغاير لحالتك

و شكر جزيلا

رابط هذا التعليق

اخي الفاضل المدينة فيها ناس لكن المشكلة انهم عازلين حي الفيلات عن المساكن يعني اول ما تدخل المدجينة من علي طريق السويس تجد هليوبلس علي يسارك والفيلات امامها علي يمينك اي الفيلات علي طريق السويس مباشرة ثم تمشي بالسيارة 3 دقائق تقريبا تجد الجهاز ثم بداية العمارات الي ان تصل الي الجامعة الروسية في الواجهة اما المنطقة الصناعية ف بعيدة جدا في شمال شرق المدينة نرجع لحي الفيلات ارضة لسة متسلمة من سنة فقط ومحدش بني الا 4 فيلات فقط ومتفرقين عن بعض اصحابهم كانوا مشتريين الارض من زمان منهم واحد عايش في السعودية ومخليها سوبر لوكس وبينزل اجازات وعندة بواب والثلاث الباقيين واحدة فيها سكان والاثنين الباقيين بيشطبوا تشطيب داخلي ومحدش هيدفع دم قلبة في بناء فيلا ويشطبها ويقفلها ويسكن في مكان تاني وانا عن نفسي بتعرف علي الجيران منهم من اعرفة علي النت ومنهم من اعرفة معرفة شخصية وبنعمل اجرائتنا سويا ( تراخيص رسومات الخ واطمن كل ال انا عارفهم هيسكنوا في فيلاتهم بس احنا ناويين نلتزم ب قانون الجهاز ( رخصة 9 شهور هيكل 18 شهر تشطيب خارجي 12 شهر وبعد كدة ناخد نفسنا شوية ف نشطب داخلي علي مهلنا حتي لو شطبنا جزء كسكن مؤقت ونكمل علي مهلنا اما عن احتياجتنا ف هناك مناطق للمولات لكن لسة اصلا الحكومة مبعتهاش ف الاحتياجات تتدبر وفيها كام محل ممكن للاحتياجات الضرورية فنصيحتي لك السكن في فيلا والوسع جميل افضل من اي شقة ف اشتري الارض واسكن في اي شقة قانون جديد لغاية ما تخلص بنا علي مهلك وعاماً كدة كدة حضرتك هتنزل تشتري ف قبل ما تشتري هتشوف الوضع علي الطبيعة فمن الافضل ان تتمهل لو امامك قطعة هتشتريها لغاية ماتنزل وتشوف بنفسك لكن هي فرصة الاراضي بها رخيصة وملاصقة لهليوبلس والشروق وتقسيمها متميز

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بعد اذن الاستاذ مصري ,

احب اسال الاستاذ ابو ادهم علي الخريطة التي وعد بها

كما اتمني ان يكون المانع خير في رده علي الرسائل.

حضرتك بتقول انك استاذ جامعي وثم اضفت اليها تاجر اراضي ,اذن حضرتك جمعت بين النظري و العملي و دي معادلة صعبة يعجز امامها الكثير من اساتذة الجامعات!

اتمنالك التوفيق

رابط هذا التعليق

• بعد 5 شهور...

مر علي هذا الموضوع فترة و حتي الان مازلت مدينة بدر مجهولة لي

و مازلت ارجو من الاخوة من عرف معلومة عن بدر ; من مستوي ,بنية,بيئة ,خدمات.....?

و هل قربها من الشروق يعفيها من وجدود خدمات و الخ

او  ان شراء ارض عائلي افضل بالشروق من  فيلات بدر ?

اعتقد غيري الكثير ينتظر صور ,ملامح مدينة بدر!

و شكرا جزيلا

جزاك الله خيرا اخي رؤف

و منتظر اي معلومة او نصيحة بخصوص المتميز فيلات بدر لغر ض  السكن و ليس للاستثمار 

رابط هذا التعليق

الرجاء من الأخوة مساعدتى بالنصيحة......

1.هل أشترى شقة فى القاهرة الجديدة و ما هى أفضل الأسعار لشقة فى حدود 220متر فى أى منطقة قيلات, مع العلم أنى لست مستعجل تماما للأنتقال, و فى نفس الوقت أريد الشقة أستلام فورى أو فى حدود 3 أو 4 شهور مع أمكانبة التقسيط على سنتين أو ثلاثة سنوات

2. هل يوجد من الأحوة من يعرف شركات لديها شقق بهذة المواصفات؟....الرجاء أرسال معلومات عن الشركة

3. أم هل من الأفضل شراء شقة فى الشروق بنفس المواصفات؟ و ماذا ستكون الأسعار؟ و ما هى أفضل المناطق من ناحية طريق السويس

و بالمناسبة أمكانياتى أن أدقع مقدم 200,000 جنية و 100,00 كل سنة على 3 سنوات

أرجو الأفادة و شكرا

رابط هذا التعليق

الرجاء من الأخوة مساعدتى بالنصيحة......

1.هل أشترى شقة فى القاهرة الجديدة و ما هى أفضل الأسعار لشقة فى حدود 220متر فى أى منطقة قيلات, مع العلم أنى لست مستعجل تماما للأنتقال, و فى نفس الوقت أريد الشقة أستلام فورى أو فى حدود 3 أو 4 شهور مع أمكانبة التقسيط على سنتين أو ثلاثة سنوات

2. هل يوجد من الأحوة من يعرف شركات لديها شقق بهذة المواصفات؟....الرجاء أرسال معلومات عن الشركة

3. أم هل من الأفضل شراء شقة فى الشروق بنفس المواصفات؟ و ماذا ستكون الأسعار؟ و ما هى أفضل المناطق من ناحية طريق السويس

و بالمناسبة أمكانياتى أن أدقع مقدم 200,000 جنية و 100,00 كل سنة على 3 سنوات

أرجو الأفادة و شكرا

افضل حاجه لحضرتك تبوص علي الوسيط

ليها موقع ظريف جدا تقدر حتي تنزل العدد وتطبعه لو عايز

معتقدش هنا ممكن تلاقي التنوع المطلوب في حالتك

أنا أعرف شركه اسمها الديار ليها مكتب في عباس العقاد

ديه أنا رحتها كذا مره ولقيت فيها مواصفات قريبه من طلبك

بس انصحك تقرا الوسيط بجد هتفرق معاك جدا في تفكيرك عموما عن المكان والمواصفات ,الفرس المتاحه ,افضل الاماكن المناسبه لامكانياتك

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

• بعد 10 شهور...

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...