اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ابشرو مقابلات كيبك الجديدة مارس 2009

Recommended Posts

انا امتحنت DELF A1

الحمد لله عملت كويس .. النتجة بعد شهر و نصف : شهرين

و شكرا لكل الناس اللي دعولى بالنجاح

في يا جماعة حد عندة اي ورق او مواقع على الانترنت او اي حاجة ممكن تسعاد في اجتياز امتحان DELF B2

دة للمدام عندي لان عندها امتحان يوم الخميس اللي جاي

وشكرا للجميع :rolleyes:

Without Signature is Much Better

رابط هذا التعليق

يا أحلى ناس فى أحلى منتدى......شكر كبييييييير لمنال شوقى ود.أبو سمرة ,انستنا الكريمة الاسكندرانية ايمان جابر انا شاكر كتيير للنصيحة وان شاء الله هغير خطة العمل شوية وهبدأ ادرس فرنساوى شوية قبل ما ابعت الملف.......بس سؤال تانى المركز الثقافى الفرنسى أفضل ولا مدرس خصوصى نكونله مجموعه ويدينا بالسرعة المطلوبة وحسب ظروفنا ووقتنا ...أفضل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اول حاجة اشكرك علي ثقتك بيه

ثانيا اشجعك علي فرة تعلم الفرنساوي لحد 4 مستويات

ثالثا بالنسبة في المركز الثقافي الفرنسي و لا مدرس خصوصي

ممكن تبدأ مع مدرس بس يكون شاطر فاهم شغله كويس لازم يشتغل معاك من كتاب المركز الثقافي الفرنسي علشان تكسب وقت

و بعدين توجه للمركز الثقافي الفرنسي و اعمل تحديد مستوي

وكده انت كسبت وقت كتير لانه لازم يكون معاك شهادة معتمدة من المركز الثقافي لانها الوحيدة المعتمدة لسفارة كندا

ملحوظة بسيطة يا استاذة ايمان بعد اذنك احب اوضحها

انا من الصعيد ومفيش عندنا مركز ثقافي فرنسي انا درست في الجامعة وكملت مع مدام مغربية عشان الانترفيو والمحادثة والحمدلله نجحنا

يعني عايز اقول مش لازم المركز الثقافي المهم في الانترفيو يكون مستواكي كويس بغض النظر انتي دارسة فين مش بتفرق معاهم الشهادات خالص هم بيقيموكي بنفسهم من خلال الانترفيو

وشكرا

كلام الزميل العزيز جرجس صحيح مية فى المية

الله ينور يا عم جرجس :rolleyes:

عفوا يا أساتذة

كون ان الانترفيو يعدي من غير شهادة المركز الثقافي الفرنسي ده معناه ان اللي بيعمل معاك المقابلة كان متساخل معاك و كان اهم حاجة عنده التأكد من الاوراق

او ان متسواك فعلا كان جيدا وقت المقابلة لكن خدوا بالكم لو كان حد فيكم وقع في إيد اي حد من اللي بيعملوا معاك مفابلة و سألك علي شهادة المركز الثقافي الفرنسي و لم يكن معاك هذه الورقة هنا المشكلة المقابلة بتاعتك بتتاجل او يطلب وقتها يا delf أوdalf او يصعب عليك الموضوع بال tef او tcf

لان جالي حالات كتير بالمنظر ده و عايزين يعملوا نقض ليهم بس ياخسارة منفعش نقدم ليهم نقض من غير شهادة المركز الثقافي الفرنسي

و خد بالك في كتير ربنا بيكون واقف جنبهم لما يكون معاكم شهادة المركز الثقافي من غير ميعرف يتكلم و عن تجربة ما اقوله لان معايا كتير بالمنظر ده

و إذا كان مش بيسأل ده علشان انت ممكن تكون مدارس لغات او مستواك كويس في اللغة الفرنسية

و انا اسفة إذا كنت طولت عليكم

رابط هذا التعليق

[يا أحلى ناس فى أحلى منتدى......شكر كبييييييير لمنال شوقى ود.أبو سمرة ,انستنا الكريمة الاسكندرانية ايمان جابر انا شاكر كتيير للنصيحة وان شاء الله هغير خطة العمل شوية وهبدأ ادرس فرنساوى شوية قبل ما ابعت الملف.......بس سؤال تانى المركز الثقافى الفرنسى أفضل ولا مدرس خصوصى نكونله مجموعه ويدينا بالسرعة المطلوبة وحسب ظروفنا ووقتنا ...أفضل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ممكن تبدأ مع مدرس بس يكون شاطر فاهم شغله كويس لازم يشتغل معاك من كتاب المركز الثقافي الفرنسي علشان تكسب وقت

وكده انت كسبت وقت كتير لانه لازم يكون معاك شهادة معتمدة من المركز الثقافي لانها الوحيدة المعتمدة لسفارة كندا

انا من الصعيد ومفيش عندنا مركز ثقافي فرنسي انا درست في الجامعة وكملت مع مدام مغربية عشان الانترفيو والمحادثة والحمدلله نجحنا

يعني عايز اقول مش لازم المركز الثقافي المهم في الانترفيو يكون مستواكي كويس بغض النظر انتي دارسة فين مش بتفرق معاهم الشهادات خالص هم بيقيموكي بنفسهم من خلال الانترفيو

وشكرا

عفوا يا أساتذة

كون ان الانترفيو يعدي من غير شهادة المركز الثقافي الفرنسي ده معناه ان اللي بيعمل معاك المقابلة كان متساخل معاك و كان اهم حاجة عنده التأكد من الاوراق

او ان متسواك فعلا كان جيدا وقت المقابلة لكن خدوا بالكم لو كان حد فيكم وقع في إيد اي حد من اللي بيعملوا معاك مفابلة و سألك علي شهادة المركز الثقافي الفرنسي و لم يكن معاك هذه الورقة هنا المشكلة المقابلة بتاعتك بتتاجل او يطلب وقتها يا delf أوdalf او يصعب عليك الموضوع بال tef او tcf

لان جالي حالات كتير بالمنظر ده و عايزين يعملوا نقض ليهم بس ياخسارة منفعش نقدم ليهم نقض من غير شهادة المركز الثقافي الفرنسي

و خد بالك في كتير ربنا بيكون واقف جنبهم لما يكون معاكم شهادة المركز الثقافي من غير ميعرف يتكلم و عن تجربة ما اقوله لان معايا كتير بالمنظر ده

و إذا كان مش بيسأل ده علشان انت ممكن تكون مدارس لغات او مستواك كويس في اللغة الفرنسية

رابط هذا التعليق

أنا شايف التوبيك ده بقا حكرا للدكتور ابوسمرا ....ومع احترامي ليه ولمعلوماتو القيمة ...بس الناس الحلوة الي بتجيب اخبار الناحجين واللي مقدمين ...فين جيسيكا ..فين عمنا نصار ...فين استروفي ...هما بيدخلوا ..بس قليل جدا ..ومع احترامي لتاجيل السيدة منال شوقي ..بس اعتقد الموضوع اخد اكتر من اللازم ...بتمنى اشوف كل الناس الحلوة اللي بتثري المنتدى بملاحظاتها ومع احترامي للدكتور ابو سمره ,,,فحلاوة المنتدى بالاراء المتعددة ...وبتمنى ماحدش يزعل مني ..

اولا يا استاذ مازن احب اعرفك بنفسي انا مقدمة هجرة انا وابني وهو بالمناسبة لسة طفل احنا الاتنين لوحدنا ومعانا ربنا يعني مفيش راجل معانا يجري هنا وهناك ويسأل ويخلص اوراق ومصالح ثانيا ذي ما حضرتك عارف انا مش في بلدي حاليا علشان حد من عيلتي يساعدني بالأضافة لان وذي ماحضرتك عارف ست لوحدها في السعودية يعني في سجن لاتقدر تروح ولا تيجي بأختصار كان المنتدي ده هو نافذتي الوحيدة اللي بطل منه من خلالكم طبعا علي العالم وتقدر حضرتك تضيف لكل ده اني مقدمة لوحدي من غير محامي يرشدني للي المفروض اعملة وغير هذا وذاك تقدر حضرتك ايضا تتأكد اني في عز ما كنت محتارة وقلقانة كنت بساهم في الاجابة علي اسئلة بعض الاخوة اللي لسة معلوماتهم اقل من معلوماتي المتواضعة ولاحظ ايضا حضرتك ان كل واحد مننا بيبقي شايف مشكلتة هي الاضخم وخاصة اذا كانت تمس شأنا مصيريا تقدر حضرتك تسميه حلم عمري وبما اني مايرضنيش طبعا اني افقر المنتدي اللي بحبه فأناسيباه للناس اللي بيثروه واللي انا اخدت مساحتهم اللي كانوا المفروض يكتبوا فيها وداعا واتمني لك وللجميع التوفيق

رابط هذا التعليق

اولا يا استاذ مازن احب اعرفك بنفسي انا مقدمة هجرة انا وابني وهو بالمناسبة لسة طفل احنا الاتنين لوحدنا ومعانا ربنا يعني مفيش راجل معانا يجري هنا وهناك ويسأل ويخلص اوراق ومصالح ثانيا ذي ما حضرتك عارف انا مش في بلدي حاليا علشان حد من عيلتي يساعدني بالأضافة لان وذي ماحضرتك عارف ست لوحدها في السعودية يعني في سجن لاتقدر تروح ولا تيجي بأختصار كان المنتدي ده هو نافذتي الوحيدة اللي بطل منه من خلالكم طبعا علي العالم وتقدر حضرتك تضيف لكل ده اني مقدمة لوحدي من غير محامي يرشدني للي المفروض اعملة وغير هذا وذاك تقدر حضرتك ايضا تتأكد اني في عز ما كنت محتارة وقلقانة كنت بساهم في الاجابة علي اسئلة بعض الاخوة اللي لسة معلوماتهم اقل من معلوماتي المتواضعة ولاحظ ايضا حضرتك ان كل واحد مننا بيبقي شايف مشكلتة هي الاضخم وخاصة اذا كانت تمس شأنا مصيريا تقدر حضرتك تسميه حلم عمري وبما اني مايرضنيش طبعا اني افقر المنتدي اللي بحبه فأناسيباه للناس اللي بيثروه واللي انا اخدت مساحتهم اللي كانوا المفروض يكتبوا فيها وداعا واتمني لك وللجميع التوفيق

يا ست منال كبرى دماغك بقه دى زوبعه وعدت وارجعى شوفى مداخلتى بشأن موضوع التأجيل ...ربنا يباركلك فى ابنك ويوفقك فى هجرتك

خلاص الراجل لطش الكلمتين واجره على الله ورجع اعتذر وخلاص مفيش اى مشكله

انتى ست فاضله وكل اللى فى المنتدى ويبقى الهدف الاول والاخير هو افاده الجميع بالمعلومات واللى معندوش اى معلومه يقف يتفرج ويسقف وخلاص

وميزعلش حد منه عشان ميدخلش النار......يالله يا مدام ....يالله يا انسه....وانت يا استاذ...كل اللى عاوز يسألأ يتفضل وكل اللى عارف اى حاجه يدخل مشكور ويجاوب

وربنا يجعلها فى ميزان حسناته وحسناتنا...محدش يفهم كلامى غلط وربنا يوفق الجميع

الجميل فى الحب هو ان نلتقى بمن نحب,ولكن الأجمل هو أن يبقى الحب وان لم يكن اللقاء

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

أنا شايف التوبيك ده بقا حكرا للدكتور ابوسمرا ....ومع احترامي ليه ولمعلوماتو القيمة ...بس الناس الحلوة الي بتجيب اخبار الناحجين واللي مقدمين ...فين جيسيكا ..فين عمنا نصار ...فين استروفي ...هما بيدخلوا ..بس قليل جدا ..ومع احترامي لتاجيل السيدة منال شوقي ..بس اعتقد الموضوع اخد اكتر من اللازم ...بتمنى اشوف كل الناس الحلوة اللي بتثري المنتدى بملاحظاتها ومع احترامي للدكتور ابو سمره ,,,فحلاوة المنتدى بالاراء المتعددة ...وبتمنى ماحدش يزعل مني ..

اخي الكريم مازن المنتدى مفتوح للجميع وليس حكرا لاي شخص ومن لديه بمعلومة فليدلي بها حتي يستفيد الجميع منها

اما بالنسبة لك يا اخت منال لا داعي للزعل وربنا يوفقك وييسر لك الامر وبعدين تسيبي المنتدي ايه لما يكون من كلمتين زعلتي وعاوزة تسيبي المنتدي امال لما تواجهي الحياة هناك هتعملي ايه اجمدي امال ولا يهمك واستمري وربنا يبارك لك في ابنك وكلنا هنا اخوانك

قول يا ابو سمرة ومتعنا

تم تعديل بواسطة tarekgomma

اللهم اجعلنا في قضاء حوائج الناس

http://tarekgomma.blogspot.com/

رابط هذا التعليق

يا أحلى ناس فى أحلى منتدى......شكر كبييييييير لمنال شوقى ود.أبو سمرة ,انستنا الكريمة الاسكندرانية ايمان جابر انا شاكر كتيير للنصيحة وان شاء الله هغير خطة العمل شوية وهبدأ ادرس فرنساوى شوية قبل ما ابعت الملف.......بس سؤال تانى المركز الثقافى الفرنسى أفضل ولا مدرس خصوصى نكونله مجموعه ويدينا بالسرعة المطلوبة وحسب ظروفنا ووقتنا ...أفضل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وشكرا

عفوا يا أساتذة

لا معلش حضرتك

عفوا

معلوماتك مش صحيحة بالمرة في هذة الجزئية

مش معنى ان الانترفيور ماشافش أو مهتمش أو مطلبش أساسا شهادة مستويات من المركز الثقافي الفرنسي أنه متساهل أو ان الشخص الراغب فى الهجرة مستواه جيد

فيه ناس كانوا فى المقابلة وكان الانترفيور رخم -بالمعني الدارج عفوا فى الوصف -ومابصش ولا طلب شهادات المركز الثقافي الفرنسي

ولما الناس تقوله حضرتك أنا معايا شهادات من المركز الثقافي الفرنسي

كان الرد باكمال أسئلته وعدم اهتمامه أساسا بالشهادات دي

وأما بخصوص أن مستواهم كويس ومش محتاج الانترفيور انه يبص فى شهاداتهم

فلأن الشهادات أهميتها ثانوية

ده اذا كنا ممكن نوصفها بانه لا أهمية لها على الاطلاق

يا جماعة الخير

الفيصل فى النجاح هوة تجميع نقاطك

وأهم نقطة فى تجميع النقاط هي آداءك اللغوي بالفرنسية في المقابلة

لأن عليها درجات أكتر من مرة

مرة درجات اللغة الفرنسية

ومرة درجات المقابلة اللى في ايد الانترفيور

يا جماعة الفيصل مرة تانية هو أداءك لغويا فى المقابلة

والشهادة الوحيدة اللى ممكن تجيبلك حقك مهما كانت غلاسة الانترفيور هي شهادات الدلف

يا أستاذة ايمان شهادة المركز الثقافي الفرنسي اللى حضرتك بتقولى ان لو الراغب فى الهجرة مش معاه فحيرفضة الانترفيور أو يأجله ويطلب طلبات صعبة زي الدلف والتيف

تفتكرى حضرتك كل الناس عندهم مركز ثقافي فرنسي في مصر المحروسة؟

انا من خلال تجاربي ومعرفة السادة الزملاء والأصدقاء اللى شرفت بيهم

أقدر أقولك ان كتير مننا ما يعرفش أساسا فين المركز الثقافي الفرنسي

ومش كل الناس قاهرة واسكندرية

وحتى اللى م القاهرةوالاسكندرية مش كلهم راحوا المركز الثقافي الفرنسي

وكتير منهم نجح من غيره

البوابة للنجاح ليست المركز الثقافي الفرنسي وشهاداته

البوابة هي مذاكرتك واستعدادك باللغة الفرنسية والمقابلة والأسئلة الشخصية

مش بقولكم عايز أتكلم في موضوع بقالى فترة ومش عايز حد يزعل منى

الله يمسيكم بالخير يا نصار أنت وحمودي والسيد منير وباقى الدفعة السابقة :wub:

تم تعديل بواسطة حسام يوسف
رابط هذا التعليق

اخي الكريم مازن المنتدى مفتوح للجميع وليس حكرا لاي شخص ومن لديه بمعلومة فليدلي بها حتي يستفيد الجميع منها

اما بالنسبة لك يا اخت منال لا داعي للزعل وربنا يوفقك وييسر لك الامر

قول يا ابو سمرة ومتعنا

امسك فيدرالى ياجدع اقفش يا جدع ..................عمنا طارق الترونتوزى هنا عليا النعمه انت منور.....انت فى السعوديه ولا فى ترونتو قووووووووووووووول..اعترفففففففففف

واحشنى يابو محمود والله متمرمطين من بعدك يا ريس(وش فتحى عبد الوهب وهو بيكلم برايز فى فيلم ثقافى) :rolleyes: :wub: wst::

الجميل فى الحب هو ان نلتقى بمن نحب,ولكن الأجمل هو أن يبقى الحب وان لم يكن اللقاء

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

قول يا ابو سمرة ومتعنا

امسك فيدرالى ياجدع اقفش يا جدع ..................عمنا طارق الترونتوزى هنا عليا النعمه انت منور.....انت فى السعوديه ولا فى ترونتو قووووووووووووووول..اعترفففففففففف

واحشنى يابو محمود والله متمرمطين من بعدك يا ريس(وش فتحى عبد الوهب وهو بيكلم برايز فى فيلم ثقافى) :rolleyes: :wub: wst::

الحقونييييييييييييييييييييييي غريق غريق

اللهم اجعلنا في قضاء حوائج الناس

http://tarekgomma.blogspot.com/

رابط هذا التعليق

قول يا ابو سمرة ومتعنا

الحقونييييييييييييييييييييييي غريق غريق

غريق مين يا عم الحاج سلام قول من رب رحيم دحنا ما صدقنا انصرف.....عندك حق مهى ناس ليها ترونتو و ناس ليه غريق.....غريق ده باختصار كان عامل زى عفريت العلبه وكل شويه ينط ويشتم فى الناس وجايب صوره واحد بيبأبأ تحت الميه لا طعهاودماغه كانت غريبه شويه wst:: wst:: bv:-

بس والله له وحشه.....محدش شاف غريييييييييييييييييييق.

اضيف شويه على موضوع جزئيه اللغه وهى ان ممكن مستواك فى اللغه يكون احسن من مستوى مستشار الهجره ...لان اغلبيتهم مهاجرين زيينا ودى مش لغتهم الاصليه....ده غير ان فيه ناس كتير منهم مستواه بيبقى زى ثانويه عندنا ...صدقونى....مش بهذر...واسألو لكنه كيبك فى الفرنساوى....سهله وعبيطه

ربنا يهده زى ما هد السلم........ لملم bv:- :D :lol:

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

مش بقولكم عايز أتكلم في موضوع بقالى فترة ومش عايز حد يزعل منى

الله يمسيكم بالخير يا نصار أنت وحمودي والسيد منير وباقى الدفعة السابقة :rolleyes:

تقريبا بدأت افهم قصدك بس حاسس ان فيه ناس هتزعل منك حد ...فى الاخر كلنا اخوات يا د/حسام

وانت حر

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

كدة بقى هقول اللى في ضميري

الحقيقة اللى مزعلنى وبقالى فترة طويلة مش عايز أتكلم فيه

هوة أن الواحد فينا يقول معلومة وهوة كله ثقة فيها ولكنها للأسف غلط

ولو فكر شوية مع نفسه كان هيتوصل ان المعلومة دي غلط

كل ده تحت ما يمكن أن نسميه بالعامية (فتي)

بفتح الفاء

وتسكين التاء والياء

الفتاوى دي ليها خطورتها الشديدة نظرا لأن المحاورات بتتمتع بثقة وسمعة كبيرة ومصداقية عالية

والناس أو حتى الزوار يقروا كلمة لحد

وياخدوا انها ثقة مادامت مكتوبة فى المحاورات

عارف ان كلمة فتاوي وفتي تقال شوية

بس والله مالهاش أى مرادف تاني يعبر عنها أحسن منها

ونرجع تاني للفتاوي

أولا ليس كل من بيفتي قاصد يغرق غيره

بالعكس

أحيانا اللى بيقول معلومة غلط بيكون قايلها عن اقتناع شديد

وقصده خير

وفيه برضة اللى قاصد يقول كلام مش صحيح لغرض في نفسه

لكن العبدلله يري الأغلبية فى الفتاوي من ذوي النيات الطيبة

الحقيقة بعد ما عملت المقابلة

وكمان لما أتعرفت بشخصيا جميلة ع المنتدي والتقينا فى الواقع وجها لوجه

وكانوا سبقونى فى أمل الهجرة الى كندا

وحكولى عن مقابلاتهم

اكتشفت ان فيه بعض المعلومات اللى بتتقال مش فى مكانها خالص

وعارية من الصحة

وافتكرت كلمة الزميل والصديق العزيز ابن سينا

لما قال

ماتصدقش كل اللى بيتقال من اللى خاضوا المقابلة

نجحوا

أو سقطوا

وبرضة مش كل اللى بيتكتب ع العام

البعض صادق

والبعض لا

أنا مش هنا عشان أتهم الأعضاء بالكذب لا سمح الله

بالعكس

معرفتى بالمحاورات

وخصوصا منتدي كندا

كان علامة مهمة في حياتي

مش بس عشان اهاجر

لأ

لكن كمان عشان عرفت شخصيات جميلة واتعملت منها كتير

حتى ممن هم ضد مبدأ الهجرة من الأساس

وكمان باكد مش كل اللى بيقول معلومات غلط (متعمد)يضلل

بالعكس

أغلب المعلومات الخاطئة أنا متأكد من حسن نيتها

تعالوا ننقى ما يقال حتى ينتفع به غيرنا كما استفدنا

حتى لو حد شاف انى غلطت فى معلومة

يوقفنى ويصلحها

فالحق أحق أن يتبع

وتحياتى للجميع

تم تعديل بواسطة حسام يوسف
رابط هذا التعليق

أختنا العزيزة منال شوقي

يمكن لم يسعدنى الحظ بمداخلات مع حضرتك قبل كدة

لكنى عايز أأكد على حاجة

اذا كنتى فى غربة

والمنتدي نافذتك

فتأكدي أن المحاورات كذلك بالفعل

وان كنتى وحيدة فى الغربة

فاعتبري ان كل منا هنا أخوة لك

وماتزعليش من كلام الزميل العزيز مازن

رجاء لا تغلقي النافذة

فكلنا هنا أخوة لك

ورجاء حار من أخونا العزيز مازن

وسفيرنا فى سوريا الشقيقة والعزيزة أن يوضح نيته الخالصة اللى كلنا متأكدين منها

يا جماعة

لما هنتخانق ونزعل من بعض واحنا هنا

امال فى الغربة هنعمل ايه؟

رابط هذا التعليق

أختنا العزيزة منال شوقي

يمكن لم يسعدنى الحظ بمداخلات مع حضرتك قبل كدة

لكنى عايز أأكد على حاجة

اذا كنتى فى غربة

والمنتدي نافذتك

فتأكدي أن المحاورات كذلك بالفعل

وان كنتى وحيدة فى الغربة

فاعتبري ان كل منا هنا أخوة لك

وماتزعليش من كلام الزميل العزيز مازن

رجاء لا تغلقي النافذة

فكلنا هنا أخوة لك

ورجاء حار من أخونا العزيز مازن

وسفيرنا فى سوريا الشقيقة والعزيزة أن يوضح نيته الخالصة اللى كلنا متأكدين منها

يا جماعة

لما هنتخانق ونزعل من بعض واحنا هنا

امال فى الغربة هنعمل ايه؟

الكبير كبير سيبك انت :) :blink: :P

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

انا امتحنت DELF A1

الحمد لله عملت كويس .. النتجة بعد شهر و نصف : شهرين

و شكرا لكل الناس اللي دعولى بالنجاح

في يا جماعة حد عندة اي ورق او مواقع على الانترنت او اي حاجة ممكن تسعاد في اجتياز امتحان DELF B2

دة للمدام عندي لان عندها امتحان يوم الخميس اللي جاي

وشكرا للجميع :)

الف الف مبروووووووك يا دون كاميللو

ان شاء الله موفق دايما

والى الأمام :blink:

رابط هذا التعليق

كدة بقى هقول اللى في ضميري

الحقيقة اللى مزعلنى وبقالى فترة طويلة مش عايز أتكلم فيه

هوة أن الواحد فينا يقول معلومة وهوة كله ثقة فيها ولكنها للأسف غلط

ولو فكر شوية مع نفسه كان هيتوصل ان المعلومة دي غلط

كل ده تحت ما يمكن أن نسميه بالعامية (فتي)

بفتح الفاء

وتسكين التاء والياء

الفتاوى دي ليها خطورتها الشديدة نظرا لأن المحاورات بتتمتع بثقة وسمعة كبيرة ومصداقية عالية

والناس أو حتى الزوار يقروا كلمة لحد

وياخدوا انها ثقة مادامت مكتوبة فى المحاورات

عارف ان كلمة فتاوي وفتي تقال شوية

بس والله مالهاش أى مرادف تاني يعبر عنها أحسن منها

ونرجع تاني للفتاوي

أولا ليس كل من بيفتي قاصد يغرق غيره

بالعكس

أحيانا اللى بيقول معلومة غلط بيكون قايلها عن اقتناع شديد

وقصده خير

وفيه برضة اللى قاصد يقول كلام مش صحيح لغرض في نفسه

لكن العبدلله يري الأغلبية فى الفتاوي من ذوي النيات الطيبة

الحقيقة بعد ما عملت المقابلة

وكمان لما أتعرفت بشخصيا جميلة ع المنتدي والتقينا فى الواقع وجها لوجه

وكانوا سبقونى فى أمل الهجرة الى كندا

وحكولى عن مقابلاتهم

اكتشفت ان فيه بعض المعلومات اللى بتتقال مش فى مكانها خالص

وعارية من الصحة

وافتكرت كلمة الزميل والصديق العزيز ابن سينا

لما قال

ماتصدقش كل اللى بيتقال من اللى خاضوا المقابلة

نجحوا

أو سقطوا

وبرضة مش كل اللى بيتكتب ع العام

البعض صادق

والبعض لا

أنا مش هنا عشان أتهم الأعضاء بالكذب لا سمح الله

بالعكس

معرفتى بالمحاورات

وخصوصا منتدي كندا

كان علامة مهمة في حياتي

مش بس عشان اهاجر

لأ

لكن كمان عشان عرفت شخصيات جميلة واتعملت منها كتير

حتى ممن هم ضد مبدأ الهجرة من الأساس

وكمان باكد مش كل اللى بيقول معلومات غلط (متعمد)يضلل

بالعكس

أغلب المعلومات الخاطئة أنا متأكد من حسن نيتها

تعالوا ننقى ما يقال حتى ينتفع به غيرنا كما استفدنا

حتى لو حد شاف انى غلطت فى معلومة

يوقفنى ويصلحها

فالحق أحق أن يتبع

وتحياتى للجميع

للأسف الشديد لك كل الحق يا د/ حسام فيما تقوله

هناك بعض الاعضاء يريد ان يحكم وان يفتي كما ذكرت وكأنه مستشار للهجره او قنصل

حتي حسن النيه اوقات لا يفيد بل يصيب الناس بالتوتر او بالامل الزائف

برجاء لكل الاعضاء تحري الدقه وقول الصح المؤكد وليس التخمين

علي فكره الدكتور ابو سمره ملعلع وكل ردوده عجباني موفق يابو سمره

midooo

رابط هذا التعليق

الف شكر يا دكتور ميدومنصور

شكرا لتشجيعك

برضة من ضمن الفتاوي الظريفة اللى سمعتها الايام اللى فاتت

دراسة الثانوية العامة =لغة فرنسية كلغة تانية بتدي درجتين

ومش عارف الحقيقة ايه مصدر المعلومة دي

صبرني يارب

رابط هذا التعليق

برضة فى مشاركات من فترة

عضو دخل المقابلة وادعي ان الراجل سقطه عشان مراته محجبة

وحصل تجاوز وكلمات خارجة

وبعدين تلف الأيام وتدور

وأعرف ان العضو نجح

وجاله السي اس كو

المصيبة ان الانترفيور من اصل سنغالى ومسلم

لكنها الفتاوي

وتبريرات سخيفة

يا جماعة الموضوع نقط

نقط وبس

رابط هذا التعليق

Les régions administratives du Québec

Le Québec se compose de 17 régions administratives

Pourquoi avez-vous choisi Montréal ?

J’ai déjà choisis Montréal parce que mon cousin habite à pierre fonde

J’ai connu qu’ il ya beaucoup d’églises égyptiennes qui aident les égyptiens à trouver du travail

Pourquoi avez-vous choisi le canada pour immigrer ?

Quand j’ai pensé à l’immigration j’ai cherché sur l’internet et j’ai obtenu quelques informations du Canada

1. D’abord , le niveau de la vie est très élevée

2. Le taux de criminalité est très bas

3. Il ya une stabilité politique , économique

4. Il n’ya ni racisme عنصرية ni fanatisme

5. Il ya de liberté religieuse .

En bref la santé , et stabilité économiques sont les raisonnes principales que m’encourage à immigrer au Canada

Quels sont Les problèmes que vous subissez dans votre pays ?

Les problèmes que je subis dans mon pays sont :

1. La pollution

2. Les soins de la santé et sociales sont très mauvaises

3. La négligence et le chaos du gouvernement et les incidents (l’explosion des bombes les collisions des trains de Kaloibia et la haute Egypte

4. La disparité entre les services ruraux et urbains

5. L’ inflation qui a dépassée 30 % au moins cette année .

6. Le système d'éducation en Egypte est le plus pénible mauvais système de l'éducation dans le monde

Essayez notre comparaison rapideفلنقارن سريعا

1. En Classe il ya 60 étudiants.

2. L’enseignement -dépend de la conservation et l'endoctrinement et oublier chaque article scientifique après l'examen.

3. - on manque d'exercice des activités différents (sports et musique, par exemple) à cause de la faiblesse des possibilités.

4. -maigres salaires pour les enseignants et les résultant du phénomène de cours privés, qui représente un fardeau supplémentaire sur les parents

. L'éducation au Québec

-1-En classe il y a 20 étudiants.

2- -étude dépend des notions de 3 bases (annotation, application et travail social

3- on s’intéresse aux élèves qui sont faibles pour améliorer leurs niveaux.

7. Problèmes de circulation

8. Problèmes sanitaires et économiques.

9. Le taux de crime est élevé

10. Le taux de chômage s'accroît

C'est pourquoi je veux immigrer et vivre au Québec pour l'avenir de mes enfants

37)Mais vous travaillez et vous avez votre profession pourquoi avez-vous choisi l'immigration ?

§ En Egypte il n’y a pas de stabilité économique et mon salaire n’est pas suffit pour gagner ma vie pour cela je donne des cours privés .maintenant à l’école l’élève choisit entre le français et l’allemand et il trouve l’allemand est plus facile que le français parce que il est difficile à prononcer et il y en a beaucoup de règles de grammaires

§ Un jour si j’aurai un accident . Comment peut ma famille continuer à vivre ? Mes enfants à étudier ?

§ Qui a écrit ce formulaire ? par qui ce formulaire a été écrit ?

§ Par moi-même.

40)Qu'est-ce que vous allez faire avant votre départ au Québec ? Ou de quitter votre pays ?

Qu'est-ce que vous allez faire si vous êtes admis au Québec ?

Je vais vendre ma voiture et je vais régler mes affaires en Egypte. Je vais préparer mes papiers et je vais demander à mon cousin de me louer un appartement avant de voyager.

41)Comment avez-vous connu la candidature au Québec ?

Tout d'abord, a travers mes amis qui s'appellent

J'ai suivi l'Internet j'ai présenté mes papiers.

44)Quelle est la capitale du Québec ?

Le capital du Québec est Québec

45) Quelle est la capitale du Canada ?

Ottawa

46)Qui est le premier ministre de Canada ?

Comment s'appelle le premier ministre du Canada ?

Il est Stevin Harberr

1) Je n'envoie pas encore ce certificat, mais si vous le voulez, je vais vous l'envoyer

رابط هذا التعليق

الجزء الخير من الاسئلة

Avez-vous choisi Québec pour sa facilité d’ immigration ?

Pas du tout parce qu’il y a beaucoup de pays acceptent les immigrants sans difficultés ( comme l’Australie)( suisland ) mais je choisi Québec parce que le Québec a le plus haute niveau de vie et je connais des amis là bas.

Quels sont les problèmes que vous pouvez rencontrer (confronter) au Québec ? واجه

Tout pays a ses problèmes mais chaque problème a une solution

Je suis sûr que je vais rencontrer au début quelques problèmes comme

1. Le temps « spécialement la froidure »(il ya le chauffage et les vêtements lourds

2. Trouver un emploi

3. La différence culturel : on peut bien comprendre la culturelle québécoise et participer aux activités sociaux

4. La nostalgie الحنين للوطن on peut parler au téléphone et se voir à l’internet

5. Apprendre le français pour mon épouse et mes enfants.

Quel est votre plan au 1er jour au Québec ?

A mon arrivée je vais rencontrer un représentant du bureau d’immigration du Québec qui se trouve à l’aéroport de Montréal pour m’inscrire comme un nouveau arrivant et pour m’aider de préparer les documents nécessaires pour mon intégration à la société comme

1. Le NAS ( nombre d’assurance sociale)

2. La carte maladie

3. Le permis de conduire

Le deuxième jour je vais chercher une école ou un centre pour nous inscrire pour améliorer nos niveaux de français

Je vais demander à mon cousin de me louer un appartement avant de voyager.

Je vais habiter temporairement jusqu’à je trouve un appartement convenable

Mon cousin et mes amis au Québec et le prêtre vont m’aider pour intégrer

Qu’est ce que vous allez travailler au Québec ?

Au début pour gagner ma vie je vais chercher un travail comme hôtelier jusqu’ à je prépare mes papiers pour l’examen d’équivalence de mes certificats comme un professeur

2- j’ai réussi à envoyé mon certificat pour l’évaluer et c’est le numéro de mon dossier

3- je prépare mon dossier pour le déposer pour avoir le permis d’enseigner .

Comment allez vous chercher un travail au Québec ?

1. Je vais chercher sur internet par exemple : www.emploiquébec.net

2. Je vais utiliser les services de ( LMI) labour market information

3. Je vais aller au (CLE) centre locale d’emploi » pour m’aider à trouver un travail qui me convient

4. Je vais lire les différents journaux comme ( la presse – le devoir )qui donnent des listes d’offres d’emploi chaque mercredi et samedi.

5. Mes amis et la société de l’église vont m’aider pour trouver un travail qui me convient

Que pensez vous que le Québec va vous apporter de bien ?

Le Québec est un province très développé ,civilisé, stable toutes cela me permettent d’évaluer à mon métier. J’aurai de la chance de vivre dans une société très développé et multi culturelle.

Les certificats – attestations

4. Certificat de naissance

5. Certificat de graduation d’études universitaire ( promotion)

6. Certificat de relève de note

7. Attestation du service militaire

8. Le permis de conduire

9. Certificat de compte à la banque

10. Certificat de promotion

11. Certificat du mariage

Certificat d'expérience

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة