اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شاهدت ... و عجبت

linux

Recommended Posts

ماشى ... ده مش موضوع بحد ذاته، لكن مجموعة ملاحظات ...

هل أنا مفترى؟ و لا فيه ناس واخدين بالهم برضة؟

الحكاية بأختصار عبارة عن ملاحظات عن مشاهدة التليفزيون المصـــري خاصة و القنوات الفضائية العربية عامة:

- معظم الحلقات فيها رقص بلدى مبتذل ... و بكمية كبيرة

- معظم الحلقات فيها شرب خمرة للركب

- الTalk Shows اللى بتتكلم عن الجنس

- لبس المذيعات الفاضح (قناة النيل و LBC)

- أصطناع الرقة و الدلع (قناة ART)

- على الهوا سوا !!

- شاهدت فيديو كلبس أفظع من الغربى

- شاهدت فيديو كلبس غربية تخدش الحياء، رقص و حركات و كلمات، تذاع على الفضائية المصـــرية

يا جماعة اهلا بيكم فى ال Globalization

حسبنا الله و نعم الوكيل

لينكس البلاموطى لينكس و ولده سبع الليل

مادد رجلية على قد لحاف ناس تانية خالص!

رابط هذا التعليق

انا شخصيا لا تتاح لى فرصه كبيره لمشاهدة التليفزيون

لكنى لاحظت طبعا معظم ما شاهدت فى الاعمال التى يعرضها التليفزيون فى قنواته المحليه و آخرها حفل الفاضله نانسى عجرممم

لكنى ممكن اضيف لمشاهداتك انى لاحظت فى الافلام العربى القليله التى شاهدتها مؤخرا فى السينما او حتى التى شاهدت اعلاناتها وجود شخصية فتاة الليل بصوره كوميديه ساخره وحتى يمكن القول انها محببه قد تساعد فى حل مشاكل البطل !! بل و تساهم فى حل مشاكله الزوجيه بما يوحى باهمية هذه الشخصيه فى حياة اى مواطن !! .. وحسبنا الله و نعم الوكيل

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

ايه المتفرجين المفتريين دول

يعنى نجيب لكم مذيعات من وزن رفيعه هانم

مش عاجبكم

نجيب مذيعات من المتحف المصرى

مش عاجبكم

نجيب مذيعات على نظام ما خف لبسه و غلا ثمنه

مش عاجبكم

ثم يا سيد linux انت و ولدك الا تعرف ان الرقص الشرقى هو اهم معالم التراث العربى و قديما قال احد الثوار لو لم اكن راقصا لودت ان اكون راقصا

صحيح متفرجين لا يعجبهم العجب و لا المشاهده فى رجب

انصحك نصيحه اخويه

عليك بالفضائيه السودانيه

و الاحسن منها المغربيه

انا شخصيا استمتع بالمغربيه خصوصا لما يكون برنامج Talk show لانى بجد مش بفهم هى ايه المشكله اللى بيتكلموا عنها و اتابع بشغف برنامج عن الاكل و المطبخ بس ممتاز

اخوك المشاهد

جـورج الاول كبير مشجعى الفضائيه المصريه و اخواتها

رابط هذا التعليق

أهلا بلينوكس المنتدى من جديد...

معظم الحلقات فيها رقص بلدى مبتذل ... و بكمية كبيرة 

ناس و بتنفس عن الطاقة الزيادة عندهم يا أخي...فيها حاجة دي؟

معظم الحلقات فيها شرب خمرة للركب 

أول مرة أعرف...بس حدد لي فين؟

الTalk Shows اللى بتتكلم عن الجنس 

ناس عايزة شوية مراهقين زيادة يتفرجوا ع البرنامج...فيها حاجة دي؟

لبس المذيعات الفاضح (قناة النيل و LBC) 

أنهي "نيل" بالظبط؟

أصطناع الرقة و الدلع (قناة ART) 

تقصد تيتة ليليان و أبلة منى الشاذلي؟...أنا لما أعوز أدخل السجن ح أدخله في حاجة عدلة...مش في شتيمة الأشكال دي!

على الهوا سوا !! 

دريم بتحب تخدم الناس اللي عندها ضغط دم منخفض، و عاملالهم البرنامج دة!

شاهدت فيديو كلبس أفظع من الغربى 

بس لا حد في المجلة إياها و لا في صحيفة المستنير صديق الصوفيين إياه يسمعك يقول عليك عضو في تنظيم "القعدة"!

شاهدت فيديو كلبس غربية تخدش الحياء، رقص و حركات و كلمات، تذاع على الفضائية المصـــرية 

الرقابة دايما في الفيلم يا عزيزي...الشركات و الصحفيين و أدعياء الوصاية الفنية اللي بيدلعوا المترب عند اللزوم و بيذيعوا له الكليب عشرين ألف مرة زي كليب أصالة بتاع العربيات إياه...و لما بيحبوا يخسفوا بالمطرب و بداره الأرض بيعملوا...

ح تروح فين يا لينوكس في زمن الويندوز؟...ربنا يستر علينا جميعا...

عموما مرحبا بمداخلاتك الجميلة يا "open source" المحاورات..عدت و العود أحمد.. :-)

خلص الكلام

Sherief El Ghandour<br /><br />a furious Egyptian

رابط هذا التعليق

الأخت العزيزة فيروز،

الأخوه الأعزاء جـورج و شــريف عبد الوهاب،

سيدى الرئيس،

السادة الأعضاء،

الأخوة ممثلى نقابات العمال،

السيدات ربات البيوت،

و عم حمزة العجلاتى اللى كان بيفوت لى التأخير

اما بعد،

يؤسفنى و أنا الأن ماثل امام مجلسكم الموقر، أن أعترف ... بناء على مداخلاتكم القيمة ... يؤسفنى أنى طلعت مفترى ... و أن الفضائيات تمام التمام ... و أن الأمن مستتب و كله عال العال!

و أوعدكم، و زى ما أنتم عارفين ... أن وعد الحر دين عليه، أن أمضائي القادم أن شاء الله سوف يتضمن لقب "المفترى" أعترافا منى بأن العيب في و ليس فى عزبة "صفوت الشريف"

ممثلكم عن دائرة عزبة البلح السمانى:

لينكس الحرفوش لينكس و ولده بطاطا

مدرب كلب البحر "أنيسة" بحدائق الحيوان بالجيزة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 5
      كانت هناك حلقة مهمة مع هيكل فى حلقة خاصة عن غزة و السياسة المصرية فى التعامل مع الموضوع اذا كنت تحب تشوفه وتقول رأيك إضغط هنا
    • 1
      السلام عليكم شاهدت أكثر من حلقة من برنامج أمريكى لطبيب نفسى يعالج مشاكل الاسر يشكل علمى مشوق وكثير من المشاكل يحدث فى مجتمعاتنا البرنامج يذاع على قناة MBC4 الواحدة ظهرا ويعاد الخامسة والنصف مساءا بتوقيت القاهرة
    • 0
      هذا كلام واقع بالصدفه الباحته شاهدت صورة الرئيس صورة بدون رتوش بدون رموش بدون مكياج صعقت عندما شاهدت هذه الصورة سأصف لكم ما شاهدت رأيت صورة رجل اضمحل وجهه وظهر ما نقول عنه بالعامية غضب الله على هذا الوجه وقد بدا يميل الى السواد وهو الرجل الذى لا يقف فى الشمس وقد بان عليه العجز وكبر السن ساعتها احسست بأن لكل ظالم نهاية ولا اعلم لماذا اتى لى احساس ان الله منتقم جبار وسوف نرى الأسطورة وهى تزول ولكن بعبرة لكل الناس تبقى فى العقول . نظرت الى الصورة وشاهدت مصر وتخيلتها وهى تزف الى عريس غصب عنها
    • 13
      أهلا بكم جميعا .... في الحقيقة .... أنا غاوي سينما جدا جدا جدا .... و طبعا السينما اللي أنا قصدي عليها هي السينما الأميريكية ... قبل السينما المصرية .... لأن طبعا إنتوا عارفين الفرق ..... أنا كنت طالبت بمنتدي للسينما هنا .... لكن أنا عارف إن المشاركات فيه مش هتبقي كتير قوي ... فقلت أبدأ بموضوع زي ده علشان أشد متابعي و محبي السينما اللي في المنتدي .... __________________________________ تحذير : إذا كنت لم تشاهد الفيلم و مش عايز تحرقه ... لا تقرأ هذا الموضوع ..... أنا حذرت أهو .... علشان محدش
  • أضف...