اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نشرة أخبار العقارات

مدى إستفادة العضو من الموضوع  

162 اصوات

1. 1. هل إستفاد القارئ الكريم من الموضوع ؟

• نعم
      150
    • لا
      3
    • محتاج مزيد من المعلومات
      9

Recommended Posts

انا شايفه ان الاراضي دى للبيع مش تبع القرعه قرعه ايه اللى البدايه بتاعتها 10% من قيمه الارض لا وكمان لازم تكون بانيها فى خلال اربع سنوات ومسدد تمنها اللى هو ممكن يعدى المليون طب وليه

بصراحه السعر مبالغ فيه جدا

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

• الردود 2.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

بسم الله الرحمن الرحيم

اخوانى فى الله وكل من شارك فى هذا الموضوع الجميل بصرارحه مش عارفه اقولكم غير غير جزاكم الله عنا كل الخير يارب اللهم امين ويسر لكم جميع اموركم

وكنت اريد ان استعين بخبراتكم فى موضوع :- واليكم تفاصيله

لقد حفيت قدامى السنه الفائته على ان اجد شقه بالمبلغ اللذي معى وتعبت كتير فىاللف والدوران انا وزوجي وفى الاخر لم نجد ما نريده وحتى المبلغ الذي معنا لا يكفى مقدمه شقه فاشتريناها حته ارض 200 متر واجهه فى السويس في منطقه تدعى السلام بحوالى 140 الف

والان مطلوب مننا 10 الاف رخصه بناء تقريبا لما ننزل السنه دى

فانا عايزه اعرف فكره شراء الارض كانت ممتازه ولا لا ولا نبيعها وناخد شقه لان بناها هياخد فلو سكتير و لسه بدري على مانبنى والكلام ده

وسؤالى الاهم لانى مش عايزه ابيع الارض انا نفسي ابنيها بس عايزه اعرف تكليفتها كام لو انا مثلا هاعمل احدث حاجه يعنى بدأمن القواعد والحصيره لحد ما اول للسطح انا عارفه انى بتقل عليكم بس لي مين غيركم صدره رحب وممكن يرد على

لانى مش عارفه اقيم من المشاركات اللى فاتت

وجزاكم الله خيرا يا اخوانى الاعزاء

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخت الكريمة / pocy

فكرة شراء الأرض فكرة ممتازة خاصة لو تم شراؤها بسعر لقطة و بمستندات ملكيه سليمة و بالتالي أنصحك بعدم التفريط فيها لو توفرت فيها هذه الشروط 0

بالنسبة لتكاليف البناء فهي تتوقف على مساحة البناء والإرتفاع المطلوب و كذلك الرسومات الهندسية المصممة 0

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

الاقبال ضعيف جدا علي حجز أراضي الاسكان بالمدن الجديدة

40 فقط تقدموا للتجمع الخامس و.52 للعبور و11 للشروق"

كتب جمال العليمي:

شهدت فروع بنك الاسكان بالمدن الجديدة اقبالا ضعيفا علي حجز اراضي الاسكان العائلي الذي طرحته الوزارة مؤخراً بنظام القرعة فعلي الرغم من مرور اسبوع علي فتح باب الحجز فإن نسبة التقديم لم تتعد 2% فقط في بعض المدن و20% في المدن الأخري.

ففي القاهرة الجديدة تقدم 40 مواطنا فقط لحجز قطعة واحدة سعرها 1500 جنيه للمتر رغم أن المتاح 240 قطعة يتراوح سعرها ما بين 1700 إلي 2500 جنيه للمتر.. وفي مدينة العبور لم يتقدم سوي مواطنين فقط والمتاح 211 قطعة حيث يصل سعر المتر 750 جنيها وفي مدينة الشروق تقدم 11 مواطنا فقط والمتاح 212 قطعة.

كان الاقبال علي حجز قطع اراضي المدن الجديدة في المرات السابقة كبيراً جداً وغير مسبوق حيث كان عدد المتقدمين يصل في اليوم الأول ما بين 5 إلي 10 آلاف مواطن في المدينة الواحدة.

أرجع بعض الخبراء بأن اسباب عدم الاقبال يرجع إلي ارتفاع اسعار الأراضي من قبل وزارة الاسكان مخالفة لأسعار السوق حيث توجد اسعار أقل في البيع والشراء بين الأهالي وفي نفس المواقع التي طرحت فيها أراضي الوزارة.

بسم الله الرحمن الرحيم

أخي العزيز / prince

تحية طيبة و بعد 0

شكراً كثيراً على هذا الخبر وبصراحة هذا هو المفروض أن يحدث و لكن لن نستطيع أن نجزم فعلاً بعدم الإقبال على هذه القرعة إلاّ في الأيام الأخيرة للتقدم 0

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

كتب جمال العليمي:

شهدت فروع بنك الاسكان بالمدن الجديدة اقبالا ضعيفا علي حجز اراضي الاسكان العائلي الذي طرحته الوزارة مؤخراً بنظام القرعة فعلي الرغم من مرور اسبوع علي فتح باب الحجز فإن نسبة التقديم لم تتعد 2% فقط في بعض المدن و20% في المدن الأخري.

ففي القاهرة الجديدة تقدم 40 مواطنا فقط لحجز قطعة واحدة سعرها 1500 جنيه للمتر رغم أن المتاح 240 قطعة يتراوح سعرها ما بين 1700 إلي 2500 جنيه للمتر.. وفي مدينة العبور لم يتقدم سوي مواطنين فقط والمتاح 211 قطعة حيث يصل سعر المتر 750 جنيها وفي مدينة الشروق تقدم 11 مواطنا فقط والمتاح 212 قطعة.

كان الاقبال علي حجز قطع اراضي المدن الجديدة في المرات السابقة كبيراً جداً وغير مسبوق حيث كان عدد المتقدمين يصل في اليوم الأول ما بين 5 إلي 10 آلاف مواطن في المدينة الواحدة.

أرجع بعض الخبراء بأن اسباب عدم الاقبال يرجع إلي ارتفاع اسعار الأراضي من قبل وزارة الاسكان مخالفة لأسعار السوق حيث توجد اسعار أقل في البيع والشراء بين الأهالي وفي نفس المواقع التي طرحت فيها أراضي الوزارة.

بسم الله الرحمن الرحيم

أخي العزيز / prince

تحية طيبة و بعد 0

شكراً كثيراً على هذا الخبر وبصراحة هذا هو المفروض أن يحدث و لكن لن نستطيع أن نجزم فعلاً بعدم الإقبال على هذه القرعة إلاّ في الأيام الأخيرة للتقدم 0

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

انا مستغرب العدد ده جدا لان الجماعة فى مصر قالولى ان البنك كان زحمة جدا جدا وهما بيسحبوا

كراسة الشروط

رابط هذا التعليق

كتب جمال العليمي:

بسم الله الرحمن الرحيم

أخي العزيز / prince

تحية طيبة و بعد 0

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

انا مستغرب العدد ده جدا لان الجماعة فى مصر قالولى ان البنك كان زحمة جدا جدا وهما بيسحبوا

كراسة الشروط

السلام عليكم

امبارح ابن اخى كان بيقدم فى فرع عباس العقاد قالى فيه ناس بتسحب الكراسه بس مش زحمه وانا كنت بقدم لوحدى .

فعلا كا فى زحمه اول يوم بس بعد ما اعرفت الاسعار الناس خفت شويه

على العموم الاسبوع الأول مش مؤشر ما تنسوش ان حنا اخر شهر يعنى اللى بيفكر يسحب فلوسه بيستنى بداية الشهر

تحياتى للجميع

رابط هذا التعليق

وبعدين يا جماعة القرعة مازالت هى فرصتنا الوحيدة علشان يكون لنا بيت فى مصر

بالرغم من انى متفق مع الجميع ان وزاره الاسكان بتستغلنا وبتاجر علينا

انا هضرب لكم مثل اسعار الاراضى والعقارات هنا فى امستردام فلكية وخيالية دا كان قبل الازمة

المالية بعدها الاسعار انهارت انخفضت بنسبة 20 فى المئة ودى نسبة عالية جدا فى الدول المتقدمة

والحكومة بصدد اصدار قرار انها هى اللى تكون الضامن للشباب عند البنوك اللى بيشترى بيت لاول مرة فقط

منها تنشط السوق ومنها تحفز البنوك على الاقراض

واخدين بالكو الحكومة هى الضامن

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الساده اعضاء المنتدى

الاخ الفاضل الخلوق المهندس / اشرف

زى ما توقعنا ان القرعه لن تحقق ما يتمناه البعض فى زيادة الاسعار وهذا ما تأكدت منه اليوم بجس نبض السوق عن طريق اعلانات الوسيط الصادره اليوم بتاريخ 30-7-2009م

مثلاُ

الاعلان الأول

للجادين فقط ـ 260 م2 ـ بالمستثمرين ـ باساسات واعمده ـ البدروم تخصيص ـ خالصه الاقساط ـ بسعر مغري جدا ـ عفوا للوسطاء

عرفت بعد كده انها بالمستثمرين الجنوبيه زى اللى نازله فى الاعلان

تم الاتصال به واتضح انه مكتب بكام السعر قال 525 الف ومن غير ما اطول معاه الاخر كام قالى تعالى واتفرج ونتفاهم يعنى الباشا لو نزله 10% وقلنا ان الاساسات والحفر واعمدة البدروم تخش فى 80 الف يعنى سعر الارض حوالى 400 الف يعنى سعر الارض 1540 جم مش 1900جم

مع العلم ان الارض دى السنه اللى فاتت كانو بيتكلموا على اللى زيها ب من 600 الى 650 الف فاضيه.

وبتكلم مع المكتب وقلتله عندك ايه ثانى قالى عندى كثير مثلا قطعه تقسيم مجلس الدفاع جنب مصراويه رقم 179 مساحة 350 متر فيلات

بكام يا عم قالى ب 1800جم وتخلص كام تعالى ونتفاهم - دى طبعا تخلص 1600 او اقل يعنى مش 2200 جم سعر القرعه فى الفيلات.

الاعلان الثانى

لراغبى التميز ارض ـ 300 م2 ـ بالعائلى التجمع الخامس ـ ترى الجامعة الامريكية ـ سعر مميز ـ اساسات ـ مهلة بناء

تم الاتصال به وطالب 650 الف يعنى بنفس الطريقه يكون ثمن الارض حوالى 500 الف يعنى السعر للمتر 1660 جم , برضه فى المستثمرين الجنوبيه ,من فين الحكومه جابت السعر 1900 جم برضه مش عارف

الاعلان الثالث

: بالتجمع الخامس بالقرنفل ـ 10 رقم قطعة 139 ارض مساحة 776م2 ـ واجهة مميزة ـ ت

تم الاتصال به وقالى انه مطلوب 850 الف وهى لسه ما استلمتش وجنب تمر حنه طب عليها كام قال تقريبا برضه 300 الف والمدفوع 50 الف فقط من ستة سنوات

يعنى كده لو خلصت 750 الف + 300 الف يبقى الاجمالى مليون وخمسينن الف يعنى سعر المتر 1350 من فين الحكومه جابت السعر 1500 جم برضه مش عارف

طبعا الاسعار اللى معروضه دى اسعار الصيف والاسعار لسه حتنزل يعنى لا يفضل الشراء الان حتى يثبت السعر واللى مش باين له موعد ثبات , والميزه الوحيده للقرعه هى التسهيلات مع انها تسهيلات مرشوش عليها شوية ملح وحقد بس حنعمل ايه قدرنا

تمنياتى بالتوفيق للجميع

رابط هذا التعليق

المهندش اشرف وجميع الاخوة الافاضل السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

معروض شقة للبيع بالشروق مساحة 150 متر مربع ولكن المساحة الصافية للشقة 106 متر مربع فقط اى بنسبة 71 %

وشقة اخرى معروض للبيع مساحة 170 متر مربع وصافي المساحة الفعلية للشقة 124 متر مربع فقط اي بنسبة 73 %

هل النسب دية صحيحة ولا المفروض تكون نسبة المساحة الفعلية للشقة الى المساحة في عقد البيع في حدود 80 % الى 85 %

ولا دية تعتبر طريقة ملتوية لزيادة الاسعار بدون ما المشتري يحس ؟

افيدونا افادكم الله وجزاكم الله كل خير في الدنيا والاخرة

ابو كريم

رابط هذا التعليق

كتب جمال العليمي:

بسم الله الرحمن الرحيم

أخي العزيز / prince

تحية طيبة و بعد 0

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

بسم الله الرحمن الرحيم

أخي الكريم / prince

الأخوة الكرام / أعضاء المنتدى

تحية طيبة وبعد

بعد كتابتي و تعليقي المكتوب بالخط الأحمر على مشاركة أخي الفاضل / prince توجهت فوراً إلى بنك الإسكان والتعمير فرع شارع الحجاز و ذلك في تمام الساعة السابعة و النصف من مساء اليوم و قد وجدت داخل البنك ناس كثيرة تقوم بالتقديم و ذلك بدفع مقدم الحجز و هي أعداد ليست يالقليلة حيث أنها تتجاوز بكثير الأعداد التي تم ذكرها في الخبر- هناك إقبال ليس بالقليل و لكنها ليست بالطبع مثل ما حدث في القرعات السابقة 0

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

تم تعديل بواسطة أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

الاخ العزيز المهندس اشرف والاخوة الاعزاء بالمنتدى خالص تحياتى لكم

الخبر كما اوردته جريدة المساء بتاريخ االيوم الخميس وان كنت اعتقد انه لايعبر عن الاعداد الفعلية للمتقدمين والتى اعتقد انها ستتجاوز 50 الف على اقل تقدير خصوصا اننا مازلنا فى بداية فترة التقديم..عموما اشكرك ثانية والاخوة المشاركين بالمنتدى على كل ما تقدموه من افادة

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ الكريم / أحمد عبد الواحد

تحية طيبة وبعد 000

لا أنصح بالشراء الآن فالأسعار ستهبط و بالتحديد على شهر ديسمبر القادم فالسوق الآن شبه متوقف و نحن في قمة الموسم فما بالك بحالة السوق آخر العام ؟

و قد شاهدت بنفسك هبوط السعر من 730 ألف جنيه إلى 650 ألف جنيه الآن و سيستمر الهبوط طالما هناك أزمة مالية مع ضعف شديد على الطلب 0

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

شاكر لك اخى الكريم النصيحة

ولكن سبق السيف العزل

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاستاذ الدكتور مصرى

اما متفق مع سيادتك تماما

حيث اتصلت اليوم باحد مهندسى التجمع الخامس الذى افاد انه تم سحب الاراضى التى لم يتم البدء بها فى البناء بها حتى ولو كان مع صاحبها رخصة بناء وتعدت مواعيدها المقرره بمنده طويله لان قصة سحب الارض بياخد وقت يعنى الموضوع مش قرار فورى لاى مهندس.

اما الارض التى جارى العمل بها ولكن تعدت المواعيد المقرره فيوجد حصر بها متجدد ولكن لم يتخذ اى قرار بشانها.

وعند سواله عن موقف ارض تم بناء الهيكل الخرسانى للدور الارضى افاد انه تقريبا بيكون فى الامان والافضل يشطب شقه قابله للسكن.

تحياتى للجميع

رابط هذا التعليق

المهندس اشرف

عاوز اخد رأيك فى حاجة

نقابة الصيادلة فى كفر الشيخ كانت طرحت اشتراك اتحاد ملاك بناء عمارتين فى الاسكندرية قرب شارع 45 وتقاطعه مع الشارع 30 فى ارض اسمها

ارض فضالى والصراحة انا معرفش المنطقة دى

المهم ان التقديم ب 18 الف وبعدين تدفع عشر الاف على مرتين يعنى 5 5 وبعدين تبقى تدفع 12 الف قسط وطبعا السداد فى البنك

يعنى كل المبلغ 28 الف و 12 تقسيط يعنى 40 الف

العمارات هاتتبنى ويبيعوا منها الجراج والمحلات اللى تحت والدور الاول والتانى يعملوهم مووول وبعدين يبدأ السكن من الدور الثالث وطالع ....

طبعا قالوا ان فلوس الجراج والمحلات والدورين الاول والتانى دول اللى هايصرفوا منهم على المبانى

العمارتين بعد كده هايبقى ساكنهم صيادلة بس يعنى فئة محترمة من المجتمع الواحد يسكن وسطيهم وهوا مرتاح

وبيقولوا ان جنبهم هايبقى فيه عمارة فيها النيابة الادارية مش عارف يعنى ايه النيابة الادارية دى بس واضح من اسمها انها مؤسسة محترمة بردووو :rolleyes: :rolleyes:

المهم ان احد الصيادلة قالى انا عاوز ابيع سهمى يعنى شقتى ب 60 الف هاديله 48 وابقى ادفع القسط ال 12 الباقيين مع العلم ان العمارات دى بيقول انها هاتاخد سنتين تلاتة علشان تتبنى او اكتر

احد اصدقائى قالى بلاش بدل ما تدفع 60 الف كمل عليهم 20 الف وخدلك شقة فى ميامى بحرى فى العمارات الجديدة ب 80 الف وجاهزة بس انا طبعا مش مصدق ان فيه شقق بحرى فى ميامى على 80 الف لكن هوا بيقول دلوقتى فيه لان فيه ركود فى العقارات

اعمل ايه ؟؟؟ اشترى شقة النقابة ؟؟؟ ولا اسمع كلام زميلى واخد حاجة جاهزة

الصمــــت لغـــة العظمــــــاء

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

أخي الفاضل الأقصري

الأخوة الكرام / أعضاء المنتدى

تحية طيبة وبعد000

فعلاً كم أكدت يا أخي الكريم / الأقصري في مشاركتك الكريمة أمس أن القرعة حتى الآن لم تحرك السوق إلى أعلى كما كان يحاول البعض إيهامنا بذلك و قد تأكدت من ذلك من خلال جريدة الوسيط و الأهرام الصادرتين اليوم الجمعة بأن الأسعار كما هي قبل القرعة 0

الحقيقة تؤكد أن أكثر من 90 % من ملاك الأراضي الحاليين لا يمتلكون المقدرة المالية الباهظة على تكاليف البناء فالشخص الذي إستغرق مثلاً فترة سنة و ثلاثة أشهر في الحفر من الــ 18 شهر المسموح له بهم ليس لدية المقدرة المالية على إستكمال البناء لذلك فالكرة الآن في ملعب المشتري الجاد و ليس في ملعب البائع الذي يحاول إستغلال القرعة للضحك علينا لرفع السعر وفي حقيقته هو الذي يجب عليه أن يضع يده على قلبه خوفاً من سحب الأرض منه لأنه لن يستطيع تسويق شقق الآن على الورق لإستكمال البناء 0

إقتراب وقت إنتهاء المهلة في صالح المشترى الجاد فحاول إيها المشتري إستغلال الموقف لصالحك ولا ترمي فلوسك في شراء أرض أغلى من القيمة الحقيقية لها ليتمتع بها البائع 0

هناك أراضي كثير بالمدن الجديدة تنتهي المهلة بها آخر شهر ديسمبر المقبل وفي نفس الوقت هناك ركود كبير في التسويق لذلك فأنا أنصح البائع مراعاة هذه الظروف و ذلك أفضل من سحبها بمعرفة الجهاز 0

تحياتي للجميع

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

معروض شقة للبيع بالشروق مساحة 150 متر مربع ولكن المساحة الصافية للشقة 106 متر مربع فقط اى بنسبة 71 %

وشقة اخرى معروض للبيع مساحة 170 متر مربع وصافي المساحة الفعلية للشقة 124 متر مربع فقط اي بنسبة 73 %

هل النسب دية صحيحة ولا المفروض تكون نسبة المساحة الفعلية للشقة الى المساحة في عقد البيع في حدود 80 % الى 85 %

ابو كريم

بسم الله الرحمن الرحيم

أخي الكريم / أبو كريم

تحية طيبة وبعد 000

أولاً : أعتذر كثيراً عن التأخير في رد على تساؤلكم الكريم لظروف خاصة بي فأرجو قبول هذا الإعتذار 0

ثانياً : من المتعارف عليه أن نسبة تحميل الخدمات و المنافع على الوحدة السكنية هي نسبة تتراوح ما بين 15 إلى 20 % من إجمالي مساحة الشقة و يتم مراعاة ذلك أثناء وضع التصميم 0

ثالثاً :تحميل الشقة النسب التي ذكرتها مرتفعة جداً 0 وهي إحدى وسائل زيادة سعر الشقة 0

تقبل تحياتي

مهندس / أشرف محمد

تم تعديل بواسطة أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

المهندس اشرف

عاوز اخد رأيك فى حاجة

نقابة الصيادلة فى كفر الشيخ كانت طرحت اشتراك اتحاد ملاك بناء عمارتين فى الاسكندرية قرب شارع 45 وتقاطعه مع الشارع 30 فى ارض اسمها

ارض فضالى والصراحة انا معرفش المنطقة دى

المهم ان التقديم ب 18 الف وبعدين تدفع عشر الاف على مرتين يعنى 5 5 وبعدين تبقى تدفع 12 الف قسط وطبعا السداد فى البنك

يعنى كل المبلغ 28 الف و 12 تقسيط يعنى 40 الف

العمارات هاتتبنى ويبيعوا منها الجراج والمحلات اللى تحت والدور الاول والتانى يعملوهم مووول وبعدين يبدأ السكن من الدور الثالث وطالع ....

طبعا قالوا ان فلوس الجراج والمحلات والدورين الاول والتانى دول اللى هايصرفوا منهم على المبانى

العمارتين بعد كده هايبقى ساكنهم صيادلة بس يعنى فئة محترمة من المجتمع الواحد يسكن وسطيهم وهوا مرتاح

وبيقولوا ان جنبهم هايبقى فيه عمارة فيها النيابة الادارية مش عارف يعنى ايه النيابة الادارية دى بس واضح من اسمها انها مؤسسة محترمة بردووو :lol: :lol:

المهم ان احد الصيادلة قالى انا عاوز ابيع سهمى يعنى شقتى ب 60 الف هاديله 48 وابقى ادفع القسط ال 12 الباقيين مع العلم ان العمارات دى بيقول انها هاتاخد سنتين تلاتة علشان تتبنى او اكتر

احد اصدقائى قالى بلاش بدل ما تدفع 60 الف كمل عليهم 20 الف وخدلك شقة فى ميامى بحرى فى العمارات الجديدة ب 80 الف وجاهزة بس انا طبعا مش مصدق ان فيه شقق بحرى فى ميامى على 80 الف لكن هوا بيقول دلوقتى فيه لان فيه ركود فى العقارات

اعمل ايه ؟؟؟ اشترى شقة النقابة ؟؟؟ ولا اسمع كلام زميلى واخد حاجة جاهزة

أخي الكريم / بحار الغربة

تحية طيبة وبعد

و الله يا أخي الكريم أنا لا أعرف ولم أسمع عن منطقة في الإسكندرية إسمها أرض فضالي و بالتالي لن أستطيع أن أبدى رأي في المنطقة 0

بالنسبة لرأي صديقك فأنا أرى أنني معه في الرأي بعد التأكد طبعاً من صحة مستندات الملكية و التسليم الفوري وهذا أفضل من نقابة الصيادلة لأن نقابة الزراعيين بالإسكندرية كانت عاملة مشروع مثل هذا المشروع وتأخر تسليمه أكثر من 7 سنوات عن الموعد المحدد له 0

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

المهندس اشرف

هوا حضرتك هتقدم فى اى منطقة ان شاء الله يمكن لو ربنا كرمنا نكون جيران

بسم الله الرحمن الرحيم

أخي الكريم / أبو يوسف

تحية طيبة وبعد 000

سوف أتقدم بإذن الله في مدينة العبور لأنها الأقرب لي و أسعارها تناسب إمكانياتي المالية 0

خالص تحياتي و ربنا يوفق الجميع

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

ابو كريم

بسم الله الرحمن الرحيم

أخي الكريم / أبو كريم

تحية طيبة وبعد 000

أولاً : أعتذر كثيراً عن التأخير في رد على تساؤلكم الكريم لظروف خاصة بي فأرجو قبول هذا الإعتذار 0

ثانياً : من المتعارف عليه أن نسبة تحميل الخدمات و المنافع على الوحدة السكنية هي نسبة تتراوح ما بين 15 إلى 20 % من إجمالي مساحة الشقة و يتم مراعاة ذلك أثناء وضع التصميم 0

ثالثاً :تحميل الشقة النسب التي ذكرتها مرتفعة جداً 0 وهي إحدى وسائل زيادة سعر الشقة 0

تقبل تحياتي

مهندس / أشرف محمد

الاخ المهندس اشرف المحترم لاداعي ابدا للاعتذار فانت لم تقصر معنا بالرد او بالنصيحة فنحن العاجزين عن شكر حضرتك

حقيقي الف مليون شكر على ردودك ونصائحك المفيدة جدا لنا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...