اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نشرة أخبار العقارات

مدى إستفادة العضو من الموضوع  

162 اصوات

1. 1. هل إستفاد القارئ الكريم من الموضوع ؟

• نعم
      150
    • لا
      3
    • محتاج مزيد من المعلومات
      9

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ الكريم / أبو جمال

تحية طيبة وبعد 000

شكراً كثيراً على مشاركة حضرتك القيمة و ماجاء بها من معلومات والتي كنت أنتظرها أنا و كثير من السادة الأعضاء 0 ولكن إسمح لي بتصليح ما جاء بها من أرقام :-

1- مساحات العمارات تتراوح مابين 300 و 800 م2

و الأسعار في الشروق و العبور 850 جنيه للمتر للعمارات و 950 جنيه للفيلات 0

2- العاشر من رمضان 550 جنيه للعمارات و 600 جنيه للفيلات 0

3- السادات و برج العرب 330 جنيه للعمارات و 400 جنيه للفيلات 0

4- بدر 380 جنيه للعمارات ولا توجد فيلات 0

5- الصالحية الجديدة و أسوان 330 جنيه للعمارات 0

6- 15 مايو 700 جنيه للعمارات0

7- النوبارية ما بين 500 إلى 700 جنيه 0

8 -أسيوط و طيبة 500 جنيه للعمارت 0

9- القاهرة الجديدة ما بين 1800 و 2500 جنيه 0

مرة أخرى شكراً كثيراً أخي العزيز

أخوك / أشرف محمد

بس الأسعار كدة أغلى من القرعة السابقة بكتير جدا لأن على سبيل المثال متر أراضي الفيلات بالشروق كان ب 500 جنية القرعة السابقة. لو انا غلطان ممكن حد يصلحلي و شكرا

رابط هذا التعليق

• الردود 2.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخوة الأفاضل/ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،،

انا مقيم وأعمل بالسعودية وإن شاء الله سوف أكون بمصر في أواخر شهر رمضان

وأبحث عن شقة بمدينة 6أكتوبر الشيخ زايد أو مدينة الخمائل والمواصفات كلأتي:-

1- الموقع يكون راقي وهاديء

2- المساحة من 170م2-190م2

3-الوجهة بحرية

4-لا يفضل الدور الأرضي

5-يفضل أن تكون جاهزة للتسليم

أرجو النصيحة منكم وجزاكم الله خيراً

خالد

تم تعديل بواسطة khaledzaid
رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ الكريم / أبو جمال

تحية طيبة وبعد 000

شكراً كثيراً على مشاركة حضرتك القيمة و ماجاء بها من معلومات والتي كنت أنتظرها أنا و كثير من السادة الأعضاء 0 ولكن إسمح لي بتصليح ما جاء بها من أرقام :-

1- مساحات العمارات تتراوح مابين 300 و 800 م2

و الأسعار في الشروق و العبور 850 جنيه للمتر للعمارات و 950 جنيه للفيلات 0

2- العاشر من رمضان 550 جنيه للعمارات و 600 جنيه للفيلات 0

3- السادات و برج العرب 330 جنيه للعمارات و 400 جنيه للفيلات 0

4- بدر 380 جنيه للعمارات ولا توجد فيلات 0

5- الصالحية الجديدة و أسوان 330 جنيه للعمارات 0

6- 15 مايو 700 جنيه للعمارات0

7- النوبارية ما بين 500 إلى 700 جنيه 0

8 -أسيوط و طيبة 500 جنيه للعمارت 0

9- القاهرة الجديدة ما بين 1800 و 2500 جنيه 0

مرة أخرى شكراً كثيراً أخي العزيز

أخوك / أشرف محمد

بس الأسعار كدة أغلى من القرعة السابقة بكتير جدا لأن على سبيل المثال متر أراضي الفيلات بالشروق كان ب 500 جنية القرعة السابقة. لو انا غلطان ممكن حد يصلحلي و شكرا

اسعار القرعه الرابعة بالشروق كانت العمارات من 380 الى 420 جم

والفيلات من الحى الاول الى الحى الثالث من 460 جم الى 500جم

الحى الرابع من 550 الى 600 جم

يعنى لو الزياده منطقية يكون السعر بعد زياده 25 % من 690 الى 750 جم

بس دى جكومه بنت ......

اما العبور ففى العمارات الحى الاول والحى الثانى كان السعر من 400 الى 440

والحى التاسع عمارات من 480 الى540 جم

اما العائلى كان من 400 الى 440جم

اما الفيلات ففى الاحياء الرابع والخامس والسابع كان السعر من 350 الى 390 جم

اما مركز الحى السابع كان السعر من 480 الى 540 جم

وكده واضح ان الزياده فى الاسعار اعلى من 25 % والقرعه بتحاول تنعش سوق الاراضى واللى مرتبط اساسا بسوق الشقق اللى يشهد انخافض كثير اُ من المؤكد رد فعله على سوق الاراضى

الميزه الحقيقية للقرعه هى التسهيلا ت او بمعنى اخر اللى معاه سيوله كويسه ممكن يلجاء الى السوق دون انتظار القرعه.

ربنا يهدينا طريق الصواب

رابط هذا التعليق

جريدة الاهرام اليوم 12-7-1430

طرح‏350[وسط][/وسط]0‏ قطعة أرض بالمدن الجديدة بالقرعة الأربعاء

كتبت ـ مايسة السلكاوي‏:‏

تطرح وزارة الاسكان الأربعاء المقبل‏3500‏ قطعة أرض بمعظم المدن الجديدة بمساحات تتراوح مابين‏300‏ و‏1000‏ متر مربع‏(‏ عمارات وفيلات‏)‏ علي أن يتم اجراء القرعة العلنية بين المتقدمين بعد شهر من بدء الحجز‏.‏

وصرح المهندس محمد دمرداش مساعد أول وزير الاسكان بأن جميع الأراضي التي سيتم طرحها تم الانتهاء من توصيل المرافق لها مشيرا الي أن هذه الأراضي تشمل لأول مرة مدينة القاهرة الجديدة وتضم نحو‏45‏ قطعة أرض‏.‏

وقال أن منها قطع أراض تم سحبها في مناطق النرجس واللوتس وهي مميزة جدا لذلك سوف تختلف أسعارها عن باقي المدن الأخري وستكون في حدود‏1500‏ جنيه للمتر‏,‏ أما بالنسبة لأسعار الأراضي بشكل عام فإن نسبة الزيادة تتراوح مابين‏10%‏ و‏15%‏ عن الأسعار التي طرحت في المرات السابقة‏.‏

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخوة الكرام

هذه المشاركة كتبها الأخ الكريم الأقصري نقلاً عن ما جاء على لسان محمد الدمرداش وكيل أول وزارة ( الكذابين ) والتي أقصد بها الإسكان وذلك في جريدة الأهرام بتاريخ 12/7/2009 و الذي أعلن فيها أن نسبة تحريك الأسعار في القرعة الخامسة ستكون ما بين 10 % و 15 % و الأن تضح الكذبة القذرة و تتعدى نسبة الزيادة الحقيقية عن 80 % و هذا دليل قاطع على أن كل ما تعلنوه كذب في كذب وغش للناس كما يدل على أنها محاولة منكم لإشعال السوق لخدمة أغراضكم الشخصية 0

ولا أجد كلام أقوله أو تعليق سوى حسبي الله و نعم الوكيل فيكم يا مسئولي الإسكان في مصر 0

مهندس / أشرف محمد

تم تعديل بواسطة أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اخوانى انا قريت الخبر فى جريدة الاخبار بس فية شوية حاجات عايزين نعرفها

اولا : هل فعلا ممكن نحدد مساحة الارض اللى احنا عايزين نقدم عليها ؟

ثانيا : لو حدث تعثر فى البناء هل استطيع بيع الارض قبل البناء مثلا بنظام الاوفر ؟

ثالثا : فى حالة عدم توفر سيولة هل من الممكن اخذ قرض من البنوك بضمان الارض او البناء ؟

رابعا : هل من السهل تطبيق نظام ( اتحاد ملاك ) على هذة الاراضى ولا لاة ؟

خامسا : هل الشقق التى يتم بنائها يسهل تسويقها ولا صعب ؟

سادسا : ما هى الجدوى الاقتصادية من الدخول فى القرعة فى المدن المختلفة ؟

اخوانى الاجابة على هذة الاسئلة ستسهل الكثير علينا وخاصة اللى مبيعرفوش كتير عن الموضوع دة

فمتبخلوش علينا بالرد احنا كلنا اخوات ويهمنا المصلحة العامة

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

رابط هذا التعليق

لمن لديه الخبرة

الأفضل مستقبلا مدينة بدر او السادات او برج العرب حيث ذكر في احدى المداخلات بوجود مصانع اسمنت في برج العرب

وفي ظل غلاء اسعار القرعة بماذا تنصحون الشراء الان بنظام الاوفر ام التقدم للقرعة او تأجيل الشراء ولمتى

نرجو الافادة وشكرا

رابط هذا التعليق

لمن لديه الخبرة

الأفضل مستقبلا مدينة بدر او السادات او برج العرب حيث ذكر في احدى المداخلات بوجود مصانع اسمنت في برج العرب

وفي ظل غلاء اسعار القرعة بماذا تنصحون الشراء الان بنظام الاوفر ام التقدم للقرعة او تأجيل الشراء ولمتى

نرجو الافادة وشكرا

من واقع خبرة و قراءة للمستقبل كل ما تقرب من التجمع الخامس افضل ( التجمع هو مستقبل الاستثمار العقارى المصرى ) لذلك فانا شخصيا افضل مدينة بدر و اتكلم عن الاستثمار ز ولكن القرار النهائى يتوقف على المكان الذى سيكون به عملك او عائلتك لانك تتكلم عن محافظات مختلفة .

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

جريدة الاهرام اليوم 12-7-1430

طرح‏350[وسط][/وسط]0‏ قطعة أرض بالمدن الجديدة بالقرعة الأربعاء

كتبت ـ مايسة السلكاوي‏:‏

تطرح وزارة الاسكان الأربعاء المقبل‏3500‏ قطعة أرض بمعظم المدن الجديدة بمساحات تتراوح مابين‏300‏ و‏1000‏ متر مربع‏(‏ عمارات وفيلات‏)‏ علي أن يتم اجراء القرعة العلنية بين المتقدمين بعد شهر من بدء الحجز‏.‏

وصرح المهندس محمد دمرداش مساعد أول وزير الاسكان بأن جميع الأراضي التي سيتم طرحها تم الانتهاء من توصيل المرافق لها مشيرا الي أن هذه الأراضي تشمل لأول مرة مدينة القاهرة الجديدة وتضم نحو‏45‏ قطعة أرض‏.‏

وقال أن منها قطع أراض تم سحبها في مناطق النرجس واللوتس وهي مميزة جدا لذلك سوف تختلف أسعارها عن باقي المدن الأخري وستكون في حدود‏1500‏ جنيه للمتر‏,‏ أما بالنسبة لأسعار الأراضي بشكل عام فإن نسبة الزيادة تتراوح مابين‏10%‏ و‏15%‏ عن الأسعار التي طرحت في المرات السابقة‏.‏

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخوة الكرام

هذه المشاركة كتبها الأخ الكريم الأقصري نقلاً عن ما جاء على لسان محمد الدمرداش وكيل أول وزارة ( الكذابين ) والتي أقصد بها الإسكان وذلك في جريدة الأهرام بتاريخ 12/7/2009 و الذي أعلن فيها أن نسبة تحريك الأسعار في القرعة الخامسة ستكون ما بين 10 % و 15 % و الأن تضح الكذبة القذرة و تتعدى نسبة الزيادة الحقيقية عن 80 % و هذا دليل قاطع على أن كل ما تعلنوه كذب في كذب وغش للناس كما يدل على أنها محاولة منكم لإشعال السوق لخدمة أغراضكم الشخصية 0

ولا أجد كلام أقوله أو تعليق سوى حسبي الله و نعم الوكيل فيكم يا مسئولي الإسكان في مصر 0

مهندس / أشرف محمد

السلام عليكم

مهندسنا الفاضل اشرف

الساده اعضاء المنتدى

واضح من زمان ان الهدف من القرعه هو خدمة اصحاب الاراضى وهم معظمهم المسئولين الكبار فى البلد اللى كان بيوزع فيها محمد سليمان فى كل اجتماع وكل حفله وهم اقر ب ما يكون لصناع القرار ومش المقصود طبعا الغلابه االفائزين بالقرعات الماضيه التى لا تمثل اكثر من 5% من الاراضى التى تم توزيعها على المحاسيب, فبعد فكرة المزاد قالو لا نولعها احنا مش ضامنين المزاد

تخيل معى ان منطقة تمر حنه بالكامل تم توزيعها على الحبايب بدون اعلان ولا يحزنون وبتتباع دلوقتى بسعر 1300جم شوف حينزلوها بكام لعدد 82 قطعه من الارضى المطروحه بالتجمع لخامس , طبعا مش الهدف هو انعاش خزينة الدوله الهدف هو شعللة السوق على الاراضى بتاعتهم زى مع عملوا السنه اللى فاتت فى مشروع القاول الصغير او المستثمر الصغير فى شهر اغسطس الماضى ( خلى بالك برضه اغسطس) ولكن الحمد لله المشرع فشل بسب برضه غلو الاسعار البمالغ فيها تقدم لبدر مقاول واحد ومعظم من تقدموا للشروق تنازل على خطاب الضمان بعد ما حسو بالمقلب وخلعوا, محدش التزم بالمواعيد فى التجمع الخامس وعاملين يقدموا التماسات.

وعشان يزود شعللة السوق افتكس حاجه اسمها جدية حجز مش 10% عشان تبقى هيصه ويسمح للسماسره كل واحد يجبلوا كام راس, وكمان سمح بالتوكيلات , عشان الناس تعرف تعرض للبيع والهدف واضح, صدقونى مش الهدف القرعه ! الهدف الحقيقى انعاش جيوبهم مره اخرى فى اغسطس.

تمنياتى بالتوفيق.

رابط هذا التعليق

اخوانى انا قريت الخبر فى جريدة الاخبار بس فية شوية حاجات عايزين نعرفها

اولا : هل فعلا ممكن نحدد مساحة الارض اللى احنا عايزين نقدم عليها ؟

ثانيا : لو حدث تعثر فى البناء هل استطيع بيع الارض قبل البناء مثلا بنظام الاوفر ؟

ثالثا : فى حالة عدم توفر سيولة هل من الممكن اخذ قرض من البنوك بضمان الارض او البناء ؟

رابعا : هل من السهل تطبيق نظام ( اتحاد ملاك ) على هذة الاراضى ولا لاة ؟

خامسا : هل الشقق التى يتم بنائها يسهل تسويقها ولا صعب ؟

سادسا : ما هى الجدوى الاقتصادية من الدخول فى القرعة فى المدن المختلفة ؟

اخوانى الاجابة على هذة الاسئلة ستسهل الكثير علينا وخاصة اللى مبيعرفوش كتير عن الموضوع دة

فمتبخلوش علينا بالرد احنا كلنا اخوات ويهمنا المصلحة العامة

السلام عليكم استاذ عمر خالد

أولاُ طبعا حضرتك بتقدم على مساحه محددة ان ما كنش قطعه محدده وحيظهر ده عندما نرى كرسة الشروط ان شاء الله.

ثانيا فكر جيد فى فكرة تعثرك فى البناء لان المره دى الاقساط بعد سنه من القرعه والارض غاليه فعلا عن السوق وبالنظر للحاله الاقتصادية موضوع الاوفر ده مشكوك فيه على الاقل لمدة السنتين الجايين , الا اذا كنت داخل كمستثمر وعايز تبنى وتبيع وده موضوع اخر., عشان ميحصلش زى ما نقرا فى اعلانات مدينتى جملة ( المطلوب اقل من المدفوع بنسبة؟؟؟؟؟ )

ثالثا موضوع البنك ده حيطلب منك ضمان ثانى غير الارض طبعا لانها مش ملكك ولا مسجله اساسا ونصيحتى الشخصية ابعد عن موضوع البنوك لان انت اساسا مطلوب تسدد الارض فى اربع سنين.

رابعا طبعا لو لقيت مجموعه متفاهمه من حقك تطبق نظام اتحاد الملاك.

خامسا الجدوى الاقتصادية لا اعلمها ومقدرش افتى فيها إلا ان المرئيات ما تطمنش لمدة سنتين على الأقل

اتمنى اكون قدرت اوضح بعض الشىء

رابط هذا التعليق

اخى الاقصرى

انا بشكرك جدا جدا على الرد والاهتمام وجزاك اللة خيرا

بس انا عايز اعرف حاجة منك لو تكرمت انا امكانياتى قليلة يعنى معايا حدود 80000 جنية

وانا شغال فى السعودية ودخلى سنويا ان شاء الله ممكن يكون 50000 جنية

ومش عارف ازاى استفيد من موضوع القرعة دة لانى بفكر فية كأستثمار فى الاساس

وكسكن لية وللعائلة ثانيا ومش عارف اعمل اية انا مقدمتش فى القرعات السابقة بس عايز اخوض التجربة بدون ما اخسر اللى انا حوشتة

وتكالى على الله ثم مشورتكم والله المستعان

انا مستنى ردك ورد الاخوة

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل عمر خالد

السلام عليكم

الحمد لله على اى حال بس للاسف المضاربه على اسعار العقارات فى مصر رخصت ثمن الغربه اللى بندفعها من صحتنا ومن عمرنا.

استسمحك بتاجيل الرد لحين وضوح السعر النهائى لدراسة جدوى دخول القرعه او الشراء من خارج القرعه حيث ان طبقاُ لامكنياتك الماديه غالبا حتتوجه للبحث فى مدينة بدر فقط.

وربنا يهدينا جميعا طريق الصواب

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل عمر خالد

السلام عليكم

الحمد لله على اى حال بس للاسف المضاربه على اسعار العقارات فى مصر رخصت ثمن الغربه اللى بندفعها من صحتنا ومن عمرنا.

استسمحك بتاجيل الرد لحين وضوح السعر النهائى لدراسة جدوى دخول القرعه او الشراء من خارج القرعه حيث ان طبقاُ لامكنياتك الماديه غالبا حتتوجه للبحث فى مدينة بدر فقط.

وربنا يهدينا جميعا طريق الصواب

السلام عليكم

اخي الاقسري

نقطه ارجوك تسعدني فيها

اخوك بيفكر في شراء أرض وبفكر طبعا في التقديم علي القرعه ديه

بس عايز أعرف إيه الامكانيات اللي إنت شايفها تطابق كل مدينه

يعني مثلا حضرتك نصحت الاخ عمر خالد ببدر علي حسب امكانياته أنا ادري تماما إن ديه حسبتك إنت لكن احب استطلع كل الآراء عشان أعرف أنا فين

وطبعا لا أحملك مسئوليه أي قرار أنا هاخده أنا بس احب أعرف مش أكتر

جزاكم الله خيرا

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ الكريم / الأقصري

الأخوة الكرام / أعضاء المنتدى

لقد عاينت مبدئياً بعض الأماكن التقريبية المطروحة في القرعة طبقاً لأماكن وجودها التقريبية بالخرائط الموجودة في موقع هيئة المجتمعات العمرانية الجديدة ومرة أخرى لن أقول سوى حسبي الله ونعم الوكيل أن يقوموا بطرح هذه القطع بهذه الأسعار و و الله لا أجد كلمة واحدة أستطيع كتابتها في المنتدى فقد فقدت كل مصداقية لأي خبر أو موضوع ينشر على لسانهم 0

أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

تحية طيبة وبعد 000

الآن تم تأكيد خبر القرعة في أهرام غداً الثلاثاء 21/7/2009 وهنا أتشرف بوضع إقتراحاتي للفترة القادمة :-

أولاً :عليكم حساب تكلفة البناء :حيث قمت بعمل دراسة مبدئية لحساب التكلفة التقديرية لبناء قطعة أرض إسكان عائلي مثلاً بمسطح 300 م2 بدروم + أرضي خرسانات و مباني حيث وجدت التكلفة التقديرية كالتالي:-

1- تكاليف الرخصة + إستكمال الرسومات = عشرة آلاف جنيهاً 0

2- حفر ( في حالة التربة الزلطية ) = عشرة آلاف جنيهاً 0

3- طبقة خرسانة عادية = 20 ألف جنيه 0

4- أساسات = 40 ألف جنيه 0

5- عزل = 20 ألف جنيه 0

6- أعمدة البدروم + سقف البدروم =40 ألف جنيه

7- أعمدة الأرضي + سقف الأرضي = 40 ألف جنيه

8- مباني + تشطيب واجهة = 40 ألف جنيه

يعني تكلفة المنشأ في حدود 220 ألف جنيه 0

وهذا المبلغ يجب توفيره في مدة لا تزيد عن 3 سنوات 0

ثانياً قمت بدراسة إمكانياتي المادية التي تسمح لي بتقسيط ثمن الأرض على أربع سنوات أثناء البناء و التي توصلت منها بوضع حد أقصى لإجمالي ثمن الأرض و التي يجب على أن لا أتجاوزه 0

ثالثاً : سأقوم بسحب كراسة الشروط ودراسة الأسعار الموجودة بها فإذا كانت تتناسب مع إمكانياتي المادية و التي سبق تحديدها سأتوكل على الله و سأدخل القرعة بإسم واحد فقط و في مدينة واحدة فقط و ليس بكذا إسم لأن نصيبي سأأخذه سواء دخلت بإسم واحد فقط أو بعدة أسماء مختلفة لحسابي 0

رابعاً : في حالة تجاوز ثمن الأرض السعر المخطط لي والتي تسمح به إمكانياتي المادية000 ففي هذه الحالة لن أدخل القرعة و سأترك الفرصة لغيري حتى لا أزاحم أحد فيما لا أستحقة 0

وربنا يوفقنا جميعاً لما فيه الخير

مهندس / أشرف محمد

الاخ الفاضل زيد

اعلاه راسة الجدوى الممتازه التى قام بها الاخ الفاضل المهندس اشرف وارى الانتظار حتى نرى القيمه الفعلية والمساحات المطروحه

طبعا بيكون فيه اختلاف من واحد للثانى كما عقبت على المهندس اشرف بس اخيرا فيه حد ادنى من الامكانيات الماديه للدخول فى القرعه بمعنى اخر لازم يكون معاك نسبة ال 10% + اول قسط + مبلغ ال 220 الف اللى ذكرهم المهندس اشرف

او اللجوء الى شراء ارض بطريق اخر تكون اسعارها متوافق مع الامكانيات الماديه

تمنياتى بالتوفيق

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ الكريم / الأقصري

لقد عاينت مبدئياً بعض الأماكن التقريبية المطروحة في القرعة طبقاً لأماكن وجودها التقريبية بالخرائط الموجودة في موقع هيئة المجتمعات العمرانية الجديدة ومرة أخرى لن أقول سوى حسبي الله ونعم الوكيل أن يقوموا بطرح هذه القطع بهذه الأسعار و و الله لا أجد كلمة واحدة أستطيع كتابتها في المنتدى فقد فقدت كل مصداقية لأي خبر أو موضوع ينشر على لسانهم 0

أشرف محمد

الاخ الفاضل المهندس اشرف

انا لم افاجأ بما فعلته هيئة المجتمعات العمرانيه لانى متوقع منهم النداله

انا متفق معك انهم مغاليين فى السعار كما ذكرت سابقا الا ناه ارى ان المنطق التى فى التجمع باستثناء تمر حنه مميزه فعلا وكله عمرانه بالفعل مثل الياسمسن والتجمع الاول والمستثمرين الجنوبيه وعلى الرغم من اننى لا اعرف بقية المدن اعرف من اصدقائى ان الاحياء الخامس والتسع مميزين بالعبور ولا اعلم شيئا عن الشروق وبدر

صبرا حتى نرى كراسة الشروط بعد غد ان شاء الله , وانظر للقرعه من مبدأ التسهيلات الى بها حيث ان جميع الاراضى المعروضه وان كان سعرها اقل من القرعه الا ان الدفع كاش وطبعا ما بتنقلش ملكيه الا بعد بناء دور صالح للسكن.

مع التمنيات للجميع بالتويق

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

تحية طيبة وبعد 000

الآن تم تأكيد خبر القرعة في أهرام غداً الثلاثاء 21/7/2009 وهنا أتشرف بوضع إقتراحاتي للفترة القادمة :-

أولاً :عليكم حساب تكلفة البناء :حيث قمت بعمل دراسة مبدئية لحساب التكلفة التقديرية لبناء قطعة أرض إسكان عائلي مثلاً بمسطح 300 م2 بدروم + أرضي خرسانات و مباني حيث وجدت التكلفة التقديرية كالتالي:-

5- عزل = 20 ألف جنيه 0

ثانياً قمت بدراسة إمكانياتي المادية التي تسمح لي بتقسيط ثمن الأرض على أربع سنوات أثناء البناء و التي توصلت منها بوضع حد أقصى لإجمالي ثمن الأرض و التي يجب على أن لا أتجاوزه 0

ثالثاً : سأقوم بسحب كراسة الشروط ودراسة الأسعار الموجودة بها فإذا كانت تتناسب مع إمكانياتي المادية و التي سبق تحديدها سأتوكل على الله و سأدخل القرعة بإسم واحد فقط و في مدينة واحدة فقط و ليس بكذا إسم لأن نصيبي سأأخذه سواء دخلت بإسم واحد فقط أو بعدة أسماء مختلفة لحسابي 0

رابعاً : في حالة تجاوز ثمن الأرض السعر المخطط لي والتي تسمح به إمكانياتي المادية000 ففي هذه الحالة لن أدخل القرعة و سأترك الفرصة لغيري حتى لا أزاحم أحد فيما لا أستحقة 0

مهندس / أشرف محمد

الاخ الفاضل زيد

اعلاه راسة الجدوى الممتازه التى قام بها الاخ الفاضل المهندس اشرف وارى الانتظار حتى نرى القيمه الفعلية والمساحات المطروحه

طبعا بيكون فيه اختلاف من واحد للثانى كما عقبت على المهندس اشرف بس اخيرا فيه حد ادنى من الامكانيات الماديه للدخول فى القرعه بمعنى اخر لازم يكون معاك نسبة ال 10% + اول قسط + مبلغ ال 220 الف اللى ذكرهم المهندس اشرف

تمنياتى بالتوفيق

يا جماعة خلوا بالكم من كلام المهندس اشرف حسايه ال 220 الف دول للبدروم و الارضى فقط و اكرر فقط بدروم وارضى و الله انا بدأت ابنى قطعتى فى بدر وقد ساعدنى المهندس اشرف كثبرا وهذه الارقام شبه مطابقة للواقع بفارق صغير واللى عايز رابى لو عايز تسكن اتوكل على اللة وطلع الرخصة بدور او 2 للسكن اما لو استثمار فلا تخوض التجربة الا ومعك 600 الف حنيه + ثمن الارض فى حالة 300 متر اما لو بتفكر قى 600 متر مش اقل مليييييييييييون جنيه . حتى تصل لمرحلة التسليم وانا اتكلم من واقع و المهندس اشرف كان معى فى بعض الخطوات

تم تعديل بواسطة raouf

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

رابط هذا التعليق

نقلا عن جريدة الاهرام

طرح أراض للسكن والمشروعات التجارية

والإدارية في‏10‏ مدن جديدة

‏كتبت :‏ مايسة السلكاوي‏

وزارة الاسكان تطرح خلال عشرة ايام عددا من قطع الاراضي بالمزايدة العامة منها مساحات كبيرة تزيد علي‏20‏ فدانا للقطعة للتجمعات السكنية والمشروعات التجارية والادارية وذلك في عشر مدن جديدة منها القاهرةالجديدة و‏6‏ اكتوبر وعدد من قطع الاراضي تتراوح مساحتها بين‏1000‏ و‏5000‏ متر مربع للمشروعات الخدمية والتجارية‏.‏

المهندس احمد المغربي وزير الاسكان و المرافق والتنمية العمرانية اكد ان الوزارة تحرص علي استمرارية طرح الاراضي سواء للمواطنين او عن طريق القرعة العلنية اوالمستثمرين بالمزايدة العامة‏,‏ مشيرا الي أنها تحض المواطنين علي الاسراع بالبناء علي الاراضي التي سيتم التقدم بحجزها غدا في حالة انهاء بناء العمارة خلال‏24‏ شهرا يعفي من‏20%‏ من ثمن الارض مما يوفر عددا من الوحدات السكنية للمواطنين‏,‏ حتي يحدث توازن بين العرض والطلب‏.‏

وقال المحاسب صفوت غانم نائب رئيس هيئة المجتمعات العمرانية ان القرعة الخامسة لم تتضمن اراضي بمدينة‏6‏ اكتوبر وذلك لعدم استكمال مرافقها من مياه وصرف وكهرباء وسيتم استكمالها اوائل‏2010‏ وبالنسبة للاراضي التي لم يتم تسليمها حتي الآن بمدينة القاهرة الجديدة سواء عن طريق القرعة او التخصيص سيتم تسليمها نهاية هذا العام واكد انه سيتم سحب الاراضي التي انتهت المهلة لاصحابها في‏30‏ يونيو الماضي حيث تم منحهم اكثر من مهلة وكانوا قد حصلوا علي الاراضي منذ‏1995‏ و‏1998‏ ومنهم من لم يستخرج تراخيص البناء او من حصل علي التراخيص ولم يشرع في البناء علي ان يتم طرح هذه الاراضي في قرعة مقبلة‏.‏

رابط هذا التعليق

لمن لديه الخبرة

نرجو الافادة وشكرا

من واقع خبرة و قراءة للمستقبل كل ما تقرب من التجمع الخامس افضل ( التجمع هو مستقبل الاستثمار العقارى المصرى ) لذلك فانا شخصيا افضل مدينة بدر و اتكلم عن الاستثمار ز ولكن القرار النهائى يتوقف على المكان الذى سيكون به عملك او عائلتك لانك تتكلم عن محافظات مختلفة .

السلام عليكم

اذا كانت نظرية حضرتك سليمة... ايه تفسيرك لارتفاع سعر العاشر عن بدر ?????

و هل بدر فعلا ليها مستقبل و لا نظرية احسن من مفيش ???

تقبل تحياتي

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

تحية طيبة وبعد 000

5- عزل = 20 ألف جنيه 0

مهندس / أشرف محمد

الاخ الفاضل زيد

تمنياتى بالتوفيق

يا جماعة خلوا بالكم من كلام المهندس اشرف حسايه ال 220 الف دول للبدروم و الارضى فقط و اكرر فقط بدروم وارضى و الله انا بدأت ابنى قطعتى فى بدر وقد ساعدنى المهندس اشرف كثبرا وهذه الارقام شبه مطابقة للواقع بفارق صغير واللى عايز رابى لو عايز تسكن اتوكل على اللة وطلع الرخصة بدور او 2 للسكن اما لو استثمار فلا تخوض التجربة الا ومعك 600 الف حنيه + ثمن الارض فى حالة 300 متر اما لو بتفكر قى 600 متر مش اقل مليييييييييييون جنيه . حتى تصل لمرحلة التسليم وانا اتكلم من واقع و المهندس اشرف كان معى فى بعض الخطوات

تقديرات صحيحه وبدون تشطيب

رابط هذا التعليق

لمن لديه الخبرة

نرجو الافادة وشكرا

السلام عليكم

اذا كانت نظرية حضرتك سليمة... ايه تفسيرك لارتفاع سعر العاشر عن بدر ?????

و هل بدر فعلا ليها مستقبل و لا نظرية احسن من مفيش ???

تقبل تحياتي

ارتفاع سعر العاشر بفارق بسيط يعود للاتى :

1- اقدم من مدينة بدر

2- نسبة العمران اعلى لان المدينة بدايتها من اكثر من 20 سنة

3 - نسبة المصانع العاملة كبيرة

4- تقلص عدد القطع العروضة لوصول المدينة لنهاية الامتداد العمرانى المخطط لها

وكل هذا ادى لتراكم الكتلة السكنية هناك ولو رحعت لكلامى سابقا اقول ان بدر افضل استثماريا اما سكنيا فلن تكون متكاملة قيل 3 سنوات بعد الاتى :

1- افتتاح اكير هايبر ماركت فى الشرق الاوسط

2- رصف الطريق الدائرى الجديد

3- افتتاح الجامعات الجديدة

4- تشغيل مدينتى و الشركات التجارية بها .

5- يبدأ المصانع الموجودة هتاك بالعمل و بالمناسبة كلها مصانع صديقة للبيئة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...