اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نشرة أخبار العقارات

مدى إستفادة العضو من الموضوع  

162 اصوات

1. 1. هل إستفاد القارئ الكريم من الموضوع ؟

• نعم
      150
    • لا
      3
    • محتاج مزيد من المعلومات
      9

Recommended Posts

هل توقف العمل فى البيع و الشراء الايام دى سمعت ان فية قرار للتسجيل العقارى بوقف اى تسجيل لاى عقار الخبر دة صحيح

و ياترى اتجاهات الاسعار هى هى ثابتة و لا فى زيادة و لا حسب ما سمعت انة فى حالة نزول

و الى عايز يشترى هل يشترى الان ام يصبر على اساس اتخفاض للاسعار فى الفترة القادمة

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

• الردود 2.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

هل توقف العمل فى البيع و الشراء الايام دى سمعت ان فية قرار للتسجيل العقارى بوقف اى تسجيل لاى عقار الخبر دة صحيح

و ياترى اتجاهات الاسعار هى هى ثابتة و لا فى زيادة و لا حسب ما سمعت انة فى حالة نزول

و الى عايز يشترى هل يشترى الان ام يصبر على اساس اتخفاض للاسعار فى الفترة القادمة

اتضامن معكي في نفس السؤال

ماهو الاتجاه للاسعار

ولكن في اعتقادي المتواضع انه لن يقدر احدا مهما كان على التوقع لان البلد الان في حالة زلزال شديد ولا احد يتكهن بما هو قادم واتمنى كل خير لبلدنا مصر

على مسرح الحياة سقفو ليه ناس كثير

زي ما ياما سقفو لابطال شكسبير

ساعات .. اشوف نفسي فنان كبير

وساعات .. اشوف اني مجرد صعلوك حزين

عاشق

رابط هذا التعليق

ماهو الاتجاه للاسعار

ولكن في اعتقادي المتواضع انه لن يقدر احدا مهما كان على التوقع لان البلد الان في حالة زلزال شديد ولا احد يتكهن بما هو قادم واتمنى كل خير لبلدنا مصر

بسم الله الرحمن الرحيم

أختي الفاضلة ذهبية

أخي الفاضل عاشق

تحية طيبة وبعد 000

أولاً : لا يوجد أي قرار صدر بخصوص وقف تسجيل أي عقار في مصر 0 حيث تم نفي هذا الخبر 0

ثانياً: أعتقد و الله أعلم أن خريطة الأسعار في مصر ستتغير تماماً و كما قلت سابقا أن الصحراء في مصر شاسعة و سيأتي اليوم التي لا تجد فيه من يشتريها من كثرة المعروض 0

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

تم تعديل بواسطة أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

أولاً : لا يوجد أي قرار صدر بخصوص وقف تسجيل أي عقار في مصر 0 حيث تم نفي هذا الخبر 0

ثانياً: أعتقد و الله أعلم أن خريطة الأسعار في مصر ستتغير تماماً و كما قلت سابقا أن الصحراء في مصر شاسعة و سيأتي اليوم التي لا تجد فيه من يشتريها من كثرة المعروض 0

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اسمح لي احييك علي هذا الراي الصائب جدا

فعلا كلام موزون و يدخل العقل

كنا لسه بنتناقش النهارده ف الموضوع ده

الاسعار هتروح ف داهية و ف خلال 3 سنين مش هنلاقي زباين للشقق

ربنا يستر علي استثمارات الناس الغلابة

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم

اخي الفاضل المهندس اشرف

اول مشاركه لي وكل سنه وشعب مصر بخير ونجاح ثوره الشباب

اود اولا ان اشكرك عن المشاركات والمجهودات الرائعة بعد ما قرات واطلب منك طلب صغير

نحن مجموعه من الشباب كونا فكره عباره عن اتحاد 20شاب بعمل مشروع عقاري لا يهدف للربح

والهدف منه هو شراء قطعه ارض بمساحه تتراوح من 170 الي 200 متر مربع في منطقه عشوائيه لغرض

بناء عماره سكنيه لعدد 10 ادوار بمعدل 2 شقه في الدور الواحد ونقوم بتوزيع الشقق علينا

ارجو من سيادتك اطلعنا عن جدوي المشروع التقربيه علما نحن ان اسعار متر الاراضي في منطقتنا

تتراوح من 1850الي2250 جنيه للمتر المربع ونرجو منك ان توضح كام طن حديد و اسمنت لبناء العماره

ارجو اعطائي رأيك في هذا الموضوع ولكم جزيل الشكر

وجزاك الله خيرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يا ترى فيه اى اخبار عن قرعه الاراضى الجديده؟؟؟؟

اسعار القرعه القاهره الجديده 2200 للمتر ال10% للعمارات 57200

الشروق 1200 للمتر ال 10%31000

بدر 530 و610 و650 للمتر ال10% 15900

انا عايزه اعرف هل نستمر في قرعه الاراضي وخصوصا بدر ولا نسترد الفلوس بعد اللي بيحصل في البلد الفتره ديه هل سيكون هناك تخوفات في حاله استمرارنا في القرعه

عادل نور

رابط هذا التعليق

الاخوة الاعزاء مبروك علينا الثورة ولو اني كنت اتمنى اشارك فيها

في اي اخبار عن تسليم ابو الهول 3 وابو الهول2 برجاء من عندة اخبار لايبخل بيها عنا لاني مسافر بالخليج

رابط هذا التعليق

ماهو الاتجاه للاسعار

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اسمح لي احييك علي هذا الراي الصائب جدا

فعلا كلام موزون و يدخل العقل

كنا لسه بنتناقش النهارده ف الموضوع ده

الاسعار هتروح ف داهية و ف خلال 3 سنين مش هنلاقي زباين للشقق

ربنا يستر علي استثمارات الناس الغلابة

اخوانى الاعزاء انا من المتابعين لسوق العقارات حاليا لانى بدور على شقه اسمحوا لى انضم لكم فى الموضوع المهم ده

بالنسبه لموضوع منع بيع وشراء العقارات ده اشاعه نفاها مجلس الوزراء ووزاره العدل

اقتصاد: مجلس الوزراء ينفي قرار منع بيع وشراء العقارات والأراضي في مصر

الثلاثاء 1 مارس 2011 الساعة 4:47 مساء بتوقيت القاهرة

نفى مجلس الوزراء على موقعه الإلكتروني، صدور قرار بـ"منع بيع وشراء العقارات في مصر"، وأكد الموقع أن وزير العدل المستشار ممدوح مرعي، لم يصدر أي قرار بوقف جميع عمليات بيع وشراء العقارات، كما لم يصدر .لأي مكتب شهر عقاري بمنشور دوري بوقف أي تعاملات على أي عقارات، وأن العمل في جميع المكاتب جار على ما هو عليه

المصدر: الشروق

وانا عملت موضوع خاص بمتابعه حاله السوق بعد الثوره وجمعت كل الاخبار من الصحف بخصوص الموضوع ده مع تصويت هل ستنخفض ام سترتفع الاسعار

ياريت تشرفونى فى الموضوع اللى فى توقيعى وهكون سعيد بمشاركاتكم

رابط هذا التعليق

راى بالنسبة للاسعار اناليس خبير

الاشياء الرئسية التى تؤثر فى الاسعار

1- المدخلات مثل جميع مواد الانشاء ومدى انخفاض اسعارها وممكن للخبراء معرفتهاوحسابهاوخصمهامن التكلفة

2- العمالة وهذة اسعارها لان تنخفض

3- الارض وتنقسم الى قسمين اولا اصحاب الارضى ذات الثمن الصغير بمعنى المتر 100جنية او 10جنية وهم المساحات الكبيرة المسروة

من النظام الفاسد السابق وهم الذين سوف ينزول بلاسعار لانهم سرقوا الارض ملحوظة يمكن حد يقول ان مفيش اراضى 100ج او 10ج

اقول لكم ان فى ارضى فى القاهرة الجديدة و6اكتوبر والشروق والعبور.......الخ ولكنها كانت لبرنامج الرئيس او للفاسدين او

عملية تسوية بين المسلمبن والمسحين فى تقسيم الارضى .

ثانيا الارضى الصغيرة وهى التى تمس الشعب وهى المساحات من 250متر حتى 2000متر سواء للاسكان العائلى واستثمار صغير وهى الارضى التى يتراوح ثمنهامن 1000ج حتى 3000ج فى المدن الجديدة ماذا سيحدث فيها الوزير الجديد لاتاخذوا كلامة بجدية وذلك لاسباب

الاتية 1- الارض سوف ترخص للشباب وهذا كلام جميل ولكن كلام فاضى لانة فى نفس الوقت الجهاز بيبيع ارضى بنفس الاسعار السابقة فهو اما جديد او عاور يرضى الشباب وبيفكرنى باعلان احمد عز ان الحديد لشباب ابنى بيتك وهذا كلام مخالف للحقيقة لان بيت ابنى بيتك

بيكلف 200الف جنية كاش هل فى شاب معة هذا المبلغ متخرج او متخرج من 7سنوات فهو ليس للشباب انما احمد عز باع الحديد وخلى ثمنة وصل الى 9000ج واجبر الناس على البناء فى خلال 3شهور وترك الدولة فى عدم بنية اساسية لهذة المشاريع تكلف عشرات المليارات من الجنيهات فهى فى معظمها ليس بها مرافق او شوارع ومدارس ولاامن ولامحلات ولا ولا ولا ولا فهل هذا هو الجنون؟

وياتى وزير يقول سوف اعطى ارضى ببلاش لماذ؟ ام هو احمد عز اخر؟ ام قلة معرفة ؟ وللحديث باقية

رابط هذا التعليق

راى بالنسبة للاسعار اناليس خبير

الاشياء الرئسية التى تؤثر فى الاسعار

1- المدخلات مثل جميع مواد الانشاء ومدى انخفاض اسعارها وممكن للخبراء معرفتهاوحسابهاوخصمهامن التكلفة

2- العمالة وهذة اسعارها لان تنخفض

3- الارض وتنقسم الى قسمين اولا اصحاب الارضى ذات الثمن الصغير بمعنى المتر 100جنية او 10جنية وهم المساحات الكبيرة المسروة

من النظام الفاسد السابق وهم الذين سوف ينزول بلاسعار لانهم سرقوا الارض ملحوظة يمكن حد يقول ان مفيش اراضى 100ج او 10ج

اقول لكم ان فى ارضى فى القاهرة الجديدة و6اكتوبر والشروق والعبور.......الخ ولكنها كانت لبرنامج الرئيس او للفاسدين او

عملية تسوية بين المسلمبن والمسحين فى تقسيم الارضى .

ثانيا الارضى الصغيرة وهى التى تمس الشعب وهى المساحات من 250متر حتى 2000متر سواء للاسكان العائلى واستثمار صغير وهى الارضى التى يتراوح ثمنهامن 1000ج حتى 3000ج فى المدن الجديدة ماذا سيحدث فيها الوزير الجديد لاتاخذوا كلامة بجدية وذلك لاسباب

الاتية 1- الارض سوف ترخص للشباب وهذا كلام جميل ولكن كلام فاضى لانة فى نفس الوقت الجهاز بيبيع ارضى بنفس الاسعار السابقة فهو اما جديد او عاور يرضى الشباب وبيفكرنى باعلان احمد عز ان الحديد لشباب ابنى بيتك وهذا كلام مخالف للحقيقة لان بيت ابنى بيتك

بيكلف 200الف جنية كاش هل فى شاب معة هذا المبلغ متخرج او متخرج من 7سنوات فهو ليس للشباب انما احمد عز باع الحديد وخلى ثمنة وصل الى 9000ج واجبر الناس على البناء فى خلال 3شهور وترك الدولة فى عدم بنية اساسية لهذة المشاريع تكلف عشرات المليارات من الجنيهات فهى فى معظمها ليس بها مرافق او شوارع ومدارس ولاامن ولامحلات ولا ولا ولا ولا فهل هذا هو الجنون؟

وياتى وزير يقول سوف اعطى ارضى ببلاش لماذ؟ ام هو احمد عز اخر؟ ام قلة معرفة ؟ وللحديث باقية

اسمحلى ارد بكم قليل من خبرة

اولا من اخذ المتر ب 10 جنيه لصالح مشروع مبارك كان بيبيع الشقة 65 متر تقريبا ب 100 الف جنيه اى المتر بحوالى 1500 جنيه

والمشروع ده لازم يعدم فيه اللى خصص الارض و اللى اخدها و باعها للمحتاج بالتمن ده

نيجى للى اخد متر مدينتى بجنيه و باع الشقة حول 5000 جنيه للمتر فده لازم اسلخه بعد ما اعدمه

نيجى لاراضى الصحراوى و الكمبوند فده بالمثل

العادى هو السعر المعروض للقرعة فمن الممكن ان الوزير يرجع التمن الى نفس سعر القرعة السابقة اما للاراضى التى وزعت للاحباب

يستعيد الامتار الباقية و التى لم يتم بنائها من الفئة الفاسدة و يعاد بيعها بسعر الان لتكون حصيلتها ترفيق مدن جديدة للشباب بسعر مناسب لهم

و الامتار التى تم بنائها فيتم محاسبتهم بسعر بيع للمتر مناسب لسعر بيع متر الشقق و الفيلات و القصور التى باعوها من قبل

فلا يجوز انه باع متر فيلا مبنى مثلا ب 2000 جنيه و احاسبه متر الارض ب 100 جنيه

اما من ينادون باستعادة الارض تلك و هبوط سعرها الى مستوى سعرى يناسب الشياب فده مينفعش

فلا يجوز اخد متر ارض تمنه الحقيقى 2000 جنيه و انزله حتى الى 1000 جنيه

فمن الممكن الذى اشتراه من قبل ب 2000 جنيه يقاضى الدولة

ايضا الذى اشتراه ب 2000 جنيه اكيد اعتنى ببناءه غير قدرة الشباب على بنائه فاكيد بناء الشياب حسب قدرته المادية القليلة

وده حيجعل القيمة السوقية تهبط للعقارات فى الاحياء

وده غير مطلوب

لكن لو أخذت ثمن الأراضى المستعادة مثلما أشرت من قبل فسوف أقيم مدن شبابية جديدة تستوعب أعداد أكثر وبمساحات تناسب أمكانياتهم وأسعار أيضاً مناسبة

تحياتى

تم تعديل بواسطة عطر الجنة

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

اسعار الاراضى مطلعتش بالصورة الرهيبة دى الا من اواخر 2005 بعد المغربى مامسك الوزارة وهو الى عمل القرعة واساليب تعطيش السوق علشان يوصل سعر المتر لفوق ال 2000 جنيه وده الى وصل اسعار العقارات للارقام الفلكية الحالية ولان مهما زادت اسعار مواد البناء او العمالة مش هتوصل للقيمة الحالية الى هى مرتفعة بسبب ارتفاع قيمة الارض بسبب المغربى والى وصل معظم شباب مصر لحالة من الاحتقان لعدم قدرتهم على الشراء والزواج وساعد على قوة ثورة 25 يناير وخروج اعداد غفيرة ماهو لا فى شغل ولا زواج ولا اى قيمة للحياة ولو الاسعار مرجعتش لقيمتها الحقيقية يبقى ولا كان حصل ثورة اصلا وخصوصا لكمية الاراضى المهولة المنهوبة بتراب الفلوس بسبب فساد النظام السابق فانا فى اعتقادى ان الاسعار لازم هتنزل ان شاء الله بس الناس مش فاضية دلوقتى لان الركود مسيطر على الموضوع لحد مالناس تعرف راسها من رجليها من الاستقرار السياسى والقضاء على فلول النظام المتبقى والثورة المضادة ووقتها ان شاء الله كل حاجة ترجع لطبيعتها لان الاسعار الى طلعت بسرعة رهيبة فى زمن قصير بدون اى تصحيح لابد ان تنهار ولكن مع الصبر ولنا فى عقارات دبى مثال ونزولها الحاد ولكن فى مصر كان الوضع مختلف بسبب فساد النظام السابق وقتاله بكل السبل للحفاظ على القيمة العالية الوهمية للاراضى للحفاظ على ثرواته الخفية من الاراضى المنهوبة فكان يحول دون اى هبوط

رابط هذا التعليق

شوفوا يا شباب انا بقالى 5 سنين فى سوق العقار ليس كتاجر ولكن لانى انا ووالدى تقريبا ولله الحمد عندنا بعض الغقارات لاننا بصدد تغيير مدينتنا وايضا اخى كذلك المهم فيه حاجة انتم مش واخدين بالكم منها

الا وهى تكلفة البناء وصدقونى لن يعرفها الا اللى جرب

تكلفة الارض بتضيف اكيد للسهر لكن هاشرح ليكم

متر الارض فى مدينة 15 مايو كمثال ( كمثال لارحص سعر لمتر الارض ) يبلغ تقريبا 500 جنيه

هل تعلمون ان تكلفة بتاء ارض عائلى 300 متر مع تشطيبها نص تشطيب بالاضافة الى القرف والتعب مع الصنايعية والتفرغ لمدة عامين على الاقل يبلغ اكثر من 700 الف جنيه ؟

يعنى تكلفة بناء فيلا صغيرة او عمارة الى مرحلة النصف تشطيب لمساحة 300 متر يبلغ 1000000 مليون جنيه

وده انا لسه مجربه ولسه ما خلستش فى فيلا الوالد ربنا يطول فى عمره

يعنى كمثال لو حد حب يبيع شقق مش هيقدر يبيع باقل من 1100 جنيه وده ثمن التكلفة

وهابسط ليكم الموضوع تكلفة متر المبانى المسطح بدون ثمن الارض تتكلق من 800+900 جنيه للمتر وابقى ضيف سعر الارض بمزاجك

ثاميا ثمن المواد الخام فى مصر مش مبالغ فيه زى ما انتم متصورين الفروق لا تتجاوز 10-15% والدليل ان الاستيراد مفتوح ولم تنخفض الاسعار والمستورد مغرق السوق كمان سواء خديد او اسمنت

المعضلة والارتفاع الحقيقى هى الايدى العاملة السيئة المنتشرة بالاضافة الى مواد التشطيب الغير معتمدة

حاجة كمان اللى بيبنى تجارى غير اللى بيبنى لنفسه

اللى بيتكلموا على الارض اللى ب10 جنيه و100 جنيه

لسه موجودة ولكنها استثمار زراعى

الوليد اخد فدان الارض ب50 جنيه نعم بس شوفوا فين ؟

وشوفوا كم يحتاج لمد طرق ؟

وكم يحتاج لتسكين عمال وفلاحين ؟

وكم يحناج لتامين مواصلات وكهرباء ؟

انا لا ادافع عن الحكومة لات الثمن فعلا بخس ولكن صدقونى سواء الاستثمار العقارى او الزراعى يختاج الى امكانيات كبيرة

صحيح اللى يحب ياخد ارض ب1000 جنيه فقط الفدان موجود وبسهولة فى الوادى الجديد وبجواره بس يورينى ازاى هيروح يعيش هناك وكم تكلفة استصلاحها وحتى بعد استصلاحها كيف سينقل لها كهرباء وينقل مستلزماتها وما تنتجه الارض والاهم كم هيدفع رواتب للايد العالمة ليغريها تروح تعيش معاه

نفسى اللى يتكلم يكون كلام عن خبرة مش بيردد كلام جرايد وكلام بيسمعه ويقراه بس

واكيد هيايدنى صديقى المهندس اشرف والاخت جارتى فى الشروق عطر الجنة

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

الاستاذ رؤوف على فكرة انا اصلا مهندس مدنى وبقالى فى المهنة اكتر من 13 سنة واقدر احسبلك المتر المسطح بيتكلف كام بسعر الخامات الان والمصنعية كمان وعمره ماهيوصل لل 900 جنيه او 800 جنيه والحساب مش بيبقى بالتشطي لان محدش بيبيع بالتشطيب كلنا عارفين انه نصف تشطيب او بدون وكل واحد ممكن تزيد عليه القيمة لظروف خاصة يعنى الى بيحفر فى رمل غير الى بيحفر فى طفلة غير الى بيحفر فى صخر ومش لازم التعميم لو اختلفت التكلفة وانت بتقول شغال فى الموضوع من خمس سنوات يعنى بعد مالاخ المغربى ولع الدنيا فى الاراضى والحديد الى وصل ل 9000 جنيه مع انه وصل للقيمة دى مسافة 3 او اربع اشهر وبدا ينزل تانى وانا كنت متابعه لان ده من صميم شغلى ووقتها زاد كمان فى الامارات والكويت لانه كان سعر عالمى والناس اتلككت وولعت الدنيا ولما ردت الاسعار منزلتش وعلشان كدة الركود مستمر منذ 2008 وصعب انه يتحرك بسهولة وخصوصا فى ظل عدم الاستقرار الحالى فى ظل ارتفاع للعقارت غير حقيقى

رابط هذا التعليق

الاستاذ رؤوف على فكرة انا اصلا مهندس مدنى وبقالى فى المهنة اكتر من 13 سنة واقدر احسبلك المتر المسطح بيتكلف كام بسعر الخامات الان والمصنعية كمان وعمره ماهيوصل لل 900 جنيه او 800 جنيه والحساب مش بيبقى بالتشطي لان محدش بيبيع بالتشطيب كلنا عارفين انه نصف تشطيب او بدون وكل واحد ممكن تزيد عليه القيمة لظروف خاصة يعنى الى بيحفر فى رمل غير الى بيحفر فى طفلة غير الى بيحفر فى صخر ومش لازم التعميم لو اختلفت التكلفة وانت بتقول شغال فى الموضوع من خمس سنوات يعنى بعد مالاخ المغربى ولع الدنيا فى الاراضى والحديد الى وصل ل 9000 جنيه مع انه وصل للقيمة دى مسافة 3 او اربع اشهر وبدا ينزل تانى وانا كنت متابعه لان ده من صميم شغلى ووقتها زاد كمان فى الامارات والكويت لانه كان سعر عالمى والناس اتلككت وولعت الدنيا ولما ردت الاسعار منزلتش وعلشان كدة الركود مستمر منذ 2008 وصعب انه يتحرك بسهولة وخصوصا فى ظل عدم الاستقرار الحالى فى ظل ارتفاع للعقارت غير حقيقى

فعلا تكلفة المتر بتصل الى 800 او 900 جنيه للمتر فى الشقة

وده لانه بناء افراد و ليس شركات بتاخد سعر جملة فى المواد الخام و العمالة

وانا فعلا اتكلف معى كده و كمان اتكلف كده للناس اللى ببنى لها فيلات او عمارات غير تجارية اى اساسات قابلة للتعلية

اسوار جميلة وواجهات ايضا

البناء فى المدن الجديدة مكلف جدا لان العمالة وافدة من جميع مدن مصر لذا اجرها عالى

و هذه التكلفة هى التى ادت الى عدم خروج مشروع المهندس اشرف الخاص باتحاد الملاك للنور

تحياتى

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

شوف يا باشمهندس وهاكلمك بواقعية شديدة وقت ارتفاع الحديد اللى بتتكلم فيه حصل وانا فى السعودية

الحديد كام ارتفع فى كل دول العالم ووصل فى السعودية وقتها الى ما يعادل 11000 جنيه تصدق ؟

هو سعره فى بورصة الجديد كان غالى

بس ده مش يبرا احمد عز احنا كلنا مشكلتنا معاه فى التالى ؟

- هو عنده خام الجديد محلى يعنى مش بيستورده وطبعا بكده تكلفته عليه ببلاش تقريبا ماشى طيب لما تقوله رخص السعر يقولك انا ارخصه ليه وايه اللى يجبرنى ابيعه رخيص فى مصر ما انا ممكن اصدره للخارج واكسب اكثر

بصراحة هو عنده حق لانه تاجر الغلطة غلطة الحرامية اللى باعوا له حديد الدخيلة صح ؟ وحاجة كمان هو كان بيبيع ارحص من كل دول المنطقة لان باقى الدول مستوردة

- الجزؤ الثانى لانه كام بياخد دعم طاقة وده ينثل تسبة من تكلفة الحديد فكان لازم يقللل السعر وبرضه دى غلطة مبارك واللى حواليه لانهم مجدش حاول يضغط عليه

ارجو ان تكون الفكرة وصلت

الحديد معدن زى الذهب له بورصة عالمية تتحكم فى اسعاره

على العموم الثورة نجحت ولله الحمد الجديد هذه الايام ب 4500 جنيه هانشوف بعد 5 ش-6 شهور هيبقى بكام وده رغم الكساد اللى موجود فى السوق ؟

لا احد ممكن يتوقع لان السعر اللى يحدده هو سعره فى البورصة العالمية ويزيد او ينقص بمقدار 10%

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

اسعار الاراضى مطلعتش بالصورة الرهيبة دى الا من اواخر 2005 بعد المغربى مامسك الوزارة وهو الى عمل القرعة واساليب تعطيش السوق علشان يوصل سعر المتر لفوق ال 2000 جنيه وده الى وصل اسعار العقارات للارقام الفلكية الحالية ولان مهما زادت اسعار مواد البناء او العمالة مش هتوصل للقيمة الحالية الى هى مرتفعة بسبب ارتفاع قيمة الارض بسبب المغربى والى وصل معظم شباب مصر لحالة من الاحتقان لعدم قدرتهم على الشراء والزواج وساعد على قوة ثورة 25 يناير وخروج اعداد غفيرة ماهو لا فى شغل ولا زواج ولا اى قيمة للحياة ولو الاسعار مرجعتش لقيمتها الحقيقية يبقى ولا كان حصل ثورة اصلا وخصوصا لكمية الاراضى المهولة المنهوبة بتراب الفلوس بسبب فساد النظام السابق فانا فى اعتقادى ان الاسعار لازم هتنزل ان شاء الله بس الناس مش فاضية دلوقتى لان الركود مسيطر على الموضوع لحد مالناس تعرف راسها من رجليها من الاستقرار السياسى والقضاء على فلول النظام المتبقى والثورة المضادة ووقتها ان شاء الله كل حاجة ترجع لطبيعتها لان الاسعار الى طلعت بسرعة رهيبة فى زمن قصير بدون اى تصحيح لابد ان تنهار ولكن مع الصبر ولنا فى عقارات دبى مثال ونزولها الحاد ولكن فى مصر كان الوضع مختلف بسبب فساد النظام السابق وقتاله بكل السبل للحفاظ على القيمة العالية الوهمية للاراضى للحفاظ على ثرواته الخفية من الاراضى المنهوبة فكان يحول دون اى هبوط

شوفوا يا شباب انا بقالى 5 سنين فى سوق العقار ليس كتاجر ولكن لانى انا ووالدى تقريبا ولله الحمد عندنا بعض الغقارات لاننا بصدد تغيير مدينتنا وايضا اخى كذلك المهم فيه حاجة انتم مش واخدين بالكم منها

الا وهى تكلفة البناء وصدقونى لن يعرفها الا اللى جرب

تكلفة الارض بتضيف اكيد للسهر لكن هاشرح ليكم

متر الارض فى مدينة 15 مايو كمثال ( كمثال لارحص سعر لمتر الارض ) يبلغ تقريبا 500 جنيه

هل تعلمون ان تكلفة بتاء ارض عائلى 300 متر مع تشطيبها نص تشطيب بالاضافة الى القرف والتعب مع الصنايعية والتفرغ لمدة عامين على الاقل يبلغ اكثر من 700 الف جنيه ؟

يعنى تكلفة بناء فيلا صغيرة او عمارة الى مرحلة النصف تشطيب لمساحة 300 متر يبلغ 1000000 مليون جنيه

وده انا لسه مجربه ولسه ما خلستش فى فيلا الوالد ربنا يطول فى عمره

يعنى كمثال لو حد حب يبيع شقق مش هيقدر يبيع باقل من 1100 جنيه وده ثمن التكلفة

وهابسط ليكم الموضوع تكلفة متر المبانى المسطح بدون ثمن الارض تتكلق من 800+900 جنيه للمتر وابقى ضيف سعر الارض بمزاجك

ثاميا ثمن المواد الخام فى مصر مش مبالغ فيه زى ما انتم متصورين الفروق لا تتجاوز 10-15% والدليل ان الاستيراد مفتوح ولم تنخفض الاسعار والمستورد مغرق السوق كمان سواء خديد او اسمنت

المعضلة والارتفاع الحقيقى هى الايدى العاملة السيئة المنتشرة بالاضافة الى مواد التشطيب الغير معتمدة

حاجة كمان اللى بيبنى تجارى غير اللى بيبنى لنفسه

اللى بيتكلموا على الارض اللى ب10 جنيه و100 جنيه

لسه موجودة ولكنها استثمار زراعى

الوليد اخد فدان الارض ب50 جنيه نعم بس شوفوا فين ؟

وشوفوا كم يحتاج لمد طرق ؟

وكم يحتاج لتسكين عمال وفلاحين ؟

وكم يحناج لتامين مواصلات وكهرباء ؟

انا لا ادافع عن الحكومة لات الثمن فعلا بخس ولكن صدقونى سواء الاستثمار العقارى او الزراعى يختاج الى امكانيات كبيرة

صحيح اللى يحب ياخد ارض ب1000 جنيه فقط الفدان موجود وبسهولة فى الوادى الجديد وبجواره بس يورينى ازاى هيروح يعيش هناك وكم تكلفة استصلاحها وحتى بعد استصلاحها كيف سينقل لها كهرباء وينقل مستلزماتها وما تنتجه الارض والاهم كم هيدفع رواتب للايد العالمة ليغريها تروح تعيش معاه

نفسى اللى يتكلم يكون كلام عن خبرة مش بيردد كلام جرايد وكلام بيسمعه ويقراه بس

واكيد هيايدنى صديقى المهندس اشرف والاخت جارتى فى الشروق عطر الجنة

استاذ ميزو لافض فوك انا متفغق معاك تماما ان الصوره هتوضح وهيحصل انخفاض كبييييير جدا بعد اقرار التعديلات الدستوريه وانتخابات الشعب والشورى والرئاسه ولما الجيش يرجع لشغلو تانى

بصراحه انا عندى ثقه عمياء فى عصام شرف ده بجد راجل اقتصادى من الطراز الاول الامور تهدى بس والناس تشتغل وتنتج وهتشوف مصر تانيه ان شاء الله

على رأى الناس بعد الثوره حمد لله على سلامتك يامصر

البلد كلها دلوقتى فى العنايه المركزه ربنا يعدى الفتره دى على خير والجميل ان العالم كلو متابع ومراقب مصر وكلو بيقدم المساعده عشان الناس اللى بتقولك مصر هتفلس بعد تلات شهور!!!!!!

بصراحه بالنسبه لموضوع العقارات ده انا حاسس ان الموضوع بقا عامل زى البيضه الاول ولا الفرخه :

ناس اشترت بالرخيص وباعت بالغالى ودلوقتى بعد القواضى اللى اترفعت الارض دى هيتاخد فرق تمنها ازاى؟والمشروعات اللى اتبدات ومدخلهاش مرافق هتتساب كده ؟

والاهالى اللى اشترت بالغالى هتبيع ازاى على السعر الحالى بعد الركود اللى هيحصل؟؟؟؟؟؟

ياخوانا حد يقول نشترى ولا نصبر؟

واللى عايز يبيع يبيع دلوقتى ولا يصبر

شكرا ليكم جميعا

تم تعديل بواسطة تقى الله
رابط هذا التعليق

فعلا تكلفة المتر بتصل الى 800 او 900 جنيه للمتر فى الشقة

وده لانه بناء افراد و ليس شركات بتاخد سعر جملة فى المواد الخام و العمالة

وانا فعلا اتكلف معى كده و كمان اتكلف كده للناس اللى ببنى لها فيلات او عمارات غير تجارية اى اساسات قابلة للتعلية

اسوار جميلة وواجهات ايضا

البناء فى المدن الجديدة مكلف جدا لان العمالة وافدة من جميع مدن مصر لذا اجرها عالى

و هذه التكلفة هى التى ادت الى عدم خروج مشروع المهندس اشرف الخاص باتحاد الملاك للنور

تحياتى

انا هضرب مثال بسيط على المشروع الفاشل ابنى بيتك الى الشباب شافو ولسة شايفيين فيه الويل من اتاوات العرب وفرض عليهم شراء المواد الخام من العرب باعلى من سعرها والمياه باضعاف اضعاف سعرها غير العمالة الغالية لانهم بردك بيدفعوا اتاوات للعرب وبيشتغلوا فى ظروف اصعب وعلى الرغم من ده ليا مهندس صديق ىلسة مخلص بناء قطعة خاصة به وشطبها من الخارج وكلفته فى حدود 140000 للثلاث ادوار بمسطح 75 متر للدور يعنى لو قسمنا التكلفة هيدى المتر 622 جنيه على الرغم من الظروف الغير طبيعية دى كلها يعنى لو ظروف طبيعية هتبقى اقل طبعا وده بناء فردى مش شركات وكمان الناس لازم توزع سعرتكلفة المتر على مسطح المبنى كله بما فيه الخدمات زى مابيحاسبوا المشترى سعر المتر عليه من 15 % الى 20% خدمات ومناور وسلالم

رابط هذا التعليق

ده خبر من مصراوى بيقول مثل بسيط اد احنا كنا عايشيين مع عصابة همها نهب خير البلد ولا اكن فى شعب موجود اصلا وليه مطالب اساسية مشروعة

إعادة تشغيل مصنع حديد أسوان بعد توقف 12 عاما بسبب الاحتكار

3/17/2011 10:04:03 AM

القاهرة - قال محافظ اسوان، انه تقرر اعادة تشغيل مصنع حديد أسوان بعد توقف 12عاما بسبب سياسة الاحتكار التي كانت متبعة مع هذه السلعة الاستراتيجية للتلاعب باسعارها، علي الرغم من توافر المادة الخام باحتياطيات ضخمة، بجانب البنية الاساسية للمشروع بمنطقة وادي العلاقي، الذي واجه العديد من الصعوبات علي الرغم من انه سيساهم في توفير اكثر من 3 آلاف فرصة عمل، ولفت الي انه جاري التسويق للمصنع.

واوضح المحافظ مصطفى السيد ان التوسع العمراني الذي تشهده مدن المحافظة بعد الانتهاء من المخططات الاستراتيجية لها سيعمل علي تهيئة المناخ امام جذب العديد من المشروعات الاستثمارية، سواء كانت سياحية او صناعية او خدمية.

وفي سياق آخر، اكد المحافظ علي انه بدأ اتخاذ الاجراءات اللازمة لاخلاء مقرات الحزب الوطني، التي اقيمت علي اراضي الدولة وعودتها لحوزة المحافظة، علي ان يتم سداد مقابل انتفاع عن المدة السابقة، التي استخدم فيها الحزب هذه المقار وذلك بالطرق القانونية المتبعة من خلال مخاطبة المحامي العام لنيابات اسوان في هذا الشأن، وفقا لبوابة الاهرام.

واشار الي انه سيتم الغاء جميع التخصيصات للاحزاب السياسية الاخري، سواء كانت اراضي او عقارات، مع المحاسبة المالية للوحدات السكنية المؤجرة من مجالس المدن في حاله تبعيتها لها.

http://www.masrawy.com/News/Egypt/Economy/AF/2011/March/17/4238515.aspx

تم تعديل بواسطة mezo
رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخوة الكرام / أعضاء المنتدى

تحية طيبة وبعد 000

وزير الإسكان : استراتيجية جديدة للتنمية العمرانية في مصر

نشر في جريدة الأخبار لقاء صحفي مع الدكتور فتحي البرادعي وزير الإسكان أنقل لكم مقتطفات منه :

عندما دخل الدكتور فتحي الوزارة كانت أمامه مشروعات مفتوحة من قبل مثل المشروع القومي للإسكان الذي كان من المفترض منه الإنتهاء منه في نهاية العام الحالي 000 و باقي منه وحدات سكنية يتم حجزها الآن ، كذلك مشروعات المرافق في المياه و الصرف الصحي الجارية و التي إعتبرها البرادعي تسيير أعمال ، لكنه وضع لنفسه هدفاً أساسياً هو :-

التنمية العمرانية و هي آخر اسم لوزارة الإسكان 0 فبدأ من الآخر و لديه الحق و لذا اقترحت عليه أن يغير إسم الوزارة إلى وزارة التنمية العمرانية ، فالإسكان و المرافق تحصيل حاصل لهذه التنمية ، و التنمية لن تتم بدون تغيير جذري في سياسة الوزارة ، فوضع الوزير لها عنواناً كان يشغله منذ فترة طويلة قبل توليه الوزارة هو الإسكان الإجتماعي 0

فالوزارة كما صرح سيادته يجب أن لا تضارب على الأراضي و العقارات 0 لذا فقد حدد ملامح مستحقي خدمة الوزارة من الناحيتين الإقتصادية و الإجتماعية 00 و بالتالي فقد حسم طريقة عمل الوزارة على أساس أنها وزارة خدمات و ليست وزارة إستثمار 0و بدأ يضع ملامح الإسكان الإجتماعي في الفترة القادمة ، بعدما تداخلت الملامح في عمل الوزارة في الفترة السابقة ، و التي تغلبت عليها تجارة الأراضي بطرق متنوعة 0

سأل الوزير عن الطبقة المتوسطة : فأجاب بأنه لا يمكن أن ينساها و لها مشروع جديد عنده ، وشرح لي أنه كلف المختصين في الوزارة بحصر الأراضي في كل المدن الجديدة في مصر و عددها حتى الآن 14 مدينة لتوفير قطع أراضي بين 250 م2 و 400 م2 للقطعة الواحدة و تمليك هذه القطع للطبقة المتوسطة و يمكن للمالك البناء على نصف المساحة و عمل حديقة على النصف الآخر مثلاً ، بشرط أن لا يتجاوز سعر المتر في هذه الأراضي بضع مئات من الجنيهات مع دراسة دخول بنوك للمساعدة على تقسيط الثمن على عدة سنوات بحيث يبني كل مشتري بما يتناسب مع إمكانياته 0 و أضاف الوزير بضرورة الإنتباه إلى عدم تسريب هذه القطع إلى سماسرة الأراضي حتى لا يفقد المشروع هدفه و هو تلبية حاجات الطبقة المتوسطة 0

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

تم تعديل بواسطة أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...