اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل ما يهم المستثمر من أمور البناء

ما رأيكم في الموضوع ؟  

76 اصوات

1. 1. هل الموضوع به معلومات قيمة تفيد العضو ؟

• نعم
      74
    • لا
      3
    • محتاج مزيد من المعلومات
      1

Recommended Posts

موضوع جميل جدا الف شكر عليه جزاءاكم الله كل خير ...

كنت عاوز اعرف ازاى احسب كمية الرمل والاسمنت اللى بيحتاجها السيراميك لتبليط مساحة 121 م تقريبا شامله حوائط المطبخ والحمام ..... وايه احسن نوع اسمنت موجود فى السوق ..

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ الفاضل / moataz

تحية طيبة وبعد

تركيب 1م2 سيراميك يحتاج إلى نصف شيكارة أسمنت + 4 جنيه تقريباً رمل 0

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

• الردود 382
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

كنت عاوز اعرف ازاى احسب كمية الرمل والاسمنت اللى بيحتاجها السيراميك لتبليط مساحة 121 م تقريبا شامله حوائط المطبخ والحمام ..... وايه احسن نوع اسمنت موجود فى السوق ..

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ الفاضل / moataz

تحية طيبة وبعد

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

الف شكر يا باشمهندس على ردك جزاءاك الله كل خير ..

معلش لى استفسار اخر ايه راى حضرتك فى قطاع sliding system alu-82 لعمل ابواب وشبابيك الوميتال منه وسعره فى حدود كام ..

رابط هذا التعليق

الف شكر يا باشمهندس على ردك جزاءاك الله كل خير ..

معلش لى استفسار اخر ايه راى حضرتك فى قطاع sliding system alu-82 لعمل ابواب وشبابيك الوميتال منه وسعره فى حدود كام ..

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ الفاضل / معتز

تحية طيبة وبعد 000

قطاع sliding system alu-82 ذو جودة متوسطة و لكنه أفضل من قطاع السعد على أية حال و ستجد المتر تقريباً في حدود 500 جنيه 0

الأفضل منه بكثير قطاع p.s و ستجده في حدود 650 جنيه

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ الفاضل / moataz

تحية طيبة وبعد

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

نسيت اقول حاجه يا باشمهندس ال 121 م دول اللى هيتبلطوا منهم 20 متر هيركب فيهم سيراميك على البلاط العادى و 34 متر فيهم بلاط قديم هيتخلع وهيركب مكانهم سيراميك فهل ده هيفرق فى كمية الرمل والاسمنت واشكرك كثيرا على ردك السابق .......

تم تعديل بواسطة moataz
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

المهندس أشرف

جزاك الله خيرا على كمية الافادة التي تقدمها في موضوعاتك

وانا من الحريصين جدا على متابعة موضوعاتك

وخاصة هذا الموضوع وموضوع نشرة أخبار العقارات

رزقني الله قطعة ارض بمدينة بدر

وبفضل الله انتهيت من تعديل الرخصة

لأن الرخصة القديمة للمالك السابق لم تكن تناسبني

ان شاء الله سيكون البناء على مساحة 200م دور أرضي وأول فقط بدون بدروم وروف

والباقي ان شاء الله حديقة منزلية

ما نصائحكم

وهل من الممكن اعطاء رقم تقريبي لكلفة البناء كاملة بدون تشطيب

يعني حتى المحارة فقط

وما رأيكم بالنسبة لمدينة بدر ؟؟؟

عندي استفسارات كثيرة ولكن هذا ما يحضرني الآن

وأكرر شكري على ما تقدمونه من معلومة تفيدنا كثيرا

حتى نكون مطلعين على ما يخص البناء ولا يتم استغلالنا

وجدد نيتك اخي في افادة الناس ليكون لك الأجر ان شاء الله

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ الفاضل / زياد

ألف ألف مبروك على شراؤكم لقطعة الأرض و ربنا يعينك على بناؤها 0

و نصيحتي لك أن تتابع عمليات البناء بنفسك و لا تترك الأمور للمقاول و عليك أيضاً التفكير في موضوع الإستعانة بخرسانة جاهزة مختبرة ( سابقة التجهيز ) و إن كانت تكلفتها أعلى إلا أنها تعطي نتائج جيدة و مضمونة و بالتالي ستوفر لك مجهود شراء الأسمنت و الرمل و الزلط و خلافة و تضمن أن الخلطة مضبوطة 0

بالنسبة للتكلفة فهي بتتوقف على الرسومات و طبيعة التربة و كيفية التنفيذ و عموماً إضرب المتر في 800 جنيه كتكلفة إسترشادية فقط

أخي الفاضل :

أقوم الآن بإعداد تحديث لموضوع كل ما يهم المستثمر من أمور البناء و ذلك عن طريق إصدار موضوع ضخم جديد تحت عنوان ( مشروع تنفيذ عمارة سكنية ) سيتم نشره في المنتدى بعد الإنتهاء من إعداده بالشكل اللائق لي خلال شهر نوفمبر القادم و سأتناول فيه كل كبيرة و صغيرة متعلقة بعالم البناء بطريقة مرتبة حيث سيتم تلاشي جميع السلبيات الموجودة في الموضوع الحالي و سيتم تدعيم هذا الموضوع بتصوير فيديو يوضح كل مراحل العمل من أول الحفر و حتى التشطيب النهائي للمبنى حيث سيتم ربط المشروع بشبكة الإنترنت علمأ بأن هذا المشروع سيتم تطبيق نظم الجودة به حيث سيتم العمل من خلال ما تنص عليه الأكواد و المواصفات المصرية و التي سيتم نشرها بالموضوع لتوضيح كيفيه تطبيقها على الموقع لضمان جودة الأعمال المطلوبة 0

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

ما شاء الله ننتظر موضوعك الجديد واكيد متألق كالعادة

وشكرا على الاهتمام وسرعة الرد

الله يبارك فيك

بالنسبة للخرسانة الجاهزة فانا سمعت انها مكلفة جدا

فهل ممكن نعرف سعر تقريبي لها

وما الفرق بينها وبين الخرسانة اللي بتتعمل عموله او بتتصب

بالنسبة للتكلفة الاسترشادية اللي حضرتك وضعتها

فهل اضربها ب 200 المساحة اللي هبني عليها

ولا ب400 المساحة الكلية للأرضي والأول؟؟

وكنت حابب اعرف قد يستغرق كم من الوقت موضوع البنا لو العمال اشتغلوا بدون انقطاع

((هبني أرضي و أول فقط)) على مساحة 200

وربنا يكرمك على الدعوة لأن موضوع البنا ده واضح انو صعب جدا

ربنا يستر

وان شاء الله متابع معكم

جزاكم الله خير يارب

رابط هذا التعليق

نسيت اقول حاجه يا باشمهندس ال 121 م دول اللى هيتبلطوا منهم 20 متر هيركب فيهم سيراميك على البلاط العادى و 34 متر فيهم بلاط قديم هيتخلع وهيركب مكانهم سيراميك فهل ده هيفرق فى كمية الرمل والاسمنت واشكرك كثيرا على ردك السابق .......

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ الفاضل / moataz

تحية طيبة وبعد 000

لن تفرق الكمية عن الكمية المذكورة عاليه كثير 0

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

ما شاء الله ننتظر موضوعك الجديد واكيد متألق كالعادة

وشكرا على الاهتمام وسرعة الرد

الله يبارك فيك

بالنسبة للخرسانة الجاهزة فانا سمعت انها مكلفة جدا

فهل ممكن نعرف سعر تقريبي لها

وما الفرق بينها وبين الخرسانة اللي بتتعمل عموله او بتتصب

بالنسبة للتكلفة الاسترشادية اللي حضرتك وضعتها

فهل اضربها ب 200 المساحة اللي هبني عليها

ولا ب400 المساحة الكلية للأرضي والأول؟؟

وكنت حابب اعرف قد يستغرق كم من الوقت موضوع البنا لو العمال اشتغلوا بدون انقطاع

((هبني أرضي و أول فقط)) على مساحة 200

وربنا يكرمك على الدعوة لأن موضوع البنا ده واضح انو صعب جدا

ربنا يستر

وان شاء الله متابع معكم

جزاكم الله خير يارب

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ الفاضل / زياد

تحية طيبة و بعد :

علشان نقدر نحكم على الأمور صح تعالى معي نحسب تكلفة متر الخرسانة المكعب في الحالتين :

الحالة الأولى : لو تم إستخدام الطريقة التقليدية :

1 م3 خرسانة = 100 كيلو حديد + 7 شكاير أسمنت + 0.7 م3 زلط + 0.4 م 3 رمل + المصنعية

1م3 خرسانة = 400 جنيه + 185 جنيه + 42 جنيه + 12 جنيه + 180 جنيه = 810 جنيه

يعنى حنقول تقريباً في حدود 850 جنيه للمتر 0

الحالة الثانية : لو تم إستخدام الخرسانة الجاهزة :

1 م3 خرسانة = 400 جنيه + 350 جنيه ( تقريباً ) + 180 جنيه = 930 جنيه 0

يعني حنقول تقريباً في حدود 950 جنيه 0

معنى هذا أن فرق التكلفة سيكون في حدود 100 جنيه للمتر المكعب 0

يعنى لو حضرتك حتصب 60 م3 خرسانة مثلاً سيكون الفرق في الحالتين في حدود 6000 جنيه 0

ولكن لابد من الأخذ في الإعتبار أن الخلطة الجاهزة بتكون نسب الخلط فيها مضبوطة بنسبة 100 % و بالتالي بتكون الخرسانة على درجة عالية جداً جداً من الجودة يعني لو حضرتك حبيت تعمل إختبار لهذه الخرسانة بأخذ عينة منها و تكسيرها بعد 7 أيام و بعد 28 يوم من تاريخ الصب ستحصل على الإجهاد الآمن المطلوب بدون أي مشاكل أضف إلى ذلك أن الخرسانة الجاهزة لا تحتاج لوقت طويل يعني في خلال ساعة و نصف أو ساعتين بتكون إنتهيت تماماً من عملية الصب و هي لا تحتاج إلى عمالة كثيرة أثناء صبها 0

التكلفة الإسترشادية التي تم ذكرها عالية هي تكلفة المتر المسطح فقط ( خرسانات + مباني ) سواء كانت المساحة 200 م2 أو 400 م 2 0

و بالنسبة للوقت : لو كانت الأمور المالية متوفرة فلن تستغرق العملية أكثر من 3 شهور

أخي الفاضل :

أعتذر كثيراً عن الإطالة و لك خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

تم تعديل بواسطة أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل المهندس اشرف

تحية طيبة وبعد

سواء كان هذا الموضوع او موضوع نشرة اخبار العقارات

فانهم مواضيع استرشادية مفيدة

تفيد القراء الذين يقومون بالشراء او البناء او الاستثمار وتعتبر هذه الموضوعات بمثابة توجيه وتوعية

بارك الله فيك وجزاك كل خير علي هذه الموضوعات التي تساعدنا في الكثير

فلقد اشتركت في هذا المنتدي خصيصا لمتابعة موضوعات حضرتك

ولي استفسار بسيط لو سمحت بمناسبة المشاركة السابقة لحضرتك

هل عند حساب التكلفة نحسبها للمتر المربع او للمتر المكعب

وفي حالة اذا حسبناها للمتر المربع هل نحسب المساحة الاجمالية للمباني اي عدد الادوار في المساحة المبنية

ام مساحة الارض فقط ولو حسبناها بالمتر المكعب كيف نحسبها اي كيف اعرف مساحة المتر المكعب

ولك جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل المهندس اشرف

تحية طيبة وبعد

سواء كان هذا الموضوع او موضوع نشرة اخبار العقارات

فانهم مواضيع استرشادية مفيدة

تفيد القراء الذين يقومون بالشراء او البناء او الاستثمار وتعتبر هذه الموضوعات بمثابة توجيه وتوعية

بارك الله فيك وجزاك كل خير علي هذه الموضوعات التي تساعدنا في الكثير

فلقد اشتركت في هذا المنتدي خصيصا لمتابعة موضوعات حضرتك

ولي استفسار بسيط لو سمحت بمناسبة المشاركة السابقة لحضرتك

هل عند حساب التكلفة نحسبها للمتر المربع او للمتر المكعب

وفي حالة اذا حسبناها للمتر المربع هل نحسب المساحة الاجمالية للمباني اي عدد الادوار في المساحة المبنية

ام مساحة الارض فقط ولو حسبناها بالمتر المكعب كيف نحسبها اي كيف اعرف مساحة المتر المكعب

ولك جزيل الشكر

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ الفاضل / عبد الله

تحية طيبة وبعد

شكراً كثيرا على هذه الكلمات الطيبة و أرجوا أن أكون دائماً عند حسن ظنكم بي

لابد من عدم خلط الأمور مع بعضها فهاك بنود أعمال يتم حسابها بالمتر المكعب مثل حساب مكعب الخرسانة العادية أو المسلحة أو الحفر أو الردم ( طول × عرض × إرتفاع أو عمق ) و هناك بنود أعمال يتم حسابها بالمتر المسطح ( طول × عرض ) مثل مساحة المباني أو بنود أعمال العزل أو البياض أو التبليطات و هكذا ، فلكل بند له القياس الخاص به 0

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

لى استفسار بسيط يا هندسه انا عاوز اقسم المطبخ الى نصفين من تحت غامق ومن فوق فاتح فالغامق يكون ارتفاعه قد ايه ..

بسم الله الرحمن الرحيم

أخي الفاضل / moataz

تحية طيبة وبع000

طبعاً دي مسألة أذواق شخصية و تختلف من شخص إلى آخر و عموماً لا يفضل الغوامق في المطابخ ولو حضرتك مصمم على إستخدام الغامق فهذا يتوقف على أبعاد بلاطة السيراميك - عموماً خليه بقدر الإمكان أقرب إلى ثلث الإرتفاع غامق و الثلثين فاتح و لكن هذا يفضل أيضاً في الحمامات فقط 0

راجع نفسك مرة أخرى في إستخدام الغوامق في المطبخ 0

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

تم تعديل بواسطة أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ الفاضل / زياد

تحية طيبة و بعد :

علشان نقدر نحكم على الأمور صح تعالى معي نحسب تكلفة متر الخرسانة المكعب في الحالتين :

الحالة الأولى : لو تم إستخدام الطريقة التقليدية :

1 م3 خرسانة = 100 كيلو حديد + 7 شكاير أسمنت + 0.7 م3 زلط + 0.4 م 3 رمل + المصنعية

1م3 خرسانة = 400 جنيه + 185 جنيه + 42 جنيه + 12 جنيه + 180 جنيه = 810 جنيه

يعنى حنقول تقريباً في حدود 850 جنيه للمتر 0

الحالة الثانية : لو تم إستخدام الخرسانة الجاهزة :

1 م3 خرسانة = 400 جنيه + 350 جنيه ( تقريباً ) + 180 جنيه = 930 جنيه 0

يعني حنقول تقريباً في حدود 950 جنيه 0

معنى هذا أن فرق التكلفة سيكون في حدود 100 جنيه للمتر المكعب 0

يعنى لو حضرتك حتصب 60 م3 خرسانة مثلاً سيكون الفرق في الحالتين في حدود 6000 جنيه 0

اخي العزيز مهندس اشرف

بالنسبه للخرسانه التقليديه يتراوح تكلفتها من 800ج الى 900ج حسب الشغل المطلوب في الحداده ومستويات الاسقف وهل هي كمرات ام فلات اسلاب ام هوردي بالنسبه للمصنعيات

اما بالنسبه للصب فهي من الممكن ان تكون ارخص واوفر وتعطي نفس نتيجه الخرسانه الجاهزة وذلك بالوقوف عليها -الاشراف عليها ومتابعتها جيدا -بس الفرق بيكون كبير بينها وبين الخرسانه الجاهزه من ناحيه التكلفة

وفي مناطق ماينفع فيها الصب عن طريق البامب -مضخه الخرسانه الجاهزة - لضيق المكان

اما لو بالنسبه اذا كان الموقع في شارع عمومي حيوي فهو امر لابد منه لان تكلفة غرامات التشوينات بتكون عاليه وبالتالي بتعوض الفرق بين الخرسانه التقليديه والجاهزة

في مناطق اخري تكون بعيده عن محطه الخرسانه الجاهزة وبالتالي ممكن تؤثر سلبا ع الصب يعني عايزه تنسيق لضمان تدفق عربيات خلط الخرسانه في مواعيد بحيث لاتؤثر سلبا ع الصب

400ج عايزه استفسر عليها من حضرتك ؟؟؟ هي ايه ؟؟؟

انا اعرف ان في تكلفة ثابته هي ايجار البامب -المضخه -ماتفرق معها اي كميه وتكلفة المتر المكعب الخرسانه اجهاد 250الى 300هي 350-375ج للمتر ولازم من شركه للخرسانه الجاهزه سمعتها كويسه ومعروفة وعايزه تحافظ عليها لان بيحصل فيها لعب كتير

اسف للاطاله

وجزاك الله خيرا

تحياتي :)

رابط هذا التعليق

لى استفسار بسيط يا هندسه انا عاوز اقسم المطبخ الى نصفين من تحت غامق ومن فوق فاتح فالغامق يكون ارتفاعه قد ايه ..

اخي العزيز :

جرت العاده ان يكون ارتفاع المطبخ - الجزء السفلي منه - من 110سم الى 120سم وفي ناس بيحبوا يرفعوا المطبخ عن مستوى الارض ب 10سم

فيصبح الارتفاع 130سم

وهذا راجع الى الذوق العام للشخص المستخدم وطوله ..... :)

تحياتي

م /ابو يوسف

رابط هذا التعليق

اخي العزيز مهندس اشرف

بالنسبه للخرسانه التقليديه يتراوح تكلفتها من 800ج الى 900ج حسب الشغل المطلوب في الحداده ومستويات الاسقف وهل هي كمرات ام فلات اسلاب ام هوردي بالنسبه للمصنعيات

اما بالنسبه للصب فهي من الممكن ان تكون ارخص واوفر وتعطي نفس نتيجه الخرسانه الجاهزة وذلك بالوقوف عليها -الاشراف عليها ومتابعتها جيدا -بس الفرق بيكون كبير بينها وبين الخرسانه الجاهزه من ناحيه التكلفة

اما لو بالنسبه اذا كان الموقع في شارع عمومي حيوي فهو امر لابد منه لان تكلفة غرامات التشوينات بتكون عاليه وبالتالي بتعوض الفرق بين الخرسانه التقليديه والجاهزة

في مناطق اخري تكون بعيده عن محطه الخرسانه الجاهزة وبالتالي ممكن تؤثر سلبا ع الصب يعني عايزه تنسيق لضمان تدفق عربيات خلط الخرسانه في مواعيد بحيث لاتؤثر سلبا ع الصب

انا اعرف ان في تكلفة ثابته هي ايجار البامب -المضخه -ماتفرق معها اي كميه وتكلفة المتر المكعب الخرسانه اجهاد 250الى 300هي 350-375ج للمتر ولازم من شركه للخرسانه الجاهزه سمعتها كويسه ومعروفة وعايزه تحافظ عليها لان بيحصل فيها لعب كتير

اسف للاطاله

وجزاك الله خيرا

تحياتي :)

بسم الله الرحمن الرحيم

أخي العزيز / مهندس ابو يوسف

تحية طيبة وبعد 000

1- 400 جنيه المذكورة في الحسابات هي تكلفة 100 كيلو حديد تم إفتراضها في المتر المكعب بإعتبار أن الطن بــ 4000 جنيه 0

2- لاحظ أن مكان الفيلا في مدينة بدر و بالتالي فضيق المكان للبامب غير وارد 0

3- لاحظ وجود محطة خلط في نهاية التجمع الخامس تابعة لشركة مقاولات كبيرة ممكن الإستعانة بها لتوريد الخرسانة الجاهزة و هي لا تبعد أكثر من 10 دقائق من مدينة بدرو بالتالي فلا يوجد مشاكل في وصول الخرسانة من محطة الخلط و حتى موقع المشروع 0

4- لا يمكن نتائج تكسير الخرسانة المسلحة المعمولة بالطريقة التقليدية ستتساوى مع النتائج الناتجة عن الخرسانة الجاهزة مهما إهتم بها 0

5 - إتفقنا مع بعض على أن سعر الخرسانة الجاهزة 350 جنيه و بالتالي ففرق التكلفة لن يتعدى 100 جنيه في المتر المكعب 0

6- أنا معك بالطبع أن الصب بإستخدام الخرسانة الجاهزة يحتاج إلى تنسيق عالي و ترتيب لتضمن تدفق الخرسانة بطريقة جيدة و هي مسئولية المهندس المشرف و ليست مسئولية المالك 0

خالص تحياتي

أخوك مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

اخي العزيز مهندس اشرف

اسف للاطاله

وجزاك الله خيرا

تحياتي :roseop:

بسم الله الرحمن الرحيم

أخي العزيز / مهندس ابو يوسف

تحية طيبة وبعد 000

1- 400 جنيه المذكورة في الحسابات هي تكلفة 100 كيلو حديد تم إفتراضها في المتر المكعب بإعتبار أن الطن بــ 4000 جنيه 0

2- لاحظ أن مكان الفيلا في مدينة بدر و بالتالي فضيق المكان للبامب غير وارد 0

3- لاحظ وجود محطة خلط في نهاية التجمع الخامس تابعة لشركة مقاولات كبيرة ممكن الإستعانة بها لتوريد الخرسانة الجاهزة و هي لا تبعد أكثر من 10 دقائق من مدينة بدرو بالتالي فلا يوجد مشاكل في وصول الخرسانة من محطة الخلط و حتى موقع المشروع 0

4- لا يمكن نتائج تكسير الخرسانة المسلحة المعمولة بالطريقة التقليدية ستتساوى مع النتائج الناتجة عن الخرسانة الجاهزة مهما إهتم بها 0

5 - إتفقنا مع بعض على أن سعر الخرسانة الجاهزة 350 جنيه و بالتالي ففرق التكلفة لن يتعدى 100 جنيه في المتر المكعب 0

6- أنا معك بالطبع أن الصب بإستخدام الخرسانة الجاهزة يحتاج إلى تنسيق عالي و ترتيب لتضمن تدفق الخرسانة بطريقة جيدة و هي مسئولية المهندس المشرف و ليست مسئولية المالك 0

خالص تحياتي

أخوك مهندس / أشرف محمد

اخي الكريم

شكرا ع تعقيبك ولكن لابد العلم انه يضاف ع التكلفةايجار مضخة -البامب - من 3000الى 3500 ج وبيحتاج الى تقويات معينه فبتزيد في ثمن المصنعيه شويه مع خصم ثمن الصب

هي عموما وجهات نظر

انا معاك انها بتريح ولاتشغل دماغك لانها ساعة ونصف الى ساعتين وتخلص وفي الكيات الكبيره بتنجز وتخلص بدون مجهود كبير

بس مافيش حلاوه بدون نار بتفرق في التكلفة شويه

بس والله لو مهندس شاطر - كويس عنده ضمير - هيطلع الخرسانه زي الجاهزه بالضبط

احنا بنعمل الخرسانه الجاهزة عموما لما يكون في زياده في غرف السطح يعني واحد اعطوه دور زياده وكان مخلص الواجهة عشان مافيها بهدله

وكمان لان الخلاطه العاديه لابد من عمل سكه ممكن تضر بالواجهة

وبعديين تكلفتها لاتفرق كتيربينها وبين الخرسانه التقليديه مع الحفاظ بالواجهة - يعني لوحسبت الاصلاحات اللي ممكن تتعمل بعد صبها بالخرسانه التقليديه -

بس هي عموما وجهات نظر في ناس بتحب تشوف كل حاجه بعنيها وفي ناس بتحب تكبر وتريح بالها

- لولا اختلاف الاذواق لبارت السلع -

وتفضل فائق احترامي

مهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

اخي الكريم

شكرا ع تعقيبك ولكن لابد العلم انه يضاف ع التكلفةايجار مضخة -البامب - من 3000الى 3500 ج وبيحتاج الى تقويات معينه فبتزيد في ثمن المصنعيه شويه مع خصم ثمن الصب

هي عموما وجهات نظر

انا معاك انها بتريح ولاتشغل دماغك لانها ساعة ونصف الى ساعتين وتخلص وفي الكيات الكبيره بتنجز وتخلص بدون مجهود كبير

احنا بنعمل الخرسانه الجاهزة عموما لما يكون في زياده في غرف السطح يعني واحد اعطوه دور زياده وكان مخلص الواجهة عشان مافيها بهدله

وبعديين تكلفتها لاتفرق كتيربينها وبين الخرسانه التقليديه مع الحفاظ بالواجهة - يعني لوحسبت الاصلاحات اللي ممكن تتعمل بعد صبها بالخرسانه التقليديه -

بس هي عموما وجهات نظر في ناس بتحب تشوف كل حاجه بعنيها وفي ناس بتحب تكبر وتريح بالها

وتفضل فائق احترامي

مهندس ابو يوسف

بسم الله الرحمن الرحيم

أخي الفاضل / مهندس أبو يوسف

تحية طيبة وبعد 000

أعتذر كثيراً في التأخير عن التعقيب على رسالتكم الكريمة و أحيطك علماً أن سعر الخرسانة الجاهزة كما إتفقنا مع بعض هو 350 جنيه للمتر المكعب و لكن ألفت نظر حضرتك أنه شامل تأجير البامب و الإضافات الكيميائية التي تحتاجها الهرسانة 0 و بالتالي يصبح إستخدام الخرسانة الجاهزة أفضل من إستخدام الخرسانة العادية و في نفس الوقت لن تفرق التكلفة كثيراً مقابل المميزات التي ستحصل عليها من الخرسانة الجاهزة فالفرق كما ذكرت سابقاً لن يتعدى في أي حال من الأحوال 100 جنيه في المتر المكعب 0 يعني لو بتصب 60 م 3 الفرق سيكون الفرق فقط في حدود 6000 جنيه في الدور 0

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

اخي الكريم

هي عموما وجهات نظر

وتفضل فائق احترامي

مهندس ابو يوسف

بسم الله الرحمن الرحيم

أخي الفاضل / مهندس أبو يوسف

تحية طيبة وبعد 000

أعتذر كثيراً في التأخير عن التعقيب على رسالتكم الكريمة و أحيطك علماً أن سعر الخرسانة الجاهزة كما إتفقنا مع بعض هو 350 جنيه للمتر المكعب و لكن ألفت نظر حضرتك أنه شامل تأجير البامب و الإضافات الكيميائية التي تحتاجها الهرسانة 0 و بالتالي يصبح إستخدام الخرسانة الجاهزة أفضل من إستخدام الخرسانة العادية و في نفس الوقت لن تفرق التكلفة كثيراً مقابل المميزات التي ستحصل عليها من الخرسانة الجاهزة فالفرق كما ذكرت سابقاً لن يتعدى في أي حال من الأحوال 100 جنيه في المتر المكعب 0 يعني لو بتصب 60 م 3 الفرق سيكون الفرق فقط في حدود 6000 جنيه في الدور 0

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اخي العزيز المهندس اشرف

اشكرك على تعقيبك لرسالتي

لكن احيط لسيادتكم علما ان هذا السعر لايشمل فيه ايجار البامب - المضخة- حيث ان ايجار المضخة ثابت مهما تغيرت قيمه اجهاد الخرسانه

فكل اجهاد للخرسانه له سعر

وطبعا اجهاد الخرسانه بيوضع في التصميم فاجهاد 250يختلف عن 350عن 400وهذا بيختلف حسب توصيات لكل مهندس في التصميم

وبعديين لوكان 100م3 يفرق 10000ج بحسابات حضرتك ولو 70م3 يفرق 7000ج في الدور في عدد الادوار لو فرضا 5 بلاطات يعني 35000ج هيفرق مع الشخص اللي بيبنى

وبالتالي هتزيد معاه في التكلفة

فزي ماقلت سابقا دي وجهات نظر وكل واحد حسب مايفضل

بس النصيحه لازم اذا اخترت خرسانه تقليديه لازم من الوقوف عليها حتى تعطي نتيجه كويسه اشبه بالخرسانه الجاهزه

وطبعا بقول لولا اختلاف الاذواق لبارت السلع

فهناك اشخاص يحسبوها بالمليم ويشوفوا اي حاجه يوفروا بيها

وهناك اشخاص عايشين بمبدا اهين قرشي ولا اهين نفسي ماتفرق معاهم مكبريين او مالهمش في الشغلانه ولاعايزين يتعبوا

فهي وجهات نظر واطباع الناس مختلفة

وتفضل فائق الاحترام

تحياتي

مهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا عندى ارج عاوز اعرضه بمقدار 3 سم علشان يبقى مساوى لكمره فوقيه فاعمل فيه ايه ..ولكم جزيل الشكر

اخي الفاضل :

وعليكم السلام

بالنسبه للارج اللي عايز تعرضه شويه بمقدار 3 سم ممكن في المحاره تزبطه لان الفرق مش كبير

او بكورنيشه جبس

او بحليه جبس حول الارج بس هتطلع شويه

كله يعتمد ع الذوق العام والشكل المراد عمله والانسب للاحتياج

وبعديين كل حاجه بمقاسها

وحسب المكان الموجود فيه الارج ريسبشن ام غرف ....الخ

وتفضل بقبول تحياتي

مهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا عندى ارج عاوز اعرضه بمقدار 3 سم علشان يبقى مساوى لكمره فوقيه فاعمل فيه ايه ..ولكم جزيل الشكر

اخي الفاضل :

وعليكم السلام

بالنسبه للارج اللي عايز تعرضه شويه بمقدار 3 سم ممكن في المحاره تزبطه لان الفرق مش كبير

او بكورنيشه جبس

او بحليه جبس حول الارج بس هتطلع شويه

كله يعتمد ع الذوق العام والشكل المراد عمله والانسب للاحتياج

وبعديين كل حاجه بمقاسها

وحسب المكان الموجود فيه الارج ريسبشن ام غرف ....الخ

وتفضل بقبول تحياتي

مهندس ابو يوسف

الف الف شكر يا باشمهندس جزاءاك الله كل خير ...

معلش لى سؤال اخر وانا اسف جدا لازعاجكم عاوز اعمل سور حديد على البالكونه من غير اى شغل ولا حاجه مجرد ماسوره ثخينه ومسنوده على اعمده تمسكها وطول السور 25 متر تقريبا لان البالكون لفه بطول الشقه وعرضه 20 سم فكنت عاوز اعرف تكلفته تبقى فى حدود كام ...

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...