اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

صور من الوحدة الصحية

qenawy

Recommended Posts

ايه ده؟؟

انا لقيتنى...اصرخ ...يانهار اسود يانهار اسود ..

يعنى ذهول بمعنى الذهول فعلا ..

دى كارثة بمعنى الكلمة ... هى مش بس مسألة نظافة مكان ..

مطلوب نظافة ضمير ....نظافة ضمير ده لو كان موجود اصلا..

فى الاول والتانى والتالت والآخر والأخير ...........حاليا دى مسئولية الطبيب ...الى ان يوجد اى حل آخر ..!! ان وجد..

كيف يعمل اى طبيب حتى لو كان فقير جداااا ...فى مكان مثل هذا ؟؟

فعلا النظافة ملهاش اى علاقة بالفقر او الغنى ..!!

لو هو اساسا (( لامؤاخذة واعذرونى )).....أتى من بيت (( نظيف بمعنى نظيف ومرتب ولا اقصد اى شئ آخر ....نظرا لتنوع معنى الكلمة ..!!!))...!!!! ما كان يرضى بوجوده لحظة واحدة وسط كل هذه الفوضى وهذا الوباء ...!!

مجرد سؤال ساذج وعبيط ......................؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟...!!!!!!!!!!!!الا يحتاج هذا ( الانسان ) لدخول الحمام ؟؟؟ اليس هذا احتياج ضرورى ؟؟ كيف يدخل حمام موجود فى هذه البيئة الموبوءة؟؟؟

ياسبحان الله..

يعنى اعتقد انه كان مفروض يكون احضر ..(( زجاجة كلور خمسة لتر على الاقل )) ...وقال للتومرجى ..!!! ينظف الحمام والا حتى نظفه هو ...!! لو لم يجد اى مخلوق حايرضى يقوم بمثل هذا العمل ...!!!

او حتى كان نظف مكتبه ....او الكرسى اللى حايقعد عليه ...!!! طيب مش خايف على ملابسه؟؟ يمكن يكون على الكرسى نقط دم ؟؟ يانهار اسود ....بجددددددد....مش لاقية اى الوان تانية ...!!! مينفعش لاابيض ولا ازرق حتى ...!!

لو اى شخص طبيعى ....غيره.

كان عمل صور كما فعل د.قناوى...........بمعنى (( قبل وبعد ))..

وكان (( نظف المكان او حتى دمر كل اللى كان فيه ...واشترى طبلة باب بمفتاح ...وطالب المسئول عن الوحدة بكل ده ..حتى كان قدم تقرير ورفض يشتغل ..!!))

طيب المقصات اللى فى الصور دى ؟؟ هذا الطبيب يستعملها فعلا ؟؟

دى جريمة ..

دى جريمة بمعنى كلمة جريمة ..

مش لازم نقول كام حاجة الواحد شافها وعمل اللى عليه من سكات ..!!

مش قادرة افكر ..حاسا اننا كلنا مسئولين ...محدش بيعترض على حاجة بقى فيه نسبة بلادة غير طبيعية ؟؟ معقول ؟؟

ايه الاستهتار ده ؟؟

ممكن تسمعونى ؟؟

حد يشوف الايميل بتاع برنامج البيت بيتك ...ونبعتلهم الصور ...وتقول لهم ياد.قناوى ...مكان الوحدة الصحية دى ..ويتكتب لمحمود سعد او تامر ...كل اللى عاوزين نقوله ....ويوصل الكلام ده للى فوق ..

ماهو بطريقة كتابة شكاوى ...للمسئول عن الوحدة الواحدة فقط...مش حايتحل اى شئ ..

او حتى نكتب لهم ايميل ونقول لهم يدخلوا المحاورات ...!!!

لو عاوزين نكلمهم تليفونيااااااااااااا.....

بس د.قناوى يقول ...فين بالضبط؟؟ علشان بس منتكلمش بدون شئ ثابت ..((( لو ان الصور بتقول كل شئ )))..

انا مستعدة اعمل اى شئ حتى لو عاوزين نكلم وزير الصحة نفسه ...بس هاتوا وقائع واسماء امكنة ...

مؤقتا ..لحد ما يحلوا كل المصايب دى ..

ربنا ينتقم منهم كلهم ...يعنى قضوا على كل فقراء مصر بالتجويع والامراض ...والتلوث.

لاحول ولا قوة الا بالله العلى العظيم ..

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

• الردود 40
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

اختي الفاضلة سلوي

الموضوع لو وصل للمستويات الادارية الاعلي

هيحصل ضرر شخصي علي صديقي

صدقيني المنظومة كلها كده

لو تحبي اوريكي صور الاصنام الي تديرنا ناقص يعملولهم تماثيل بجد بعد الصور البوستر ليهم 2 في 3 متر الي معلقينها في واجهات المنشات الصحية

والراجل بصراحة ااتمني وما اقدرش ادي تفاصيل اكتر من كده عشان خاطره

وخاطري ايضا

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

استاذى الفاضل قناوى .. مازلت اتابع الموضوع باهتمام بالغ .

وسبب الإهتمام البالغ راجع فى المقام الأول ليس لحال الوحده ... عفوا ..الغير صحيه !!

ولكن لكيف يمكن ان نبرر ونجد اعذار لوصول الوضع فى مكان طبى لهذا المستوى من القذراه الغير أدميه والغير مقبوله !!

عفوا د. قناوى ومع كامل احترامى لرأى حضرتك اختلف معك تماما فيه ، ما دخل كون الممرضه اميه او متعلمه ان تدرك

ان المكان فى حاجه لتنظيف !!! التنظيف حاجه بشريه لا تختلف لدى المتعلم او الأمى .. الإنسان السوى الفطره

لا يقبل ان يتواجد فى بيئة قذره طوال ساعات عمله الثمانيه كل يوم .

الممرضه الأميه التى تتحدث عنها قد يسهو عليها تاريخ انتهاء الصلاحيه لأنها لا تعرف القراءه !! ولكن ما مبرر ان تترك ادوات

التمريض والمقص والأدويه بهذه القذاره ؟؟ ما مبرر الطبيب ان يرضى استعمالها بهذه القذاره ( وهذه جريمه فعلا !!).

تتحدث حضرتك هنا عن مستويات اداريه عليا مسرطنه بالفساد . حسنا لنبدأ بالمستويات حسب تسلسلها لنرى

هل كل مستوى يفعل ما هو مطلوب منه فى حدود مسؤليته الإداريه المباشره وسلطته قبل ان نصل لتلك المستويات

الأعلى الفاسده التى يفترض انها مسؤله بنسبه 100% فقط عن الوضع !!!!!!!!!!!!!!!!

هل الممرضه تقوم بعملها كما يرضى الله ورسوله وضميرها وشرف المهنه ؟؟؟!!

هل تحرص على تنظيف الأدوات وتعقيمها ........... ليس بعد كل استعمال حتى ولكن بشكل يومى !!! هل يحدث ذلك ؟؟

هل قام الطبيب المتعلم الفاهم المثقف بتوجيه الممرضه الأميه الجاهله بطرق تعقيم الأدوات وبضروره القيام بذلك ؟؟!!!

هل قام حقا بذلك ؟؟ هل قام بتوبيخ الممرضه على حاله الأدوات الطبيه القذره !!!

هل قام بوحى من ضميره بعد ان رفضت الممرضه الغلبانه الأميه ان تقوم بهذه المهمه !!!! هل قام بتعقيم الأدوات بنفسه وطلب اقاله الممرضه ؟؟!!

هل كان الطبيب المتعلم المثقف يمثل قدوة لفريق التمريض فى اسلوب الترتيب والتنظيف والترتيب لمكتبه الشخصى وشنطته الشخصيه

التى يفترض ان يدرك انها مخزن مكيروبات وجراثيم متنقل !!!

هل اعاده الصاق الملصقات الإرشاديه المتدليه من على الحوائط فى منظر آخر مقزز هو مجهود عضلى يصعب ان يقدمه الطبيب او الممرضه باعاده

تثبيت الملصق بلاصق طبى من المتوفر اصلا ؟؟!!

هل قام الطبيب والممرضه بواجباتهم كامله واقتصر السبب الوحيد لكون الوحده بهذه القذاره على وجود الإداره الفاسده ؟؟؟!!

الفساد لا يمكن ان ينشأ من العدم !!

لو قام كل شخص بواجباته الأساسيه بالشكل الذى يرضى الله ورسوله وضميره وشرف المهنه لما كان هناك وجود لكهذا صور

عندما يراها المرء يشعر بالقشعريره ويقفز لذهنه قبل كل شيئ سؤال واحد ... اى شخص هذا الذى يطلق على نفسه

لقب طبيب يرضى بالعمل فى جو مثل هذا ؟؟ هل اعداد المرضى الهائله تمنعه من ان يكون ذا حس بشرى !!

هل المرضى هم من يمنعونه من تنظيف حقيبته ؟؟!!! من رمى مخلفات الإبر والقطن فى النفايات ,؟؟,من ترتيب مكتبه

واعاده الصاق الورقه المتدليه وراءظهره ؟؟!!!

اى عذر يمكن ان يبرر ما يحدث فى المستوى الأول (التمريض ) والمستوى الثانى ( الطبيب ) لنصل الى القول ان السبب الوحيد هو المستوى الثالث ( الإداره )!!

انها منظومه فاسده ككل .. استهتار داخلى عجيب جدا .. لا مبالاة غير منتهيه .. ضمير لا اعرف هل اقول نائم ام فى غفوه ام مقتول !!

انا مع الفاضله مدام سلوى فى كل ما قالت .. السكوت على هكذا وضع لا يرضى الله ولا رسوله ولا اى ضمير انسانى بشرى حى .

المصلحه العامه تغلب المصلحه الخاصه . ولو حاول كل فرد اصلاه محيطه سينصلح الحال يوما . ولكن السكوت ليس الحل .

لكل فرد دور .. والكل يجب ان يقوم بدوره .

واكرر المسؤليه موزعه بين الجميع . لأنها فى الأساس امانه كان من المفترض ان يؤدى كل فرد ما عليه فيها دون استهتار وهو يملك

ان يزهق روح بشريه بإهماله ولامبالاته بتوفر حد ادنى من النظافه والتعقيم المفروض توفرهم ..عفوا ..فى وحده ... يفترض ان تكون صحيه !!.

لولا

تم تعديل بواسطة لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

انا قلت لحضرتك يا اختي الفاضلة لولا

اني

هزأته كصديق طبعا

عاتبته عتاب شديد جدا

لكن نظرا لاني شفت غير كده كتير ومريت بظروف الوحدات قبل كده وجربت كل اللي حضرتك بتقوليه لكن برضه ما فيش فايدة

طيب يا ستي انا كنت اقتنص الساعة 12 بالليل واكنس بنفسي اوضة الكشف

طبعا الكنس في النهار امام الناس غير لائق

علي فكرة ساعات يوجد عمال ولكن اغلبهم معوقين وبيتعينوا علياساس الخمسة في المائة القانونية

تتخيلي واحد عنده ERB'S PALSY

ايده عاجزه هيكنس

الموضوع كبير ولو فيه فايدة منه كملوه وانا كتبته لان ضميري نقح علي

وده اضعف الايمان

ما اقدرش اعمل اكتر من كده

الاعذار موجودة صدقيني بدرجة ما

المبررات صعب قبولها كلية انما الواقع بعضها صعب عدم قبوله

رابط هذا التعليق

حسبنا الله ونعم الوكيل فى كل مسئول عن هذه الكارثة ........ الله يخرب بيوتهم ويبتليهم بالأمراض المستعصية .... قولوا آآآآآآآآآآآآآآآآآمييييييييييييييييييييييييييييييييييين

[color"]يا استاذ محمد....بقول لحضرتك ...كلنا مسئولين

تقول ادعوا على المسئولين( اللى هوه احنا....كلنا.....لا يستثنى احد)

كلنا بنشوف .....و نسكت..... وكتير بنشارك

مش لازم نفس الوحدة اللى مش صحية

بس فى اى مكان تانى فيه نفس الاهمال و اللامبالاه

خلينا ندعى....ان ربنا يصلح حالنا

و يعينا على انفسنا....لحد ما نتغير ......أمييييييييين

الأخ الفاضل

أختلف معك لسنا جميعا شركاء فى هذه المهزلة وأنت بذلك تحكم على الشعب المصرى بأنه لايستحق أن يعيش وأعتقد أن هذه سلبية من شخص مهمل وعلى النقيض تجد أشخاص محترمون يقدسون النظام والنظافة ويعود ذلك للتربية فى البيت أولا ثم فى سنوات الدراسة ويتم تطبيق ذلك بشكل فعلى فى حياتنا اليومية فيجب أن يكون كل منا قدوة صالحة للآخرين وأريد أن أسألك سؤال لو تم إرسال عشرة أطباء من مختلف الطبقات لنفس المكان للعمل فى هذا المركز فهل سيكون رد فعل كل منهم اللامبالاه والسلبية أم ستجد منهم من يقوم بنظافة المكان بيده ... النظافة لاتكلف ياسيدى ولكنها طباع وعادة وأتذكر وأنا صغير عندما كنت أخرج من بيتنا وأعود مره أخرى كانت أمى رحمة الله عليها أول شئ تفعلة معى إخلع جزمتك وحطها فى الجزامة وإلبس الشبشب وإدخل حط الشراب فى سبت الغسيل وإغسل إيدك ووشك بالصابون وعلق ملابسك فى الدولاب وإلبس البيجامة ناهيك على طقوص قبل النوم ومنها غسيل الأسنان وإلى يومنا هذا انا على نفس النظام وكذلك أولادى .آسف للإطالة ولكن كلمة أخيرة جميع الأديان تحث على النظافة والنظافة من الإيمان واللى مابيحبش النظافة إيمانة ناقص ....مش كده ولا إيه ؟ ويارب إصلح أمة المسلمين ووفقهم إلى خير العمل وتب علينا إنك أنت التواب الرحيم

مش شايفة اختلاف يا استاذ محمد فى الفكرة.......

حضرتك و انا شايفين انها مسئولية الكل...

الموضوع مش بس نضافة....

الحكاية باشفوها من منطلق " لا يؤمن احدكم حتى يحب لاخيه ما يحب لنفسه"

يعنى فيه حد من الدكاترة و لا الممرضين يرضى ان ابنه و لا هوه شخصيا

يتعالج فى مكان زى ده؟؟؟

و ان رضى ...فتلك مصيبة اكبر.... تبقى لا مبالاه بقى

ربنا يصلح لنا الحال......امين

تم تعديل بواسطة newcomer
رابط هذا التعليق

احب اقولوكوا من واقع عملى عدة اشهر بوحدة صحية ودا مش دفاع..... العلم المنطفة متكدسة جدا بالسكان اولا من الساعة9 حتى 11التذكرة كشف 1جنية وكان ممكن تكشف بالميت عى 40 الى 65 فرد فى هذا الوقت يعنى كل عيان هاياخود 3 او 4 دقائق دا غير انهم اطفال السرير كانت الممرضة بتنيم علية ابنها وبتكشف علية وهو واقف او بينام عى المكتب تخيل بقى والحكاية دي بقي هى اكتر حاجة كانت قرفانى (تحس كدة انها لا انسانية) وكنت باعمل عليها مشاكل عشان لو دا حد من ولادنا كان هيبقى اية رد فعلك ثانيا شباك الصيدلية والمعمل بقالو حوالى 10 سنين ما اتفتحش ولما سالت لية طلع ان مستوى الزبالة فى ظهر المبني اطول من مستوي الشباك اقسم باللة الكلام دا بجد ونسيت اقول على مقلب الزبالة الى عند مدخل المركز.......بس بصراحة كان فى مديرة جديدة مسكت المكان اخدت من المديرية تجديد بقى كلة سيراميك ورخام واللهى انا بتكلم بجد وبدل مقلب الزبالة عملوا جنينة وبقي شكلا حلو جدا يعنى فى ناس اهة عندها ضمير وممكن تغير الوضع انا كنت من الناس اللى استقالت بعد 4 شهور من بداية التكليف بس مش كل الناس ينفع تهرب من المصير دا ......وعلى فكرة التغير دا استغرق حوالى3سنين ...دا كان كلة بالنسبة لشكل ا لمكان لكن المضمون وهو الاهم وهى مستوى الاطباء فحدث ولا حرج :lol:

( يا بني إذا افتخر الناس بحسن كلامهم فافتخر بحسن صمتك ) .

رابط هذا التعليق

اهم حاجة الشكل ودعك من المضمون

اليكم صورة لعمال النظافة قادمين راسا من جوانتانامو

وتليها صورة من تصويري ايضا للتلطيف

تم تعديل بواسطة qenawy

رابط هذا التعليق

الصورة الاخيرة بطريقة البانوراما عدة صور مجمعه

رابط هذا التعليق

عفوا سيدى الفاضل

عامل النظافة الذى نراه فى صورتك مثال على قيامه بواجبه ، فالشارع نظيف ، ولايعيبه ان تكون ملابسه بهذا اللوى ، فجميع عمال النظافة والطرق يلبسون ملابس مصنوعة من خامات عاكسة وتتدرج الوانها مابين الاصفر الى البرتقالى ، وبالطبع هو ليس قادما رأسا من جوانتانمو بل من " جنا "اللى فى الصعيد الدوانى.

ملحوظة اخرى اضطررت لاعادة النظر فى الصور السابقة التى تفضلت حضرتك برفعها ، وعلى وجه التحديد الصور التالية ، لاحظت الآتى:

1- وجود مقشة لزوم النظافة.

2- البلاط نظيف بفعل المقشة وقد يكون بفعل المسح بالماء بعد الكنس.

3- القذارة لاتوجد الا فى مهمات الطبيب وادواته الطبية بلا استثناء.

4- توجد دواسة حديد خارج المكتب ( لو صح ان نسميه مكتب طبيب ) لزوم مسح الاحذية قبل الدخول.

5- الحوض والغلاية والجفوت لم تستخدم لزمن حيث ان الصدأ ضاربا فيها بلا استثناء.

فهل يدل هذا على ان الطبيب قد قام بالتنبيه على العاملين معه بألا يقتربوا مما يخصه ويتركوا كل الادوات الطبية على حالها ويقوموا بنظافة المكان فقط؟؟

أم أن التصوير للفبركة؟

والمهم فى الموضوع هو لماذا تحولت عن الوحدة الصحية واتيت لنا بصورة عامل النظافة والذى من الواضح انه يؤدى عمله؟

مجرد ملاحظات واستفسارات !!!

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

عارفين دي يسموها أه ....؟؟؟

وحلة صحية

لأنها فعلا كده وده دليل على مستوى الإستهتار إلي وصلت ليه مصر

تخيلوا لو مريض واحد دل يتعالج من مرض هيخرج معاه مرضين

ولو معاه مرافق هيخدلو معها مرض كمان يروح البيت يعديه لكل إلي عايش معاهم

والمشكلة لو كانت واحدة ست ..... بجد مهزلة .... وذنب الناس آه ..حسبي الله ونهم الوكيل

مع العلم يسأل عن الوحلة دي من وزير الصحة الى أصغر موظف فيها

لأن لو فيها واحد بس أتكلم أو أتحرك مكناش شفنا المهزلة دي

وبنقول الأمراض أنتشرت بين المصريين ليه ....؟؟؟

لكِ الله يا مصر

ودعواتي للجميع

رابط هذا التعليق

اذا كان راي حضرتك ان الموضوع مفبرك

اوكي

طلب من الادارة الغاؤه

انا لا افبرك

ولماذا افبرك ؟

شكرا سيدي الفاضل

بالنسة الي عامل النظافة

انا جبت صورة من شارع الكورنيش انضف شارع عندنا

بقية الشوارع لو تحب اوريلك صورها ام ستعتبر فبركة ؟

اقصد مظهر العامل ممتاز ولكن الزي بيفكرني بجوانتانامو

حقي انطباع شخصي

المظهر ممتاز وشارع واحد وبقية البلد مزبلة هذا ما قصدت بغياب مضمون النظافة انما الشكل كويس

عموما انا مش قد الادارة يا استاذ محمد ومادام فيه تفكير في الفبركة يبقي انا فشلت

يبقي وداعا

وعارف ان الباب بيفوت جمل

رابط هذا التعليق

عفوا سيدى الفاضل

عامل النظافة الذى نراه فى صورتك مثال على قيامه بواجبه ، فالشارع نظيف ، ولايعيبه ان تكون ملابسه بهذا اللوى ، فجميع عمال النظافة والطرق يلبسون ملابس مصنوعة من خامات عاكسة وتتدرج الوانها مابين الاصفر الى البرتقالى ، وبالطبع هو ليس قادما رأسا من جوانتانمو بل من " جنا "اللى فى الصعيد الدوانى.

ملحوظة اخرى اضطررت لاعادة النظر فى الصور السابقة التى تفضلت حضرتك برفعها ، وعلى وجه التحديد الصور التالية ، لاحظت الآتى:

4- توجد دواسة حديد خارج المكتب ( لو صح ان نسميه مكتب طبيب ) لزوم مسح الاحذية قبل الدخول.

فهل يدل هذا على ان الطبيب قد قام بالتنبيه على العاملين معه بألا يقتربوا مما يخصه ويتركوا كل الادوات الطبية على حالها ويقوموا بنظافة المكان فقط؟؟

أم أن التصوير للفبركة؟

والمهم فى الموضوع هو لماذا تحولت عن الوحدة الصحية واتيت لنا بصورة عامل النظافة والذى من الواضح انه يؤدى عمله؟

يا سيدى الصور دة مش متفبركة

انا كان شغلى فى مصر فى برنامج اصلاح القطاع الصحى وكان يعمل به مندوبين عن الاتحاد الاوربى وكان برنامج على اعلى مستوى

وكان جزء من عملى نزول ميدانى للوحدات الصحية فى الكثير من محافظات مصر

عاوز اقولك حاجة والله الصورة الى حضرتك شايفها بتتكرر فى اماكن كثير جدا ومش فى وحدات صحية فقط ده فى مستشفيات ايضا مش عاوز اقول لحضريك فى موظفين واطباء فى بعض الوحدات الصحية وخاصة فى الصعيد عاوزين ضرب النار

ادعوك يا سيدى ان تزور بعض الوحدات الصحية فى الريف وفى الصعيد تحديدا وانته تشوف العجب

اقل وصف لها انها مافيا ده غير عدم النظافة فيه سرقة وسوء معامله وعدم توفر الادوية وسرقة المتوفر منها

دنا شفت بلاوى بلاوى والله

ادرجة ان بعض مندوبين الاتحاد الاوربى لكان له تعليق قال ( انا طبقت برنامج الاصلاح هذا فى 14 دولة لم اعانى مثل ما عانيت فى مصر ) والله العظيم كان ده تعليقه وبعدها طلب الرجوع لأوربا مرة اخرى

تم تعديل بواسطة sherifhfm

فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

رابط هذا التعليق

الاخوة الافاضل

انا لى خبرة بالعمل اثناء التكليف فى محافظة كفر الشيخ و اشهد لكم ان الصورة لا تختلف كثيرا عما نشره لكم الدكتور قناوى و بالذات فى الوحدات الصحية العادية لان هناك نوعين وحدة صحية نموذجية و وحدة صحية عادية

الاكثر ايلاما هو ما رأيته و مارسته فى مستشفى جامعة الاسكندرية الرئيسى من قذارة   و  تصرفات لا تنتمى الى  كلمة النظافة باى صلة

شكرا يا دكتور قناوى على فتح الجرح

رابط هذا التعليق

هناك بعض التعليقات اود ان اضعها الى الصور

فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

رابط هذا التعليق

واضح من ان هناك بعض اماكن الارض قذرة جدا

وكمان واضح ان المكتب ده بيستخدمه كل الى فى الوحدة الصحية السماعة تخص الطبيب والحقن تخص التمريض والدفتر يخص الموظفين والكتبه

يا جماعة هناك وحدات صحية مجرد غرفة واحدة مأخوذه من منزل احد المتطوعين بالقرية

وهناك بعض الوحدات الصحية لو دخلت الحمام فيها ممكن يجيلك اختناق وتموت جوه

رابط هذا التعليق

تحياتي لك يا دكتور قناوي المشكله ان كثير من الناس عايش ومش عارف ايه الي بيجري حوله علشان كده مش مصدقين . يا عم قناوي كنت نسيت المناضر دي لما جيت الخليج فكرتنا بيها ليه بس .

وبالنسبه لعامل النضافه فلعلمك دي ممكن يكون اشرف وانضف من اصحاب الياقات البيضاء ويئلمني منظره كما يؤلمني منظر العمال البنجالديش في الخليج ب 400 ريال

دي صوره عامل النضافه في لندن وان شاء الله نوصل للمستوي ده بس الموضوع عوز زقه يا باشا

تم تعديل بواسطة precanadian
رابط هذا التعليق

ما تزعلش يا دكتور قناوي من الحوار

وإذا كان قصدك من الحوار مجرد التسلية .. يبقى من حقك تزعل وتتقمص

لو هدفك الإصلاح وأنا اعلم أن ده هدف موضوعك يبقى لازم تثبُت وتواجه وتناقش

---------

يا دكتور قناوي إنزل حضرتك مش حاشا لله مستشفيات أو الوحدات الصحية في الأرياف .. لأ لكن مستشفيات كثيرة في قلب القاهرة والإسكندرية كأكبر مدينتين بمصر كمثال يعني .. وهاتلاقي حاجات قريبة من دي - ما عدا عيدان القصب :roseop:

سيدي الفاضل ...

العام قبل الماضي كنا بنصيف في الإسكندرية وتحديداً كنا ساكنين في ميامي وأختي الصغيرة جالها هبوط وأغماء فأخدناها في تاكسي لأقرب مستشفى أنا وزوجها وكنا مستعجلين وما خرجناش العربية من الجراج لإننا ما نعرفش طريق مستشفى .. فالمهم وقفنا تاكسي ...

الغريب إن التكاسي في إسكندرية رخيصة .. فلما سألنا السواق إنه ياخدنا لأقرب مستشفى فضل يلف بينا كذا شارع عشان يوصل مستشفى ( شرق المدينة ... إسمها كده صح ؟ ) وأكشتفنا إن بيننا وبينها يمكن شارع أو إتنين لكنه عمل كده عشان يحلل الخمسة جنيه ويعذبنا يعني !!! ماشي مقبولة هانعديها

المستشفى من بره رخام وحاجه تفرح .. لكن من جوه زبالة الزبالة ...

ولإني كنت لسه خارج من البحر وكل جسمي ملح ورمل قلت على ما يخلصوا كشف أدخل الحمام أطس وشي بشوية ميه بس .. وليتني لم أفعل ... فالحمام شبه الوحدة الصحية بتاعت الصور كده .. وحاجه تجيب الأمراض المستعصية كلها ... ويا راجل حتى غرفة الكشف بتاعت الطواريء ما بيقفلوهاش أثناء الكشف .. يعني لو واحده ست بتكشف في الداخل وكان مطلوب منها نزع بعض ملابسها مثلاً .. فمن هم خارج الغرفة بيعيشوا معاها وبيشاركوها آلامها ... لحد هنا وبرضوا الموضوع مقبول ..

انتظرنا في الإستقبال لحد ما يصرفوا الدوا والحاجات دي ... وهنا ثالثة الأسافي والكارثة الكبرى ...

لا بينا ولا علينا وإحنا قاعدين .. وإذ بسيارة الإسعاف داخله بواحد .. شبة ميت ومدغدغ ... اتاريه عامل بناء سقط من فوق سقالة إلى الشارع من إرتفاع عالي وزمايله طلبوا الأسعاف وجابوه للمستشفى وجم معاه وهما ملابسهم مليانه جبس وأسمنت وتراب وناس شقيانه يعني مش شايله محافظ مليانه فلوس .. وسمعت خناقه حامية الوطيس وشتيمه ... وعرفت في الأخر إن سائق الأسعاف الهُمام مش راضي ينزل الجُثة إلا أما ياخد الحلاوة .. قصدي الاكرامية بتاعته والعمال عمالين يتحايلوا عليه ويقولوا له إنه ماعهمش فلوس وكده .. لكن راسه وألف جزمه لازم ياخد فلوس ...

وأكثر مثال على الإهمال والإستهبال وفي قلب القاهرة .. هو المستشفى الذي تعتز به سوزان مبارك شخصياً ومسميينه بإسمها - إشمعنى جوزها يعني " مستشفى سوزان " - أو مستشفى المطرية التعليمي .. مستشفى يخدم عدة مناطق ذات كثافة سكانية عالية .. مساحته ضخمة جداً جداً لدرجة إنه فيه مهبط للطائرات الهليكوبتر للحالات الطارئة ... وبه معهد لأمراض الكلى على أعلى مستوى .. ومع ذلك

سور المستشفى الرئيسي هو عبارة عن أكبر سوق أغنام ومعيز في منطقة شرق القاهرة وكل يوم لو عايز تشتري تروح هناك وتنقي أحلى معيز صحيه ومعقمه ... آه نسيت أقول إن على بعض خطوات يوجد مقر وسكن عضو مجلس الشعب المسئول عن المنطقة ... والمقر عبارة عن القهوة التي يملكها لإنه ببساطة راجل الحكومة وشغال بيلم " كرته " من الميكروباصات ... أنا باتكلم جد .. والكرته دي عبارة عن الإتاوة اللي بتفرضها الحكومة على الميكروباصات نتيجة إستخدام الطريق .. فلازم واحد صايع يقوم بالمهمة دي ...

وملاصق للمستشفى سوق كبير جداً جداً يقام كل يوم خميس .. ولو حد راجل وسيد الراجالة يمشي على رجلية أو والعياذ بالله بسيارة في هذا اليوم من طلعة الشمس لحد غروبها .... ولو تجرأ وعمل ذلك فسيحتاج لما لا يقل عن ساعتين حتى يتحرك لمسافة 200 متر ...

أما من جوه المستشفى فحدث ولا حرج .... إهمال وفساد جسيم

و

كفاية دلوقت ونرجع بعدين نكمل

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

كل الاطباء اللى اشتغلوا فى الواحدات الصحية فى محافظات مصر المحروسه يعرفوا ان الصور دى مش فبركه وفى اسوأ منها

احنا كلنا متفقين ان النظافه دى شخصية يعنى فى حاجات كتير مسئولية الدكتور بس تخيل انك بتشغل وحواليك مافيا من عمال وموظفين كتير لا تستطيع ان تسيطر عليهم من كتر الاجرام

سيبك من كل اللى فى الصور انا اشتغلت فى وحدة كنت مخليها اخر نظافة وباشترى حاجات على حسابى المصيبة اللى الصور ماتجيش جنبها حاجة انى اكتشفت ان السرنجات المستعملة بتختفى تعرف ليه ودى مش فبركه ان السيد العامل المسئول عن النظافه بياخدها عشان يستعملها تانى فى ضرب الحقن للناس من شخص لاخر يعنى التهاب كبدى بكل انواعه وايدز وعشت فى حرب معاه عشان ياخد جزاؤه كل اللى حصل ان نقلوه وحده بعيده وبعد فتره رجع تانى وحرب من اول وجديد والمره دى النقل كان للادارة عشان مايبقاش فى سرنجات ورغم ذلك اخذت خصومات من المرتب وجزاءات كل شهر وكفايه عشان قلبتوا على الماسىء اللى عشتها ولو الواحد حكى اللى حصله ممكن حد من الاخوه يقول انى بافبرك او خيالى واسع

ومتزعلش يا دكتور قناوى انت صورت الحقيقه واللى يصدق يصدق واللى مايصدقش ما يصدقش اومال لوصورت الشوارع والبيوت حيحصل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

من يتهيب صعود الجبال يعش ابدا الدهر بين الحفر

رابط هذا التعليق

أم أن التصوير للفبركة؟

الى الافاضل الذين لم يقرأوا من مداخلتى الا كلمة " فبركة " هلا قرأتم السؤال الذى قبلها مباشرة ؟ ونهاية مداخلتى التى بينت فيها انها مجرد ملاحظات واستفسارات؟

والا يوافقنى من بين ان بعض اجزاء بلاط الارضية غير نظيفة وان الدواسة مكسرة وحالها كرب ، ان الارض والدواسة انظف من المكتب ( والذى من المفترض انه مكتب طبيــــــــــــــــــــب ) الذى يجلس عليه الطبيب ليصف لمرضاه الادوية ويشرح لهم من وراءه الجرعات المناسبة وكيف يتفادون مضاعفات الامراض.

اعتقد ان كل الآراء اتفقت على مسئولية الطبيب ( اى طبيب ) عن المكان الذى يمارس فيه عمله لا أقول عن نظافته فقط لانه لن نطالبه بأن ينظفه بنفسه وان كان هذا امرا ليس فيه عيبا ، ولكن فى ادارة من هم تحت امرته ، ولا اظن ان هذا الطبيب قد قام بشيئ من هذا ، ودعونا من كلمة فبركة التى حولت الموضوع عن مساره الى فروع بعيدة عن اصل المشكلة الا وهى مسئولية كل منا عن اصلاح الخطأ او تغيير المنكر الذى نراه فى الصورة. وأعتقد اننى لم اكن الوحيد الذى اشار الى ان التصوير يمكن ان يكون لزوم التصوير و الحبكة الدرامية والذى تفضل به احد الاطباء فى مداخلة سابقة ، لأرجو الا تحملوا كلماتى اكثر مما تعنيه.

وأعلن عن سحبى عن سؤالى اذا ماكان التصوير للفبركة واكتفى بالسؤال الذى قبله مباشرة. لاننى لازلت ارى ان الارض انظف الف مرة من مكتب الطبيب.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...