اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كيف احصل على الفيش من فانكوفر؟

Recommended Posts

الحمد لله وصلت فانكوفر من شهر وبدأت وظيفتى

المشكله انى محتاج اعمل فيش لما النومينيشن يخلص على خير ان شاء الله بس للأسف مفيش اى وجود لأى هيئه دبلوماسيه مصريه فى فانكوفر

اقرب سفاره فى اوتاوا يعنى 600 دولار رايح جاى! طبعا شئ صعب جدا

يا ترى فى أى حل؟

سؤال جانبى: هو لا سمح الله فانكوفر بره كندا ولا حاجه؟ يعنى السفاره فى اوتاوا والقنصليه فى مونتريال رغم ان المسافه بينهم 104 ميل بس لكن المسافه بين فانكوفر و اوتاوا 2000 ميل ورغم كده مفيش حتى كشك تبع السفاره فى فانكوفر!!!

رابط هذا التعليق

اولا حمدالله على سلامة الوصول .... و كل عام و انت بالف صحة و سلامة

بالنسبة لوجود القنصلية في مونتريال اعتقد انه عشان هي العاصمة الفرنسية بكندا اما السفارة فلازم تتواجد في العاصمة الرئيسية للدولة

ربنا ييسرلك امورك

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

من المنطقي استحالة الحل الا بتوجهك للسفارة او القنصلية

ليه بقي

لانهم عاوزين صوابعك وصعب جدا صوابعك تروح من غيرك

قايس علي 600 دولار وعوضك علي الله

ثم خد هنا

كل سنة وانت طيب

ثم احكي قصتك تاني انا بيتهيالي انك حصلت علي الوظيفة من النت واتصلوا بيك تليفونيا صح

كمل

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

اول الف مبروك وربنا يعود علينا الأيام بخير ومبروك للأخوه الأقباط بمناسبه اقتراب اعيادهم

ثانيا الف شكر على الردود

تمام انا سافرت بناء على عقد عمل منالنت والحمد لله الشركه ممتازه والناس هنا بيساعدونى كتير

بالتوفيق ليكم كلكم

شكرا مره تانيه

رابط هذا التعليق

سؤال سريع: يا ترى لو روحت للسفاره وعملت طلب الفيش حيبعتوه على البيت لما يخلص ولا لازم برده اروح اوتاوا تانى عشان استلمه؟

تم تعديل بواسطة mesh2005
رابط هذا التعليق

سؤال سريع: يا ترى لو روحت للسفاره وعملت طلب الفيش حيبعتوه على البيت لما يخلص ولا لازم برده اروح اوتاوا تانى عشان استلمه؟

اخى الكريم

دة موقع السفارة المصرية ممكن تدخل وتعرف كل اللى عايزة وممكن تتصل بيهم وتستفسر

http://www.mfa.gov.eg/Missions/canada/OTTAWA/Embassy/ar-EG/

ربنا يوفقك

يارب

إذا أعطيتني مَالاً فلا تأخذ سَعادتي

وإذا أعَطيتني قوّة فلا تأخذ عّقليْ

وإذا أعَطيتني نجَاحاً فلا تأخذ تَواضعْي

وإذا أعطيتني تواضعاً فلا تأخذ اعتزازي بِكرامتي

يارب

عَلمّنْي أنْ أحبّ النَاسْ كَما أحبّ نَفسْي

وَعَلّمني أنْ أحَاسِبْ نَفسْي كَما أحَاسِبْ النَاسْ

وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة

وَأنّ حبّ الانتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْفَ.

يارب

لا تدعني أصَاب بِالغرور إذا نَجَحْت وَلا باليأس إذا فْشلت

بَل ذكّرني دائِـماً أن الفَشَل هَو التجَارب التي تسْـبِق النّجَاح.

يارب

إذا جَرَّدتني مِن المال فاتركْ لي الأمل

وَإذا جَرّدتني مِنَ النجَّاح فاترك لي قوّة العِنَاد حَتّى أتغلب عَلى الفَشل

وَإذا جَرّدتني مَن نعْمة الصَّحة فاترك لي نعمة الإيمان

يارب

إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الاعتذار

وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ

وإذا نَسيْتك يَارَبّ أرجو أن لا تنسَـاني مَنْ عَفوِك وَحْلمك

فأنت العَظيْم القَـهّار القَادِرْ عَـلى كُـلّ شيء..

رابط هذا التعليق

الاجابه سهله ومش عايزه لا تسافر ولا حاجه

اى حد نازل مصر يجيبلك فيش ...

تروح اي قسم فى فانكوفر ب 25 دولار تعمل الفيش وتبعته للسفارة ومعاه 40 دولار رسم فيش يجيلك بعد 21 يوم ...

ده انا عملت الحكايه دى تلات مرات 100 دولار

تم تعديل بواسطة CanadianPR
رابط هذا التعليق

الاجابه سهله ومش عايزه لا تسافر ولا حاجه

اى حد نازل مصر يجيبلك فيش ...

تروح اي قسم فى فانكوفر ب 25 دولار تعمل الفيش وتبعته للسفارة ومعاه 40 دولار رسم فيش يجيلك بعد 21 يوم ...

ده انا عملت الحكايه دى تلات مرات 100 دولار

انت بتتكلم جد؟؟ معلش اصل انا مش قادر اصدق ان فى اجراءات حكوميه بتتم بالسهوله دى!

رابط هذا التعليق

ممبروك يافندم

انا كنت عايز اسأل عن الموقع اللى حضرتك تنصحني اني ادور فيه على شغل في كندا او المحامي اللي ممكن يساعدني اني الاقي شغل هناك و انا في مصر

شكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 100
      شوفوا يا جماعة عقدى حيخلص بعد شهرين وان شاء الله ناويه اقدم من مصر على الهجره واكيد طبعا فى التقديم حاكتب ان كنت فى السعوديه لمده سنتين طيب ايه العمل اطلع الفيش والتشبيه اقبل مااسافر وعارفه ان حينتهى بعد تلات شهور السؤ ال المهم ازاى فى مصر تطلع فيش وتشبيه من السعوديه ومنين ؟ وكم من الوقت حايخد؟ وجزاكم الله خيرا وكل سنه وانت طيبين بمناسبة رمضان
    • 11
      السلام عليكم اعضاء المنتدى ثقه منى فى كلامكم واسلوبكم الراقى من متابعتى ليكم احب ان اسألكم من واقع خبرتكم عن فانكوفر نحن عائله صغيره تعيش فى القاهره زوجى وانا وابنتى الكبيره 14 سنه وابنتى الصغيره 9 سنوات ووالدتى تعيش معى اعمل انا محاميه وزوجى مدير مالى الحمد لله لا يوجد لدينا مشكله ماديه وانما السفر من اجل عيشه كريمه مستقره لقد سئمنا من المشاكل والإهمال احسن مدارس واغلاها لاتجد خدمه كويسه احسن مستشفيات لاتجد خدمه غير الأخلاقيات التى نعانى منها فى الشارع اسلوب الناس بقى وحش اوى انا عاوزه بيئه
    • 69
      صباح الخير على الجميع الموضوع ده لأي حد عايز يعرف اي معلومه عن مرحلة (مابعد) الوصول لكندا عموما و فانكوفر اللي انا عايش فيها خصوصا تحياتي و تمنياتي بالتوفيق للجميع
    • 1
      مكن أعرف ازاي أطلع الفيش و التشبيه المصري و الأماراتي و أنا في كندا ؟ شكراً
    • 0
      السلام عليكم مطلوب مني في مصر فيش و تشبيه من السعودية - حيث عملت هناك لفترة و - انا مازلت هناك الآن فسأعمل فيش و تنشبيه من الرياض فاين اوثقة ؟ اظن يوثق من وزارة الخارجية السعودية في الرياض صح؟ لو صحيح اذا اين في الرياض؟ و اريد توثيق شهادات مدارس اولادي فاين توثق من سفارة مصر في الرياض ام في وزراة الخارجية السعودية بالرياض؟ جزاكم الله خير
  • أضف...