اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

قصتي مع كندا

Recommended Posts

آه يا باشا... هوّه ده الكلام :D

ويا ريت حتى تكبّر الصور عن كده... خللي إيديك فرطة شويّة... روجرز بتحاسب على الداونلود مش الأبلود :hi:

تعالي شوف الفضايح اللي بننزّلها في مواضيعنا أنا و د. الشامي :roseop:

بس ما قلتلناش برضه... فين الجامع ده؟!

:huh:

علي فكرة الجامع ده اتبني بفلوس الباكستانين و البنجل...الجامع ده امام اكبر مراكز لصيانة المعدات الثقيلة بس نسيت اسم الشارع...هوراونتاريو ستريت صح؟

http://www.youtube.com/watch?v=sqKEPqjuJkw...feature=related

Dumnezeu sa salveaza ROMANIA

لا اله الا الله

محمد رسول الله

http://www.notcanada.com/

كندا حلوة وكويسة...علي اد الباسبور.وشهادة..وشكرا...

رابط هذا التعليق

صحيح انا مش طبيب

لكن بافكر اغير الكاريير

تسجيل متابعه في الصف الاول

حبيبى جارى البحث عنك فى كل مكان فينك يا راجل يا عمى مش تنسانا من صورك الجميلة :roseop:

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

كندا دولة تابعة للتاج البريطاني ....قبل كندا كان اسمها British North America... من أكثر الدول المتقدمة عالميا ... أي لستة لاحسن الدول في أي مجال حتلاقي فيها كندا ... اقتصاد رعاية صحية تعليم إلخ ... تتكون من ١٠ مقاطعات بالاضافة إلي المناطق الشمالية ... توزيع السكان في كندا بيفكرني شوية بمصر ... في مصر الناس قاعدة حوالين نهر النيل و الكثافة بتقل لما نتجه بعيد عن النيل ... مصر حاجة و سبعين مليون منهم بتاع ٢٠ مليون في القاهرة الكبري ... كندا أغلب الناس ساكنة في الجنوب قرب الحدود مع أمريكا و الكثافة بتقل كلما اتجهنا شمالا .... كندا حاجة و تلاتين مليون منهم فوق ال-٣ مليون في تورنتو اللي حابتدي أتكلم عليها بعد ما أرد على الأسئلة

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

الأخوة الأفاضل ... أخوكم طبيب مصري مغترب في كندا حاليا

الصراحة ده أول يوم لي في المنتدى انما طلب مني حكاية قصتي كلها في كندا للاستفادة .... أرجو أن يتسع صدركم لي و بسم الله توكلنا على الله

اخونا د/ هشام اسجل اعجابى بك وبموضوعك الجميل وال انا كنت ابحث عنة من فترة كبيرة جدا انا اجد حد مصرى خاض التجربة بنفسة وعاشها ويكون عندة سعة صدر لطوفان الأسئلة التى لم اجد لها حتى الن جواب شافى من ناس كتير فاتمنى انك تساعدنا هنا من موقعك هذا وتكون عون لكن الناس وجعلة الله فى ميزان حسناتك.

ارجو انك مش تزعل اذا اكثرت عليك من الأسئلة خصوصا انى هطلوب اسئلة تكون اجابتها مفصلة

اخوك حازم احصائى اطفال فى السعودية :roseop: :hi:

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

احب اشكرك عالمجهود الرائع وان شاء الله كل الدكاترة بالذات هيستفيدوا منه ان شاء الله

انا طالب سنة 3 طب وناوي ان شاء الله لما اخلص اهاجر واشتغل طبيب في كندا

عاوز اعرف ممكن اعمل ايه من اول ما اخلص سنة 6 عشان ابقى طبيب ؟

وهتتكلف كام تقريباً كده ؟

وايه رايك في الزمالة البريطانية

ممكن اشتغل بيها في كندا من غير معادلة ؟

ويا ترى ايه التخصصات المطلوبة في كندا عشان نسستم نفسنا عليها من دلوقتي ( اخوك الصغير ناوي يبدا شغل كلينيكال واتفرج على حالات من الصيف الجاي ان شاء الله سواء بالواسطة عن طريق خالي مدير اكتر من مركز طبي عندنا في طنطا او في مستشفى الطوارئ )

ويا ترى مرتبات الوظايف الطبية في كندا زي ال fellows و النايب والاستشاري

وهل وظيفة الطبيب سهل كده احصل عليها ؟

وانا سمعت ان فيه ولايات بتقبل دكاترة من غير معادلة

الكلام ده صحيح ولا لأ

واسف على الاطالة ومعلش احنا ما بنصدق نلاقي طبيب يرد على استفسارتنا

وربنا يجعله في ميزان حسناتك

بص يا دكتورنا :roseop: ...

١- أول ما تخلص سنة سادسة و قبل ما تنسي المذاكرة تمتحن ال-MCCEE ... إن شاء الله ساعتها حتبقى في سنة الأمتياز و نسبيا فاضي ... بالنسبة للتكلفة أنا امتحنت الأمتحان من أكتر من سنتين و إنت لسه قدامك ٣ أو ٤ سنين ... وقتها يا عالم التكلفة حتبقي كام ...

٢- بالنسبة للزمالة البريطانية ... يمكن تقصر سكتك شوية في المعادلة و الدخول في السيستم بس لازم برضه تمتحن المعادلة .... رأيي الشخصي لو ابتديت سكة بريطانيا كمل فيها و ما تشتتش مجهودك

٣- أكتر تخصص مطلوب في كندا هو طب الأسرة (family medicine) ... انما فيه تخصصات مطلوبة برضه كتير ... التخدير مطلوب في الدنيا كلها مش بس كندا

٤- مرتبات الوظائف مختلفة جدا من مقاطعة للتانية و من مستشفي للتانية و من تخصص للتاني و بتتراوح من صفر زي fellowship عظم في تورنتو ( ما فيش مرتب خالص ... بيعتبروها فترة تدريبية تعليمية ) لاكتر من ١٠٠ ألف دولار في السنة ... fellowship عناية مركزه

٥- الحقيقة يا أخي الفاضل ما فيش حاجة في الدنيا ديه ليها قيمة بتبقى سهلة ... كل حاجة لازم نتعب علشانها و نكافح و ندفع تمنها من الجهد و الوقت و الفلوس ... و طبعا أولا و أخيرا توفيق ربنا

٦- على حد علمي ما فيش مقاطعة تنفع تكمل فيها من غير معادلة ... انما في مقاطعات زاي Newfoundland الطريق فيها أسهل لحاجتهم الشديدة للاطباء

ربنا يوفقك للخير إن شاء الله

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

و من صدمة إلي صدمة .... الفندق اللي حجزت فيه على النت طلع في ال-Boys Village و طلع إن ٢٠٠٥ ده العيد ال-٢٥ و لا الخمسين و لا هباب الطين بتاع استعراض مثلي الجنس ال-Pride parade ... و ناس جاية من أنحاء العالم كله علشان يشاركوا و يساندوا اقرانهم في كندا

طبعا مناظر ما أنزل الله بها من سلطان و أشكال يندي لها الجبين و أنا و المدام نازلين في قلب الأحداث ....احنا قولنا ما لناش عيش في البلد ديه و لازم نرجع .... بعد تفكير عقلاني اكتشفنا إن المجتمع ده من قيمه تقبل الاخر مهما كان و الحرية الشخصية ما دامت لم تتعدي على المصلحة العامة و التسامح مع الآخر .... ده كله حيضمن لينا شخصيا العيش في كندا من غير ما حد يتعرض لينا و لا لديانتنا و لا معتقداتنا و لا عاداتنا

الصدمة التالية بقي كانت الشغل

مسكين :roseop:

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

هاهاهاهاهاهاهاهاه :hysterical:

ما تنساش دول كمان (17 الزوار)

بصراحة يا د. الشامي... الراجل ده جوهرة ، وهيقاسمنا ف الزباين بتوعنا! :lol:

مش تسجيل متابعة المرّادي... ده تسجيل إعجاب واستمتاع ومخمخة wst::

كمّل يا راجل... لا فُضّ فوك bv:-

لا دة راح يسحب الجو كلة متابعين يا دكتور والله انا دوامى باقى لة 4 ساعات وولكن باين كدة ها اقوم اعمل كوز شاى على طريقة جناوى علشان اصح لك يا دكتور وشكلى ها أتهزء بكرة لانى هااكون نايم بس كلة يهون علشان خاطر كلامك الى زى الفل :roseop: :lol:

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

[... من أكثر الدول المتقدمة عالميا ... أي لستة لاحسن الدول في أي مجال حتلاقي فيها كندا ... اقتصاد رعاية صحية تعليم إلخ ...

علشان كده محبطة اوى من ساعة ما نزلت لستة الوظائفالجديدة........ كنت عايزة ولادى يتعلموا هناك :hysterical::roseop:

رابط هذا التعليق

أنا بحكم العادة باحط الصور في المنتديات صغيرة علشان فيه أخوة كتير بيخشوا ب-dial up انما ممكن أحط الصور أكبر لو عايزين

إيه رأيكم كده

هذا مسجد ISNA

أو

http://www.isnacanada.com/ Islamic Society of North America

و ده عندنا في مسيساجا

أي خدمه

رابط هذا التعليق

صحيح انا مش طبيب

لكن بافكر اغير الكاريير

تسجيل متابعه في الصف الاول

حبيبى جارى البحث عنك فى كل مكان فينك يا راجل يا عمى مش تنسانا من صورك الجميلة :hysterical:

أنا موجود أهو يا حازم

أنا بس مشغول بأجهز لموضوعي الجديد اللي هأكتسح بيه موضوعات دكاترتنا الكبار الشامي و التهامي و هشام

طايحين في المنتدى زي ما يكون مفيهوش مهندسين

ترقب "كندا التي أعيشها"

قريبا في الأسواق

رابط هذا التعليق

[... من أكثر الدول المتقدمة عالميا ... أي لستة لاحسن الدول في أي مجال حتلاقي فيها كندا ... اقتصاد رعاية صحية تعليم إلخ ...

علشان كده محبطة اوى من ساعة ما نزلت لستة الوظائفالجديدة........ كنت عايزة ولادى يتعلموا هناك :hysterical: :lol:

ليه محبطة...انتظري العام المقبل وان شاء الله تلاقيلك مكان في ارض الاحلام...وكل تأخيرة وفيها خيرة. :roseop:

لا اله الا الله

محمد رسول الله

رابط هذا التعليق

دكتورنا الغالي د/هشام

انا اخوك الصغير طالب في سنة سادسة اسكندرية

الاول ربنا يجزيك خير علي جهدك ووقتك

طموحي اني اهاجر لكندا

اول وقت ينفع اقدم فيه للهجرة هو بعد امتياز

يبقي اسافر بعد امتياز بسنة تقريبا ( حسب القانون الجديد)

السؤال

اخد المعادلة وبعدين اسافر ولا ممكن لو جالي هجرة يجيلي fellowship

مع ملاحظة اني مش هيكون بقي معايا شهادات لسة ( علشان المنافسة في ال fellowship )

وكمان ما ليش حاجة في مصر يعني قعدتي هتبقي تضييع وقت

يعني اقصد ينفع fellowship لدكتور صغير

ولو ماينفعش يبقي في حاجة تانية قريبة من الطب اشتغلها لغاية ما اعمل المعادلة ( medical assistant - medical rep)

ولو ما ينغعش فامتي ينفع اقدم علي النيابة (لازم اخلص المعادلة كلها ؟)

سؤال اخير : انا بحب النسا بس اعرف ان الاجهاض في كندا مسموح بيه وخايف اكون مضطر اعمله المعلومة دي صح ؟

وجزاكم الله خيرا

تم تعديل بواسطة احمد عبده
رابط هذا التعليق

علشان كده محبطة اوى من ساعة ما نزلت لستة الوظائفالجديدة........ كنت عايزة ولادى يتعلموا هناك :hysterical: :lol:

ليه محبطة...انتظري العام المقبل وان شاء الله تلاقيلك مكان في ارض الاحلام...وكل تأخيرة وفيها خيرة. :roseop:

مرسى لردك......

سبحان الله الخيرة فى ما اختار الله

بس مين يقدر يقول ان السنة الجاية الليسته هايكون ليه مكان فيها.........

انا بالنسبة لى كندا مكان متميز لتعليم ولادى ( حكاية ارض الاحلام دى هاتدخلنا فى مناقشات و خلافات مالهاش لازمه)

رابط هذا التعليق

الحمد لله كل يوم واحد طيب يطلعلنا بموضوع ينورلنا بيه سكة كندا

انا عندي سؤال واحد

لو انا طبيب اسنان وكنت اعمل في الجامعة ومعاي دكتوراه من اليابان في الgene therapy وانا عاوز اشتغل في البحوث ينفع بعد الحدوتة دية اشتغل في الجامعة في كندا

وربنا يكرمك

رابط هذا التعليق

مرسى لردك......

انا بالنسبة لى كندا مكان متميز لتعليم ولادى ( حكاية ارض الاحلام دى هاتدخلنا فى مناقشات و خلافات مالهاش لازمه)

السنة دي في مرحلةعدم توازن في نظام الهجرة لكندا..فيه ناس مقدمة فيدرال من ثمانية سنوات ولسة من شهور قليلة استلموا خطاب الكشف الطبي...فيه فايلات مكدسة مش عارفين يعملوا فيها ايه....ومش معقول كندا مش حتاخد دكاترة وعندنا عجز في الاطباء,,ومهندسين وكل يوم بيوصل كندا مهاجرين عايزين يسكنوا ويبنوا طرق او يصلحوا الطرق ايلي الملح والتلج بياكلوها,,وكيمائيين و مهندسين زراعيين و محاسبين..ومدرسين...وITو فنيين و ممرضين...عدد سكان كندا 33 مليون تقريبا عايزينوا يبقي 50 مليون علي عام 2050 ..وان شاء الرحمن كلامي حتفتكريه لما تشوفي قائمة الوظائف العام المقبل وتكون الازمة المالية فكت شوية و اوباما يكون عمل الواجب في العراق...النهاردة سعر لتر البنرين 82.4 وده يعتبر بشائر الخير...استبشري خيرا و مافيش اسرع من الايام ايلي حتثبتلك صحة كلامي...حكمتك يارب.

لا اله الا الله

محمد رسول الله

رابط هذا التعليق

مرسى لردك......

السنة دي في مرحلةعدم توازن في نظام الهجرة لكندا..فيه ناس مقدمة فيدرال من ثمانية سنوات ولسة من شهور قليلة استلموا خطاب الكشف الطبي...فيه فايلات مكدسة مش عارفين يعملوا فيها ايه....ومش معقول كندا مش حتاخد دكاترة وعندنا عجز في الاطباء,,ومهندسين وكل يوم بيوصل كندا مهاجرين عايزين يسكنوا ويبنوا طرق او يصلحوا الطرق ايلي الملح والتلج بياكلوها,,وكيمائيين و مهندسين زراعيين و محاسبين..ومدرسين...وITو فنيين و ممرضين...عدد سكان كندا 33 مليون تقريبا عايزينوا يبقي 50 مليون علي عام 2050 ..وان شاء الرحمن كلامي حتفتكريه لما تشوفي قائمة الوظائف العام المقبل وتكون الازمة المالية فكت شوية و اوباما يكون عمل الواجب في العراق...النهاردة سعر لتر البنرين 82.4 وده يعتبر بشائر الخير...استبشري خيرا و مافيش اسرع من الايام ايلي حتثبتلك صحة كلامي...حكمتك يارب.

ربنا يبارك فيك و يبشرك دائما بالخير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

شكرا لك يل د هشام على الموضوع القييم

الف شكر على المجهود الطيب ولمعلومات

بخصوص موضوع المعادلة.. هل يلزم اجتياز اختبار لتقييم اللغة ( زى ايليتس مثلا) حتى تكون موهلا لدخول المعادلة (انا كميائى)

رابط هذا التعليق

احب اشكرك عالمجهود الرائع وان شاء الله كل الدكاترة بالذات هيستفيدوا منه ان شاء الله

انا طالب سنة 3 طب وناوي ان شاء الله لما اخلص اهاجر واشتغل طبيب في كندا

عاوز اعرف ممكن اعمل ايه من اول ما اخلص سنة 6 عشان ابقى طبيب ؟

وهتتكلف كام تقريباً كده ؟

وايه رايك في الزمالة البريطانية

ممكن اشتغل بيها في كندا من غير معادلة ؟

ويا ترى ايه التخصصات المطلوبة في كندا عشان نسستم نفسنا عليها من دلوقتي ( اخوك الصغير ناوي يبدا شغل كلينيكال واتفرج على حالات من الصيف الجاي ان شاء الله سواء بالواسطة عن طريق خالي مدير اكتر من مركز طبي عندنا في طنطا او في مستشفى الطوارئ )

ويا ترى مرتبات الوظايف الطبية في كندا زي ال fellows و النايب والاستشاري

وهل وظيفة الطبيب سهل كده احصل عليها ؟

وانا سمعت ان فيه ولايات بتقبل دكاترة من غير معادلة

الكلام ده صحيح ولا لأ

واسف على الاطالة ومعلش احنا ما بنصدق نلاقي طبيب يرد على استفسارتنا

وربنا يجعله في ميزان حسناتك

بص يا دكتورنا :hysterical: ...

١- أول ما تخلص سنة سادسة و قبل ما تنسي المذاكرة تمتحن ال-MCCEE ... إن شاء الله ساعتها حتبقى في سنة الأمتياز و نسبيا فاضي ... بالنسبة للتكلفة أنا امتحنت الأمتحان من أكتر من سنتين و إنت لسه قدامك ٣ أو ٤ سنين ... وقتها يا عالم التكلفة حتبقي كام ...

٢- بالنسبة للزمالة البريطانية ... يمكن تقصر سكتك شوية في المعادلة و الدخول في السيستم بس لازم برضه تمتحن المعادلة .... رأيي الشخصي لو ابتديت سكة بريطانيا كمل فيها و ما تشتتش مجهودك

٣- أكتر تخصص مطلوب في كندا هو طب الأسرة (family medicine) ... انما فيه تخصصات مطلوبة برضه كتير ... التخدير مطلوب في الدنيا كلها مش بس كندا

٤- مرتبات الوظائف مختلفة جدا من مقاطعة للتانية و من مستشفي للتانية و من تخصص للتاني و بتتراوح من صفر زي fellowship عظم في تورنتو ( ما فيش مرتب خالص ... بيعتبروها فترة تدريبية تعليمية ) لاكتر من ١٠٠ ألف دولار في السنة ... fellowship عناية مركزه

٥- الحقيقة يا أخي الفاضل ما فيش حاجة في الدنيا ديه ليها قيمة بتبقى سهلة ... كل حاجة لازم نتعب علشانها و نكافح و ندفع تمنها من الجهد و الوقت و الفلوس ... و طبعا أولا و أخيرا توفيق ربنا

٦- على حد علمي ما فيش مقاطعة تنفع تكمل فيها من غير معادلة ... انما في مقاطعات زاي Newfoundland الطريق فيها أسهل لحاجتهم الشديدة للاطباء

ربنا يوفقك للخير إن شاء الله

تسجيل متابعة...

لا اله الا الله

محمد رسول الله

رابط هذا التعليق

اهلا يا دكتور هشام شرفتنا فعلا

موضوع جميل جدا

انا كنت فعلا كتبت موضوع عن ال fellowship بس ماحدش تجاوب مع الموضوع

كان ليا تساؤل في موضوع معين ... هل لو اخدت زمالة الكليه الملكيه البريطانيه ده ممكن يكون كويس و يساعدني اني اخد position كنائب بعد ما انتهي من المعادله ؟

السؤال التاني : ايه اللي ساعدك انك تحصل ال fellowship ؟ هل كان للدكتوراه دور في الموضوع ده ؟

انا كنت كتبت المشاركه دي بس اعتقد انها تاهت في وسط الكلام اللي في الموضوع

و مره تانيه شكرا لتعاونك و مساعدتك لينا الصراحه حضرتك قمه في الاخلاق و الذوق الواحد سعيد انه لسه بيلاقي ناس هاجرت و تعبت و مستعده تحكي عن تجربتها بالاسلوب اللي بتعمله

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...