اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

قصتي مع كندا

Recommended Posts

اسلوب كلامك جميل يا د.هشام

و ربنا يوفقك .

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

أول مرحلة هي القضاء على نظام مبارك

رابط هذا التعليق

دكتور المنصورة في قمة البشاشة و الذوق .... على طول بيساعدني و بينصحني ....

ثـُكراً ... ثـُكراً tnk::

سمعت ان الدكتور ده اصوله اسكندرانية

:hi:

كن كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة )

رابط هذا التعليق

د التهامي العفو يا سيدي الفاضل ... أهل المنصورة الكرام مش محتاجين شهادة من العبد لله ... ربنا يكرمهم و يكرمك

"شاب مصري " باشا .... شكرا لاطرائك و لك بمثل ما دعيت لي و أكتر

د الشامي .... دكتور المنصورة فعلا كانت ليه أصول اسكندرانية tnk:: ....الله يمسيه بالخير و يوفقه إن شاء الله

أسمحولي بفاصل و حاكمل التجربة في أقرب فرصة إن شاء الله

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

الله ينور يادكتورنا اية الجمال دة. واية ياعم الدكتور تهامي باشا الناس الجامدة دية. ايوة كدة خللوا الواحد يحس كدة انة انشاء الله لما يروح تورونتو يبقى لية عزوة من الناس المحترمة هناك.

تسجيل متابعة واعجاب.

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

الأخوة الأفاضل ... أخوكم طبيب مصري مغترب في كندا حاليا

الصراحة ده أول يوم لي في المنتدى انما طلب مني حكاية قصتي كلها في كندا للاستفادة .... أرجو أن يتسع صدركم لي و بسم الله توكلنا على الله

يا اهلا وسهلا يا فندم نورت المنتدي

تسجيل متابعه

اخوك د/ بريكانديان

أنا كنت مقرر اني ما أسافرش دولة عربية و اني أسافر دولة متقدمة اكمل فيها دراستي .....لازم طبعا تكون بتتكلم انجليزي مع استبعاد أمريكا و أستراليا .... فاضلت ما بين عرضين كندا و انجلترا و اخترت كندا .

اختيار سليم ان شاء الله

أسمحولي بفاصل و حاكمل التجربة في أقرب فرصة إن شاء الله

مستنين يادكتور ############ تجربتك سماعها مهم ربنا يجعل عملك هذا في ميزان حسناتك ان شاء الله.

تم تعديل بواسطة precanadian
رابط هذا التعليق

دكتور المنصورة في قمة البشاشة و الذوق .... على طول بيساعدني و بينصحني ....

ثـُكراً ... ثـُكراً tnk::

سمعت ان الدكتور ده اصوله اسكندرانية

:hi:

اكيد...علشان كده انا متابع الكصة :roseop: ...ون شاء الله حنصرك وكندا جميلة علشان خاطرك يابوسكندر...بس لو مطلعتش ابو اسكندر ماتزعلشي مني. :blink: :wub: :lol: :hi:

http://www.youtube.com/watch?v=sqKEPqjuJkw...feature=related

Dumnezeu sa salveaza ROMANIA

لا اله الا الله

محمد رسول الله

http://www.notcanada.com/

كندا حلوة وكويسة...علي اد الباسبور.وشهادة..وشكرا...

رابط هذا التعليق

أهلا وسهلا يا دكتور

متابعين مع حضرتك وربنا ييسر لك امروك دائما إن شاء الله

رباه إن لم اكن أهلا لبلوغ رحمتك *** فإن رحمتك أهلا لتبلغني

لأنها وسعت كلّ شيء

رابط هذا التعليق

انا جيت اهه و بسجل متابعة ............ منور المحاورات يا دكتور هشام

و ربنا يبارك فيك و في صحتك .............

متابعيييييييييييييييييييين ( واخد بالك يا ابيه الشامي tnk:: )

رابط هذا التعليق

ألف شكر لجميع الأخوة الأفاضل على الترحيب و كلمات الأطراء الرقيقة .... متابعتكم تشرفني و تسعدني

حتى هذا الجزء من تجربتي أبرز النقط التي أود أن أعيرها اهتماما هي

- قرار الهجرة قرار شخصي بحت ... لابد أن يتخذه المرء وفقا لما يراه و القرار في حد ذاته قد يكون صحيحا و لكن ما يترتب عليه من تجارب قد تكلل بالنجاح أو بالفشل لا قدر الله

- من الأفضل دائما استقصاء المعلومات و البحث عن الأمور بدلا من المجازفة .... كما أشرت سابقا أنا صادفت بعض التأخير في مشواري في كندا و جزء كبير من الأسباب ترجع لجهلي بطبيعة الأمور و ميل بعض من قابلتهم من المصريين إلي اخفاء الحقائق

- أول فترة في الهجرة دائما ما تكون صعبة .... في جميع النواحي ... الصبر و الجلد و وجود شريكة حياه متفهمة و مساندة تسهل الأمور إلي حد بعيد

- التأقلم مع الحياة الجديدة يتطلب وقتا كبيرا .... في بعض الأحيان العمر كله .....ليس المطلوب التصبغ الكامل بالشخصية الجديدة و لكن المطلوب هو التفهم و التأقلم مع الحفاظ على الدين أولا و الهوية ثانيا .... مسألة الهوية تلك قد يطول الحديث عنها مما لا يسمح به هذا المقال و لذلك سأتركها جانبا الآن

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

تنور المنتدا اخي علي حسب ضني اول اخت من اخواتك في الاسلام وكذالك من تونس الخضراء ترحب بوجودك ,اتمنا لك التوفيق وتحلي بصبر علي اخوانك

دعاء سجود التلاوة

سجد وجهي للذي خلقه وشق سمعه وبصره بحوله وقوته (فتبارك الله أحسن الخلقين)

اللهم اكتب لي بها عندك أجرا وضع عني بها وزرا واجعلها لي عندك ذخرا وتقبلها مني كما تقبلتها من عبدك داود ..

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا يا أختي الفاضلة بارك الله فيكي ....نرجع لسرد التجربة

بعد الفترة الأولانية الدنيا بقت أحسن كتير و الناس ابتدت تثق فيا في الشغل و ابتديت أعرف حاجات مهمة ... أقرب جامع ... جزار حلال ...بقال بيبيع جبنة رومي (كانت فارقة معايا قوي مش عارف ليه tnk:: ) ...

الغلطة بقى اني فوت ميعاد أول أمتحان و ديه أخرت مشواري حوالي ٦ شهور ....ال-MCCEE .... أو اختصارا ال-EE evaluating exam ....و ده أمتحان أولي يخضع له كل الأطباء المتخرجين خارج كندا و يعتبر أول خطوة في سكة المعادلة ... الأمتحان على هيئة MCQs .... ورقتين من ٩ إلي ٤ على ما أتذكر بينهما ساعة راحة .... الأمتحان في جميع مجالات الطب ....مصدر المذاكرة الأساسي Toronto Notes و الاهم حل الأسئلة .... فيه اسئلة موجودة على النت .... فيه اسئلة بتتباع في محلات التصوير اللي حوالين الجامعة (جامعة تورونتو ) .... و فيه اسئلة مع ناس.... و منهم أعضاء الجالية المصرية بس دول ايدك منهم و القبر..... مش حيدوك الاسئلة لغرض ما في نفوسهم.... ما علينا ..... نفس الكلام ده ينطبق على ال-MCCQ1 أو اختصارا ال-qualifying exam بس ده بقى بتحله على شاشة كمبيوتر و كل عدد معين من الأجابات بتدوس enter و ما بتقدرش ترجع لاجاباتك تاني

الفرق الاساسي برضه إن ال-EE أمتحان للمغتربين و المهاجرين و دول منهم كتير مش مستعدين كفاية للامتحان فسهل نسبيا النجاح فيه أما ال-Q1 أمتحان لكل طلبة الطب في كندا .... و دول وحوش بجد ....أغلبهم داخل الطب بقرض محترم من البنك و متغرب أو متغربة عن أهلهم و ما عندهمش أي استعداد يضيعوا دقيقة من حياتهم .....ده سبب من أسباب إن ال-Q1 صعب النجاح فيه .... فيه ناس بتعدي من أول مرة ...مش مستحيل يعني بس العبد لله ما نجحش غير تاني مرة و ديه أخرتني سنة بحالها و التأخير ده كان بسبب الجهة المسئولة عن استيعاب الأطباء المهجرين ال-IMG المعروفة حاليا باسم CEHPEA

و للحديث بقية باذن الرحمن

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

من الأفضل دائما استقصاء المعلومات و البحث عن الأمور بدلا من المجازفة .... كما أشرت سابقا أنا صادفت بعض التأخير في مشواري في كندا و جزء كبير من الأسباب ترجع لجهلي بطبيعة الأمور و ميل بعض من قابلتهم من المصريين إلي اخفاء الحقائق

الله ينور عليك يادكتور تسلم ايدك على المعلومات الممتازة دية. ربنا يحفظك ويخليك لاولادك.

وعجبتني اوي اوي كلمتك اللي هية ( ميل بعض من المصريين) عشان الحقيقة انا مابحبش اطلاقا التعميم. كل حتة فيها الكويس والوحش. والدليل القاطع جدا على كدة وجودك معانا. والنصايح التي لاتقدر بمال اللي اخدناها من اعضاء المنتدى المصريين الافاضل اللي عايشين في كندا زيك. المصريين الكنديين اللي بياخدو من وقتهم الغالي هناك وقت عشان يساعدو فية اخواتهم المصريين اللي ناويين على الهجرة. مع احترامي وحبي الشديد لكل الوطن العربي بس مصر تكسب. تحياتي.

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

صباح الخير

على فكرة انا متابع الموضوع من الاول ويارايت كل الا عنده تجربة يشرحها علشان كلنا نستفيد منكم وعلى فكرة لما يكون عندى تجربة زيكم اوعدكم اشرحها بس لما اسافر الاول

مانجو

رابط هذا التعليق

يا اهلا يا دكتور نورت......

و ان شاء الله فى اقرب فرصه هنبحث الصلة بين الطب و الدراما. wst:: ......

يعنى اكيد فيه حاجة بتربط بين كتاب المحاورات...... د. الشامى......د. التهامى .....و كمان اخيرا د.هشام .....و الكتاب الاطباء clp:: يوسف ادريس...... علاء

الاسوانى......لميس جابر...... و بين الكتابة و الدراما

ملحوظة : عاجبنى اوى تقطيع الحلقات..... wst:: شغل مسلسلات بجد

متابعيين يا دكتور :closedeyes:

رابط هذا التعليق

فوت ميعاد أول أمتحان و ديه أخرت مشواري حوالي ٦ شهور ....ال-MCCEE
و ديه أخرتني سنة بحالها

لو سمحت يا دكتور : الطبيب المهاجر الجديد ايه الشغل الي ممكن يشتغله لو كان معه بكالوريوس او ماجستير او دكتوراه او زماله بريطانيه الي ان ينهي امتحان EE & QE . يعني ازاي الواحد يصرف علي نفسه لمده سنتين علي الاقل؟

فيه اسئلة بتتباع في محلات التصوير اللي حوالين الجامعة (جامعة تورونتو )

لو الاسئله دي مهمه ومن امتحانات سابقه كيف الحصول عليها قبل الذهاب لكندا؟

يعني بس العبد لله ما نجحش غير تاني مرة و ديه أخرتني سنة بحالها و التأخير ده كان بسبب الجهة المسئولة عن استيعاب الأطباء المهجرين ال-IMG المعروفة حاليا باسم CEHPEA

ما هي علاقه CEHPEA ودخولك امتحان Q1 ?############

اشكرك اخي الفاضل حقيقه المنتدي كان ينقصه خبرات وتجارب حقيقيه لطبيب بدأ هذه الرحله وعاشها بحلوها ومرها . سبحان الله الذي جمعنا في هذا المنتدي ### ربنا ييسر لك امورك وينور لك طريقك .

رابط هذا التعليق

الموضوع دا

http://www.dvd4arab.com/showthread.php?t=885003

احد اخواننا هنا اشار اليه

هو ملخصه انه دكتور مصري خريج المنصورة (تبع التهامي بك) وهاجر كندا ودخل في دوامة المعادلات ومحاولة الحصول على عمل الخ

لحد ما زهق ويأس وتأكد ان الحصول على وظيفة طبيب في كندا لشخص درس الطب خارج كندا هو امر صعب جدا جدا جدا

وقرر التوجه للولايات المتحدة وربنا كرمه هناك وخد نيابة عصبية وشغال الحمدلله

(لو حضرتك حبيت تتصفح الموضوع اقرأ مشاركات صاحب التوبيك فقط توفيرا للوقت)

اتمنى يكون مفيد للاخوة

وياريت تعليقك حضرتك على التجربة دا يا دكتور هشام

شكرا

تم تعديل بواسطة شاب مصري

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

أول مرحلة هي القضاء على نظام مبارك

رابط هذا التعليق

اهلا و سهلا يا دكتور هشام و انا متابع موضوعك الروعه و بصراحة انت انسان محترم

يا ريت تكمل لنا المسلسل علشان كلنا متشوقين لباقي القصة و كلنا اذان صغية :closedeyes: clp:: wst::

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...