اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

صباح الخير يا سعودية

Recommended Posts

السلام عليكم

انا مهندس شغال فى مجموعه سعد بالخبر بقالى سنتين ونص تقريبا وواخد سكن عزاب بمدينه الخبر مشاركه ومطلوب شخص تالت على شارع البيبسى اكيد معروفه المنطقه دى .بصراحه الشقه لقطه ومش عايز اسيبها بس للاسف التالت معانا مشى وهتبقا غاليه على اتنين بس.لو حد عايز سكن شير راقى ونضيف ورخيص ياريت تكلمنى للتفاصيل برجاء الاتصال :0544129135 الشقه عباره عن تلات غرف وصاله ومطبخ وحمام انا شاكر ليكم جداااا والدال على الخير كفاعله

نصيب الفرد فى السنه 7500 ريال والدفع كل ست شهور

يعنى 620 ريال فى الشهر

م/محمود نصر

سعد للتجاره والمقاولات

رابط هذا التعليق

• بعد 5 أسابيع...
  • الردود 754
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

سؤال لو سمحتوا يا جماعة

انا كنت عملت رخصة فى السعودية ولسه فيها مدة طويلة وبعد 3 سنين مع الشركة قدمت استقالتى واخدت نهائى منهم وكنت ناوى ارجع على عرض احسن

ودلوقتى ماشى فى الاجراءات

لما اخدت نهائى الشركة اخدت منى اصل الرخصة لانها كانت المتكفلة بمصاريفها بس انا اخدت صورة منها

دلوقتى انا لو رجعت على شركة تانية باقامة جديدة هل ااقدر اطلع الرخصة برقم اقامة جديد بالصورة ال معايا ولا لازم اعمل الاجراءات من الاول تانى ؟

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ (155)

الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ (156)

أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ (157)

سورة البقرة

رابط هذا التعليق

سؤال لو سمحتوا يا جماعة

انا كنت عملت رخصة فى السعودية ولسه فيها مدة طويلة وبعد 3 سنين مع الشركة قدمت استقالتى واخدت نهائى منهم وكنت ناوى ارجع على عرض احسن

لما اخدت نهائى الشركة اخدت منى اصل الرخصة لانها كانت المتكفلة بمصاريفها بس انا اخدت صورة منها

دلوقتى انا لو رجعت على شركة تانية باقامة جديدة هل ااقدر اطلع الرخصة برقم اقامة جديد بالصورة ال معايا ولا لازم اعمل الاجراءات من الاول تانى ؟

لأ عادي تطلع بدل فاقد بدل ما تبلغ عن فقدان الرخصة دي

بس خلي بالك هاتبقى مدة الرخصة الجديدة هي المدة المتبقية في القديمة

يعني لو كان فاضل فيها سنة يبقى هايطلعوا لك واحده بسنة أو تدفع رسوم زيادة وتزود المدة

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

سؤال لو سمحتوا يا جماعة

لأ عادي تطلع بدل فاقد بدل ما تبلغ عن فقدان الرخصة دي

بس خلي بالك هاتبقى مدة الرخصة الجديدة هي المدة المتبقية في القديمة

يعني لو كان فاضل فيها سنة يبقى هايطلعوا لك واحده بسنة أو تدفع رسوم زيادة وتزود المدة

شكرا لرد حضرتك يا استاذ سى السيد

بس فيه اعضاء افاضل قالولى فىه ورقة اسمها تعديل بيانات ب 200 ريال باعملها فى المرور وباخد الجديدة وانا واقف

انا اظن ان موضوع بدل فاقد ده هيبقى صعب شوية علشان حضرتك عارف ان رقم الرخصة هو نفسه رقم الاقامة ال انا سلمتها وانا خارج نهائى

وبالنسبة للرخصة هى باقى فيها سبع سنين

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ (155)

الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ (156)

أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ (157)

سورة البقرة

رابط هذا التعليق

سؤال لو سمحتوا يا جماعة

الاخ الفاضل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لو انت جاي الرياض تروح دله الا في التخصصي بصوره الجواز والاقامه وياريت يكون معاك صورة الرخصه القديمه علي فكره في الان اختبار مستوي علشان تغير الرخصه بتخالص منها وبيحولك علي شباك لان رخصه القديمه ساريه بيعدل لك البيانات وتدفع معرفش كم وتخد الرخصه كل الوقت ده مش هيكمل ان شاء الله ساعه ويكون معاك الرخصه الجديده ان شاء الله

رابط هذا التعليق

سؤال لو سمحتوا يا جماعة

الاخ الفاضل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لو انت جاي الرياض تروح دله الا في التخصصي بصوره الجواز والاقامه وياريت يكون معاك صورة الرخصه القديمه علي فكره في الان اختبار مستوي علشان تغير الرخصه بتخالص منها وبيحولك علي شباك لان رخصه القديمه ساريه بيعدل لك البيانات وتدفع معرفش كم وتخد الرخصه كل الوقت ده مش هيكمل ان شاء الله ساعه ويكون معاك الرخصه الجديده ان شاء الله

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

شكرا لرد حضرتك يا استاذ خالد

انا فعلا جى على الرياض 7-10-2011 ان شاء الله بس هافضل فيها حوالى عشر ايام بس وبعدين الشغل فى جدة ان شاء الله

وطبعا الاقامة مش هتلحق تطلع فى العشر ايام دول

يبقى كده تقريبا الحكاية دى هاعملها فى جدة

صح؟

سورة البقرة

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

تحذير

من هيئة الدفاع المدني بالمنطقة الشرقية

حدث تسرب لمواد كيميائية مهيجة للجهاز التنفسي و حفاظا على سلامة الجميع تقرر تعليق الدراسة اليوم الأربعاء بأحياء اسكان الدمام - الناصرية - حي الخالدية الأولى و الثانية - حي الخطوط الحديدية - حي الريان - حي الجامعيين - حي المريكبات - حي الروضة

و على ساكني هذه الأحياء البقاء داخل المنازل و الأماكن المغلقة مع قفل الأبواب و النوافذ

ده نص بعث لي الآن من الدفاع المدني على الموبايل

سبحان الله و بحمده عدد خلقه و رضا نفسه و زنة عرشه و مداد كلماته

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك و عظيم سلطانك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ياشاب انا مهنتي محاسب عام وعايز اعمل استقدام لكن اقامتي الرياض وانا مقيم في جدة

هل لازم اعمل الاستقدام من الرياض ولا ممكن من جدة ؟؟ وكمان عقد الزواج موثق من الخارجية المصرية لازم الملحق الثقافي في مصر ولا لاء ؟؟

ياريت حد يفيدني في الموضوع ده

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله انا يا جماعه بنت ومعلش لو دخلت في محاوراتكم بس اني عندي اسئله وعوزه اعرفلها اجابات لو مكنش يديقكم انا خطيبي سافر ع عقد عامل بناء وهو طبيب بيطري واشتغل وطلع عينو هناك فشركات ادويه والحمد لله ربنا كرمو بشركه كويسه بس مش عارف يشتغل غير لما ينقل عليها هي نظامها كده المشكله ان هو داخل السعوديه في 12-12-2009 مش عارفه يتحسبلو سنتين من اول يوم دخل فيه السعوديه ولا من اول يوم نزلتلو في الاقامه المهم هو راح لمعقب والراجل عمال يمطوح فيه بقالو 3 شهور لانو عاوز يغير مهنتو لاخصائي تسويق وعاوز ينقل كفاله والشركه دي كفالتها ع وكيل اسمو الحياه ياتري الراجل ده بيستهبل وهينقلو ولا هو عاوز ايه وهو طالب منو 16 الف ريال وياريتو بينجز هو في جده ياريت تفيدوني شكرا ليكم يا اخواني

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله انا يا جماعه بنت ومعلش لو دخلت في محاوراتكم بس اني عندي اسئله وعوزه اعرفلها اجابات لو مكنش يديقكم انا خطيبي سافر ع عقد عامل بناء وهو طبيب بيطري واشتغل وطلع عينو هناك فشركات ادويه والحمد لله ربنا كرمو بشركه كويسه بس مش عارف يشتغل غير لما ينقل عليها هي نظامها كده المشكله ان هو داخل السعوديه في 12-12-2009 مش عارفه يتحسبلو سنتين من اول يوم دخل فيه السعوديه ولا من اول يوم نزلتلو في الاقامه المهم هو راح لمعقب والراجل عمال يمطوح فيه بقالو 3 شهور لانو عاوز يغير مهنتو لاخصائي تسويق وعاوز ينقل كفاله والشركه دي كفالتها ع وكيل اسمو الحياه ياتري الراجل ده بيستهبل وهينقلو ولا هو عاوز ايه وهو طالب منو 16 الف ريال وياريتو بينجز هو في جده ياريت تفيدوني شكرا ليكم يا اخواني

ما فهمتش بصراحة ؟

يعني المعقب عاوز منه 16 ألف وينقل له كفالة ؟

إزاي تيجي دي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

اه هو عاوز 16 الف ريال عشان ينقلو كفاله لانو لسه متمش سنتين وكمان عشان يغيرلو المهنه وياريتو عارف يعمل حاجه ده بقالو 3 شهور فالليله دي والله واعصابنا تعبت خالص بجداوي ومش عارفه يارب تفيدوني هو يعمل ايه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ياشباب كنت عايز اعرف اذا فى حد مجرب شركه شحن كويسه من الباب الى الباب من الخبر او الدمام الى مصر...وعايز اعرف يتكلف اد ايه شحن تلفزيون ال سى دى 40 بوصه ؟وهل هيكون فى جمارك؟ولو فى هتكون كام؟

رابط هذا التعليق

لماذا تم تحويل توزيع سكر الاسرة من السعودية الى مصر ؟< ">تحذير رسمي من مصدر موثوق في شركة ارامكو السعودية رويتز. نيويورك :تم الكشف المادة البيضاء التي في حبوب سكر الأسرة الذي يتم غسله بالشبه حتى يصبح ناصع البياض ثم يضاف له لون صناعي مشتق من مادة كيميائية موجودة في الصابون وهذا المادة تؤدي إلى ظهور حبوب بيضاء في الجسم على المدى الطويل اذا تم أكلها مباشرة , ومما تؤدي في المستقبل إلى سرطان القولون , وتم فحص عينات من (سكر الأسرة ) في معامل في مدينة نيويورك من قبل كيميائيين مختصين وقد تم فحصه أيضاً في لندن في معامل جيتأوي للفحص الكيميائي واتفقوا جميعاً على خطورة هذا المادة المضرة في هذا السكر , وقد أرسل تقرير بعد ذلك إلى الشركة وقد قامت بالكتمان عن الخبر , فأرجوا من الجميع في المملكة العربية السعودية من الحذر من شراء منتج ( سكر الأسرة )<BR : auto; -سكر الأسرة "السكر الذي يملأ اعلانات التليفزيون لا تشتريه .هذا النوع من السكر يحتوي على مادة مبيضة تجعله أبيض ناصع وهذه المادة مشتقة من مادة صناعية هى نفس المادة المضافة للصابون . وقد أكد علماء الكيمياء خطورة هذه المادة على مستعمليها على المدى الطويل حيث تسبب والعياذ بالله ( سرطان القولون ) وقد تم تحليل هذه المادة فى مختبرات ومعامل نيويورك ولندن . وقد تم ارسال تقرير بالنتيجة الى الشركة المصنعة لهذا السكر فما كان منها الا ان تجاهلت الأمر

من الفيس بوك ولا اعلم مدي صحته لكن الحرص واجب

تم تعديل بواسطة ozoozo

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ياشباب كنت عايز اعرف اذا فى حد مجرب شركه شحن كويسه من الباب الى الباب من الخبر او الدمام الى مصر...وعايز اعرف يتكلف اد ايه شحن تلفزيون ال سى دى 40 بوصه ؟وهل هيكون فى جمارك؟ولو فى هتكون كام؟

تم تعديل بواسطة Nileman
رابط هذا التعليق

لماذا تم تحويل توزيع سكر الاسرة من السعودية الى مصر ؟< ">تحذير رسمي من مصدر موثوق في شركة ارامكو السعودية رويتز. نيويورك :تم الكشف المادة البيضاء التي في حبوب سكر الأسرة الذي يتم غسله بالشبه حتى يصبح ناصع البياض ثم يضاف له لون صناعي مشتق من مادة كيميائية موجودة في الصابون وهذا المادة تؤدي إلى ظهور حبوب بيضاء في الجسم على المدى الطويل اذا تم أكلها مباشرة , ومما تؤدي في المستقبل إلى سرطان القولون , وتم فحص عينات من (سكر الأسرة ) في معامل في مدينة نيويورك من قبل كيميائيين مختصين وقد تم فحصه أيضاً في لندن في معامل جيتأوي للفحص الكيميائي واتفقوا جميعاً على خطورة هذا المادة المضرة في هذا السكر , وقد أرسل تقرير بعد ذلك إلى الشركة وقد قامت بالكتمان عن الخبر , فأرجوا من الجميع في المملكة العربية السعودية من الحذر من شراء منتج ( سكر الأسرة )<BR : auto; -سكر الأسرة "السكر الذي يملأ اعلانات التليفزيون لا تشتريه .هذا النوع من السكر يحتوي على مادة مبيضة تجعله أبيض ناصع وهذه المادة مشتقة من مادة صناعية هى نفس المادة المضافة للصابون . وقد أكد علماء الكيمياء خطورة هذه المادة على مستعمليها على المدى الطويل حيث تسبب والعياذ بالله ( سرطان القولون ) وقد تم تحليل هذه المادة فى مختبرات ومعامل نيويورك ولندن . وقد تم ارسال تقرير بالنتيجة الى الشركة المصنعة لهذا السكر فما كان منها الا ان تجاهلت الأمر

من الفيس بوك ولا اعلم مدي صحته لكن الحرص واجب

سكر الأسرة له مصنع بمدينة السويس يعمل منذ أكثر من سنتين

أي ان السكر الموجود بمصر صناعة مصرية

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

السلام عليكم علي كل الموجودين والغير موجودين

حد عنده اي معلومات عن فتح قبول طلبات الزيارات العائلية انا سمعت انها علي اول السنة الهجرية الجديدة

رجاء اللي قدم علي طلب زيارة واتقبل ياريت يرد ويقلنا علشان نلحق نقدم انا مقدم لحد دلوقتي 3 مرات من شهر رمضان لحد بعد موسم الحج وباردو متقبلش الطلب

رابط هذا التعليق

السلام عليكم وعلي كل الموجودين حد عندة اي معلومة عن قبول طلبات الزيارات العائلية

انا صديقي راح وسئل في مكتب الاستقدام وقال انها هتفتح اول السنة الملادية الجديدة

برجاء الرد لو حد قدم علي طلب زيارة يرد علينا علشان نلحق نقدم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم وعلي كل الموجودين حد عندة اي معلومة عن قبول طلبات الزيارات العائلية

انا صديقي راح وسئل في مكتب الاستقدام وقال انها هتفتح اول السنة الملادية الجديدة

برجاء الرد لو حد قدم علي طلب زيارة يرد علينا علشان نلحق نقدم

الزياره شغاله عادي جداااااااااا بس لمهن معينه

تم تعديل بواسطة خالد شحاته
رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

السلام عليكم

انا اقامتى من الرياض لكن مقيم بجدة

حاولت اعمل استقدام من الرياض العام الماضى واترفض بسبب انى مغير مهنة قلت خلاص اروح اليوم اشوف فى جدة يمكن يتقبل لانهم فتحوا تعديل المهنة

وذهبت الصباح للاستقدام بجدة وتم رفضه ولله الحمد ايضا بسبب انى من الرياض قلت له انا معى خطاب عمل من الشركة لعمل دراسة جدوى بالمنطقة الغربية قالى ما لينا دخل المهم خدت بعضى ومشيت ولاقيت اتنين زيى مغيرين مهنة بس على النظام الجديد وايضا تم رفض الاستقدام طيب فاتحين ليه تعديل المهن ؟؟ للم شويه ملايين كده عالماشى من الغلابة

وبالنسبة للزيارة العائلية كنت قدمت عليها من النت ووثقت الورق من الغرفة التجارية والغريب تانى يوم الاقى الموافقة على الزيارة العائليه قلت طيب مش هجيب حد زيارة تانى لانى زهقت وعندى اولاد داخلين المدرسة ولازم اشوف الاستقدام

حد جرب موضوع الاستقدام بعد تعديل مهنته ؟؟ يا ريت الرد سريعا ولكم الشكر والاحترام

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

السلام عليكم

ياشبااااااااااب انا مهنتى عامل معمارى

و خريج حقوق

ايه افضل مهنه اغير عليها علشان اعمل زياره لولدى ووالدتى و اسيب البلد دى و ارجع مصر بقى

غير مصرح بالإعلانات

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...