اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

صباح الخير يا سعودية

Recommended Posts

ارجو توضيح كيف يتم حساب نهاية الخدمة فى الشركات الخاصة حيث انني اعمل منذ 15 سنة

نص شهر عن كل سنة خلال الخمس سنين الاولي .. وشهر عن كل سنة بعدها

هذا في حالة انتهاء العقد نهاية طبيعية

أما في حالة الاستقالة قبل انتهاء العقد يتم احتساب ثلث القيمة فقط

العقول الكبيرة تبحث عن الأفكار ..

والعقول المتفتحة تناقش الأحداث ...

والعقول الصغيرة تتطفل علي شؤون الناس ....

رابط هذا التعليق

• الردود 754
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم ورحمة الله

أخوانى الاعزاء انا عايز منكم خدمة لو سمحتم السؤال موجه لأهل الخبرة فى السعودية زى سى السيد باشا

انا مهندس مدنى كنت مسافر فى شركة مقاولات فى السعودية فيزا زيارة انا واتنين زمايلى صاحب الشركة حاول يحول لنا التاشيرة من زيارة لعمل المهم اخد جوازتنا واتنصب عليه واحد اخد منه الفلوس وحطله على الجوازت اختام مزورة واتسحبت الجوازات ومعرفناش نرجع مصر

المهم كملنا شغل عادى جدا والمعاملة كانت ماشية فى المحاكم والشركة شغالة تكتب فى مراسلات للجوازت وخلافه علشان نطلع جوازات جديدة وهكذا المهم معرفوش يوصلوا لحاجة لحد ما القنصلية المصرية طلعت لنا وثائق سفر مؤقتة للرجوع لمصريصمنا صوابع وعين عادى جدا ورجعنا لمصر بطريقة عادية جدا كنا بنشتغل فى الشركة لغاية اخر يوم الكلام ده كان من سنة وشهر

بعد ما رجعنا بحوالى 3 شهور زمايلى الاتنين رجعوا على نفس الشركة بتاشيرة زيارة

السؤال دلوقتى اسافر انا كمان عادى ولا ايه انا قلقان جدا ارجوكم فيدونى جزاكم الله خير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

أخوانى الاعزاء انا عايز منكم خدمة لو سمحتم السؤال موجه لأهل الخبرة فى السعودية زى سى السيد باشا

انا مهندس مدنى كنت مسافر فى شركة مقاولات فى السعودية فيزا زيارة انا واتنين زمايلى صاحب الشركة حاول يحول لنا التاشيرة من زيارة لعمل المهم اخد جوازتنا واتنصب عليه واحد اخد منه الفلوس وحطله على الجوازت اختام مزورة واتسحبت الجوازات ومعرفناش نرجع مصر

المهم كملنا شغل عادى جدا والمعاملة كانت ماشية فى المحاكم والشركة شغالة تكتب فى مراسلات للجوازت وخلافه علشان نطلع جوازات جديدة وهكذا المهم معرفوش يوصلوا لحاجة لحد ما القنصلية المصرية طلعت لنا وثائق سفر مؤقتة للرجوع لمصريصمنا صوابع وعين عادى جدا ورجعنا لمصر بطريقة عادية جدا كنا بنشتغل فى الشركة لغاية اخر يوم الكلام ده كان من سنة وشهر

بعد ما رجعنا بحوالى 3 شهور زمايلى الاتنين رجعوا على نفس الشركة بتاشيرة زيارة

السؤال دلوقتى اسافر انا كمان عادى ولا ايه انا قلقان جدا ارجوكم فيدونى جزاكم الله خير

طب كويس

قلقان من إيه بقى إذا كان الناس عدوا من المطار عادي ؟

لان لو كان في لق كانوا إترحلوا من المطار نفسه

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

من فضلكم كنت عايز أسأل سؤال أنا مسافر السعودية والمكتب قال لي أن السفر للرياض إن شاء الله بس لما أخدت الورقة بتاعة رقم النت

لقيت جهة الوصول الدمام ولما سئلت المكتب قالولي يمكن المين اوفيس في الدمام مع العلم ان المين اوفيس من موقع الشركة علي الانترنت في الرياض وانا مش مستريح للموضوع ده فالسؤال هل جهة الوصول في ورقة رقم النت هية فعلا جهة الوصول ولا ده ممكن يكون اختيار عادي بيختارة بتاع المكتب بيختار اي حاجة جوه السعودية وخلاص

وجزاكم الله خير

رابط هذا التعليق

معقول محدش دخل من يومين هية السعودية حصل فيها ثورة ولا اية

قلي حاجة اي حاجة قول بحبك قول كرهتك

اوعي حد يقولي اي حاجة وخلاص انا بدندن بس من الزهول اللي انا فية

ربنا يعينكو يا رب

رابط هذا التعليق

من فضلكم كنت عايز أسأل سؤال أنا مسافر السعودية والمكتب قال لي أن السفر للرياض إن شاء الله بس لما أخدت الورقة بتاعة رقم النت

لقيت جهة الوصول الدمام ولما سئلت المكتب قالولي يمكن المين اوفيس في الدمام مع العلم ان المين اوفيس من موقع الشركة علي الانترنت في الرياض وانا مش مستريح للموضوع ده فالسؤال هل جهة الوصول في ورقة رقم النت هية فعلا جهة الوصول ولا ده ممكن يكون اختيار عادي بيختارة بتاع المكتب بيختار اي حاجة جوه السعودية وخلاص

وجزاكم الله خير

لو أخدت التأشيرة مش هاتفرق المطار اللي هاتدخل منه ... ما تقلقش

رابط هذا التعليق

فى خبر بيقول : لا تجديد للعمالة الأجنبية في السعودية بعد أن تمضي 6 سنوات

http://news.naseej.com/Detail.asp?InNewsItemID=391170

http://www.alarabiya.net/articles/2011/05/30/151050.html

ايه مدى امكانية تنفيذ الموضوع ده مع الوافدين , انا شايف انها خسارة للسعودية قبل ماتكون خسارة للعمالة والوافدين

رابط هذا التعليق

ايه مدى امكانية تنفيذ الموضوع ده مع الوافدين , انا شايف انها خسارة للسعودية قبل ماتكون خسارة للعمالة والوافدين

انا برضه شفت الخبر على قناة العربية بس مش عارف ده مجرد تفكير ولا قرار نهائي بالفعل ؟؟!!

و انا متفق معاك انه خسارة للسعودية لأنها حتفقد ناس كتير من اللي عندها خبرة و شايلة شغل

بس برضه خسارة لينا احنا الوافدين المصريين حنروح فين بعيالنا و مصر دلوقتي سوق العمل فيها نايم جنب الحيط

رابط هذا التعليق

انا برضه شفت الخبر على قناة العربية بس مش عارف ده مجرد تفكير ولا قرار نهائي بالفعل ؟؟!!

و انا متفق معاك انه خسارة للسعودية لأنها حتفقد ناس كتير من اللي عندها خبرة و شايلة شغل

بس برضه خسارة لينا احنا الوافدين المصريين حنروح فين بعيالنا و مصر دلوقتي سوق العمل فيها نايم جنب الحيط

للتوضيح :

http://www.alriyadh.com/2011/05/31/article637274.html

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يا ريت لو فيه اعضاء افاضل يقدروا يوضحوا لنا موضوع النطاقات ده بشكل مفهوم يبقى ربنا يبارك لهم

وهل النطاق الاحمر والاصفر ينطبق علي المستشفيات الخاصة اللي نسبة العماله السعوديه فيها قليلة (سواء اداريين او اطباء)

بمعني ان الاطباء في المستشفيات دى مش هيجددوا اكتر من 6 سنين؟

مع خالص الشكر.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ازيكم يا جماعة

انا كان ليا استفسار

انا مهندس مدنى طرق اشتغلت فى السعودية فى شركة الله يسامحهم 3 سنين وبعدين نزلت اجازة ودورت على شغل تانى وعملت مقابلة لشركة مقاولات تصنيف اول اسمها الحربى

انا خبرتى دلوقتى 10 سنين كمهندس طرق منهم 3 بالسعودية

يا ترى ايه الراتب ال المفروض زيى بياخده دلوقتى ؟

ولو حد موجود فى شركة الحربى للمقاولات او سمع عنها يا ريت يفيدنى التعامل بتاعهم عامل ازاى؟ بياخروا الرواتب ؟

جزاكم الله خيرا

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ (155)

الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ (156)

أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ (157)

سورة البقرة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله

الاخ سى السيد لى رجاء منك اريد ان اعرف اسم معقب شاطر جدا لتغيير مهنه زوجى وهل فعلا مكتب العمل متوقف عن العمل حاليا

وهل تنصح زوجى بتغيير مهنه ام عمل استقدام ذو التكلفه الباهظه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله

الاخ سى السيد لى رجاء منك اريد ان اعرف اسم معقب شاطر جدا لتغيير مهنه زوجى وهل فعلا مكتب العمل متوقف عن العمل حاليا

وهل تنصح زوجى بتغيير مهنه ام عمل استقدام ذو التكلفه الباهظه

للاسف يا فندم ...

في أشياء مش تمام بتحصل اليومين دول .. وبالتالي ناس كتيرة مستقبلها مهدد ...

انا مش فاهم يعني إيه سيستم مكتب العمل واقع بقى له 3 أسابيع ..

لا مؤخذه ده لو سيستم وكالة ناسا كان إتصلح في يومين

وبالتالي نقل الكفالات وما يستتبعها من عمل .. كله متعطل

ومعليش موضوع تغيير المهنة معقد مش سهل وأصبح من فترة طويلة مرتبط بنقل الكفالة وبيتموا مع بعض ...

بس مش عارف تقصدي إيه بالأستقدام ذو التكاليف الباهظة .. كام يعني والناس دي هاتبقى مضمونة ولا كالمعتاد فنجرية بؤ؟

معليش موضوع المُعقبين بأبعد نفسي عنه تماماً لأن أغلبيتهم طبقة ذات عقلية غريبة .. بالعربي النصب في دمهم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يا ريت لو فيه اعضاء افاضل يقدروا يوضحوا لنا موضوع النطاقات ده بشكل مفهوم يبقى ربنا يبارك لهم

وهل النطاق الاحمر والاصفر ينطبق علي المستشفيات الخاصة اللي نسبة العماله السعوديه فيها قليلة (سواء اداريين او اطباء)

مع خالص الشكر.

اللينك ده عشان تعرفى انت فى اى نطاق, بس دخلى رقم الاقامة و اختارى الجنسية

خدمة الاستعلام بوزارة العمل

رابط هذا التعليق

وده فديو لشرح مفصل لبرنامج نطاقات الجديد اللى هتنفذه وزارة العمل السعودية

الفديو

بعد السلامو عليكم

بعد ما عرفنا والحمد لله انى احنا اتاشر علينا باللون الاحمر

تفتكرو الحل او الخطوه الجايه هتكون من قبل اصحاب المؤسسات والشركات دى لانهم ادو مهله لكل نطاق من 6شهور الى تسعه لتعديل النطاق الخاص بهم ولو استمرو فى النطاق الاحمر او الاصفر هيكون مصيرنا ايه

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليم ورحة الله وبركاته

عايزه استفسر عن استخراج شهاده ميلاد مصرية لطفله مولوده فى السعوديه عمرها 3 شهور ايه الاوراق المطلوبه وهل فعلا مطلوب صورة شخصية لها

وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

عايزه استفسر عن استخراج شهاده ميلاد مصرية لطفله مولوده فى السعوديه عمرها 3 شهور ايه الاوراق المطلوبه وهل فعلا مطلوب صورة شخصية لها

وجزاكم الله خيرا

الاوراق المطلوبه كالاتي

صوره من جواز سفر الاب وجواز سفر الام وصوره من اقامه الاب واقامه الام وصوره من البطاقه الشخصيه وشهادة الميلا السعوديه موثقه من الخارجيه السعوديه ثم القنصليه السعوديه في القاهره ثم الخارجيه المصريه في مصر ثم تقدمها في المكتب الرئيسي في القاهره وبعد اسبوعين تستخرجي شهاده ميلاد كمبيوتر من اقرب سجل لكي في مصر

رابط هذا التعليق

وجزاكم الله خيرا

الاوراق المطلوبه كالاتي

صوره من جواز سفر الاب وجواز سفر الام وصوره من اقامه الاب واقامه الام وصوره من البطاقه الشخصيه وشهادة الميلا السعوديه موثقه من الخارجيه السعوديه ثم القنصليه السعوديه في القاهره ثم الخارجيه المصريه في مصر ثم تقدمها في المكتب الرئيسي في القاهره وبعد اسبوعين تستخرجي شهاده ميلاد كمبيوتر من اقرب سجل لكي في مصر

شكرا استاذ خالد وجزاك الله خيرا بس اللى خلانى اسالى ان فيه موظف طلب من والدتى صورة شخصيه للطفله لانها اصغر من سنه فستغربت اول مرة اسمع كده فبسأل عشان ابعتهلها

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

مع خالص الشكر.

اللينك ده عشان تعرفى انت فى اى نطاق, بس دخلى رقم الاقامة و اختارى الجنسية

خدمة الاستعلام بوزارة العمل

طيب بعد مفتح اللينك وادخل رقم الاقامه والجنسيه هيطلع رقم اعرف بيه ازاى النطاق معلش

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...