اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

صباح الخير يا سعودية

Recommended Posts

السلام عليكم

سؤال معلش هو في حد جه خبط عليكم و قالكم احنا التعداد هنا في السعودية

اصل في واحد رن الانتركم علينا دلوقتي و قال انه من التعداد و ان اخر ميعاد بكرة عشان نسلمله البيانات

الكلام دا صحيح و لا دا حد بيهبل و لا ايه؟

افيدوني عشان جوزي حاليا في جدة و انا هوم الون :dance:

وخدي الاجمد بقى ياريم مش بس بيخبطوا على الباب ده بيتصلوا على الموبايل كمان

اول ماحصل ده اتصلوا على موبايل ماما انا استغربت جدا قلت لها اساليه جابوا الموبايل منين اتاري الجيران كتر خيرهم الي ادولهم الموبايل ولان الجاره متعرفش غير بتاع والدتي ادتهولهم

اطمني ياريم الراجل بيكون معاه كارنيه معلقه على صدره وموثوق فيه وبياخذ بيانات بسيطه جدا انتي لو خايفه تفتحي له ردي عليه من ورا الباب وخلاص انا فتحت لهم عادي واديت لهم البيانات مفيش مشكلة

ممكن برضه تديله لو عاوزه موبايل زوجك يتصل بيه ويمليه هو البيانات مفيش مشكلة برضه

انا بس كنت عاوزة اتأكد من الحوار اصلا

عموما انا رديت عليه و سابلي ورقة املى البيانات اللي فيها و هايجي بكرة ياخدها

رابط هذا التعليق

• الردود 754
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

لهواة السرعه حرصوا وخدوا بالكم من فلوسكم وحياتكم

بعض كاميرات ساهر بالرياض

- طريق الاماام محمد بن سعود -الجامعه- بين كبري ابو بكر والملك عبدالعزيز ,,, كامرتين باتجاه الشرق والغرب .

- طريق القصيم ,,, امام نادي الشباب مباشره .

- طريق الملك فهد كامرتين امام وزارة الداخليه بــ اتجاه الشمال والجنوب .

- طريق القصيم عند مقهى المسافر" بروح بالنبااطه اكسسرها خخخخخخ "

- المديور حق الركا ( عند الشجر الي اول ما تديور يجيك ع اليمين ) عشان الي يدرفت انتبهو يا قوم الدرفته

- شارع التخصصي بعد الامام سعود وانت متجه شمال و قبل الامام سعود و انت متجه جنوب

- تركي الأول عند ورشة علي بن علي

- طريق الامام محمد بن سعود (الجامعه) وانت متجه للجامعه

- مخرج 4 وانت لآف من الدائري الشمالي للملك فهد – انتبو السرعة هنا محدده 40

- طريق صلبوخ عند مفرق العمارية أو طريق الأمير سلمان بن عبدالعزيز " مهم للشباب الي يروحون الجوهــرة"

- الدائري الشمالي المخارج 8,6,5,4,3,1""

- الدائري الشرقي المخارج" 15-14-13-12-11-10-9-8"

بالعربي لا حد يسرع على الدائري

- طريق الملك عبدالله تقاطع تركي الاول وانت نازل جنوب

شكراُ على المعلومات دي يا أيمن

ده أحنا هاناكل ضرب .... للصباح

وخدوا الشوية دول كمان

مخالفات جديدة .. أذكر منها الأتي :

(أ )- عندما يكون مسموح الإلتفاف نحو اليمن والإشارة حمراء ... هنا توجد ملاحظة بسيطة .

يجب ان يتوقف قائد السيارة .. لمدة ثانيتين .. قبل خطوط المشاة .. ثم بعد ذلك تعبر الى اليمين ..

بمعنى لو لم تتوقف و إتجهت الى اليمين .. فأنت قاطع للإشارة .. والنظام لا يرحم .. حتى لو الطريق خالي .. (( يجب ان تتوقف تماما عن الحركة لمدة ثانيتين .. ثم تتجه لليمين )) .

(ب) - نفس الموقف السابق ..ولكن تكون انت في المسار الأوسط .. وتريد ان تتجه لليمين .. فانت قاطع للإشارة .. حتى لو توقفت لمدة ثانيتين ..

لذا يجب ان تكون في المسار الأيمن عندما تريد ان تتجه للإتجاه الأيمن من الاشارة .. وتتوقف لمدة ثانيتين ..

(ج) - في الاشارات التي لا يوجد بها خطوط مشاة فإن ( عامودي الاشارة هما المحددان لك ) فلا تتجاوز عامودي الاشارة .. ولكن إنتبه قد يكون هناك خطوط للمشاة ولكنها ممسوحة ..!

د- عندما تضطر لقطع اشارة .. بسبب حالة طارئة مثل وجود اسعاف او دفاع مدنى ...

بعد ان تقطع الاشارة وتفسح المجال لتلك الحالة الطارئة ...تأكد من أن الاشارة ليس بها نظام ساهر .. وإن وقعت عليك المخالفة ... تذكر بأن لك عشرة ايام فقط للإعتراض .. لذا يجب عليك ان تتوجه للمرور .. وتقدم إعتراضك .. وسوف تسقط عنك .. تذكر ( 10 ايام للإعتراض ) .

هـ- تذكر النظام يعمل 24 /24 يعني في آخر الليل ستكون الشوارع خالية .. لذا انتبه .. والتزم بالسرعة المحددة .

و- حاليا ومن يجد انه ارتكب مخالفات عبر نظام ساهر ... أرى بأن يتمهل في التسديد ..

لأني اتوقع بأن ساهر سيجمع اكبر عدد من المخالفات في تاريخ المرور .. وقد يتم النظر في طريقة التطبيق ... لسبب أو لآخر .. لذا اعطى نفسك فرصة , حتى 25 يوم وقبل إنتهاء المهلة ومضاعفة المخالفة

ز- للعلم هناك كيبل يقطع الشارع عند خط المشاة مدفون تحت الأسفلت عند تخطيك الخط والإشارة حمراء خلال 10 ثواني يتم تصوير لوحة سارتك من الأمام والخلف حتى لو كنت ماشي 160

ح- إذا مشيت في شارع التخصصي والسرعة المحدةة 70 ومشيت فوق السبعين وحتى 95 يتم رصد مخالفة عليك 300 ريال وإذا زدت عن 95 تكون 500 ريال وهذا ما يفسر عبارة( بما لا يزيد عن 25 كيلو) أو عبارة( بما يزيد عن 25 كيلو).

الكاميرا لا يوجد لديها مشاعر يعني من اول رجل المرور يسامحك إذا مشيت 80 لكن الكاميرا لو تمشي 72 مخالفة على طول وهي نفس اللي مشى 94 والله ظلم

نصيحة استعملوا مثبت السرعة على 70 في طريق التخصصي أو اركبوا ليموزين ( طب حد يجرب يمشي 70 في عز وسط البلد كده ويشوف الشتيمة اللي هايتشتمها في الطريق )

واحد بنغالي مسويله كفيله خروج وحاقد عليه قام رايح جاي لمدة يومين سرعة في التخصصي وبعدها سافر والكفيل جته رسائل يعد ثلاثة ايام كلها مخالفات بالهبل وكلها من 500 ريال

طيب ليه ما تجي الرسالة في نفس اللحظة علشان يتفاهم هو والبنغالي!!! انتبهوا لهذه الحركة

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

صباح الخير عليكم كلكم .......... هنا أخبار مدينة الرياض

ده خبر قرأته اليوم الصباح بجريدة الرياض ............... خلو بالكم وانتم بتشتروا ... ميغركمش المكان والأسم...

-----------------------------------

مكرونة مطعمة ب «لحم الخنزير المقدد» في مركز تموين ..بالرياض

عثر مواطن على منتج لمكرونة مضاف إليها لحم خنزير في مركز تموين بالرياض، وبالاطلاع على المنتج وجد مكتوباً عليه عبارة Chicken and bacon pasta والتي تعني بعد الترجمة «المعكرونة والدجاج ولحم الخنزير المقدد» منسوبة لإحدى الشركات الاسترالية.

وقال المواطن طارق الهزاني «أثناء تسويقي وبمحض الصدفة عثرت على منتج لمكرونة استرالية قد طمس على بعض من الكتابات التي في خلف المنتج والتي تشير إلى وجود لحم الخنزير مضافاً لهذا المنتج».

ومضى الهزاني في قوله: «الغريب في الأمر أن المنتج يتم التسويق له في مركز تموين شهير بالرياض».

وترجمت محتويات المنتج بدون ذكر وجود لحم الخنزير، واستغرب الهزاني من عدم خضوع هذا المنتج للرقابة من الجهات المعنية، ولعدم ترجمته للعربية ربما يأتي من يشتري هذا المنتج دون معرفته بما يحتويه.

والجريدة إذ تنشر هذا الموضوع فإنما لإيصال هذه الرسالة لمن يعنيه هذا الأمر في المقام الأول، رغم أن الجريدة تحتفظ بفاتورة الشراء والمنتج.

ال Bacon المذكور على مغلف المكرونة هو إقتراح لأحد طرق التحضير وكيف أنه يمكن خلط المكرونة بعد تسويتها مع شرائح ال Bacon أو الدجاج!!! يعني ليس في المكونات المصنعة منها المكرونة..بالهنا والشفا

رابط هذا التعليق

سؤال لو سمحتم

انا زوجى يعمل طبيب هنا بالرياض ذهب الى مكتب الشؤن الحكومية بالمستشفى لكى يعمل طلب زيارة لوالدى ووالدتى ولكن فى المكتب قالو لة ان لازم يوجد سبب طبى شديد حتى يسمحوا ويوفقو على طلب الزيارة فهل هذا الكلام صحيح اى لا يسمح لاهل الزوجة القدوم لزيارتها الا تحت سبب قهرى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

سافرت للسعودية بتاشيرة عامل منزلى وانا محاسب

عملت هناك 3 اشهر فقظ ورجعت بتاشيرة خروج وعوده لفترة 6 اشهر

ولا انوى حاليا الرجوع الى هذا العمل السابق .. وباق من فتره التاشيرة 5 اشهر

السؤال ..

هل اقدر ان اسافر مرة اخرى للمملكه ومتى على تاشيرة اخرى وعمل اخر وكفيل اخر ؟

لم استلم راتب الشهر الثالث .. هل لى حق باستلامه ؟

الكفيل اتصل على واخبرنى بان ارسل التاشيرة له الاصل .. هل ارسلها ؟

هل على اى مخالفات او اخطاء بسبب حدوث هذا ؟

دومتم جميعا بود

رابط هذا التعليق

سؤال لو سمحتم

انا زوجى يعمل طبيب هنا بالرياض ذهب الى مكتب الشؤن الحكومية بالمستشفى لكى يعمل طلب زيارة لوالدى ووالدتى ولكن فى المكتب قالو لة ان لازم يوجد سبب طبى شديد حتى يسمحوا ويوفقو على طلب الزيارة فهل هذا الكلام صحيح اى لا يسمح لاهل الزوجة القدوم لزيارتها الا تحت سبب قهرى

اعتقد ان هذا الكلام غير صحيح فكثير من اصدقائى استقدموا حمواتهم و امهاتهم بدون اى ظروف قهرية

و كمان المستشفى مالها بالموضوع ؟ ده المفروض كل اللى بيعملوه انهم بيختموا على طلب الزيارة او طلب الاستقدام

يعنى مبيكلفهمش حاجه ولا بيعملو ا حاجه

خلى جوزك يروح يسأل فى مكتب الاستقدام التابع لوزارة الداخلية و ربنا يوفقكوا

رابط هذا التعليق

ما يحدث بعد ذهابك الى بلدك و عدم رجوعك يقوم كفيلك بعمل خروج نهائى لك , حتى يستفيد من الفيزا مرة اخرى

فبمجرد ان يتم عمل الخروج النهائى لك يصبح بمقدورك العودة بتأشيرة ثانية بشرط ان يكون كفيلك لم يقم بعمل ممانعه لك

كلم كفيلك و هوه و ذوقه بس معتقدش انه هيديك حاجة خصوصا انى حسب ما فهمت انك هربت منه

تقصد تأشيرة الخروج و العودة؟ حتة الورقة دى؟ مش هيحتاجها فى حاجه و ممكن يلغيها فى اى وقت !!!

و الله لو الراجل متبلاش عليك ولا عمل لك ممانعه يبقى ان شاء الله مفيش مخالفات او اخطاء

و جميع الكلام السابق ده حسب خبرتى و علوماتى الشخصية و يحتمل الصواب او الخطأ

رابط هذا التعليق

ما يحدث بعد ذهابك الى بلدك و عدم رجوعك يقوم كفيلك بعمل خروج نهائى لك , حتى يستفيد من الفيزا مرة اخرى

فبمجرد ان يتم عمل الخروج النهائى لك يصبح بمقدورك العودة بتأشيرة ثانية بشرط ان يكون كفيلك لم يقم بعمل ممانعه لك

كلم كفيلك و هوه و ذوقه بس معتقدش انه هيديك حاجة خصوصا انى حسب ما فهمت انك هربت منه

تقصد تأشيرة الخروج و العودة؟ حتة الورقة دى؟ مش هيحتاجها فى حاجه و ممكن يلغيها فى اى وقت !!!

و الله لو الراجل متبلاش عليك ولا عمل لك ممانعه يبقى ان شاء الله مفيش مخالفات او اخطاء

و جميع الكلام السابق ده حسب خبرتى و علوماتى الشخصية و يحتمل الصواب او الخطأ

بارك الله لك اخى الفاضل

وتسلم على الرد الكافى والوافى

خالص الود

رابط هذا التعليق

سؤال لو سمحتم

اعتقد ان هذا الكلام غير صحيح فكثير من اصدقائى استقدموا حمواتهم و امهاتهم بدون اى ظروف قهرية

و كمان المستشفى مالها بالموضوع ؟ ده المفروض كل اللى بيعملوه انهم بيختموا على طلب الزيارة او طلب الاستقدام

شكرا على الرد السريع

بس المكتب الموجود فى المستشفى هو مكتب استقدام تابع لوزارة الداخلىة موجود فى المستشفى خدمة للوظفين وتسهيلا عليهم

فى بعض الاخوة قالولو اذهب للخارجية احسن هل هذا كلام صحيح ؟وقالو ابتدى الاجراءات فى اول رجب لان بعد كدة صعبة وممكن تترفض

اسفة على الاطالة وجزاك اللة كل خير

رابط هذا التعليق

من فضلكم ايها الفضلاء بحثت عن سؤالي كثيرا ولم أجد له اجابه

أنا فني مختبر وراتبي 3500 ريال فهل لي استقدام، فقد حيرني الناس فالبعض يؤكد أنني كفني يحق لي الاستقدام

والبعض قال أنه للمؤهلات العليا فقط

علما بأن مؤهل فني المختبر فوق متوسط صادر من وزارة التعليم العالي

فأرجو ممن لديه معلومات أن يفيدني

وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

مش فاكرة مين اللي سأل على المعارض في الرياض

فيه معرض مقام في البديعة في طريق المدينة المنورة مقابل سوق البديعة مول

من تاريخ 29/5/1431 هجري و لمدة شهر

به كل مستلزمات الأسرة

جلابيات صينية و كويتية و ساعات و مفارش صينيةو عطور شرقية و منتجات يمنية و أواني منزلية

نقلاً عن الإعلان

تحياتي :lol:

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق

مش فاكرة مين اللي سأل على المعارض في الرياض

فيه معرض مقام في البديعة في طريق المدينة المنورة مقابل سوق البديعة مول

من تاريخ 29/5/1431 هجري و لمدة شهر

به كل مستلزمات الأسرة

جلابيات صينية و كويتية و ساعات و مفارش صينيةو عطور شرقية و منتجات يمنية و أواني منزلية

نقلاً عن الإعلان

تحياتي :lol:

انا يا لونا اللى كنت بسأل عن المعارض الصينى فعلا

وان هل ليها وقت محدد فى السنة ولا انتى وحظك

انا بيعجبنى فيه المفروشات جداااا وكنت بدور عليه ومش لاقياه

الف شكر يا حبيبتى عالمعلومة

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كنت عايزه اسأل لو حد مجرب النزول لمصر بالسيارة من الرياض

ياريت حد يفيدنى هل الطريق كويس لو معانا بيجو 2001

وايه الخطوات المسبقه

وجزاكم الله كل خير

رابط هذا التعليق

سؤال لو سمحتم

شكرا على الرد السريع

بس المكتب الموجود فى المستشفى هو مكتب استقدام تابع لوزارة الداخلىة موجود فى المستشفى خدمة للوظفين وتسهيلا عليهم

فى بعض الاخوة قالولو اذهب للخارجية احسن هل هذا كلام صحيح ؟وقالو ابتدى الاجراءات فى اول رجب لان بعد كدة صعبة وممكن تترفض

اسفة على الاطالة وجزاك اللة كل خير

الاخت الفاضله

عادي جدااا ان زوجك يعبي طلب زياره علي النت ويتقدم بيها للخارجيه هنا في الرياض والموفقه ان شاء الله علي طول مفيش فيها اي تعب ولا مشاقه لان مهنة طبيب وتابع وزارة الصحه اما المكتب الا في المستشفي بيعجز الوضع شويه مش اكتر

رابط هذا التعليق

من فضلكم ايها الفضلاء بحثت عن سؤالي كثيرا ولم أجد له اجابه

أنا فني مختبر وراتبي 3500 ريال فهل لي استقدام، فقد حيرني الناس فالبعض يؤكد أنني كفني يحق لي الاستقدام

والبعض قال أنه للمؤهلات العليا فقط

علما بأن مؤهل فني المختبر فوق متوسط صادر من وزارة التعليم العالي

فأرجو ممن لديه معلومات أن يفيدني

وجزاكم الله خيرا

الاخ الفاضل

نعم لك استقدام بس ارجع واقولك حسب مزاج موظف الاستقدام

رابط هذا التعليق

هو في الغالب 30 كيلو واحيانا بينزل تعميم انهم يزودوا خمسة كيلوا زيادة

يعني ممكن يعدوا 35 كيلو

ممكن تدخلي علي موقع الخطوط السعودية وتسجلي مجانا في برنامج فرسان وده بيديكي مميزات انك تختاري مكانك ع الطيارة والخدمات الاضافية من قبل ماتركبي

غير انه بيدي لكل فرد 10 كيلو مجانا زيادة

بعد ماتسجلوا احتفظوا بالرقم اللي هيطلع ولما تيجيوا تسافروا ادوا الرقم للموظف اللي بيقطع البوردينج هيديكم 10 كيلو زيادة كل فرد يعني لو 4 افراد ليكم 40 كيلو زيادة

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

عاوزة اسأل على حاجة معلش ممكن يكون سؤال مكرر كتير

هو الوزن دلوقتى على الخطوط السعودية اد ايه؟؟

وشكرا

التذاكر على درجه الضيافه العاديه 35 كيلو

التذاكر المخفضة على درجه الضيافه الاقتصاديه ( التشجيعية ) 20 كيلو

الفرق مابين النوعين اعلاه بخلاف السعر ان العاديه لكي تغيري حجزك في اي وقت بينما التشجيعيه زي سما وناس اذا راحت عليكي الطياره راح الحجز .. كمان التذاكر الحكوميه هي من النوع الاول يعني عليها 35 كيلو ..

اشتراك الفرسان يعطيك 10 كيلو لكل جواز بشرط ان العشرة دول يكونوا شنطه واحده فقط او قطعه واحده بمعنى هيسمح لك بقطعه زياده على عفشك بشرط متزيدش عن 10 كيلو ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...