اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

صباح الخير يا سعودية

Recommended Posts

احد معارفي وطلب مني اشوف له تاشيره للسعوديه

وطلع لي تاشيرتين

الاولي تاشيره عامل تبع مؤسسه تجاريه بوادي الدواسر

والثانيه عامل زراعي على مزرعه بالخرج

طبعا التاشيرتين تاشيرات ( بمصطلح تاشيره حره ) هيشتغل في اي شغله تناسبه . مش هيشتغل عند كفيل . زي النظام السائد للفيزه الحره .

وسؤالي لكل الاخوه المصريين ايهما افضل العامل العادي تبع مؤسسه ولا عامل زراعي تبع مزرعه

وهل يمكن للعامل او العامل الزراعي ان يحصل على رخصه قياده . لانه هيشتغل موزع او بائع مسوق

بما ذا تشورون عليا وشكرا

عامل زراعي دي طبعا في الدمار هيعيش ويموت عامل زراعي لا هيلاقي شغله نظيفة ولا هيطلع رخصة ولا هيجيب مراته ومش بعيد يبيعوا من لحمه بالكيلو

العامل العادي اعتقد افضل وان كانت برضه لها مساوئها ومعرفش ان كان ينفع يستقدم وهي دي مهنته ولا لاه ..

بس عن نفسي ولو بختار لا هاخذ دي ولا دي . اذا كان الي بيطلع على فيزا حرة بكالريوس بتطلع عينه فمابالك لو طلع على انه عامل .. هيطلع له ايه تاني

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

• الردود 754
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

شكرا على الاجابة للاخ الفارس

و شكرا على المداخلة الفريدة من نوعها للعضو دياب

لكن مش للدرجة هذه يعني

على كل اعذروني فمشكلة الاستقدام هذه اصبحت فعلا كابوس

و الان اصبح الشخص يبحث عن الزيارة و يدعي الله للحصول على التاشيرة

فزوجي مهنته في الاقامة صانع حلويات

مع العلم انه يشتغل الان مدير معرض

الان مش ممكن اسافر لاني حامل في الشهر السابع -الحمد لله-

يعني حبيت اعرف بعدين في المستقبل ممكن على الاقل اسافر زيارة ام لا

و بالمناسبة لما زوجي سأل عن تاشيرة الزيارة عرف انو مهنتو في الاقامة ماتنفعش يستخرج بيها لا تاشيرة استقدام و لا زيارة.

الاخت الفاضله هجورة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كل المهن تحق لها الزياره ماعدا العامل والسائق الخاص غير هذه المهن من حقه يجيب زوجته

رابط هذا التعليق

احد معارفي وطلب مني اشوف له تاشيره للسعوديه

وطلع لي تاشيرتين

الاولي تاشيره عامل تبع مؤسسه تجاريه بوادي الدواسر

والثانيه عامل زراعي على مزرعه بالخرج

طبعا التاشيرتين تاشيرات ( بمصطلح تاشيره حره ) هيشتغل في اي شغله تناسبه . مش هيشتغل عند كفيل . زي النظام السائد للفيزه الحره .

وسؤالي لكل الاخوه المصريين ايهما افضل العامل العادي تبع مؤسسه ولا عامل زراعي تبع مزرعه

وهل يمكن للعامل او العامل الزراعي ان يحصل على رخصه قياده . لانه هيشتغل موزع او بائع مسوق

بما ذا تشورون عليا وشكرا

الاخ الفاضل

رخصة القياده متاحه للجميع ولجميع المهن حتي لو كان راعي انما عامل من حقه ينقل كفاله بعد سنتين علي اي كفيل مع تغير المهنة انما عامل زراعي ميقدرش يغير مهنة ولا ينقل كفاله الا علي مزرعه

رابط هذا التعليق

الرحمان الرحيم

تعودنا نشوفها: الرحمن الرحيم

و أنا تعودت دائما أكتبها الرحمان

و بالمناسبة ممكن الموقع هذا يفيدك يا اخي

http://www.alqasr.net/vb/showthread.php?t=42342

رابط هذا التعليق

خالد شحاته

رخصة القياده متاحه للجميع ولجميع المهن حتي لو كان راعي انما عامل من حقه ينقل كفاله بعد سنتين علي اي كفيل مع تغير المهنة انما عامل زراعي ميقدرش يغير مهنة ولا ينقل كفاله الا علي مزرعه

اشكرك اخي الفاضل استاذ خالد شحاته على المعلومه كل مني كل التقدير

doha بس عن نفسي ولو بختار لا هاخذ دي ولا دي . اذا كان الي بيطلع على فيزا حرة بكالريوس بتطلع عينه فمابالك لو طلع

على انه عامل .. هيطلع له ايه تاني

الاخت الفاضله doha وما حيلة المضطر الا ركوب الصعاب

الارزاق بيد الله وهناك من اثرى من الغربه بثمنها طبعا وضريبتها . وهناك من رجع بدون خفي حنين . ولكن البحث عن لقمه العيش واجبه في زمن المر

hakeem معلش انا ليا استفسار تانى خالص منك

هو ممكن اى حد يطلع تأشيرات من السعوديه؟....وكم تكلفتها

وشكرا ليك

عزيزي الكريم حكيم

تفضل تحت امرك في اي سؤال واستفسار

التاشيرات الان بصفه عامه نادره في السعوديه بسبب السعوده ووزير العمل مشددعلى التاشيرات بالنسبه للسجلات التجاريه .بالقطاره واغلب المتاح بالسوق السودا. ,اكرر السوق السودا هي تاشيرات عماله زراعيه لان لسا يد السعوده لم تطلها . واعتقد ثمن التاشيره الان تقترب من الــ 10 الف . ونقل الكفاله بعد سنتين

وتحت امرك في اي سؤال

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا فية موضوع مهم عايز اعرف منكم اعمل فية اية

انا بقالي في السعودية شهر و20 يوم بالضبط ومش مرتاح مع الكفيل وفية حاجات متفقين عليها لكن للاسف مش موجوده في العقدولو معملهاش يبأ اكيد هقدم استقالتي وارجع مصر بس كنت عايز اسألكم علي شوية حاجات

1-اللي انا اعرفة انك ممكن تقدم استقالتك في اول 3 شهور عادي اللي همه تحت الاختبار رغم انه مش موجود اي كلام في العقد عن فترة اختبار والسؤال هو هل هوه هيخصم علية تمن الاقامة وتمن التأمين الطبي

2- اية الاجراءات القانونية لتقديم الاستقالة بالضبط يعني قبل ما أأدمهالة اختمها من جهة معينة او اي شيء او حتي بعد ما اقدمهالة

3-اية اللي هيفرق لما اققدمهالة دلوقتي او اقدمهالة بعد ال3 شهور ميخلصو

4- واطلب منكم اي نصيحة انتو شايفنها في الحالة دي زي اجراءات اعملها وكده يعني

ارجو الرد سريعا لاني المفروض اعمل الكلام ده في خلال ال10 ايام القادمين علشان يبأ قبل ال3 شهور بشهر ولا دي مش مهمه

رابط هذا التعليق

وكمان موضوع تذكرة الرجوع وتأشيرة الخروج النهائي علي مين انا في عقدي ان تذاكر الذهاب والعودة عليهم وهوه اول لما جيت اداني حق التذكرة لكن في الحالة دي مش عارف انا لي الحق في تذكرة الخروج

رابط هذا التعليق

الشورى السعودي يناقش تعديل رسوم تأشيرات الاستقدام غدا

مجلس الشورى في إحدى جلسات التداول

الرياض: مشاري التركي

يعود مجلس الشورى غدا لطرح ملف تعديل رسوم تأشيرات الاستقدام الذي تقدم به عضوا المجلس المهندس محمد القويحص والدكتور عبدالله الدوسري.

وينتظر أن يحسم المجلس التصويت على تعديل رسوم الاستقدام للعمالة المنزلية في جلسة الغد، بعد أن تم تأجيله لأكثر من عام كامل، وينص المقترح الذي عرضته اللجنة المالية في المجلس على خفض رسوم تأشيرات الاستقدام وتكون الزيادة فيها متدرجة بحسب عدد تأشيرات الدخول المطلوبة للعمل من أجل الأفراد.

وينص المقترح على خفض رسم تأشيرة العمالة المنزلية إلى 500 ريال، إلى جانب خفض رسوم استخراج رخص الإقامة إلى 100 ريال.

ويتضمن خفض رسم تأشيرة الدخول للعمالة المنزلية للأفراد إلى 500 ريال، في حال التقديم للمرة الأولى، و1000 ريال في المرة الثانية، و1500 ريال للتأشيرة الثالثة، و2000 ريال للتأشيرة الرابعة وما بعدها، إلى جانب خفض رسوم إصدار رخصة الإقامة إلى 100 ريال و200 ريال للرخصة الثانية، و300 ريال للرخصة الرابعة وما بعدها.

من جانب أخر أوضح مسؤول في صندوق تنمية الموارد البشرية ان مجلس الشورى هو من دعم إنشاء الصندوق وقرر دعمه ماليا بتخصيص موارده من رسوم تأشيرات الإقامة، وأوضح أن أخذ المجلس بهذا المقترح سيؤدي الى تراجع دخل الصندوق وبالتالي تراجع مساهمته في السعودة.

وأشار إلى ما تمثله العمالة المنزلية من إجمالي حجم العمالة الأجنبية البالغة في عام 2007 نحو 26% وقال إن أي تخفيض لهذه الرسوم سيكون له انعكاسات سلبية كبيرة على إيرادات الصندوق، ما يعني أن أداء الصندوق سيتراجع وسيقل عدد الموظفين السعوديين المستفيدين من خدماته.

وأضاف إنه وفقا لتقرير إنجازات الصندوق فإن الميزانية المطلوبة لتمويل الاتفاقيات التي وقعها الصندوق خلال عام 2009 تبلغ 2.24 مليار ريال.

وأشار إلى أن موافقه المجلس على هذا المقترح بمثابة تراجع وتعارض مع قرار المجلس السابق بإنشاء الصندوق وتراجع عن دعم السعودة والذي ينادي به المجلس في جميع المناسبات.

عن موقع جريده الوطن

رابط هذا التعليق

ياشباب دلوقتى انا خريج تربيه لغه عربيه و

دراسات اسلاميه 2008 واعمل حاليا كأخصائى تطوير بإحدى المدارس بس انتم عارفين الراتب هنا ضعيف أوى فممكن حد يقولى أول خطوة إنى أسافر بيها للمملكه وأروح فين ولمين يكون محل ثقه

kingston_cd@yahoo.com

تم تعديل بواسطة حسن الاستاذ
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يا جماعه عاوز رائيكم فى الموضوع ده

واحد قريبى جايبلى فيزا عامل معجنات ب 10000 ريال

فهل لو سافرت عليها ممكن اشتغل فى اى شركه ولا لازم يكون لها علاقه بالمعجنات والحلويات وبس

و متوسط المرتبات هناك لمحاسب خبره من 2 ل3 سنين كام؟

ياريت يا جماعه سرعه الرد

رابط هذا التعليق

لهواة السرعه حرصوا وخدوا بالكم من فلوسكم وحياتكم

بعض كاميرات ساهر بالرياض

- طريق الاماام محمد بن سعود -الجامعه- بين كبري ابو بكر والملك عبدالعزيز ,,, كامرتين باتجاه الشرق والغرب .

- طريق القصيم ,,, امام نادي الشباب مباشره .

- طريق الملك فهد كامرتين امام وزارة الداخليه بــ اتجاه الشمال والجنوب .

- طريق القصيم عند مقهى المسافر" بروح بالنبااطه اكسسرها خخخخخخ "

- المديور حق الركا ( عند الشجر الي اول ما تديور يجيك ع اليمين ) عشان الي يدرفت انتبهو يا قوم الدرفته

- شارع التخصصي بعد الامام سعود وانت متجه شمال و قبل الامام سعود و انت متجه جنوب

- تركي الأول عند ورشة علي بن علي

- طريق الامام محمد بن سعود (الجامعه) وانت متجه للجامعه

- مخرج 4 وانت لآف من الدائري الشمالي للملك فهد – انتبو السرعة هنا محدده 40

- طريق صلبوخ عند مفرق العمارية أو طريق الأمير سلمان بن عبدالعزيز " مهم للشباب الي يروحون الجوهــرة"

- الدائري الشمالي المخارج 8,6,5,4,3,1""

- الدائري الشرقي المخارج" 15-14-13-12-11-10-9-8"

بالعربي لا حد يسرع على الدائري

- طريق الملك عبدالله تقاطع تركي الاول وانت نازل جنوب

تم تعديل بواسطة aimen

رابط هذا التعليق

تم تحديث ارقام الاستعلام عن المرور والجوازات واصبحت بالشكل التالي:

المرور

استعلام عن القائد الفعلي للسيارة رمز الخدمة (51) ارسال عن طريق الاتصالات (888995) ارسال عن طريق موبايلي (625555 )

استعلام عن معلومات التأمين رمز الخدمة (52) ارسال عن طريق الاتصالات (888995) ارسال عن طريق موبايلي(625555)

التأكد من ملكية المركبة رمز الخدمة(53) ارسال عن طريق الاتصالات (888995) ارسال عن طريق موبايلي(625555)

استعلام عن رصيدك المالي لدى المرور رمز الخدمة (54)ارسال عن طريق الاتصالات(888995) ارسال عن طريق موبايلي(625555)

استعلام المخالفات المرورية رمز الخدمة(56) ارسال عن طريق الاتصالات(888995) ارسال عن طريق موبايلي (625555)

الجوازات

استعلام عن التأمين الصحي رمز الخدمة (10) ارسال عن طريق الاتصالات (888994) ارسال عن طريق موبايلي(624444)

استعلام عن معلومات التأشيرة رمز الخدمة(11) ارسال عن طريق الاتصالات(888994) ارسال عن طريق موبايلي(624444)

استعلام عن معلومات الوافدين رمز الخدمة(12) ارسال عن طريق الاتصالات(888994) ارسال عن طريق موبايلي(624444)

استعلام عن معلومات جواز السفر رمز الخدمة(13) ارسال عن طريق الاتصالات(888994) ارسال عن طريق موبايلي(624444)

استعلام عن رصيدك المالي لدى الجوازات رمز الخدمة(14) ارسال عن طريق الاتصالات(888994) ارسال عن طريق موبايلي(624444)

استعلام عن تصاريح الحج رمز الخدمة(15) ارسال عن طريق الاتصالات(888994) ارسال عن طريق موبايلي(624444)

العمل

استعلام عن طلب استقدام محدد رمز الخدمة(40) ارسال عن طريق موبايلي(626666)

استعلام عن اخر طلب استقدام رمز الخدمة(41) ارسال عن طريق موبايلي(626666)

رابط هذا التعليق

بالنسبه للمبلغ فاهو ده سعر التاشيره فعلا وانا برده مهنتى عامل معمارى وشغال محاسب فى فندق وبالنسبه لسنوات الخبره أن شاء الله يكون الراتب من 2500 الى 3000 وبالله التوفيق

أن تدخلني ربي الجنة ...هذا اقصى ما اتمنى

وتَهبني الدرجات العُليا ....يا ذا المِنة يا رب لا حول ولا قوة الا...بِكَ يا ذا القُوة فأعن واصرف عني الجهل وإذا مِت إلهي اجعل لي

نورا في قبري واغفر لي واحشُرني مع خَيْرَ الرٌسلِ يا ذا المِنة ....يا رب

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا ليا سؤالين بخصوص السعودية

هل مكاتب المحاسبة فى السعودية لا يعمل بها الا السعوديين فقط

السؤال التانى بخصوص الفيزا ليه بكتبوا فيها مهن اخرى كعامل بدلا من محاسب

وشكرا

اللهم يــامن أجــاب نوحــــــــــــا حين ناداه

ويامن كشف الضر عن أيوب في بلــــــواه

ويامن سمع يعقوب في شكــــــــــــــــــــواه

ورد إليه يوسف وأخـــــــــــــــــــــــــــــــــاه

وبرحمته أرتد بصيرا وعادت النور عيناه

اللهم آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار

رابط هذا التعليق

فى مكاتب محاسبه ها فى الرياض فى فيها سوريين ومصريين بس كفاءات وبخصوص الفيزا لو انت جى على الكفاله بتبقى لأن معظم المهن اتسعودت والكفيل بيريح دماغه وطلع فيزا عامل او سواق أرخص ومفهاش مشاكل أما لو انت بتفكر فى فيزا حره بتبقى فى مهنة محاسب واخصائى تسويق وفنى ديكور وفنى حاسب ألى و مهن اخرى ولكنها سعرها مرتفع نظير فيزا بمهنة عامل وسائق . وربنا يوفقك للخير والى فيه الأفاده

أن تدخلني ربي الجنة ...هذا اقصى ما اتمنى

وتَهبني الدرجات العُليا ....يا ذا المِنة يا رب لا حول ولا قوة الا...بِكَ يا ذا القُوة فأعن واصرف عني الجهل وإذا مِت إلهي اجعل لي

نورا في قبري واغفر لي واحشُرني مع خَيْرَ الرٌسلِ يا ذا المِنة ....يا رب

رابط هذا التعليق

شكرا استاذ محمد ربنا يكرمك

اللهم يــامن أجــاب نوحــــــــــــا حين ناداه

ويامن كشف الضر عن أيوب في بلــــــواه

ويامن سمع يعقوب في شكــــــــــــــــــــواه

ورد إليه يوسف وأخـــــــــــــــــــــــــــــــــاه

وبرحمته أرتد بصيرا وعادت النور عيناه

اللهم آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

سؤال معلش هو في حد جه خبط عليكم و قالكم احنا التعداد هنا في السعودية

اصل في واحد رن الانتركم علينا دلوقتي و قال انه من التعداد و ان اخر ميعاد بكرة عشان نسلمله البيانات

الكلام دا صحيح و لا دا حد بيهبل و لا ايه؟

افيدوني عشان جوزي حاليا في جدة و انا هوم الون :dance:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

سؤال معلش هو في حد جه خبط عليكم و قالكم احنا التعداد هنا في السعودية

اصل في واحد رن الانتركم علينا دلوقتي و قال انه من التعداد و ان اخر ميعاد بكرة عشان نسلمله البيانات

الكلام دا صحيح و لا دا حد بيهبل و لا ايه؟

افيدوني عشان جوزي حاليا في جدة و انا هوم الون :dance:

وخدي الاجمد بقى ياريم مش بس بيخبطوا على الباب ده بيتصلوا على الموبايل كمان

اول ماحصل ده اتصلوا على موبايل ماما انا استغربت جدا قلت لها اساليه جابوا الموبايل منين اتاري الجيران كتر خيرهم الي ادولهم الموبايل ولان الجاره متعرفش غير بتاع والدتي ادتهولهم

اطمني ياريم الراجل بيكون معاه كارنيه معلقه على صدره وموثوق فيه وبياخذ بيانات بسيطه جدا انتي لو خايفه تفتحي له ردي عليه من ورا الباب وخلاص انا فتحت لهم عادي واديت لهم البيانات مفيش مشكلة

ممكن برضه تديله لو عاوزه موبايل زوجك يتصل بيه ويمليه هو البيانات مفيش مشكلة برضه

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...