اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الحمــــد لله ::: وزيرة القوى العامله تمنع سفر الأطباء :::

Recommended Posts

المشكلة هي في التسييس للقضية و انا بصراحة عجبني جدا رد الوزارة و القرار بتاعها على الاقل عشان المواطن المصري يحس ان في دولة و راه .... كلنا عارفين الازمة السياسية بين السعودية و سوريا و بسببها تم تنفيذ الاعدام بقطع الراس لــ 9 سائقين باصات سوريين بحجة تهريب الكبتاجون (وهو بالمناسبة عقار ممنوع في بعضالدول ومسموح في بعض الدول و لا يعتبر من المخدرات و لكن من حبوب الهلوسة ) رغم عدم ثبوت التهمة عليهم بشكل قاطع و عدم ترك المجال للتمييز او النقض و حتى لم يكلفوا انفسهم بإخبار السفارة او اهالي الموقوفين حسب الاصول المعمول بها في هذه الحالات طبعا هم عملوا الموضوع ده كنوع من الترهيب للسوريين ورد على النزاع السياسي القائم بسبب لبنان و عارفين ان الرد السوري الشعبي لكن يكون اكثر من مظاهرة صغيرة او اعتصام امام السفارة السعودية في سوريا اما الرد الحومي فسيكون الطنااااااااااااااااااش

وكنت بسأل نفسي يا ترى لو كان الطبيبين المصريين اتعدموا لا قدر الله حيكون ايه رد الشعب المصري؟؟؟؟ ... و انا متأكد ان السعوديين عارفين ان المصريين مش ممكن ينضغط عليهم بالطريقة دي و لو تقلوا العيار شوية ووصلت للإعدام حتحصل فعلا ازمة سياسية لا تحمد عقباها

الغرض من مداخلتي التوضيح ان للموضوع جانب سياسي بدليل التعاطي بميزان مزدوج بين القضية السورية و القضية المصرية و تقبلوا تحياتي

رابط هذا التعليق

• الردود 165
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الاخ زياد

يامن ترغب في السفر للسعودية نتمنى لك التوفيق والعمل في الحرس الوطني

انا عن نفسي بعد تجربتي في مكة المكرمة لمدة عامين قررت قرارا واحدا وهو ان ادخل ارض الحرمين الشريفين معتمرا وزارئا

اما العمل في السعودية كلها مرفوض

واللي يحب يجرب الكفالة وحلاوتها فليتوجه الى مكتب في شارع جسر السويس لكي يمنحك فرصة تجربة التعذيب النفسي في اكبر المؤسسات بمكة المكرمة والتي لديها مستشفى كبير جدا في حي العزيزية

يا باشمهندس,بلدى قرارها غلط وملوش أساس وأعذرنى بس فى ناس كتير راحوا نفس المكان الى حضرتك ذكرتوا ومرتاحين,مش عشان 2 أطباء أخطئو وأتعاقبو أتئمص وأقول مش لاعب,ده طبيب متهم بتهريب مخدر وهتك عرض والتانى شبهه,والله الواحد حاسس بالنكد إن إبن بلده المفروض إنه متعلم يعمل كده

واستنادا إلى الشريعة الإسلامية التي يدعي حكام نجد والحجاز تطبيقها, ما هي عقوبة تهريب المخدرات وهتك العرض؟

أنا ولا عالم وحتى مجتهد عشان أقول أو أتكلم عن حكم قضائى وأنا متأكد إنك بردو غير مؤهل للتعليق على حكم قضائي

أنا بالفعل لست عالم دين أو قانون ولم أدعي ذلك, ولكن من حق أي شخص التعليق على أحكام القضاء, سواء في مصر أو في أي مكان آخر..

وحسب معلوماتي المتواضعة عن الشريعة الإسلامية لا يوجد أي جريمة يتقرر لها عقوبة بالجلد 1500 جلدة, لذا فإن خروجهم عن حدود الشريعة الإسلامية بتطبيق هذه العقوبة المبالغ فيها يجعلني أشكك في مصداقية هذه المحاكمة, وصحة التهم الموجهة إليهم..

وبالمناسبة, لا يوجد في بلاد نجد والحجاز قانون مكتوب للعقوبات مثل المتبع في باقي دول العالم, بل تستند الأحكام إلى ما يقرره الشيخ المكلف بالحكم.. أي أن الأحكام تكون بناء على هوى شخصي لا بناء على قانون معين, ويكفينا معرفة أن العقوبة كانت في الأصل سبع سنوات ونصف و750 جلدة, إلا أن اعتراض الطبيب عليها واستئنافه للحكم أدى إلى مضاعفته إلى 15 سنة و1500 جلدة.. هذه هو الفرق بين قضائهم وقضائنا..

تم تعديل بواسطة YaserK
رابط هذا التعليق

باختصار شديد وبدون كلام كثير

القضية ليست قضية الطبيبين فقط ولا قضية حقد وحسد على السعودية - لانها فى فورة اقتصادية - سببها ليس الا البترول

القضية باختصار هى انفجار لمعاملة السعوديين - وليس كلهم - ولكن اغلبهم للجنسيات الاخرى التى تعمل ببلادهم على انهم

اقل فى المستوى - وياليتهم يعلمون تاريخ الرئيس الامريكى الجديد اوباما - الكينى الاسود الذى اعتلى عرش العالم

السعودي - وليس الجميع - ولكن الاغلبية لاتستريح لرؤية مصري خاصة يعتلى منصب عالي ببلدهم وهذا لايختلف عليه اثنان

رغم ان الايام دول ولايعلم احد المستقبل فقد تعود التكية وتذهب من مصر للسعودية مثل الماضى .

المشكلة فى النفوس التى تعيش على اطهر بقعة فى الارض - نفوس اغلبها مريض - وليس كلها - وعقول بينها وبين الحاضر 1000 سنة

قرار الوزيرة وان لم يكن صائب ولا عقلانى وعاطفى فهو اقل مايمكن ان يتم لحفظ ماء الوجه.

اعمل بالسعودية وفى مركز مرموق ولم اتعرض من اي شخص سعودي او غير سعودي لاي اذى او تطاول - لكن ما اراه بام عينى

يندي له الجبين - من اهل بلاد الحرمين - واجهة الاسلام امام الجميع .

كلمة اخيرة : اؤمن بان الرزق هو الرزق فى مصر فى السعودية فى امريكا لن يغيره او ينقصه او يزيده الا الله.

سوف ارجع لبلدى وسوف اعانى كما يعانى اهلها وسوف ارضى واقبل كل مافيها من سلبيات وايجابيات ولن يثنينى عن القرار

من يقول لسنا لنا كرامة فى بلدنا - بالعكس - ان لم نغيرها نحن فلن تتغير ولا يغير الله ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم

فسوف اغير مابنفسى من نظرتى لاهل بلدى وسلبياتهم وسوف اغير من نظرتى لايمانى بالرزق وسوف اغير من نظرتى لطموح جارف

هم لايعلمون الثمن الباهظ المدفوع فى الغربة من الحرمان من كلمة وطن ومن الاهل والدفء والذكريات فما الانسان الا مجموعة من

من الذكريات ولكنهم يعلمون فقط انك مهما بلغت ففى بلدك لن تاخذ ماتخذه عندهم - سمعتها منهم ان القرار سوف تندمون عليه

لانهم يتخيلون ان سعر الطبيب فى مصر 500 جنيه فى الشهر لاشهر الاطباء وانهم يثقون بان جميع شهادات الطب مزورة للجميع ويطلقون

لفظ السباكين وخلافه علي الاطباء فما بالك بالمهن الاخري ؟ اصبح الشعب الذى علمهم القراءة والكتابة مجرد متسولين للعيش.

فالرازق هو الله - ليس كلام انشائى ولا عاطفى - ولكنها الحقيقة المؤكدة ومادونها نسبى (( الرزق بيد الله وليس بيد سعودي او غيره))

تم تعديل بواسطة someonedb
رابط هذا التعليق

باختصار شديد وبدون كلام كثير

القضية ليست قضية الطبيبين فقط ولا قضية حقد وحسد على السعودية - لانها فى فورة اقتصادية - سببها ليس الا البترول

القضية باختصار هى انفجار لمعاملة السعوديين - وليس كلهم - ولكن اغلبهم للجنسيات الاخرى التى تعمل ببلادهم على انهم

اقل فى المستوى - وياليتهم يعلمون تاريخ الرئيس الامريكى الجديد اوباما - الكينى الاسود الذى اعتلى عرش العالم

السعودي - وليس الجميع - ولكن الاغلبية لاتستريح لرؤية مصري خاصة يعتلى منصب عالي ببلدهم وهذا لايختلف عليه اثنان

رغم ان الايام دول ولايعلم احد المستقبل فقد تعود التكية وتذهب من مصر للسعودية مثل الماضى .

المشكلة فى النفوس التى تعيش على اطهر بقعة فى الارض - نفوس اغلبها مريض - وليس كلها - وعقول بينها وبين الحاضر 1000 سنة

قرار الوزيرة وان لم يكن صائب ولا عقلانى وعاطفى فهو اقل مايمكن ان يتم لحفظ ماء الوجه.

اعمل بالسعودية وفى مركز مرموق ولم اتعرض من اي شخص سعودي او غير سعودي لاي اذى او تطاول - لكن ما اراه بام عينى

يندي له الجبين - من اهل بلاد الحرمين - واجهة الاسلام امام الجميع .

كلمة اخيرة : اؤمن بان الرزق هو الرزق فى مصر فى السعودية فى امريكا لن يغيره او ينقصه او يزيده الا الله.

سوف ارجع لبلدى وسوف اعانى كما يعانى اهلها وسوف ارضى واقبل كل مافيها من سلبيات وايجابيات ولن يثنينى عن القرار

من يقول لسنا لنا كرامة فى بلدنا - بالعكس - ان لم نغيرها نحن فلن تتغير ولا يغير الله ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم

فسوف اغير مابنفسى من نظرتى لاهل بلدى وسلبياتهم وسوف اغير من نظرتى لايمانى بالرزق وسوف اغير من نظرتى لطموح جارف

هم لايعلمون الثمن الباهظ المدفوع فى الغربة من الحرمان من كلمة وطن ومن الاهل والدفء والذكريات فما الانسان الا مجموعة من

من الذكريات ولكنهم يعلمون فقط انك مهما بلغت ففى بلدك لن تاخذ ماتخذه عندهم - سمعتها منهم ان القرار سوف تندمون عليه

لانهم يتخيلون ان سعر الطبيب فى مصر 500 جنيه فى الشهر لاشهر الاطباء وانهم يثقون بان جميع شهادات الطب مزورة للجميع ويطلقون

لفظ السباكين وخلافه علي الاطباء فما بالك بالمهن الاخري ؟ اصبح الشعب الذى علمهم القراءة والكتابة مجرد متسولين للعيش.

فالرازق هو الله - ليس كلام انشائى ولا عاطفى - ولكنها الحقيقة المؤكدة ومادونها نسبى (( الرزق بيد الله وليس بيد سعودي او غيره))

ممكن سؤال كم ليك بالسعودية :ninja:

رابط هذا التعليق

أخونا " أنا سعودي " احب أذكرك بالحادث الذي راح ضحيته سائق تاكسي مسكين في مصر وأصيب فيه العديد نتيجة قيام فتاة سعودية تقود سيارة هامر في وقت الفجر حيث الشوارع تكاد تكون خالية في القاهرة وقامت بقطع إشارة حمراء وهرست التاكس تماماً والسائق بداخله وأصابت بعض المارة ومنهم اجانب يدرسون في مصر

وقامت الدنيا هنا ولم تقعد لتبراءة الفتاة مع إنها غلطانة مليون المية ..

إذاً هناك هاجس و حرص لدى كل شعب في أنه يجب توفر محاكمة عادلة لمواطنيه إذا أخطاوا خارج حدود الوطن .. وهذا حق مشروع .. صح ؟

اخي الكريم ..

قامت الدنيا ولم تقعد لتبرئة الفتاة!!!!!!!!!! .... ارجو ان تذكر لنا مصدر يثبت ذلك

الطريقه اللتي تناولت بها الصحافه المصريه كانت متهيجه وكأنه اول حادث يقع في مصر !!!!!!!

الحوادث تقع في كل مكان .. ولكن طريقة التعامل مع ذلك الحادث كانت مختلفه وكأن السائقه قتلتهم عمدآ ... في برنامج البيت بيتك مع محمود سعد ظهر مواطن مصري توفي اثنان من ابنائه في حادث تسبب به سائق اتوبيس .. وقال انه لم يحصل على حقه من السائق رغم مرور فتره ليست بالقصيره على الحادث .. وذكر انه لم يقف معه احد كما في حادثة السائقه السعوديه ..فقط لان المتسبب في الحادثه سعوديه حصل ماحصل معها .... ولعلمك الصحافه لم تتناول الموضوع الا بعد ان ان تحدثت عنه الصحف والمصريه بشكل مستفز .. مثلآ ان يظهر المحامي في قناة المحور مع معتز الدمرداش ويقول (دول جايين يئتلونا في بلدنا) ياساتر يئتلونا مره وحده

هل لي الحق ان اقول (وكما قرأت هنا تعليقات مماثله) لو ان هذا الحادث وقع من سائح اوروبي او امريكي سيتم الحديث بالشكل الذي حدث مع السائقه السعوديه .. اشك في ذلك

في السعوديه اذا وقع حادث مماثل ولم يهرب المتسبب يبقى الحق الخاص وهو الديه فقط .. من النادر ان يطالب احدث بديه حادث وقع عرضآ ..

هنا مثال لتناول الصحافه السعوديه لحادث وقع من مقيم مصري وهو قضاء وقدر .. ولكن التعامل معه تم بطريقه مختلفه

إضغط هنا لزيارة موقعي

إضغط هنا لزيارة موقعي

.......

رابط هذا التعليق

ممكن سؤال كم ليك بالسعودية :ninja:

طبعا ياستاذ طارق انت كنت مستنى يقول مثلا 10 سنين عشان تقول اهو عمل فلوس وعايز ينزل . صدقنى يا استاذ طارق مش كل الناس تفكيرها الفلوس وبس .

جتى لو كان بيشتغل برا مصر بس دايما حاطط كرامته قبل كل شىء .

وإن بليت بشخص لا خلاق له... فكن كأنك لم تسمع ... ولم يقل

رابط هذا التعليق

تفتكر الحالة دي بتتكرر كام مرة

وقصادها كام حالة مابنسمعش عنها

يا اخي اقسملك بالله ان هذه القصة سمعتها من مبيض محارة كان بيشطب شقتي وانا آسف لأني بقولها والقصة كالاتي :

مبيض المحارة راح اشتغل عند واحد سعودي شوية والراجل كان شغله نضيف وانا شفت شغله بعيني

المهم مبيض المحارة استأمن الراجل السعودي وقاله خلي فلوسي معاك واديني مصروفي بس وهاخدهم منك في اخر السنة وانا مسافر ولما كبر المبلغ مش فاكر كام بالظبط الراجل السعودي استكترهم علي مبيض المحارة وقاله مالكش حاجة عندي ولما مبيض المحارة صوته علي رماه في الشارع وقاله اعلي ما في خيلك اركبه

فالراجل راح اشتكي كتير

وفجأة لقي نفسه مرمي في السجن وبعد شهر راحله الراجل سعودي وقاله : استفدت حاجة من الشكوي اديك مرمي في السجن انت في بلدي ولا انت فاكر ايه

فمبيض المحارة قاله يا اخي حرام عليك تظلمني ده انتو بلد الحرم

رد عليه الراجل وقاله : خدوا الحرم وهاتوا شارع الهرم

وفي الاخر الراجل ساب حقه ورحع مصر

انا آسف مرة اخري اني بحكي الحكاية دي بس والله العظيم الحكاية دي انا سمعتها من صاحبها ون 11 سنة بالظبط

وانا آسف مرة أخيرة اني بحكيها

تحياتي

تم تعديل بواسطة amelshafey

بسم الله الرحمن الرحيم

صدق الله العظيم

لعبة جنرالات الحرب لعبة مسلية

رابط هذا التعليق

فعلاً غريب جداً التباكي على أطباء منحرفين

يا أخوان ماقام به الأطباء في السعوديه شيئ مخجل جداً ولايقبله أي منصف

يا أخوان عليكم معرفة القضيه كامله كي تحكموا بعدل

العتب الشديد على نقابة الأطباء في مصر , كيف تدافع عن أطباء خانوا الأمانه أولاً

المفروض على النقابه أن تستنكر أولاً ماقام به هائولا الأطباء بعدها يفلون مايشائون

أما أن يكونو مع المخطئ لكونه مصري فقط , فهذا خطى في حقنا كشعب سعودي

أولاً مرحباً بك بين إخوتك

ولو حضرتك متابع الموضوع من الأول هاتعرف إننا لا ندافع عن إنحراف أو منحرفين .. ولكن كل ما نريده هو محاكمة عادلة وتفسير لمنطق إن اللي بيستأنف حكم صادر ضده .. لو إترفض هذا الإستئناف تُضاعف عليه العقوبة .. ولو حضرتك قرأت أسباب الحكم هاستغرب إن ده ممكن يحصل في مستشفى وبالتأكيد إنت عارف نظام المستشفيات هنا .. ومن ضمن التهم هتك عرض العديد من المريضات وجعلهم مدمنون و و و و و ... بالله عليك دي لو مستشفى في صحرا ومافيش فيها حد فمش ممكن يحصل بالكثافة دي من غير ما يكون في شخص سواء ممرضة او مسئول أو مِحرم مع المريضة ... مش كده ولا إيه ؟

يا أستاذي العزيز القضيه حصلت ولايُمكن أن تكون من نسج الخيال

با النسبه لي انا مازعلت من كلامكم عن الحكم , لأن الكثير هنا في السعوديه يُطالبون بقانون محدد وبين للعقوبات في بلاد الحرمين

ولكن نُجابه دائماً من رجال الدين المتشددين ويرفض المشروع برمته !

ولكن أنا زعلت من الكم الهائل من كلام كثير في المنتديات يقولون فيه أحنا علمنا السعوديه العلم , البدو , المتخلفين

وكأن الرسول صلى الله عليه وسلم لم يكن بدوياً

يا أخوان تناقشوا با الحكم , تناقشوا با القضاء , لكن لايكون النقاش منصب على المواطن المغلوب على أمره بشتمه وكأننا لسنا أخوه با الدين

فيه كم كبير من التقليل من السعودي وانه متخلف , وكلام لايمكن أن يُفسر إلا بأنه أستهداف للمواطن العادي بطريقه بشعه !

وأريد أن أسأل ماحال القضاء في كثير من الدول العربيه , الفساد الحكومي , وغيره كثيراً ولا أستثني بلدي منه أبداً

رابط هذا التعليق

المفروض على النقابه أن تستنكر أولاً ماقام به هائولا الأطباء بعدها يفلون مايشائون

ولو حضرتك متابع الموضوع من الأول هاتعرف إننا لا ندافع عن إنحراف أو منحرفين .. ولكن كل ما نريده هو محاكمة عادلة وتفسير لمنطق إن اللي بيستأنف حكم صادر ضده .. لو إترفض هذا الإستئناف تُضاعف عليه العقوبة .. ولو حضرتك قرأت أسباب الحكم هاستغرب إن ده ممكن يحصل في مستشفى وبالتأكيد إنت عارف نظام المستشفيات هنا .. ومن ضمن التهم هتك عرض العديد من المريضات وجعلهم مدمنون و و و و و ... بالله عليك دي لو مستشفى في صحرا ومافيش فيها حد فمش ممكن يحصل بالكثافة دي من غير ما يكون في شخص سواء ممرضة او مسئول أو مِحرم مع المريضة ... مش كده ولا إيه ؟

با النسبه لي انا مازعلت من كلامكم عن الحكم , لأن الكثير هنا في السعوديه يُطالبون بقانون محدد وبين للعقوبات في بلاد الحرمين

ولكن أنا زعلت من الكم الهائل من كلام كثير في المنتديات يقولون فيه أحنا علمنا السعوديه العلم , البدو , المتخلفين

يا أخوان تناقشوا با الحكم , تناقشوا با القضاء , لكن لايكون النقاش منصب على المواطن المغلوب على أمره بشتمه وكأننا لسنا أخوه با الدين

فيه كم كبير من التقليل من السعودي وانه متخلف , وكلام لايمكن أن يُفسر إلا بأنه أستهداف للمواطن العادي بطريقه بشعه !

وأريد أن أسأل ماحال القضاء في كثير من الدول العربيه , الفساد الحكومي , وغيره كثيراً ولا أستثني بلدي منه أبداً

ومن قال اننا نقصد المواطن هنا ............ اننا نقصد النظام ..................

وبعدين قانون ايه اللي بتتكلم عيه عشان يتعمل في السعودية ..........

هو مش الحكم بالقرآن والسنة في السعودية ..........

ولا القاضي مرجعه ايه في احكامه ...........

ولا هي الشريعة الاسلامية بيطبقها المطوعين وبس في غطي وشك وبص قدامك واقفل محلك عشان الصلاة..........

صححلي كلامي اذا كان غلط ارجوك

تحياتي

بسم الله الرحمن الرحيم

صدق الله العظيم

لعبة جنرالات الحرب لعبة مسلية

رابط هذا التعليق

ومن قال اننا نقصد المواطن هنا ............ اننا نقصد النظام ..................

وبعدين قانون ايه اللي بتتكلم عيه عشان يتعمل في السعودية ..........

هو مش الحكم بالقرآن والسنة في السعودية ..........

ولا القاضي مرجعه ايه في احكامه ...........

ولا هي الشريعة الاسلامية بيطبقها المطوعين وبس في غطي وشك وبص قدامك واقفل محلك عشان الصلاة..........

صححلي كلامي اذا كان غلط ارجوك

تحياتي

القضاء السعودي يحتاج للأصلاح من خلال تقنين الشريعه

رابط هذا التعليق

ياجماعه انا مش عاوز ان كلامنا يكون موجه لكون السعوديين حلوين او وحشيين ماهم نفسهم السعوديين دول ملائكه مع الاوروبيين والامريكان واللبنانيين حتى وموضوع فساد الذمم ف كل حته انا شايف التقصير مننا خارجيتنا تبعت محامي والناس كلها تعرف التفاصيل واظن انتوا مش ناسيين ان لنا سفير اتقتل ف العراق ايه رد الفعل ولا حاجه ف حين الفلبين وحاكماهم ست منعت اي حد يسافر واي جواز سفر فلبيني مكتوب فيه لايسمح بالسفر للعراق ، فيه سعودي بياكل الحق زي مافيه مصري مابياكل حقنا وزي ماغيره مادخل مبيدات مسرطنه وفيه كويتي ......الخ مش هنخلص المهم احنا لو احنا شوكتنا جامده الكل هيهابنا ، انا نفسي يتقال علينا زي اللبناني لما بيجي يتقيم ف المرتب ع طول يقولك اصل ده لبناني وده مصري احنا اللي خلينا نفسنا حيطه واطيه حتى لو كباراتنا عملوا كده مفيش داعي لبعض التصرفات المحرجه اللي بتصدر من نماذج مننا وبلاش نحسس الكل اننا رايحين ومش لاقيين ناكل ، احنا ف مصر اقل عربيه ده ضعف تمنها ف اي بلد وفيه اماكن كتيره مرتباتها احسن من السعوديه وياسيدي حتى لو انت ميت ع القرش بلاش تظهر ده مانعرفش نلم نفسنا شويه هو الامريكي بيجي الخليج ليه ها ولا اي اوروبي ماهو عشان وضع مالي افضل ، خلينا نتنك شويه اقولكم ايه بس لازم بجد احنا اللي نعز نفسنا شويه عاوز تسافر سافر وانت حر ف مرتبك بس عاوزين شويه عزة ، هنا لماتقابل اي واحد خليجي حركات سواقين التاكسي ده مالهاش لازمه عارف ان ده دور الاعلام بس صدقوني لما اي شخص يحس انه بيتعامل ع اده بالضبط بيلم نفسه ياريت نعامل كل واحد ع اده انا بشتغل ف بلدك لكن مش بتسول بتدفع ليا مرتب اكيد بتاخد شغل اضعافه لانك مش اهبل فمش بتمن عليا

ياريت ده يكون مبدانا بشتغل وبادي شغلي ونتقنه عشان الكل واخد عننا فكرة الفهلوة وشيئ مهم جدا بلاش ننشر غسيلنا الوسخ بره لو احنا مصريين مع بعض وف غيرنا مش مصري مانغلطش ف بلدنا ادامه كله قرفان من بلده بس هم مش بيكلموا قصادنا

نفسي قوي بجد ان المصريين اللي كانوا فوق اللي الكل كان بيحترمهم عارف اننا كافراد ماشي انما عاوز اي واحد وهو مغمض اول مايعرف انه مصري اللي ادامه يقول يبقى راجل جدع وشاطر وبتاع شغل انما انتوا عارفين ايه اللي بيتقال ان المصري اونطجي ونصاب للاسف احنا السبب يارب بدل مانقعد نعيب ف غيرنا نصلح نفسنا وساعتها غيرنا مش هيقدر يرفع عينه فينا

رابط هذا التعليق

أخونا " أنا سعودي " احب أذكرك بالحادث الذي راح ضحيته سائق تاكسي مسكين في مصر وأصيب فيه العديد نتيجة قيام فتاة سعودية تقود سيارة هامر في وقت الفجر حيث الشوارع تكاد تكون خالية في القاهرة وقامت بقطع إشارة حمراء وهرست التاكس تماماً والسائق بداخله وأصابت بعض المارة ومنهم اجانب يدرسون في مصر

وقامت الدنيا هنا ولم تقعد لتبراءة الفتاة مع إنها غلطانة مليون المية ..

إذاً هناك هاجس و حرص لدى كل شعب في أنه يجب توفر محاكمة عادلة لمواطنيه إذا أخطاوا خارج حدود الوطن .. وهذا حق مشروع .. صح ؟

اخي الكريم ..

قامت الدنيا ولم تقعد لتبرئة الفتاة!!!!!!!!!! .... ارجو ان تذكر لنا مصدر يثبت ذلك

الطريقه اللتي تناولت بها الصحافه المصريه كانت متهيجه وكأنه اول حادث يقع في مصر !!!!!!!

الحوادث تقع في كل مكان .. ولكن طريقة التعامل مع ذلك الحادث كانت مختلفه وكأن السائقه قتلتهم عمدآ ...

.......

أريد أن أسألك سؤال في الأول :

هل رأيت صور الحادث ؟

هل تعرف إن الفتاة ليست لديها رخصة قيادة ؟

هل تعرف إنها قطعت إشارة حمراء وكانت ماشية بمنتهى السرعة في وسط البلد وفي شوارع خالية تماماً

يبقى ده تعمُد ولا مش تعمد

أما عن مصادري فهي كل وسائل الإعلام هنا ... اللي أختصرت الموضوع في إنه إبتزاز من الجانب المصري عشان يحصل على تعويض !!!!!!!!!!!!

وكإن الراجل رمى نفسة بالتاكسي بتاعه تحت عربيتها عشان يموت وياخد تعويض

آه قبل ما أنسى

هل لي الحق ان اقول (وكما قرأت هنا تعليقات مماثله) لو ان هذا الحادث وقع من سائح اوروبي او امريكي سيتم الحديث بالشكل الذي حدث مع السائقه السعوديه

على الجانب الشعبي المصري كان هايحصل نفس اللي حصل ويمكن أكثر لإن ما بتفرقش معانا إن شالله يكون المتسبب من المريخ

لكن الجانب السياسي لأ طبعاً وكانت الدولة هاتحاول تطلعه براءة بأي شكل

طب خد السؤال ده : لو كان الطبيبان اللي هنا من جنسية أوروبية أو أمريكية .. هل كانوا هايتجلدوا برضوا وياخدوا 20 سنة ؟ منتظر إجابتك

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

ياجماعه انا مش عاوز ان كلامنا يكون موجه لكون السعوديين حلوين او وحشيين ماهم نفسهم السعوديين دول ملائكه مع الاوروبيين والامريكان واللبنانيين حتى وموضوع فساد الذمم ف كل حته انا شايف التقصير مننا خارجيتنا تبعت محامي والناس كلها تعرف التفاصيل واظن انتوا مش ناسيين ان لنا سفير اتقتل ف العراق ايه رد الفعل ولا حاجه ف حين الفلبين وحاكماهم ست منعت اي حد يسافر واي جواز سفر فلبيني مكتوب فيه لايسمح بالسفر للعراق ، فيه سعودي بياكل الحق زي مافيه مصري مابياكل حقنا وزي ماغيره مادخل مبيدات مسرطنه وفيه كويتي ......الخ مش هنخلص المهم احنا لو احنا شوكتنا جامده الكل هيهابنا ، انا نفسي يتقال علينا زي اللبناني لما بيجي يتقيم ف المرتب ع طول يقولك اصل ده لبناني وده مصري احنا اللي خلينا نفسنا حيطه واطيه حتى لو كباراتنا عملوا كده مفيش داعي لبعض التصرفات المحرجه اللي بتصدر من نماذج مننا وبلاش نحسس الكل اننا رايحين ومش لاقيين ناكل ، احنا ف مصر اقل عربيه ده ضعف تمنها ف اي بلد وفيه اماكن كتيره مرتباتها احسن من السعوديه وياسيدي حتى لو انت ميت ع القرش بلاش تظهر ده مانعرفش نلم نفسنا شويه هو الامريكي بيجي الخليج ليه ها ولا اي اوروبي ماهو عشان وضع مالي افضل ، خلينا نتنك شويه اقولكم ايه بس لازم بجد احنا اللي نعز نفسنا شويه عاوز تسافر سافر وانت حر ف مرتبك بس عاوزين شويه عزة ، هنا لماتقابل اي واحد خليجي حركات سواقين التاكسي ده مالهاش لازمه عارف ان ده دور الاعلام بس صدقوني لما اي شخص يحس انه بيتعامل ع اده بالضبط بيلم نفسه ياريت نعامل كل واحد ع اده انا بشتغل ف بلدك لكن مش بتسول بتدفع ليا مرتب اكيد بتاخد شغل اضعافه لانك مش اهبل فمش بتمن عليا

ياريت ده يكون مبدانا بشتغل وبادي شغلي ونتقنه عشان الكل واخد عننا فكرة الفهلوة وشيئ مهم جدا بلاش ننشر غسيلنا الوسخ بره لو احنا مصريين مع بعض وف غيرنا مش مصري مانغلطش ف بلدنا ادامه كله قرفان من بلده بس هم مش بيكلموا قصادنا

نفسي قوي بجد ان المصريين اللي كانوا فوق اللي الكل كان بيحترمهم عارف اننا كافراد ماشي انما عاوز اي واحد وهو مغمض اول مايعرف انه مصري اللي ادامه يقول يبقى راجل جدع وشاطر وبتاع شغل انما انتوا عارفين ايه اللي بيتقال ان المصري اونطجي ونصاب للاسف احنا السبب يارب بدل مانقعد نعيب ف غيرنا نصلح نفسنا وساعتها غيرنا مش هيقدر يرفع عينه فينا

هيا دي المشكلة الي الأخوة مش عايزين يعرفوها انا عايز اي حد يقولي انطباع الخليجي او العربي لما ينزل مصر ويرجع عارف يقول ايه بيقول ده شعب نصاب وشحاد عارفين ليه عشان سواق التكسي الي بيلف بالسايح وبدوخوا وهوا المكان اصلا قريب عشان لما تدخل مطعم محترم وتدفع مبلغ وقدره وفي الأخر تلاقي واحد واقف على الحمام وماسك منديل ويقول الشاي يابيه ولا البقشيش انت روح شارع فيصل وشوف الي بيحصل ولا شارع الهرم روح الفنادق وشوف روح الأماتكن السياحية وشوف انت عارف ان كل زميل ليا بيقولي قصة بحس نفسي ولاحاجة من كلامه عن المواقف الي بتحصل له لما ينزل مصر من نصب من مايوصل المطار وحتا يركب التكسي وفي المطعم وفي الشارع الموضوع كبير جدا ومش حقول غير احنا الي خارج مصر نحاول نحسن صورة مصر التي هيا سيئةمن الحكومة ومن بعض النفوس المريضة التي لايهمه صورة بلدها الذي يهمها بس تنصب على الناس وليسا بس الأجانب والعرب وحتا المغتربين المصريين بقول عليها شطارة مشاء الله عليهم شاطريين قوي

رابط هذا التعليق

أشكر الاخوة المتعقلين والباحثين عن الحقيقة والحق ... واسأل الله ان يهدي

اللذين فقدو المصداقية والامانة في كتاباتهم من اجل العاطفة واريدهم ان يسؤلو أنهسهم

لو ان ما حدث من الاطباء المجرمين كان في مصر ... هل سوف تكون مطالباتهم بتخفيف الحكم !!!

هؤلاء مجرمين ... مخدرات وهتك عرض !! هل تريدون ان نصفق لهم ..!!!

واقسم بالله انها من الاحكام الوسطية وإلا كان المفروض يحكم عليهم بالقصاص وخصوصا المتهم بالاعتداء الجنيسي ...

ثانيا :: اتمنى من كل مصري ان يقرأ تفاصيل الحادثة ... وان لاتأخذه العاطفة ويكون رده متسرعا ....

ولمن يقول بأنه لم يرد بالشرع مثل هذا الحد من الجلد .... فأنا اقول له بأن العلماء والمشائخ السعوديين واللذين

يطبقون شرع الله اكثر مائة عام ......... هم ادرى واعلم منك فعليك ان تقرأ القرآن كاملا وتفهمه وتحفظه

وتحفظ تفسيره وتحفظ جميع الاحاديث الصحيحة ثم تدرس القضاء وأحكامه ....ثم ترافق القضاة لعدد من السنوات

وتدرس الاحكام وتناقشها مع القضاة ثم بعدها يتبين اهلية للقضاء من عدمه ....

وأحب انوه بأن الجلد ليس مثلما يتصوره بعض الاخوة هنا ...

ثالثا ::: انا صاحب مستوصف جديد وكنت اريد استقدام اخصائي اطفال واخصائية نساء وولادة وثلاثة ممرضات من مصر

للتنويع فقط وباقي الطاقم من الهند والسودان وسوريا وأوربا الشرقية

وعندما علمت بالقرار المصري ذهب واستبدلتها من اوربا الشرقية فهي جديدة واقل تكاليف واكثر كفائه ....

وحسب ما فهمته ان القرار لم يطبق حتى الان ... ولكن لم انتضر ذلك ....

رابط هذا التعليق

اللذين فقدو المصداقية والامانة في كتاباتهم من اجل العاطفة واريدهم ان يسؤلو أنهسهم

لو ان ما حدث من الاطباء المجرمين كان في مصر ... هل سوف تكون مطالباتهم بتخفيف الحكم !!!

واقسم بالله انها من الاحكام الوسطية وإلا كان المفروض يحكم عليهم بالقصاص وخصوصا المتهم بالاعتداء الجنيسي ...

ثانيا :: اتمنى من كل مصري ان يقرأ تفاصيل الحادثة ... وان لاتأخذه العاطفة ويكون رده متسرعا ....

ولمن يقول بأنه لم يرد بالشرع مثل هذا الحد من الجلد .... فأنا اقول له بأن العلماء والمشائخ السعوديين واللذين

يطبقون شرع الله اكثر مائة عام ......... هم ادرى واعلم منك فعليك ان تقرأ القرآن كاملا وتفهمه وتحفظه

وتحفظ تفسيره وتحفظ جميع الاحاديث الصحيحة ثم تدرس القضاء وأحكامه ....ثم ترافق القضاة لعدد من السنوات

ثالثا ::: انا صاحب مستوصف جديد وكنت اريد استقدام اخصائي اطفال واخصائية نساء وولادة وثلاثة ممرضات من مصر

وعندما علمت بالقرار المصري ذهب واستبدلتها من اوربا الشرقية فهي جديدة واقل تكاليف واكثر كفائه ....

الأخ الفاضل . انت لم تفهم وجهة نظرنا . نحن لانغالط انفسنا ولا ننساق وراء العاطفه . كل ماننادى به هو الشفافيه .

لو كانت الأمور كلها واضحه من البدايه واخذا الطبيبين حقهم فى الدفاع عن نفسهم . واذا ثبتت التهم عليهم

كنا اول من سننادى بتطبيق أقصى العقاب . ولكن حيثيات الحكم وال 1500 جلده وحسب آراء علماء الأزهر الشريف الذى نعتز به ايضا

كما تعتز بالشيوخ السعوديين -وهم لهم جل الأحترام - حسب قولهم ان هذا العدد من الجلدات مبالغ

فيه جدا ولا يوجد فى الشريعه هذا العدد من الجلدات . فكيف نطمئن ان الحكم تم اتخاذه بحياديه وليس مجاملة لأمير .

أخيرا بارك الله لك فى مستوصفك . وانت حر تمام ان تختار موظيفيك فهذا يصب فى مصلحتك أولا .

بس طالما أطباء اوروبا الشرقيه أرخص تكاليف وأكثر كفاءه ليه كنت عايز تجيب اطباء مصريين من البدايه ؟

ولا عشان لو مخدوش مرتبهم الشهرى وكافة حقوقهم ممكن يقفلولك المستوصف .

تقبل تحياتى

وإن بليت بشخص لا خلاق له... فكن كأنك لم تسمع ... ولم يقل

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل / president

سبب استخراجي لفيز اطباء مصريين وممرضات .... كان تطبيقا

للاتفاقية الاخوية السعودية المصرية والتي تنص على استقدام

10% من مصر (ليس إلزاما) ولكن جرت العادة على ذلك ....

وتمشيا مع سياسة التنويع التي تهتهم بها وزارة الصحة ...

رابط هذا التعليق

يا اخى انا بحب السعودية زى مصر وباعتبر السعودية بلدى والسعوديين اخواتى وعلماء السعودية مشايخنا وعلماؤنا زيهم زى علماء مصر وباكستان واى بلد مسلم

الموضوع ليس تبريرا لجريمة ولكن لانعدام الشفافية فى الموضوع والله لو ثبتت تهمة هتك الاعراض على ايا من الدكاترة لاكون اول واحد ينادى بالقصاص الشرعى

بس للامانة بعضا من اخوانا السعوديين زى حضرتك عندهم فكرة خاطئه ان المصرى مقيم درجة ثالثة وهى دى اصل المشكلة

المفروض مادمت مقيم اقامة شرعية يكون الكل سواسية المصرى زى السعودى زى البجالى زى الامريكى زى البريطانى

لكن للامانة ده مش موجود والسبب نظام الكفالة اللى بصراحة هو سبب كل المشاكل

وبالمناسبة اى صاحب مستوصف غالبا بيدور على الارخص فلو شلاق اوروبا ارخص اتوكل على الله وربنا يوفقكك

رابط هذا التعليق

أخي صاحب المشاركة 98

هل تستطيع ان تثبت ان المقيم المصري يعتبر بالسعودية درجة ثالثة !!!!

اما هي عواطف وتصورات فقط لا غير!!!

اذا كان حفيد الملك حكم عليه بالقصاص لإرتكابه القتل ... واحد أبناء عمومة الملك حكم

عليه بالسجن 25 عاما مع الجلد ....

وترى بأن الحكم 20 عام على مجرم كان المفروض يحكم عليه بالقصاص ....

يعتبر ضلم ...

أرجو ان تتكلم بعقلانية وأن تقرأ وتفهم الحادثة وتفهم عن القضاء السعودي اكثر قبل أن تبدي رأيك

رابط هذا التعليق

ا احمد كمال

المصرى لو مش بتاع شغل مكنش حد شغله

انا شغال فى مكا ن انترناشينول فيه امريكان وبريطانيين وفلبينين ومصريين وسعوديين ونفس التخصص الاكفىء بدون عنصرية والله المصرى

احنا بس اللى بنحب جلد الذات زيادة عن اللزوم

بس او ل ما بتحصل مشكلة وده امامى البريطانى والفلبينى والامريكان ياخد حقه

ام المصر ى يروح يشتكى فى مكتب العمل وقابلنى بعد اربع سنين

بس للاسف هى دى الحقيقة والعيب للامانة مش فى السعودية العيب فى سفارتنا اللى مش عاملة قيمة لاى مصرى

وبالمناسبة المشاكل اللى حصلت كانت نفسها لجميع الجنسيات بس المعاملة مش بالمثل

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...