اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الحمــــد لله ::: وزيرة القوى العامله تمنع سفر الأطباء :::

Recommended Posts

بالرغم من أني متعاطف جدا مع الدكتور المصري وفي قمة غضبي من الأوضاع الأخيره الخاصه ببعض المشكلات مع اخوانا المصرين

لكن أنا عندي تعليق على نقطه الكشف على المريضه ومعاها محرم

**أنا ليا وجهة نظر اسمحوا لي أعرضها وهي أن ده شئ كويس جدا ومتطابق مع الشرع ومش شايف سبب لأي شخص بالتعليق عليه.

**وليه الاخوه الأعضاء بيعترضوا على قرار الحكومة متمثله فى وزارة القوى العامله ؟؟

مش احنا كنا بنقول الحكومه ليه مبتعملش حاجه ومطنشانا و لا بتسأل فينا !!!!!!!!

ولما عملوا حاجه هنعترض ؟؟؟؟؟**على فكره القرار اللى صدر مش أبدي بمعنى أنهم منعوا سفر الأطباء لحين حل مشكلة الدكتور .

وشكرا لكم جميعا

موضوع وجود محرم مع المريضة أثناء الكشف عليها لا علاقة له بالشرع ولا بأخلاق مهنة الطب.. يمكن الاكتفاء بوجود ممرضة وقت توقيع الكشف الطبي..

أحيانا يضطر الطبيب إلى كشف مناطق معينة في جسم المريضة أو سؤالها أسئلة معينة لا يجوز أن يسمعها المحرم الذي قد يكون في هذه الحالة الأب أو الأخ.. وأتذكر حدوث مشكلات كثيرة بسبب إصرار المحرم على التواجد أثناء الكشف على المريضة.. كما أن ذلك قد يؤدي إلى خجل المريضة وعدم قدرتها على الإجابة على أسئلة معينة مما يؤدي إلى الخطأ في التشخيص وبالتالي الخطأ في العلاج..

منذ حوالي شهر قام طبيب هندي بسؤال مريضة تشتكي من آلام في البطن عن الدورة الشهرية واذا كانت منتظمة أو غير منتظمة, وذلك بعد إصرار شقيق المريضة على التواجد معها بالرغم من وجود أمها وشقيقتها.. بعد خروج المريضة عاد شقيقها ووجه ألفاظ نابية إلى الطبيب وحاول الاعتداء عليه وبرر ذلك أمام الشرطة بأن الطبيب تجاوز حدوده في أسئلته..

هذه عينة من العقليات التي نتعامل معها في السعودية

رابط هذا التعليق

• الردود 165
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

وصلنى هذا الموضوع على الأيميل وهو يحتوى على التحقيقات واعتقد انه منقول من احد المواقع

--------------------------------

لا تزال قضية الطبيب المصري رؤوف أمين محمد العربي المسجون بالسعودية تشغل الرأي العام في مصر كما أنها أخذت بعدًا سياسيًا بعد تدخل وزارة الخارجية المصرية لدي المملكة للنظر مرة أخري في الحكم الصادر ضد الطبيب ومحاولة تخفيفه بعد توجيه عدة تهم للطبيب منها تهمة خيانة الأمانة وأنه كان السبب في إدمان زوجة إحدي الشخصيات المهمة في السعودية. لذلك حكم عليه بالسجن سبع سنوات والجلد 1500 جلدة وذلك بعد استئنافه للحكم الاول لمحكمة التميز في جدة والتي حكمت عليه بالسجن ثلاث سنوات ونصف و750 جلدة وتم مضاعفة العقوبة بعد استئناف الحكم من قبل الطبيب والمدعي العام السعودي. هذه القصة فتحت من جديد قضية العمالة المصرية في الخارج والتي تتعرض دوما للإهانة وسوء المعاملة دونما تدخل يذكر من وزارتي الخارجية والقوي العاملة. واستطاعت «الدستور» أن تحصل علي نص التحقيقات التي أجرتها السلطات السعودية مع الطبيب وحيثيات الحكم الصادر ضده من قبل محكمة التميز الجزئية بجدة والحكم الذي أصدره القاضي صالح بن سعيد الزهراني. وقد جاء في لائحة الاتهام والحكم الصادر من المحكمة الجزئية بجدة انه بناء علي المعاملة المحالة من رئيس المحكمة الي القاضي صالح بن سعيد الزهراني بشرح رقم 7802 في 21/7/1428 هم المبني علي خطاب الادعاء العام رقم هـ 24/258 ش وتاريخ 11/7/1428كم المتعلقة بدعوي المدعي العام/ عبد الله بن عبد السلام العسيري ضد كل من:

- شوقي بن عبد ربه بن إبراهيم، مصري الجنسية، بالإقامة رقم 2099575702 بتاريخ 21/12/1426م جدة ويعمل طبيب طوارئ وهو إخصائي في الباطنة موقوف بسجون المباحث الإدارية بجدة منذ 28/9/1427م / رؤوف بن أمين بن محمد العربي، مصري الجنسية بالإقامة رقم 2068700471 وتاريخ 13/9/1426م صادرة من جوازات الرياض ويعمل طبيبا إخصائيا في الجراحة ويحمل الشهادة العالمية «الدكتوراه» في إدارة المستشفيات موقوف بسجون المباحث الإدارية بجدة منذ 26/3/1428 هـ متهمين بخيانتهما للأمانة والعمل علي تدمير الصحة العامة واستغلاله صفتهما كطبيبين في نشر وترويج عقاقير طبية خاضعة للرقابة بحقنهما لمرضاهما ومراجعيهما وغيرهم باستمرار وعلي مدي عدة سنوات وترغيبهم في ذلك علي وجه الخديعة والمكروب وباستخدامهما عمداً هذه العقاقير حتي تمكنا من إصابة عدد منهم بالإدمان لابتزاز المزيد من أموالهم جراء ذلك وارتكاب المدعي عليه الأول «شوقي» الجرائم التالية:

* الاشتراك في جلب تسعمائة وخمسين أنبوبة من عقار (الدروميكوم) وأربعمائة وعشرين أنبولاً من عقار النالوفين إلي داخل المملكة لترويجها.

* سرقة عشر أنبولات من عقار الدروميكوم من مستشفي الأنصاري مكان عمله وحصوله علي كمية من عقاري الناليوم والكيتامين بطريقة غير مشروعة وترويجها.

* حيازة أنبولين من عقار الدروميكوم وأربع حقن تحتوي عليه بقصد ترويجها وحيازه كميات كبيرة من الحقن والمستحضرات الطبية لاستخدامها في ترويج العقاقير.

* شراء مائة أنبول لعقار (الدروميكوم) من المدعي عليه الثاني لترويجها.

* بيع أربعة أنبولات لعقار (الدروميكوم) للمدعي عليه الثاني.

* إقامة علاقة محرمة مع عدد من النساء اللاتي كان يحقنهن بهذه العقاقير والاختلاء المحرم بهن.

وأشارت المحكمة إلي أن الطبيب رؤوف العربي ارتكب عدة جرائم كالاشتراك في جلب كميات العقار (الدروميكوم) إلي داخل المملكة بقصد ترويجها والتستر علي من يقوم بذلك، وبيع مائة أنبولة من عقار (الدروميكوم) وترويجها حيث قبض عليه في التاريخ المذكور أعلاه بعد توفر معلومات عن الأول تفيد متاجرته في العقاقير الطبية علي نحو غير مشروع وبتفتيش منزله ضبط به مبلغ أربعمائة واثنان وستون ألف ريال سعودي وخمسة وعشرون قرشا ومائة وتسعون جنيها مصريا وخمسة وسبعون قرشا حصريا وستة أجهزة موبايل وأربعة أجهزة حاسب آلي محمول "لاب توب "وجهاز حاسب آلي مكتبي (هاردسك) ومجموعة من الأقراص المرنة ومجموعة كبيرة من أقراص الليزر الممغنطة «cd» ومجموعة من الأدوية وأربع آلات تصوير ومجموعة من أشرطة الفيديو وألبوم صور وثمانية وعشرون ساعة يد رجالية ونسائية. وأوضحت المحكمة أنه صدر خطاب مدير مستشفي الصحة النفسية بجدة رقم 1324/781/1م/47ج وتاريخ 2/6/1428م إفادة مدير الرعاية الصيدلية والتموين الطبي بشأن المواد المشار إليها أعلاه وأنها أدوية خاضعة للرقابة دوليا وبعضها يصنف من أدوية المجموعة الثالثة الجدول الثاني والثالث وتمتاز بآثار جانبية متشابهة وهي غالبا كالتالي:أ- الجهاز العصبي المركزي: انتعاش وغبطة غير مبررة، هلوسة، تشويش، جدل، عصبية، قلق هذيان أو هياج، اضطراب نوم، أرق، كوابيس، دوخة، تشنجات، ضعف الأداء الفعلي والطبيعي، تخوف كآبة، مشاعر عائمة، حركات عضلية غير منسقة، اضطراب.

ب-ا لقلب والأوعية الدموية: تبرد، صدمة، زيادة خفقان القلب وعدم انتظام النبض، انخفاض ضغط الدم خاصة عند الوقوف المفاجئ، وسكتة قلبية تحدث بعد الحقن الوريدية السريعة.

جـ الجهاز الهضمي: جفاف الفم، إمساك، تشنج منطقة الصفراء، شلل لفائفي، فقدان شهية، إسهال، تشنجات، تغيير في حاسة التذوق، يحدث الفتيان والتقيؤ بشكل نادر.

د- الجهاز التنفسي: انخفاض وسرعة التنفس (نهجان) مع شعور بالضيق كما أن هذه الأدوية تحدث أعراضا انسحابية مماثلة إلي تلك الملاحظة كحامض البربيتورين والكحل هذه بطنية وتشنجات عضلية وتقيؤ وترق تحدث بعد التوقف غير المتوقع لمجموعة البنزوديازيبين وأعراض الانسحاب الحادة الأكثر عادة حدثت لأولئك المرضي الذين استعملوا الجرعة المفرطة علي فترة زمنية.وأكدت المحكمة أنه باستجواب المدعي عليه الأول شوقي أقر بأنه منذ ثلاث سنوات بدأ في ترويج عقاري (الدروميكوم) والنالفوفين وذلك بحقنها لمتعاطي ومدمني هذين العقارين بطريقة غير مشروعة والدعوة إلي ذلك والترغيب فيه إلي أن يصل المتعاطي إلي مرحلة الإدمان ليحقق زيادة في مكاسبه المادية التي كان يحصل عليها من المتعاطين والمدمنين لهذه العقاقير حتي تمكن من خلال ذلك من جمع مبالغ مالية كبيرة وأقر بأن الأنبولين والإبر الأربع التي ضبطت بحوزته تحتوي جميعها علي عقار الدروميكوم وأنه كان سيحقن بها أحد المدمنين مقابل حصوله منه علي مبالغ مالية وأن الإبر وجميع المستحضرات الطبية التي ضبطت معه وبكميات كبيرة كان يستخدمها في حقن الأشخاص المتعاطين بالعقاقير المشار إليها.

كما أكدت المحكمة أن الطبيب المصري أقر بأن إحدي المتعاطات طلبت منه توفير عقار «الدروميكوم» يومياً لذلك قام بسرقة عشرة أنبولات من عقار الدروميكوم من مستشفي الأنصار الذي يعمل به دون علم إدارة المستشفي وقام بحقنها لمتعاطيه بصفة يومية علي مدي عشرة أيام وحصل مقابل ذلك علي مبلغ خمسمائة ريال عن كل حقنة كما أقر بأنه استمر علي هذا النهج لأكثر من ثلاثة أعوام وهو يحضر يوميا إلي منزل إحدي متعاطيات عقار «الدروميكوم» وبحقنها بهذا العقار بمعدل 3سم مقابل حصوله منها علي مبلغ خمسمائة ريال عن كل حقنه كما اعترف بأنه عندما تعذر عليه الحصول علي العقار من مستشفي الأنصار أخذ يفكر في طريقة للحصول من مكان آخر علي هذا العقار وعقار النالفوفين حتي اقنع إحدي العاملات في مستشفي الأنصار تسافر إلي مصر بصفة مستمرة وتدعي «مي بنت عثمان زكريا» بأن تجلب له كمية من عقار «الدروميكوم» والنالوفين من مصر.وقد أوهمها أنه يستخدمها كدواء لمن يشرع لهم استخدام هذه العقاقير من مرضي السرطان فقام من أجل ذلك بجلب تقارير طبية صادرة من مستشفي الملك عبد العزيز للأورام لأشخاص مصابين بمرض السرطان وموصوف لهم عقاري الدروميكوم والنالوفين الموجود بمستشفي الأنصار من أجل تلقي هؤلاء المرضي العلاج لدي مستشفي الأنصار كما أعد تقارير طبية مزودة أصدرها من مستشفي الأنصار تحت توقيعه من ضمنها تقرير طبي بخط يده وتوقيعه وختمه أعده باسم مريضة تعاني من ورم سرطاني بالدماغ وذكر في التقرير الطبي أنها تحتاج لعقار النالوفين برغم أن المريضة لم يوصف لها هذا العقار ثم سلم جميع هذه التقارير للمدعوة «مي» لتقدمها للجهات المختصة في مصر والمملكة لتتمكن من جلب هذين العقارين المخدرين للمملكة وأقر بأن المدعوة مي جلبت له من مصر بناء علي ما تقدم تسعمائة وخمسين أنبولة من عقار «الدروميكوم»، فقام بإبلاغ الأشخاص المتعاطين بذلك وبدأ يذهب يوميا إلي منازلهم ويحقنهم بهذا العقار بمعدل 3سم للجرعة الواحدة مقابل حصوله علي مبلغ خمسمائة ريال عن كل جرعة، كما أقر بأن المدعوة" مي "جلبت له عدة مرات متفاوتة ما مجموعه أربعمائة وعشرون أنبولاً من عقار النالوفين المخدر وقد قام بتسليم ما يقارب مائة أنبول من تلك الكمية إلي أحد المتعاطين بناء علي اتفاق سابق بينهما واحتفظ بالباقي في منزله وعندما حقق معه من قبل إدارة مستشفي الأنصار نقل الكمية التي لديه من عقار النالوفين إلي منزل أحد المتعاطين وأضاف بأن جميع الأنبولات التي تحتوي علي عقار الدروميكوم والنالوفين التي جلبتها له المدعوة «مي بنت عثمان» من مصر كان يستلمها منها في مستشفي الأنصار وأنها كانت لحسابه الخاص ولحقن المتعاطين والمدمنين مقابل مبالغ مالية وأوضحت المحكمة أن الطبيب استطاع من خلال اتباع هذا النهج جمع مبالغ مالية تجاوزت المائة ألف ريال بالإضافة إلي السابق تحصيله منذ قدومه من مصر في شهريوليو 2005م وحتي تاريخ القبض عليه علي مبلغ ثلاثمائة وخمسين ألف ريال من المتعاطين والمدمنين لهذه العقاقير المخدرة بالإضافة لأموال عينية،منها ثمان وعشرون ساعة يدوية من مختلف العلامات التجارية وخمسة موبايلات نوكيا من مختلف الأنواع وثلاثة أجهزة حاسب آلي محمول وجهاز حاسب آلي مكتبي ضبطت بحوزته في هذه القضية وهي من نتاج امتهانه لحقن المتعاطين والمدمنين بالعقاقير المخدرة. وقال المدعي العام: أطالب بالحكم عليهما وإدانتهما بما أسند إليهما بعقوبة تقديرية شديدة سجنا وجلدا تزجرهما وتروع غيرهما والحكم بمصادرة ما تم ضبطه بحيازة المدعي عليه الأول من أحوال نقدية وعينية. وقالت المحكمة: بالاطلاع علي اعتراف المتهمين المصدق شرعًا لفه 2 ولفه 1 وجدت المحكمة أنهما مطابقا لما ورد في ذكر المدعي العام، وفي يوم الأربعاء 16/8/1428م حضر المدعي عليهما وبعرض اعترافهما المصدق شرعاً أجاب بأن الاعترافات عليهما بالضغط والضرب فسألتهما عن البينة علي الضرب فأجابا البينة لدينا وهي آثار جسدية فعلية.وجاء في نص الحكم أن المحكمة حكمت علي المدعو شوقي بن عبد ربه إبراهيم بالسجن عشر سنين من تاريخ دخوله السجن وجلده خمسين جلدة مكررة خمسة عشر مرة بين كل مرة والتي تليها عشرة أيام وحكمت علي المدعي عليه الثاني رؤوف أمين محمد العربي بالسجن سبع سنين من تاريخ دخوله السجن وجلده خمسين جلدة مكررة سبع مرات بين كل مرة والتي تليها عشرة أيام ومصادرة المبالغ المالية التي بحوزتهما وما استخدم في الجريمة من وسائل اتصال وسيارات تعود ملكيتها لهما وإبعادها عن البلاد بعد انتهاء محاكمتها وبعرضه عليهما قرار عدم القناعة وقرر المدعي العام عدم قناعته.

تم تعديل بواسطة president

وإن بليت بشخص لا خلاق له... فكن كأنك لم تسمع ... ولم يقل

رابط هذا التعليق

يعني نكاد نكون متفقين على نقطه المحرم ولكن مختلفين على الشخص نفسه كأخ أو أب في حالة البنات.

بس ممكن تتحل النقطه دي بوجود الممرضه اللى بتكون فى اغلب الأوقات موجوده بالإضافه لأم البنت أو أختها

أو أنها تدخل تكشف عند دكتوره (( طبيبه )) سيده زيها ودي ممكن إدارة المستشفى تحددها بلوائح تنظيم داخليه.

وأكيد لما تكون المريضه سيده متزوجه زوجها بيدخل معاها وانا شفت ده في مستوصفات ومستشفيات هنا في جده .لكن النقطه بتاعة الكشف على المريضه ومدى تطابقها مع الخلوه الشرعيه فاعتقد أننا ممكن نلاقى حكم وفتاوى عن الموضوع ده

**وأنا لقيت موقع إسلامي بيعرف الخلوه الشرعيه (( فإن الخلوة المحرمة هي أن يخلو رجل بامرأة أجنبية عنه عن أنظار الناس. ووجود حائط أو نحوه بينهما في خلوة مع إمكان وصول بعضها إلى بعض لا تنتفي به الخلوة شرعاً.

أما الكلام عبر التلفون أو الإنترنت أو التحدث مع امرأة أو أكثر في مجمع أو في غير خلوة، فإن هذا ليس من الخلوة ولا بأس به إذا دعت إليه الحاجة مع الأدب والاحتشام، أما إذا كان لغير حاجة فإنه من خطوات الشيطان ))

http://www.islamweb.net/ver2/fatwa/ShowFat...Id&Id=14566

وانا لا أشكك فى أخلاق أحد ولكن هناك بعض ضعاف النفوس ممن يمتهنون الطب قد تسول لهم نفسهم فعل أى فعل فاضح أو مشين .

(( وما خلى رجل بإمرأة إلا وكان الشيطان ثالثهما )) إلا إذا كان حضرتك شايف أن الأطباء كلهم ملائكة وأنبياء !!!!!!!!!!!!!!!!

**وبيني وبينكم الأمر ده ميزعلش ومش ده مربط الفرس وبعدين دي قوانين البلد وأعرافها وتقاليدها واحنا مجرد ضيوف فليس لنا الحق على الإعتراض على قوانين واعراف أرتضاها أهل البلد واللى هما عايشين فيها.

زي بالضبط لما نكون في مصر واحنا كمواطنين أعرافنا وتقاليدنا بتسمح بأمور وبتمنع أمور تانيه فمينفعش واحد من السعوديه يجي يشتغل فى مصر ويغير تقاليدنا وأعرافنا طالما مفيش منها ضرر عالمجتمع وليست عادات منافية للآداب العامه ولا منها ضرر بل بالعكس..

وحضرتك لسه بتقول دي عقلياتهم كده فخلاص (( خد صاحبك على عيبه )) (( وواحد شايل دقنه التاني زعلان ليه ))

وتحياتي لك (( وإذا كنت في روما فافعل كما يفعل الرومان ))

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

اللي بينتقد لقرار وعايز يشتغل مع نفسه ويتحايل ويغير مهنته في جواز السفر من طبيب لعامل محارة مثلاً عشان ما تضيعش عليه فرصة السفر ... هذا حقه تماماً تماماً

بس اللي اوله شرط .. اخره بيبقى ضلمه

يبقى ما يرجعش يشتكي لما يتجلد في يوم من الايام ويقول الحقوني

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

يعني نكاد نكون متفقين على نقطه المحرم ولكن مختلفين على الشخص نفسه كأخ أو أب في حالة البنات.

بس ممكن تتحل النقطه دي بوجود الممرضه اللى بتكون فى اغلب الأوقات موجوده بالإضافه لأم البنت أو أختها

أو أنها تدخل تكشف عند دكتوره (( طبيبه )) سيده زيها ودي ممكن إدارة المستشفى تحددها بلوائح تنظيم داخليه.

وأكيد لما تكون المريضه سيده متزوجه زوجها بيدخل معاها وانا شفت ده في مستوصفات ومستشفيات هنا في جده .لكن النقطه بتاعة الكشف على المريضه ومدى تطابقها مع الخلوه الشرعيه فاعتقد أننا ممكن نلاقى حكم وفتاوى عن الموضوع ده

**وأنا لقيت موقع إسلامي بيعرف الخلوه الشرعيه (( فإن الخلوة المحرمة هي أن يخلو رجل بامرأة أجنبية عنه عن أنظار الناس. ووجود حائط أو نحوه بينهما في خلوة مع إمكان وصول بعضها إلى بعض لا تنتفي به الخلوة شرعاً.

أما الكلام عبر التلفون أو الإنترنت أو التحدث مع امرأة أو أكثر في مجمع أو في غير خلوة، فإن هذا ليس من الخلوة ولا بأس به إذا دعت إليه الحاجة مع الأدب والاحتشام، أما إذا كان لغير حاجة فإنه من خطوات الشيطان ))

http://www.islamweb.net/ver2/fatwa/ShowFat...Id&Id=14566

وانا لا أشكك فى أخلاق أحد ولكن هناك بعض ضعاف النفوس ممن يمتهنون الطب قد تسول لهم نفسهم فعل أى فعل فاضح أو مشين .

(( وما خلى رجل بإمرأة إلا وكان الشيطان ثالثهما )) إلا إذا كان حضرتك شايف أن الأطباء كلهم ملائكة وأنبياء !!!!!!!!!!!!!!!!

**وبيني وبينكم الأمر ده ميزعلش ومش ده مربط الفرس وبعدين دي قوانين البلد وأعرافها وتقاليدها واحنا مجرد ضيوف فليس لنا الحق على الإعتراض على قوانين واعراف أرتضاها أهل البلد واللى هما عايشين فيها.

زي بالضبط لما نكون في مصر واحنا كمواطنين أعرافنا وتقاليدنا بتسمح بأمور وبتمنع أمور تانيه فمينفعش واحد من السعوديه يجي يشتغل فى مصر ويغير تقاليدنا وأعرافنا طالما مفيش منها ضرر عالمجتمع وليست عادات منافية للآداب العامه ولا منها ضرر بل بالعكس..

وحضرتك لسه بتقول دي عقلياتهم كده فخلاص (( خد صاحبك على عيبه )) (( وواحد شايل دقنه التاني زعلان ليه ))

وتحياتي لك (( وإذا كنت في روما فافعل كما يفعل الرومان ))

أنا مش قادر أفهم حضرتك عايز توصل أي فكرة بالظبط!!!

هل وجود الطبيب مع المريضة والممرضة أو قريبة لها داخل غرفة الكشف يعتبر من الخلوة المحرمة؟ وهل هذا النوع من الاتصال يستلزم وجود محرم؟؟

رابط هذا التعليق

اللي بينتقد لقرار وعايز يشتغل مع نفسه ويتحايل ويغير مهنته في جواز السفر من طبيب لعامل محارة مثلاً عشان ما تضيعش عليه فرصة السفر ... هذا حقه تماماً تماماً

بس اللي اوله شرط .. اخره بيبقى ضلمه

يبقى ما يرجعش يشتكي لما يتجلد في يوم من الايام ويقول الحقوني

فعلا أنا لاحظت انه في كتير من الفهلوية (دون الاشارة إلى شخص معين) في هذا المنتدى يتفننون في إيجاد الطرق للتحايل على القانون تندرج في بعض الأحيان تحت بند التزوير.. فمثلا لقيت كتير عايزين يغيرو مهنتهم (بالمخالفة للحقيقة) عشان يسافر, والتاني عايز يغير اسمه عشان السفارة متعرفش انه خرج بدون خطاب عدم الممانعة, وفي أمثلة كتير جدا غير كده مش فاكرها.. كمان في ناس تانيين بيحاولو يخترعو حلول ومخارج للمواضيع دي, ونسيو انهم كده بيتحايلو على القانون وبيخالفو النظام العام..

ممكن تكون المشاركة دي ملهاش علاقة بموضوع قرار وزيرة القوى العاملة لكن حبيت بس أشارك بكلمتين وخلاص..

أرجو أن المنتدى ده يكون نافذة للمصريين اللي عايزين مساعدة أو استشارة, وميكونش بوابة لعرض المواهب في مجال خرق القوانين والتلاعب بيها..

القانون والنظام يجب احترامهم..

رابط هذا التعليق

أيام الرئيس أنور السادات الله يرحمه جه أمير دولة الكويت السابق الله يرحمه وقرر إنه يرحل كل المصريين اللي قاعدين مخالفين في دولة الكويت وفعلا لم كل المخالفين وقرر يرحلهم في طيارتين على بلدهم . لما الرئيس أنور السادات عرف كلمه في التليفون وقاله ياتخلي كل المصريين اللي عندك ياتبعتهملي كلهم بلدهم أولى بيهم وفعلا تراجع الأمير واللي كان مخالف ظبض أموره واللي دور على شغل جديد والدنيا مشيت .

وعشان كده أنا بحيي وزيرة القوى العاملة على القرار ده وإن كنت أعتقد أنه محتاج كمالة :blink: عشان ميبقاش فرقعة اعلامية وخلاص يعني محتاج فعلا متابعة للحكم الصادر على الطبيب المصري ومعرفة مدى مطابقة الحكم للشرع ولعلها تكون خطوة عشان الحكومة تفوق وتحافظ شوية على كرامة أولادها اللي في الخارجز

عليك بتقوى الله إن كنت غافلاً

يأتيك بالأرزاق من حيث لا تدري

فكيف تخاف الفقر والله رازقا

وقد رزق الطير والحوت في البحر

رابط هذا التعليق

تحياتى للجميع وللأخت هبه وللأخ عاشق الترحال.

قرار صائب من وزيرة القوى العاملة وننتظر المزيد للحفاظ على كرامتنا,وخاصة والقنصلية بجدة غالبا متفرجة وضعيفة خاصة الجانب العمالى.ومعظم المشاكل التى تواجه القنصلية الآن هى شكواى لأطباء كثيرين ولانسمع عن هذا لأطباء من جاليات أخرى؟! فلا مجال لنسبة وتناسب,وهناك جاليات أخرى كبيرة العدد ولا نسمع مثل هذا؟! :blink:

دعواتكم لنا بالفرج القريب ولزملائنا الأطباء الآخرين :lol:

رابط هذا التعليق

تحياتى للجميع وللأخت هبه وللأخ عاشق الترحال.

قرار صائب من وزيرة القوى العاملة وننتظر المزيد للحفاظ على كرامتنا,وخاصة والقنصلية بجدة غالبا متفرجة وضعيفة خاصة الجانب العمالى.ومعظم المشاكل التى تواجه القنصلية الآن هى شكواى لأطباء كثيرين ولانسمع عن هذا لأطباء من جاليات أخرى؟! فلا مجال لنسبة وتناسب,وهناك جاليات أخرى كبيرة العدد ولا نسمع مثل هذا؟! :blink:

دعواتكم لنا بالفرج القريب ولزملائنا الأطباء الآخرين :lol:

هنفضل نكيل الاتهامات بدون دليل

لما حضرتك طبيب زى مابتقول ومهدد زى ما بتقول ليه ماترجعشى مصر

يا اخى ارجع الى بلدك

واذا كنت فى ضائقة ندعوا الله ان يفكها

انا الحمد لله طبيب واعمل فى السعوديه منذ خمس سنوات والحمد الله احس ان هنا احسن من مصر فى كل شئ

ربنا يوفق الجميع

رابط هذا التعليق

أنا عن نفسى لو جالى عرض مناسب فى جده هقبله وأنا طبيب مصرى وتولع وزارة القوى العامله بقرارتها,مش عشان كلام جرايد ولا كلمتين فى التلفيزيون أتئمص وأقول مش لاعب,القرار غير مدروس وأخشى من عواقبه,كنت هفهم القرار وأشجعه وأبقى أول واحد أنفذه لو كان تم بعد دراسة الحالتين وبيان الظلم الواقع عليهم لكان للأسف قرار بلا معنى أتاخد عشان الرأى العام وأخشى أن السعوديين يفهموه غلط وتتقلب عند فى عند وساعتها كل المساعى الدبلوماسيه مش هتنجح والطبيبين يروحوا فى الرجلين وساعتها بردوا السعوديه هتعين أطباء هنود وسوريين وسودانيين بدل المصريين الى عملوا فيها مشاكل,ربنا يستر

والله حضرتك لازم يكون عندك يقين بان الرزاق هو الله لا السعودية ولا مصر

ولما حضرتك تيجى السعودية مخالفا لقوانينن بلدك هل هتقدر تلاقى حد يقف جنبك لو لا قدر الله حصلك مكروه

وبالمناسبة السعودية تجيب الى هي عايزاه وده حقها واحنا برده مش هنشحت لو قفلوا السفر للسعودية

الارزاق بيد الله

واخير ربنا يهدى الجميع لما فيه خير المسلمين والسعودية ومصر فى الاول والاخر بلد واحدة بس احيانا بيكون مشاكل ولازم تتحل بما يرضى الله

رابط هذا التعليق

كانت فين الوزارة اثناء المحاكمة...... دلوقتي صحيت من النوم وهي بتتاوب و راحت واخدة القرار دة .........

وفين هي من كل القضايا المشابهة اللي حصلت قبل كدة ....... في ناس كتييييييييييير قوي اتظلمت ومرمية في السجون ............

ولا عشان الاعلام فتح الموضوع الوزارة اتكسفت علي دمها وقالت تعمل حاجة ........

كفاية بقي شغل بالحتة ....... عايزين نتحرك في الموضوع جذريا......

ياتري فيه ممثل قانوني لمصر بيحضر محاكمة اي مصري في الخارج مش في السعودية بس ولا السفارات المصرية بتعمل ايه بموظفينها بره .....

تفتكروا لو كان الموضوع ده حصل في امريكا ولا في اوروبا كان رد فعل الوزارة هيكون كده (وفي حالات فعلا وجربوا علي جوجل هتلاقوا) .....

وبعدين نتخيل ان الطبيب ده امريكاني كانت امريكا هتعمل ايه ..... اقل واجب كانت سحبت كل الاطباء بتوعها من السعودية .... ولا ايه ....

علي فكرة مش احنا بس اللي بنرخص نفسنا ....... ده حكومتنا كمان بترخصنا وبتساعدنا علي اننا نرخص نفسنا .....

والله الواحد اتخنق md2:

تحياتي

تم تعديل بواسطة amelshafey

بسم الله الرحمن الرحيم

صدق الله العظيم

لعبة جنرالات الحرب لعبة مسلية

رابط هذا التعليق

مع احترامى للجميع

انا ارى ان قرار الوزيره قرار متهور وينقصه الدراسه مثل كل قرارات الحكومة الرشيده واعتقد ان هذا القرار هو نوع من السلبيه وقصر الديل

ايه ذنب الاطباء اللى نووا السفر وقفل عيادته ومنتظر يسافر مين هيعوضه

انا ارى ان هذا القرار هو عقاب للاطباء اللى ناويين يسافروا وليس حلا للمشكله

وهذا يدل ان دولتنا ليس ليها قيمة وليس لها اوراق تلعب بها مع السعوديه

لانك لكى تحترم مع اى دوله لابد ان يكون لديك اوراق ضغط تلعب بها فى وقت اللزوم

هذا القرار يدل على عدم وجود اى اوراق ضغط

طيب مفيش أوراق ضغط على رأيك

تقترح يكون أيه الحل بدل ما بتقول أن القرار متهور

وبعدين اللى قفل العياده يفتحها تانى

رابط هذا التعليق

السعودية تتهم الطبيبين المصريين بهتك العرض والكسب غير المشروع ..وتعتبر العقوبة متوسطة

- أصدرت السفارة السعودية بالقاهرة بيانا أالأربعاء حول قضية الطبيبين المصريين المسجونين في المملكة وذلك إزالة ما حدث من لبس لدى بعضهم عند تناولهم قضية الطبيبين المصريين المحكوم عليهما بالسجن والجلد في المملكة، التي أثير حولها كثير من اللغط.

وذكر البيان، الذى نشرته صحف سعودية، أن هناك خمس تهم موجهة إلى الطبيب الأول شوقي عبد ربه إبراهيم، تتعلق أربع تهم منها بجلب وشراء وسرقة أنبولات من عقاقير طبية تندرج ضمن المواد المخدرة المحظور استعمالها من دون استشارة الطبيب المختص وإلا باتت نوعا من المواد المخدرة التي يحظر بيعها وتداولها، واتهام خامس يتعلق بإقامة علاقة محرمة مع عدد من النساء اللاتي كان يحقنهن بهذه العقاقير والإختلاء المحرم بهن، وهو ما يعني أن هناك اتهامين رئيسين تم توجيههما لهذا الطبيب الأول هو الاتجار بالمخدرات، والثاني هو هتك عرض مريضاته واغتصابهن من دون علمهن.

وأشار البيان الى أن هناك أربع تهم موجهة إلى الطبيب الثاني وهو رؤوف أمين العربي، تتعلق ثلاث منها في الاشتراك في جلب وبيع وشراء أنبولات من عقاقير طبية تندرج ضمن المواد المخدرة المحظور استعمالها من دون استشارة الطبيب، أما الاتهام الرابع فيتعلق بحقن زوجة كفيله بنفس هذه العقاقير بهدف التسبب في إدمانها بقصد الكسب غير المشروع، رغم أنه يعلم أن هذا العقار لم يكن موصوفا لها، وهو ما يعني أن هناك اتهامين رئيسين تم توجيههما لهذا الطبيب، هما: الاتجار بالمخدرات، وخيانة اليمين، والتسبب في إدمان مريضته بهدف التربح غير المشروع.

وقال البيان: إنه بعيدا عن ملابسات القضية، التي هي مسألة يحسمها القضاء السعودي، مثلما يُترك للقضاء المصري حسم تلك المسألة بالنسبة للمتهمين السعوديين في قضايا مماثلة داخل الأراضي المصرية، بغض النظر عن تلك المسألة، فإن حجم الحكم الصادر بحق المتهمين يعد من الأحكام متوسطة القسوة، علما بأن نظام العقوبات المقررة لجرائم المخدرات في المملكة العربية السعودية يقرر عقوبة "الإعدام" لمهرب المخدرات، والطبيب الذي يتاجر بالعقاقير المخدرة التي تدخل البلاد تحت بند العلاج يندرج ضمن المهربين .

وأوضح البيان أن تعريف المهرب في القانون السعودي لا ينصرف إلى الشخص الذي يستورد المخدرات من الخارج وحسب، بل وكذلك الشخص الذي يتلقى المخدرات من الخارج فيوزعها على المروجين، وعلى ذلك فإن العقوبة المفروضة على الطبيبين تندرج ضمن الأحكام متوسطة القسوة، بعد أن اعتبرهما القضاء السعودي مروجين وليساً مهربين للمواد المخدرة، والمروج تكون عقوبته الحبس أو الجلد أو الغرامة المالية أو بهذه العقوبات جميعاً حسبما يقتضيه النظر القضائي.

وعلى جانب اخر، وصل الى مطار القاهرة يوم الخميس 110 مصريين كانت السلطات السعودية قد قامت بترحيلهم بسبب إقامتهم غير المشروعة وإنتهاء مدة تأشيراتهم..وقد وصل المرحلون على طائرة مصر للطيران بصحبة 29 فردا من أمن الشركة.

وبالتحقيق مع العائدين عن أسباب سفرهم تبين أنهم غادروا مصر على فترات متلاحقة بتأشيرات عمل وزيارة وعمرة، وعقب إنتهاء تأشيراتهم إستمروا بالأراضى السعودية حتى قامت السلطات هناك بضبطهم، وتم تجميعهم وقررت ترحيلهم.

أمر اللواء سامى دراز مدير أمن المطار مساعد وزير الداخلية بتحرير مذكرة بالواقعة والإفراج عن المرحلين مالم يكونوا على ذمة قضايا أخرى بعد التعرف على ملابسات خروجهم وترحيلهم.

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

انا مش شايف حد عايز يقول الحقيقه

انقسمنا الي قسمين

القسم الاول المصريين اللي في السعــوديه

لو مش عاجبكم الوضع قاعدين ليـه . قولو الحقيقه . لو كرامتكم مهانه لو في ذل

انا عن نفسي في السعـوديه بالوراثه واظن قلت اننا درست وتعلمت فيها من صغري واعرف عنها اكثر من ما اعرفه عن مصر.

القسم الثاني الي في مصر ويشتمو في السعـوديه . انتو عرفتو ايه عشان تقولو . كل ما يقال عن السعـوديه منين ليكم الحقايق ديه

بصراحه شفت زوجه الطبيب . وبالعقل سالت نفسي مش معقول الروايه دي تكون بالشكل دا اطلاقا ولا ابو غريب ممكن تعمل كدا . لازم تهمه لازم تهمه لا زم جريمه , يكون القرار ظالم ممكن لكن ما تخيلش انمفيش جريمه ,

القسم التاني اعتقد لو تقدرو تنزلو السعـوديه مش هتتاخرو لحظه وبلاش الردح والكيل بمكيالين ما حنا في مصر تنمرمط وف بلدنا وما حدش جاب لنا سيره , ولا هو الاعلام عندنا بيكبر كل حاجه

هل نفتح ملفات ان الاعلام عندنا بيكبرنا ويكرهنا في مصر . في جرايم التعذيب وفي جرائم اخـرى

بقيت مش مصدق اي حاجه يكتبها الاعلام صحف ولا مجلات ولا فضائيات قليل من المصداقيه

وعقبال ما الشاب اللي معانا يطلعو ويشترو تاشيره للسعـوديه بــ 12 الف جنيه لو لقيت

تَغَرَّبْ عَنِ الأَوْطَانِ فِيْ طَلَبِ العُلَى وسافِرْ ففي الأَسْفَارِ خَمْسُ فَوَائِـدِ

تَفَرُّجُ هَـمٍّ، واكتِسَـابُ مَعِيْشَـةٍ وَعِلْمٌ ، وآدابٌ، وصُحْبَـةُ مَاجِـدِ

فإن قيلَ في الأَسفـارِ ذُلٌّ ومِحْنَـةٌ وَقَطْعُ الفيافي وارتكـاب الشَّدائِـدِ

فَمَوْتُ الفتـى خيْـرٌ له مِنْ قِيامِـهِ بِدَارِ هَـوَانٍ بيـن واشٍ وَحَاسِـدِ

رابط هذا التعليق

الاخ زياد

يامن ترغب في السفر للسعودية نتمنى لك التوفيق والعمل في الحرس الوطني

انا عن نفسي بعد تجربتي في مكة المكرمة لمدة عامين قررت قرارا واحدا وهو ان ادخل ارض الحرمين الشريفين معتمرا وزارئا

اما العمل في السعودية كلها مرفوض

واللي يحب يجرب الكفالة وحلاوتها فليتوجه الى مكتب في شارع جسر السويس لكي يمنحك فرصة تجربة التعذيب النفسي في اكبر المؤسسات بمكة المكرمة والتي لديها مستشفى كبير جدا في حي العزيزية

رابط هذا التعليق

انا مش شايف حد عايز يقول الحقيقه

القسم التاني اعتقد لو تقدرو تنزلو السعـوديه مش هتتاخرو لحظه وبلاش الردح والكيل بمكيالين ما حنا في مصر تنمرمط وف بلدنا وما حدش جاب لنا سيره , ولا هو الاعلام عندنا بيكبر كل حاجه

الأستاذ الفاضل انت شخص واحد من اتنين مليون شخص يعملون فى السعوديه . فتجربتك ليست مقياس لوضع المصريين فى السعوديه .

انا من الأشخاص الذين يعملون فى المملكه بدون أى مشاكل بل بالعكس تماما . بس هذا لايعطينى الحق ان أتكلم على ان تجربتى هى التجربه السائده .

وان اى أحد مخالف يصبح جاحد وناكر لجميل السعوديه .

سؤالى ياأخى الفاضل من أين تيقنت ان كل الناس مش هيتاخروا لحظه فى السفر للسعوديه . احساسك الداخلى وقناعاتك الداخليه لا يجب ان تعممه على الجميع

فهذا رأيك . وأحب أطمنك أخى الفاضل فى ناس كتير بنتحايل بمعنى ( نترجاها ) عليها انهم يشتغلوا هنا ورافضين رفض قاطع

ودا مش عشان عيب فى السعوديه بس ده تفكيرهم ومستقبلهم .

سيدى الزمن لايستقر على حال ومن كان سعيد اليوم قد يكون تعيس غدا . لذا الأعتدال فى المشاعر سواء بالحب أو الكره

هو أحسن الأمور حتى لايصاب الأنسان بانتكاسه . والرزق بيد الله فقط وليس بيد بلد أو شخص

تم تعديل بواسطة president

وإن بليت بشخص لا خلاق له... فكن كأنك لم تسمع ... ولم يقل

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

صدق الي قال المصريين كتيرين كلام وبس :roseop:

يعني ده اللي قدرك عليه ربنا يا ريس ؟ !!!!!!!!!!!!!!!!!

طب يا سيدي يا من لست مصرياً وبالتالي أنت قليل الكلام كثير الأفعال ... زدنا من علمك يا عم طارق ولو بكلام مُختصر ..

في إنتظارك ولو بالقليل عشان نستفيد

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

صدق الي قال المصريين كتيرين كلام وبس :roseop:

الاخ مصري برده و لا منين بالظبط ؟؟

بيتهيألي انت لو مصري و الموضوع يهمك اكيد مش هتقول كده .. و عموما اتمني انك ما تتحطش في موقف زي موقف الدكاترة دي .. عشان تحس بفجاعة الموقف و الموضوع اللي بنتكلم فيه ..

اخي الكريم .. الوضع هنا ببساطة ممكن تلاقي نفسك في السجن و مرحل .. حتي لو طبيب .. مهندس .. محاسب .. مستشار قانوني .. مش فارقة .. ممكن تلاقي نفسك في السجن و مش لاقي حد يعرفك ليه .. و تقعد يوم اتنين .. شهر .. اتنين .. سنة .. اتنين .. الله اعلم لحد امتي ..

هنا فيه ناس بتترحل مباشرة لو جالهم حد زيارة و اتاخرو شوية .. بيترحل هو و اسرته و اللي كان متاخر في الزيارة ..

عموما عشان ما اطولش علي الكل ..

بلاش شماتة و تريقة و بدون ايجاد حلول .. علي الاقل وفر انت الكلام الكتير اللي مش عاجبك و هات حل قوي و سريع يحل مشاكل المصريين في الغربة ..

"إِنَّ اللَّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ"

قال صلى الله عليه وسلم : من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة، ومن يسر عن معسر يسر الله عليه في الدنيا والآخرة، ومن ستر مسلما ستره الله في الدنيا والآخرة، والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه ... رواه مسلم

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...