اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

السلام عليكم

الاخوة والاخوات لدي استفسار بخصوص استمارة العفش b4 عند الاندينق هل يجب ان اكتب العفش بالتفصيل قطعة قطعة ام اكتبها بالاجمال مثلا مجموعة كتب عددها 50 ام اكتبها كتاب كتاب

وكذلك مثال اخر طقم صالون 7 قطع وهكذا ارجو افادتي كما ارجو الافادة اذا كان هذا ينطبق على الاثاث المستعمل والجديد ام انه فقط يحق لي ادخال الاثاث المستعمل بدون جمرك والجديد بجمرك

مع الشكر والتحية

اين الردود لا مجيب اين اهل الخبرة رجاء افادتنا

شكرا

تم الرد عليك على البريد الخاص

كن كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة )

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم

الاخوة والاخوات لدي استفسار بخصوص استمارة العفش b4 عند الاندينق هل يجب ان اكتب العفش بالتفصيل قطعة قطعة ام اكتبها بالاجمال مثلا مجموعة كتب عددها 50 ام اكتبها كتاب كتاب

وكذلك مثال اخر طقم صالون 7 قطع وهكذا ارجو افادتي كما ارجو الافادة اذا كان هذا ينطبق على الاثاث المستعمل والجديد ام انه فقط يحق لي ادخال الاثاث المستعمل بدون جمرك والجديد بجمرك

مع الشكر والتحية

اين الردود لا مجيب اين اهل الخبرة رجاء افادتنا

شكرا

تم الرد عليك على البريد الخاص

واي رد يادكتور رد شافي وكافي ربنا يوفقك لكل خير والف شكر وهذه نسخة ليستفيد منها الغير من بعد اذنك يادكتور

( يكون تعبئة الاستمارة بالجملة بدون تفاصيل...

اللى مسموح له انه يعدى هو فقط ما تم ذكره فى استمارى بى 4 عند اللاندينج...الباقى عليه جمرك

تحياتى )

الف شكر والف تحية

هناك من يبحث عن السعادة وهناك من يصنعها ؟ فكن ممن يصنعها ويعيشها

رابط هذا التعليق

مشكورين أخواني جميعا على مجهودكم في الدعم بالمعلومات والمساعدة ؟ جزاكم الله خيرا

الموضوع انا مقيم بالكويت وقدمت من هنا من الكويت من تاريخ 22-07-2008 يعني 3 شهور بالظبط تمام

الورق اللي قدمته الابليكشن 3 ورقات وصورة البطاقة المدنية وشيك الدفع اللي دفعت بيه الفلوس

انا مقدم ليه ومراتي وبنتي تمام كده وكاتب الاتجاه تورنتو وبعدت الورق بDHL تمام وبلغوني انه وصل تاني يوم والمكتب استلمه

المهم لغاية دلوقتي مااعر الوضع ايه هل فعلا استلموا الورق ولا لا ؟؟؟ فيه مشكله في الورق ولا لا ؟؟؟؟ عاوزين تعديل ؟؟ مافيشي حتى ايميل بافادة وصول الورق ليهم مش عارف اعمل ايه ؟؟؟

وايه المفروض يحصل دلوقتي والمشكلة انا نازل مصر كمان شهر وكاتب العنوان الكويت يعني لو بعتوا هخلي حد يستلم على ما ارجع من اجازة شهرين فمشعارف اتصل عليهم ولا اعمل ايه ؟ اتصل علشان اعرف وضع الورق مقبول مرفوض ايه الخطوة اللي جاية وبعد اد ايه

اخواني جزاكم الله خيرا سعدوني بالمعلومات الاكيدة لاني الدنيا عندي ملخبطة شويتين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

الأخ/ سعد بدر ، قدم أخي طلبه للهجرة إلى كندا في شهر مارس وجاءه الرد بعد خمسة شهور، والسبب عندهم امور لم تحسم بعد نتيجة تعديلات الهجرة الجديد.

مع تحياتي

رابط هذا التعليق

الأخ/ سعد بدر ، قدم أخي طلبه للهجرة إلى كندا في شهر مارس وجاءه الرد بعد خمسة شهور، والسبب عندهم امور لم تحسم بعد نتيجة تعديلات الهجرة الجديد.

مع تحياتي

رابط هذا التعليق

مشكورة أختي على الرد ويعطيك ألف عافية بس كانوا بلغوني ان التقديم من مكتب لندن أسرع لان التقديم بيكون من دولة أعداد التقديم منها ضعيفة بس الواضح ان الناس كلها عاوزه تهاجر ولو فتحوا بلد جديدة في المريخ الناس هتسيب الكرة الأرضيه وتروح المريخ وسلملي بقى على الترماي

رابط هذا التعليق

مشكورين أخواني جميعا على مجهودكم في الدعم بالمعلومات والمساعدة ؟ جزاكم الله خيرا

الموضوع انا مقيم بالكويت وقدمت من هنا من الكويت من تاريخ 22-07-2008 يعني 3 شهور بالظبط تمام

الورق اللي قدمته الابليكشن 3 ورقات وصورة البطاقة المدنية وشيك الدفع اللي دفعت بيه الفلوس

انا مقدم ليه ومراتي وبنتي تمام كده وكاتب الاتجاه تورنتو وبعدت الورق بDHL تمام وبلغوني انه وصل تاني يوم والمكتب استلمه

المهم لغاية دلوقتي مااعر الوضع ايه هل فعلا استلموا الورق ولا لا ؟؟؟ فيه مشكله في الورق ولا لا ؟؟؟؟ عاوزين تعديل ؟؟ مافيشي حتى ايميل بافادة وصول الورق ليهم مش عارف اعمل ايه ؟؟؟

وايه المفروض يحصل دلوقتي والمشكلة انا نازل مصر كمان شهر وكاتب العنوان الكويت يعني لو بعتوا هخلي حد يستلم على ما ارجع من اجازة شهرين فمشعارف اتصل عليهم ولا اعمل ايه ؟ اتصل علشان اعرف وضع الورق مقبول مرفوض ايه الخطوة اللي جاية وبعد اد ايه

اخواني جزاكم الله خيرا سعدوني بالمعلومات الاكيدة لاني الدنيا عندي ملخبطة شويتين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

يا اخي الفاضل سيصلك بالبريد خطاب به مايسمي الفايل نمبر خلال فترة وجيزة ان شاء الله فلا تقلق

ثم انهم لن يرفضوا طلبك هكذا بكل بساطة لسه بدري جداااااااااااااااااا لغاية ما يطلبوا فحص ملفك وعندها سيطلبوا انك تعمل ابديت لورقك ويفحصوه وشغلانه بتاخد وقت هذا اذا كانت وظيفتك مطلوبة في اللسته المنتظرة في منتصف نوفمبر

فلا تقلق وخليها علي الله ولا تراسلهم لانهم مش هيردوا عليك الا لو معاك فايل نومبر الذي لم يصلك بعد وشكرا

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

جزى الله خيرا كل من شارك بمعلومة فى ذلك الموضوع

واخص بالذكر دكتور قناوى

اعانه الله وجعل كل حرف فى ميزان حسناته

وهل لى ان اطمع فى كرمكم المعهود واسأل عن معادلة الدرسات العليا (مثل الدبلومات والماجستير و......)

فالمعلوم ان يتم معادلة درجة البكالريوس(سؤالى عن الشهادات الطبية كالطب والصيدلة)

لكن ماذا عن الدرسات العليا

هل يتم الاعتراف بها بعد المعادلة الرئيسية لشهادة البكالريوس؟؟؟؟

ام ان ليها امتحانات هى الاخرى؟؟؟

وهل اذا كانت من جامعة حكومية مشهورة كالقاهرة وعين شمس

سيسهل ذلك الاعتراف بها

ارجو ان اجد لديكم الجواب الشافى

(وخاصة ان حضرتك يا دكتور قناوى فى المجال الطبى وحاصل على دبلومة ايضا فهل يا ترى بحثت عن

اجابة لذلك السؤال سابقا)

وشكرا مقدما للدكتور قناوى وكل من يشارك بخبرته

مما قرات اخي الفاضل استنتجت ان اهم شيء معادلة البكالوريوس اولا وهذا هو الجزء الصعب

واستنتجت ايضا ان التخصص لديهم يجب ان يكون بالحصول علي نيابة عندهم يعني بالعربي ما بيعترفوش بحاجة من شهادة ما بعد البكالوريوس وبالتالي مالهاش امتحانات

وفعلا الاهم انك تعادل البكالوريوس تبقي دكتور وتعدي والباقي ان شاء الله في السكة

ثم ان مرتب طبيب الاسرة زي الاخصائي تقريبا فا مش فارقة معايا بصراحة

عموما دعواتي بالتوفيق لحضرتك

بيتهيالي اني اقفز فوق الاحلام (لسة بدري)

رابط هذا التعليق

اخى سعد

السلام عليكم

انت الأن منتظر وصول رقم الملف الخاص بك من مكتب الهجرة بلندن ، و عادى انك تنتظر عدة اشهر للحصول على رقم الملف بالنسبه للمقيمين فى الخليج ، فلا تقلق

روح اجازتك ، و غالبا هترجع الكويت قبل وصول رقم ملفك

و حتى لو ارسلوا لك رقم الملف ، فمازال امامك الكثير من الإنتظار و لا يوجد شىء مطلوب منك تعمله

اذا كنت كاتب بريدك الألكترونى فى الطلب ، هيبعتوا رقم الملف عليه ، وإلا بالبريد العادى

بالتوفيق

ابو عاصم

رابط هذا التعليق

ابو عاصم مشكور على ردك هديت اعصابي

لان خايف يجي او يطلبوا حاجة والدنيا متكونشي مشيه معاياه كمان في موضوع الهجرة ده كمان

لكن ان قدامي شكلي كده كتير ربنا يسطر لاني زهقت من الخليج خالص

وعامة لو انت في مصر تامرني باي شئ من هنا شوف عنيه

يعطيك الف عافية وربنا يكرمك

وكان عندي سؤال ابو عاصم اني متردد والله في موضع الهجرة وخايف من هنا ك من البرد والحياة مصارفها كتيرة انت رايك ايه وتنصحني بايه

اعتبرني اخو عاصم الكبير

الكلمة الطيبة صدقة

رابط هذا التعليق

أخى سعد

لا شكر على واجب ، إن شاء الله أمورك تتيسر و تشوف كل خير

شكرأ على عرضك الكريم ، أنا فى أبو ظبى و أى خدمه تحت أمرك

موضوع التردد و القلق من موضوع الهجرة ده عادى ، أعتقد كل الناس اللى هاجرت و اللى فى الطريق مروا بهذة الأمور

افى رأىى أن السبب الأهم للقلق و التردد هو الجهل بالأمور هناك ، يعنى إحنا رايحين على المجهول ، و كمان سايبيين أعمال مستقرة فى بلاد اخرى

النصيحه الأساسيه ، إقرأ مواضيع المنتدى حتى ترى الحياة فى كندا بعيون إخواننا اللى سبقونا ، ده هيخلى القلق يروح و يصبح تفكيرك مبنى على معلومات و خبرات حقيقيه

ممكن تبدأ بموضوع د الشامى /

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=54515

و غيرة كتير فى المنتدى

فى النهايه ، إعتبر كندا خطه ب فى حياتك ، إنت قدمت و الأن يجب عليك تكمله الإجراءات ، و بعدين لما تروح كندا شوف هترتاح و لا لأ قبل الإستقاله من عملك الحالى

فى أسوأ الأحوال ، لن تخسر شىء و إعتبرها سياحه ، و كفايه إنك تعرف الناس المحترمه اللى فى المنتدى هنا ، بالنسبه لى ده مكسب كفايه من موضوع كندا

بالنسبه إن الحياة هناك غاليه ، هذا صحيح . معظم الأخوة وضحوا إن مفيش تحويش فلوس فى كندا ، فيه حياة راقيه و بس

يعنى خلال السنتين اللى جايين حوش شويه فلوس و بعدين روح عيش فى كندا و ريح أعصابك

لو حابب تعرف المصاريف هناك ، شوف موضوع الميزانيه الشهريه للمهاجر لكندا

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=65296

بالتوفيق

أبو عاصم

رابط هذا التعليق

شكرا لك يا زعيم

أنا عندى أستفسار لو ممكن حد يساعدنى

انا كنت بأشتغل فى مكتب هندسى فى مصر ولكن لم اكن مسجل فى التأمينات وانا ناوى أقدم على كيبيك وأخذت شهادة خبرة من المكتب هل هذة الشهادة كافية ام لابد من الرقم التأمينى وهل ممكن ان أشترى هذة المدة من التأمينات ؟

شكر لكم والتوفيق للجميع

رابط هذا التعليق

شكرا لك يا زعيم

أنا عندى أستفسار لو ممكن حد يساعدنى

انا كنت بأشتغل فى مكتب هندسى فى مصر ولكن لم اكن مسجل فى التأمينات وانا ناوى أقدم على كيبيك وأخذت شهادة خبرة من المكتب هل هذة الشهادة كافية ام لابد من الرقم التأمينى وهل ممكن ان أشترى هذة المدة من التأمينات ؟

شكر لكم والتوفيق للجميع

اهلا بحضرتك

كان الاخ الفاضل الباشمهندس اريتريا سال سؤال شبيه فابحث عنه

وكانت الفكرة في طلب شهادة التامينات هو التاكد من عملك وانك صادق وليس التامين كهدف

فسيبك من فكرة شراء مدة ما يهمهش

الفكرة انك تثبت انك كنت شغال فعليا وعند السؤال عن التامين قول لهم هذا حال مصر

صاحب العمل مش عاوز يامن وانا عاوز اشتغل وخلاص كما اني كنت بفكر في الهجرة فماكانش مهم احوش فلوس في التامينات وتضيع علي بعدين

المهم فهمهم بصدق فالصدق منجاة ولا تقلق يا اباشمهندس

طبعا ادعو الاخوة ذوي الخبرة المباشرة للمساعدة في الردود اخوكم مزنوق

رابط هذا التعليق

ابو عاصم :roseop:

مشكور جدا لك بس حابب اعرف انت عارف طبعا ان الكويت مش زي دبي فيه فرق كبير جدا بين ناس راقيين وشوية مش عاوز اكمل

عامة الحمد لله ربنا عارف طبعي فعلشان كده من ساعة ما اتغربت بره مصر ام الدنيا ما كنش ولا ليه تعامل مباشر بيهم بس انا زهقت من الحياة دي وملتها نفسي استقر انا وزوجتي وبنتي عامة انا عمري 27 سنة ان شاء الله في شهر 11 اللي جاي وبشتغل مبرمج في ERP Solutions في قسم sales and distributiom (money and market ) والحمد لله خبرتي بتزيد يوم عن يوم المهم

المهم انا كتبت في الابلشن ان عنوان المراسلة الكويت ممكن بعد فترة اغيره واخليه في مصر تمام كده وغيره كده انا كتبت اني اعرف اتعامل بالفرنسي وانا كتبت كده علشان كنت ناوي اتعلم واسترجع معلوماتي فيه لاني كنت بتكلمه مش وحش من فترة بس عدم الاستخدام المهم لما عرفت انهم لو طلبوا الايلتس مش عاوز فرنساوي هل الكلام ده صحيح وممكن كمان اغيره تاني وقال الانجليزية ولا كده يبقى لازم استرجع الفرنساوي تاني

وكمان بالنسبة للمهنة والوظيفة بتاعتي اللي هيه مبرمج هل هيه مطلوبة وهل الموافقة عليها هتاخد وقت ؟؟؟

وفيه غلطة في NOC الرقم كتبته غلط لاني كنت شغال مدير معهد وكتبت رقم مش صح في الورق ممكن اعدله بعد كده ولا فيه مشكلة ؟؟

مشكور اخي ابو عاصم

ايه اخبار الجو عندك في دبي دلوقتي والدنيا عندك عامله ايه ؟؟؟

رابط هذا التعليق

أخي saad badr أنت مقدم كبيك لأنك تقول simplified application skilled worker أو فدرل لأنو في فرق في الولايات لو كتبت toronto ليست داخله مع كبيك .

دعاء سجود التلاوة

سجد وجهي للذي خلقه وشق سمعه وبصره بحوله وقوته (فتبارك الله أحسن الخلقين)

اللهم اكتب لي بها عندك أجرا وضع عني بها وزرا واجعلها لي عندك ذخرا وتقبلها مني كما تقبلتها من عبدك داود ..

رابط هذا التعليق

دكتورنا العظيم قناوى

لو سمحت لو اسمى مكتوب فى الباسبور وشهادة الميلاد مكون من 5 اسماء

اسم العيلة حيكون الرابع ولا الاخير؟؟؟؟

اصل بصراحة الاسم الاخير طويل وصعب ف النطق عند الكنادوة (عبد المقصود)

فينفع اكتب الرابع ؟؟؟

ولا لازم اكتب الاخير؟؟؟

شكرا لكم مقدما

رابط هذا التعليق

ام ريهام

يا ست الكل لا انا مش مقدم كيبك والا كنت هقدم من مكتب سوريا او السفارة وبعدين ده ملهوشي علاقة بكيبك الحقنا ابو عاصم

الدنيا هتخرب تاني

انا مقدم فيدرال عمالة ماهرة اللي هيه application skilled worker

حضرتك له قلتي اني مقدم كيبك لا مليشي علاقة بكيبك خلاص

هرجع اتوه من تاني يا ساتر استر يا رب

رابط هذا التعليق

هدي هدي روعك أنا غلطانه أنا مقدمه علي كبيك certificat de selection أنا خلط في الكلام متأسفه ولكن أطمنك أنا صلحولي 2 مرات ولم يرفضوني لس الأولي كتبت toronto كما قلت ليست مع كبيك لأني مقدمه كبيك ,وأصلحو كيفية أبعث المصاريف مع الترحب بنا .الثانيه بقولو ميقبلوش حواله و يجب إصلاح وبعث شيك أو credet cart وهذا بعد شهرين من الإصالح المره الأوله وبهذا الرفض ليس أنك علطان في شئ

دعاء سجود التلاوة

سجد وجهي للذي خلقه وشق سمعه وبصره بحوله وقوته (فتبارك الله أحسن الخلقين)

اللهم اكتب لي بها عندك أجرا وضع عني بها وزرا واجعلها لي عندك ذخرا وتقبلها مني كما تقبلتها من عبدك داود ..

رابط هذا التعليق

دكتورنا العظيم قناوى

لو سمحت لو اسمى مكتوب فى الباسبور وشهادة الميلاد مكون من 5 اسماء

اسم العيلة حيكون الرابع ولا الاخير؟؟؟؟

اصل بصراحة الاسم الاخير طويل وصعب ف النطق عند الكنادوة (عبد المقصود)

فينفع اكتب الرابع ؟؟؟

ولا لازم اكتب الاخير؟؟؟

شكرا لكم مقدما

العفو يا اخي ولا عظيم ولانيلة

انا غلبان واغلب من الغلب

اسمك تكتبه زي الباسبور بالضبط يا صديقي وبنفس الحروف الانججليزية كمان كما هو مكتوب في استمارة تعليمات ملا الابليكاشن اقرا موضوع كيف تهاجر بدون محامي

ماله عبد المقصود اسم عادي ولطيف

الحكاية مش حكاية نطق الحكاية التعامل الرسمي

ابديل ماكسود VERY NICE

موفق ان شاء الله

لو كان علي كده يبقي انا انتحر حيث ان اسمي بقي صعيدي يا بوي عن حج

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...