اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

مرحبا شباب انا عندي سؤال ارجوا ان تجيبوني عليه

انا قدمت هجرة رجال اعمال منذ ثلاثة اشهر ولم يصلني الفايل نمبر ولا شئ سؤالي كم الفترة التى يستغرقها الفايل نمبر

شكرا للجميع

المدة لو قدمت في السفارة مباشرة تاخذه في نفس اليوم

لو بالبريد من اسبوع الي 4 شهور (بسبب تاخير البريد)

اخشي في وضعك ان الرقم قد يكون ارسل الي حضرتك ولم يصل

حاول تبعت فاكس للسفارة

لان 6 شهور ورجال اعمال كمان مدة غير منطقية

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

مرحبا شباب انا عندي سؤال ارجوا ان تجيبوني عليه

انا قدمت هجرة رجال اعمال منذ ثلاثة اشهر ولم يصلني الفايل نمبر ولا شئ سؤالي كم الفترة التى يستغرقها الفايل نمبر

شكرا للجميع

المدة لو قدمت في السفارة مباشرة تاخذه في نفس اليوم

لو بالبريد من اسبوع الي 4 شهور (بسبب تاخير البريد)

اخشي في وضعك ان الرقم قد يكون ارسل الي حضرتك ولم يصل

حاول تبعت فاكس للسفارة

لان 6 شهور ورجال اعمال كمان مدة غير منطقية

شكرا كثير حبيبي qenawy على ردك

لكن انا مقيم في قطر ولا يوجد سفارة كندية في قطر وقد ارسال المحامي اوراقي الى المكتب في لندن المسئول عن الطلبات المقدمة من الخليج بوسطة البريد

منذ ثلاثة اشهر وليس ستة اشهر ولكن ما جعلني اسئل هو هل الفايل نمبر يحتاج كل هذه الوقت

واذا اردت ان ارسل فاكس هل ارسلة الى اى سفارة ؟ او الى المتكب في لندن

شكرا كثير وتحياتي للجميع

رابط هذا التعليق

ما دام المحامي معك اخي الفاضل والمدة 3 شهور فلا تقلق اكيد هيوصل الرقم للمحامي اسال المحامي

وممكن تشوف الطلب هو بعته بالبريد لو مثلا DHL يبقي ممكن تتابع الارسالية تبعك لديهم اقصدDHL ومعرفة متي وصلت الي مكتب لندن

ومن ثم تبعت فاكس موضحا به التفاصيل الي مكتب لندن وشكرا 

رابط هذا التعليق

مادام ارورا بشرتك يبقى خلاص انشاء الله خلال ايام وبكرة تقولي. بس ادعيلها وادعيلي انا كمان يجيلي الميديكال على طول.

اخى سامح رفيق الكفاح

اشكرك كثيرا وياريت ندعى لبعضنا جميعا وربنا يمكن يسمع لنا علشان بندعى لبعضنا

وعقبال ما نسمع اخبار سعيدة عننا جميعا

ليس ما يدخل الفم ينجس الانسان

بل

ما يخرج من الفم هذا ينجس الانسان

رابط هذا التعليق

سلام عليكم

مشاءالله علي الروح الجميلة في المنتدي دة وادامها الله

بعد اذن اهل الخبرة والمعرفة ان مهندس مدني عندي خبرة 4سنيين وأعزب واللغات الانجليزية فقط احد الاصدقاء قال لي فرصك ضعيفة لعدم وجود زوجة واولاد فهل هذا الكلام صحيح واذا كان غير صحيح ممكن حد لو سمحتم يقول لي ابتدي الموضوع ازاي مع العلم انا مصري واعمل بالسعودية او يدلني علي رابط في شرحة ومتي يكون موعد اختبار الغة وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

الدكتور الفاضل قناوى

شكر خاص جدا جدا جدا لك علي هذا التوبيك الرائع

وان شاء الله يستفيد منه اكبر عدد من الاعضاء

وجعل الله هذا المجهود الرائع في ميزان حسناتك

ونتقابل علي خير كلنا ان شاء الله في كندا

:wub: :wub: :wavinghappy:

اشكرك شكرا جزيلا الاخت الفاضلة سمية

واقول معك امين

رابط هذا التعليق

سلام عليكم

بعد اذن اهل الخبرة والمعرفة ان مهندس مدني عندي خبرة 4سنيين وأعزب واللغات الانجليزية فقط احد الاصدقاء قال لي فرصك ضعيفة لعدم وجود زوجة واولاد فهل هذا الكلام صحيح واذا كان غير صحيح ممكن حد لو سمحتم يقول لي ابتدي الموضوع ازاي مع العلم انا مصري واعمل بالسعودية او يدلني علي رابط في شرحة ومتي يكون موعد اختبار الغة وجزاكم الله خيرا

اخي الفاضل اولا لازم تجيب 67 نقطة في التقييم وانت اكيد كالاتي

21 الخبرة

20 التعليم

10 السن

يبقي عاوز 16 نقطة في اللغة الانجليزية يعني تدخلالاليتس وتجيب فيه 7777 في كل قسم يبقي ساعتها هتاخد 16 نقطة بتوع اللغة

الجواز يديلك 4 نقاط لو مراتك معاها بكالوريوس

الموقع اللي يفيدك هاهو موقع الهجرة الكندي الرسمي

إضغط هنا لزيارة موقعي

Jتقدم علي اختبار اللغة لما يطلبوا تجهيز ورقك يعني بعد ما تقدم وانما تاخد بالك جهز نفسك الاليتس مش سهل

وشكرا

رابط هذا التعليق

[]
اولا انا اشكر حضرتك على الرد بس لى سوال واحد حضرتك قدمت الفيدرال امتى انت بتقول عملت مقابلة فى نوفمبر 2007 علشان انا اعرف واحد زى حضرتك عمل مقالبة فى 11/2007 وقدم الفيدرال فى 1/2008 وارسلوا له الابديت قبل العيد .... مش عارف المعلومة ده تقدر تفيدك

ممكن افهم يا جماعة ليه بتقدموا كيبك وبعد كده تعيدوا التقديم فيدرال ؟؟؟ وما الغرض من ذلك !!

هل السفارة بتستثنى اللى مقدمين كيبك ثم فيدرال من الدور ؟؟؟؟؟؟ ( يكونش هو ده السبب )

لانى شايفاكم بتتكلموا عن اغسطس 2005 و فيه ناس غلابة مقدمة فيدرال 2004 و 3 \2005

وقاعدين نشكى حالنا انا و elmedysm

نورونا الله ينور عليكم :wub:[

شكرا يا استاذ مزاميزو على ردك.

ا[u]حب ان اعرفك انه اعرف واحد مقدم بعدك بشهر 1/2008 واتصلوا به قبل العيد علشان يعمل ابديت ويقوم ببعض الامضاءات وارسل لهم المطلوب وقالوا ابعت بريد سريع علشان ورق الكشف الطبى .

وواحد صديقى مقدم قبل الاخت دعاء ولسه عامل كشف طبى فى 20/9/2008 ومستنى الفيزا لسه

سوالى هم شغالين ازاى مع العلم بانه يوجد اصدقاء لى انهوا الاجراءات من تقديم الفيدرال حتى الفيزا فى 6 شهور وذلك فى العام الماضى .

وشكرا على اهتمامك ....

امضاء واحد زهق من الهجرة

الكلام ده يكون ازاى فهموووووووووووونى الاجراءات فى 6 شهور حتى الفيزا

وكمان زهقتم من الهجرة

يا رب ارحمنا

طبعا احب ان اعرفك ان هجرة كيبك تختلف عن الفيدرال احنا بعد من نخلص المقابلة بنقدم ملفنا فى الفيدرال واجراءات الكشف الطبى بتاخذ من 5 الى 9 شهور حسب نوع الفيل الا متقدم .

وبالنسبة اننا زهقنا من الانتظار احنا مقدمين من 2005 الواحد عاوز يستريح من التفكير فى الهجرة .

واحنا كمان طهقنا من التفكير فى موضوع الهجرة لاننا مقدمين من تاريخ قبلكم

ومتوقفة حياتنا كلها على هذا الموضوع واولادنا ومدارسهم واشغالنا والمعادلة والدنيا والعيشة ........................!!!!!!!!!

اللهم ماصبرنا واسمع منا وارحمنا

عموما اتمنى يردوا عليك يا ناجى سريييييعا جداااااا جداااا

واحنا بعدك على طوووووول ّّّّّّّّّّّّ!!!! ماشى ياعم

اوعى تزعل !!!! او تاخد الامور بحساسية

ادينا بنشكى لبعضنا زهقنا من طول الانتظار

ونغير اسم المنتدى الى

[/sizeمحاورات الزهقانين

ولا يهمك ياسيدى لكل شىء تحت السماء وقت

ولما ييجى الوقت المناسب ليك هتلاقى كل الابواب اتفتحت

وتغير اسمك الى

واحد شبعان من الهجرة

تمنياتى بالتوفيق

بل

رابط هذا التعليق

قالت لى الاخت arora مشكورة ______ منذ حوالى 3 اسابيع ___انهم الان فى شهر 12 /2004 حسب معلوماتها

يبقى لى حوالى 45 يوم على 28/11/2008 و يكون مر على الملف 47 شهر اى ما يعادل انتهاء 80% من الملفات على حسب موقع الهجرة الكندى بالنسبة للمقدمقن من القاهرة

مش عارفة اعمل ايه ؟

EL medysm

اخيرا ظهرتى تتصورى انك لما اختفيتى لمدة طويلة من المنتدى

انا افتكرت انك بداتى فى الاجراءات

لكن مازلت اؤكد ليكى انهم فى شهر 12\2004

لاتقلقى ابدا . صدقيينى مابين يوم واخر

البشرى قادمة قريبا جدا جدا

اقرب مما تتصورى

طالما ملفك in process على النت فلا تقلقى ابدا

و الله انا سعيدة بك جدا و سعيدة باخبارك الجميلة

و كلما كتبتى تعليق تبعثى الفرحة و الطمأنينة فى قلبى

ربا يفرحك كما فرحتينى دائما

اما موضوع عدم دخولى على المنتدى كان بسبب ان كابل التليفون كان مسروق منذ اسبوعين و بالتالى لم يكن عندى لا تليفون ولا انترنت

اما انا فكنت قد و عدتك اننى اول ما استلم اى خطاب من السفارة ساكتب لك على طول و ستكونى اول و احدة تعرف فى الدنيا

هذا و عد و ربنايقرب البعيد

اشكرك مرة اخرى

ايوووووووووه لازم اكون اول واحدة تعرف لانى سافرح لكى جدا مثلما افرح لنفسى تماما

وان شاءالله قريبا جدا جدا

وتكون الميديكال على طول وبعدين الفيزا عند تمام 4 سنين ياااااارب

بل

رابط هذا التعليق

سلام عليكم

اخي الفاضل اولا لازم تجيب 67 نقطة في التقييم وانت اكيد كالاتي

21 الخبرة

20 التعليم

10 السن

يبقي عاوز 16 نقطة في اللغة الانجليزية يعني تدخلالاليتس وتجيب فيه 7777 في كل قسم يبقي ساعتها هتاخد 16 نقطة بتوع اللغة

الجواز يديلك 4 نقاط لو مراتك معاها بكالوريوس

الموقع اللي يفيدك هاهو موقع الهجرة الكندي الرسمي

إضغط هنا لزيارة موقعي

Jتقدم علي اختبار اللغة لما يطلبوا تجهيز ورقك يعني بعد ما تقدم وانما تاخد بالك جهز نفسك الاليتس مش سهل

وشكرا

طيب لو سمحتم ان ليا ابنة خال والدتي في كندا وتربطنا بهم علاقة جيدة هل يوثر هذا في تقيمي وزيادة النقاط وهي بالمناسبة دكتورة جامعية ومعاها الجنسية الكندية سوال تاني لو سمحت ماهو الفرق بين الكيبك والفدرالي وجزاكم الله خيرا

تم تعديل بواسطة ahmedtara
رابط هذا التعليق

بنت خال والدتك لن تزيدك في النقاط انما ممكن تخدمك في انها مثلا تجيب لك JOB OFFER

وعرض العمل هيزودك طبعا عشر نقاط مباشرة ده بالنسبة للفيدرالي

كيبك بيتهيالي وجودها يزودك نقط اقصد قريبتك

الفرق بين كيبك والفدرالي

هو اختلاف سرعة نظام الهجرة

كيبك فرنساوي اولا وليهم تقييم مختلف ويقال انهم اسرع في اجراءات الهجرة بس مع القانون الجديد الله اعلم من اسرع

رابط هذا التعليق

:ninja:

ازيكم كلكم ميرسى يا استاذ سامح على سرعة الرد بس

اولا: هو احنا اعصابنا مش لسه هتتشد هى باظت خلاص من واحنا بنحضر الورق

ثانيا: هو الموضوع مش بدرى ولا حاجه المحامى اكد علينا اوى ان الموضوع ممكن مياخودش وقت وانه ممكن يكون من 6 الى 8 شهور فات منهم شهرين بالنسبه لينا يعنى باقى من 4 الى 6 ان شاء الله والمحامى قال ان ممكن تكون دى السياسه الجديده لان فعلا ناس كتير جدا جاتلهم الانترفيو بدرى

فياريت لو حد يقوللى اتابع ازاى على الويب سايت

ثالثا: باه وده طلب مهم جدااااااااااااااااااااااااااااااااااا

عايزه اسال سؤال لو سمحتم دلواتى احنا الولاد مدارس انجلش واحنا مقدمين كيوبيك وعايزين نقيم فى مونتريال وقلبنا الدنيا على النت مش لاقين مدارس انجلش غير الخاصه اللى مصاريفها ممكن توصل لغاية 20000 دولار وكان فى مشاركه لاستاذ جادوللى فى كل شيء عن كيوبيك قال فيها ان فى مدارس انجلش بحوالى 2000 دولار ياريت لو اى حد عنده معلومه عن المدارس الانجلش فى مونتريال اللى فى الحدود دى يقوللى عليها او حتى اسمها او الويب سايت بتاعتها ضرورىىىىىىىىىى

رابط هذا التعليق

:ninja:

ازيكم كلكم ميرسى يا استاذ سامح على سرعة الرد بس

اولا: هو احنا اعصابنا مش لسه هتتشد هى باظت خلاص من واحنا بنحضر الورق

ثانيا: هو الموضوع مش بدرى ولا حاجه المحامى اكد علينا اوى ان الموضوع ممكن مياخودش وقت وانه ممكن يكون من 6 الى 8 شهور فات منهم شهرين بالنسبه لينا يعنى باقى من 4 الى 6 ان شاء الله والمحامى قال ان ممكن تكون دى السياسه الجديده لان فعلا ناس كتير جدا جاتلهم الانترفيو بدرى

فياريت لو حد يقوللى اتابع ازاى على الويب سايت

ثالثا: باه وده طلب مهم جدااااااااااااااااااااااااااااااااااا

عايزه اسال سؤال لو سمحتم دلواتى احنا الولاد مدارس انجلش واحنا مقدمين كيوبيك وعايزين نقيم فى مونتريال وقلبنا الدنيا على النت مش لاقين مدارس انجلش غير الخاصه اللى مصاريفها ممكن توصل لغاية 20000 دولار وكان فى مشاركه لاستاذ جادوللى فى كل شيء عن كيوبيك قال فيها ان فى مدارس انجلش بحوالى 2000 دولار ياريت لو اى حد عنده معلومه عن المدارس الانجلش فى مونتريال اللى فى الحدود دى يقوللى عليها او حتى اسمها او الويب سايت بتاعتها ضرورىىىىىىىىىى

انا لي راي بسيط اخي الفاضل

وهو ليه بتدور علي مدارس انجليزي

انت هنا كنت تبحث عن جودة تعليم

هناك التعليم جيد اجمالا

اللغة الفرنسية هناك هي الاساس في كيبك وكلها كام شهر ويبقوا برابانت فيها

يبقي خليهم يتعلموا في مدارس كيبك الفرنسية العادية

ما دام الهدف واحد

وشكرا

رابط هذا التعليق

:roseop:

ميرسى جدا يا استاذ قناوى على سرعة ردك واهتمامك بس انا اخت ولست اخ

وبالنسبه للمدارس صعب اوى ان الولاد يكونوا مثلا فى تالته ورابعه ويحولوا لغه هما مش كويسين فيها وبالنسبالنا افضل جدا مونتريال لان جوزى هيدرس فيها فياريت لو عندك معلومات عن المدارس دى تقوللى

وكمان موضوع متابعة الفايل نامبر من على النت ياريت تفيدنى ازاى لانى حاولت من على الويب سايت ومعرفتش اوصل

:unsure:

رابط هذا التعليق

الأخ العزيز الدكتور قناوي

الأخوة والأخوات الأفاضل

أنا عندي استفسار مهم جداً ومش لاقي إجابة عليه لحد دلوقتي

بالنسبة لشهادة البكالوريوس أو الليسانس الصادرة من مركز جامعة القاهرة للتعليم المفتوح هل هي معترف بيها بإدارة الهجرة الكندية ؟

مع العلم بأنها معترف بيها في مصر من جميع الجهات الرسمية ويعامل حاملها معاملة الحاصل على بكالوريوس أو ليسانس نظامي

ولكم جميعاً جزيل الشكر والتقدير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا مصري مقيم في السعودية و اريد ان اعرف ما هي خطوات التقديم على هجرة الى كندا

ما هي الاوراق المطلوبة التى ترسل الى مكتب في لندن؟

شكرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم عندى استفسار وارجوا الافادة لانى قلقانة جدا انا المقابلة بتاعتى يوم 11-11 والفايل باسم زوجى وكل ورقة تمام والحمد للة بس انا ما عنديش شهادات خبرة لانى ما اشتغلتش فطبعا مقدمة الورق انى مش شغالة فى ناس نصحونى انى اعمل شهادة خبرة من اى حتة خصوصا انا خريجة assistant service ودى ممكن تطلع من اى جمعية اهلية لرعاية الايتام مثلا بس انا مش مرتاحة ومش عايزة اعمل حاجة غلط علشان ربنا يكرمنا ارجوا الرد وشكرا

رابط هذا التعليق

Aslamo alikum

thank you very much for this valuable info althu i got them to late but there is alot i am going to benfit from and gazak allah kol kheer

i have a question i am now still waiting for my interview and until it comes i am going to give a birth to my baby girl so i was thinking of go to canada and giving birth to her there but i don't have an insurance and i heard that pregnancy there costs a fortune so i thought from what i have read that i could be with one of the insurance companies for 3 month and give birth so what do u think of this do u think i wait till the interview and then she will be an imigrant like us or do i take this step

one more thing do i go there and after i give birth i give my paper from there for imigration because this way will be faster and during this time i could do the lisence of pharmacist or do i give birth and return to egypt to continue the steps my paper already took

thank you again but i am really need ur opnion because i am to confused

and also do u have any idea of the deadline a pregnant women could enter canada or there is no problem any time even in the 9 month and what is important is to have the visa

thank you very much for ur time and waiting for ur reply as soon as possible

رابط هذا التعليق

السلام عليكم عندى استفسار وارجوا الافادة لانى قلقانة جدا انا المقابلة بتاعتى يوم 11-11 والفايل باسم زوجى وكل ورقة تمام والحمد للة بس انا ما عنديش شهادات خبرة لانى ما اشتغلتش فطبعا مقدمة الورق انى مش شغالة فى ناس نصحونى انى اعمل شهادة خبرة من اى حتة خصوصا انا خريجة assistant service ودى ممكن تطلع من اى جمعية اهلية لرعاية الايتام مثلا بس انا مش مرتاحة ومش عايزة اعمل حاجة غلط علشان ربنا يكرمنا ارجوا الرد وشكرا

اوعي يا مدام مني

الصدق منجاة

وكمان حضرتك لست المتقدم الرئيسي فايه لزمته

ومبرراتك كثيرة لعدم العمل

الاولاد رسالة اكبر من العمل

رابط هذا التعليق

الأخ العزيز الدكتور قناوي

الأخوة والأخوات الأفاضل

أنا عندي استفسار مهم جداً ومش لاقي إجابة عليه لحد دلوقتي

بالنسبة لشهادة البكالوريوس أو الليسانس الصادرة من مركز جامعة القاهرة للتعليم المفتوح هل هي معترف بيها بإدارة الهجرة الكندية ؟

مع العلم بأنها معترف بيها في مصر من جميع الجهات الرسمية ويعامل حاملها معاملة الحاصل على بكالوريوس أو ليسانس نظامي

ولكم جميعاً جزيل الشكر والتقدير

Definitions

Full-time studies — At least 15 hours of instruction per week during the academic year, including any period of training in the workplace that is part of your studies.

Full-time equivalent studies — The length of time that it would have taken to complete a program of study on a full-time basis, but was actually completed on a part-time or accelerated basis.

اخي الفاضل

مما فهمته من الموقع الرسمي للهجرة لكندا

انهم يطلبون دراسة نظامية 15 ساعة اسبوعيا في العام الدراسي او مايعادلها في نظم الساعات المعتمدة

انما التعليم المفتوح غير مقبول بالنسبة اليهم الا لو جبت ما يثبت ان كان فيه دراسة لك 15 ساعة اسبوعيا

فيه نقطه تفيدك لو انت حاصل علي دبلوم اوثانوية برضه هتاخد نقط للتعليم بس اقل من البكالوريوس 12 نقطة فقط

الدبلومات بعد الثانوية تحليك 22 نقطة تخيل

المهم اتمني لك التوفيق

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...