اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كيف تهاجر بدون محامي

Recommended Posts

ياااااااااااااااه كل ده اتكتب وانا متابعتهوش يالهوووووووووووووووى

انا متابع كل مواضيعكم واشكركم على الموقع اللى بيحدد نقاطك بس يعنى لو فيها غلاثة حد يشرح ايه الاختيارات دى علشان نختار صح ياريت لو فيها تعب حد يشرحلنا ازاى نحسب الاسكور خطوة بخطوة

وشكرا خالص لتعبكم ياجماعة اتوا بتبذلوا مجهود جامد ده يمكن كمان بتضيعوا وقت شغلكم ومزاكرتكم علشان تكملوا المواضيع الرائعة دى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شكرا مدام نونا شكرا لكل من علق

سارفق صور الابليكاشن وهو مكتوب يمكن نفيد

يا رب اكون افدت وساكمل الصفحة الباقية قريبا وشكرا

وبالنبة لوصف الوظائف انا نقلته من هنا

وصف الوظاااااااااااااااايف هنا الرابط

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

نكمل الاستمارة المكتوبة طبعا البيانات لاكمال النموذج فقط يعني مراتي ما اسمهاش زينب :ninja:

رابط هذا التعليق

لاتنسي التوقيع بخط اليد والتاريخ بخط اليد

وشكرا

رابط هذا التعليق

أسجل متابعتى الشديدة و شكرى العميق لكل من كتب حرف فى هذا المنتدى لإفادة الغير ..

ربنا يوفقكم جميعاً و يحقق أحلامنا و إلى المزيد من التقدم و التميز ..

رابط هذا التعليق

طيب انا كان عندى كام سؤال ع السريع وكانوا فتوبك لوحده ومحدش رد عليا ,, خدوهم هنا بالمره الله يكرمكم

دلوقتى عشان الكلام يبقى ملموم شويه

الحاجه الوحيده اللى ينفع التقييم فيها ميكونش واقعى هى اللغات ,, لان الواحد بيقيم نفسه بعد 4 سنين

طيب

لو واحد قيم نفسه فى اللغات بردجات عاليه لمجرد انهم يقبلوا الابلكيشن ,, وعند وقت ارسال الاوراق ,, مقدرش يجيب الدرجات دى ولكن

زياده الخبره او الزواج او ماجستير او بكالريوس تانى

زودوله نقطه وبقا باس ,, لانه عنده ال 67 نقطه ,,,,,,,,,,, فى مشكله ؟؟

برده لو قدمت على مكتب لندن ,, ومعايا عقد عمل مجموعه الصيدليات و جواز سفرى واقامه سعوديه وكل حاجه

وجم فى الشركه مردوش يدونى شهاده الخبره

هل كل الورق دا يغنى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ولا اشترى دماغى واقدم من مصر لما انزل ؟؟

اخر حاجه ,, ينفع اخويا يقدملى من مصر ولا لازم شخصيا ؟؟؟

شخـــابيــط منــ جوهـ القلبـــ

www.7ilba7assa.blogspot.com

رابط هذا التعليق

الصورة السابقة كان حجمها صغير هذه اوضح فيها مثال للكتابة واظن يا اخت نونا ان الكتابة علي الكمبيوتر جائزة

مظبوط دكتور /قناوى

how many family members (including yourself)........?

الاجابة بتكون عدد أعضاء الاسرة ............. الرجل و مراته و الاولاد ( او المقدم باسمه الابليكشن+ الزوج او الزوجة + الاولاد )

بالنسبة للعزاب بالطبع مفيش زوجة و معندهمش اولاد يبقوا هيكتبو نفسهم بس (1) :closedeyes:

المراسلات correspondence

هتختار يأمه English او French( و يفترض ان حضرتك اقوى فى الانجليزى عن الفرنساوى لانك مقدم للمقاطعات الانجليزية )

الانترفيوInterview

حضرتك هتختار English او French ... و يمكنك اختيار العربية و لكن فى هذه الحالة هتدفع اجر مترجم ( لا افضل ان تختار لغة غير الانجليزية و انت مسافر للمقاطعات الانجليزية

و لا تقلق سيتقدم مستواك فى الانجليزية بحصولك على الايلتس بأذن الله ) ( قد يأتى فى زهن الممتحن : كيف تذهب الى بلد لا تستطيع التحدث بلغتها )

ناتى للسؤال الاول

Family name : ( ده تكتب فيه اسم العائلة )

Given name (s) :تكتب فيه اسمك و اسم الوالد و والد الوالد

مثال:

أحمد محمد على ابراهيم

Family name : Ibrahim

Given names : Ahmed Mohamed Aly

السوال الثانى النوع

الذكر هيعلم على male, والانثى هتعلم على Female

السؤال الثالث تاريخ ميلاد المتقدم بالابليكشن اللى مكتوب بشهادة الميلاد

هتكتب : اليوم - الشهر - السنة

السؤال الرابع مكان ميلاد حضرتك

المدينة : مثلا Cairo او Alexandria

البلد : Egyptمثلا

الى الان مفيش مشاكل الحمد لله

السؤال الخامس : بلد المواطنة

هتكتب اسم وطنك ........ و كلنا يا مصرين حفظينوا Egypt

السؤال السادس بلد اقامتك / او بلد سكنك

هتكتب البلد اللى حضرتك مقيم بها الان

مثلا : Egypt بالنسبة للمقيمين بمصر

since when

اكتب تاريخ اقامتك بها يوم / شهر / سنة

بالنسبة للمقيمين بها منذ الميلاد ( ميلادك انت يعنى ) اكتب تاريخ ميلادك اللى موجود فى شهادة الميلاد

السؤال السابع : لغتك الام

كلنا لغتنا Arabic

و له رايكم ايه ؟؟

السؤال الثامن : طول حضرتك

اكتب طولك ( سهله و لا صعبة )

السؤال التاسع : لون عين حضرتك

بدون لينسيز من فضلك اكتب لون عين حضرتك

السؤال العاشر : حالتك الاجتماعية الان

تختار واحدة من الموجودة

الذى والتى عمرها ما تزوجت او لم يتزوج بعد هيعلم على Never married

المتزوج / المتزوجة يعلم على Married

الارمل / الارملة تعلم / يعلم على widowed

المطلق و المطلقة تعلم او يعلم على Divorced

و بالنسبة للمتزوجين يكتبوا تاريخ زواجهم اللى فى قسيمة الزواج اليوم / الشهر / السنة

و من فضلكم اى مكان خالى ميخصكمش تكتبوا فيه N/A

نستكمل معا ما بدءناه قبل الافطار

ملاحظة : طبعا كلنا عرفين ان الابليكشن هتملىء باسم الشخص اللى يقدر يحصل على الدرجات الاكثر

يعنى الزوج او الزوجة يشوفوا مين اللى يستطيع يجمع نقط اكثر و هو ده اللى يتملى باسمه الابليكشن

نستكمل معا

السؤال الحادى عشر

هل كنت متزوج / متزوجة قبل كده

الاجابه تكون يأمه yes او No

اذا أجبت ب Yes

هتكتب اسمك الزوج السابق/ الزوجة السابقة

و تاريخ ميلاده او ميلادها

و تعلم على ( Marriage)

و هتكتب الفترة اللى كنتم مرتبطين فيها بالزواج من كذا الى كذا( يوم -شهر -سنة )

طب الاجابة لو هى No

هنعلم على No و باقى الخانات نكتب فيها N/ A

ملحوظة مرة ثانية للجميع اى خانة متخصناش نكتب فيها N/A منسيبش خانة فضيه علشان الورق ميرجعلناش تانى و تتأخر الاجراءت)

السؤال الثانى عشر : هتكتب عنوان اقامة سيادتك الحالى شامل المدينة و البلد

ملحوظة كما هو وارد بالانفورميشن بتاعتهم اللى هى فوق فى المرفقات ممكن سعادتك تكتب العنوان بالعربى كمان ( المساحة الموجوده لن تكفى ) ارفق ورقة فضية اكتب فيها رقم السؤال و اكتب العنوان باللغة العربية .... يبقى كده حضرتك كتبت العنوان بلغتان انجليزى و عربى

السؤال الثالث عشر :

هتكتب فيه العنوان اللى حضرتك عايزهم يرسلوك عليه ( لو كان مختلف عن عنوان اقامتك )

طب لو عنوان المراسلة بتاع حضرتك هو نفس عنوان اقامة سعادتك هتكتب ايه هنا

تكتب N/A متسيبهاش فاضية

كل مخاطباتهم هتصلك على هذا العنوان الا لو حضرتك كتبت ايمالك

السؤال الرابع عشر :

تكتب الايمال بتاعك لو عايزهم يرسلوك على الايمال بدلا من العنوان

طب لو مش عايز تكتب ايمالك لانه متعرض اكثر من عنوانك للتغير او التهكير :roseop: تكتب N/A

السؤال الخامس عشر

هتكتب رقم تليفون حضرتك الاول كود البلد و بعدين كود المحافظة و بعدين التليفون

يعنى مثلا لو انت ساكن فى القاهرة - ج م ع

002 country code

02 Area code

ثم تكتب تليفون سيادتك

ثم Alternative

اكتب رقم موبايلك الشخصى

country code 002

012 /018 لو موبينيل

011 لو اتصالات

016 /010 لو فودافون

و بعدين اكتب الرقم

.................................مش هكمل غير مشوف رأيكم و دعاوتكم .................. الى اللقاء مع التكملة :roseop: :roseop:

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أنا متزوجة من مهندس كمبيوتر ذو خبرة 17 سنة في مجال البرمجة وتحليل النظم ولدينا 5 من الأبناء ونقيم في الرياض ونظرا لعملية السعودة (رغم اننا سبحان الله صبرنا على ضعف الراتب لكن الحمد لله على نعمه التي لا تحصى) :roseop: وازالة كل الأجانب والقضاء عليهم فقد تم إلغاء نظام الكمبيوتر الذي كان يعمل عليه زوجي وهو الإي إس فور هندرد وحولوه لنظام البي سي لأن السعوديون لم يفهموا النظام الأول والذي هو أحدث وأفضل من الناحية العملية المهم وحتى لا أطيل عليكم وقد أطلت بالفعل حاولنا البحث عن وظيفة لزوجي في الخليج ومصر وأمريكا وكندا على نفس النظام ولم يتوفر سوى في كندا وأمريكا ولكن ظلت طلاقة اللغة عائق وكذلك اشتراط الفيزا أحيانا ، بعد طول دعاء لله وتصفح عشرات المواقع هداني ربي الرحمن لهذا الموقع الرائع .أولا أشكركم ربنا يكرمكم جميعا، نسيت أقول أنني وزوجي مصريان ,كذلك أنني خريجة ألسن ألماني .

سؤالي بالتحديد ماذا يجب علينا نحن المقيمون في السعودية عند تقديم طلب الهجرة أرجو لمن سبق له التجربة أن يفيدنا وربنا يقضي له حوائجه آمين.

رابط هذا التعليق

الصورة السابقة كان حجمها صغير هذه اوضح فيها مثال للكتابة واظن يا اخت نونا ان الكتابة علي الكمبيوتر جائزة

مظبوط دكتور /قناوى

how many family members (including yourself)........?

الاجابة بتكون عدد أعضاء الاسرة ............. الرجل و مراته و الاولاد ( او المقدم باسمه الابليكشن+ الزوج او الزوجة + الاولاد )

بالنسبة للعزاب بالطبع مفيش زوجة و معندهمش اولاد يبقوا هيكتبو نفسهم بس (1) :closedeyes:

المراسلات correspondence

هتختار يأمه English او French( و يفترض ان حضرتك اقوى فى الانجليزى عن الفرنساوى لانك مقدم للمقاطعات الانجليزية )

الانترفيوInterview

حضرتك هتختار English او French ... و يمكنك اختيار العربية و لكن فى هذه الحالة هتدفع اجر مترجم ( لا افضل ان تختار لغة غير الانجليزية و انت مسافر للمقاطعات الانجليزية

و لا تقلق سيتقدم مستواك فى الانجليزية بحصولك على الايلتس بأذن الله ) ( قد يأتى فى زهن الممتحن : كيف تذهب الى بلد لا تستطيع التحدث بلغتها )

ناتى للسؤال الاول

Family name : ( ده تكتب فيه اسم العائلة )

Given name (s) :تكتب فيه اسمك و اسم الوالد و والد الوالد

مثال:

أحمد محمد على ابراهيم

Family name : Ibrahim

Given names : Ahmed Mohamed Aly

السوال الثانى النوع

الذكر هيعلم على male, والانثى هتعلم على Female

السؤال الثالث تاريخ ميلاد المتقدم بالابليكشن اللى مكتوب بشهادة الميلاد

هتكتب : اليوم - الشهر - السنة

السؤال الرابع مكان ميلاد حضرتك

المدينة : مثلا Cairo او Alexandria

البلد : Egyptمثلا

الى الان مفيش مشاكل الحمد لله

السؤال الخامس : بلد المواطنة

هتكتب اسم وطنك ........ و كلنا يا مصرين حفظينوا Egypt

السؤال السادس بلد اقامتك / او بلد سكنك

هتكتب البلد اللى حضرتك مقيم بها الان

مثلا : Egypt بالنسبة للمقيمين بمصر

since when

اكتب تاريخ اقامتك بها يوم / شهر / سنة

بالنسبة للمقيمين بها منذ الميلاد ( ميلادك انت يعنى ) اكتب تاريخ ميلادك اللى موجود فى شهادة الميلاد

السؤال السابع : لغتك الام

كلنا لغتنا Arabic

و له رايكم ايه ؟؟

السؤال الثامن : طول حضرتك

اكتب طولك ( سهله و لا صعبة )

السؤال التاسع : لون عين حضرتك

بدون لينسيز من فضلك اكتب لون عين حضرتك

السؤال العاشر : حالتك الاجتماعية الان

تختار واحدة من الموجودة

الذى والتى عمرها ما تزوجت او لم يتزوج بعد هيعلم على Never married

المتزوج / المتزوجة يعلم على Married

الارمل / الارملة تعلم / يعلم على widowed

المطلق و المطلقة تعلم او يعلم على Divorced

و بالنسبة للمتزوجين يكتبوا تاريخ زواجهم اللى فى قسيمة الزواج اليوم / الشهر / السنة

و من فضلكم اى مكان خالى ميخصكمش تكتبوا فيه N/A

نستكمل معا ما بدءناه قبل الافطار

ملاحظة : طبعا كلنا عرفين ان الابليكشن هتملىء باسم الشخص اللى يقدر يحصل على الدرجات الاكثر

يعنى الزوج او الزوجة يشوفوا مين اللى يستطيع يجمع نقط اكثر و هو ده اللى يتملى باسمه الابليكشن

نستكمل معا

السؤال الحادى عشر

هل كنت متزوج / متزوجة قبل كده

الاجابه تكون يأمه yes او No

اذا أجبت ب Yes

هتكتب اسمك الزوج السابق/ الزوجة السابقة

و تاريخ ميلاده او ميلادها

و تعلم على ( Marriage)

و هتكتب الفترة اللى كنتم مرتبطين فيها بالزواج من كذا الى كذا( يوم -شهر -سنة )

طب الاجابة لو هى No

هنعلم على No و باقى الخانات نكتب فيها N/ A

ملحوظة مرة ثانية للجميع اى خانة متخصناش نكتب فيها N/A منسيبش خانة فضيه علشان الورق ميرجعلناش تانى و تتأخر الاجراءت)

السؤال الثانى عشر : هتكتب عنوان اقامة سيادتك الحالى شامل المدينة و البلد

ملحوظة كما هو وارد بالانفورميشن بتاعتهم اللى هى فوق فى المرفقات ممكن سعادتك تكتب العنوان بالعربى كمان ( المساحة الموجوده لن تكفى ) ارفق ورقة فضية اكتب فيها رقم السؤال و اكتب العنوان باللغة العربية .... يبقى كده حضرتك كتبت العنوان بلغتان انجليزى و عربى

السؤال الثالث عشر :

هتكتب فيه العنوان اللى حضرتك عايزهم يرسلوك عليه ( لو كان مختلف عن عنوان اقامتك )

طب لو عنوان المراسلة بتاع حضرتك هو نفس عنوان اقامة سعادتك هتكتب ايه هنا

تكتب N/A متسيبهاش فاضية

كل مخاطباتهم هتصلك على هذا العنوان الا لو حضرتك كتبت ايمالك

السؤال الرابع عشر :

تكتب الايمال بتاعك لو عايزهم يرسلوك على الايمال بدلا من العنوان

طب لو مش عايز تكتب ايمالك لانه متعرض اكثر من عنوانك للتغير او التهكير :roseop: تكتب N/A

السؤال الخامس عشر

هتكتب رقم تليفون حضرتك الاول كود البلد و بعدين كود المحافظة و بعدين التليفون

يعنى مثلا لو انت ساكن فى القاهرة - ج م ع

002 country code

02 Area code

ثم تكتب تليفون سيادتك

ثم Alternative

اكتب رقم موبايلك الشخصى

country code 002

012 /018 لو موبينيل

011 لو اتصالات

016 /010 لو فودافون

و بعدين اكتب الرقم

.................................مش هكمل غير مشوف رأيكم و دعاوتكم .................. الى اللقاء مع التكملة :roseop: :roseop:

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أنا متزوجة من مهندس كمبيوتر ذو خبرة 17 سنة في مجال البرمجة وتحليل النظم ولدينا 5 من الأبناء ونقيم في الرياض ونظرا لعملية السعودة (رغم اننا سبحان الله صبرنا على ضعف الراتب لكن الحمد لله على نعمه التي لا تحصى) :roseop: وازالة كل الأجانب والقضاء عليهم فقد تم إلغاء نظام الكمبيوتر الذي كان يعمل عليه زوجي وهو الإي إس فور هندرد وحولوه لنظام البي سي لأن السعوديون لم يفهموا النظام الأول والذي هو أحدث وأفضل من الناحية العملية المهم وحتى لا أطيل عليكم وقد أطلت بالفعل حاولنا البحث عن وظيفة لزوجي في الخليج ومصر وأمريكا وكندا على نفس النظام ولم يتوفر سوى في كندا وأمريكا ولكن ظلت طلاقة اللغة عائق وكذلك اشتراط الفيزا أحيانا ، بعد طول دعاء لله وتصفح عشرات المواقع هداني ربي الرحمن لهذا الموقع الرائع .أولا أشكركم ربنا يكرمكم جميعا، نسيت أقول أنني وزوجي مصريان ,كذلك أنني خريجة ألسن ألماني .

سؤالي بالتحديد ماذا يجب علينا نحن المقيمون في السعودية عند تقديم طلب الهجرة أرجو لمن سبق له التجربة أن يفيدنا وربنا يقضي له حوائجه آمين.

رابط هذا التعليق

nona alawaal مشاركة بتاريخ أمس, 12:57 PM

إقتباس(alaashabana @ Sep 7 2008, 10:49 AM) *

بسم الله الرحمن الرحيم

اولا : رمضان كريم على كل الناس الحلوة دى

ثانيا : انا بشكر بجد كل اللى ساهم بملعومة مفيدة خصوصا قناوى ونونا " مع الاحتفاظ بالالقاب"

ثالثا انا ساعات بحس ان الموضوع بسيط اوى وساعات بحس ان فية حاجات خايف منها اوى

انا يا جماعه هشرح لكم شعورى بالظبط ومن غير ما حد يضايق منى او يقول الواد دة غبى ولا اية علشان انا عارف ان تقريبا كل النقط وكل حاجة اتشرحت فى المنتدى دة .. لدرجة انى بقيت بشرح لاى حد عاوز حاجه عن الهجرة ...

بس بردو من الوقت للتانى بكون قلقان .. وخايف افضل ابدا متأخر او اركز فى حاجة وتطلع مش مفيدة

انا هبدأ موضوعى من الاول وياريت يت قناوى ويا مدام نونا تردى علية .. انا عارف انكم اتخنقتوا منى .. بس والله انت ناس زى العسل وهدعيلكم على الفطار ان شاء الله لو الاكل متحرقش زى كل يوم

انا محاسب فى الامارات.. عندى 2 سنة خبرة .. سنة فى مصر وسنة هنا فى الامارات .. السنة بتاع مصر مش هعرف اطلع منها شهادة خبرة لانة كان مصنع ملابس صغير وكمان انا اتخانقت مع ابن صاحب المصنع قبل ما امشى

يعنى تقدورا تقواو ان بقى عندى سنة خبرة

انا عاوز اقدم على الهجرة بجد فى اسرع وقت لامى زهقت من الحر والرطوبة بتوع الخليج وقرف الكفيل والتكمات اللىهنا . وان كل يوم الواحد بيبقى حاسس انه عايش مش فى امان خالص وانه فى اى لحظة ممكن كل حاجة تضيع ..

ان شاء الله المفروض اكون كتجوز الانسانة اللى بحبها على السنة اللى جاية فى شهر 9 او 10 ان شاء الله..

هى جامعية والانجليزى بتاعها نص نص .. وهى موافقة على الهجرة طبعا ومعايا فى كل خطوة ..

انا الانجليزى بتاعى كويس لكن بردو هروح اقيم مستواى وهعمل امتحان ايلتس بس كمان كام شهر كدة..

دلوقتى انا كنت مقتنع انى اقدم عن طريق مكتب .. بس بعد ما شوفت كمية المعلومات اللى مقدمها المنتدى لغيت الفكرة دى من دماغى .. وان شاء الله هقدم لوحدى..

دلوقتى بقى فية مشكلة ... اولا انا مش عندى 4 سنين خبرة .. قولوا مثلا هستنى ان شاء الله سنة كمان ساعتها هيبقى عندى سنتين خبرة واقدر اطلع منهم شهادات خبرة واكون اتجوزت ان شاء الله ..

على تفكيرة بكدة مش هكون محتاج يبقى معايا 4 سنين خبرة لأنى متجوز من جامعية .. ولا انا كلامى غلط؟؟؟

انا دلوقتى قلقان من حاجات كتير... اولا شهادات الخبرة اوثقها منين وازاى خصوصا انىهنا فى الامارات ..

ثانيا اللغة : هل اركز فى الانجليزى بس واشوف انا اقدر اجيب كام فية ؟؟ طيب نفترض عملت كدة وبعد مجهود شاق مقدرتش اجيب الدرجات المطلوبة وكان مثلا ميعاد الانترفيو قرب اعلم اية انا ساعتها..؟؟

برجع اقول انى ادرس فرنساوى كمان ولسة هيكون قدامى 4 ولا 5 سنين اوكن بقيت كويس فية ؟؟ بس خايف اشتت نفسى خصوصا ان ناوى ان شاء الله ادرس شهادة مهنية تبع الحاسبات اسنها سى ام اية ودى عاوز فراغ ومجهود كبير اوى علشان اقدر اخدها ودى ممكن لو ربنا وفقنى اخدها من سنين ل 3 سنين

علشان كدة نفسى حد يقولى الخطوات اللى اعملها واركز فيها من دلوقتى ..

وكمان انا عندى سؤال

انا عارف ان كل الكلام دة للى مقدم فيدرال

طيب برجع اقول ما انا لو اخدت كورس فرنساوى وبقيت كويس فية اقدم كوبيك وخلاص وخصوصا ان فى مداخلات احد الاخوة قالو ان مش بيمتحنوا فى الانترفيو امتحان لغة ولا حاجة؟؟

هل انا فاهم غلط؟؟

مدام نونا .. استاذ قناوى.. انا عارف انى تعبتكم بس ارجوكم ردوا على اسئلتى وخصوصا انتى يا نونا علشان انتى بتردىعلى السؤال الاخير وبتسيبى باقى الاسئلة blink.gif

وانا هدعيلكم فى الفطار وفى صلاو التروايح كمان ... وهدعى للمنتدى كلة..

حد يعزمنى على الفطار لو الاكل اتحرق انهاردة blush2.gif

بقى انا يا استاذ علاء برد على اخر سؤال و اسيب الباقى ؟؟ طاييب .... ههههههههههههههههه

لعلم حضرتك انا دخلة اليوم مخصوص علشانك .... انا كنت ناوية محطش حرف فى المنتدى اليوم

همسك كلامك جملة جملة ................... فلنبدأ

اولا رمضان كريم علينا و عليك و الله اكرم

اهلا بك و ان شاء الله ييسر الله لنا و لك الهجرة

ثالثا انا ساعات بحس ان الموضوع بسيط اوى وساعات بحس ان فية حاجات خايف منها اوى

هو الموضوع فعلا بسيط جدا حتى هى اسمها simplified application

انا يا جماعه هشرح لكم شعورى بالظبط ومن غير ما حد يضايق منى او يقول الواد دة غبى ولا اية علشان انا عارف ان تقريبا كل النقط وكل حاجة اتشرحت فى المنتدى دة .. لدرجة انى بقيت بشرح لاى حد عاوز حاجه عن الهجرة ...

بس بردو من الوقت للتانى بكون قلقان .. وخايف افضل ابدا متأخر او اركز فى حاجة وتطلع مش مفيدة

الخوف ظاهرة صحية .. كانوا بيقولوا لنا و احنا صغيرين اللى يخاف من الامتحان هيذاكر له و هينجح .... لا تقلق الله معك ثم نحن بس ادعى لنا ( امانة)

انا هبدأ موضوعى من الاول وياريت يت قناوى ويا مدام نونا تردى علية .. انا عارف انكم اتخنقتوا منى .. بس والله انت ناس زى العسل وهدعيلكم على الفطار ان شاء الله لو الاكل متحرقش زى كل يوم

احنا مفوتناش حد و مردناش عليه انا و دكتور قناوى ........ و اهلا بك و متخنقناش امال دكتور قناوى فاتح التوبيك ده ليه مش علشان بقضى على اى رهبة و تكون انت محامى نفسك ...... و متعملش حجتك حرق الاكل و متدعيش laugh.gif افطر على كوب ماء و ادعى من قلبك ... و شكرا

نا محاسب فى الامارات.. عندى 2 سنة خبرة .. سنة فى مصر وسنة هنا فى الامارات .. السنة بتاع مصر مش هعرف اطلع منها شهادة خبرة لانة كان مصنع ملابس صغير وكمان انا اتخانقت مع ابن صاحب المصنع قبل ما امشى

يعنى تقدورا تقواو ان بقى عندى سنة خبرة

انسى السنة اللى مش هتقدر تطلع بيها شهادة خبرة ..ز نتكلم الى الان على سنة واحدة و دى ب 15 نقطة فى الهجرة الى كنداو حضرتك بكالوريوس تجارة يبقى ب 20 نقطة جمع معايا نقطك

انا عاوز اقدم على الهجرة بجد فى اسرع وقت لامى زهقت من الحر والرطوبة بتوع الخليج وقرف الكفيل والتكمات اللىهنا . وان كل يوم الواحد بيبقى حاسس انه عايش مش فى امان خالص وانه فى اى لحظة ممكن كل حاجة تضيع ..

عين العقل

ن شاء الله المفروض اكون كتجوز الانسانة اللى بحبها على السنة اللى جاية فى شهر 9 او 10 ان شاء الله..

هى جامعية والانجليزى بتاعها نص نص .. وهى موافقة على الهجرة طبعا ومعايا فى كل خطوة ..

الف الف مليون مبروك و احنا اللى هندعيلك ان ربنا يتمم على خير .. مش مهم الانجليزى بتاعها اوى فى اجراءات الهجرة طالما الاوراق باسمك انت

انا الانجليزى بتاعى كويس لكن بردو هروح اقيم مستواى وهعمل امتحان ايلتس بس كمان كام شهر كدة..

لو كنت تقصد هتروح تاخذ الايلتس علشان الهجرة كمان كام شهر .......احذر الايلتس صلاحيتها بتنتهى بعد سنة

فلا انصحك باخذها الا عندما تطلب منك

دلوقتى انا كنت مقتنع انى اقدم عن طريق مكتب .. بس بعد ما شوفت كمية المعلومات اللى مقدمها المنتدى لغيت الفكرة دى من دماغى .. وان شاء الله هقدم لوحدى..

مكتب علشان ينزل الثلاث ورقات اللى فى المرفقات ( الابليكشن )و يكتب لك اسمك و تاريخ ميلادك و الحاجات البسيطة دى ... خلى المحامى للناس اللى عندها تعقيدات جامده فى الاجراءات و بمحامى او من غير كله سواسية امام السفارة و انت اللى هتمتحن و تخرج جميع الاوراق حتى لو معك محامى ... و بعدين المحامى هيعملك ايه اكتر من اللى احنا عملينوا هنا ال 20 الف اللى هتعطيهم للمحامى ادعيلنا بيهم

دلوقتى بقى فية مشكلة ... اولا انا مش عندى 4 سنين خبرة .. قولوا مثلا هستنى ان شاء الله سنة كمان ساعتها هيبقى عندى سنتين خبرة واقدر اطلع منهم شهادات خبرة واكون اتجوزت ان شاء الله ..

على تفكيرة بكدة مش هكون محتاج يبقى معايا 4 سنين خبرة لأنى متجوز من جامعية .. ولا انا كلامى غلط؟؟؟

any way it is not a must to have 4 years experience

مفيش مشاكل هتستنى سنة كمان حلو اوى هيبقى معاك 17 نقطة خبرة بدلا من 15 و هتتجوز من جامعية يبقى 4 نقط

انا دلوقتى قلقان من حاجات كتير... اولا شهادات الخبرة اوثقها منين وازاى خصوصا انىهنا فى الامارات ..

و انا فى مصر معرفش توثق منين و لا من الامارات و لا من مصر بس اقول لك تابعنا هنا ان شاء الله انا متفقة مع دكتور قناوى على ان التوبيك مش هيكون ابليكشن فقط بل و الاوراق و الايلتس الى ان نصل للكندا ان شاء الله شوف بقى هتدعى لنا اد ايه

ثانيا اللغة : هل اركز فى الانجليزى بس واشوف انا اقدر اجيب كام فية ؟؟ طيب نفترض عملت كدة وبعد مجهود شاق مقدرتش اجيب الدرجات المطلوبة وكان مثلا ميعاد الانترفيو قرب اعلم اية انا ساعتها..؟؟

برجع اقول انى ادرس فرنساوى كمان ولسة هيكون قدامى 4 ولا 5 سنين اوكن بقيت كويس فية ؟؟ بس خايف اشتت نفسى خصوصا ان ناوى ان شاء الله ادرس شهادة مهنية تبع الحاسبات اسنها سى ام اية ودى عاوز فراغ ومجهود كبير اوى علشان اقدر اخدها ودى ممكن لو ربنا وفقنى اخدها من سنين ل 3 سنين

علشان كدة نفسى حد يقولى الخطوات اللى اعملها واركز فيها من دلوقتى ..

شوف السؤال ده واحد بس ممكن يجوبك عليه و هذا الواحد هو انت ... ما مدى تقبلك للغة الفرنسية من وجهة نظرى اللغة الفرنسية لغة مش سهلة و رخمة الانجليزى اسهل منها بكثير و ملحوظة اخرى انت لو مهاجر فيدرال اللغة الاولى و هى الانجليزى بتكون ب 16 و لكن الفرنساوى بيكون ب 8 يعنى لو بقيت بروفيسور فى الفرنساوى هتأخذ 8 نقط بس ... و ربنا يوفقك فى دراستك و متقلقش ان شاء الله الايلتس بإذن الله هنشجع بعض ذى ما بنشجع بعض كده الان و هنتغلب عليها ..... انا نفسى بس مجموعة تقدم و نبدا مع بعض التحضير للايلتس و انا عندى المصادر الكثيرة و نفسى ابدا اذاكر انا كمان بس عايزة اللى يشجعنى .... لا تقلق

وكمان انا عندى سؤال

انا عارف ان كل الكلام دة للى مقدم فيدرال

طيب برجع اقول ما انا لو اخدت كورس فرنساوى وبقيت كويس فية اقدم كوبيك وخلاص وخصوصا ان فى مداخلات احد الاخوة قالو ان مش بيمتحنوا فى الانترفيو امتحان لغة ولا حاجة؟؟

هل انا فاهم غلط؟؟

السؤال ده برضه انت اللى تجاوب عليه لان مش انا اللى اقدر اقول هتقدر تنجز فى 2 سنة اتقان اللغة الفرنسية او لا ........ لو كنت مكانك لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا

لالالالالا

للعلم انا بقالى 3 سنين بدرس فرنساوى و معرفش اقول كلمتان على بعض ... لان انا بكره اللغة دى

و بعدين انا على فكرة اللى قلت فى هذا التوبيك ان المقدمين لكيبك ناس مبيمتحنوش الانترفيو بس

الانترفيو للمقدمين لكيبك بمثابة الامتحان هل ستستطيع فهم اللغة الفرنسية (المتاكل نصف حروفها)و تجاوب are u sure u r going to experess yourself good in french? .... if so go a head ..... حاجة ثالثة انت عايز تهاجر على فين كيبك و لا المقاطعات الانجليزية ؟؟

مش يمكن يوم يجى و يقولوا كل واحد يلتزم بالمقاطعة اللى مهاجر لها ........ ممكن و خصوصا ان ترونتوا مثلا اتملت بالمهاجرين اللى معظمهم اصلا كان مهاجر على مقاطعات اخرى

مدام نونا .. استاذ قناوى.. انا عارف انى تعبتكم بس ارجوكم ردوا على اسئلتى وخصوصا انتى يا نونا علشان انتى بتردىعلى السؤال الاخير وبتسيبى باقى الاسئلة blink.gif

وانا هدعيلكم فى الفطار وفى صلاو التروايح كمان ... وهدعى للمنتدى كلة..

حد يعزمنى على الفطار لو الاكل اتحرق انهاردة blush2.gif

تعبك راحة و اكيد مش انت بس المستفيد من المداخلة دى اكيد ممكن حد غيرك يقراها و يستفيد

اظن الان انا جوبتك بالتفصيل الممل اوووووووى بقالى ساعة و نصف كاملة بكتبلك مع العلم انى سريعة جدا فى الكتابة

اهلا بك على الفطار بس ان شاء الله الاكل مش هيتحرق laugh.gif

و شوف علشان تدعيلى بزمة اووى و من قلبك هحسب لك درجاتك فى ضوء ما فهمت منك

20 مؤهل+ 17 خبرة (2سنة)+10 سن+ 4 مؤهل الزوجة=51 نقطة من غير اللغة

يبقى انت محتاج فى اللغة 16 نقطة تجيب فى الايلتس

7 7 7 7

ربنا الموفق

و لا ينسى كل من قرا التوبيك الدعاء

و شكرا

بقالى ساعه بفكر فى كلمات اشكرك بها يا مدام نونا .. ملقيتش غير" جزاكى الله الف خير ويارب تكونى من اجمل واسعد الناس فى الدنيا.. وربنا يتقبل منك صيامك وصلاتك .. ويبارك فيك "

حقيقى انتى انسانة تستاهلى كل خير والله العظيم... رغم انى قرأت المنتدى دةمن اولة واخرة وفهمت حاجات كتير بس كنت مشتت ألا انى بجد لما قرأت كلامك الصورة بقيت واضحة جدا.. والحمد لله زالت الرهبة والخوف ..

انا بجد والله االعظيم حاسس انى مش لاقى كلام اشكرك بية غير انى ادعيلك بجد من قلبى انتى والاستاذ قناوى العظيم..

ويارب فعلا نعمل خطوة خطوة فى اجراءت الهجرة سوا .. يمكن ربنا يريد اننا نتقابل كلنا فى كندا ونقدر نساعد كل اللى عاوز يهاجر ..

انا بشكرك كمان مرة يا مدام نونا على معلوماتك وانى خليتك تكتبى ساعة ونص علشان تردى على اسئلتى ..

WE WAIT FOR SOME ONE , WE WAIT FOR SOME THING, WE WAIT FOR CALL , WE WAIT FOR CHANGE , ALL WE HAVE JUST WAITING

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

مشكورين جميعاً على هذا الجهد الطيب

انا ناوي اقدم فيدرال برضو قريبا بس عندي سؤال

انا عملت تقييم للنقاط بتعتي وطلع انو لازم اجيب على الاقل 8نقاط في الانجليزي فقط

يعني انا لازم اجيب كام في امتحان الاليتس علشان يعادل 8نقاط

مع خالص الشكر

وجزاكم الله عنا خيرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شكرا مدام نونا شكرا لكل من علق

سارفق صور الابليكاشن وهو مكتوب يمكن نفيد

يا رب اكون افدت وساكمل الصفحة الباقية قريبا وشكرا

وبالنبة لوصف الوظائف انا نقلته من هنا

وصف الوظاااااااااااااااايف هنا الرابط

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

الشكر لحضرتك يا دكتور

الف شكر لك حضرتك كنت الدافع وراء هذا التوبيك اللى خله ناس كنير تستفيد

مش كده و بس هتلاقى ناس جديدة اشتركت فى هذا المنتدى علشانه

ربنا يوفقك و يوفقنى و يوفق الجميع ان شاء الله للهجرة

متنساش تدعيلى :roseop: :closedeyes:

يالى يادكتور من فضلك قدم بسرعة علشان تكون برضه الدافع للخطوة الثانية

الناس مستنيين الخطوة الثانية

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

ياااااااااااااااه كل ده اتكتب وانا متابعتهوش يالهوووووووووووووووى

انا متابع كل مواضيعكم واشكركم على الموقع اللى بيحدد نقاطك بس يعنى لو فيها غلاثة حد يشرح ايه الاختيارات دى علشان نختار صح ياريت لو فيها تعب حد يشرحلنا ازاى نحسب الاسكور خطوة بخطوة

وشكرا خالص لتعبكم ياجماعة اتوا بتبذلوا مجهود جامد ده يمكن كمان بتضيعوا وقت شغلكم ومزاكرتكم علشان تكملوا المواضيع الرائعة دى

اهلا بك

اسفة للتأخير فى الرد

بس اردت ان اترك المجال لمشاركة الكل فى التوبيك

ياريت اللى يدخل و يلاقى سؤال يعرف يفيدنا فيه يجيب عليه

يعنى كلنا نتشارك مش انا و دكتور قناوى بس اللى نجاوب

بعد اذن الدكتور قناوى ياريت الكل يجاوب على اللى يعرفه

اما بخصوص سؤال حضرتك

http://www.passportcanada.com/skilled/index.php

لو دخلت هنا هتلاقى كل شىء

و حضرتك ممكن تعمل الاختبار ده

http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/ski...s/Education.asp

هيعرفك جايب كام من 100 علشان تنفع تسافر لازم تجيب 67

اعمل الاختبار و شوف

ربنا يوفقنا جميعا

رابط هذا التعليق

أسجل متابعتى الشديدة و شكرى العميق لكل من كتب حرف فى هذا المنتدى لإفادة الغير ..

ربنا يوفقكم جميعاً و يحقق أحلامنا و إلى المزيد من التقدم و التميز ..

طيب انا كان عندى كام سؤال ع السريع وكانوا فتوبك لوحده ومحدش رد عليا ,, خدوهم هنا بالمره الله يكرمكم

دلوقتى عشان الكلام يبقى ملموم شويه

الحاجه الوحيده اللى ينفع التقييم فيها ميكونش واقعى هى اللغات ,, لان الواحد بيقيم نفسه بعد 4 سنين

طيب

لو واحد قيم نفسه فى اللغات بردجات عاليه لمجرد انهم يقبلوا الابلكيشن ,, وعند وقت ارسال الاوراق ,, مقدرش يجيب الدرجات دى ولكن

زياده الخبره او الزواج او ماجستير او بكالريوس تانى

زودوله نقطه وبقا باس ,, لانه عنده ال 67 نقطه ,,,,,,,,,,, فى مشكله ؟؟

برده لو قدمت على مكتب لندن ,, ومعايا عقد عمل مجموعه الصيدليات و جواز سفرى واقامه سعوديه وكل حاجه

ولا اشترى دماغى واقدم من مصر لما انزل ؟؟

اخر حاجه ,, ينفع اخويا يقدملى من مصر ولا لازم شخصيا ؟؟؟

orangrie

شكرا جزيلا و منور

و لا تنسى الدعاء

savaryxxx

هما بيطلبوا منك ابديت فى مرحلة متقدمة لو حدث و اتجوزت او اخدت شهادة اعلى هتقدم ده فى الابديت و بالتالى هتخفض من درجة الايلت المطلوبة

الابليكشن لازم يكون ممضى امضاءك مش مهم مين هيقدموا اللى هيقدم ما هو الا موصلاتى للسفارة هيسلم الورق و الفلوس

بصراحة معرفش ياريت حد يجوبك فى النقطة دى

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

مع خالص الشكر

وجزاكم الله عنا خيرا

اهلا بك

كده اعتقد هيكون المطلوب لك فى الايلتس 5 5 5 5

ادعلنا بقى

و قدم علشان نبدا الخطوة الثانية

و بالتوفيق

رابط هذا التعليق

بجد ربنا يجزيك خير

ألف ألف شكر و منتظرين كل تفصيل دقيق

بس أنا كان عندي إستفسار هو المحامي بياخد كام ؟

اهلا بك

ناوى تعطينة اللى هيأخذوا منك المحامى :big_boss:

المحامى هيأخذ منك 20 الف مصرى اقله علشان شوية الشرح ده

و لكن الايلت و الانترفيو و الميديكل و الفيش و الاوراق انت اللى هتطلعها و تترجمها

رابط هذا التعليق

جهد رائع من الاخوة و اخيرا الفكرة ظهرت للنور بعد محاولات عديدة

اضيف ملحوظة صغيرة :

الاسماء و انت بتكتبها تكون مطابقة لكتابتها فى جواز السفر

و اتمنى لكم التوفيق

شكرا للملحوظة ، حيث بالفعل يجب ان يكون اسمك مطابق فى شهادة الميلاد و التخرج و الخدمة العسكرية او الخدمة العامة و البسبور و البطاقة الشخصية

و هم بيطلبوا ايضا ان امكن اضافة جميع الاسماء و العناوين بلغتك الام و هى العربية هنا

و هذا موجود فى الانفورماشن بتاعتهم صفحة رقم 4 النقطة الاخيرة تحت Step 1. complete the form

If applicable , add your native language script for all names and addresses on your application

و الانفورماشن فى المرفقات انظر اعلى :big_boss:

مرة ثانية بحمل كل اللى يقرا الموضوع ده امانة الدعاء لنا بتيسير الهجرة

كل عام و حضراتكم بخير

الاخوة الاعزاء وصاحب التوبيك الدكتور خالد قناوى

الفكرة رائعة وانا معاكم فى اى استفسار لكن لى نصيحة اهم شىء الاسم يكون مطابق للبسبور اهم حاجة لانه لو مش مطابق يبقى انت عملت كارثه وانا متابعكم وبالتوفيق ان شاء الله

[font="Arial Black"]اا اهجر العشق والغرام والحب المحرم فإنه عذاب للروح ومرض للقلب، وافرغ إلى حب الله وإلى ذكره وطاعته

• سئل أحدهم : هل عرفت ربك .؟ فسكت ساعة ثم قال : من عرف الله تعالى قل كلامه .. و دام تحيره .. و فني عن صور الأعمال .. و تحير مع الاتصال .. متقرباً في جميع الأحوال.

رابط هذا التعليق

طيب أنا عندي مشكلة في الموضوع ده ...مش عارف إن كانت تبقى حاجة كبيرة ولا تعدي

أنا اسمي محمود محمد...عادة أنا باكتب محمد كده Mohammed

في الأوراق الرسمية غالباً بيكتبوها m واحدة كده Mohamed أنا غالباً كتبتها في الأبليكشن double m زي ما انا متعود

بس مش عارف كده ممكن يكون فيها مشكلة ولا لأ

رابط هذا التعليق

بصراحة معرفش ياريت حد يجوبك فى النقطة دى

بالتوفيق

اولا ربنا يجازى حضرتك كل خير ,, والله دعوه حضرتك فى مكه محجوزه خلاص :big_boss:

ممكن احد اصحاب العضلات فى موضوع الهجره يفيدنا فموضوع شهادات الخبره دا ؟؟

دك قناوى مثلا ( عشان احنا بلديات )

شخـــابيــط منــ جوهـ القلبـــ

www.7ilba7assa.blogspot.com

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

مع خالص الشكر

وجزاكم الله عنا خيرا

وينكو يا جماعة ردو علينا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...