اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عمر السيدة عائشة عند دخول الرسول بها ؟


عادل أبوزيد

Recommended Posts

الرابط بيروح حته تاني

ولا انا عندي عيب تقني ؟؟

ربما تقصد هذا المقطع يا أستاذ إسلام "المصرى" :) مش "البحيرى"

https://www.youtube.com/watch?v=FFy_UTaNMnM

وحنروح بعيد ليه .. خليها فى بيتها .. فى "المحاورات"

عمر السيدة عائشة عند دخول الرسول بها ؟

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 79
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

https://m.youtube.com/#/results?q=%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+%D8%A8%D8%AD%D9%8A%D8%B1%D9%8A+%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%8A%D8%AF%D8%A9+%D8%B9%D8%A7%D8%A6%D8%B4%D8%A9&sm=3

الى الزميل الفاضل محاور وكل من يرى في اسلام بحيري شخص معلوماته مغلوطة فاليتفضل شاكرا في اثبات ادعاءاته ويثبت لنا بادلته القاطعة انه مخرف وجاهل عندما اثبت للجميع ان سن السيدة عائشة وقت ان بنى بها رسول الله كانت ثمانية عشر عاما وليس تسع سنين

ورينا شطارتك بدال مانت واخد بالك من عصبيته وبص بيتكلم ازاي وشوف بيشوح ازاي وبص لقعدته وبص لوقفته

اتفضل ورينا الشطارة مش الفهلوة

بغض النظر عن الرابط اللى مش شغال...

خلينا يا عم نتناقش فى المسألة واحدة واحدة كده عشان مش عايز اتوه...

انا عن نفسى معرفش السيدة عائشة كان عندها كام سنة لما النبى اتجوزها... لكن مقدرش اقبل معلومة من اسلام بحيرى كده على عوانها...

اصل سن 18 سنة ده كبير جدا بالمناسبة و استشعر ان ربما يكون فيه مبالغة مثل قول ان السيدة عائشة تزوجها الرسول و هى فى عمر 9 سنين...

لكن انا لا استطيع ان اقبل هذا او ارفض هذا...

و حتى لو طلع اسلام بحيرى صح فى استنتاجه بخصوص المسألة دى - ده مجرد افتراض... فهل معنى ذلك انى اقبل كل كلامه من غير تفنيد او انى اراجع وراه؟ هل هذا هو المطلوب؟

و سأسألك سؤالا بعد اذنك سيكون هو الحل لهذه المسألة برمتها...

هل سيدنا محمد جمع بين اكثر من 4 نساء فى نفس الوقت, بالمخالفة للشريعة الاسلامية؟

مستنى منك اجابة آه او لا... بس لو الاجابة طلعت لأ, هتصدمنى بجد. :)

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

هو مفيش مرة نناقش موضوع من غير ما ننط على موضوع غيره ؟


نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

هو مفيش مرة نناقش موضوع من غير ما ننط على موضوع غيره ؟

أستاذى الكريم أبو محمد...

الموضوعين مترابطين, لأن رسول الله له خصوصية دون غيره...

و أجابتك و اجابة اسلام ستبين لى إذا كنتم تعتقدون بهذه الخصوصية من حيث المبدأ ام لا...

لذلك انا عايز اعرف اجابة هذا السؤال... هل رسول الله قد جمع بين اكثر من اربع نساء فى نفس الوقت, بالمخالفة للشريعة الاسلامية, ام ان هذا افتراء على رسول الله و لم يحدث؟

لإن المعلوم لنا ان رسول الله قد جمع بين 9 نساء فى نفس الوقت, بالمخالفة للشريعة...

فهل حضرتك و اسلام مصدقين المعلومة دى؟ ام انكم تعتقدون انها باطلة؟

اجابتكم ستوضح لى, و ستكون تمهيدا للإجابة على السؤال الخاص بسن السيدة عائشة.

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

ربما تقصد هذا المقطع يا أستاذ إسلام "المصرى" :) مش "البحيرى"

https://www.youtube.com/watch?v=FFy_UTaNMnM

وحنروح بعيد ليه .. خليها فى بيتها .. فى "المحاورات"

عمر السيدة عائشة عند دخول الرسول بها ؟

أو يمكن قصدك على هذا الفيديو الصادم

https://www.youtube.com/watch?v=UUn7Z2RKxAY

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

بغض النظر عن الرابط اللى مش شغال...

خلينا يا عم نتناقش فى المسألة واحدة واحدة كده عشان مش عايز اتوه...

انا عن نفسى معرفش السيدة عائشة كان عندها كام سنة لما النبى اتجوزها... لكن مقدرش اقبل معلومة من اسلام بحيرى كده على عوانها...

اصل سن 18 سنة ده كبير جدا بالمناسبة و استشعر ان ربما يكون فيه مبالغة مثل قول ان السيدة عائشة تزوجها الرسول و هى فى عمر 9 سنين...

لكن انا لا استطيع ان اقبل هذا او ارفض هذا...

و حتى لو طلع اسلام بحيرى صح فى استنتاجه بخصوص المسألة دى - ده مجرد افتراض... فهل معنى ذلك انى اقبل كل كلامه من غير تفنيد او انى اراجع وراه؟ هل هذا هو المطلوب؟

و سأسألك سؤالا بعد اذنك سيكون هو الحل لهذه المسألة برمتها...

هل سيدنا محمد جمع بين اكثر من 4 نساء فى نفس الوقت, بالمخالفة للشريعة الاسلامية؟

مستنى منك اجابة آه او لا... بس لو الاجابة طلعت لأ, هتصدمنى بجد. :)[/siبالضرورة

وهايصيبك ما اصاب اسلام عشان الناس دي مابترحمش طول مانت مابتؤمنش بكوووول ما يقولونه

هاتصرف كيف يا عبرحيم

هاتتصرف كيف يا عبرحيمte]

هو العملية بالكيلو

انا ماقبلش كلام اسلام وماقبلش ان عمرها ٩ سنين

انت كده تبقى لزج واسف في التعبير ده

انت لازم تحدد موقفك بوضوح

ياما سنها ٩ ياما سنها ١٨

لو شايف سنها مش ٩ هاتبقى بردو منكر للسنة واديك ورطت نفسك في النهاية وطلعت من الموضوع زي اسلام بحيري منكر للسنة وما هو معلوم من الدين بالضرورة

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

أستاذى الكريم اسلام... هو الكلام ده موجه ليا انا؟

لا استطيع ان اتخيل ان تضعنى مع اسلام بحيرى الذى سب الازهر و شيخه و مجمعه و سب كل علماء المسلمين الاجلاء بلا استثناء, على الرغم من انه لا يستطيع ان يفعل الامر نفسه مع أحد الحكام... بل ولا يقبل ان يسبه احد.

اما مسألة انى ورطت نفسى, فالفرق بينى من جهة, و بينك انت و اسلام بحيرى و كل من ينتهج منهجكم, و انكم لا تعتقدون ان الاحاديث وحيا بالاساس...

بل الفاضل ابومحمد و الاخ طارق يعتقدان بأنه لا يوجد شىء اسمه "سنة نبوية" من الاصل, و اسلام بحيرى قال نفس الكلام بالمناسبة و انا شاهدته و هو يقول ذلك... يعنى مش بتكلم عن سمع... محدش قال لى شفت بعينى يعنى. :)

فالخلاف بيننا أصلا قائم لأنكم ببساطة تعتقدون بأنه لا يوجد سنة من جهة, و من جهة أخرى تعتقدون باستحالة الوصول لأى حديث من احاديث رسول الله...

و بصراحة مش قادر استوعب ازاى بعد كل الشتايم اللى انت شتمتها فى البخارى دى, هتقدر انك تقبل اى حديث كتبه البخارى؟

يعنى فيه حاجة فى القانون اسمها مشروعية الدليل يتم استخدامها لاثبات صحة الدليل...

يعنى أى دليل بيستخدمه القاضى يمكن ان يفسد و يصبح غير صحيح إذا فقد مشروعيته, و بالتالى بيضطر القاضى ان يستبعد الدليل ده...

فأنت بتقول ان الدليل - اللى هو كتاب البخارى - فاسد و لا يصح, و طعنت فى مشروعيته, و شلفطته خالص...

ده بالاضافة لانك بتطعن فى مسألة كتاب الحديث بالكلية... يعنى انت شايف ان استحالة يكون فيه حديث واحد اتكتب صح, و الكلام ده انا بقوله نتيجة مناقشتنا الطويلة فى موضوع المنهج العلمى لرفض التراث و قبول القرآن, و ليس مجرد افتراضات ولا بتبلى عليك...

ازاى بقى هترجع تستخدم نفس الدليل ده تانى؟ لإنى بلاحظ انك بتكتب مشاركات معناها ان معندكش اى مانع فى استخدام البخارى, رغم انك اصلا بتطعن فى مشروعيته... فإزاى بترجع تستخدمه و بتقبله؟ يعنى كلام غير منطقى...

لكن انا معنديش اى مشكلة مع الاحاديث من حيث المبدأ... و تنقية البخارى مسألة سهلة يمكن ان يقوم بها علماء الازهر ان ارادوا ذلك, على ان يتم وضعها فى كتاب جديد, و لا يتم استبدال كتاب صحيح البخارى... و ده رأيى الشخصى..

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

و برضه انت مجاوبتش على سؤالى... هل سيدنا محمد جمع بين اكثر من 4 نساء فى نفس الوقت بالمخالفة للعقل و المنطق و الشريعة الاسلامية؟

حصل ولا محصلش؟

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

أستاذى الكريم اسلام... هو الكلام ده موجه ليا انا؟

لا استطيع ان اتخيل ان تضعنى مع اسلام بحيرى الذى سب الازهر و شيخه و مجمعه و سب كل علماء المسلمين الاجلاء بلا استثناء, على الرغم من انه لا يستطيع ان يفعل الامر نفسه مع أحد الحكام... بل ولا يقبل ان يسبه احد.

اما مسألة انى ورطت نفسى, فالفرق بينى من جهة, و بينك انت و اسلام بحيرى و كل من ينتهج منهجكم, و انكم لا تعتقدون ان الاحاديث وحيا بالاساس...

بل الفاضل ابومحمد و الاخ طارق يعتقدان بأنه لا يوجد شىء اسمه "سنة نبوية" من الاصل, و اسلام بحيرى قال نفس الكلام بالمناسبة و انا شاهدته و هو يقول ذلك... يعنى مش بتكلم عن سمع... محدش قال لى شفت بعينى يعنى. :)

فالخلاف بيننا أصلا قائم لأنكم ببساطة تعتقدون بأنه لا يوجد سنة من جهة, و من جهة أخرى تعتقدون باستحالة الوصول لأى حديث من احاديث رسول الله...

و بصراحة مش قادر استوعب ازاى بعد كل الشتايم اللى انت شتمتها فى البخارى دى, هتقدر انك تقبل اى حديث كتبه البخارى؟

يعنى فيه حاجة فى القانون اسمها مشروعية الدليل يتم استخدامها لاثبات صحة الدليل...

يعنى أى دليل بيستخدمه القاضى يمكن ان يفسد و يصبح غير صحيح إذا فقد مشروعيته, و بالتالى بيضطر القاضى ان يستبعد الدليل ده...

فأنت بتقول ان الدليل - اللى هو كتاب البخارى - فاسد و لا يصح, و طعنت فى مشروعيته, و شلفطته خالص...

ده بالاضافة لانك بتطعن فى مسألة كتاب الحديث بالكلية... يعنى انت شايف ان استحالة يكون فيه حديث واحد اتكتب صح, و الكلام ده انا بقوله نتيجة مناقشتنا الطويلة فى موضوع المنهج العلمى لرفض التراث و قبول القرآن, و ليس مجرد افتراضات ولا بتبلى عليك...

ازاى بقى هترجع تستخدم نفس الدليل ده تانى؟ لإنى بلاحظ انك بتكتب مشاركات معناها ان معندكش اى مانع فى استخدام البخارى, رغم انك اصلا بتطعن فى مشروعيته... فإزاى بترجع تستخدمه و بتقبله؟ يعنى كلام غير منطقى...

لكن انا معنديش اى مشكلة مع الاحاديث من حيث المبدأ... و تنقية البخارى مسألة سهلة يمكن ان يقوم بها علماء الازهر ان ارادوا ذلك, على ان يتم وضعها فى كتاب جديد, و لا يتم استبدال كتاب صحيح البخارى... و ده رأيى الشخصى..

اتقي الله ولا تدعي علي ظلما وعدوانا

انت قلت اني شتمت البخاري

امامك اكثر ثلاثة الاف مداخلة وامامك فضاء الانترنت يمكن لك ان تبحث من خلاله فاذا وجدت شتيمة مني للبخاري فاحضرها امام الجميع

اما انك تدعي علي بالباطل فلن اسمح لك او لغيرك

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

و برضه انت مجاوبتش على سؤالى... هل سيدنا محمد جمع بين اكثر من 4 نساء فى نفس الوقت بالمخالفة للعقل و المنطق و الشريعة الاسلامية؟

حصل ولا محصلش؟

ارد عليك بعد ان ترد على سؤالي المبدأي

اما انك ترد على سؤالي بسؤال فده معناه انك بتدخلي افية وانا مابعرفش العب افية

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

حتى لا تتوه الحقائق بين كثير الكلام واسلوب الاغراق الذي يتبعه الزميل محاور

نذكر الجميع بجملة قالها الزميل ونطالبه بتوضيح موقفه من السنة صراحة

حيث انه اقر ضمنا برفضه لما جاء في السنة وفي صحيح البخاري على الاخص حيث قال الزميل ما يلي

( استشعر ان ربما يكون فيه مبالغة مثل قول ان السيدة عائشة تزوجها الرسول و هى فى عمر 9 سنين... )

وهذا يعني ضمنا انه يرفض ما جاء به التراث في رواية اتى بها البخاري في صحيحه

فاما ان الزميل يرفض التراث مستترا او انه يدعي بالباطل على السيدة عائشة ولذلك من الحتمي ان يوضح لنا موقفه

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

حتى لا تتوه الحقائق بين كثير الكلام واسلوب الاغراق الذي يتبعه الزميل محاور

نذكر الجميع بجملة قالها الزميل ونطالبه بتوضيح موقفه من السنة صراحة

حيث انه اقر ضمنا برفضه لما جاء في السنة وفي صحيح البخاري على الاخص حيث قال الزميل ما يلي

( استشعر ان ربما يكون فيه مبالغة مثل قول ان السيدة عائشة تزوجها الرسول و هى فى عمر 9 سنين... )

وهذا يعني ضمنا انه يرفض ما جاء به التراث في رواية اتى بها البخاري في صحيحه

فاما ان الزميل يرفض التراث مستترا او انه يدعي بالباطل على السيدة عائشة ولذلك من الحتمي ان يوضح لنا موقفه

كده بقى أصل الخلاف ..... والخلاف هنا عقائدي .... لأنه أنكر للسنة ....

وهو ينكر ثم ينكر على من ينكر رواية مسيئة .....

وهل يستبيح لنفسه ويحرم على غيره ؟ .... أم أنه سقطت عنه التكاليف

لابد من التوضيح ...

. لأن الخلاف هنا عقائدي

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

يا جماعة أنا لسه داخل الموضوع ومش ملم بمحتواه ..... ولكن عايز أقول حاجه


فترة الحمل عند الحنابلة لا تزيد عن أربع سنوات وعند المالكية لاتزيد عن خمس سنوات


يعني البنت هتتولد كبيرة


والفتوى أهه


http://fatwa.islamweb.net/fatwa/index.php?page=showfatwa&Option=FatwaId&Id=109678


لقد انتحر المنطق

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

يا جماعة أنا لسه داخل الموضوع ومش ملم بمحتواه ..... ولكن عايز أقول حاجه

فترة الحمل عند الحنابلة لا تزيد عن أربع سنوات وعند المالكية لاتزيد عن خمس سنوات

يعني البنت هتتولد كبيرة

والفتوى أهه

http://fatwa.islamweb.net/fatwa/index.php?page=showfatwa&Option=FatwaId&Id=109678

لقد انتحر المنطق

الموضوع مش صعب اوي كده، العلماء بيقولوا ان اطول مدة حمل بين الكائنات الحية وهو الفيل الأسيوي هي 22 شهر وقد تمتد الى 27 شهر، بس ده لانه ايه؟ .... "فيل" أما بالنسبة للإنسانفيتم الحساب بالاسبوع ، المعتاد 40 أسبوع، تقل او تزيد اسبوعين ولو زاد عن اسبوعين، غالبا الطبيب يتدخل دون تأخير. لكن انتوا عارفين ان هناك ستات قلبها ضعيف، واحدة مثلا مات جوزها وكانت حامل في يومين وقطة مثلا مستخبية وهوب نطت امامها فجأة فالست اتخضت، وبالتالي الجنين يخاف وينكمش ويشوف له حتة مخفية يستخبى فيها وبعدين لما يصحى بعد اربع او خمس سنين تشعر الام باعراض الحمل(حاجة كده زي العيال الصغير لما يلعبوا استغماية وييجي عيل صغير او مرة يلعب لستغماية يستخبى في بيت مهجور ويغلبه النعاس، ويأتي عليه الليل فيظل نائما) وتاني يوم البوليس يلاقيه ويروحه بيت أهله. ستات تانيةحصل معاها نفس الشيئ بس زوجها كان مسافر، مطلعلهاش قطة لكنها اتقهرت عليه والجنين صحي بعد خمس سنين، النوع الاخير ان يكون زوجها من "أهل الخطوة" يعني مثلا محدش يشوفه في بلد مراته لمدة عشر سنوات، لكنه كان يأتيها ليلا في خطوة من خطواته ويجمعها ويعود من حيث اتى ، المهم ان محدش شافه في بلد مراته ربما لباقي العمر، ولكنه من أهل الخطوة رجله الشمال في المغرب ورجله اليمنى في ارض الحجاز. اديني ففسرتهالك بالادلة الشرعية.

حد عنده اعتراض؟

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

الدبوس ده أصبح لزاما علىَّ أن أضعه فى كل المواضيع من هذا النوع

هناك من يقرأ نصف الموضوع

فيفهم ربعه

ويتكلم أضعافه

:)

وعجبى

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

الموضوع مش صعب اوي كده، العلماء بيقولوا ان اطول مدة حمل بين الكائنات الحية وهو الفيل الأسيوي هي 22 شهر وقد تمتد الى 27 شهر، بس ده لانه ايه؟ .... "فيل" أما بالنسبة للإنسانفيتم الحساب بالاسبوع ، المعتاد 40 أسبوع، تقل او تزيد اسبوعين ولو زاد عن اسبوعين، غالبا الطبيب يتدخل دون تأخير. لكن انتوا عارفين ان هناك ستات قلبها ضعيف، واحدة مثلا مات جوزها وكانت حامل في يومين وقطة مثلا مستخبية وهوب نطت امامها فجأة فالست اتخضت، وبالتالي الجنين يخاف وينكمش ويشوف له حتة مخفية يستخبى فيها وبعدين لما يصحى بعد اربع او خمس سنين تشعر الام باعراض الحمل(حاجة كده زي العيال الصغير لما يلعبوا استغماية وييجي عيل صغير او مرة يلعب لستغماية يستخبى في بيت مهجور ويغلبه النعاس، ويأتي عليه الليل فيظل نائما) وتاني يوم البوليس يلاقيه ويروحه بيت أهله. ستات تانيةحصل معاها نفس الشيئ بس زوجها كان مسافر، مطلعلهاش قطة لكنها اتقهرت عليه والجنين صحي بعد خمس سنين، النوع الاخير ان يكون زوجها من "أهل الخطوة" يعني مثلا محدش يشوفه في بلد مراته لمدة عشر سنوات، لكنه كان يأتيها ليلا في خطوة من خطواته ويجمعها ويعود من حيث اتى ، المهم ان محدش شافه في بلد مراته ربما لباقي العمر، ولكنه من أهل الخطوة رجله الشمال في المغرب ورجله اليمنى في ارض الحجاز. اديني ففسرتهالك بالادلة الشرعية.

حد عنده اعتراض؟

لا ماشاء الله أنت فقيه يا أستاذ : محمد

طيب الواحد من دول لو سافر بعيد عن زوجته ست سنين ورجع لقى معاها عيل عمره سنة .....

عادي يعني وهي شريفة .... ولو شك فيها يبقى ظلمها

وهي يا ولداه شايله له العيل على ما ييجي يفرح بيه

بس لو جه لقاها جايبه له تلت عيال يبقى في الحالة دي يبقى فعلا من أهل الخطوة

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

خلوا بالكم .. أنتم تخوضون فى الثوابت


نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

اتقي الله ولا تدعي علي ظلما وعدوانا

انت قلت اني شتمت البخاري

امامك اكثر ثلاثة الاف مداخلة وامامك فضاء الانترنت يمكن لك ان تبحث من خلاله فاذا وجدت شتيمة مني للبخاري فاحضرها امام الجميع

اما انك تدعي علي بالباطل فلن اسمح لك او لغيرك

لما تقول ان جلساته هى عبارة عن لامؤاخذة خرابة - و عندما اضع فى الاعتبار ان يحي بن اكثم شاذ جنسيا وفقا لروايتك, فهل هذه شتيمة للبخارى ولا مش شتيمة؟

فطالما ان البخارى كان فى الخرابة هو كمان - و نحن الاثنين ندرك ما يحدث فى الخرابات... :)

فعليك ان تفرز ابعاد كلامك أولا, قبل ان تلومنى.

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

ارد عليك بعد ان ترد على سؤالي المبدأي

اما انك ترد على سؤالي بسؤال فده معناه انك بتدخلي افية وانا مابعرفش العب افية

انا اسأل هذا السؤال لأوضح انه ربما من المحتمل ان رسول الله كانت له خصوصية فى مسألة زواجه من السيدة عائشة فى سن صغيرة...

فمثلما كان لرسول الله الاستثناء و الخصوصية فى الزواج من 9 نساء فى نفس الوقت - بالمخالفة للعقل و المنطق و الشريعة بالمناسبة, فربما يكون قد خصه الله بهذا الاستثناء...

فأنا عايز افهم انت ايه ردك على مسألة مخالفة رسول الله للشريعة و للعقل و المنطق بأن يتزوج 9 نساء...

و بالمناسبة هذه من الامور التى يأخذها المستشرقون على رسول الله...

فالمسألة مترابطة جدا و دى مبنية على دى...

فأنا استئذنك انك تجاوب على سؤالى... طالما اننا نتكلم عن السنة فى عمومها

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

حتى لا تتوه الحقائق بين كثير الكلام واسلوب الاغراق الذي يتبعه الزميل محاور

نذكر الجميع بجملة قالها الزميل ونطالبه بتوضيح موقفه من السنة صراحة

حيث انه اقر ضمنا برفضه لما جاء في السنة وفي صحيح البخاري على الاخص حيث قال الزميل ما يلي

( استشعر ان ربما يكون فيه مبالغة مثل قول ان السيدة عائشة تزوجها الرسول و هى فى عمر 9 سنين... )

وهذا يعني ضمنا انه يرفض ما جاء به التراث في رواية اتى بها البخاري في صحيحه

فاما ان الزميل يرفض التراث مستترا او انه يدعي بالباطل على السيدة عائشة ولذلك من الحتمي ان يوضح لنا موقفه

اغراق ايه بس... هو انا لسه كتبت حاجة يا راجل يا طيب؟ :)

ده انا حتى بكتب من دماغى و من الذاكرة, يعنى لا بروح ابص على موقع ولا بنقل من كلام حد تانى كتبه... اومال لو نقلت لك من المواقع التانية ولا رصيت لك كام صفحة من الكتب اللى عندى هتقول ايه؟

و بعدين احنا بنتكلم فى مواضيع خطيرة اتألف عنها الاف الكتب بلا مبالغة - و ادخل مكتبة الازهر و شوف الكتب اللى فيها و شوف الاغراق اللى على حق, مش زى الكلمتين اللى فى سطرين اللى انا بكتب على قدى... و بالمناسبة و لمن لا يعرف, فهناك حتى الان الآف الكتب لم يتم طباعتها حتى الآن من كتب التراث.... انا مش عارف لو الكتب دى اتطبعت هتعملوا ايه من الكلام اللى فيها؟ :)

اما بالنسبة للكلام اللى انا مظلله بالاحمر... فهل تعتقد انك لما تتقول عليا بكلام لم أقله, انى سأخاف او اتراجع؟ الظريف ان ده نفس اسلوب اسلام بحيرى, فبلاش تستخدمه معايا..

الله يكرمك انا اتعاملت مع يهود نيويورك و يهود دالاس... و اللى ميعرفش تعبير "يهود نيويورك" او "يهود دالاس", فأنا بقول له ان اليهود اللى فى نيويورك, و اللى فى دالاس فى تكساس, الاتنين دول و لعياذ بالله اوسخ من اليهود اللى فى اسرائيل نفسهم... و ممكن لامؤاخذه يقلعوك ملط بمزاجك و برضاك و بموافقتك... هههههههههههههه

فحتى اليهود الارثوذكس بتوع نيويورك و دالاس, الحمدلله معرفوش ياخدوا من العبدلله لا حق ولا باطل... فمش هتيجى انت يا عم اسلام تعمل عليا الشويتين دول, عشان انا عملتهم فى فيلم قبل منك, على رأى فريد شوقى. :)

فأنا لما بقول انى "استشعر المبالغة"... ده مجرد استشعار و احساس... و القرآن نفسه فيه اساليب لفظية فيها المبالغة لتوضيح عظمة الشىء و خطورته, مثل ان وصف من يقول ان للرحمن ولدا, بأن السماوات و الارض تكاد تتفطرن من هذا القول... فهل السماء و الارض تتفطرن فعلا؟ و لا القرآن يستخدم هذا الاسلوب بغرض المبالغة لتوضيح خطورة قولهم؟

غير كده... فأنا ايضا من دعاة تنقية الاحاديث و تصحيحها, لإنى شايف ان البخارى قام بنصف الخطوة, و انه كان يتوجب علينا ان نقوم بالنصف الآخر من الخطوة...

يعنى البخارى قام بجمع الاحاديث... و نحن علينا تصحيحها..

لكن انت بتنكر اصلا فكرة جمع الاحاديث, و بتنكر السنة... ايوة انت بتنكر ان فيه حاجة اسمها سنة, و بتقول ان اسمه بيان نبوى...

صح ولا انا بتبلى عليك؟

فبلاش تقارن بينى و بينك, لان مفيش مجال للمقارنة اساسا... لإنى معترف بالسنة النبوية الشريفة, بينما انت منكر لها من الاصل...

و عشان كده بقول ان الخلاف بيننا عقائدى... لإنك تأخذ العقيدة على نحو مختلف..

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...