اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عمر السيدة عائشة عند دخول الرسول بها ؟


عادل أبوزيد

Recommended Posts

عزيزى اسلام..

سأفترض جدلا انك لا تدرك كلماتى و سأعيد صياغتها على نحو مختلف و بشكل مختصر...

أولا ارفض رفضا باتا انك تتبلى عليا بكلام ليس له اصل, و تزود كلام من عندك, و الله اعلم نيتك ايه و انت بتعمل كده... تقصد يعنى ان كلنا فى الهوا سوا؟ لا يا اخى..

عندما قام البخارى بإضعاف احاديث و رفض احاديث اخرى و كل هذه العملية التى قام بها, فهل كان بذلك منكرا للسنة؟

يعنى هل عملية التحرى من الاحاديث هى انكار للسنة فى حد ذاتها كعملية للتصحيح؟ أكيد لا..

و لكن.. على الجهة الاخرى, فأنت تنكر "السنة" من بابها... و تجزم بإستحالة التأكد و الوصول لاحاديث رسول الله, و ترى - كما فهمت - بأن هذه الاحاديث كانت صالحة لفترة وجود رسول الله بعد اصحابه, و ان بعد موته لا يصح لنا ان نأخذ كلامه, لأنه انسان, و ربما قال بعض هذه الاحاديث بصفته الانسانية و ليست بصفته كنبى و كرسول...

شفت بقى الاختلاف بيننا فى ايه؟ اختلاف رهيب لا يصح ان تقارن نفسك بى.... فنحن ابعد ما نكون عن بعضنا البعض..

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 79
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا جماعة أنا لسه داخل الموضوع ومش ملم بمحتواه ..... ولكن عايز أقول حاجه

فترة الحمل عند الحنابلة لا تزيد عن أربع سنوات وعند المالكية لاتزيد عن خمس سنوات

يعني البنت هتتولد كبيرة

والفتوى أهه

http://fatwa.islamweb.net/fatwa/index.php?page=showfatwa&Option=FatwaId&Id=109678

لقد انتحر المنطق

اخى الكريم طارق...

انت بنفسك قلت انها "فتوى"... يعنى قول بشرى يقوله صاحبه, و لك الحق ان ترفض او تقبل...

يعنى لو انت عايز ترمى كتب الائمة الاربعة ولا تأخذ بها, انت حر... عايز تأخذ بعض ارائهم و تترك بعضها برضه انت حر... عايز تاخذها كلها, برضه انت حر...

كل هذه الكتب هى فهم بشرى...

لكن القرآن و احاديث رسول الله - و انا هنا اقول احاديث رسول الله فى المطلق دون ان احدد مصدرها سواء كان صحيح البخارى او غيره...

المصدرين دول... اللى هما القرآن و احاديث رسول الله ,مش من حقك ترفض حاجة فيهم...

الموضوع بسيط و سهل ولا يحتاج لكل هذه السخرية و التنطع...

طيب احنا نعمل ايه؟

علماء الازهر يجتمعوا و يضعوا فتاوى جديدة و مذهب جزئى جديد يتم طرح فيه متغيرات العصر...

يعنى احنا عندنا دلوقتى قضية البنوك... و دى قضية خطيرة جدا لإنها متعلقة بالربا...

فهل الحل اننا نفتى بأن نحل الربا؟ استحالة... لكن علماء الازهر يجتمعوا و يضعوا تحديد للربا و شكله و صوره, و بعد ما يقروا هذا التحديد, يطلبوا من الدولة ان يغيروا من تعاملات البنوك, بحيث ان اللى مش عايز ربا يكون الامر متاح له...

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

يا جماعة أنا لسه داخل الموضوع ومش ملم بمحتواه ..... ولكن عايز أقول حاجه

فترة الحمل عند الحنابلة لا تزيد عن أربع سنوات وعند المالكية لاتزيد عن خمس سنوات

يعني البنت هتتولد كبيرة

والفتوى أهه

http://fatwa.islamweb.net/fatwa/index.php?page=showfatwa&Option=FatwaId&Id=109678

لقد انتحر المنطق

طيب ايه رأيك يا طارق انك ترد على نفسك؟

انا هجيب لك الرد اللى انت كتبته بيدك... مش بيد حد تانى...

ام انك لم تكن تمتلك منطق قبل اليوم, و ربنا فتح عليك و اشتريت منطق؟ :)

الظريف ان هذه المفارقة تثبت بأن الانسان لا يؤمن بالمنطق... ولا يتبنى رأيا دون رأى بالمنطق او العقل...

فالعقل دوره مجرد التحليل و الادراك... و اما النفس هى التى تقرر تأخد بأى رأى فيهما..

أخي الكريم : إسلام

طبعا أنت تعلم أن الإسلام لا يضره مطلقا مبالغة شخص من هنا أو هناك يمكن بدافع الغلو في الشخص والحمد لله أن هذه الروايات لا علاقة لها بتشريع ولا خطر على الإسلام منها وأرى أنه لا داعي لترديدها فهي مردودة على صاحبها والدين منها براء

معك لابد من تنقية التراث من بعض الأشياء

وعليك أن ترسل لمجمع البحوث بتلك الملاحظة القيمة فهم معنيون الآن بتنقية التراث

فهناك بعض المغالين ينسبون كرامات لمن يقولون عليهم أنهم أولياء كذبا وبهتانا ولم يقل الدين الإسلامي بذلك

ولكن هذه المغالاة لا تنسب فقط إلى بعض المسلمين

لا والله هناك أديان من أساسها كلها تبني على الكذب والبهتان والمغالاة والتهويل

فالخطر مثلا أن يغالي الناس في شخص فيجعلوه إلها حتى لو كان رسولا بدافع الحب

وكل يوم بنقرأ حاجات مثل الرواية التي ذكرتها فمثلا

- هل تصدق أن رجلا من سريلانكا يرضع طفليه وصوره منشورة وهو يرضع وبأمكانك أن تراها من خلال البحث

- وهل تصدق أن مولودا يتكلم بعد الولاده يريد ان يشرب ماء وهذا أيضا موجود وغيره

وكله جاي من بره وكله بيعدي

أكيد الرواية المذكورة ليس لها فائدة

وأكيد تكرارها أيضا ليس له فائدة

وأنت من أعلم الناس في المحاورات أن الدين الإسلامي عظيم ولا يصطدم مع العقل السليم والمنطق القويم والفطرة المستقيمة ولا مجال لطاعن أن يطعن في أصوله الثابتة وأحكامه العظيمة بخلاف أديان أخرى يمكنك أن تجد فيها الكثير والكثير في أصولها وبإمكانك أن تتأكد من ذلك

وأنت معي - كما عهدتك - أن الإسلام لا يضره قول فلان أو علان مهما كان هذا أو ذلك بعيد عن أصوله المعروفة هكذا تؤكد دائما كما أفهم أن مشكلتك مع بعض الناس فقط زياريت تريح نفسك وخلاص

سلام عليكم

ياسلام رائع جدا هذا التفسير المنطقي يا أستاذ : محمد العنبي

يا إسلام

- على حد علمي - أن المتقدمين لم يذكر عنهم أن امرأة ولدت خمسة توائم أو ولدت طفلا برأسين ولو فرض أن نقل لهم ذلك عنا ما صدقوه

- ممكن أن يكون حدث شيئا فعليا لم يكن له تفسير وربما لو وجدت الحالة الآن في ظل التقدم العلمي لكان لها التفسير العلمي عند أهل العلم المتخصصين إن كان حملا كاذبا أو حالة معينة لها تفسيرها العلمي

- وأعتقد أن طول مدة الحمل ليست كرامة لهذا الجنين إذ لو كانت كرامة لكان أولى بها الأنبياء والرسل

وهذا على فرض صحة الرواية يقينا

أما لو لم تكن صحيحة فلا ضرر من ردها بالكلية وانتهى الأمر بلا أدني مشكلة ولم نوجد بذكرها فرصة لمتربص بدين الله وبالمسلمين

يا إسلام

الإسلام فيه أشياء عظيمة تستحق أن نناقشها ونعرضها على الناس ونناقشهم فيها يجتمع عليها الناس ولا يتفرقون هجيبلك أبو عمر يا إسلام

سلام عليكم

الاختلاف في الرأي لا يفسد للود فضية

والحمد لله أنك لم تعد تتنرفز بسرعة زي الأول

وزي ما اتنرفزت على الناس كتير من حقنا تتنرفز عليك مرة

عموما إنت يا إسلام راجل محترم ومهذب

ومن الناس اللي أنا بحترمهم رغم الخلاف

أنا اعتبر الموضوع دا غيب لا يصح أن ندلي فيه برأي

لأن احنا طبعا كيف نحكم دون أن نرى

هم رووا والتبعة عليهم

صدفوا في الرواية أو كذبوا حسابهم على الله

السلام عليكم

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

يعنى البخارى قام بجمع الاحاديث... و نحن علينا تصحيحها..

:mosking:

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

ايوة يا استاذى الكريم أبو محمد...

علينا ان نقوم بإعادة تصحيحها... طالما ان كلمة "تصحيحها" تبدو غريبة...

يعنى البخارى قام بعملية التحرى... و نحن سنقوم بعملية التصحيح الكاملة... مش ده برضه اللى انتم عايزينه؟ :)

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

نذكر الجميع بما قاله الزميل محاور وهذا مثبت في مداخلته سالفة الذكر

( استشعر ان ربما يكون فيه مبالغة مثل قول ان السيدة عائشة تزوجها الرسول و هى فى عمر 9 سنين... )

وبناء عليه الزميل يستشعر اي يشعر بالمبالغة في القول ان السيدة عائشة تزوجها الرسول وهي عمرها 9 سنين

اي يشك في هذا السن او يشعر بالشك المهم انه غير مقتنع بسن زواجها هذا

نذكر الجميع ونذكر الزميل محاور بهذه الرواية الواردة في صحيحي البخاري ومسلم

عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ : (تَزَوَّجَنِي النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَنَا بِنْتُ سِتِّ سِنِينَ فَقَدِمْنَا الْمَدِينَةَ فَنَزَلْنَا فِي بَنِي الْحَارِثِ بْنِ خَزْرَجٍ فَوُعِكْتُ [أي : أصابتها حمى] ... فَأَتَتْنِي أُمِّي أُمُّ رُومَانَ وَإِنِّي لَفِي أُرْجُوحَةٍ وَمَعِي صَوَاحِبُ لِي ، فَصَرَخَتْ بِي فَأَتَيْتُهَا لَا أَدْرِي مَا تُرِيدُ بِي ، فَأَخَذَتْ بِيَدِي حَتَّى أَوْقَفَتْنِي عَلَى بَابِ الدَّارِ وَإِنِّي لَأُنْهِجُ حَتَّى سَكَنَ بَعْضُ نَفَسِي ، ثُمَّ أَخَذَتْ شَيْئًا مِنْ مَاءٍ فَمَسَحَتْ بِهِ وَجْهِي وَرَأْسِي ، ثُمَّ أَدْخَلَتْنِي الدَّارَ ، فَإِذَا نِسْوَةٌ مِنْ الْأَنْصَارِ فِي الْبَيْتِ فَقُلْنَ : عَلَى الْخَيْرِ وَالْبَرَكَةِ وَعَلَى خَيْرِ طَائِرٍ . فَأَسْلَمَتْنِي إِلَيْهِنَّ فَأَصْلَحْنَ مِنْ شَأْنِي فَلَمْ يَرُعْنِي إِلَّا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ضُحًى فَأَسْلَمَتْنِي إِلَيْهِ وَأَنَا يَوْمَئِذٍ بِنْتُ تِسْعِ سِنِينَ) رواه البخاري (3894) ومسلم (1422) .

هذا يعني ان الزميل يكذب ما جاء في صحيح البخاري وينكره وهنا قد اصابتنا الحيرة ةوالعجب العجاب فالزميل يؤمن بكل الاحاديث الواردة في كتب السنة على اعتبار انها وحي من السماء وتعادل كتاب الله ثم دأ ب على استخدام اسلوبه في الرد والذي يعتمد على الاغراق وتتويه الموضوع الرئيسي وفتح مواضيع جديدة بعيدة كل البعد عن الموضوع الرئيسي دون ان يتعرض للموضوع الرئيسي حتى لا يتورط اكثر من اللازم

لذلك وبعد كل ما سبق نطالبه بتوضيح هذا التعارض مباشرة دون اللف والدوران والمراوغة

او ان يعلن خطأه في ما قال

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

لما تقول ان جلساته هى عبارة عن لامؤاخذة خرابة - و عندما اضع فى الاعتبار ان يحي بن اكثم شاذ جنسيا وفقا لروايتك, فهل هذه شتيمة للبخارى ولا مش شتيمة؟

فطالما ان البخارى كان فى الخرابة هو كمان - و نحن الاثنين ندرك ما يحدث فى الخرابات... :)

فعليك ان تفرز ابعاد كلامك أولا, قبل ان تلومنى.

هو اي كلام في البتنجان

هو انت يا تقولني كلام ماقلتوش ياما ترجع وتشوف وتعرف انك غلطان

انا لا قلت ولا عدت كل الحكاية اني نقلت كلامهم وده اتحاسب عليه لو غلطت فيه لكنهم هما اللي لسنو على بعض ونشرو غسيلهم الوسخ وانا نقلته

هي دي كل الحكاية

يعني انا لا قلت ان يحيى بن اكثم كان شاذ ولا بتاع عيال هما اللي قالو كده وانا نقلت غسيلهم الوسخ فقط لا غير تدور وتلف وتقول اني باقول عليه وبدعي عليه

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

أخى الكريم اسلام...

شرحت لك ان استشعار المبالغة لا يعنى عدم التصديق بالضرورة و لن اشرح مرة أخرى... لإنى كده هيجى لى وسواس قهرى و ده مش حلو على صحتى.

أولا هذا ليس بحديث و لكنه رواية عن السيدة عائشة... فالحديث يطلق على كلام قاله رسول الله بنفسه.... ده مبدئيا.

ثانيا هى بتقول اللى حصل بنفسها... يعنى شخص بيتكلم عن نفسه, و ليس مجرد نقل عن شخص آخر...

فلو ثبت ان هذه الرواية صحيحة من حيث السند و التسلسل, فأنا سأصدق هذه الرواية ولا أجد حرجا فى تصديقها...

لكن انا معنديش معلومة تحت يدى الان عن مدى صدق السند... و هذا هو سبب عدم جزمى بالامر... لإنى مش بحب أفتى فيما لا اعلمه.

غير كده اصلا, لانى بحثت فى المسألة دى... و بعد بحث سريع وجدت ان على الارجح ان سيدنا محمد تزوجها و هى فى سن الثالثة عشر او الرابعة عشر على أفضل ترجيح... و استحالة انه يكون اتجوزها و هى فى سن الثامنة عشر زى ما اسلام بحيرى بيقول, ببساطة لان اسلام بحيرى بنى رأيه على فرضية ان اسماء اختها اكبر منها ب10 سنين... و وضع الفرضيات محل المعلومات... يعنى هو بيتعامل مع الفرضيات على انها معلومات موثقة, ده بالاضافة لإنها دى واحدة بتتكلم عن نفسها بلسانها... يعنى مش حد تانى بيحكى...

و غير كده اسلام بحيرى فى الفيديو بيتكلم عن أمنا عائشة و بيقول انها قالت فى رواية انها عقلت و هى ترى ابويها مسلمين و الدين متين... و هذا متضارب و متناقض تماما انها تكون تزوجت رسول الله فى سن الثامنة عشر... مع وضع الاعتبار انه مصدق رواية انهما تزوجا فى السنة الاولى من الهجرة و لا ينفى هذه المعلومة... عارف انت لو كان نفى هذه المعلومة؟ كان ممكن اصدقه و آخد بكلامه, و ساعتها كلامه مكانش هيبقى متضارب او متناقض الى حد ما... لكن هو وقع فى الفخ... اعمل له انا ايه؟ :)

طيب هتقول لى ازاى اصدق الرواية دى رغم انها 9 سنين و ده منافى للعقل و المنطق؟

اقول لك انه من المحتمل ان يكون حدث هذا على سبيل الاستثناء و الخصوصية لرسول الله... لإن سيدنا محمد جمع 9 نساء فى نفس الوقت, رغم ان هذا مخالفا للعقل و المنطق و الشريعة الاسلامية نفسها... فما هو تبريرك لهذا الاستثناء؟

هذا هو رأيى بكل صراحة و وضوح و دون ادنى مواربة..

أما فيما يخص تمحيص الروايات و الاحاديث و تصحيحها, فأنا لست ضد عملية التحرى... و لا انكر على احد ان يتحرى الاحاديث التى جمعها بخارى و مسلم, و لكنى ضد هدم الكتابين بالكلية و رفضهمها بالكلية تحت زعم استحالة جمع احاديث رسول الله...

و اعتقد انك عارف الفرق كويس و عارف الفرق احسن منى... و عارف ان احنا هدفنا مختلف تماما...

والله المستعان..

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

هو اي كلام في البتنجان

هو انت يا تقولني كلام ماقلتوش ياما ترجع وتشوف وتعرف انك غلطان

انا لا قلت ولا عدت كل الحكاية اني نقلت كلامهم وده اتحاسب عليه لو غلطت فيه لكنهم هما اللي لسنو على بعض ونشرو غسيلهم الوسخ وانا نقلته

هي دي كل الحكاية

يعني انا لا قلت ان يحيى بن اكثم كان شاذ ولا بتاع عيال هما اللي قالو كده وانا نقلت غسيلهم الوسخ فقط لا غير تدور وتلف وتقول اني باقول عليه وبدعي عليه

طيب يعنى معنى كلامك انك مصدق الكلام ده و بناءا عليه فجلسات البخارى كانت خرابة مش جلسات علم... صح كده ولا انا بتقول عليك؟

فطالما انه واحد بتاع خرابات... فالمنطق يقول انك سترفض كل ما يقوله من الاساس و هترميه فى الزبالة...

صح كده برضه ولا انا بتقول عليك لتانى مرة؟

اما لو انت رافض الكلام ده و لا تصدقه, فما هو الدافع لنقله من الاساس؟

يعنى انت موافق عالكلام ده ولا رافض؟ عشان افهم... اصل انا فهمى بطىء.

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

طيب يعنى معنى كلامك انك مصدق الكلام ده و بناءا عليه فجلسات البخارى كانت خرابة مش جلسات علم... صح كده ولا انا بتقول عليك؟

فطالما انه واحد بتاع خرابات... فالمنطق يقول انك سترفض كل ما يقوله من الاساس و هترميه فى الزبالة...

صح كده برضه ولا انا بتقول عليك لتانى مرة؟

اما لو انت رافض الكلام ده و لا تصدقه, فما هو الدافع لنقله من الاساس؟

يعنى انت موافق عالكلام ده ولا رافض؟ عشان افهم... اصل انا فهمى بطىء.[/qu

صدقت في الجملة الاخيرة من مداخلتك

انا ماقلتش ان البخاري كان بيعمل مجلس علمه في الخرابات

انا قلت ان يحيى بن اكثم كان بيعمل مجالس علمه في الخرابات ودي مناسبة لحالته اللي هما اللي نقلوها لنا مش انا اللي ادعيت عليه بالباطل

ممكن بأه ما تتوهش الموضوع كعادتك وتخلينا في موضوع سن زواج السيدة عائشة

انت بتقول ان استشعارك شيء والحقيقة شيء

حبيت الفت نظرك كما لفت نظرك من قبل عندما نصحت الجدة بان تدون مشاعرها السلبية عن القرأن ولفت نظرك ساعتها ان ده كلام كفر وان المشاعر السلبية للقرأن لا تكون الا من واحد منافق او واحد كافر لكن مش ممكن تكون من واحد مسلم

وهكذا الامر اذا استشعرت بخطأ ما في احد النصوص يا اما انا شاكك فيه يا اما انا فعلا مش مصدقه وانت في الحالة دي شاكك

طب ماحنا كمان بنشك فيه ورغم كدة حطيت نفسك مع المدافعين عن السنة ووضعتنا احنا في جانب منكري السنة وانت زي ماقلت اخر المداخلة وشرحنهالك مليون مرة

مافيش حد هنا منكر للسنة

مافيش حد هنا منكر للسنة

مافيش حد هنا منكر للسنة

كل الحكاية ان احنا عايزين نفور كام حديث على كام رواية مسيئين للاسلام ولربنا ولرسوله وده مش. معناه اننا بننكر باقي السنة

وكل الخكاية ان احنا عايزبن نمشي السنة مع القرأن بالمسطرة يعني مالقيش حديث بيناقض القرأن

ايه اللي مزعلك اوي كد

طب انا هاخليك تحكم عقلك وياريت ترد مرة على سؤال من اسألتي

هو مش من الطبيعي ان السنة تتطابق مع القرأن ولا الطبيعي ان السنة تكون متعارضة مع القرأن

فكر قبل ما ترد بس ياريت تكون الاجابة على السؤال في ما لا يزبد عن سطرين وده رجاؤ مش امر

لو سمعتك بتقول عليا اني بنكر السنة يبقى من حقي ساعتها مش اني اقول ان بتفهم ببطيء من حقي ساعتها اني اقول عليك انك

ولا بلاش عشان ماتزعلش

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

أستاذى الكريم إسلام...

فيه حاجة اسمها ناسخ و منسوخ...

و ده موجود فى القرآن نفسه فى آيات كثيرة... فما بالك بالاحاديث؟ خصوصا اننا لا نمتلك الترتيب الزمنى لهذه الاحاديث...

اما بخصوص السيدة عائشة و سنها... فأنا مش شايف تضارب مع القرآن فى شىء...

ده غير اصلا ان سيدنا محمد له خصوصية... و انت بتتهرب من الاجابة على سؤالى هل النبى جمع بين 9 نساء فى نفس الوقت ولا لا؟ مش عارف مابتردش عالسؤال ده ليه...

اما مسألة انكار السنة, فاسلام بحيرى بنفسه هو اللى بيقول ان مفيش حاجة اسمها سنة... و طارق و الاستاذ الكريم ابو محمد يقولان ان السنة هى سنة الله وحده...

و ليه انا مدافع عن السنة بينما انت منكر لها؟ كتبت لك من قبل ان مناقشتنا فى موضوع المنهج العلمى لرفض التراث و قبول القرآن, انت قلت فيها انه استحالة يكون فيه حديث اتكتب و نقدر نوصل له... و الموضوع لسه موجود و ارجع لكلامك...

و انت طول الوقت بتكتب و تروج لإن الاحاديث دى تم تأليفها و انه لا علاقة لها برسول الله... حصل ولا انا بكدب عليك؟

لإنى سألتك انك لو بترفض البخارى مفيش مشكلة و فيه الموطأ و كتب اخرى, و لكنك كنت تصر على رفض كل الكتب بلا استثناء و بلا مبرر واضح... يعنى انت رافض المبدأ من الاساس.... فإزاى بتشكك فى البخارى و بعدين ترجع تاخد منه احاديث و تقبلها؟ لامؤاخذة تبقى كده عندك مشكلة...

فإنت بتشكك فى كتاب البخارى من الاصل و من الجذور... يبقى هتاخد بيه ازاى فهمنى؟

لكن لو انت بتقول ان عملية التحرى التى قام بها البخارى ليست كافية, و انك تقبل ان تتخذ صحيح البخارى كنقطة انطلاق لإعادة التحرى و التصحيح... و حذف الاحاديث التى تتناقض مع القرآن... و تحت كلمة تناقض دى حط مليون خط... فأكيد محدش هيمانع...

فالهجمة الشرسة ضد اسلام بحيرى لإنه يتبنى نفس اسلوبك... و انتم الاتنين تتبنوا نفس اسلوب الاوروبيين فى هدم الكنيسة, حيث قاموا بهدم الثوابت المسيحية خطوة خطوة... و انا بقول لك اهو ان اسلوب اسلام بحيرى و اسلوبك هو اسلوب "مستشرقين" يكرهون الاسلام و المسلمين...

و هذا وصف للأسلوب و ليس وصف لك او لإسلام بحيرى...

يعنى انت بتتصرف بنفس الطريقة التى يتصرف بها المستشرقين الذين يريدون ان يطفئوا نور الله...

لكن لو اسلام بحيرى طلع بكل هدوء و أدب و قال يا جماعة انا معترف بصحيح البخارى, بس عايز انقيه من شوائبه و من كل ما هو يتناقض مع القرآن... و يضع لنا منهج واضح... اكيد الناس كلها سترحب به...

لكن اسلام بحيرى بيهدم كتاب البخارى و بيهدم فكرة كتابة الحديث من الاصل و بينكرها... و يقول نفس كلامك بأنها احاديث تم تأليفها... فطالما انكم شايفينها متألفة.... هترجعوا تقبلوا منها تانى ازاى؟ لو متألفة يبقى نرميها فى الزبالة كلها... لكن كلام انا بقول انه بشرى و ليس قول رسول الله و أجزم بذلك... هترجع تاخد منه ازاى؟ ده يبقى اسمه جنان لامؤاخذة

عرفت الفرق؟

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

والله تعبتني في اني افهمك وكأني بنفخ في قربة مخرومة وفي الاخر لبستنا انا وابو محمد وطارق تهمة ومش ناقص غير انك تسحبنا على القسم

انت لو بتركز وتراجع ما نقوله هاتعرف وهاتكتفي لكنك بتعيد وتزيد وتزيد وتعيد وتعاير وتضي وتفضي وتعاير

ابو محمد مابقاش بيرد عليك طبعا السن له احكام وربنا يديله الصحة

وطارق كمان بقى مابيردش عليك ويمكن لياقته بدأت تتعب بسببك

اما لنا فلسه فيا نفس وعندي شوية لياقة ممكن يضيعو بسببك وممكن انضم لفريق المضربين عن محاورتك عشان كده اسمع مني ولاخر مرة لاني بدأت اشحر من النفخ في القربة المقطوعة

انل لما بشكك في طريقة جمع كتب السنة هذا يعني انني اضغها في صورتها البشرية

عشان اللي زيم ما يقدسش الكتب دي ويضعها في صورتها البشرية

هل يعني ذلك انني اهدرها؟

الاجابة

لا لهدرها جميعا

لماذا لا تهدرها جميعا؟

الاجابة

لانها تحتوي على صحيح وفي طيلتها غير صحيح

هاعرف منين الصحيح من الفاسد؟

الاجابة

هاعرضه على القرأن اذاتطابق ولم يخالف كتاب الله فهذا صحيح

طب ونعمل ايه باللي بيخالف كتاب الله؟

نضرب به عرض الحائط

ياريت تخرج برة الحوار ده لانك لو مافهمتش بعد كده يبقى انت عندك مشكلة ولازم لها علاج

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

فى الحالة دى بقى, و طالما انك بتقاوح فى إنى فهمتك غلط, فأنا مضطر ابحث عن مشاركاتك التى تؤكد فيها مرارا و تكرارا ان من تحروا الاحاديث قاموا بتأليفها...

يعنى انت اعتراضك ليس على احتمالية عوار عملية التحرى, و لكن اعتراضك انهم هم من قاموا بتأليف هذه الاحاديث, و كان من ضمن ما كتبت على ما اتذكر, قولك بأنهم لم يجدوا الحاجة لتأليف حديث عن شكل الصلاة عشان كده اكتفوا بمقولة "صلوا كما رأيتمونى أصلى"... كلامك ده ولا انا بتقول عليك؟

هيبان من نتيجة البحث عن مشاركاتك بس لما اروق لك. :)

و لو ده كلامك و انت موافق انه كلامك... فهذا معناه صراحة انك تقول ان الاحاديث اقاويل بشرية موضوعة... و بالتالى فأنت ترفض المبدأ من بابه.

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

فى الحالة دى بقى, و طالما انك بتقاوح فى إنى فهمتك غلط, فأنا مضطر ابحث عن مشاركاتك التى تؤكد فيها مرارا و تكرارا ان من تحروا الاحاديث قاموا بتأليفها...

يعنى انت اعتراضك ليس على احتمالية عوار عملية التحرى, و لكن اعتراضك انهم هم من قاموا بتأليف هذه الاحاديث, و كان من ضمن ما كتبت على ما اتذكر, قولك بأنهم لم يجدوا الحاجة لتأليف حديث عن شكل الصلاة عشان كده اكتفوا بمقولة "صلوا كما رأيتمونى أصلى"... كلامك ده ولا انا بتقول عليك؟

هيبان من نتيجة البحث عن مشاركاتك بس لما اروق لك. :)

و لو ده كلامك و انت موافق انه كلامك... فهذا معناه صراحة انك تقول ان الاحاديث اقاويل بشرية موضوعة... و بالتالى فأنت ترفض المبدأ من بابه.

استنى قبل ما تعمل تحريات علي

انا هاعترف وامري لله يمكن تخف الحكم علي

كلمة تأليف هي كلمة دارجة في علم الحديث وكتاب صحيح البخاري يطلق عليه المتخصصين مؤلف

وكذلك باقي الكتب

حتى ما يسمى بعلم الرجال يطلق عليه مؤلف

فيه اسئلة تاني يا بيه

اروح ولا استنى بره على الباب

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

طيب معلش مع كامل احترامى ليك, لان استخدامك لسياق الكلمة بعيد تماما عن التخصص...

يعنى و احنا بنتكلم بلدى كده, مينفعش تقوم ضارب مصطلح متخصص فى النص, خصوصا و ان المصطلح ده كلمة دارجة... و سياق الكلام نفسه بيقول كده...

يعنى حتى الكلمة اللى ليها اكتر من معنى, لما بنفهم الكلمة دى... بنفهمها من سياقها و مدلولها داخل السياق.. صح؟ علمونا كده فى الانجليزى لما كلمة تحتمل اكثر من معنى, اننا نفهم المعنى المحتمل للكلمة من السياق و مدلوله...

عشان كده مش قادر اقتنع بردك... عقلى الصغير لا يحتمل. :)

انا يا عم هجيب لك مشاركاتك و الجمهور يحكم... عشان متقولش انى بألف عليك..

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

بص يا عم اسلام...

آمنة نصير و احمد كريمة كانوا على القاهرة و الناس من شوية, و كانوا بيكلموا اسلام بحيرى... و بصراحة اخدوه غسيل و مكواه بالادب و الذوق و قالوا نفس الكلام اللى انا بقوله لسيادتك...

قالوا له مينفعش اثارة منهج التشكيك بلا ضوابط كده, و انه لا يمتلك علم كافى لكى يبحث فى مسألة الحديث و الفاظه و ضوابطه... و طالبوه انه يروح يتعلم عشان يفهم...

و ان كلام التشكيك اللى بيقوله لا يصلح ان يقوله عالملأ بلا ضوابط, و ان لازم يكون فيه منهج, و ان ليس كل ما يُعلم يقال, لإن فيه ناس ممكن تفهم غلط...

و غير كده انه اصلا غير مؤهل للتصدى لعملية التحرى و الاحاديث من الاساس لإنه لا يمتلك علم كافى...

ده بالاضافة لإن اسلوبه لا يصح مع ما يدعو اليه... و استخدامه لألفاظ لا تصح من باب الادب... يعنى لازم يحسن من اسلوبه...

تقبل كلام آمنة نصير و احمد كريمة ولا ترفضه؟ طالما انه مش عاجبك الكلام منى...

خدت بالك بقى ان الاعتراض عالتشكيك بلا فهم ولا بلا منهج, و ان ده فيه تشكيك لأصل الدين؟

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

بص يا عم اسلام...

آمنة نصير و احمد كريمة كانوا على القاهرة و الناس من شوية, و كانوا بيكلموا اسلام بحيرى... و بصراحة اخدوه غسيل و مكواه بالادب و الذوق و قالوا نفس الكلام اللى انا بقوله لسيادتك...

قالوا له مينفعش اثارة منهج التشكيك بلا ضوابط كده, و انه لا يمتلك علم كافى لكى يبحث فى مسألة الحديث و الفاظه و ضوابطه... و طالبوه انه يروح يتعلم عشان يفهم...

و ان كلام التشكيك اللى بيقوله لا يصلح ان يقوله عالملأ بلا ضوابط, و ان لازم يكون فيه منهج, و ان ليس كل ما يُعلم يقال, لإن فيه ناس ممكن تفهم غلط...

و غير كده انه اصلا غير مؤهل للتصدى لعملية التحرى و الاحاديث من الاساس لإنه لا يمتلك علم كافى...

ده بالاضافة لإن اسلوبه لا يصح مع ما يدعو اليه... و استخدامه لألفاظ لا تصح من باب الادب... يعنى لازم يحسن من اسلوبه...

تقبل كلام آمنة نصير و احمد كريمة ولا ترفضه؟ طالما انه مش عاجبك الكلام منى...

خدت بالك بقى ان الاعتراض عالتشكيك بلا فهم ولا بلا منهج, و ان ده فيه تشكيك لأصل الدين؟

سبق الرد واحب اضيف ان امنة نصير وكريمة انا في رأيى من العوام ايضا ولا يختلفون عن اسلام الا انهم يحصلون على شهادة من الازهر لكنهما في الحقيقة مجرد عوام عندهم شوية معلومات زيادة فمن الواجب انهم ينصحوا نفسهم الاول بانهم يروحوا يتعلموا شوية كمان

لان الكلام الصح واللي افهمه انهم يقولله انت معلوماتك مغلوطة في الشيء الفولاني عشان الصح كده والدليل اهو

لكن المنظرة والرسم فده يعملوه على التلاميذ بتوعهم في المحاضرة والطالب ساعتها مضطر يصدقهم عشان ينجح في المادة وبعد ما يخلص دراسة ينسى كل تحكماتهم

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

سبق الرد واحب اضيف ان امنة نصير وكريمة انا في رأيى من العوام ايضا ولا يختلفون عن اسلام الا انهم يحصلون على شهادة من الازهر لكنهما في الحقيقة مجرد عوام عندهم شوية معلومات زيادة فمن الواجب انهم ينصحوا نفسهم الاول بانهم يروحوا يتعلموا شوية كمان

لان الكلام الصح واللي افهمه انهم يقولله انت معلوماتك مغلوطة في الشيء الفولاني عشان الصح كده والدليل اهو

لكن المنظرة والرسم فده يعملوه على التلاميذ بتوعهم في المحاضرة والطالب ساعتها مضطر يصدقهم عشان ينجح في المادة وبعد ما يخلص دراسة ينسى كل تحكماتهم

يعنى انت منهجك ان مفيش حاجة اسمها علماء و مفيش حاجة اسمها علم...

يعنى ممكن تمرجى يعمل عملية لمريض... بدعوى ان كله عوام و مفيش شىء اسمه علم او تخصص...

هتقول لى لأ اصله ده دين و من حقى افتى فيه... هقول لك بس انت بتتكلم عن علم اسمه علم الحديث, و اى علم بيكون له ضوابط و اصول...

و لو انت معترض عالضوابط و الاصول, روح يا سيدى أسس علم جديد و اكتب منهجه و مبادئه, زى ما فيه علماء وضعوا اسس لعلوم جديدة مستحدثة بما فيها علم الحديث نفسه...

يعنى فيه فرق كبير جدا بين الكلام فى الدين و الايمان و اللى هو متاح لأى حد... و بين الكلام فى العلم... عشان العلم ليه اصول و اسس مبادىء.

ولا انت معترض عالكلام ده؟

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

يعنى انت منهجك ان مفيش حاجة اسمها علماء و مفيش حاجة اسمها علم...

يعنى ممكن تمرجى يعمل عملية لمريض... بدعوى ان كله عوام و مفيش شىء اسمه علم او تخصص...

هتقول لى لأ اصله ده دين و من حقى افتى فيه... هقول لك بس انت بتتكلم عن علم اسمه علم الحديث, و اى علم بيكون له ضوابط و اصول...

و لو انت معترض عالضوابط و الاصول, روح يا سيدى أسس علم جديد و اكتب منهجه و مبادئه, زى ما فيه علماء وضعوا اسس لعلوم جديدة مستحدثة بما فيها علم الحديث نفسه...

يعنى فيه فرق كبير جدا بين الكلام فى الدين و الايمان و اللى هو متاح لأى حد... و بين الكلام فى العلم... عشان العلم ليه اصول و اسس مبادىء.

ولا انت معترض عالكلام ده؟

لا

الطب والهندسة والتجارة حاجة والدين حاجة تانية

الطب للاطباء

والهندسة للمهندسين

والتجارة للتجاريين

اما الدين فلدول كلهم

وكل هؤلاء مطالبين بان يفهمو دينهم اللي هو ابسط مما تتخيل لكن نغمل ايه في اللي جعلصو الدين عشان يبقى ليهم لازمة

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

يا عم إسلام, الله يكرمك, يجب ان تفرق بين علوم الدين و بين الدين نفسه..

ايوة طبعا الدين للناس كلها... و القرآن موجود لأى حد يرجع له و يقرأه و يفهمه كما يشاء...

لكن "علوم الدين" دى حاجة متخصصة... لإنها علوم... اى خرجت من نطاق مسألة الايمان و الكفر.. و العلوم دى اصولها معروفة و موجودة منذ قرون طويلة..

اما لو انت شايف ان العلم ده نفسه غلط و اصله و اساسه فاسد... فما هو الهدف من هدمه؟ ما تروح تكتب علم جديد بأسس جديدة؟

ولا احنا مش فالحين غير فى الهدم و بس؟ الهدم سهل يا عم اسلام و الجهلة كتير و السحرة اكتر... لكن البناء صعب و مكلف.

فهل تقدر تقول لى ايه العائق من انك تكتب لنا اصول علم جديد؟

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...