اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الاخوة الصيادلة المقيمين فى ابو ظبى

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله

اخوانى الاعضاء ارجو مساعدتى والمشورة فى هذا الموضوع

انا صيدلى مقيم بالسعودية وجاء لزوجتى عقد عمل كطبيبة فى مدينة الشيخ خليفه الطبية فى ابو ظبى ووصفه كلاتى

الراتب 9000 والسكن والمواصلات داخل المدينه تقريبا مؤمن

فأرجوا من حضراتكم افادتى عن الوضع العام فى ابوظبى وهل هذا الراتب جيد ام لا

اما بخصوصى انا فأكيد هسافر معها على انى مرافق وسؤالى هل ممكن ان اعمل فور وصولى ولا لازم امتحان الهيئة الامارتية الاول moh وبعدها امتحان خاص بابوظبى

وهل ممكن اجد فرصة فى الشغل كا medical rep فأرجوا من اخوانى افادتى

رابط هذا التعليق

اولا عشان اقول لحضرتك الراتب دة كويس ولا لا لازم تقولنا الاول الدكتورة اخصاءيةولا ممارس عام

وخبرتها اد اية على هذا الاساس يتحسب المرتب وكمان معاها امتحان الهيئة بابوظبى

اما بالنسبة لحضرتك لازم امتحان الهيئة ف ابوظبى عشان تاخد رخصة مزاولة مهنة الصيدلة

اما بالنسبة للمديكال رب بصراحة ليس لدى فكرة عن مؤهلاتها

اتنمنى لكما التوفيق

اذا اردت ان تعرف نعم اللة عليك............ اغمض عينيك.]

رابط هذا التعليق

اولا عشان اقول لحضرتك الراتب دة كويس ولا لا لازم تقولنا الاول الدكتورة اخصاءيةولا ممارس عام

اما بالنسبة لحضرتك لازم امتحان الهيئة ف ابوظبى عشان تاخد رخصة مزاولة مهنة الصيدلة

اتنمنى لكما التوفيق

شكرا الاخت الفاضلة سهيلة على الرد

هى اخصائية prosthetics&orthotics يعنى اخصائية اطراف صناعية بس انا ما كنت اقصد تقيم الراتب هل هو يناسبها ام لا لكنى اقصد هل هذا الراتب + راتبى انشاء الله يناسب ارتفاع المعيشة الموجود فى ابوظبى علما بأن السكن والمواصلات على العمل

رابط هذا التعليق

اكتر حاجة هنا غالية ف ابوظبى السكن

الحمد للة السكن متوفر اذا ربنا يوفقكم

طبعا المرتب مع مرتبك يوفر لكم عيشة كويسة جداااااااا والتوفير باذن اللة

فالاكل هنا رخيص الحمد للة

وبالنسبة لمستشفى خليفة فهية مستشفى كبير ف وسط ابوظبى

ومواصلاتها سهلة جدا

بالتوفيق

اذا اردت ان تعرف نعم اللة عليك............ اغمض عينيك.]

رابط هذا التعليق

اتنمنى لكما التوفيق

هى اخصائية prosthetics&orthotics يعنى اخصائية اطراف صناعية بس انا ما كنت اقصد تقيم الراتب هل هو يناسبها ام لا لكنى اقصد هل هذا الراتب + راتبى انشاء الله يناسب ارتفاع المعيشة الموجود فى ابوظبى علما بأن السكن والمواصلات على العمل

عفوا هى خبرة خمس سنوات وعملها لا يتطلب معادلة التخصصات الصحية بكالوريوس ودراسات عليا من بريطانيا وماشية فى البورد الامريكى

رابط هذا التعليق

اتنمنى لكما التوفيق

عفوا هى خبرة خمس سنوات وعملها لا يتطلب معادلة التخصصات الصحية بكالوريوس ودراسات عليا من بريطانيا وماشية فى البورد الامريكى

اعتقد انك لازم تمتحن امتحانين عشان تقدر تشتغل فى ابوظبى وانشاء الله اخوانا الموجودين فى الامارات يقدر يفيدوك

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

هي شغلها حيكون في أحسن مستشفى في أبوظبي, انت محتاج امتحان و هو مش سهل

أعلى مصروف في أبوظبي هو السكن ممكن يوصل 150 ألف

علشان تشتغل ميدكال رب لازم يكون عمرك أقل من 27 سنة + خبرة

رابط هذا التعليق

شكرا لكل الاعضاء الكرام على ردهم واهتمامهم

وأتمنى من الاخوة وبالذات الصيادلة اعطائى معلومات اكثر عن طبيعةوكيفية عمل الصيادلة فى ابوظبى

رابط هذا التعليق

أخي الكريم..

عمل الصيادلة في أبو ظبي يتركز في 3 مجالات:

1- المستشفيات الحكومية: أفضل المجالات.

متوسط الراتب: 7000-8000 درهم زائد سكن وطيران

يتطلب شهادة خبرة موثقة من مستشفى حكومي مصري سنتين ولا يتطلب امتحانات.

فرص الحصول على وظيفة صعبة جداً (إلا إذا عمل زوجتك فتحلك باب هناك).

مستشفى خليفة، مستشفى البطين، مستشفى الرحبة ومستشفى المفرق. وهناك أيضاً مستشفى الكورنيش وإن كان مرتباتها حاليا أقل ولذلكممكن تلاقي فرصة فيها.

2- ميديكال ريب..

وده طبعا المرتبات بتختلف جداً بين الشركات المحلي والدولي..عموماً لازم ياتكون صغير في السن يعني متخرج من تلات سنين بس أو تكون اشتغلت قبل كده في مجال الدعاية سواء في مصر أو السعودية..غير كده هيبقى صعب..لكن لازم تحاول برضو وكله على الله

3- المستشفيات والصيدليات الخاصة

متوسط الراتب 4000-5000 درهم بدون سكن

يتطلب اجتياز امتحان واحد فقط من الهيئة الصحية في أبو ظبي(والتي تعطي شهادة صالحة للعمل فقط في أبو ظبي والعين)..وهي تختلف عن شهادة MOH اللي تمتحنها في دبي وصالحة للعمل في باقي الإمارات ماعدا أبو ظبي

أظن إن مش صعب تلاقي وظيفة لكن الشغل متعب طبعا

أتمنى تكون الصورة أوضح ..وعلى فكرة مستشفى خليفة مستشفى مميزة على مستوى الخليج كله والشغل فيها بيدي خبرة رائعة

بالتوفيق

أكتفي بهذا القدر..

رابط هذا التعليق

أخي الكريم..

عمل الصيادلة في أبو ظبي يتركز في 3 مجالات:

1- المستشفيات الحكومية: أفضل المجالات.

متوسط الراتب: 7000-8000 درهم زائد سكن وطيران

يتطلب شهادة خبرة موثقة من مستشفى حكومي مصري سنتين ولا يتطلب امتحانات.

فرص الحصول على وظيفة صعبة جداً (إلا إذا عمل زوجتك فتحلك باب هناك).

مستشفى خليفة، مستشفى البطين، مستشفى الرحبة ومستشفى المفرق. وهناك أيضاً مستشفى الكورنيش وإن كان مرتباتها حاليا أقل ولذلكممكن تلاقي فرصة فيها.

2- ميديكال ريب..

وده طبعا المرتبات بتختلف جداً بين الشركات المحلي والدولي..عموماً لازم ياتكون صغير في السن يعني متخرج من تلات سنين بس أو تكون اشتغلت قبل كده في مجال الدعاية سواء في مصر أو السعودية..غير كده هيبقى صعب..لكن لازم تحاول برضو وكله على الله

3- المستشفيات والصيدليات الخاصة

متوسط الراتب 4000-5000 درهم بدون سكن

يتطلب اجتياز امتحان واحد فقط من الهيئة الصحية في أبو ظبي(والتي تعطي شهادة صالحة للعمل فقط في أبو ظبي والعين)..وهي تختلف عن شهادة MOH اللي تمتحنها في دبي وصالحة للعمل في باقي الإمارات ماعدا أبو ظبي

أظن إن مش صعب تلاقي وظيفة لكن الشغل متعب طبعا

أتمنى تكون الصورة أوضح ..وعلى فكرة مستشفى خليفة مستشفى مميزة على مستوى الخليج كله والشغل فيها بيدي خبرة رائعة

بالتوفيق

شكرا جزيلا على رد حضرتك الوافى والمرتب بس لى استفسار بسيط من حضرتك هنا فى السعودية لو انا مرافق مع زوجتى هيكون غير مصرح لى بالعمل لكن هل ياترى الوضع عندك فى ابوظبى مختلف لانى هسافر من الرياض الى ابوظبى مرافق لزوجتى انشاء الله ولى استفسار اخر بشأن امتحان الهيئة وشهادة الخبرة اللى فهمته من حضرتك ان العمل الحكومى فى المستشفيات لا يتطلب اى امتحانات بس فقط شهادة خبرة من اى مستشفى بسنتين هل انا كده فهمت صح ؟

رابط هذا التعليق

ابوظبي غالية السكن نار ومش متوفر اقل من 10000 انسى الموضوع , انا سكنت فيها , بلد صغيرة وفرصها ضعيفة

شكرا على ردك اخى العزيز

بس ليه بس انسى الموضوع انا قلت فوق ان السكن متوفر على المستشفى اذا كان المشكلة هى السكن فهو مؤمن

رابط هذا التعليق

طالما السكن مؤمن يبقى توكل على الله ، لإن أكتر حاجة بتلتهم الراتب في الخليج هي السكن

وطالما متوافر يبقى خير إن شاء الله

رابط هذا التعليق

نقطة اخيرة كنت اود الاستفسار من اخوانى فيها

كما تعلمون انا مقيم هنا فى الرياض وزوجتى معى وعقد ابوظبى لزوجتى فكيف يمكنى السفر معها هل سوف اذهب معها الى السفارة الامارتية فى الرياض كى استخرج فيزا مرافق ام انتظر حتى تسافر وبعدها هى تعملى زيارة ارجوا من اخوانى ممن لديهم خبرة فى هذه النقطه لرد على وشاكر للجميع

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا على رد حضرتك الوافى والمرتب بس لى استفسار بسيط من حضرتك هنا فى السعودية لو انا مرافق مع زوجتى هيكون غير مصرح لى بالعمل لكن هل ياترى الوضع عندك فى ابوظبى مختلف لانى هسافر من الرياض الى ابوظبى مرافق لزوجتى انشاء الله ولى استفسار اخر بشأن امتحان الهيئة وشهادة الخبرة اللى فهمته من حضرتك ان العمل الحكومى فى المستشفيات لا يتطلب اى امتحانات بس فقط شهادة خبرة من اى مستشفى بسنتين هل انا كده فهمت صح ؟

بالنسبة للتاشيرة..في الغالب إن تأشيرتك هتكون مرافق وعلى كفالة زوجتك وبرضو غير مصرح له بالعمل (ياريت حد يأكد الموضوع ده) لكن لما تيجي تشتغل الجهة اللي هتشتغل فيها إن شاء الله هتنقل كفالتك عليها

المستشفيات الحكومية لا تطلب امتحان الهيئة ولكن شهاة خبرة سنتين بس مش من أي مستشفى...من مستشفى حكومي

طبعاً لازم زوجتك تروح الأول وتطلع إقامة وبعدين تطلعلك تأشيرة إقامة تيجي بيها...لكن - خد بالك معايا- إنت بما إنك مقيم في السعوجية وبتشتغل صيدلي ممكن تأخد تأشيرة زيارة للإمارات شهر وانت في المطار (وإن كان يستحسن تطلعها من السفارة في السعودية) بس بشرط إن إقامتك السعودية تكون سارية وإنك تكون مسافر للإمارات من السعودية مش من مصر...وفي الحالادي هتروح معاها لحد ماتخلصلك إقامتها وتأشيرتك وبعدين تغير (مش فاكر بقى ساعتها لازم تغادر البلد ولا لا)

أكتفي بهذا القدر..

رابط هذا التعليق

بالنسبة للتاشيرة..في الغالب إن تأشيرتك هتكون مرافق وعلى كفالة زوجتك وبرضو غير مصرح له بالعمل (ياريت حد يأكد الموضوع ده) لكن لما تيجي تشتغل الجهة اللي هتشتغل فيها إن شاء الله هتنقل كفالتك عليها

المستشفيات الحكومية لا تطلب امتحان الهيئة ولكن شهاة خبرة سنتين بس مش من أي مستشفى...من مستشفى حكومي

طبعاً لازم زوجتك تروح الأول وتطلع إقامة وبعدين تطلعلك تأشيرة إقامة تيجي بيها...لكن - خد بالك معايا- إنت بما إنك مقيم في السعوجية وبتشتغل صيدلي ممكن تأخد تأشيرة زيارة للإمارات شهر وانت في المطار (وإن كان يستحسن تطلعها من السفارة في السعودية) بس بشرط إن إقامتك السعودية تكون سارية وإنك تكون مسافر للإمارات من السعودية مش من مصر...وفي الحالادي هتروح معاها لحد ماتخلصلك إقامتها وتأشيرتك وبعدين تغير (مش فاكر بقى ساعتها لازم تغادر البلد ولا لا)

تسلم ياغالى على اهتمامك وجزاكم الله عنا كل الخير

رابط هذا التعليق

واللة يا اخى اناشايف ان الامارات عموما جميلة مهما كان فهى احسن من الرياض استخير وتوكل على الله

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 3
      من سنوات طويلة و أنا أشتري إحتياجاتي من الأدوية من صيدلية فارما القريبة من بيتي ، و كان الصيدلي يمنحنا خصما مقداره 10% على الأدوية المحلية و 5% على الأدوية المستوردة. ما سبق كان إستهلالا لابد منه فوجئت أمس  بإلغاء  هذا الخصم  و تحدثت مع الصيدلي و عرفت أن نقابة الصيادلة  منعت الصيادلة من منح أي خصومات للمستهلكين و هددتهم بعقوبات تبدأ بغرامة 5000 جنيه  و تتصاعد و تصل إلى السجن للصيدلي المخالف. ببساطة  كدة  نقابة الصيادلة  تقف في الجانب المضاد  مع رئيس الجمهورية  الذي تحدث و وجه بحما
    • 6
      السلام عليكم لو سمحتوا زوجي صيدلي وعايزين نهاجر لالبرتا كندا ان اراد ربنا وكنت عايزة اعرف هو لازم يعمل الاول المعادلة وبعدها امتحان اللغة والف شكر
    • 1
      السادة الافاضل المقيمين بدبى ، انا انتقلت حديثا للعمل بدبى و اود ادخال ابنائى مدارس هناك ، عم فى مصر فى مدارس حكومية عربى ، فما هى المدارس المناسبة هناك ? وهل هناك مدارس دولية تقبل التحويل من مدارس عربية لطفل فى الصف الاول الابتدائى ؟ جزاك الله خيرا
    • 2
      السلام عليكم ياريت اى حد من الاخوة يفيدنى انا اخدت اجازة من الشركة فى السعودية مهنة محاسب فى شهر 6\2013 والاجازة انتهت فى شهر 8\2013 وده كان نفس تاريخ انتهاء الاقامة رقم2312813773 اناعملت بحث على موقع وزارة العمل لقيت الرسالة دى متغيب عن العمل هل يحق لى العودة وهل ممكن كفيلى يقدم شكوى لترحيلى لانه بيدور كل فترة فى مكتب العمل على الا كان شغال عنده ورجع لو عرف انى موجود ممكن يعملى ترحيل هل فعلا لى الحق فى العودة بعد سنتين منعا للمشاكل والا ايه الحل بالله عليكم فيدونى انا فى حيرة
    • 4
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أرجو من الاخوة الكرام في قطر أن يفيدوني بالرد حيث أنني: مدرس أحياء مصري معروض علي السفر لقطر للعمل في مدرسة خاصة مقابل مرتب 5000 ريـال قطري والسكن والاقامة على المدرسة مقابل ذلك سيأخذ مكتب السفريات المصري مني عمولة 10000 ريـال(20000 ألف جنيه مصري تقريبا) مع العلم أن التعاقد سنة واحدة بها أجازة 3 شهور منها شهر مدفوع الأجر وشهرين بدون أجر. مع علمي بغلاء المعيشة في قطر فهل أستطيع خلال هذه الأشهر القليلة توفير المبلغ الذي دفعته للمكتب ومبلغ اخر معقول بعد مصاريفي الشخ
  • أضف...