اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كندا هي تورونتو وبس؟؟؟؟؟

Recommended Posts

البستامي تهامي الشامي جادوللي h love egypt الخ كلها اسمي مشهور فى المنتدى ووفى اسامي تانيه انا ماكتبتهاش علشان ناسيها لا ماكتبتهاش علشانعلشان مش هانخلص المهم انا زعلان منكم كلك انا الوقتى سالت سوالوماحدش عايز يرد عليا ليه كده؟؟؟عموما السوال تاني احسن 3 مدن فى كندا من حيث الدخل ومن حيث سهولة الشغل ورخص الخدمات والاقامه والسن ايه هما لانى ممكن مايكونش فى داغي ان اكمل دراسة رجاء الرد

اوك احسن ثلاثة مدن في كندا من ناحية الدخل ادمنتون كالجاري..بس الحياة نار...اونتاريوا ...فانكوفر...

بص ياسيدي:

مفيش احسن مدينة في كندا. ولا في الدنيا. كلة على حسب رغباتك واحتياجاتك. ومفيش احسن مدينة من ناحية الدخل برضة: لو هنقول الاحصائيات بتقول كذا اقولك الاحصائيات دية بتقول متوسطات عامة لكن في الاخر هتلاقي مرتبات المهنة الواحدة شبة متقاربة مع الاخذ في الاعتبار حجم الشركة وحجم الخبرة الشخصية. (انا في قطر مرتبي اكبر من مرتبي في السعودية الضعف وايجار السكن في قطر اعلى اربع اضعلف من السعودية يعني المحصلة زي بعضها.

بالنسبة رخص الخدمات والاقامة وسهولة الشغل (بصراحة محدش بيفكر فيها كدة) هي بتتاخد جملة عمرك شوفت واحد بيقول ياتجوز واحدة شعرها اصفر ومؤدبة ومتدينة وجسمها حلوا ودلوعة واهلها بيحبوني ومفيش مهر والفرش عليهم ياما مش هتجوز.

الخلاصة: انا ليا قريب في ادمنتون بقالة 35 سنة. وعشان شركات الادوية في تورونتو اكتر من اي مكان في كندا والجالية الاسلامية في تورونتوا اكبر جالية في كندا وفيها مدارس اسلامية عشان ولادي. فقررت اروح تورونتو اللي معرفش فيها حد عن ادمنتون اللي عندي فيها قريب وممكن يشغلني شغلانة اي كلام من تاني يوم ويقعدني في بيتة ببلاش. عرفت اية احسن مدينة في كندا ومحدش رد عليك لية.

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

• الردود 90
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

:D وجهة نظر حضرتك سليمة يا استاذ/سامح لكن احيانا بتختلف و جهات النظر...كل المهاجرين بيسألوا عن الأماكن الموجود فيها فرص العمل بكثرة..واذا تواجدت فرصة العمل و الدخل كويس حتبقي المدينة جميلة و زي الفل و العكس...لكن ايلي بنسمعه ان البرتا فيها و فيها..و تورونتو فيها و فيها..فالواحد بيبقي حيران..انا عن نفسي حروح مدغشقر :D :lol:

رابط هذا التعليق

سؤال بسط ؟؟؟؟ :roseop:

ايه فرص مهندسي الكومبيوتر عمل في مجال الأتصالات لمدة 8 سنوات :roseop:

بطاقة شكر لكل الذين سقطوا من نظري ..لانهم بسقوطهم اتاحوا لي رؤية الأشياء بشكل اوضح

رابط هذا التعليق

سؤال بسط ؟؟؟؟ bv:-

ايه فرص مهندسي الكومبيوتر عمل في مجال الأتصالات لمدة 8 سنوات :D

فرص عظيمة و مجزية جدا..سمعت...لكن اترك المجال للأخوة المتخصصين و العاملين في هذا المجال في العزيزة كندا . smk:

رابط هذا التعليق

اهي مدغشقر دية هي الحلم الحقيقي وانا معاك يا استاذ محمد وتوكلنا على الله بينا على مدغشقر بس هما لغتهم اية دول هناك وعاوزين حاجة زي الايلتس ولا لاء smk: bv:- :D :D :lol: :lol: :lol: :lol:

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

[

اهي مدغشقر دية هي الحلم الحقيقي وانا معاك يا استاذ محمد وتوكلنا على الله بينا على مدغشقر بس هما لغتهم اية دول هناك وعاوزين حاجة زي الايلتس ولا لاء smk: bv:- :D :D :lol: :lol: :lol: :lol:

الرفيق قبل الطريق..و اللهي يااستاذ سامح و العشرة و الكرام انا دلوقت مطمن حتي لو روحت تفهنا العذب مادام معايا راجل زي العسل زي حضرتك..انا سمعت انهم بيكلموا سويسي . :lol: :lol:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا بحييكم على تعاونكم الرحب وكرمكم هذا في افادة اعضاء المنتدى وادعو الله ان يجعله في ميزان حسناتكم

واذكركم انه ( من كان في حاجة اخيه كان الله في حاجته يوم القيامة)

واسمحوا لي ان اطمع بكرمكم هذا واتطفل عليكم بكم سؤال بعيدة عن الهندسة والطب

انا مقدمة على هجرة الى ادمنتون وطبعا التقديم باسم زوجي وعندنا الفايل نمبر فحبيت ان اسأل

1- انا عندي ماجستير في علوم الفيزياء ولي رغبة في اكمال الدكتوراه , ايش تنصحوني اكمل الدكتوراه على طول والا اعمل معادلة الشهادة واشتغل بيها افضل؟

2- وكم تكلف معادلة الشهادة من ناحية الوقت والفلوس وايضا الدكتوراه كم تاخذ وقت وكم تكلف من الفلوس ؟

3- انا قريت بالموقع الرسمي انه اللي يدرس ممكن ان يحصل على عمل part time من غير رخصة , فهل هذا صحيح ؟

4- ماهي فرص العمل بالنسبة لتخصصي ( ماجستير فيزياء ) وتخصص زوجي ( دكتوراه بالاستكاشافات النفطية ) .

5- ادمنتون افضل من كالجري ام العكس؟ من ناحية حصولنا على الوظائف بشكل اسرع .

تقبلو تحياتي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا بحييكم على تعاونكم الرحب وكرمكم هذا في افادة اعضاء المنتدى وادعو الله ان يجعله في ميزان حسناتكم

واذكركم انه ( من كان في حاجة اخيه كان الله في حاجته يوم القيامة)

واسمحوا لي ان اطمع بكرمكم هذا واتطفل عليكم بكم سؤال بعيدة عن الهندسة والطب

انا مقدمة على هجرة الى ادمنتون وطبعا التقديم باسم زوجي وعندنا الفايل نمبر فحبيت ان اسأل

1- انا عندي ماجستير في علوم الفيزياء ولي رغبة في اكمال الدكتوراه , ايش تنصحوني اكمل الدكتوراه على طول والا اعمل معادلة الشهادة واشتغل بيها افضل؟

2- وكم تكلف معادلة الشهادة من ناحية الوقت والفلوس وايضا الدكتوراه كم تاخذ وقت وكم تكلف من الفلوس ؟

3- انا قريت بالموقع الرسمي انه اللي يدرس ممكن ان يحصل على عمل part time من غير رخصة , فهل هذا صحيح ؟

4- ماهي فرص العمل بالنسبة لتخصصي ( ماجستير فيزياء ) وتخصص زوجي ( دكتوراه بالاستكاشافات النفطية ) .

5- ادمنتون افضل من كالجري ام العكس؟ من ناحية حصولنا على الوظائف بشكل اسرع .

تقبلو تحياتي

الاخت الفاضلة...كل شئ في كندا ممكن الحصول عليه اذا تواجدت العزيمة ثم المال ثم الحظ...و تذكري اكثر من 63في المية من الوظاءف في كنداغير معلنة..الدراسة ممكنة اذا توافرت العزيمة ثم المال و الحظ اذا استطعتي الحصول علي منحة من الحكومة الكندية ..سأترك اجابة الشق الأخير من السؤال ايهما افضل كالجاري او ادمنتون للأخوة في كندا..تحياتى.

رابط هذا التعليق

باقولك أستاذ محمد ... هي الدراسة في الجامعة ممكنه للمصريين ؟؟ ولا معقدة في وشنا ؟؟ يعني لو واحد ماعندوش مشاكل يضيع أربع سنين من عمرة في دراسة ... هايلاقي جامعة تتبناه ؟؟ تعرف حد مصري درس عندك شهادة جديدة عن مؤهله اللي راح بيه ؟؟؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...