اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

و ماذا غير المعادله ؟

Recommended Posts

السلام عليكم

نداء عاجل نداء سريع الى الاخ ياسر ان الله يحب اذا عمل احدكم عملا ان يتقنه والاتقان هنا في الاكمال الجمهور كله بيستناك قلقتنا عليك كتير وبتمنى من ربنا انه يكون المانع خير مش بس لانك هتفيدنا هنا بنصائحك المهمه لكن لانك راجل كريم وفعلا محترم واتمنى لك كل سعادة تحياتي للجميع

نفس الكلام ليك يا كاتب هذه السطور

ارجو اذا ابتديت موضوع ان تكمله !!!!!!

ولا خلاص :unsure: :sad:

الظاهر انه خلاص

رابط هذا التعليق

• الردود 111
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم

يااختنا ارجو ان توضحي لي ايه الموضوع اللي ابتديته وماكملتوش لانه واضح انه حضرتك فاكرني واحد تاني احتمال اللي ليه نفس اسمي ولكن بيكتبوا بالعربي. تحياتي للجميع

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

نداء عاجل نداء سريع الى الاخ ياسر ان الله يحب اذا عمل احدكم عملا ان يتقنه والاتقان هنا في الاكمال الجمهور كله بيستناك قلقتنا عليك كتير وبتمنى من ربنا انه يكون المانع خير مش بس لانك هتفيدنا هنا بنصائحك المهمه لكن لانك راجل كريم وفعلا محترم واتمنى لك كل سعادة تحياتي للجميع

و كتبت ارورا

نفس الكلام ليك يا كاتب هذه السطور

ارجو اذا ابتديت موضوع ان تكمله !!!!!!

ولا خلاص

السلام عليكم

يااختنا ارجو ان توضحي لي ايه الموضوع اللي ابتديته وماكملتوش لانه واضح انه حضرتك فاكرني واحد تاني احتمال اللي ليه نفس اسمي ولكن بيكتبوا بالعربي. تحياتي للجميع

و انا قصدت خلاص لان الاخ ياسر الله يمسية بالخير مش ظاهر من زمان و لم اقصدك

رابط هذا التعليق

اعلاااااااااااااااااااااااااااااان هاااااااااااااااااااام

اخوانا مهندسين مدني وعمارة

اقروا دة

Sep

2009

A closer look at the 38 qualifying occupations: Civil Engineers and Architects may qualify for the Federal Skilled Worker Program as Construction Managers Print Email ShareIn the August, 2009 edition of our Newsletter, we highlighted two of the 38 qualifying occupations for the Federal Skilled Worker program: University Professors, and College and Other Vocational Instructors, and emphasized the importance of duties performed in each occupation, as opposed to job titles. This month, we look at Construction Managers, another qualifying occupation, and explore the possibility that Civil Engineers and Architects with supervisory roles might qualify for Canadian immigration under the Federal Skilled Worker program if their job descriptions and duties match those of Construction Managers.

Many Civil Engineers and Supervising Architects perform the duties of Construction Managers as in their jobs. Depending on their degree of involvement with the constructions projects they oversee, they may qualify for Canadian immigration under the Federal Skilled Worker category, though their job titles do not specifically designate them as construction managers.

According to the National Occupation Classification (NOC) description, Construction Managers plan, organize, direct, control and evaluate the activities of a construction company or a construction department within a company.

They are responsible for evaluating projects from the planning stages through to completion according to schedules and specifications. Construction Managers prepare budget estimates, as well as negotiate contracts with subcontractors for all stages of a given construction project. They are also in charge of purchasing building materials and coordinating quality control programs.

Civil Engineers who oversee construction projects in their entirety and perform a substantial number of the duties described above may qualify to immigrate to Canada under the Federal Skilled Worker program if they have at least one year of work experience performing those duties within the last ten years.

Architects with supervisory roles may also be considered under this occupation as long as they perform the duties outlined in its NOC description. Many Architects do more than project-design; they also plan, budget, and oversee the completion of the projects they have designed. If they have done so for at least one year within the last ten year period, they should look into whether they qualify to immigrate to Canada as Construction Managers

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

يا استاذ زناتي انا كنت بعتلك رسالة علي الخاص بس مش عارف انت قريتها ولا لأ؟؟

قريتها يا صديقي وهاكلمك قريب جدا ان شاء الله :roseop: :lol:

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

ممكن اخواننا الاطباء يقرأوا الموضوع الخاص ب د تهامى هانداوفر فى كندا و يروحوا صفحه 182

ويقولوا رايهم ايه ادى سكه من السكك

انا بحاول اشوف سكه لمراتى برضه وهى نساء وولاده وكل مادخل على شغله الميدوايف يقولو انهم لا يقبلون اطباء فى الكورسات المعادله .. قد يعنى هذا شىء من اتنين ( واحد ) انهم يعلمون ان الاطباء المهاجرين كثيرون وسينافسون على هذه الوظيفه السهله وبالتالى الممرضات المهاجرات لن يستطيعوا اثبات نفسهم خصوصا ان الاطباء اكثر علما وقدره على التحصيل فى مجالهم

او اثنين انهم يعقدوها امام الاطباء حتى لا يكون امامهم حل الا انهم يعملوا فى مجالهم اللى فيه نقص شديد وان كنت استبعد هذا التفكير منهم فى بلد حر ان تفعل فيه ما تشاء

حد يعرف يفسرها دى

وليه مافيش حد من الاطباء اللى هاجروا فعلا ولم يعملوا فى بدايه حياتهم فى المجال الخاص بتخصصهم لعدم وجود معادله ليه مافيش حد عايز يحكى عن تجربته فى الموضوع ده

ارجوا ان يكون المانع خير

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

الاخوة الاعزاء كنت قد انتهيت من مقابلتي في شهر مايو 2009 مع سابرينا باسيلي والحمد لله نشكر الله علي النجاح ومنتظرين الكشف الطبي وعندي بعض الاسئلة الهامة وخصوصا للمهندسين في كيبيك

السوال الاول :

انا مهندس سيارات خريج جامعة حلوان حاليا عندي ورشة خاصة اعمل مع اخي كمهندس اصلاح وعندي خبرة عملية في اصلاح السيارات غير الهندسة

يعني خبرة عملية اكتر من الهندسة يعني من الاخر ميكانيكي سوبر انا المفروض ها اشتغل اذاي في كيبيك في مجال السيارات دا في كيبيك يعني ايه المعادلات اللي ها تتم علي او ايه المفروض ادرسة علشان احصل علي رخصة مزاوله المهنة ( كا مهندس او ميكانيكي سيارات هناك )

الكل يعرف ان اصلاح السيارات في اي مكان في العالم وخصوصا امريكا مكلف جدا ومربح جدا !!!!! هل كندا كذلك وبالخصوص كيبيك ؟؟!!!!!!!!!!!!

السوال الثاني

هل ابدا الدراسة من وانا في مصر ولا الهندسة تختلف عن الطب والصيدلة ؟؟؟!!

معايا سبع مستويات فرنساوي اكمل ولا كفايه ؟؟؟

انا كا مهندس حياتي ها تمشي اذاي هناك

ارجو من الاخوة المهندسن وخصوصا ميكانيكا الرد سريعا

HBORSA

رابط هذا التعليق

ميرسي جدا علي الينك دا بس دا بيورني الاجور بتاعه تخصص ميكانيكا السيارت

ولكن بشكل اوضح عايز اعرف المهندسين من ساعه ما يوصلوا بيعملو ايه ويشتغلوا اذاي

رابط هذا التعليق

انا مهندس ميكاترونكس بقالى فى المنتدى دة كتير نفسى اعرف الاجابات على اسئلتك :roseop: و دى اول مشاركة لية هنا مش مصدق نفسى لقيت مهندس اخيرآ

رابط هذا التعليق

حسنا

انا اري ان الموضوع يجب ان يبدا من مصر وانت قاعد في الطراوة اعمل معادلتك من هنا قبل ما تسافر

بالنسبة للاطباء كما قرات الموضوع صعب ولكن غير مستحيل

فرحتي بمصر هنا دكتور وهناك عامل في مطعم اظن ان ما تربينا عليه سيجعلنا رغم احترامي الشخصي لكل المهن من الصعب قبولها

عموما يا مسهل

شخصيا البداية من مصر المعادلة اولا

واشكر صاحب الموضوع وايه بقي موجود بالنسبة للاطباء

مساعد دكتور ما تنفعش او مافيش طبعا

تمرجي

فني اشعة

يقال ان في منطقة نيو فاوند لاند يقبلون بالشهادات دون اجراءات معقدة

فى الحقيقه يادكتور قناوى الأطباء مشكلتهم محلوله خاصه بعد القضيه المرفوعه بخصوص الأهمال فى توفير عدد كافى من الأطباء مما يؤثر بشكل سلبى على صحة المواطنين و اعتقد ان الرخصه الانتقاليه اللى بيتم أصدارها تحل المشكله تماما فانت سوف تستطيع العمل كطبيب بدون معادله على أن يعاد تقييمك كل 6 شهور الى ان تنهى معادلتك فى فتره لاأذكر كان مكتوب كام ...حأدور عليها .

أما نيوفاوندلاند فلى طبيب قريبى بيعمل هناك و لكنه أنهى المعادله فى تورنتو ثم انتقل الى هناك و هو سعيد و الحمد لله ولاينغص حياته الا الطقس شديد البروده ...و لكن اختى مثلا و هى طبيبه هى الأخرى بعد أن انهت المعادله رفضت الذهاب الى هناك ....زى ماأنت عارف الحكايه مش حكايه شغل و بس .....شكرا لمرورك الكريم ....

لسه مافيش اخبار جديده عن الاطباء

لان لحد دلوقت ماشفتش تغيير فى نظام القبول للاطباء فى سوق العمل

انت سمعت عن حاجه جديده

يا استاذ ياسر

واخبار اخوك ايه

ممكن تخليه يشترك فى المنتدى علشان نبقى نسأله مباشره عن احوال الاطباء

ولكم جزيل الشكر مقدما

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

شكرا يا اخ ياسر على ردك... بخصوص موضوع project managerطبعا انت فاهم قصدي انا بتكلم عن مجال الإنشاءات

بص يا باشمهندس ياسر

لو تسمحلي

انا بعتبرك اخويا الكبير-وده شرف كبير ليا- شوف انت بقى ايه اللي ممكن تنصح اخوك الصغير بيه

وافكرك تاني بيا

اخوك مهندس معماري دفعة 2002- بشتغل في دبي في مكتب استشاري من سنتين -

شوف يا عمنا ايه اللي بعمله

بالنسبة لبرامج الكمبيوتر - الحمد لله - بشتغل كويس اوتوكاد و ماكس و ادوب

بالنسبة لطبيعة شغلي

ببتدي في المشروع من اول ما بحط تصور للمشروع بناءا على متطلبات المالك ولحد ما الفكرة تستوي و بعدين ابتدي احضر رسومات المشروع المعمارية وانسق مع باقي التخصصات زي الانشائي ومهندس التكييف ومهندس الصرف ومهندس الدفاع المدني ومهندس الكهربا وبراجع شغلهم كلهم واشوف لو فيه تعارض بين اي تخصص والتانيولو فيه نحل الموضوع ازاي وبعدين و بتبابع الاجراءات الرسمية لحد ما نستلم الرخصة وبعد كده بنزل اشرف على تنفيذ المشروع من طءطء ل سلامو عليكو .............يعني من الاخر بتاع كله وانا عارف انه مش صح وان التخصص كويس ..بس بيني وبينك الموضوع ده اداني خبرة كبيرة في المجال بتاعنا وفي وقت قليل.

انا عارف اني صدعتك و وجعت دماغك.. بس استحملني شوية

من اللي قلته ده انت بقى كاخ كبير تنصحني بايه مع العلم ان المسميات مش بتفرق معايا... يعني مش متمسك قوي بموضوع اني اكون مهندس معماري في الاول

لا انا مستعد ابتدي في اي مجال قريب من شغلنا واتبهدلي كام سنة لحد ماخد خبرة كندا ويكون فيه فرصة ان الواحد يكبر في المجال ده.

انا مستني ردك وبجد انا متشكر قوي قوي لسعة صدرك .. و ربنا يعوضك خير عن تعبك معايا ومع جميع الاخوة

بص ياأخى المهاجر ....أحلى حاجه قلتها أنك عارف أنك بتاع كله وعارف ان ده مش متوفر فى كل بلد تروحها , الوضع هنا من رؤيتى المتواضعه مختلف ...بس قليلا ...ليه ...

1- أنت حاليا فى بلد التصميمات المعماريه مختلفه من مبنى لمبنى لأن معظم المبانى متعدده الطوابق سواء سكنيه أو منشآت تجاريه , هنا البيوت (معلش نتكلم بدون مصطلحات علشان محدش ينام مننا ) بتختلف فى مساحتها فقط لكن التصميم بنسبه 90 فى الميه واحد و كمان التشطيبات الداخليه و الخارجيه واحده ..بص على القطاعات السكنيه الجديده تلاقى الفروق محدوده للغايه يعنى أبداع المعماريين هنا محدود للغايه فى هذا القطاع ...و حتى فى القطاع التجارى ..تلاقى كل المقاطعات فيها نظام البلازا ...مجموعه من المحلات و السوبر ستورز فى تقاطعات الشوارع و طبعا انت هنا ملتزم بالتصميمات التكراريه للمالك ...يعنى حتعمل wallmart فى تورنتو هو الى فى لندن هو اللى ادمنتو ن....مجرد فروق المساحات...

2- حتى اللاندسكيب هنا يكاد يكون مكرر فى كل القطاعات التجاريه و السكنيه ...مفيش فروق فى مواد التشطيب و لا الألوان و لاأشكال الواجهات ....مفبيش واو ...الأبهار هنا و الأفكار فى الأنشاء شحيحه جدا و مقتصره على المشاريع الكبيره اللى طبعا مش حتشتغل فيها كل يوم .....

3- رغم ان الأفكار التصميميه قليله لكن يبرز دور هنا أهم من اللى موجود فى بلادنا بمئات المرات و هو دور المنسق ال coordinator فهنا دوره خرافى من كثره ال trades علشان هنا كميه المقاوليين العاملين تمثل 99 فى الميه من العاملين لديك فى المشروع و ده فى رأييى شغلانه جميله و مناسبه للمعمارى و هو أساسا بيعملها فى بلادنا ...و هنا أعنى التنسيق التصميمى ..

4- هناك نوعيه اخرى من التنسيق كما تعلم و هو التنسيق بين المقاولين على أرض الموقع و هى شغلانه ال Superintendent و فى رأيى أيضا أن أصلح من يقوم بها هو المعمارى ...لألمامه بكل البنود التصميميه فى المشروع و لكن هنا لها شهاده من الCollages و تجد عدد كبير ممن يشغلها ليس مهندسا و أنما فورمان قديم خبره 20 أو 25 سنه و درس فى أثناء العمل و حصل على شهاده Construction Engineering Technology Program و هى شهاده هامه لمن يحب العمل ك Construction superintendent وهو ما يساوى فى بلادنا مدير الموقع ....و تشمل الكورسات التاليه ...

Construction Field Practices

Housing and Small Buildings - Construction

Building Industry Practices

Computer Skills and Applications

Building Science and the Environment

Mathematics for Technology

Zoning and Building Regulations

Construction Theory - Methods and Materials

Quantity Surveying

Science of Architecture

History of Architecture

Professional Communications for CABT

Strength of Materials and Statics.

Structural Engineering - Timber Design

Building Science I

Building Code

Estimating - Small Buildings

Construction Site Management, Supervision and Inspection

General Education Elective

Construction Planning and Scheduling

Law and Construction Contracts

Structural Engineering - Steel Frame

Mechanical and Electrical Installations

Construction Safety Practices

Pricing Construction Works and Electronic Plans

Building Science II

Construction Project Management - Contractual Viewpoint

Specifications and Documentation

Estimating and Bidding Construction Works

Structures and Concrete Engineering

Construction Business Management

Construction Project Management - Cost Control

Computer Applied Construction Practices

Work Experience – Capstone Project

Technical Report Writing 2

معلش طولت عليك شويه بس فتحنا شغلتين جداد ال construction superintendent و ال Coordinator و للحديث بقيه .....ربنا يوفقك فى هجرتك....

اخونا الكريم ياسر

بالرغم من انى شاركت متاخر ولكن ملحوقة........

اولا بشكرك على مساعداتك ومجهودك الكبير فى التوضيح...

انا مهندس مدنى اعمل بدبى ....مسؤلياتى تراوحت بين مهندس موقع الى تخطيط الى مدير مشروع...والان الى مدير تخطيط ومتابعة

عملت دبلومة فى الجامعة الامريكية فى ادارة المشاريع وحاليا بادرس ادراة اعمال من جامعة مانشستر (مش اون لاين) وربنا يسهل وماشى فى موضوع التقديم للهجره على كندا....

كنت عاوز اسال لو ربنا سهل ووصلت كندا وعاوز اعمل ماجستير فى ادارة المشاريع ايه الجامعات الكويسة؟ وهل المعادلة للمهندسين المدنى للى عاوز يشتغل تصميم فقط؟؟؟

ولو عاوزاروح كلجارى لو عندك معلومات للمعادلة فيها يا ريت لو تخبرنا

تحياتى ويا رب يوفقك ويكرمك

اخوك ايمن مصطفى

رابط هذا التعليق

شخصيا نفسى طول عمرى اشتغل فى حديقة حيوانات (محدش يضحك) و معاية Veterinary Assistant Diploma من جامعة امريكية. اول حاجة حاعملها, ان شاء الله لو ربنا اراد و سافرنا, ان انا أشتغل Dog walker أو Pet sitter لحد ما أعمل تدريب عملى و شوية دراسة خفيفة عشان أبقى Veterinary Technician.

A crying baby is the best form of birth control.

-Carole Tabron

"?If evolution really works, how come mothers only have two hands"

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

."The average dog is a nicer person than the average person".

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

Life resembles a novel more often than novels resemble life.

-George Sand

رابط هذا التعليق

[size="5"]إخوانى و أخواتى

أنا عضوة جديدة بالمنتدى لكن متابعة للعديد من الموضوعات من فترة لأنى إن شاء الله بإنتظار الباسبورت بالفيزاوإن شاء الله قريبا باكون فى كندا

أنا مقيمة بالرياض بالسعودية وأعمل بأحد أكبر المستشفيات

أنا خريجة كلية تمريض مش حقولكم سنة كام و معايا خبرة Cardiac ICU كبار و أطفال برضة مش حاقوللكم كام سنة وحاليا أقوم بتدريس برامج جمعية القلب الأمريكية BLS, ACLS, PALS و معايا شهادات و كروت من جمعيةالقلب الأمريكية.

مش حاطول عليكم أنا وأعوذ بالله من كلمة أنا مش عارفة أستخدمتها كتير ما علينا قدمت لأجراء إمتحان المعادلة بالتمريض بكلية أونتاريو واللى حابب ياخد فكرة عن الموضوع هذا هو الرابط للكلية

http://www.cno.org

وإقتراح بسيط للأطباء أنا سمعت إن فى مراكز فى كندا Aaffiliated لجمعية القلب الأمريكية و بتدفع مبلغ مش بطال حسب الكورس يعنى لو أخدت أوأخدتى كورس ممارس ثم مدرب تقدروا تشتغلوا يها فى كندا إن لم تكن شغلة أساسية لكن ممكن تكون بارت تايم مش بس كورسات جمعية القلب الأمريكية لكن كمان بكورسات Trauma (ATLS ) أتمنى أكون أضفت فكرة للأخت bentbatota

لأن أنا حأعمل كدة حتى لو وجدت عمل ستكون عمل إضافى وأتمنى من إلإخوة المقيمين فى كندا لو يقدروا يفيدونا بأسماء و أماكن المراكز فى كندا

((رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا)) [الكهف:10].

رابط هذا التعليق

[size="5"]إخوانى و أخواتى

أنا عضوة جديدة بالمنتدى لكن متابعة للعديد من الموضوعات من فترة لأنى إن شاء الله بإنتظار الباسبورت بالفيزاوإن شاء الله قريبا باكون فى كندا

أنا مقيمة بالرياض بالسعودية وأعمل بأحد أكبر المستشفيات

أنا خريجة كلية تمريض مش حقولكم سنة كام و معايا خبرة Cardiac ICU كبار و أطفال برضة مش حاقوللكم كام سنة وحاليا أقوم بتدريس برامج جمعية القلب الأمريكية BLS, ACLS, PALS و معايا شهادات و كروت من جمعيةالقلب الأمريكية.

مش حاطول عليكم أنا وأعوذ بالله من كلمة أنا مش عارفة أستخدمتها كتير ما علينا قدمت لأجراء إمتحان المعادلة بالتمريض بكلية أونتاريو واللى حابب ياخد فكرة عن الموضوع هذا هو الرابط للكلية

http://www.cno.org

وإقتراح بسيط للأطباء أنا سمعت إن فى مراكز فى كندا Aaffiliated لجمعية القلب الأمريكية و بتدفع مبلغ مش بطال حسب الكورس يعنى لو أخدت أوأخدتى كورس ممارس ثم مدرب تقدروا تشتغلوا يها فى كندا إن لم تكن شغلة أساسية لكن ممكن تكون بارت تايم مش بس كورسات جمعية القلب الأمريكية لكن كمان بكورسات Trauma (ATLS ) أتمنى أكون أضفت فكرة للأخت bentbatota

لأن أنا حأعمل كدة حتى لو وجدت عمل ستكون عمل إضافى وأتمنى من إلإخوة المقيمين فى كندا لو يقدروا يفيدونا بأسماء و أماكن المراكز فى كندا

الي اعرفه ان heart&strok foundation في كندا هيا الشريك ل american heart assocation في كندا

بالنسبة للكورسات BLS, ACLS, PALSفي اماكن كتير جدا بتدريها عن نفسي اعرف ان SAIT&NAIT في البرتا بيدرسوها في اونتاريو ممكن تسئلي اي حدد من الجمعية يدلك علي accredit ones بس الي لقيته ان جامعة ماكماستر

McMaster University

و مستشفي ماونت سيناي

http://www.mountsinai.on.ca/education/staf...s/preps-courses

The Michener Institute

University of Ottawa Department of Emergency Medicine

Sunnybrook Health Sciences Centre

في اونتايو بيدوا الكورسات دي

عنواين

في ادمونتون

Northern Alberta Institute of Technology (NAIT)

School of Professional & Continuing Education

W111, HP Centre

10405 Princess Elizabeth Avenue

Edmonton, AB T5G 3K4

Phone: 780-491-1338

Email: cpr@nait.ca

To Register for a Course: 780-471-6248

Website and Online Course Registration: www.nait.ca/CPR

في كالجاري

Southern Alberta Institute of Technology (SAIT)

Life Support Education

Senator Burns Building R516

1301 16 Avenue NW

Calgary , AB T2M 0L4

Phone: 403-210-4009

Email: judy.minshull@sait.ca

To register for a Course: 403-284-7248

Website and Online Course Registration: www.sait.ca/health

under Related Links: Programs and Courses Offered

العناوين بتاعة heart&strok foundation الجمعية علي حسب الولاية ببس في اونتاريو

Barrie Office: Supporting Parry Sound, Simcoe, Muskoka, Bracebridge, Gravenhurst, Huntsville, Orillia & District

48 Alliance Blvd, Unit 207

Barrie, ON L4M 5K3

Telephone (705) 737-1020

Fax (705) 737-0902

Belleville Office: Supporting Prince Edward, Hastings, Marmora, Quinte East, Trenton, Tweed, Madoc, Bancroft & Marmora Lake

121 Dundas Street East, Suite 106A

Belleville, Ontario K8N 1C3

Telephone (613) 962-2502

Fax (613) 962-6080

Brantford Office: Supporting Brant, Haldimand-Norfolk, Tillsonburg

442 Grey St., Suite A

Brantford, Ontario N3S 7N3

Telephone (519) 752-1301

Fax (519) 752-5554

Brockville Office: Supporting Perth & Lanark Area, Gananoque, Leeds West, Kemptville-Grenville North, Smiths Falls, Pembroke, Arnprior, Renfrew

51 King Street East, Suite 310

Brockville, Ontario K6V 1A8

Telephone (613) 345-6183

Fax (613) 345-3037

Chatham-Kent Office: Supporting Chatham-Kent

214 Queen Street

Chatham, Ontario N7M 2H1

Telephone (519) 354-6232

Fax (519) 354-6351

Chinese Canadian Council

2300 Yonge Street, Suite 1300

PO Box 2414

Toronto, Ontario M4P 1E4

Telephone (416) 489-7111 ext. 497

Fax (416) 489-9179

Chinese Hotline: 416-489-6007

Cornwall Office: Supporting Stormont, Prescott-Russell, Dundas & Glengarry

36 Second Street East

Cornwall, Ontario K6H 1Y3

Telephone (613) 938-8933

Fax (613) 938-0655

Durham Regional Office: Supporting Oshawa, Ajax, Pickering, Whitby

Unit 2 - 105 Consumers Drive

Whitby, Ontario L1N 1C4

Telephone (905) 666-3777

Fax (905) 666-9956

Guelph Office: Supporting North/South Wellington, Dufferin

21 Surrey Street West, Suite 204

Guelph, Ontario N1H 3R3

Telephone (519) 837-4858

Fax (519) 837-9209

Halton Region Office: Supporting Milton, Oakville, Burlington

7 - 4391 Harvester Road

Burlington, Ontario L7L 4X1

Telephone (905) 634-7732

Fax (905) 634-1353

Hamilton Office: Supporting Hamilton, Ancaster, Dundas, Flamborough, Glanbrook, and Stoney Creek

1439 Upper Ottawa Street, Unit 7

Hamilton, Ontario L8W 3J6

Telephone (905) 574-4105

Fax (905) 574-4380

Kingston Office: Supporting Frontenac, Lennox-Addington

720 Progress Avenue

Kingston, Ontario K7M 4W9

Telephone (613) 384-2871

Fax (613) 384-2899

Kitchener Office: Supporting Kitchener-Waterloo, Cambridge

1373 Victoria St. North, Suite 2A

Kitchener, Ontario N2B 3R6

Telephone (519) 571-9600

Fax (519) 571-9832

London Office: Supporting London-Middlesex, Elgin & St. Thomas

633 Colborne St., Suite 150

London, Ontario N6B 2V3

Telephone (519) 679-0641

Fax (519) 679-6898

York Region North Office: Supporting York Region North, Aurora, Whitchurch-Stouffville, Simcoe South

17665 Leslie Street, Suite 29

Newmarket, Ontario L3Y 3E3

Telephone (905) 853-6355

Fax (905) 853-7961

Niagara District Office: Supporting Niagara Peninsula, St. Catharines, Fort Erie, Grimsby, Lincoln, Pelham, Welland, Port Colborne, Thorold

300 Bunting Road, Unit 3

St. Catharines, Ontario L2M 7X3

Telephone (905) 938-8800

Fax (905) 938-8811

North Bay Office: Supporting Nipissing, Sundridge

490 Main Street East

North Bay, Ontario P1B 1B5

Telephone (705) 476-6196

Fax (705) 476-8955

Ottawa: Supporting Vanier-Rockcliffe, Madawaska Valley, Gloucester Cumberland and Ottawa, Nepean-Kanata, Osgoode, Rideau Goulbourn, West Carleton

1900 Merivale Road, Suite 200

Ottawa, Ontario K2G 4N4

Telephone (613) 727-5060

Fax (613) 727-1895

Owen Sound Office: Supporting Grey/Bruce

795 1st Avenue E

Owen Sound, ON N4K 2C6

Telephone (519) 371-0083

Fax (519) 371-8164

Peel Region Office: Supporting Mississauga, Brampton, Caledon, Halton Hills

201 County Court Blvd., Suite 306

Brampton, Ontario L6W 4L2

Telephone (905) 451-0021

Fax (905) 452-0503

Peterborough: Supporting Haliburton, Victoria, Northumberland, Campbellford-Seymour & Lakeshore East

824 Clonsilla Ave., Unit 3

Peterborough, Ontario K9J 5Y3

Telephone (705) 749-1044

Fax (705)749-1470

Sarnia Office: Supporting Sarnia-Lambton

774 London Road

Sarnia, Ontario N7T 4Y1

Telephone (519) 332-1415

Fax (519) 332-3139

Sault Ste. Marie Office: Supporting Algoma, Elliot Lake, Thessalon, Wawa, Blind River

59 Great Northern Road

Sault Ste. Marie, Ontario P6B 4Y7

Telephone (705) 253-3775

Fax (705) 946-5760

Stratford Office: Supporting Perth, Huron, Woodstock, Ingersoll, Oxford

556 Huron Street

Stratford, Ontario N5A 5T9

Telephone (519) 273-5212

Fax (519) 273-7024

Sudbury Office: Supporting Manitoulin, Sudbury, Espanola, Valley East, Chelmsford

43 Elm Street, Suite 130

Sudbury, Ontario P3C 1S4

Telephone (705) 673-2228

Fax (705) 673-7406

Thunder Bay Office: Supporting Thunder Bay, Kenora, Rainy River, Dryden, Fort Frances, Lake Of The Woods & Red Lake

Suite 104 – 979 Alloy Drive

Thunder Bay, ON P7B 5Z8

Telephone (807) 623-1118

Fax (807) 622-9914

Timmins Office: Supporting Timiskaming, Cochrane, Kapuskasing, Kirkland Lake & Tri-Town

60 Wilson Avenue, Suite 301

Timmins, ON P4N 2S7

Telephone (705) 267-4645

Fax (705) 268-6721

Toronto Office: Supporting the City of Toronto

2300 Yonge Street, Suite 1300

Toronto, Ontario M4P 1E4

Telephone (416) 489-7111

Fax (416) 489-6885

Windsor Office: Supporting Windsor-Essex, South Essex

2109 Ottawa Street Suite 280

Windsor, Ontario N8Y 1R8

Telephone (519) 254-4345

Fax (519) 254-4215

York Region South Office: Supporting Markham Richmond Hill, Thornhill, Vaughan

9251 Yonge Street, Suite 204

Richmond Hill, Ontario L4C 9T3

Telephone (905) 709-4899

Fax (905) 709-0883

اتصلي عليهم حيدلو حضرتك اكتر

كل الخير و التوفيق ان شاء الله

لا اله الا الله والله اكبر ولا حول ولاقوة الا بالله

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله و الله اكبر

استغفر الله الذي لا اله الا هو واتوب اليه

سبحانك اللهم وبحمدك سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق

:roseop: أشكرك ياMoeTdot على الإفادة حقيقى كفيت و وفيت ووفرت عليا كتير أنا كنت بادور فى حلقة مفرغة على النت حقيقى جزاك الله كل خير :lol:

((رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا)) [الكهف:10].

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...