اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

و ماذا غير المعادله ؟

Recommended Posts

الف شكر ليك ياأخ ياسر على الموضوع المهم جدا ده

و فعلا لازم أي حد بيفكر في الهجرة و شغله محتاج معادلة (زي حالاتي كده) po:: po:: انه يحط لنفسه بلان بي أو خطة بديلة ... وعلى فكرة أنا كنت عايز أسالك يا عم ياسر لو عندك فكرة عن bio informatics اللي سأل عليها الأخ سامح لأني أنا كمان دورت عليها و على دبلومات pharmaceutical technology حاكم العبد لله صيدلي cr((: cr((: و ناوي انشاء الله أعمل المعادلة أو على الأقل الامتحان الأول منها قبل ما أجي فكنت عايز أعرف لو ربنا مسهلش كدة من أول مرة الواحد هيعرف يضبط نفسه واللا هيتسوح po::

الأخ العزيز رمسيس ,شكرا لتعليقك الكريم , بس فيه نقطه مفهمتهاش , أنت دورت و مقلتش collages بتقدم الدبلوماه دي و لا لقيت ؟

لأن شفت collages كتيره بتقدم الدبلوما دى بس خاصه و ليست عامه (العامه زى سينكا كولج و سينتيال كولج و جورج براون كولج ) و بتكون معنيه بالدراسات الطبيه و الأجتماعيه زى ال Social support worker و زى ال Medical Laboratory Assistant وال Pharmacy .Assistant

زى مثلا http://www.cjcollege.com/ , و كمان http://www.medixschool.ca/home/index.html و غيرها.

بس فى الحقيقه فيه هنا نكته متداوله بيقولك مره واحد دخل صيدليه ملقاش فيها صيدلى مصرى ..... po:: و ده يدلك على ان المصريين الصيادله ماشاء الله عليهم مواس فى المعادله فمتقلقش باذن الله تعدى و تبقى صيدلى زى الفل بس زى مابتقول بلان بى مهمه .

و آدى كمان شغلانه هامه طرحها الأخ رمسيس و تنفع للبلان بى و هى ال Pharmacy Assistant ونسبه البطاله بها منخفضه للغايه و عائدها أعلى من متوسط الدخل فى أونتاريو اللى هو 18دولار و سته سنت فى الساعه بقليل يعنى 18 و نصف الى 19و نصف. على فكره الصيدليات هنا ليست المنتشره فى المحلات و السوبر ستورز الكبيره فقط لكن فيه أكتر من مكان اخر فيه صيدليات زى Long Term Care Facilities و المستشفيات و دور المسنين و غيرها .

بالنسبه لل Bioinformatics ففيها نقطه هامه لابد تسأل نفسك عليها قبل دخول غمار الدبلوما اللى هى كلها 8 شهور و هى : هل انت لديك الميل لدراسه ال SQL و ال C, Perl, HTML, Java ؟ و كمان الأوركال ....يعنى انا مثلا بأخد كورس فى ال SQL و ده بعد مرحله متقدمه من ال ACCESS و لكن أنت كصيدلى هل لديك ميل للنوعيه دى من الدراسه ؟ ده سؤال مهم جدا خاصه أن متوسط الدخل لها يتساوى مع ال Pharmacy Assistant بالرغم من موادها الأصعب و نسبه البطاله بها 6 فى الميه ...مجرد تفكير بصوت عالى و ربنا يوفقك.

معلش يا أستاذ ياسر ... الكورس اللي بتدرسه ده في أنهي كولج ؟؟؟ أنا معايا شهادة قي الوب ديزاين مالهاش لازمة إسمها CIW و كنت عايز أدرس الوب ديزاين هناك ... أكيد الوب ديزاين فلوسه حلوة ... ولا الوضع مش زي مانا متخيل هناك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أخى الكريم , أرسل لك ردى على الخاص. تحياتى

كل سنة و انت طيب ياسر باشا ابو عمار واللهي واحشنى...صوما مقبولا و افطارا شهيا...التلفزيون بتاعك ما بيجبش بكار/ po:: po:: :lol: :lol:

رابط هذا التعليق

• الردود 111
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

كنت عايز اسألك يا ياسر باشا علي حاجة

انا كويس في موضوع صيانة الحاسب و البرامج و حل مشاكله و علي خفيف كده في الشبكات هل الموضوع ده ممكن ينفعني كشغل مؤقت و هل عائده كويس؟؟؟؟

أخى العزيز الحسينى , العمل اللى بتسأل عليه موجود بالفعل و فى بعض الأحيان بيكون شغلتين منفصلتين , واحده العاملين بمجال صيانه الحاسب computer Technician و الآخر هو العاملين بمجال تركيب و صيانه الشبكات .

الComputer Technician لها أكثر من ميزه :

1- يعمل معظمهم بنظام العقد و هو بالطبع أجزى ماديا و أوفر فى الضرائب.

2- يعمل الفنيين بنظام الأكواد , حيث ترسل لك الشركه كود على الميل بوكس بتاعك يؤهلك للدخول على مواقعها للدعم الفنى و يحتوى على بيانات العميل و موقعه و الشكوى و هذا يعطى الفنى التحكم فى دوامه , فيمكن أن تجد نفسك فى البيت من الساعه الثانيه ظهرا لو خلصت كل الاوردرز بدري.

3- متوسط دخل الفنيين حوالى 19 دولار بالساعه اللى 20 دولار بالساعه .

4- تعمل عدد من الشركات مثل DELL على تأجير النظام و الكومبيوترز للجامعات و الكولجز و الشركات الكبيره و هذا يجعلها مسئوله عن الصيانه طوال فتره الليس و بعد أنتهاء الليس يقوم بعمل upgrade للنظام مما يعطى أوردرز كثيره للفنيين .

5- على المستوى الشخصى ليا صديقين مصريين يعملان بهذا المجال كل منهم يعمل بشركه فى الصباح و لديه شركه صغيره لأصلاح الحاسب للأفراد , العائد من الشركه الشخصيه بسيط و لكنه يعطيك مؤشرا على عدم صعوبه الجمع بين العمل و المذاكره او مباشره الشركه .

العاملين بالشبكات لهم نفس مزايا أكثر:

1 - توجد شركات مثل NEC مثلا تقوم بعمل برامج تدريب لمن له خبره بالنت ورك على أصلاح ال ATM و هو مجال جيد يضاف لعملك بصيانه النتورك .

2 - نسبه عمل فنيين أصلاح و صيانه النتورك بالشركات طبعا أكبر من فنيين أصلاح الكومبيوتر فهو جزء من قسم ال IT و يستطيعون القيام أيضا بأصلاح الحاسب على العكس من فنى أصلاح الحاسب فقط .

3- متوسط دخل الفنيين حوالى 25 بالساعه اللى 30 دولار بالساعه .

4- معظم العاملين بصيانه أو تركيب أو اصلاح النتورك يقوم بدراسه ال Network Administration و هى شهاده معتمده من مايكروسوفت و لها كورسات بجميع الكولجز و هى تجعله ليس فقط فنى يقوم بتركيب الكابلات و عمل setup للشبكه و أنما عمل بقيه منظومه الشبكات من تحديد من له أحقيه الدخول على النت , كلمات السر و أساليب الدخول على الشبكه , تحديد مستويات السلطه على الشبكه و غيره من الأمور التى يعلمها المتخصصون بهذا المجال . على الله أكون اضفت شىء يفيدك .

و أخيرا دعواتى بالتوفيق لك و لجميع الأخوه القادمين .

كل سنة و جميع الاخوة و الاخوات طيبين

و شكر خاص للاستاذ ياسر على هذا التوبيك الهام و المفيد لكل مهاجر او من يفكر فى الهجرة

بس هل يا ترى موضوع العمل فى صيانة الحاسب و النت ورك ده محتاجة برضه شهادة من كندا و لا ممكن تنفع شهادة من مصر ؟؟

و هل دى وظيفة للرجال فقط :closedeyes:

مع الشكر

رابط هذا التعليق

انا كويس في موضوع صيانة الحاسب و البرامج و حل مشاكله و علي خفيف كده في الشبكات هل الموضوع ده ممكن ينفعني كشغل مؤقت و هل عائده كويس؟؟؟؟

أخى العزيز الحسينى , العمل اللى بتسأل عليه موجود بالفعل و فى بعض الأحيان بيكون شغلتين منفصلتين , واحده العاملين بمجال صيانه الحاسب computer Technician و الآخر هو العاملين بمجال تركيب و صيانه الشبكات .

2- يعمل الفنيين بنظام الأكواد , حيث ترسل لك الشركه كود على الميل بوكس بتاعك يؤهلك للدخول على مواقعها للدعم الفنى و يحتوى على بيانات العميل و موقعه و الشكوى و هذا يعطى الفنى التحكم فى دوامه , فيمكن أن تجد نفسك فى البيت من الساعه الثانيه ظهرا لو خلصت كل الاوردرز بدري.

4- تعمل عدد من الشركات مثل DELL على تأجير النظام و الكومبيوترز للجامعات و الكولجز و الشركات الكبيره و هذا يجعلها مسئوله عن الصيانه طوال فتره الليس و بعد أنتهاء الليس يقوم بعمل upgrade للنظام مما يعطى أوردرز كثيره للفنيين .

5- على المستوى الشخصى ليا صديقين مصريين يعملان بهذا المجال كل منهم يعمل بشركه فى الصباح و لديه شركه صغيره لأصلاح الحاسب للأفراد , العائد من الشركه الشخصيه بسيط و لكنه يعطيك مؤشرا على عدم صعوبه الجمع بين العمل و المذاكره او مباشره الشركه .

1 - توجد شركات مثل NEC مثلا تقوم بعمل برامج تدريب لمن له خبره بالنت ورك على أصلاح ال ATM و هو مجال جيد يضاف لعملك بصيانه النتورك .

2 - نسبه عمل فنيين أصلاح و صيانه النتورك بالشركات طبعا أكبر من فنيين أصلاح الكومبيوتر فهو جزء من قسم ال IT و يستطيعون القيام أيضا بأصلاح الحاسب على العكس من فنى أصلاح الحاسب فقط .

4- معظم العاملين بصيانه أو تركيب أو اصلاح النتورك يقوم بدراسه ال Network Administration و هى شهاده معتمده من مايكروسوفت و لها كورسات بجميع الكولجز و هى تجعله ليس فقط فنى يقوم بتركيب الكابلات و عمل setup للشبكه و أنما عمل بقيه منظومه الشبكات من تحديد من له أحقيه الدخول على النت , كلمات السر و أساليب الدخول على الشبكه , تحديد مستويات السلطه على الشبكه و غيره من الأمور التى يعلمها المتخصصون بهذا المجال . على الله أكون اضفت شىء يفيدك .

و شكر خاص للاستاذ ياسر على هذا التوبيك الهام و المفيد لكل مهاجر او من يفكر فى الهجرة

بس هل يا ترى موضوع العمل فى صيانة الحاسب و النت ورك ده محتاجة برضه شهادة من كندا و لا ممكن تنفع شهادة من مصر ؟؟

و هل دى وظيفة للرجال فقط :rolleyes:

مع الشكر

الأخت الفاضله ,انا رديت على أستفسارتك على الخاص و لكنك معطله الخاصيه .تحياتى

أيا وطني: جعلوك مسلسل رعبٍ

نتابع أحداثه في المساء.

فكيف نراك إذا قطعوا الكهرباء؟؟

رابط هذا التعليق

و هل دى وظيفة للرجال فقط :)

مع الشكر

الأخت الفاضله ,انا رديت على أستفسارتك على الخاص و لكنك معطله الخاصيه .تحياتى

الاخ الفاضل استاذ ياسر

تحية طيبة و بعد شكرا لك ... و صلنى الرد على الاستفسار اللى تركته هنا ... شكرا جزيلا و انا رديت عليها و باستفسار اخر

و انا مش معطلة اى شىء خالص ... بس حضرتك تانى حد تقول لى كده .... يا ترى وصلك ردى اللى على الخاص و ازى اصلح الخصية دى لو بيظة عندى كمان حتى الصور بترفض تظهر ..........ز مش عارفة ليه ............ شكرا جزيلا و رمضان كريم

رابط هذا التعليق

احب اقول شئ للاخوة الأفاضل في هذا المنتدي ان بسبب متابعتي لهذا المنتدي اقدمت علي الهجرة لكندا وانا انشاء الله منتظر المقابلة و اشكركم علي هذا الكم الهايل من المعلومات..تحياتي

رابط هذا التعليق

1- يا جماعة انا اول مرة اكتب هنا كونت عايز اعرف ايه اخبار شغل IT فى تخصص GP implementer - Ax Implementer بشهادات دولية معتمدة من Microsoft

لو حد يعرف مدى توفر وظائف فى المجالات دى و رواتبها قد ايه

2- ايه اخبار POST Graduate فى تخصص MIS ( managment information system (

اى الجامعات افضل وارخص

3- بالنسبة لشغل IT مين احسن تورونتو ولا كالجارى

4- حد يعرف الشركات Microsoft partners فى كندا ايه الكونتاكت بتاعتها

تم تعديل بواسطة elpelasy
رابط هذا التعليق

انا اسفه يا استاذ ياسر انا ماكنش اقصدى ان الحياه حلوه وسهله فى كندا انا كان كل اقصدى زى حضرتك ان يكون ليك خطة موزايه للمعادله يعنى انا دكتوره مش حاروح اقعد استنى لغاية مااخلص المعادله 6او 7او10 سنين ادور على البديل فى مجال تخصصى واخد فى كورسات فى مهن قريبه من تخصصى زى التمريض وغيرهاوالمدرس البديل كان قصدى بيه اهو مجال اخر لاخوانا الى فى كندا وكل واحد يحسبها ويسال ويستشيرويشوف لكل مهنة مميزات وعيوب وحتى لو حتشتغل فى مهنتك الاصليه مش مدرس هم ليهم لغه بينهم زى مصر فى دلوقتى لغه دارجه عايز مترجم عشان افهمها

حتي لو كان طبيبا و يريد ان يعمل ممرضا في كندا يجب عليه الدراسة لمدة عام..

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

ياريت ابو اليسر وكل الناس اللي عايشين في كندا يكمللولنا الموضوع الجميل دة. اللي بيفهم اي حد رايح كندا يقدر يرتب تفكيرة واولوياتة ازاي. ويقدر يحصل على عمل في اول فترة بمبلغ كويس يعينة في خطتةهناك ازاي.

تحياتي الحارة لياسر على ملوماتة والفايدة الكبيرة اللي بناخدها منها. ربنا يباركلك

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

الى الأخوة الكرام .........لو تكرمتوا ...حد يدينا فكرة عن pharmaceutical sales وهل هى من الوظائف

المطلوبة فى كندا - ماهى متوسط الأجور - أفضل الأماكن .....علما بأننى أعمل فى هذا المجال و لى عدد سنين خبرة 16 سنة

وتدرجت فى عدة titles أخرها sales manager وفى شركات أدوية أجنبية لها فروع فى كندا .

رابط هذا التعليق

الى الأخوة الكرام .........لو تكرمتوا ...حد يدينا فكرة عن pharmaceutical sales وهل هى من الوظائف

المطلوبة فى كندا - ماهى متوسط الأجور - أفضل الأماكن .....علما بأننى أعمل فى هذا المجال و لى عدد سنين خبرة 16 سنة

وتدرجت فى عدة titles أخرها sales manager وفى شركات أدوية أجنبية لها فروع فى كندا .

وظيفة Pharmaceutical Sales Representative من ال non regulated jobs في كندا. وبالتالي لا معادلة ولا ترخيص ولا يحزنون. بس عاوزين لغة واتقان شديدين لان المنافسة فيها قوية مع اهل البلد. ونسبطة البطالة فيها 3% في تورونتو . وهي من ال Future jobs في اونتاريو لسنة 2009. بالنسبة للدخل (محترم). وعموما اي دخل في كندا يضمن لك حياة مستقرة الي حد ما في البداية وبعد كدة ياسيدي ربنا يكرمك ويوفقك وتزود مستواك المعيشي على قد ماتقدر.

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

وأنا مع رأي الأخ سامح الاسعد

ونكمل المشوار بمهن أخرى ان شاء الله مثل:

المحاسبة

ادارة أعمال

مع تحياتي

و ما تنسوش المهندسين الله يخليكم نرجو الافادة شو ممكن يعمل مهندس الكهرباء لما يوصل كندا و جزاكم الله كل خير

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

نداء اخر للاخ العزيز ياسر

الزبايين واقفين علي باب الدكان........... :hi:

حضرتك رحت فين وسبتنا ........ :roseop:

موضوع غزير ملئ بالمعلومات المفيدة للجميع :hi:

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

استاذ ياسر.......

حضرتك روحت فين.....

لسه بزضه مش عايز تكمل التوبيك،،،،،،،

الاعمال اللي ممكن الواحد يشتغلها بدون معادله.... وقريبه من مهنته؟؟؟؟؟

الاطباء.....

المهندسيين.......

الصيادلة؟

المحاسبيين؛؛؛؛؛

المدرسيين....... وكدهوت يعني :ninja:

وربنا يوفق الجميع

رابط هذا التعليق

باش مهندس ياسر انت روحت فين بصراحة انا في نظري الموضوع هذا اهم موضوع عن كندا لانو هاجس اي شخص حابب يهاجر هو شو رح يعمل اول ما يوصل و يا ريت ما تحرمنا من خبرتك و تجاربك و انا بطالب باءحياء التوبيك و انا مهندس كهرباء و العائق الوحيد امامي في التقديم هو شو رح اشتغل لما اوصل كندا مع اني شغال حاليا في السعودية Construction Manager الا انو موضوع الهجرة ماخد عقلي , و يا ريت تكمل معانا. :)

رابط هذا التعليق

باش مهندس ياسر انت روحت فين بصراحة انا في نظري الموضوع هذا اهم موضوع عن كندا لانو هاجس اي شخص حابب يهاجر هو شو رح يعمل اول ما يوصل و يا ريت ما تحرمنا من خبرتك و تجاربك و انا بطالب باءحياء التوبيك و انا مهندس كهرباء و العائق الوحيد امامي في التقديم هو شو رح اشتغل لما اوصل كندا مع اني شغال حاليا في السعودية Construction Manager الا انو موضوع الهجرة ماخد عقلي , و يا ريت تكمل معانا. :unsure:

الموضوع فعلا مفيد ومليان معلومات

ياريت يا استاذ ياسر تكمل لنا

واي اعضاء مقييميين في كندا يا ريت ما يبخلوش عنا بالمعلومات

وشكرا للجميع :roseop:

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...
  • بعد 3 أسابيع...

السلام عليكم

نداء عاجل نداء سريع الى الاخ ياسر ان الله يحب اذا عمل احدكم عملا ان يتقنه والاتقان هنا في الاكمال الجمهور كله بيستناك قلقتنا عليك كتير وبتمنى من ربنا انه يكون المانع خير مش بس لانك هتفيدنا هنا بنصائحك المهمه لكن لانك راجل كريم وفعلا محترم واتمنى لك كل سعادة تحياتي للجميع

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

نداء عاجل نداء سريع الى الاخ ياسر ان الله يحب اذا عمل احدكم عملا ان يتقنه والاتقان هنا في الاكمال الجمهور كله بيستناك قلقتنا عليك كتير وبتمنى من ربنا انه يكون المانع خير مش بس لانك هتفيدنا هنا بنصائحك المهمه لكن لانك راجل كريم وفعلا محترم واتمنى لك كل سعادة تحياتي للجميع

نفس الكلام ليك يا كاتب هذه السطور

ارجو اذا ابتديت موضوع ان تكمله !!!!!!

ولا خلاص :roseop: :roseop:

ليس ما يدخل الفم ينجس الانسان

بل

ما يخرج من الفم هذا ينجس الانسان

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...