اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تجمع المصريين في جدة

Recommended Posts

أخى العزيز عمرو

أخوانى جميعا....

سعدت و تشرفت بصحبتكم ....كان يوم جميل جدا.....ان شاء الله يتكرر

الصور جميلة يا عمرو تسلم ايديك

تحياتى

كن كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة )

رابط هذا التعليق

• الردود 99
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم ...

موضوع جميل .. ونتائج جيده . ارجو ان تدوم الصداقات والتعارف والمحبه بينكم ....

انا من سكان الخبر .. ولكن لظروف اضطراريه .. افكر الان في الانتقال الى جده لتنفيذ احدى مشروعات الشركه..

المشكله اني معرفش حاجه خالص عن جده ..

بحاول ادور على سكن (كمبوند .. مجمع سكني) مش لاقي .. ؟؟؟

ايه احسن المدارس الانترناشيونال للبنات فيما تحت ال12 سنه ؟؟؟

هل يوجد مدارس (او ماشابه) للتعليم المصري وامتحانات السفاره ؟؟؟

حاسس اني حتعب جداً في جده .. مش عارف ليه .. البلد زحمه واكبر من الخبر بكتير .. والاماكن مترامية الاطراف ..

ارجو ان اجد لديكم بعض الاجابات وشكراً ..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله وبركاته ..

اولا كلنا بنرحب بيك :lol:

و بالنسبة لموضوع الانتقال لجدة .. حبايبنا كتير و منتشرين في المدينة .. يعني لما توصل بالسلامة ان شاء الله ندور لك علي شقة .. و موضوع ان جدة كبيرة .. ده مش يخوف ده يكون احسن لان فرص العمل بتكون اكتر و المدارس اكتر و تعرف تختار الاقرب و الافضل لك ان شاء الله ..

عموما ..

انت تشرفنا بس تعالي ..

mf-:

"إِنَّ اللَّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ"

قال صلى الله عليه وسلم : من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة، ومن يسر عن معسر يسر الله عليه في الدنيا والآخرة، ومن ستر مسلما ستره الله في الدنيا والآخرة، والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه ... رواه مسلم

رابط هذا التعليق

ألف ألف مبروك يا عمرو علي نجاح الفكره و نجاح أول حفل شوي,, والله و عملوها الرجالة,,, الله ينور والله, أنا شوفت الصور و بصراحه شكل اللحمه عالشوايه كان يفتح النفس... و الشباب كمان والله اللي اتلموا مع بعض و تعاونوا مع بعض كان حاجه تفرح.

بعد نجاح حفلة الشوي دي ان شاء الله تفكروا في إفطار جماعي في يوم من ايام رمضان,, أهو برضه الصحبة الحلوه و اللمة في رمضان أكيد هايكون ليها جو تاني خاااااالص,, بس دي ماينفعش فيها شوي بأه يا ريس..

بس الجروب عالفيس بوك لسه مانتشرش بالصوره المطلوبه,,, يادوب 16 واحد بس,, يا رب نكمل الألف..

بالنسبه للمدارس و السكن في جدة,, أنا يا جماعه كنت بادور علي مدارس دوليه متوسطه علي النت,,, و لقيت 3 مدارس "مدرسة جدة الدوليه", "مدرسة الواحة الدولية", "مدرسة الفلاح الدولية".. لو حد عنده فكره عن المدارس دي يقولي ايه رايه فيها,, و انهي أحسن واحده فيهم من حيث الأمااااان أولا ثم من حيث المستوي الدراسي.. وإذا كان في اختيارات تانيه في نفس المستوي يا ريت برضه قولولي عليها.

بالنسبه للسكن أنا لقيت ان منطقه العزيزيه و الرحاب هي اللي فيها المدارس,, فهل هي منطقه كويسه و أمان,, و ها ممكن ألاقي فيها تجمع سكني كويس يكون فيه أمن و خدمات, و يكون سعره مناسب, مش عالي أوي زي الكومبوندات.

ســـــــــــالمة يا سلامة روحنا و جينا بالسلامة

رابط هذا التعليق

طاهر مش عاوزك تستعجل في موضوع السكن بالذات .. لسبب لان مشكلة جده هنا في المية اللي في البيوت لان بعض المناطق ما فيهاش مياه باليومين و الثلاته .. و ممكن كمان ما تعرفش تشتري مياة بالفلوس و بعض المناطق التانية المية فيها موجوده علي طول ... عموما .. انا هحاول اسال لك علي المدارس دي و اتوقع حبيبينا كلنا الدكتور محمد الشامي .. ممكن يفيدك في الموضوع ده ..

و بالنسبة لموضوع نجاح الفكرة .. ده نعمة و فضل من عند ربنا و اللي نجح الفكرة فعلا كل الناس اللي حضرتك و جت .. لانهم هما ابطال التجمع الجميل ده .. و انا كل اللي عملته اني اقترحت الفكرة و هما استجابو ..

فعلا تحية لكل اللي حضر التجمع الجميل ده ..

و ان شاء الله بفكر اننا نعمله يوم جمعه في رمضان .. و هيكون يوم احسن و افضل من الحفلة الاولي و عن تجربة لاني كنا بنعمل نفس التجمع ده كل سنة (لمدة 6 سنوات متواصلة)مع اصحابنا و زمايلنا في رمضان بس في مصر ..

تم تعديل بواسطة Amr Radwan

قال صلى الله عليه وسلم : من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة، ومن يسر عن معسر يسر الله عليه في الدنيا والآخرة، ومن ستر مسلما ستره الله في الدنيا والآخرة، والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه ... رواه مسلم

رابط هذا التعليق

ألف ألف مبروك يا عمرو علي نجاح الفكره و نجاح أول حفل شوي,, والله و عملوها الرجالة,,, الله ينور والله, أنا شوفت الصور و بصراحه شكل اللحمه عالشوايه كان يفتح النفس... و الشباب كمان والله اللي اتلموا مع بعض و تعاونوا مع بعض كان حاجه تفرح.

بعد نجاح حفلة الشوي دي ان شاء الله تفكروا في إفطار جماعي في يوم من ايام رمضان,, أهو برضه الصحبة الحلوه و اللمة في رمضان أكيد هايكون ليها جو تاني خاااااالص,, بس دي ماينفعش فيها شوي بأه يا ريس..

بس الجروب عالفيس بوك لسه مانتشرش بالصوره المطلوبه,,, يادوب 16 واحد بس,, يا رب نكمل الألف..

بالنسبه للمدارس و السكن في جدة,, أنا يا جماعه كنت بادور علي مدارس دوليه متوسطه علي النت,,, و لقيت 3 مدارس "مدرسة جدة الدوليه", "مدرسة الواحة الدولية", "مدرسة الفلاح الدولية".. لو حد عنده فكره عن المدارس دي يقولي ايه رايه فيها,, و انهي أحسن واحده فيهم من حيث الأمااااان أولا ثم من حيث المستوي الدراسي.. وإذا كان في اختيارات تانيه في نفس المستوي يا ريت برضه قولولي عليها.

بالنسبه للسكن أنا لقيت ان منطقه العزيزيه و الرحاب هي اللي فيها المدارس,, فهل هي منطقه كويسه و أمان,, و ها ممكن ألاقي فيها تجمع سكني كويس يكون فيه أمن و خدمات, و يكون سعره مناسب, مش عالي أوي زي الكومبوندات.

الأخ العزيز طاهر

أهلا بك فى جدة و ان شاء الله تكون سعيد

بالنسبة للمدارس الدولية المتوسطة التى لى معها تجارب هى "مدرسة ثامر" و "جلوبال" و " زهرة الصحراء" ...و كلها فى نفس المستوى تقريبا....وأيا كان مكان سكنك فهناك باصات للتوصيل و كله بتمنه.... لكن مشكلة المياه فعلا مشكلة مؤرقة جدا....أنا شخصيا ساكن فى مجمع سكنى (كومبوند) و لذلك ماعنديش مشكلة....

طبعا ده كله يتوقف على بدل السكن أو قدرتك على دفع مبلغ فوقه و تريح دماغك من حاجات كتير....

الأمر لك ...و تمنياتى بكل توفيق

ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة )

رابط هذا التعليق

طيب التجمع ممكن يمدد له 100 ولا 200 كيلو كده وتاخدو الطائف فى سكتكم واهو تاخدو ثواب فى العبد لله :roseop:

تنور يا باشا....انت تيجى أسهل...خد التلفريك و تعالى

ما تنساش الفاكهة معاك ...

الشاى و الكابتشينو علينا....

رابط هذا التعليق

يعني كباتشينو ما يجيبش معاه كباتشينو ؟؟ ههههههههههه

انت تشرفنا يا اخ كباتشينو و لو تحب نتقابل هنا كمان علي الكورنيش ..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله وبركاته ..

اولا كلنا بنرحب بيك :roseop:

و بالنسبة لموضوع الانتقال لجدة .. حبايبنا كتير و منتشرين في المدينة .. يعني لما توصل بالسلامة ان شاء الله ندور لك علي شقة .. و موضوع ان جدة كبيرة .. ده مش يخوف ده يكون احسن لان فرص العمل بتكون اكتر و المدارس اكتر و تعرف تختار الاقرب و الافضل لك ان شاء الله ..

عموما ..

انت تشرفنا بس تعالي ..

:hi:

اشكرك يا عمرو ان شاء الله لنا لقاء.. انا حاليا على بعد خطوات من جده .. يعني حوالي 80 كم فقط .. ربنا يسهل ونتقابل في القريب ..

ربنا يوفقكم ..

ياريت دكتور شامي يديني فكره عن الcompounds المتاحه حاليا .. ممكن ارسال المعلومات على الخاص حتى لا نخرج عن موضوع الحوار الرئيسي ... ولكم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

الأخ العزيز الباشمهندس عمرو,, الأخ العزيز الدكتور الشامي,,, شكرا جزيلا ردودكم علي تساؤلاتي و جزاكم الله خيرا..

بالنسبه للمدارس أنا عرفت أسماء المدارس التلاته اللي ذكرتهم من البحث علي النت بس,, لكن ماعرفش حاجه عنهم,,, هو بس الشئ اللي مخليني قلقان هو ميعاد التقديم للمدرسه و بالذات اني هاوصل بعد العيد ان شاء الله,, و غالبا الأولاد بعدي بحدود شهر,, و خايف للسنة تروح علي البنيّة و خصوصا انها في شهاده,,, كي جي 2. :ninja:

و السكن ان شاء الله هابتدي فيه لما أوصل بإذن الله,, و خصوصا إني سمعت فعلا عن مشكلة المويه و الوايتات اللي رايحه جايه فجده طول اليوم, بالنسبه لأسعار الكومباوند سمعت انها غاليه جدا,, يعني من 70 باكو وانت طالع,, و الغرض الاساسي منها هو سلامه الأجانب و حريتهم,, لكن مافيش مشكله لو في كمبوند اسعاره مناسبه ان الواحد يسكن فيه و يريح دماغه زي مالدكتور الشامي تفضّل.

الأخ مسالم,, جدة منوّره باللي فيها و هاتزيد نور بيك طبعا,,, الموضوع الحوار الرئيسي بسم الله ما شاء الله شغال كويس و أتي بأولي ثماره و الفضل يرجع للأخوه اللي حضروا اللقاء الأول و نجّحوه و للاستاذ عمرو طبعا صاحب الفكره,, وان شاء الله التوبيك ده يفضل شغال و نتكلم فالسكن و الحياه,, لحد ان شاء الله الموعد الجاي بتاع شهر رمضان,,, وادينا بنتحدت...

ســـــــــــالمة يا سلامة روحنا و جينا بالسلامة

رابط هذا التعليق

الأخ مسالم

السلام عليكم ورحمة الله

خاصية استقبال الرسائل على البريد الخاص غير مفعلة عندك

يمكنك الاتصال بالمجمع السكنى اللى أنا ساكن فيه لأعطائك كافة المعلومات رقمه : 6400253 لكنه بعيد عن حى البوادى و حى الصفا...

لا تقلق فى جدة الحبايب كتير

نراك على خير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ..

المهندس / مسالم ..

سرني اتصالك و اتمني ان اراك علي خير .. و ان شاء الله تستقر معانا في جدة ان شاء الله ..

تحياتنا لك ..

رابط هذا التعليق

الاخوه الافاضل .. د/الشامي ... مهندس / عمرو ..

سعدت كثيرا بالتحدث معكم و التعرف اليكم .. جميل جدا ان تتعرف على اناس جدد .. والاجمل ان يكونوا من ابناء الوطن .. والاجمل خالص انهم يكونوا على درجه من النضج الفكري .. مما يساعدك على الاسترسال في الحوار بدون تكلف .. عموماً كل هذا لم يكن ليأتي إلا إذا كان هناك حوارات .. وهذه الحوارات لم تكن ذي جدوى إلا إذا كانت حوارات المصريين ...

اشكركم مره اخرى على مجهودكم في نشر روح الاصاله التي افتقدناها منذ دهر .. ما يقارب ال27 سنه تقريباً ..

ومحدش يسألني ليه 27 سنه .. علشان الاجابه صعبه شويه ..!!

د/ شامي .. اعتذر عن عدم استقبال رسائل خاصه منك .. لعل المانع خير لأني لا اعرف السبب ايضاً .. وارجو من اخواننا الافاضل اللي في الدور التاني بتاع الاداره التحقق من الموضوع ده وشكراً ...

رابط هذا التعليق

شكرا لك اخي الكريم المهندس / مسالم علي الكلام الحلو .. و نتمني من الله عز و جل ان نكون اسرة بحق .. و ان نكون عونا لبعضنا البعض ..

بس بصراحة عجبني موضوع الدور التاني -_-

رابط هذا التعليق

الاستاذ عمرو

انا كلها اسبوع واكون في ينبع ان شاء الله ( فاكرني ؟ )

باذن المولى كل اسبوع هكون عند اهلي في جدة وهحاول اشوفكم

والى عايز يعرف اى حاجة عن جدة انا حاضر - انا فيها من اولى ابتدائي كل دراستى ونشأتى كانت فيها - وانا قلت الكلام دة في موضوع ( المصريين في ينبع )

تحياتى لكل الناس العسل الى ف المنتدى

لو لم تكن مصر وطني لوددت أن أكون بلا وطن

رابط هذا التعليق

الاستاذ احمد

اية اخبارك ؟؟ و اية اخبار ينبع ؟؟

احنا في انتظار تشريفك لنا و في انتظار اتصالك بنا ان شاء الله

تحياتي لك

رابط هذا التعليق

تحياتى لكل المصريين فى جده ولتجمعكم الكريم وكان ليا طلب من حضراتكم عايز اعرف اى معلومات عن شركه اسمها المروج للمقاولات وهى بجده وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...