اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تقدر تجاوب انت لية اتغربت عن مصر

Recommended Posts

السلام عليكم مصري بجدة اخي العزيز اقولك انا لية اتغربت علي فكرة انا متغرب من 20 سنة

عارف انا بعد ما خلصت دراسة دخلت الجيش و خرجت من الجيش ابحث عن عمل عارف اشتغلن اية طبعا العمل الشرف ليس علية غبار و لكن اقولك انا اشتغلت ماسح احذية عارف الشغلة دي و اللا اشرحلك هشرحلك عشان القراء الافاضل يعرفوا كنت اجلس علي كرسي صغير بالارض و يجي البية يجلس علي كرسي العرش فوق و انا تحت رجولة امسح لة الجزمة دا كان قبل 25 سنة تقريبا و كنت اخد علي الجزمة من صاحب المحل 5 صاغ فاكر الصاغ 5 قروش و علي حسب امسح باليوم 20 جزمة و اللا 10 كنت اخد الفلوس و اجري علي البيت اجيب لاخواتي كيلوا فاكهة و لما تكون مزهزهة اجيب نصف كيلو كباب اهوة كل واحد فينا يادوب ياخدلوة شمة اقصد لقمة المهم سافرت الي السعودية علي اساس استغل براتب 1500 في شركة و كان حلم اني اجي زي غيري سنتين تلاتة و كل امنتيتي امسك مائة الف كان حلم حياتي مائة الف جنية كنت فاكر هكسر بيها العالم و اعتبر من الاثرياء بالمائة الف و جلست اجمع 1500 في كام بعاد المصاريف تساوي مائة الف لقيت لازم اجلس 6 سنوات حتي اجمع مائة الف قولت مش مهم هسافر و جيت اول ما وصلت صاحب الشغل نزل الراتب الي 1000 ريال بس قولت مش مهم و بعد فترة بسبب اجتهادي و عدم نومي و شغلي ليل نهار حتي وقت الراحة رجع راتبي تاني الي 1500 و حمد الله و عدت ال ست سنوات لقيا نفسي ما حوشت حتي نصفهم ما نسيت اني من اسرة فقيرة و كان اهلي يحتاجون مني مصاريف بعد وفاة والدي رحمة الله فا كنت المهم كمان سنتين حوشت ال مائة الف و لقتها لا تساوي ما كنت احتاجة و قت ما فكرت فيها و كانت الحسبة محتاجة شوية كمان يعني كمان سنين تلاتة و اتزوجت في هذة الفترة و مرضت والدتي رحمها الله و كنت ارسل ما يكفي علاجها و جلوسها بعض الاحيان بالمستشفيات و توفها الله و لم اقدر انزل اشوفها لانهم خبوا عليا خبر وافتها و بداء رتبي بالذيادة و ذلك بسبب رضا الوالدين و دعائهم لي دائما لاني كنت بار بهم جدا و الحمد لله و هذة ناصيحة ارجوا بر الوالدين ما هتحسوا بيها للا لما تفقدوهم ارجوكم المهم وصل بالشركة التي كنت اعمل بيها الي مدير عام الشركة بعد 13 سنة و دا نتجة تعب و زاد راتبي الي 6000 الاف ريال و كل شوية الراتب يزيد اقول كمان سنة و كل ما انظر لمدخراتي القيها ما تساوي حيث الغلاء اللي بيحصل كلة سنة تركت العمل بسبب فرصة اخري براتب 10000 عشرة الاف ريال و تنازلت عن نهاية خدمتي مقابل التنازل عن الكفالة يعني شقي 13 سنة راح و بدائت بالعمل الجديد و كان لي نسبة 25 % من الارباح مقابل انشاء المشروع و تنفيذة للمجال اللي بعمل فية و فرحت كثير و بدا ءت اعرف طريق العقار و اشتريت ثم اشتريت و اصبحت من اللي بيقولوا عليهم من زوي الاملك و لله الحمد و الناس بتقولي بالشارع لما انزل مصر يا حاج و اللي جالس بيقف لما يشوفني ما بصراحة كنت حاسس بالغلابة اللي كانوا مثلي و كنت اعطف عليهم و كل ما اشوف ماسح احذية جالس بالشارع اروح اجلس جنبة وبكل حنان اتفقد احوالة و اهلة و بيتة و اسالة عن امنية لة و اعطية مما عطاني الله المهم بعد 3 سنوات الشركة سومتني علي النسبة بتاعتي و قالوا نزيد راتبك بس انسي النسبة ما النسبة كانت بدون اوراق لانها ممنوعة نظام تكون شريك هنا مع اجانب المهم تركتهم و ربنا بيعوض اهم حاجة ان الواحد يكون امين و يخاف الله و دا كان راس مالي الاساسي كل ما اروح مكان كانت امانتي هي سلاحي و عملت بمكان اخر و زاد دخلي و كان تعويض من ربنا و كان راتبي 15000 الف ريال و الحمد لله و كنت اشتريت عقارات بمبلغ 680000 الف تقريبا بالقسط و انتهيت من سدادهم بالكامل و الان هذة العقارات تساوي بفضل الله 2 مليون جنية ماشاء الله تبارك الله ما قولتلكم ربنا بيعوض بس الان نفسي ارجع مصر بتمني ارجع مصر لاني بجد مش عايش جاني كل الامراض و الحمد لله علي كل حال تعبااااااااااااااان جدا نفسي ارتاح هل اجد فيكي يامصر راحة ارجوكم من خلال اقتراحتكم هنا افيدوني ارجع و اضحي براتب 22 الف جنية تقريبا شهريا غير البدلات و المكافاءات و غيرة و اللا انزل ابيع عقاراتي و اعمل اي مشروع عرفتم انا لية اتغربت و الان بفكر ارجع لاني خايف اجلس اكثر من كدة و ارجع في صندوق

اخوكم ماسح الاحذية

يا نهار أزرأ :lol:

أنا تعبت وبدأت أنهج يا راجل يا طيب بعد ما خلّصت قراية موضوعك... إنتا بجد شفت كتييير ، بس النهاية تستحق :lol:

وتوقيعك في الآخر... احترمته جداً ما تتخيلش أد إيه. آه والله العظيم :lol:

عزيزي... مرتب زي الفل زي اللي بتاخده عندك ، مش هتلاقي ربعه في مصر!

بخلاف إنك عرفت الدنيا ماشية ازاي عندك ، لكن هتيجي مصر هتقعد زمن على ما تفهم السوق اللي أصلاً مالوش أي مقياس ولا معيار!

وعاوز اسألك برضه... إيه اللي ناقصك هناك ، ومفتقده ، وهتلاقيه في مصر؟

ولو الموضوع حيوي أوي بالنسبالك ترجع تستقر في مصر... تعالى اعمل بروفة ، وشوف هترتاح نفسيّاً ولا لأ؟

وعندي ليك نصيحة عملية... كمّل شويّة في السعودية ، لغايت ما تحوّش ما يعادل 800 ألف دولار كندي ، وقدّم على الهجرة لكندا (هجرة رجال أعمال) ، وهتيجي هوا على كندا... أخيبها خالص ؛ هترميهم في بنك ، وبإيرادهم الشهري تعيش عيشة محترمة وزي الفل.

أعتقد إن في السن الكبير... أهم حاجة هيّه راحة البال ، والإحساس بالأمان بكل أشكاله.

معلومة صغيّرة... كندا بلد السينيورز (كبار السن يعني) ، وليهم الأولوية في كل شيئ في الدنيا ، وكل الإحترام من الجميع.

جرّب تيجي سياحة ، وتشوف بنفسك.

إيه رأيك؟ clp::

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

• الردود 125
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

[/color

السلام عليكم مصري بجدة اخي العزيز اقولك انا لية اتغربت علي فكرة انا متغرب من 20 سنة

عارف انا بعد ما خلصت دراسة دخلت الجيش و خرجت من الجيش ابحث عن عمل عارف اشتغلن اية طبعا العمل الشرف ليس علية غبار و لكن اقولك انا اشتغلت ماسح احذية عارف الشغلة دي و اللا اشرحلك هشرحلك عشان القراء الافاضل يعرفوا كنت اجلس علي كرسي صغير بالارض و يجي البية يجلس علي كرسي العرش فوق و انا تحت رجولة امسح لة الجزمة دا كان قبل 25 سنة تقريبا و كنت اخد علي الجزمة من صاحب المحل 5 صاغ فاكر الصاغ 5 قروش و علي حسب امسح باليوم 20 جزمة و اللا 10 كنت اخد الفلوس و اجري علي البيت اجيب لاخواتي كيلوا فاكهة و لما تكون مزهزهة اجيب نصف كيلو كباب اهوة كل واحد فينا يادوب ياخدلوة شمة اقصد لقمة المهم سافرت الي السعودية علي اساس استغل براتب 1500 في شركة و كان حلم اني اجي زي غيري سنتين تلاتة و كل امنتيتي امسك مائة الف كان حلم حياتي مائة الف جنية كنت فاكر هكسر بيها العالم و اعتبر من الاثرياء بالمائة الف و جلست اجمع 1500 في كام بعاد المصاريف تساوي مائة الف لقيت لازم اجلس 6 سنوات حتي اجمع مائة الف قولت مش مهم هسافر و جيت اول ما وصلت صاحب الشغل نزل الراتب الي 1000 ريال بس قولت مش مهم و بعد فترة بسبب اجتهادي و عدم نومي و شغلي ليل نهار حتي وقت الراحة رجع راتبي تاني الي 1500 و حمد الله و عدت ال ست سنوات لقيا نفسي ما حوشت حتي نصفهم ما نسيت اني من اسرة فقيرة و كان اهلي يحتاجون مني مصاريف بعد وفاة والدي رحمة الله فا كنت المهم كمان سنتين حوشت ال مائة الف و لقتها لا تساوي ما كنت احتاجة و قت ما فكرت فيها و كانت الحسبة محتاجة شوية كمان يعني كمان سنين تلاتة و اتزوجت في هذة الفترة و مرضت والدتي رحمها الله و كنت ارسل ما يكفي علاجها و جلوسها بعض الاحيان بالمستشفيات و توفها الله و لم اقدر انزل اشوفها لانهم خبوا عليا خبر وافتها و بداء رتبي بالذيادة و ذلك بسبب رضا الوالدين و دعائهم لي دائما لاني كنت بار بهم جدا و الحمد لله و هذة ناصيحة ارجوا بر الوالدين ما هتحسوا بيها للا لما تفقدوهم ارجوكم المهم وصل بالشركة التي كنت اعمل بيها الي مدير عام الشركة بعد 13 سنة و دا نتجة تعب و زاد راتبي الي 6000 الاف ريال و كل شوية الراتب يزيد اقول كمان سنة و كل ما انظر لمدخراتي القيها ما تساوي حيث الغلاء اللي بيحصل كلة سنة تركت العمل بسبب فرصة اخري براتب 10000 عشرة الاف ريال و تنازلت عن نهاية خدمتي مقابل التنازل عن الكفالة يعني شقي 13 سنة راح و بدائت بالعمل الجديد و كان لي نسبة 25 % من الارباح مقابل انشاء المشروع و تنفيذة للمجال اللي بعمل فية و فرحت كثير و بدا ءت اعرف طريق العقار و اشتريت ثم اشتريت و اصبحت من اللي بيقولوا عليهم من زوي الاملك و لله الحمد و الناس بتقولي بالشارع لما انزل مصر يا حاج و اللي جالس بيقف لما يشوفني ما بصراحة كنت حاسس بالغلابة اللي كانوا مثلي و كنت اعطف عليهم و كل ما اشوف ماسح احذية جالس بالشارع اروح اجلس جنبة وبكل حنان اتفقد احوالة و اهلة و بيتة و اسالة عن امنية لة و اعطية مما عطاني الله المهم بعد 3 سنوات الشركة سومتني علي النسبة بتاعتي و قالوا نزيد راتبك بس انسي النسبة ما النسبة كانت بدون اوراق لانها ممنوعة نظام تكون شريك هنا مع اجانب المهم تركتهم و ربنا بيعوض اهم حاجة ان الواحد يكون امين و يخاف الله و دا كان راس مالي الاساسي كل ما اروح مكان كانت امانتي هي سلاحي و عملت بمكان اخر و زاد دخلي و كان تعويض من ربنا و كان راتبي 15000 الف ريال و الحمد لله و كنت اشتريت عقارات بمبلغ 680000 الف تقريبا بالقسط و انتهيت من سدادهم بالكامل و الان هذة العقارات تساوي بفضل الله 2 مليون جنية ماشاء الله تبارك الله ما قولتلكم ربنا بيعوض بس الان نفسي ارجع مصر بتمني ارجع مصر لاني بجد مش عايش جاني كل الامراض و الحمد لله علي كل حال تعبااااااااااااااان جدا نفسي ارتاح هل اجد فيكي يامصر راحة ارجوكم من خلال اقتراحتكم هنا افيدوني ارجع و اضحي براتب 22 الف جنية تقريبا شهريا غير البدلات و المكافاءات و غيرة و اللا انزل ابيع عقاراتي و اعمل اي مشروع عرفتم انا لية اتغربت و الان بفكر ارجع لاني خايف اجلس اكثر من كدة و ارجع في صندوق

اخوكم ماسح الاحذية

[/color

اخوكم ماسح الاحذية

ي القصة دي بجد ؟؟ انا حاسس ان انا بتفرج على فيلم عربي !!

كل اللى اقدر اقوله (سبحان الله ) وكمان ده ربنا أنعم عليك عشان كافحت وانصحك انا بقالي سنتين نفسي اسافر ومش عارف انصحك خليك في السعودية البلد هنا حالها يزداد سوء كل يوم .

وكنت عايز اعرف حضرتك بدأت شغل في وظيفة ايه في الشركة أول ما سافرت؟؟

رابط هذا التعليق

تم حذف المداخلة التي ليست ذات معنى

الادارة

سي السيد

--------------------------------------------------------------------------------

كرتونة البيض فيها سم قاتل

عموماً.. تعددت كراتين البيض والنتيجة واحدة

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

أيه الكلام الكبير ده يا خوانا أفلام وتمثيليات كلنا أتغربنا علشان أمنا عايزة كده مصر عايزة كده لو مش

مصر عايزة كده ما كناش اتغربنا وللأسف الواحد بقى بيحس بالغربة وهو فى مصر مش وهو بره مصر ومعلش

يا مصر أبقى أشوفك السنة الجاية

رابط هذا التعليق

مصر هاتفضل غاليا عاليا :roseop:

مصر هاتفضل غاليا عاليا :tease:

يادى كرتونة البيض لازم تفكرنا بكرتونة البيض الل بقالى 37 سنة شايلها :wub:

رابط هذا التعليق

انا بقا هاقولكو بصراحه اتغربت ليه

انا اتغربت عشان اكل كبسه

واااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااع

واتغربت عشان يبقالى كفيل

وووووووووووووووواااااااااااااااااااععععععع

واتغربت عشان كنت فى مصر على حريتى

وطبيعى جدا زمايلى واصحابى فى مصر سبقونى يجى ب 12 سنه ( اللى اتغربتهم )

ولكم وافر تحياتى

محدثكم مومو الامور من امام احدى بيوت الاعارة

:(

التوقيع و الصورة الرمزية هدية من الاخت مصرية يعني مصرية

أشكرك

رابط هذا التعليق

ياجماعة مش احنا اللي سبنا مصر مصر هي اللي سابتنا

ودايما افتكر كلمة لعادل أمام في طيور الظلام البلد دي اللي يشوفها من فوق غير اللي يشوفها من تحت

يعني مصر حلوة بفلوس الخليج تروح تتفسح هناك شوية وتشوف اهلك واصحابك وجيرانك اللي مش فاضينلك

وكل الحاجات الحلوة اللي كانت موجودة زمان واحنا صغيرين قبل ما نكبر ونشوف الحقيقة المرة

وترجع جري مرة تانية لاننا بصراحة وباجماع الأراء من كل اللي اعرفهم ومتغربين بنبقى بنعد الأيام عشان الأجازة تخلص

وعلى رأي اختي لولا ما تقولش ايه ادتنا مصر

نحن لاندرك قيمة ما نعيشه حتى نفقده!!

ولكننا في الوقت نفسه لا ندرك قيمة ما نفقده حتى نعيشه!!!!

رابط هذا التعليق

مصر هية امى نيلها هو دامى

الزميل الفاضل

ياريت مداخلاتك تبقى لها معنى مش مجرد كمالة عدد وكلام وخلاص وارجع لاخر كام مداخلة لك غير اللي اتحذفوا وشوف ما هي الفائدة التي اضفتها

كما نرجو تعديل توقيعك لكي يكون بسيط وصغير الحجم مش صفحتين .. المطلوب توقيع مش عريضة !!!!!!!

وشكراً

الادرارة

سي السيد

--------------------------------------------------------------------------------

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

اتغربت عشان انا باعتقد اني انسانة ليا الحق اني اعيش حياة كريمة أنا وزوجي وأولادي

ولأني إتولدت في الزحمة وعشت فيها وزهقت خلاص ببساطة لانها زحمة غير منظمة

وعشوائية والناس لاتحترم بعضها ولاينظر الا اللي معاه فلوس وراكب عربية مش عارفة ماركتها ايه

وعشان نعجب بعض لازم نزايد على بعض يعني لازم السيارة احدث موديل ولو غير كده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وفرح البنت لازم يكون في الاوتيل الفلاني وشهر العسل مش عارفه ايه وشقتها وعفشها والخ...........

أنا بصراحة طول عمري خارجة عن المألوف والعرف في عيلتي

إخترت دراستي بنفسي وإخترت زوجي الشاب اللي في بداية طريقة نكافح سوا كي أشعر أن لحياتي هدف

وفضلت أخلاقه وحبه لي على كل شئ وتمنينا سويا أن نخرج من كل ما حولنا الى مكان أفضل لكي

ننعم بحياة ليس فيها ضغط عصبي وغلاء بدون داعي وعنطزة فارغة ........ وناس شغلتها ماركة الهدوم والسيارات

والموبايلات عن ماركة الانسان أقصد (معدنه وأخلاقه)

وجدنا في الغربة معظم ما تمنينا وبنحاول نفضل نحب بلدنا ودايما بفتكر قول الرسول عليه الصلاة والسلام

عندما أضطر أن يخرج من مكة مهاجرا إلى المدينة ( والله إنك لأحب البقاع إليّ، ولولا أن أهلك أخرجوني منك ما خرجت).

قال الله تعالى في حديث قدسي

( أنا عند ظن عبدي بي فليظن بي ما شاء........... )

نستطيع تغيير حياتنا بهذا الحديث من الان

مع الأخذ بالأسباب............

رابط هذا التعليق

اتغربت علشان بحب اعيش بمعنى

حيا فيها ادمية واحترام الانسان

حيا فيها نظام

حيا بدون غش وجشع

حيا بسيطة بدون غطرسة

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

يااستاذ hanoda كونا بنقول فساد وغش وسرقة وتعذيب وعدم ضمير

وشعب نايم فى العسل

الناس هاجت علياوالسكاكين طلعت,

وطلعت يا محلا نورها شمس الشموسة

انا من سناتين منزلتش مصر ولو اهلى هنا مش هنزل مصر

مبسوط كدة :)

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

وشعب نايم فى العسل

عفواً اخر الكريم

فهل كنت يوماً واحد من هذا الشعب ؟

إذاً اين كنت نائم انت اذا كان الشعب كله نائم في العسل وانت تراه كذلك

انا من سناتين منزلتش مصر ولو اهلى هنا مش هنزل مصر

والله يا فندم نزولك مصر لن يفيد كثيراً ولن يُنقص من مصر شيئاً

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

مع احترامى للجميع

اى واحد مش عجباه مصر ممكن يدور على اى جنسية تانية بس استهزاء او سخرية من مصر مش مقبول من اى حد مهما كان عايز تنقض الاوضاع او الحكومة مفيش مشكلة بس سخرية من البلد والناس فده للاسف ليس من شيم الناس المحترمة

وبالمناسبة مفيبش حد ما بيحترمش بلده ممكن حد يحترمه

رابط هذا التعليق

اتغربت عشان ارتاح من الزحمه والفوضى اللي للاسف احنا سبب فيها وانا واحد من الشعب ده وكل ماحاول انفض غبار الكسل والفوضى يزعلوا يبقى من حقي امشي واسيبهم وابعد اعيش ف هدوء وراحه هعمل ايه بقى مش حابب اعيش وسط الخداع والفساد والتفاخر بماركات عربيات ومظاهر كدابه

رابط هذا التعليق

اتغربت عشان ارتاح من الزحمه والفوضى اللي للاسف احنا سبب فيها وانا واحد من الشعب ده وكل ماحاول انفض غبار الكسل والفوضى يزعلوا يبقى من حقي امشي واسيبهم وابعد اعيش ف هدوء وراحه هعمل ايه بقى مش حابب اعيش وسط الخداع والفساد والتفاخر بماركات عربيات ومظاهر كدابه

اسمحللى اختلف معاك فيما ذكرته

هو الخليج مفهوش تفاخر بالسيارات

ولا الخليج مش راعى كسل اسمحللى الكسل هنا فى الخليج اضعاف اللى فى مصر والتفاخر هنا مش بالسيارة فقط بل بالبلد والقبيلة والحى كمان

لكن غربة علشان الفلوس اتفق معاك تماما

رابط هذا التعليق

ولا الخليج مش راعى كسل اسمحللى الكسل هنا فى الخليج اضعاف اللى فى مصر والتفاخر هنا مش بالسيارة فقط بل بالبلد والقبيلة والحى كمان

أتفق معاك أن الخليج به من التفاخر والهنجهية أضعاف أضعاف مصر ولكن أختلف معاك أن كل اللى بيسافر بره بيكون علشان الفلوس بس لأن

للأسف الشديد فيه حاجات تانية زى المعيشة المريحة هى اللى بتخلى الناس تسافر بره ومعلش منطق السفر للخليج علشان لم قرشين ماعادش هو اللى موجود دلوقت

وبخاصة فى دول زى الأمارات وقطر دى دول تعيش فيها مش تحوش فيها هيهات هيهات يبقى أيه اللى يجبرنا أننا نستمر غير لو كان فيه مقابل آخر

رابط هذا التعليق

أتفق معاك أن الخليج به من التفاخر والهنجهية أضعاف أضعاف مصر ولكن أختلف معاك أن كل اللى بيسافر بره بيكون علشان الفلوس بس لأن

للأسف الشديد فيه حاجات تانية زى المعيشة المريحة هى اللى بتخلى الناس تسافر بره ومعلش منطق السفر للخليج علشان لم قرشين ماعادش هو اللى موجود دلوقت

وبخاصة فى دول زى الأمارات وقطر دى دول تعيش فيها مش تحوش فيها هيهات هيهات يبقى أيه اللى يجبرنا أننا نستمر غير لو كان فيه مقابل آخر

لا مين قال ان السفر للخليج بس عشان الفلوس ناس كتيره ظروفها كويسه ف مصر وسافرت عشان عاوزة تعيش في روقان كل الناس اللي ف القاهره وضواحيها عارفه يعني ايه زحمه هتقولي ما الرياض ودبي وجده فيهم زحمه بس منظمه امشي ف مصر بافخم عربيه واسكن ف مكان شيك طيب هتروح وتيجي من شغلك ازاي محدش شاف ان طريق ممكن يقف لان واحد ذكي ماشي عكس ، موضوع الفلوس دلوقت مش زي زمان الفلوس كانت ف السبعينات خاصه ان فيه دول بقت المعيشه فيها مكلفه وان الحياه ف مصر ارتفعت اسعارها وبقى فيه مرتبات ف اماكن كتيره حلوة لدرجه ان العاملين فيها مش من السهل يلاقوا ف الخليج مرتبات زيها نظرا لان ف مصر مفيش منافسه عليها من غير المصريين وع سبيل المثال مجال الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات ف مصر مفيش منافسه من هندي ولا فلبيني للاسف الغربه بقت ف حالات كتير عشان الواحد يرتاح

ولما يبقى الخليج كسلان ده الطبيعي دول ريعيه عايشه ع النفط ولما يبقى فيه فوضى رغم ان ده مش بشوفه وانا اتربيت ف الخليج وشايف المدارس كانت ازاي والنظام كان عامل ازاي ولكن حتى اذاكان كده فهل مطلوب ان مصر تكون فيها فوضى البلد اللي حطت النظم لكل الدول اللي حواليها

الواحد بس بيدعي ربنا ان ربنا يرحم مصر من شله المفسدين وترجع لنا بلدنا متحرره من احتلال شله الفساد ترجع مصر مناره العرب بجد دوله الرياده بجد

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...