اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تقدر تجاوب انت لية اتغربت عن مصر

Recommended Posts

بسم الله وتوكلنا على الله

مش عارف ابدأ باية ؟ بس اللى يقول انه اتخنق من مصر يبقى بيكذب او بيخدع نفسة .. كفاية بس انك تحس انك فى امان وسط اهلك .. كفاية انك فى يوم لو تعبت هتلاقى حد يجيبلك كوباية المية . وحد يجيبلك الدواء ..

حاجات كتير ممكن مش لاقينها فى الغربة . وكلامى عن العزاب طبعا مش المتجوزين ..

لكن لو سألتى ترجع مصر تانى اقول على جثتى ان ارجع البلد المقرفة دى تانى .. انا هقولكم لية اتغربت ؟؟؟

انا شاب زى اى واحد من الاف الشباب ، طموح نفسى الاقى شغل كويس احو ش منة واتجوز ، نفيى اركب عربية ولو حتى فيات 128، والاهم من دة كلة نفسى لما ادخل اى مكان اشترى حاجة او اى مصلحة حكومية اتعامل كأنسان محترم بيتلكم بأدب . لكن للاسف دة مش موجود فى مصر ، واصحاب رأس المال والعربيات المرسيدس بيتعملهم الف مليون حساب ،،،

حاجة تزعل بجد لما تبقى محترم وفى حالك ب مش عارف تأخد ابسط حقوقك ,

اتخرجت سنة 2006 بس من اول سنة وانا فى الكلية بشتغل شوية فى الساحل وشوية فى شرم

لكن اسؤأ ايامى كانت فى شرم وكانت فى نفس الوقت اجمل ايام حياتى

كانت اجمل ايام حياتى علشان كنت بقابل اجانب كل يوم ومهما كان غنى او مليونير لو اتكلمت معاه يقف ويسمعك ويتكلم معاك ، لكن لو مصرى قليل اوى اللى بيعمل كدة ،

لكن بقى كانت اسوأ ايام حياتى علشان الحكومة كانت بتحسسنا قد اية اننا زبالة وحثالة المجتمع مع اننا كنا محترمين وشكلنا كويس وبنشتغل علشان نقدر نفهم الدنيا والناس ونتعود على الغربة .. لكن للاسف كل يوم والتانى وانا وغيرى وغيرى وغيرى مرواحين تعبانين وهلكانيين من الشغل تلاقى واحد امين شرطة جاى من الارياف " مع الاعتذار لكا الارياف المحترمين " يبقى جاى انتداب يومن ولا ثلاثة وعلشان يبين نفسة انه شغال لازم يمسك اى حد مصرى شغال ومحترم وفى حالة وللاسف لما تسأل انا عملت اية ي قولك دواعى امن والانيل من كدة ان لازم حد يجى يضمنك علشان تطلع من القسم ولو مفيش حد هيضمنك هتتررحل غلى البلد اللى انت جاى منها .. وعندهم التلاحيل 14 يوم كعب داير ...

شوفتم بيحصلنا اية فى بلدنا مع اننا غلابة بنشتغل بشرف ومش بتاع ولا بنات ولا شرب ولا اى حاجة ..

لكن هى دى مصر .

دى الحكومة .. عرفتى لية احنا متغربين ...

تخيلو يا جماعة اول مرة روحت شرم كنت بسأل الناس اروحها اازاى وكدة علشان ادور على شغل ، مفيش واحد طمنى وكأنى داخل اسرائيل .. علشان نقط التفتيش اللىعلى الططريق وكلة حذرنى ان لو اى حد سألنى انت اول مرة تيجى شرم اقولة لأ انا شغال بس كنت فىاجازةعلشان الدراسة وكمان زورت كارنية علشان يثبت انى كنت شغال ى شرم .. وفعلا دة حصل قدام عينى.انسان بسيط جدا غلبان ومحترم من ملامحة وطريقة كلامة كان بردة اول مرة يروح شرم لكن للاسف محدش قاله اية الاجاءات ولما سألة الظابط " امين الشرطة المعفن " اسف على اللفظ .. لما سألة وقالة انت اول مرة تيجى شرم وقالة ايوة اول مرة رايح ادور على شغل لااسف نزلة من الاتوبيس وعرفت بعدها انة اترحل على بلدة... لية كل دة بيحصلنا فى بلدنا . والاجنبى بيبقى راكب الاتوبيس ويبصمن الشباك على منظرنا " المصرين وهما قاعدين على الرصيف علشان الباشا " امين الشرطة واخد البطاقة بتاعتهم بحجة الكشف عنها " بجد منظر يصعب على الكافر.

عرفتى لية سبنا مصر . عرفتى لية متغربين .. على الاقل هنا عايشين بكرامتنا ولو حصل لينااى حاجة هنعرف ناخد حقنا بالقانون والادب دون التفرقة بين الجنسية او السلطة ..

كفاية كدة انهاردة اصل الواحد لو فتح وقال اللى فى قلبة هنعيطكلنا سوا على حالنا فى مصر ..

وان شاء الله هتكلم المرة اللى جاية عن الهجرة ولية احنا عاوزين نسافر لكندا مع اننا فى الخليج ممكن نكون مرتاحين عن لما كنا فى مصر ..

اتمنى بجد يكون كلامى خفيف عليكم . ويارب يديم علينا نعمة راحة البال والستر والعافية ..

WE WAIT FOR SOME ONE , WE WAIT FOR SOME THING, WE WAIT FOR CALL , WE WAIT FOR CHANGE , ALL WE HAVE JUST WAITING

رابط هذا التعليق

• الردود 125
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم

ممكن اشارك

لما تبقى مهندس وزوجتك طبيبه ( يعنى عملنا اللى علينا ) واخر الشهر المرتب مايكفيش يبقى لازم نتغرب

لأ معليش اسمحلى حضرتك انا مختلفه معاك تماما..

ازاى يعنى مهندس :fishing: ودكتوره :sail: والراتب ميكفيش :okok: وتقولى يبقى لا زم نتغرب :wavinghappy:

تابع الرد تحت snk:

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

معليش كده :fishing: دا انت مش تتغرب وبس دا انت تتغرب وتتشرق كمان :wavinghappy:

احسن متبقى lmo: ولا :sail: ولا snk: وفى الآخر :okok:

تابع تحت ty:)

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

وارجع واقول snk: منقولش ادتنا ايه مصر:okok: نقول حندى ايه لمصر :wavinghappy:

واييييييييييييييييييييييييييييييييه حبطل السجاير واروح اشيل حديد :sail:

من اول يناير حكون انسان جديد:fishing:

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

بعيد عنكم طيش شباب ولوسة سفر,طول عمرى بحلم أسافر,أبويا عشان يحمسنى فى الثانويه العامه قالى لو جبت مجموع عالى هسفرك بره تتفسح,غلطت وعملتها,دخلنى كلية الطب وفى سنه خامسه أفتكر وعده بعد ما كسبت الرهان من صاحبى أنى أعرف أجيب فيزا لأمريكا الى هو فشل فيها 3 مرات,رحت 3 شهور ورجعت وقلت مش عايز أسافر ولا أعيش بره,فى سنة الأمتياز نجحت إمتحانات المعادله الأنجليزيه وسافرت أستراليا صدفه,حاليا بعد الساعات عشان أنزل مصر إجازه وبعد الأيام عشان أنزل مصر نهائيا ,الغربه طعمها أوحش من عدم القدره الماديه,ربنا يوفق كل من أتغرب للأسباب التى يرضى عنها

تم تعديل بواسطة ziad

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

اخويا اهلاوى :roseop:

اولا قبل اى شيء.. احب احى انتمائك للأهلى

ثانيا انا مش مصدقه انى لقيت حد هنا راح ماليزيا

ياراجل فكرتنى باحلى ايام :blink:

ياريت حضرتك تحكلنا عن تجربتك الماليزيه :sad:

واهو نشوف تجارب جديده شويه.

وكمان ياريت تقولنا ( عامله فيها صحفيه :roseop: )

ممكن الفلوس تعوضك عن بعدك عن مصر..طبعا دا سؤال صاحب الموضوع :ninja:

الأهلى ده الحاجه الوحيده اللى تحسى أنها مش لايقه على مصر :old:

أنتى كنت فى ماليزيا كمان ؟!!! .... بلد روعه روعه .... أنا كنت بشتغل فى أيريكسون هناك...سايبر جايا ...ومشيت علشان كانو عاوزينى أتحرك بين ماليزيا واندونيسيا وبنجلاديش ... قولت يانهار أبيض بنجلاديش !!! :roseop: ... ويافكيك ... أنما فعلا أنصح كل واحد يروح ياخد جوله هناك ... خصوصا أنها من غير فيزا "بتاخدها فى المطار هناك"

المحزن لما الواحد يقرا أننا وماليزيا بدأنا مع بعض ... وهم كانو فى ظروف أسوأ .... لكن ربنا هيألهم محمد مهاتير .... وأحنا ... ولا بلاش :blink:

لأ الفلوس مش ممكن تعوضنى عن بعدى عن مصر :roseop: ....أنا دلوقتى فى مرحله البحث عن مشروع ممكن أعمله فى مصر ... وبعدين أرجع ...

لأنى عمرى ما أشتغلت فى مصر ... ومتهيألى مش هقدر أشتغل هناك مع اللى بسمعه

رابط هذا التعليق

بعيد عنكم طيش شباب ولوسة سفر,طول عمرى بحلم أسافر,أبويا عشان يحمسنى فى الثانويه العامه قالى لو جبت مجموع عالى هسفرك بره تتفسح,غلطت وعملتها,دخلنى كلية الطب وفى سنه خامسه أفتكر وعده بعد ما كسبت الرهان من صاحبى أنى أعرف أجيب فيزا لأمريكا الى هو فشل فيها 3 مرات,رحت 3 شهور ورجعت وقلت مش عايز أسافر ولا أعيش بره,فى سنة الأمتياز نجحت إمتحانات المعادله الأنجليزيه وسافرت أستراليا صدفه,حاليا بعد الساعات عشان أنزل مصر إجازه وبعد الأيام عشان أنزل مصر نهائيا ,الغربه طعمها أوحش من عدم القدره الماديه,ربنا يوفق كل من أتغرب للأسباب التى يرضى عنها

سبحان الله .... ردود مش طايقه مصر ... وردود بتدوب فى مصر ...... ربنا يوفقك يا أخ زياد

رابط هذا التعليق

وفعلا دة حصل قدام عينى.انسان بسيط جدا غلبان ومحترم من ملامحة وطريقة كلامة كان بردة اول مرة يروح شرم لكن للاسف محدش قاله اية الاجاءات ولما سألة الظابط " امين الشرطة المعفن " اسف على اللفظ .. لما سألة وقالة انت اول مرة تيجى شرم وقالة ايوة اول مرة رايح ادور على شغل لااسف نزلة من الاتوبيس وعرفت بعدها انة اترحل على بلدة... لية كل دة بيحصلنا فى بلدنا . والاجنبى بيبقى راكب الاتوبيس ويبصمن الشباك على منظرنا " المصرين وهما قاعدين على الرصيف علشان الباشا " امين الشرطة واخد البطاقة بتاعتهم بحجة الكشف عنها " بجد منظر يصعب على الكافر.

يانهار أبيض :roseop: .... أنا كنت بسمع كلام زى كده ... بس دايما كنت أصبر نفسى وأقول تلاقى مبالغات .... أنما أنت بتحكى حاجه شفتها فعلا

للأسف بلدنا لا تصلح للناس اللى عايزه تشتغل وتكافح بشرف .... نظره بسيطه على كل الأخبار اللى على الساحه تقول أننا بلد أنتهت أو شارفت على الأنتهاء

رابط هذا التعليق

أنا اتغربت عن مصر لمدة سنتين فقط و الحمد لله

الأسباب كانت السعى وراء فرصة عمل أعلى فى المسمى الوظيفى و المرتب و الرغبة فى الاستمتاع بالعمره و الحج و الرغبة فى خوض تجربة الغربه و اكتساب الخبره

و يوم ما خرجت من مصر لأول مره دعيت ربنا أن لا تطول فترة الغربه و البعد عن أهلى و ناسى و بلدى برغم أن أسرتى رافقتنى بعد حوالى 5 شهور

و يوم ما رجعت مصر حمدت ربنا أن المدة ما طالتش أكتر من كده لأن مهما كان المشاعر فالتعود على الغربه بيقسى قلوبنا و بيخلينا نشوف عيوبها بصوره أكبر و أوضح

أنا حزين من بعض الردود اللى تضمنت شتيمه فى البلد

برغم كل شئ أنا أعشق بلدى و ما أقدرش أكرهها

بلدنا لا تقارن بأى بلد تانيه و أنا مش عارف لو كلنا كرهنا بلدنا أو اكتفينا بحبها من بعيد مين اللى هينهض بيها ؟

رابط هذا التعليق

سبحان الله .... ردود مش طايقه مصر ... وردود بتدوب فى مصر ...... ربنا يوفقك يا أخ زياد

الأستاذ الفاضل اهلاوى.

شرفت المنتدى وتشرفنا بمشاركتك معنا فى الموضوع اللى فتحه صاحبه هنا ومشي :roseop:

فحبيت بس اعمل الواجب واتابع الموضوع وحبيت بس اضيف ليه ابتسامه خفيفه

تجذب الأعضاء للمشاركه .

وكلام جد مش هزاز زى اللى فات محدش خالص هنا مش طايق مصر

ولا يمكن لأحد فى الوجود ان لا يطيق بلده الحبيبه التى انجبته والموضوع كله

هو عدم رضا عن اوضاع المعيشه فى مصر الحبيبه.

باختصار اوضاع المعيشه هى التى دفعت الناس للغربه وهذا لا يعنى ابدا

التنكر للبلد مهما حصل.

مصر ستظل الوطن كما الأم ولا شيئ يمكن ان ينسى الإنسان امه الحبيبه.

ومهما اغتربنا سنعود لها يوما وسندفن على ارضها وكل ما نرجوه فى الحياه

ان تتغير الظروف المعيشه فى مصر بما يسمح على الأقل لأولادنا فى المستقبل

ان يعيشوا فيها ان كنا نحن قد حرمنا من هذا الحق مجبرين للبحث عن حياه افضل.

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

الأسباب كانت السعى وراء فرصة عمل أعلى فى المسمى الوظيفى و المرتب و الرغبة فى الاستمتاع بالعمره و الحج و الرغبة فى خوض تجربة الغربه و اكتساب الخبره

و يوم ما خرجت من مصر لأول مره دعيت ربنا أن لا تطول فترة الغربه و البعد عن أهلى و ناسى و بلدى برغم أن أسرتى رافقتنى بعد حوالى 5 شهور

و يوم ما رجعت مصر حمدت ربنا أن المدة ما طالتش أكتر من كده لأن مهما كان المشاعر فالتعود على الغربه بيقسى قلوبنا و بيخلينا نشوف عيوبها بصوره أكبر و أوضح

بلدنا لا تقارن بأى بلد تانيه و أنا مش عارف لو كلنا كرهنا بلدنا أو اكتفينا بحبها من بعيد مين اللى هينهض بيها ؟

الأستاذ الفاضل ابن بورسعيد

نورت المنتدى وشكرا لمشاركتك واحى مشاعرك النبيله تجاه مصر الحبيبه التى لا يختلف

اثنان هنا على حبهم لمصر. نعم يا سيدى الفاضل مصر والحمد الله حباها الله من النعم ما لم يكن لبلد اخر

من حيث الموقع الجغرافى والحضاره والتاريخ والمناخ والفكر والثقافه التى عرفت مصر دوما بها من خلال اسماء

حفرها التاريخ على صفحاته. تلك كانت مصرنا وانشاء الله ستظل ولكن مصر حاليا تعانى ازمه اقتصاديه رهيبه

هى التى دفعت بابناء الوطن للسعى للبحث عن ظروف معيشه افضل لهم ولأولادهم فى الخارج مما ادى الى الإغتراب. والإغتراب لا يعنى ابدا كراهيه مصر سيدى الفاضل. الإغتراب فقط يدفع المرء لكراهيه الظروف التى حرمته من حق العيش كمواطن فى بلده الأم فى ظروف مقبوله وانسانيه له ولأسرته وتوفير حياه كريمه لهم.

هذه الأسر التى تهجرت لأنها عجزت عن العيش فى وطنها فى مستوى هو دون الحد الأدنى من المستوى المقبول ترى ماذا كانت هذه الأسر ستقدم للوطن فى حاله بقاءها على ارض مصر ؟

هذه الأسر التى تغربت استطاعت مساعده مصر برحيلها اكثر مما لو بقيت على ارضها

1- هذه الأسر استطاعت بمستوى معيشتها الجديد فى الغربه من ان توفر تعليم راقى لأبنائها

مما يساهم فى بناء جيل قادم متعلم ومثقف بشكل اكبر من ان يترك للتعليم الحكومى فى مصر محدود المستوى.

2- هذه الأسر تقوم بتحويل كافه مدخراتها لبلدها الأم مصر مما يساهم فى ادخال عمله اجنبيه للبلد لإنعاش الإقتصاد.

3- هذه الأسر غالبا تعود لبلدها وتقوم بمشاريع تساعد الوطن وتساعد على الحد من البطاله.

4- هذه الأسر تقوم بتوسيع دائره ممتلكاتها بسبب القدره الماديه التى تمتلكها بشراء ممتلكات من ارضى وبيوت وشقق فى مصر مما يساهم فى انتعاش سوق العقار والأراضى.

وهذه والله فقط نقاط نتوضيحيه بسيطه جدا لما يقدمه المغترب عن بلده لمصر فكيف يقال عنه انه لايقدم شيئا للوطن .

امر اخر الغربه لم تكن يوما لتجعل الإنسان يقسوا على بلده لااحد ابدا يقسوا على بلده لأنها امنا جميعا

ولو لا قدر الله واحتاجتنا مصر يوما من الناحيه البشريه لنشارك فى حرب او ندافع عن وطن ضد احتلال فسنكون اول من يقدم نفسه للوطن .

ولكن ما يحدث سيدى الفاضل ان الغربه توسع مدارك الشخص وتجعله يطلع على حضارات مختلفه وشعوب محتلفه وسياسات مختلفه فيبدأ فى المقارنه للتعرف على اسباب الفشل التى يعانيها الوطن..

ومن هنا ينشا فكر اكثر ثقافه واوكثر وعيا وفهما للأزمه الإقتصاديه والسياسيه التى نعانيها.

والموضوع اكبرمن ان اوجزه فى سطور هنا غير انى احببت فقط ان اوضح ما ستطيع ايضاحه.

والمهم وسط كل هذا ان حب مصر وانتمائنا لها شيء غير قابل للتشكيك ابدا ولا يحتاج للدفاع.

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

الأستاذ الفاضل اهلاوى.

تجذب الأعضاء للمشاركه .

التنكر للبلد مهما حصل.

ماقدرش أقول كلام أحسن من اللى قلتيه أخت لولا .... لكن أضيف ملحوظه بسيطه ... مش بس أوضاع المعيشه هى اللى صعبه فى مصر

لكن أخلاق المصريين كمان أصبحت أكثر صعوبه ... المصرى أصبح شخصيه غير راضيه ... دائم التطلع للأفضل بدون بذل المجهود المطلوب ... وده بيضغط على أعصابه ... ويخليه قنبله متحركه

كنت الأول أظن أن السبب الوضع الأقتصادى ... لكن بعد ماشوفت الهنود والباكستان فى دبى ... اللى فى أوضاع أسوأ ميت مره ورغم كده راضيين .. عرفت أن الموضوع أكبر من كده

عارفه ... أنا كنت مشترك فى بطوله شطرنج فى منتدى تانى ... لو تشوفى الخناقات ..والغش ...والفهلوه ... على حاجه المفروض أنها للترفيه

تعرفى أن الموضوع أصبح أكبر من مجرد ظروف معيشه ... دى شخصيه شعب أتمحت

وعلى فكره .... فين صحيح صاحب الموضوع ؟!!! :roseop:

رابط هذا التعليق

والله انا زيك بعد الايام علشام\ن عقدى يخلص وارجع لام الدنيا :roseop:

اما الناس اللى بتشتم فى مصر فربنا يهديهم لان ما ينفعش حد يشتم فى بلده

وحشتينى كتير يا مصر :roseop:

رابط هذا التعليق

الأستاذ الفاضل اهلاوى.

تجذب الأعضاء للمشاركه .

التنكر للبلد مهما حصل.

ماقدرش أقول كلام أحسن من اللى قلتيه أخت لولا .... لكن أضيف ملحوظه بسيطه ... مش بس أوضاع المعيشه هى اللى صعبه فى مصر

لكن أخلاق المصريين كمان أصبحت أكثر صعوبه ... المصرى أصبح شخصيه غير راضيه ... دائم التطلع للأفضل بدون بذل المجهود المطلوب ... وده بيضغط على أعصابه ... ويخليه قنبله متحركه

كنت الأول أظن أن السبب الوضع الأقتصادى ... لكن بعد ماشوفت الهنود والباكستان فى دبى ... اللى فى أوضاع أسوأ ميت مره ورغم كده راضيين .. عرفت أن الموضوع أكبر من كده

عارفه ... أنا كنت مشترك فى بطوله شطرنج فى منتدى تانى ... لو تشوفى الخناقات ..والغش ...والفهلوه ... على حاجه المفروض أنها للترفيه

تعرفى أن الموضوع أصبح أكبر من مجرد ظروف معيشه ... دى شخصيه شعب أتمحت

وعلى فكره .... فين صحيح صاحب الموضوع ؟!!! :roseop:

معاك 100% فى الكلام بس صدقنى الظروف الماديه والإقتصاديه بتكون ليها

انعكاسات خطيره على التكوين الشخصى للمواطن اللى عايش مطحون

.. وطبعا تحليل هذه التغيرات العميقه فى الشخصيه المصريه على مدار السنين

يحتاج لعمق اكثر زصفحات لا يحتملها الموضوع هنا وستكون فرصه جيده

لمناقشه هذه العوامل فى موضوع منفصل لتحليل التغيرات السيكولوجيه للشخصيه

المصريه فى اخر 50 عاما.

اما بالنسبه لموضوع ما تجده من معاملات لا اخلاقيه حتى فى مجرد لعبه

فهذه للأسف من ضمن متغيرات الشخصيه المصريه فى الأونه الآخيره بحيث

اصبح يطلق عاى هذه الممارسات اللاخلاقيه مسمى -فهلوه- وقد شاهدت

عنها حلقه على قناه المحور فى برنامج حسين الإمام غير ان التقديم من المذيع

كان شديد الضعف والإطلاع والتحليل.

نورت وننتظر مساهماتك دائما فى المنتدى.

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

أبن بورسعيد ... أرجو أنك ماتفهمش اللى هقوله غلط .... لكن ليه شايف مصر لا تقارن بأى بلد تانيه ؟

على فكره أنا بحب مصر جدا .... ودايما أفكر .. وأتناقش مع أصحابى ممكن نعمل أيه نساعد بيه الناس فى مصر ....

لكن نظره أن بلدنا أحسن بلد دى غير واقعيه ... وغير صحيحه "من وجهه نظرى " .... ده كلام رومانسى جميل أكتر منه كلام صحيح

الأفضل أننا نعرف مدى الأضمحلال اللى وصلناه .. مش بس على المستوى الأقتصادى ... لكن على مستوى الأخلاق .. علشان نحس بضروره التغيير

خلينى أديلك مثل بسيط أوى ... من هنا من الجزائر .... سواق التاكسى ..وقت الفطار "من 12:30 كده لغايه 1:30" وقت مقدس عنده

ولما تتناقش معاهم .. تحس أنهم راضيين ... ومش هيموت نفسه على القرش ... ومش هيضرب مخدرات علشان يفضل صاحى طول الليل ويطبق أكتر من ورديه ...ومش هيسوق زى الصاروخ ويعمل حوادث علشان يسبق سواق تانى ... منتهى البساطه اللى فقدناها تماما فى مصر

مره أشتريت غرفه نوم ... وصلهالى تلاته باكستان "فى دبى" وفضلوا تقريبا 5 أ و 6 ساعات يركبوا فيها .... بالعافيه ....بالعافيه ...رضيوا يشربو كوبايه عصير

ولا "كل سنه وأنت طيب يا باشا" .... ولا "الشاى يا بيه " ... خلصوا شغلهم ومشيوا ..... ومانعلقش كل حاجه على الظروف الأقتصاديه ... لأنك لو شفتهم تعرف أنهم أفقر من المصريين بكتير .....

لكن برضه بنحب مصر :roseop:

رابط هذا التعليق

الأخت لولا و الأخ أهلاوى

أنا ما قلتش أن المغتربين مش بيقدموا حاجه لبلدهم , أنا كل اللى قلته رأيى الشخصى أن الغربه عن مصر مش لازم تطول و مش لازم عدم رضانا عن الأوضاع فى البلد يخلينا نكره البلد.

لولا , المساهمات اللى ذكرتيها ما تفرقشى كتير عن مساهمات السياح و الأخوه العرب( شراء العقارات و الاستثمار)

المغترب لما بيعلم أولاده فى الخارج فهو بيساهم بطريقه مباشره فى تقدم مصر بشرط أن أولاده يطبقوا اللى اتعلموه لخدمة مصر أما لو الشرط ده مش موجود فالمساهمه هنا بتكون بطريقه غير مباشره زى تغيير فكرة العالم عننا أننا دوله متخلفه أو المساهمه بسلوكياته و أخلاقه فى نقل صوره حلوه عن بلده..الخ

أنا ما زلت عند رأيي أننا هنساهم فى تقدم مصر أكتر لو احنا موجودين على أرضها , حتى السلوكيات و الأخلاقيات اللى اتغيرت و مش عاجبانا عمرها ما هترجع تتغير للأحسن و تبقى زى ما بنشوف فى بلاد العالم الا لما ننقلها احنا بنفسنا.

المغترب مش مجرد سفير لبلده (زيه زى المهاجر) انما هو فى رأيى لازم يكون ناقل لكل ما هو جيد فى الخارج من سلوكيات و أفكار و تقدم الى الداخل و ده ما ينفعش يتحقق لو الواحد مننا قعد 20 أو 25 سنه فى الخارج

الأخ أهلاوى أنا ما قلتش أن بلدنا هى أحسن بلد فى العالم أنا قلت أنها لا تقارن بأى بلد تانيه . و بعدين مين اللى هيطلع البلد من الاضمحلال الأخلاقى اللى ذكرته ؟ مش احنا برضه بسلوكياتنا كل واحد فى دائرة تعاملاته اليوميه ؟

ليه دايما بنحاول نقنع نفسنا بأننا مش مقصرين؟ و انه ليس فى الامكان أحسن مما كان؟

رابط هذا التعليق

لولا , المساهمات اللى ذكرتيها ما تفرقشى كتير عن مساهمات السياح و الأخوه العرب( شراء العقارات و الاستثمار)

ليه دايما بنحاول نقنع نفسنا بأننا مش مقصرين؟ و انه ليس فى الامكان أحسن مما كان؟

أنا معاك تماما فى النقطه الأولى ... شراء أراضى وشقق غير مجدى فى دفع أقتصاد البلد

.. والنتيجه كلنا شايفنها ...ودى مانقدرش نعتبرها مساهمه من المغترب

... بالعكس الهدف بيكون ذاتى بحت

والنقطه التانيه ... بالعكس ... انا حاسس أنى مقصر جدا :D

أنا واحد أتعلمت فى مصر من أبتدائى لغايه ماخلصت هندسه مادفعتش الف جنيه على بعض مصاريف دراسه :pasha:

... وفعلا كتير بفكر أزاى أقدر أفيد الناس فى مصر ..... ممكن أن شاء الله نفتح موضوع تانى عن أفكار للمغتربين يفيدوا بيها الناس

... بحب دايما أقول الناس مش البلد .. لأن بحس كلمه بلد داخل فيها الناس ... والأرض ... والحكومه :blink:

رابط هذا التعليق

عارفين مصر عاملة بالنسبة لي زي ايه

زي نار قايدة في صحرا ضلمة وبرد

وقود النار دي هما الناس اللي عايشة فيها وبيتحرقوا عشان مصر تبقي مكان دافي لكل اللي بيقعد جنبها

الناس اللي جوه بتتحرق في منهم اللي عاوز ينط منها

وفي ناس مش عاوزة تخرج منها بس عاوزاك تتحرق معاهم فيها

والمغتربين بقي هما الفراش اللي مش شايف النار بس شايفها نور لو وقع فيها هيتحرق

مصر نور ونار في نفس الوقت بنحبها بس خايفين نقع فيها

بس كدة :pasha:

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...