اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

طبيب ناجح بالصعيد أفكر فى الهجرة .. أشيروا على

Recommended Posts

أنا الحقيقه مش عارف إزاي الواحد يعيش مرتاح جدا في مصر .. حتى لو معاه فلوس كتير

إذا كان كل حاجه حواليك تطلع الروح

لو هو موضوع فلوس .... انا كان ممكن ارجع مصر بعد 10 سنين في قطر و اشتري فيلا و عربيه حلوه و أعمل مشروع و أعيش

لكن برضه مش هي دي الحياه المستريحه و لا هي دي راحة البال و لا ده ال life style اللي أحب أعيشه باقي عمري (مع كامل إحترامي للناس اللي عايشه في مصر )

الاستاذ الفاضل ايهاب

هوسؤال بسيط هى الحياة فى كندا او استراليا مش لها عيوب برض

ولاه ى العيشة اللى فى مصر هى اللى كلها عيوب

انا هدى مثال بسيط معظم المهاجرين ولا اقول كلهم يستطيع ان يصلى الخمس صلوات فى المسجد

فى فرنسا مثلا المحجبات ممنوعين من دخول المدارس

لو جاتى بنتى فى يوم وانا فى كندا ولاقيتها جايبة لبوى فريند ساعتها هتكون مصر اافضل ولا كندا طبعا انا عارف انا كل اخواتى المصريين فى كندا مربين ولادهم احسن تربية بس الجو العام فى كندا او امريكا ليس جو اسلامى

رابط هذا التعليق

• الردود 335
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

لست انا الذي كتبت عنوان الموضوع طبيبي ناجح بالصعيد افكر بالهجرة بل الادارة الكريمة في المنتدي انا كنت حاطط عنوان اسمه ضع نفسك مكاني

خارج عن موضوع الهجر ه و علشان أفهم نظام المنتدي ممكن أسأل حضرتك, هيا الأداره أخذت موافقتك ولا غيرو العنوان من نفسهم؟

رابط هذا التعليق

أنا الحقيقه مش عارف إزاي الواحد يعيش مرتاح جدا في مصر .. حتى لو معاه فلوس كتير

إذا كان كل حاجه حواليك تطلع الروح

لو هو موضوع فلوس .... انا كان ممكن ارجع مصر بعد 10 سنين في قطر و اشتري فيلا و عربيه حلوه و أعمل مشروع و أعيش

لكن برضه مش هي دي الحياه المستريحه و لا هي دي راحة البال و لا ده ال life style اللي أحب أعيشه باقي عمري (مع كامل إحترامي للناس اللي عايشه في مصر )

الاستاذ الفاضل ايهاب

هوسؤال بسيط هى الحياة فى كندا او استراليا مش لها عيوب برض

ولاه ى العيشة اللى فى مصر هى اللى كلها عيوب

انا هدى مثال بسيط معظم المهاجرين ولا اقول كلهم يستطيع ان يصلى الخمس صلوات فى المسجد

فى فرنسا مثلا المحجبات ممنوعين من دخول المدارس

لو جاتى بنتى فى يوم وانا فى كندا ولاقيتها جايبة لبوى فريند ساعتها هتكون مصر اافضل ولا كندا طبعا انا عارف انا كل اخواتى المصريين فى كندا مربين ولادهم احسن تربية بس الجو العام فى كندا او امريكا ليس جو اسلامى

كندا ليهل مشاكلها و في بيتعبو في الحياه سواء مهاجرين أو كنديين لاكن فرق كبير بين مصر و كندا.........كبير جدآ.

فرق كبير في مستوي الحياه وحقوق الأنسان .ألخ.

لاكن فرق بسيط جدآ أو فعلآ ملفيش فرق خالص بين سلبيه المواطن الكندي و المصري.

الملاحظه المهمه و أنا قلتها كذا مره هيا أن معظم المناقشه بتدور حوالين مصلحه وحقوق الشخص وعائلته.

لكل مواطن مصري مسؤليات لبلده و مجتمعه ولكل مواطن كندي (مهاجر أو غيره) مسؤليات لمجتمعه.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الرأي رأيك يا دكتور .......... بس اعتقد ان وضعك المادي يجعلك في غني عن هذه المخاطرة

و مصر مش وحشة اوي برده

كل بلد له مميزاته و عيوبه

السعودية مثلا فيها ميزة الصلوات الخمس في المسجد و سهولة الحج و العمرة

كندا و استراليا فيهم عيوب طبعا

انا شايف ان المشكلة ان احنا بنقارن نفسنا بالدول دي........واحد بيقولي الواد في كندا اهله بياخدوا عليه فلوس و مصر بيقولولنا متخلفش.........طب احنا من امتي كنا زيهم

يعني ايام السادات و عبد الناصر كنا زي امريكا مثلا؟؟؟

انا شايف ان كثير من مشاكلنا بسبب حالة توحشت في المجتمع المصري اسمها........عدم الرضا

الفقر في الوطن غربه

رابط هذا التعليق

انا برضه دكتور و لسه راجع من انجلترا برضه علشان خاطر الاولاد ميضعوش منى

احمد ربنا على الرزق اللى عندك و بلاش تضيع اولادك

ايوه كندا احلى من مصر و تجنن، طب ليه ما تزوجتش من اجنبية؟؟ عارف ليه لان المصرية محصنة و من اهل بلدك تفهما و تفهمك.

ارسل لى بريدك الالكترونى و سوف ارسل لك الصورة عن المجتمع الغربى و تأثيره على الجيل الثانى اللى هو اولادنا.

بعد كده تبقى اخذت القرار عن وعى و معرفة

ربنا يوفقك

انا كا يوم باتأكد انى اخذت القرار الصح بالرجوع لمصر

حمد الله على سلامتك و سلامة العائله ياد. جورج , و حشتنا و وحشنا أسلوبك الراقى فى الحوار و المناقشه , أتمنى لك التوفيق فى مصر و أرجو أن تحاول طرح موضوع مشابه لما قدمته من قبل و لكن فى المره دى خاص بمستقبل الأولاد بعد عوتهم من الخارج توضح فيه أنطباعاتك بعد العوده من الخارج و رؤيه الأولاد للحياه و الأستقرار فى مصر.

تحياتى و بالتوفيق

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.ph...c=57479&hl=

أيا وطني: جعلوك مسلسل رعبٍ

نتابع أحداثه في المساء.

فكيف نراك إذا قطعوا الكهرباء؟؟

رابط هذا التعليق

عزيزى ياسر

لقد فتحت موضوع جديد باسم رجعنا بالاولاد من الغرب الى مصر, سالمة يا سلامة رحنا و جينا بالسلامة

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=60731#

رابط هذا التعليق

الاستاذ i love egypt

اعتقد ان لو اى شخص وجد بنتة داخلة علية ب بوى فرند بتاعها يبقى هو الى اهمل فى التربية ولا تلقى اللوم على كندا .

انا اعرف اشخاص اقرباء لى فى كندا يحضرون مدرسين لغة عربية اسبوعيا لاولادهم وهم انفسهم يحفظون اولادهم القران . لدرجة ان هذا الرجل لة بنت طلبت ان تلبس الحجاب وهى ما تزال فى 12 من عمرها.

يا اخوانى والله اعرف بنت فى ال 18 من عمرها غير محجبة بالمرة من الاخر كان لبسها غير محترم وهى فى مصر ذهبت للدراسة فى كندا واقامت عند اسرة مصرية ملتزمة بتعاليم الله ورجعت وهى ملتزمة ومرتدية للحجاب.

استاذ I LOVE EGYPT انت هتسيب اولادك للتيار هناك وتيجى تقلى كندا وحشة والله لو تريد ان تربيهم على الدين لفعلت فى اى مكان.

دعك من المغالاة فى الكلام وحكاية البوى فرند وناقش الموضوع بموضوعية اكثر من ذلك . البنت لن تصاحب بوى فرند الا اذا انت تركتها تماما بدون اى متابعة والله لو اى شخص ترك بنتة فى مصر لفعلت امر من ذلك والامثلة امامنا كثيرة فنحن لا نعيش فى عصر الخلفاء الراشدين .

رابط هذا التعليق

عزيزى بسام السيد الاختلاف فىالرأى لا يفسد للود قضية

بس عندى ملاحظة مهمة كل اللى بيهاجر بيتكلم عن ايجابيات العيشة فى كندا او الغرب وسلبيات مص فقط

طيب ممكن حد من اخوانا المهاجرين يكلمونا عن العيوب مستحيل

تانى حاجة لما بعض اخوانا المهاجرين يقولو عن العيشة فى مصر سيئة جدا او هاجروا يرحمكم الله اليس هذا من المغالاة

سؤال خير حضرتك محسسنى ان كندا دولة اسلامية وان المساجد فى كل حتة سؤال بسيط معظم المهاجرين ولا اقول كلهم متاح لهم الصبلاة فى المسجد خمس صلوات نعم ام لا ولا هى الحياة فلوس وبس

طبعا انا مقصدش حضرتك بذاتك انا بتكلم بصفة عامة وشكرا لردك من الان

رابط هذا التعليق

نفسى أعرف رأى الأخوة اللى هاجروا لكندا وبيفتخروا ويتباهوا بكندا وحلاوة كندا ونظام كندا وكل حاجة حلوة فى كندا اللى هما لم يسهموا بأى شئ فى كل هذا التقدم, نفسى أسألهم إذا حصلت كارثة مثلاً أو أى مصيبة لكندا وبقت كندا زى مصر, ياترى حيفضلوا قاعدين هناك برضه ويقولوا كندا هى أمى ولا حيدوروا على بلد تانية يهاجروا لها؟

تم تعديل بواسطة محمد عبدالعزيز

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

هل تصدقوا اليوم ان المياه مقطوعة لمدة 36 ساعة متتالية

اتخنقت بس عادي

المقارنة لصالح كندا طبعا

واهه لو بطلنا نحلم نموت فكندا مش منتظراني قوي

مجرد احلام

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

هل تصدقوا اليوم ان المياه مقطوعة لمدة 36 ساعة متتالية

اتخنقت بس عادي

المقارنة لصالح كندا طبعا

واهه لو بطلنا نحلم نموت فكندا مش منتظراني قوي

مجرد احلام

الموضوع مش موضوع ميه

يا دكتورنا العزيز

انت في نعمة مش حاسسها

في قاعدة في الطب النفسي بتقول ان الانسان بيميل للتغيير و لو للأسوأ

و الله ممكن تندم ندم انت غير متخيله

و ترجع تبوس تراب مصر

و تقول نار مصر و لا جنة كندا

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل طبيب راجي اشكرك علي اثراء الحوار ولكن انا معك وطبعا علي البر

كن الصراحة ما ينغص علي حياتي هو مستقبل اولادي فمنظومة البلد لاتدل علي خير اطلاقا هذا ما اراه

لا انكر اني في نعمة ولكن وماذا بعد المستقبل غير مضمون علي الاطلاق وطبعا المستقبل بيد الله

انها محاولة للسعي نحو الافضل وان كان لا فمصر قاعدة مش هتتحرك

كنت ساسال هذا السؤال في موضوع اخر لكن وجدته هنا مناسب ايضا

وجاوب بكل امانة باسبور مصر احسن ولا باسبور كندا

ولانسبة للاسرة لا تخف فزوجتي ما شاء الله قادرة علي التربية الفاضلة للاولاد ان شاء الله في لاس فيجاس

والله نفسي مصر دي تكون عندي اغلي شيء لكن للاسف بيكرهونا في البلد يوم ورا يوم

لاتتخيل موضوع مثل قلة الخدمات وخصوصا في الصعيد ما هو مردوده

يعني المدينة التي اعيش فيها لا يوجد بها حتي سينما و لا حديقة ولا مياه جيدة ولا كهرباء جيدة(اجهزة بيتي اتحرقت قبل ذلك)

انقطاع متكرر وروتيني للمياه والعذر الصيانة

شرطة متجبرة علي الغلابة اي نعم لااحتك بهم شخصيا لكن ااسي علي حال الناس

مرتبات بتسعون جنيها للموظفين المؤقتين

اطباء بربعمائة جنيه في الشهر حوافز 75 جنيه بدل سفر 50 جنيه شهريا

دعوني احلم واهي مصر قاعدة

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

أيه حكاية .... المنصوره ... الخبر .... تورونتو

إنت فين حاليا ؟

عزيزي إيهاب...

بص يا سيدي ، أنا طبيب بشري ، أساساً من المنصورة ، ومتجوز وعايش في مدينة نصر ، وباشتغل في بريمة بترول في وسط الخليج العربي في السعودية ، ومقر الشركة بتاعتنا (ترانس أوشن - شركة أمريكية - يا ريتها كندية :wub: ) في الخُبَر ، وطبيعة شغلي شهر شغل ، وشهر أجازة.

شهر الشغل طبعاً ف البريمة ، آخر مزاج ، ومقضيينها أكل ومرعى وقلّت صنعة ، وتليفون ونت ودش وأحلى مزاج :wub:

هتئوللي دكتور بيعمل إيه وسط عمال الحفر عن البترول؟ هائوللك مش البشر دول اللي آعدين ف الطَل وسط الميّه بيعيوا برضه؟ وممكن حد منهم ماسورة تؤَع عليه تكسر رأبتُه؟ فلازم وجود طبيب معاهم ع البريمة.

شهر الأجازة كنت باجي على مصر (كله على خساب صاخب المَخِل ... ما تئلأش) :sad:

أوم إيه يا سيدي ... ألائي بتوع السفارة الكندية في جاردن سيتي بيتصلوا عشان الفيزا ، يلا كندا ف الانتظار :D حاضر يا ست الكل جايين wst::

رحنا وعملنا لاندينج في تورونتو سبتمبر اللي فات ، وهمه 3 أسابيع ، ورجعت على مصر ، ومن مصر للسعودية تاني ، ع الشغل طبعاً.

وبالمناسبة ، شقتي هناك في (يانج آند إجلنتون) ، أكيد عارف المكان ده :rolleyes: هوه مش ده بالظبط ، شمالاً شوية ، يانج مع برود واي. أنا بقى ف التقاطع بذات نفسيييه :lol:

وبقت الأجازات ؛ أجازة على مصر أو على كندا. هتسألني ولإمتى؟ هئوللك ، أنا عارف إن حياة التشرُّد دي مش هتنفع ، ومدي لنفسي ماكسيمام سنتين ، أو أقل ، أكون ظبّطت ظروفي ، وعملت معادلة الميديك (Emergency Medical Responder, EMR) ، وممكن أشتغل بيها Rig Medic (ما هو ما بيشغلوش دكاترة ف البوزيشن ده) ، وهيكون بنفس المستوى ومسئوليات الشغل اللي ف السعودية. ساعتها أقدر أرجع وأستقر هناك ، والائي مصدر دخل هناك. وأثناء شغلي هناك (برضه نظام الروقان والمزاج العالي ، ومقضيها أفلام ع اللابتوب وكده) ، ممكن أعمل المعادلة الكندية للأطباء هناك.

دي يا سيدي البلان بتاعتي ، وربنا يسهل.

حالياً أنا ف المنصورة ، وبعد تلات تيام (الخميس) هاكون ف الخُبر إن شاء الله.

عرفت يا ريس إيه حكاية (المنصورة - الخبر - تورونتو)؟

وكمان طلعت تورونتاوي قديم

ما تحكيلنا حكايتك

هيحصل يا باشا ، هيه حدوتة طويلة ، وهتنزل قريباً ، بس بالملم في خيوطها ، وبارتب أفكاري ...

وهتعرفوا الحكاية من طأطأ ، لسلامو عليكو :wub:

محمد سعد.

تم تعديل بواسطة moheltohamy

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

استاذ I LOVE EGYPT

نحن لسنا مختلفين من الاساس نحن متفقين على ضرورة تربية الابناء تربية صحيحة على تعاليم ديننا الحنيف . ولكن نحن نفترق فقط فى انك تقول انة فى كندا لن يستطيع احد ان يتحكم فى اولادة والاولاد سيضيعون . وانا اقل لك فى اى مكان حتى لو فى السعودية ومصر لو لم يراعى الاولاد من قبل الام والاب سيتوجهون للانحلال.

كندا ليست دولة اسلامية ولكن ما يوجد بها من العرب والمسلمين وعدد المساجد ليس بالقليل.

صحيح اننى الان فى الخليج ولست فى كندا ولكن لى اقارب كثيرون هناك وما حكيت لك هو واقع ( ان شاء الله متوقع الفيزا قريبا)

صحيح يوجد سلبيات فى كندا ويوجد ايضا سلبيات فى مصر .انت بتتكلم عن قضاء الصلوات الخمس فى المساجد يا اخى كثير من الناس فى اعمالهم فى القطاع الخاص فى مصر لا يستطيعون قضاء الصلوات فى المساجد اثناء فترة العمل. بل منهم من تفوتة الصلاة من الاساس.

فى النهاية عايز اقلك بالبلدى كدة الرك على الام والاب مش على المكان كما قال رسول الله صلى الله علية وسلم (مامن مولود إلا يولد على الفطرة فأبواه يهودانه أو يمجسانه أو ينصرانه ) اذا الابوان هما العامل الرئيسى

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل طبيب راجي اشكرك علي اثراء الحوار ولكن انا معك وطبعا علي البر

كن الصراحة ما ينغص علي حياتي هو مستقبل اولادي فمنظومة البلد لاتدل علي خير اطلاقا هذا ما اراه

لا انكر اني في نعمة ولكن وماذا بعد المستقبل غير مضمون علي الاطلاق وطبعا المستقبل بيد الله

انها محاولة للسعي نحو الافضل وان كان لا فمصر قاعدة مش هتتحرك

كنت ساسال هذا السؤال في موضوع اخر لكن وجدته هنا مناسب ايضا

وجاوب بكل امانة باسبور مصر احسن ولا باسبور كندا

ولانسبة للاسرة لا تخف فزوجتي ما شاء الله قادرة علي التربية الفاضلة للاولاد ان شاء الله في لاس فيجاس

والله نفسي مصر دي تكون عندي اغلي شيء لكن للاسف بيكرهونا في البلد يوم ورا يوم

لاتتخيل موضوع مثل قلة الخدمات وخصوصا في الصعيد ما هو مردوده

يعني المدينة التي اعيش فيها لا يوجد بها حتي سينما و لا حديقة ولا مياه جيدة ولا كهرباء جيدة(اجهزة بيتي اتحرقت قبل ذلك)

انقطاع متكرر وروتيني للمياه والعذر الصيانة

شرطة متجبرة علي الغلابة اي نعم لااحتك بهم شخصيا لكن ااسي علي حال الناس

مرتبات بتسعون جنيها للموظفين المؤقتين

اطباء بربعمائة جنيه في الشهر حوافز 75 جنيه بدل سفر 50 جنيه شهريا

دعوني احلم واهي مصر قاعدة

انا عرف ناس معاهم باسبور كندي و مش لاقيين يأكلو

وز زي ما قلتلك

الانسان عاوز يغير بأي شكل ولو للأسوأ

انا كنت في احد السفارات العربية

و كان معايا راجل كبير معاه باسبور غربي فرحان بيه

و حاول يمعل لنفسه برستيج امام الموظف

و الموظف بأدب شديد خلاه ما يسواش

و انت مهما اخدت الباسبور هفضل درجة تانية هناك اما المجتمع

رابط هذا التعليق

نفسى أعرف رأى الأخوة اللى هاجروا لكندا وبيفتخروا ويتباهوا بكندا وحلاوة كندا ونظام كندا وكل حاجة حلوة فى كندا اللى هما لم يسهموا بأى شئ فى كل هذا التقدم, نفسى أسألهم إذا حصلت كارثة مثلاً أو أى مصيبة لكندا وبقت كندا زى مصر, ياترى حيفضلوا قاعدين هناك برضه ويقولوا كندا هى أمى ولا حيدوروا على بلد تانية يهاجروا لها؟

بالظبط كده.

لازم نفهم ونكون صريحين مع أنفسنا .

أحنا هاجرنا لمصلحتنا و مصلحه أولادنا فقط وده مش غلط طالما ملاقيناش مستقبل او فرص في مصر.

لاكن لازم يكون في حدود للرغبه في حياه مريحه و ضمان المستقبل.

النهارده عايز دراسه ممتازه وبكره عايز وظيفه محترمه وبعده عايز بيت للعاءله وبعده عايز عربيه و بعدين يجو العيال و عايز أضمن مستقبلهم و أوفر لهم حياه محترمه و و و و و

أمتي حنسدد ديونا؟

وهل فيه فرق بين واحد مش لاقي يشتغل و ملوش مستقبل و واحد حالته أكتر من ممتاذه؟ حيقدر يقول مصر لم تعطيه حقه؟

رابط هذا التعليق

استاذ I LOVE EGYPT

نحن لسنا مختلفين من الاساس نحن متفقين على ضرورة تربية الابناء تربية صحيحة على تعاليم ديننا الحنيف . ولكن نحن نفترق فقط فى انك تقول انة فى كندا لن يستطيع احد ان يتحكم فى اولادة والاولاد سيضيعون . وانا اقل لك فى اى مكان حتى لو فى السعودية ومصر لو لم يراعى الاولاد من قبل الام والاب سيتوجهون للانحلال.

كندا ليست دولة اسلامية ولكن ما يوجد بها من العرب والمسلمين وعدد المساجد ليس بالقليل.

صحيح اننى الان فى الخليج ولست فى كندا ولكن لى اقارب كثيرون هناك وما حكيت لك هو واقع ( ان شاء الله متوقع الفيزا قريبا)

صحيح يوجد سلبيات فى كندا ويوجد ايضا سلبيات فى مصر .انت بتتكلم عن قضاء الصلوات الخمس فى المساجد يا اخى كثير من الناس فى اعمالهم فى القطاع الخاص فى مصر لا يستطيعون قضاء الصلوات فى المساجد اثناء فترة العمل. بل منهم من تفوتة الصلاة من الاساس.

فى النهاية عايز اقلك بالبلدى كدة الرك على الام والاب مش على المكان كما قال رسول الله صلى الله علية وسلم (مامن مولود إلا يولد على الفطرة فأبواه يهودانه أو يمجسانه أو ينصرانه ) اذا الابوان هما العامل الرئيسى

[quote

ا بسام السيد انا باختلف معاك فى حتة المساجد فى مصر انا مقصودى البلد فيها مساجد كونك تصلى ام لا هذا يرجع للشخص نفسه ام فى الغرب لاتستطيع ان تجد مسجد بسهولة حتى لو انت عايز تصلى وطبعااكيد فى ناس فى مصر اوالسعودية مبتصليش اصلا

ثانيا المكان بيأثر على الاولاد ويارت ترجع لموضوع الاستاذ الفاضل د جورج وتعرف عن المصايب اللى بتحصل لاولاد المهاجرين وساعتها هتفهم قصدى

رابط هذا التعليق

الاستاذ i love egypt

اعتقد ان لو اى شخص وجد بنتة داخلة علية ب بوى فرند بتاعها يبقى هو الى اهمل فى التربية ولا تلقى اللوم على كندا .

انا اعرف اشخاص اقرباء لى فى كندا يحضرون مدرسين لغة عربية اسبوعيا لاولادهم وهم انفسهم يحفظون اولادهم القران . لدرجة ان هذا الرجل لة بنت طلبت ان تلبس الحجاب وهى ما تزال فى 12 من عمرها.

يا اخوانى والله اعرف بنت فى ال 18 من عمرها غير محجبة بالمرة من الاخر كان لبسها غير محترم وهى فى مصر ذهبت للدراسة فى كندا واقامت عند اسرة مصرية ملتزمة بتعاليم الله ورجعت وهى ملتزمة ومرتدية للحجاب.

استاذ I LOVE EGYPT انت هتسيب اولادك للتيار هناك وتيجى تقلى كندا وحشة والله لو تريد ان تربيهم على الدين لفعلت فى اى مكان.

دعك من المغالاة فى الكلام وحكاية البوى فرند وناقش الموضوع بموضوعية اكثر من ذلك . البنت لن تصاحب بوى فرند الا اذا انت تركتها تماما بدون اى متابعة والله لو اى شخص ترك بنتة فى مصر لفعلت امر من ذلك والامثلة امامنا كثيرة فنحن لا نعيش فى عصر الخلفاء الراشدين .

الأخ باسم ,أسمحلى أتطفل و اعلق على رأيك,

أتفق معك فى اهميه دور الأهل فى التربيه و لكن هنا دور الأهل مقيد بالكثير من المؤثرات الخارجيه التى تحتاج لتضافر جهود لمقاومتها ,كأمثله بسيطه لتوضيح وجهة نظرى ,

-لو دخلت أى college هنا ستجد فى دوره المياه ماكينه تعمل بعمله الدولار للحصول على الواقى الطبى ليحرص الطلبه و يفتكروا قبل الممارسه أنه يجب أن تكون الممارسه safe sex .

-تدرس أسلوب الممارسه الجنسيه بين المراهقين فى المدارس لتوضيح كيفيه الممارسه دون أنتقال أمراض و لاعلاقه أطلاقا بين العمليه و مستقبل العلاقه بين الطرفين .

-الزى الذى يرتديه الفتيات حتى ال high school لا يزيد طول الجيب عن 35 سم و هذا يؤهل الفتاه نفسيا أن الجسد ليس عوره و لا يجب أن يغطى أو يخجل منه .

-فى أحد أكبر أماكن الترفيه الأسرى التى يقصدها الكثيريون هنا و هى Ontario place تسطيع السير بلباس البحر فى المكان كله حتى دور السينما فتضطر لوضع الفوطه لتدخل و هذا يحيط الأسر بجو يسمح بالتقليل من قيمه أحترام الجسد .

هذه بعض أمثله بسيطه من الحياه اليوميه لادخل للأسره فيها , يوم بعد يوم يخفت صوت الأسره و يعلو صوت المجتمع و المدرسه و ما تعتقد أن الأسره السبب فيه بعدم أهتمامها بتربيه أولادها تكتشف أن الأسره مظلومه فيما نسب اليها.

الأسره فردين ...الأب و الأم و لكن المجتمع أكثر و أمكانياته أكبر , المجتمع هو المدرسه التى تذكر التلاميذ كل يوم لو بابا ضربك لازم تقوليلى علشان أبلغ مكتب مساعده الأطفال , المجتمع هو ال sex instructor التى تزور المدرسه لتشرح للطلاب و الطالبات المشاكل الجنسيه و المصارحه فى علاجها و هم فى الحاديه و الثانيه عشر من العمر, المجتمع هو المحيطين بك الذين لو وجدوا منك محاوله للتقويم عن طريق الصفع أو الضرب لابد أن يبلغوا فى الحال , المجتمع هو الجار الذى يصادق أطفالك أطفاله و عدد الساعات اللواتى تقضى معهم أكبر مما يقضيها معك ,المجتمع هو اعلانات الشوارع التى تعلن عن اقتراب أحتفالت الشواذ, المجتمع هو التليفزيون و ما يطرحه مما يحتاج لموضوع وحده , وغيره و غيره .....

الحل الذى وجدته هنا بعد سنوات الغربه الطويله فى تورنتو هو أن تخلق مجتمعك , و هو أكبر ميزه للهجره , فى مصر أنت مفروض عليك أن تسمع أقذر الألفاظ فى الشارع , و تتعامل مع الحثاله المسماه ضباط الشرطه و تعانى مهما كانت أمكانياتك الماديه من الشوارع و الزحام و التلوث المادى و العقلى و غيره مما أسهب الكثيرين هنا فى طرحه .....هنا تستطيع خلق مجتمعك الذى تحب أن تعيش فيه .

تستطيع أن تدخل أطفالك مدرسه أسلاميه و تسكن بالقرب من المسجد و تؤدى مساهمتك فى خدمة و مساعدة أهلك و أخوتك ممن هاجروا مثلك دون أن يفتح لك ملف فى أمن الدوله و تصادق من تختار من الصحبه التى تعينيك فى تربيه أولادك ...أنا أعلم أن المسأله تحتاج تضحيات و أعتبر نفسى محظوظا كما قال الأخ الفاضل الدكتور جورج فى مناقشات سابقه لنا و لكنى بذلت و ما زلت أحاول قدر جهدى أن ألزم جماعة المسلمين لأوفر لأسرتى مناخا صالحا يمكننى ان أطمئن على تربيتهم فيه . و مازلت كل يوم أحاول التعرف و التقرب و التواد مع عرب و مصريين مسلمين يعيشون فى المناطق القريبه حولى و منهم أفاضل من أهل المنتدى , ملخص الكلام أنك كأسره تحتاج لأحاطه نفسك بحمايه من اهلك و أصدقائك ليكبر الأولاد فى مناخ يرى عيبا ما تراه انت عيبا و ليس أمرا واقعا أو مافيش فايده مهى الحياه هنا كده و احنا الى جايين عليهم مش حنعرف نغير شىء و لازم نتعايش .

أعتذر لأطالتى و لكن أهميه ردك أخرجنى عن صمتى

أيا وطني: جعلوك مسلسل رعبٍ

نتابع أحداثه في المساء.

فكيف نراك إذا قطعوا الكهرباء؟؟

رابط هذا التعليق

بصراح ا ياسر انا معجب بيك :rolleyes: جدا لانك بذلت جهدكلتحافظ على دينك ولو اضمن اكون زيك كنت ممكن افكرفى الهجرة ورينا يكرمك ويكم اولادك اللهم امين وياريت تحك بشىء من التفصيل كيفية عمل هذ ا الجو الاسلامى علشان اللى يفكرفى الهجرة ممكن يعمل زيك

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...