اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

طبيب ناجح بالصعيد أفكر فى الهجرة .. أشيروا على

Recommended Posts

الخمس صلوات فى المسجد المفروض عند اى مسلم اهم حاجة فى حياته (اهم من الفلوس والبلد الشيك والطرق النظيفة)

3-بالنسبة لصلاة المسجد هى فرض عند بعض العلماء مثل الامام احمد وواجب او سنة مؤكدة

الصلاه في المسجد ليست فرض و يمكن الإستعاضه عنها بالصلاه مع أهل بيتك جماعه و هي عندي ليست أهم من رفاهية حياتي و أدميتي و تعليم اولادي و الأهم ... كرامتي
4-حضرتك لا اح ينكر ان فىمصر ستات مش لابسة اساسا بس فى مصر مافيش اختلاط فى المدارس الثانوى والجنس لا يدرس فى المدرسة

أنا مع تدريس الجنس في المدارس

5-يا يت حضرتك تخش على موضوع ا جورج تربية الاولد فى البلاد الغربية(بلاد الكفار)

البلاد الغربيه ليست بلاد كفار و ليست دار حرب ... بلاد الكفار لا تسمح للمسلمين بالعيش فيها بأمان و بناء المساجد و لا تسمح لهم بالإحتفال بالعيد في الإستاد

أنا عارف الموضوع المشار إليه و دخلت عليه و قرأته كله و ممكن أعمل زيه و أسيب كندا لما اولادي يكبروا لو مضطر لكن هأروح الخليج مش هأرجع مصر

بس هأكون كسبت انا و اولادي الجنسيه و اللغه و التعليم المحترم و عشنا كام سنه بني أدمين .. مش لازم أعيش في ضنك من الان عشان إحتمال ممكن يحصل او لأ

و كل حاجه لها مقدمات و إنحراف الأطفال مش هيحصل فجأه

6-اخير مع احترامى الكامل لحضرتك هقول هاجروا لدول اسلامية يرحمكم الله علشان ولادكم

كنا عايشين في الخليج عيشه راقيه لكنها لها عيوب كثيره معروفه للجميع ليست موضوعنا هنا

واخير هاكد سؤال هل فى كندا ممكن اصلى الخمس صلوات فى المسجد يلريت تجاوبنى على السؤال ده لانه ولا واحد عايز يجاوبنى عليه

الإجابه واضحه..... طبعا لأ

لكن لو ساكن جنب المسجد ممكن ... لو جنب عملك مسجد و ظروف عملك تسمح لك بالخروج ممكن

أنا مثلا في فتره سابقه كنت أصلي في عملي مع زميل باكستاني جماعه .. ثم بعد إنتقاله لموقع اخر أصبحت أصلي لوحدي في العمل

يعني ممكن يكون هناك حالات خاصه يمكنها الصلاه جماعه .. لكن بصوره عامه الإجابه لأ

وتقبل تحياتى

و تحياتي أنا أيضا

تم تعديل بواسطة ايهاب سالم
رابط هذا التعليق

• الردود 335
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

الاستاذ العزيز والجار القريب الاستاذ ياسر الف شكر على قبولك لي كجار جديد وعقبال مانكمل الحي كلة انشاء الله ونبقى عيلة وعزوة وقوة كمان

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

يا عم حد يورينا الابليكاتيون application بيتملي ازاي

وصلوا علي النبي

خلاصة القول لدي عاطفيا اعيش في مصر

عمليا اعيش في كندا(اذا رضيوا)

شخصيا كندا هي الحل

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

يا عم حد يورينا الابليكاتيون application بيتملي ازاي

وصلوا علي النبي

خلاصة القول لدي عاطفيا اعيش في مصر

عمليا اعيش في كندا(اذا رضيوا)

شخصيا كندا هي الحل

لو عندك أسأله معينه أسألها.

الصوره الي أنتا دخلتها مش واضحه عندي.

أنتا مقدم ك Skilled Worker?

رابط هذا التعليق

المهاجرون الأوائل هم من بنوا كندا وأسسوها وهم من لهم حق التفاخر والتباهى بما فعلوه

منطق غير سليم لأنه بنفس القياس ليس من حقك كمصري أن تفخر بالحضاره الفرعونيه لأنك ليس لك يد فيها و لا من حقك كمسلم أن تفخر بالحضاره الإسلاميه أو بجهاد و إنجازات المسلمين الأوائل لأنك لم تساهم فيها

وكل من يعمل فى كندا حالياً يتمتع بما فعله هؤلاء الأوائل ويعمل مقابل أجر يأخذه

و هو حضرتك بتعمل في مصر ببلاش

ولم يساهم فى تغيير كندا من وضع سئ إلى وضع أفضل, هو فقط اندمج فى المنظومة الموجودة بالفعل, ليس له فضل فى إيجادها من العدم.

أتفهم أن تتمتع بكندا والحياة فيها, ولكن بصراحة لا أفهم لماذا تفتخر حضرتك بما ليس لك فضل فيه!

لأ ... من حقي أن أفخر ... و لي فضل .... و هذه الأسباب :

1- أنا لم أهاجر كندا كلاجئ .. أنا هاجرت skilled worker يعني كندا محتاجاني و محتاجه خبرتي و علمي

2 - بفضل الله أنا أعمل إستشاري و لا أعيش على إعانة بطاله من الحكومه و أعمل من ثاني شهر لدخولي كندا و حى الان و هذا دليل على أن سوق العمل محتاجني و محتاج ألاف غيري من الكفاءات المهاجره و اللي من غيرها إقتصاد كندا يقع

3 - العميل الذي أقدم له خدماتي الإستشاريه منذ بداية عملي هو bank of montreal و هو من أكبر بنوك كندا .. يبقى أنا بأساهم في إزدهار إقتصاد كندا و الا لأ

مع إقراري إن أي إنسان يعمل في كندا عمل شريف و لو بسيط .. له نصيب من نجاح كندا لأنه يساهم فيه ... حتى لو زبال .. لأنه ترس داخل الماكينه

4 - و هو الأهم ... انا ادفع 26% من مرتبي ضريبة دخل بالإضافه إلى 13% ضريبة مبيعات على أي مشتريات

يعني انا أساهم (مساهمه مش بسيطه ) في الضرائب التي يصرف منها على جودة التعليم و على نظافة الشوارع و على جمال الحدائق العامه و يدفع منها مرتبات الشرطه التي تحترمنا و تقولنا يا sir مش أنا اللي أقوله يا باشا زيك

يبقى من حقي إني أفتخر بكل شئ في كندا لأن بعملي و بضرائبي أساهم فيه و كندا لم تختارني للهجره شفقه و لكن لأنها تحتاجني

لو كنت فعلت فى بلدك كما فعل الكنديون وغيرهم فى بلادهم, كان لك كل الحق فى التفاخر بذلك.

إتفضل مصر قدامك .. إعمل فيها مثلما فعل الكنديون ببلدهم و إفخر براحتك

ثم إن كندا ليست نمواً اقتصادياً فقط يا أستاذ,

با شمهندس لو سمحت

على حسب كلامكم كندا نظافة ونظام واحترام لحقوق الإنسان وعدل ومساواة بين الجميع بالإضافة للنمو الاقتصادى وارتفاع مستوى المعيشة, فهل من يعمل حالياً فى كندا هو من أوجد كل هذه الإيجابيات؟

أوجدها المهاجرين من قبلنا و نحن من نحافظ على هذه الإنجازات بسلوكنا و بعملنا و ضرائبنا و من غيرنا كندا تخرب ... بدون مبالغه فعلا تخرب

حضرتك بتقول كمان إنك لو كنت وجدت فرصة فى بلدك لتساهم لفعلت, وقد يكون عندك الحق فى ذلك, فكل إنسان له قدراته وإمكانياته الخاصة.

صحيح أنا معنديش الإمكانيات و الا القدرات الخاصه

يا أستاذ أنا خريج الدفعه الخامسه من برنامج SSDP من مركز المعلومات و دعم إتخاذ القرار بمجلس الوزراء الموقر

يعني من الرعيل الأول لمثل تلك البرامج التدريبيه المفعمه بالأحلام العريضه ودخول مثل تلك البرامج على أيامنا كان بالضرب

كانوا بياخدوا 50 خريج من مصر كلها كل 9 أشهر .... كانوا بياخدوا إمتياز فقط

ويقولولنا .. إنتم الصفوه .. إنتم أمل البلد ... عايزين نوصل زي الهند في صناعة البرمجيات على أيديكم

إنتظرنا بعد التخرج أن يتم تجميعنا للقيام بعمل منظم لمصلحة البلد و لكنهم قالولنا

يالا كل واحد يشوف مصلحته و يشوف له شركه يشتغل فيها

معظمنا حاليا خارج مصر اللي في الخليج و اللي في أمريكا و كندا و بنساهم في نجاح الدول دي مش بلدنا

عشان مفيش عندنا سيستم و عشان بلدنا غرقانه لركبها في الفساد

لكن حضرتك فى موضع آخر بتدعوا الجميع للهجرة, بتقول "هاجروا يرحمكم الله", طيب لما كلنا نهاجر زى ماحضرتك بتقول لنا مين اللى ممكن يوجد لحضرتك أو لغيرك الفرصة إنك تساهم فى البلد, وهو حيبقى فى بلد أساساً لو كلنا هاجرنا زى حضرتك مابتقول لنا؟

طبعا هاجروا يرحمكم الله

من البديهيات إن مصلحة مصر حاليا ان يهاجر منها أكبر عدد ممكن ... لأن البشر في مصر عبء و لكن في الدول المتقدمه البشر منتجين و عمله نادره

أكمل لك لما أرجع عشان خارجين نحتفل ب Canada day

هنحتفل به من قلبنا

عشان دي بلاد تشعر فيها بالإنتماء من أول يوم لأنها تشعرك بقيمتك كإنسان

تم تعديل بواسطة ايهاب سالم
رابط هذا التعليق

والله يابشمهندس ايهاب كلامك كلة صح.

انا كل الناس اللي اعرفها مهاجرة او هتقدم او مهاجرة من زمان والله من صفوة صفوة المجتمع وكلهم اشتغلوا في مصر لما طلع عنيهم ومن كتر الاحساس بالانهاية للفساد وعدم التقدم كلهم طفشو والاسوء ان اللي برا بياخدونا بالاحضان وبلدنا مبتفتكرناش الا في ضريبة العاملين بالخارج او في التليفزيون لو حد اتشهر برة زي زويل ومجدي يعقوب والبرادعي وغيلرة وغيرة من اساتذة جامعة واطباء ومهندسين في اكبر المناصب في كندا وامريكا وولادهم محافظين عليهم وزي الفل.

وعاوزين حد يملى للراجل الابليكيشن بتاعة عشان انا مليتة بنفسي بس مش عارف اساعدة ازاي انا فاكر ان كلها معلومات شخصية مليتها على ال word

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

يالا نساعد الراجل شويه و بعدين نرجع للمناقشه.

لو أسمي نور

وأسم أبي محمد

وأسم جدي مفتاح

وأسم أبو جدي هارون

أكتب أيه في ال Family Name

و أكتب أيه في ال Given Name(s)

طيب لو أسمي نور الدين

و ابي محمد عبدالله

وجدي مفتاح

وأبو جدي هارون

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

في ال Language You Prefer ممكن أكتب عربي علشان ال Interview?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

في خانه ال 25-Funds

ممكن أكتب صفر ولا لازم أحول فلوس الأول و أحطها في بنك؟

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

أنا مليت جزء من الأبليكيشن بس معنديش فكره أيه الصح

skilledworker.pdf

رابط هذا التعليق

أ. محمد عبدالعزيز الحقيقة

مش فاهم يعنى أيه المهاجرين الأوائل والجدد دى! يعنى هل كندا هيا هيا من 10 سنين أكيد أتقدمت صح؟ مين السبب فى التقدم دا مش هما المهاجرين اللى جم خلال العشر سنين دول؟ ولا اللى ماتوا من مائة سنة؟ يعنى أحمد زويل لما جه أمريكا ولسه واخد جائزة نوبل من كام سنة يعتبر ما ساهمش فى نهضة أمريكا الحالية مش من مائة سنة! الحقيقة النقطة مش مفهومة بالنسبة لى.

وبعدين حكاية أن الناس كلها تهاجر هو أنت شايف ان أى حد بيقدر يهاجر؟ أنا أعرف ناس كتير قوى هيموتوا يروحوا السودان مش كندا أى مكان بره مصر وخلاص. مش عايز أقولك انى كنت بكلم صاحب الشركة اللى كنت شغال فيها وهو راجل على الأقل معاه 70 مليون جنيه أنا أشتغلت معاه 10 سنين وعارف بقولك أيه مع ذلك لما بكلمه بيقولى أوعى ترجع البلد الوسخة دى تانى!! أنا أسف انى بقول الكلام دا بس احنا ما ينفعش ننكر أن مصر بلدنا أم الدنيا هبة النيل فى حالة أنهيار تام. ياراجل مرة كنت فى مصر وحريقة قامت تكلم المطافى مش عايزين يجو مجوش غير لما واحد ضابط فى الشارع الى فيه الحريقة شخط فيهم ولما جم بيسألو على ميه أو حنفية ميه فى اشارع علشان يطفوا بيها الحريقة قلنالهم مفيش حنفية فى الشارع قالو طيب مفيش شوية رملة!! تخيل حريقة مولعة فى عمارة بقالها ساعات عايزين يطفوها بشوية رملة!!!

قبل ما أسافر امريكا كانوا طلبوا منى سفارة كندا فيش وتشبيه رحت قسم الهرم لأنى من سكان الهرم علشان اعمل الفيش وكعادة المصريين لما يبقى عندك مصلحة حكومية بكره تروح تبات عندهم من بالليل أو تصلى الفجر وتطلع على هناك علطول المهم رحت بدرى قوى لقيت حوالى 20 شاب واقفين جايبنهم تحرى على الصبح بدرى قوى كدا تخيل اللى بيتكلم معاهم مقدم شرطة وهو نائب المأمور ( مش ضابط من اللى لسه متخرجين دول اللى بيحبوا يضربوا) عارف أقسم بالله كان بيضرب فيهم ضرب زى ما يكون في بينه وبينهم تار من سنين تخيل أنك معاكش بطاقة وبتدى الضابط كارنيه الكلية بتاعتك الى هيا هندسة القاهرة تقوم واخد قلم ما يخدوش حمار علاش كارنيه كلية هندسة القاهرة!! ضرب أقلام وشلاليت وبالركبه فى اماكن حساسة على الصبح بدرى. المهم الكلام دا بيحصل على بعد حوالى 10 متر من مكان وقوفى وأنا كنت باصص على الضابط ومستغرب بصراحة واحد بيقولك معايا كارنيه الكلية المهم الضابط بصلى انا وانا واقف فى طابور الفيش لأنى تقريبا الوحيد فى الطابور اللى كان بيبص عليه الباقى كله مدى ظهره لأنه خايف. الضابط حط عينه فى عينى لمدة عشر ثوانى تقريبا وان برضه عينى في عينه وأنت فاهم طبعا ان العيون بتتكلم مع بعضها وليها لغة كبيرة. الضابط عايزنى أنزل عينى فى الأرض لما يبصلى بعينه اللى بتطق شراراة لكن لألألألألألأ والله لو هموت هنا. أى حب لبلدك أو أنتماء هتحس بيه طول عمرك لما تضرب ضرب زى دا!! وانت شاب فى مقتبل حياتك وحلمك تتخرج من كليتك وفعلا تخدم بلدك وتبقى بنى أدم محترم. القصص تطول يا أ. محمد عبدالعزيز أحنا مش بنكره مصر بس للأسف مصر ما بقتش بتاعتنا خلاص.

خد ياراجل اللنك دا واتفرج وإن كنت متأكد انك لو أتفرجت عليه بعقلانية وحيادية وموضوعية لا يمكن تحس بإنتماء لمصر فى الوقت الحالى.

http://youtube.com/watch?v=I3K-6NtITKo

على فكره انا اتفرجت على الحلقة دى كذا مرة فى مصر فى الجزيرة قبل ما أسافر ومش هتصدقنى لو قلتلك أنى كل ما تيجى اللقطة اللى بيقول فيها الشاب أن مصر ما بقتش بتاعتنا أقسم بالله أنى ببكى بحرقة وببعد عن أولادى علشان ما يشوفونيش بعيط لكن الشاب دا فعلا معاه حق 100% ( مصر ما بقتش بتاعتنا).

مرة تانية أنا بحب مصر قوى قوى لأسباب كتير لأن طول عمرى عايش متغرب عن مصر من وانا طفل صغير كنت متربى فى الخليج تخيل أنى عمرى ما دخلت مدارس فى مصر خالص من ابتدائى لثانوى كام سنة الكلية بس وبرضه رجعت الخليج وبعدين رجعت مصر كام سنة وبعدين بلغت فرار الهروب الكبير.

أ

ما بالنسبة لصلاة العيد فى مصر فأنا هقولك انك لو صلتها مرة واحدة فى السعودية عمرك ما هتصليها فى مصر ابدا الحاجات دى نسبية يعنى برضه مثلا الصلاة فى مساجد السعودية بصفة عامة غير الصلاة فى مساجد مصر. حاشاكا بقى من صلاة الحرم المدنى يمكن أكتر مكان على وجه الأرض لا مؤاخذة أنا بحس انى فى حضن أمى فى حرم المدينة دا. يا راجل الناس فى المدينة بتبعت عيالها يجيبوا ناس من الشارع علشان يفطروا فى بيوتهم تخيل تبقى ماشى فى الشارع واحد يمسك أيدك بكل حنان ويترجاك أنك تيجى تفطر عنده فى بيته وهو مش عايز منك غير دعوتين فى ظاهر الغيب.

بحبك يا أ. محمد عبدالعزيز وبحب كل مصرى شريف وبحب تراب مصر وتحياتى القلبية لك وللجميع.

المهاجرين من كل أنحاء العالم هم من بنوا كندا و كل من يعمل في كندا حاليا مثلنا يساهم في نمو إقتصادها و إزدهارها و لو كنا وجدنا فرصه في بلدنا كنا ساهمنا

لا هجرة بعد الفتح يا أستاذ إيهاب, لا أقصد فتح مكة, ولكن أقصد فتح كندا.

المهاجرون الأوائل هم من بنوا كندا وأسسوها وهم من لهم حق التفاخر والتباهى بما فعلوه, وكل من يعمل فى كندا حالياً يتمتع بما فعله هؤلاء الأوائل ويعمل مقابل أجر يأخذه ولم يساهم فى تغيير كندا من وضع سئ إلى وضع أفضل, هو فقط اندمج فى المنظومة الموجودة بالفعل, ليس له فضل فى إيجادها من العدم.

هو بالضبط كمن وجد قطاراً نظيفاً مواعيده منتظمة وكل راكب يأخذ حقه فيه بالعدل والمساواة, فركبه وحافظ على النظام والمواعيد مع باقى الركاب.

ليس هو من صنع هذا القطار, وليس هو من نظم مواعيده, وليس هو من جهز الطريق الذى يسير عليه القطار, وليس هو من أسس للعدل والمساواة بداخله.

ثم إن كندا ليست نمواً اقتصادياً فقط يا أستاذ, وأنتم الذين تقولون ذلك ولست أنا, على حسب كلامكم كندا نظافة ونظام واحترام لحقوق الإنسان وعدل ومساواة بين الجميع بالإضافة للنمو الاقتصادى وارتفاع مستوى المعيشة, فهل من يعمل حالياً فى كندا هو من أوجد كل هذه الإيجابيات؟

بعدين نقطة انك تعمل فى بلدك؟ تعمل أيه فى بلدك مصر بالضبط جثة هامدة غارقة فى بحور الفساد والضياع تقدر تعمل أيه فيها؟؟ ولو انت عايز تعمل حد هيخليك تعمل. برضه هقولك أحمد زويل الراجل كان رجع مصر من كام سنة علشان عايز يعمل أكاديمية بحث علمى كبيرة وحاجة تنطلق منها بلدنا ولكن حزب أعداء النجاح على رأى مفيد فوزى تربصوا به وأتهموه ان له طموحات سياسية وعايز يبقى رئيس وزاراء أو كمان رئيس جمهورية!!! الراجل قالهم متشكرين قوى انا مالتى مليونير فى امريكا وشكرا وتحياتى لمصر.

أتفهم أن تتمتع بكندا والحياة فيها, ولكن بصراحة لا أفهم لماذا تفتخر حضرتك بما ليس لك فضل فيه!

لو كنت فعلت فى بلدك كما فعل الكنديون وغيرهم فى بلادهم, كان لك كل الحق فى التفاخر بذلك.

حضرتك بتقول كمان إنك لو كنت وجدت فرصة فى بلدك لتساهم لفعلت, وقد يكون عندك الحق فى ذلك, فكل إنسان له قدراته وإمكانياته الخاصة.

ولكن حضرتك فى موضع آخر بتدعوا الجميع للهجرة, بتقول "هاجروا يرحمكم الله", طيب لما كلنا نهاجر زى ماحضرتك بتقول لنا مين اللى ممكن يوجد لحضرتك أو لغيرك الفرصة إنك تساهم فى البلد, وهو حيبقى فى بلد أساساً لو كلنا هاجرنا زى حضرتك مابتقول لنا؟

عاوز كمان أسأل حضرتك عن صلاة العيد فى الاستاد اللى حضرتك كررتها فى كذا موضوع على سبيل التفاخر أيضاً وعلى أساس إنها حاجة عملتوها فى كندا واحنا مش قادرين نعملها, ممكن حضرتك تفهمنى إيه الميزة الخطيرة والجبارة فى صلاة العيد فى الاستاد اللى تخلى كندا أفضل من مصر فى النقطة دى؟

هل فيها ثواب أكبر من الصلاة فى الساحات المخصصة لذلك فى بلادنا؟

هل حضرتك عاوز الملايين فى كل محافظة يتحشروا فى استاد مساحته لا تسع إلا عدة آلاف؟

صدقنى مش فاهم.

اما بالنسبة لصلاة العيد فى مصر فأنا هقولك انك لو صلتها مرة واحدة فى السعودية عمرك ما هتصليها فى مصر ابدا الحاجات دى نسبية يعنى برضه مثلا الصلاة فى مساجد السعودية بصفة عامة غير الصلاة فى مساجد مصر. حاشاكا بقى من صلاة الحرم المدنى يمكن أكتر مكان على وجه الأرض لا مؤاخذة أنا بحس انى فى حضن أمى فى حرم المدينة دا. يا راجل الناس فى المدينة بتبعت عيالها يجيبوا ناس من الشارع علشان يفطروا فى بيوتهم تخيل تبقى ماشى فى الشارع واحد يمسك أيدك بكل حنان ويترجاك أنك تيجى تفطر عنده فى بيته وهو مش عايز منك غير دعوتين فى ظاهر الغيب.

بحبك يا أ. محمد عبدالعزيز وبحب كل مصرى شريف وبحب تراب مصر وتحياتى القلبية لك وللجميع.

إذا كان على التجهيزات والنظام أعتقد عندنا أمثلة -مش حنقول زى اللى فى الصور ياسيدى بس ممكن نقول قريبة منها- بس فى الآخر فرحة العيد ليست بالزينة والتجهيزات الفرحة فى القلب, وأعتقد كل مصرى بره مصر بيشعر بالفرق الشاسع بين فرحة صلاة العيد فى مصر وبين البلد اللى هو فيها رغم الإمكانيات المادية العالية.

رابط هذا التعليق

ألف مبروك عليك يوم كندا ياباشمهندس, وربنا يبارك لك فيها

بالمناسبة, أنا كمان باشمهندس وتخصص حاسب آلى.

إتفضل مصر قدامك .. إعمل فيها مثلما فعل الكنديون ببلدهم و إفخر براحتك

ادعى لنا انت بس إن ربنا يعيننا ويثبتنا ويقدرنا على كده.

وبالمناسبة كمان أنا عمرى ماقلت لضابط شرطة ياباشا ولا حقول إن شاء الله

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

خد ياراجل اللنك دا واتفرج وإن كنت متأكد انك لو أتفرجت عليه بعقلانية وحيادية وموضوعية لا يمكن تحس بإنتماء لمصر فى الوقت الحالى.

http://youtube.com/watch?v=I3K-6NtITKo

أنا شفت الحلقه و شايلها عندي في الكمبيوتر و كل ما شفت و قرأت حاجات زي دي كل ما زاد تصميمي علي الرجوع.

ناوي أزور الناس و راء الشمس أنشاء ألله

رابط هذا التعليق

الله ينور عليكي ويكرمك ياست الكل.

والله ياجماعة انا عاوز اعرف هو لو الواحد حرام يفكر يبحث عن الخير لنفسة والخوف من المجهول كافي لعدم اتخاذ القرار بلهجرة.

والا الباسبور اللي بية هسترد احترامى كبني ادم وبية البشر يعاملوني باحترام في اي دولة بعد تلات سنين واروح في اي بلد في العالم بدون فيزا.

ولا التلات سنين دول ولادي هتنحرف فيهم.

ولا التعليم الكندي والمعملة الحسنة لمدة تلات سنين هيخلو ولادي يبوظو.

الأخ العزيز سامح و الأخت كوين ,

ليا سؤال بسيط لكما و للأخوه بتوع ثلاث سنوات و حنرجع و معانا الباسبور و سالمه ياسلامه , بس أقول مقدمه بسيطه علشان متفهمش غلط .

اللى عاش فى كندا فتره طويله يعلم تمام العلم أنه مافيش أشاعه تطلع فى البلد الا و تلاقى وراها قانون جديد , انا عاصرت أحداث 11 سبتمبر هنا و نظره الناس بعدها للمسلمين , كل الناس كانت بتتكلم ان فى حاجه اسمها ال PR حيطبق و الورقه اللحاف اللى بتكون معاك قبل الجنسيه حتتلغى و السبهلله الى حاصله فى الدخول و الخروج من غير ما حد يعرف عنك حاجه حتخلص..... و حصل , كل الناس كانت تتكلم انه دخول أمريكا حيكون بالباسبور بعد ما كان ممكن تتدخل برخصه الصيد..... و حصل , كل الناس دلوقتى بتتكلم على ان الهاى واى حيكون كله TOLL FREE و طبعا حيحصل .

المهم انه أثناء الحرب الأسرائليه مع حزب الله لقت كندا نفسها مضطره ترحل 40000 لبنانى كندى من لبنان أثناء الحرب ,مش ييجوا و يحمدوا ربنا لأ.... أقام بعض اللبنانيين قضايا على الحكومه الكنديه بسبب سوء و بطأ اجراءات الأغاثه . بعدها ظهر مصطلح جديد خاصه فى أوساط المحافظين وهو CANADA IS NOT A HOTEL ,و كانت هناك ضغوط على اللجنه المشرعه لقانون الهجره الجديد بتعديل بندين وهما الأول أسقاط أحقيه المهاجر فى الأحتفاظ بالجنسيه الأصليه بعد حصوله على الجنسيه الكنديه و الأخر على المهاجر أن يبقى على الأقل الثلاث سنوات الأولى فى المقاطعه التى تحددها الحكومه الكنديه وفقا لأحتياجات و التركيبه الأجتماعيه للمقاطعات . و البندين لم يتم ادراجهم بضغوط من الليبرالز .

السؤال تعمل ايه لو طبق البند الأول و بعد 3 سنين أصبح عليك الأختيار تكون كندى و تاخد الباسبو ر و تسقط الجنسيه المصريه عنك و لاترجع لأنك مش حتحتفظ بكارت الأقامه الدائمه للأبد . أنا عارف انها لسه اشاعات و مناقشات بس احنا قلنا فى الأول ايه .......

مجرد سؤال للأخوه بتوع 3 سنين و حأرجع معايا الباسبور .

أيا وطني: جعلوك مسلسل رعبٍ

نتابع أحداثه في المساء.

فكيف نراك إذا قطعوا الكهرباء؟؟

رابط هذا التعليق

معذرة يا دكتور قناوى أنا مش عاوز أخرج عن موضوعك أكتر من كده, بس احتراماً للأخوة الأفاضل اللى بيوجهوا لى الكلام لازم أرد عليهم.

يا أخى الفاضل KingTuT

موضوع المهاجرين الأوائل والجدد أقصد به أن السابقون الذين أوجدوا شئ من العدم لهم الفضل الأعظم فى ذلك, ولا أنكر فضل من جاء بعدهم ولكنه بالتأكيد لا يساوى فضل السابقين الذين تحملوا المصاعب والمشقات وتحدوا وضحوا فى سبيل ذلك, إلا إذا عمل عملاً عظيماً يستحق به أن يذكر اسمه بجانبهم.

تانى أقول إن مصر فيها عيوب ومساوئ كتير ومتفقين على كده, ولكن لو عاوزين مصر تبقى زى كندا يبقى لازم يكون فى ناس ممكن تستحمل وتضحى زى السابقين بتوع كندا عشان اللى جاى بعدهم يكمل المسيرة.

تقدر حضرتك تقول إن أى واحد فينا ممن لم يعاصروا حرب أكتوبر مثلاً فضله يساوى فضل جندى رضى أن يضحى بنفسه وشارك فى الحرب بكل شجاعة, بغض النظر هل هو خرج من الحرب سليم ولا استشهد؟

أنا أتكلم عن وطن يا أخى الفاضل ولا أتكلم عن شركة أعمل فيها لما يتدهور حالها أتركها وأبحث عن شركة أخرى أفضل منها, ده حتى لو شركة فى ناس ممكن ترد الجميل وتشتغل من غير مرتب لحد ماحال الشركة يتعدل وترجع أحسن من اﻷول.

أنا عارف إن المشكلة صعبة, ولكن حلها ليس بالهجرة, حلها بالمواجهة, مواجهة الفساد ومحاربته فى كل مجال, وخصوصاً من المثقفين اللى المفروض يكونوا فاهمين أكتر من أى حد تانى, ولكن للأسف المثقفين والمتعلمين عندنا أغلبهم بيستسلم بسرعة.

أنا صليت العيد مرتين فى السعودية يا أخى الفاضل وليس مرة واحدة, وصدقنى حسيت بفرق كبير جداً... لصالح مصر طبعاً.

والمسجد النبوى والمسجد الحرام لا يمكن مقارنتهم بأى مساجد أخرى فى الدنيا كلها, معلش دول خارج المقارنة.

تحياتى لك وللجميع ومعذرة مرة أخرى يا دكتور قناوى.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

والله ياجماعة انا عاوز اعرف هو لو الواحد حرام يفكر يبحث عن الخير لنفسة والخوف من المجهول كافي لعدم اتخاذ القرار بلهجرة.

والا الباسبور اللي بية هسترد احترامى كبني ادم وبية البشر يعاملوني باحترام في اي دولة بعد تلات سنين واروح في اي بلد في العالم بدون فيزا.

ليا سؤال بسيط لكما و للأخوه بتوع ثلاث سنوات و حنرجع و معانا الباسبور و سالمه ياسلامه , بس أقول مقدمه بسيطه علشان متفهمش غلط .

اللى عاش فى كندا فتره طويله يعلم تمام العلم أنه مافيش أشاعه تطلع فى البلد الا و تلاقى وراها قانون جديد , انا عاصرت أحداث 11 سبتمبر هنا و نظره الناس بعدها للمسلمين , كل الناس كانت بتتكلم ان فى حاجه اسمها ال PR حيطبق و الورقه اللحاف اللى بتكون معاك قبل الجنسيه حتتلغى و السبهلله الى حاصله فى الدخول و الخروج من غير ما حد يعرف عنك حاجه حتخلص..... و حصل , كل الناس كانت تتكلم انه دخول أمريكا حيكون بالباسبور بعد ما كان ممكن تتدخل برخصه الصيد..... و حصل , كل الناس دلوقتى بتتكلم على ان الهاى واى حيكون كله TOLL FREE و طبعا حيحصل .

المهم انه أثناء الحرب الأسرائليه مع حزب الله لقت كندا نفسها مضطره ترحل 40000 لبنانى كندى من لبنان أثناء الحرب ,مش ييجوا و يحمدوا ربنا لأ.... أقام بعض اللبنانيين قضايا على الحكومه الكنديه بسبب سوء و بطأ اجراءات الأغاثه . بعدها ظهر مصطلح جديد خاصه فى أوساط المحافظين وهو CANADA IS NOT A HOTEL ,و كانت هناك ضغوط على اللجنه المشرعه لقانون الهجره الجديد بتعديل بندين وهما الأول أسقاط أحقيه المهاجر فى الأحتفاظ بالجنسيه الأصليه بعد حصوله على الجنسيه الكنديه و الأخر على المهاجر أن يبقى على الأقل الثلاث سنوات الأولى فى المقاطعه التى تحددها الحكومه الكنديه وفقا لأحتياجات و التركيبه الأجتماعيه للمقاطعات . و البندين لم يتم ادراجهم بضغوط من الليبرالز .

السؤال تعمل ايه لو طبق البند الأول و بعد 3 سنين أصبح عليك الأختيار تكون كندى و تاخد الباسبو ر و تسقط الجنسيه المصريه عنك و لاترجع لأنك مش حتحتفظ بكارت الأقامه الدائمه للأبد . أنا عارف انها لسه اشاعات و مناقشات بس احنا قلنا فى الأول ايه .......

إجابة على سؤالك أخى الكريم البلاد دى مش زى عندنا يصحى الريس وبجرة قلم يغير الدستور لو صحى معكنن شوية من حلم ولا سحلية عدت على رقبته زى برعى كدا. هنا فى برلمان واعضائه كلهم مهاجرين وعايزين يحتفظوا برضه بجنسيتهم وما اعتقدش ان حاجة زى كدا ممكن تعدى بالساهل لو مجرد بس طرحت للمناقشة. الناس هنا مش زى عندنا تخاف وتترعب من الحكومة.

مرة كنت بتفرج على جلسة من جلسات مجلس الشعب وكان الاهبل اللى أسمه عاطف عبيد عاملين له قال أيه تحقيق المهم الناس زنقوه شوية راح يهدد الناس يقولهم زمان فى مصر كان اللى بيتكلم مع الحكومة بيروح وراء الشمس اديكو قاعدين معانا دلوقتى وبتتكلموا معانا عادى ومفيش أى حاجة. بالله عليك دا رد رئيس وزراء على سؤال يتسألوه؟؟؟

كندا مش زى قطر أصلى أعرف واحد قطرى هنا فى امريكا معاه الجرين كارد بس مش بيقدم على الجنسية اصل قطر أم نصف مليون نسمة بتشترط لو خدت جنسية تانية تتنازل عن قطر أم الدنيا!!! الناس دى ياباشا بتاخد قرارتهم وهما بيحلموا وحدش يقدر يناقشهم فيه لكن زى ما بقولك هنا مختلف يعنى الدستور الامريكى مثلا فيه مادة بتقول أن الجنسية الأمريكية لا يمكن نزعها من مواطن أمريكى تحت أى ظرف دا بند فى الدستور ما ينفعش يجى واحد زى بوش ولا غيره يقول علشان الحرب على الأرهاب هنغيره!!!! انا معاك ان فى تجاوزات بتحصل وان زى ما فى حد من الأخوة الكرام هنا قال انك مهما تاخد الباسبور برضه هتكون درجة تانية بس أحب أقوله أولا انت فى مصر بتحس انك درجة كام؟؟ وعلى فكره هنا داخل أمريكا مافيش حاجة أسمها امريكى وهندى وبنغالى ومصرى أمريكا فيها أكتر عدد مساجين فى العالم تخيلوا حوالى 30 مليون يعنى حوالى 9 أو 10% من السكان فى السجن عارفين ليه؟ لأن هنا كلمة توديك السجن. يعنى أنا لو واحد قالى يا مصرى زى ما بيحصل فى الخليج كدا الكلمة دى تودى السجن هنا!!! وأتخن واحد فى البلد هنا يروح السجن زى مايك تايسون ومايكل جاكسون وبنت بوش نفسه.

أحنا مش بنطلب المستحيل من بلادنا بالعكس أحنا بنطلب بس نتعامل كحيوانات بس مش أكتر. لو عاملونى كحيوان فى مصر أنا هكون مبسوط. ياراجل الحيوان هنا له تأمين صحى! الكلب هنا ياراجل بيوده داى كير الصبح وهما رايحين الشغل علشان الكلب ما يقعدش فى البيت لوحده ويجيلوه ديبرشن!!! من القعدة لوحده. يا خسارة يا مصر حتى كلابك مظلومين. دا الكلاب ياراجل فى مصر عايز تهج منها.

على فكره انا مش من مؤيدين الهجرة على طول الخط لألألأ انا عايز أرجع مصر ان شاء الله فى جميع الأحوال هرجع ان شاء الله لو ربنا ادانا العمر مهما كان سؤ حال مصر وعلى فكره قرار الهجرة دا من أصعب القرارات اللى الواحد بياخده فى حياته يمكن أخطر من الجواز والارتباط بشريكة العمر. لأن الاكبر من الهجرة العودة لبلادنا تانى علشان كدا أنا بأكد على الاخوة هنا لازم الواحد يحفظ شعرة معاوية بينه وبين بلده وأهله وناسه ولما ينزل مصر ما يحسسش أهله أنه مضايق وقرفان والعيشة هنا وحشة لأن أهله نفسهم أمه وابوه واخواته هيقولوا انه عايش فى الدور وشوية شوية هيلاقى نفسه غريب فى مصر وغريب فى كندا.

الأستاذ جورج الحقيقة أحى فى الشجاعة وقوة القرار الرجوع لمصر وفعلا انت عملت الصح 100% مفش أى فلوس فى الدنيا او راحة تغنى الواحد عن أنه يضيع عياله فعلا فى البلاد دى. التيار هنا فعلا عالى ومفيش حاجة أسمها ابنى هيكون كويس وربنا هيسر الحال. ياعم الواحد كل ما يروح المدرسة هنا بتاعة الابتدائى يخرج متقعد من جمال المدرسة ومن مشاكل الطلبة الجنسية والمخدراتية والنفسية. وأن كان ابنى فى مدرسة هنا من أحسن المدارس فى البلد اللى انا عايش فيها وهيا فعلا مدرسة رهيبة طبعا بس حتى العيال اللى عندهم 8 سنين لابسين حلقان وتاتو بكل جسمه والبنطلون اللى نازل لغاية الركبة. ربنا يستر علينا وعلى الجميع يارب.

رابط هذا التعليق

اخي وعزيزي الاستاذ ياسر انا احب اوضح حاجة اعتقد انها اتفهمت غلط بسبب كتابتي وهي اني انشاء الله الاقي كندا زي الفل واعرف اربي ولادي زي الفل ومبقاش محتاج اعيش برة كندا خالص ولا ارجع مصر. وبعون الله في المجتمع بتاعنا هنقدر. لكن لو حصل ولقيت الاولاد مش هعرف اسيطر عليهم وعلى الافكار دية هرجع مصر. وانشاء الله ماحتاجش لدة. اما موضوع الثلات سنين دة كان مجازي لكن دي مش نيتي الا لو قلقت على الولاد. واعتقد الاخت كوين لها نفس وجهة النظر والله اعلم.

رابط هذا التعليق

إجابة على سؤالك أخى الكريم البلاد دى مش زى عندنا يصحى الريس وبجرة قلم يغير الدستور لو صحى معكنن شوية من حلم ولا سحلية عدت على رقبته زى برعى كدا. هنا فى برلمان واعضائه كلهم مهاجرين وعايزين يحتفظوا برضه بجنسيتهم وما اعتقدش ان حاجة زى كدا ممكن تعدى بالساهل لو مجرد بس طرحت للمناقشة. الناس هنا مش زى عندنا تخاف وتترعب من الحكومة.

ياأخ كنج حد قال بين يوم و ليله محنا أخدنا 3 سنين فى ال PR و سنتين فى حكاية الباسبور لدخول أمريكا , محدش قال بين يوم وليله و بعدين فيه ناس كتير جدا و لا حتعترض ولا حاجه منهم 600000 تاميل مش عايزين الجنسيه أصلا على أكتر من نصف مليون صينى مش عايزنها على يحتفظوا بحقوق التملك فى بلادهم ...على البيض المولودين هنا أساسا و لا حيتضرروا ولا حاجه , اللى بس يهمه الموضوع ده هو المسلمين و العرب لأملهم الدائم أنهم حيرجعوا لبلادهم فى يوم من الأيام .

أحنا بنقول لو حصل حتعمل ايه , الموضوع بعيد عنك أساسا لأنك فى أمريكا أنما الناس اللى جايه 3 سنين و عايز يرجع حيبقى أستفاد ايه لو القانون طبق . مجرد سؤال برىء و الله ....أبقى بس أحفظ الموضوع عندك و انشاء الله لو القانون ظهر للنور حأقابلك فى بفالو و أنا معدى على نسايبى فى المشرق الأمريكى و أقولك مش قلتلك ..... :closedeyes:

أيا وطني: جعلوك مسلسل رعبٍ

نتابع أحداثه في المساء.

فكيف نراك إذا قطعوا الكهرباء؟؟

رابط هذا التعليق

مرة كنت بتفرج على جلسة من جلسات مجلس الشعب وكان الاهبل اللى أسمه عاطف عبيد عاملين له قال أيه تحقيق المهم الناس زنقوه شوية راح يهدد الناس يقولهم زمان فى مصر كان اللى بيتكلم مع الحكومة بيروح وراء الشمس اديكو قاعدين معانا دلوقتى وبتتكلموا معانا عادى ومفيش أى حاجة. بالله عليك دا رد رئيس وزراء على سؤال يتسألوه؟؟؟

كندا مش زى قطر أصلى أعرف واحد قطرى هنا فى امريكا معاه الجرين كارد بس مش بيقدم على الجنسية اصل قطر أم نصف مليون نسمة بتشترط لو خدت جنسية تانية تتنازل عن قطر أم الدنيا!!! الناس دى ياباشا بتاخد قرارتهم وهما بيحلموا وحدش يقدر يناقشهم فيه لكن زى ما بقولك هنا مختلف يعنى الدستور الامريكى مثلا فيه مادة بتقول أن الجنسية الأمريكية لا يمكن نزعها من مواطن أمريكى تحت أى ظرف دا بند فى الدستور ما ينفعش يجى واحد زى بوش ولا غيره يقول علشان الحرب على الأرهاب هنغيره!!!! انا معاك ان فى تجاوزات بتحصل وان زى ما فى حد من الأخوة الكرام هنا قال انك مهما تاخد الباسبور برضه هتكون درجة تانية بس أحب أقوله أولا انت فى مصر بتحس انك درجة كام؟؟ وعلى فكره هنا داخل أمريكا مافيش حاجة أسمها امريكى وهندى وبنغالى ومصرى أمريكا فيها أكتر عدد مساجين فى العالم تخيلوا حوالى 30 مليون يعنى حوالى 9 أو 10% من السكان فى السجن عارفين ليه؟ لأن هنا كلمة توديك السجن. يعنى أنا لو واحد قالى يا مصرى زى ما بيحصل فى الخليج كدا الكلمة دى تودى السجن هنا!!! وأتخن واحد فى البلد هنا يروح السجن زى مايك تايسون ومايكل جاكسون وبنت بوش نفسه.

أحنا مش بنطلب المستحيل من بلادنا بالعكس أحنا بنطلب بس نتعامل كحيوانات بس مش أكتر. لو عاملونى كحيوان فى مصر أنا هكون مبسوط. ياراجل الحيوان هنا له تأمين صحى! الكلب هنا ياراجل بيوده داى كير الصبح وهما رايحين الشغل علشان الكلب ما يقعدش فى البيت لوحده ويجيلوه ديبرشن!!! من القعدة لوحده. يا خسارة يا مصر حتى كلابك مظلومين. دا الكلاب ياراجل فى مصر عايز تهج منها.

على فكره انا مش من مؤيدين الهجرة على طول الخط لألألأ انا عايز أرجع مصر ان شاء الله فى جميع الأحوال هرجع ان شاء الله لو ربنا ادانا العمر مهما كان سؤ حال مصر وعلى فكره قرار الهجرة دا من أصعب القرارات اللى الواحد بياخده فى حياته يمكن أخطر من الجواز والارتباط بشريكة العمر. لأن الاكبر من الهجرة العودة لبلادنا تانى علشان كدا أنا بأكد على الاخوة هنا لازم الواحد يحفظ شعرة معاوية بينه وبين بلده وأهله وناسه ولما ينزل مصر ما يحسسش أهله أنه مضايق وقرفان والعيشة هنا وحشة لأن أهله نفسهم أمه وابوه واخواته هيقولوا انه عايش فى الدور وشوية شوية هيلاقى نفسه غريب فى مصر وغريب فى كندا.

الأستاذ جورج الحقيقة أحى فى الشجاعة وقوة القرار الرجوع لمصر وفعلا انت عملت الصح 100% مفش أى فلوس فى الدنيا او راحة تغنى الواحد عن أنه يضيع عياله فعلا فى البلاد دى. التيار هنا فعلا عالى ومفيش حاجة أسمها ابنى هيكون كويس وربنا هيسر الحال. ياعم الواحد كل ما يروح المدرسة هنا بتاعة الابتدائى يخرج متقعد من جمال المدرسة ومن مشاكل الطلبة الجنسية والمخدراتية والنفسية. وأن كان ابنى فى مدرسة هنا من أحسن المدارس فى البلد اللى انا عايش فيها وهيا فعلا مدرسة رهيبة طبعا بس حتى العيال اللى عندهم 8 سنين لابسين حلقان وتاتو بكل جسمه والبنطلون اللى نازل لغاية الركبة. ربنا يستر علينا وعلى الجميع يارب.

يسلم فومك ياكنج توت كلامك كلة صح وزي الفل الله ينور عليك ويكرمك في غربتك وتستفيد بكل مميزاتك كمصري كندي انشاء الله.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

بعد التحية

كنت الى وقت قريب قارىء لهذا الموضوع ولكن اسوقفنى جزئية هامة

الناس اللى عايشيين بمصر عارفين اننا وصلنا الى مستوى منحدر فى الفساد والاخلاق وقلة احترام الاخر

الناس اللى بتقول نخاف على اطفالنا من كندا اقول لهم هل مصر يوجد فيها اخلاق

انا لا اعمم لكن نسبة عالية والسواد الاعظم من الجيل الحالى منحدر الاخلاق سواء شباب او بنات

الجيل القادم اطفال من سن 14 الى 18 سنة مستواة انحدر بشكل رهيب جدا وقلة ادب زسفالة

موضوعات تقشعر لها الابدان فى الانحطاط الخلقى المشكلة واضحة وضوح الشمس

حتى دول الخليج ما اكثرها فساد مثلما قالت الاخت الكريمة المراة فرصة الخرج وتلبس ما شائت وكلنا عارفين

لا ننخدع ونتقول مصر مصر مفيش اى اخلاق ولا اى صفات حميدة حتى المصريين فضائحهم بالخليج معرروفة

القاعدة فى التربية السليمة فى الاساس لا نقول ان كندا منحطة اخلاقية ولا نقول مصر مكة

هناك مميزات وعيوب

وتقبلو فائق الاحترام

رابط هذا التعليق

أستاذى الحبيب ياسر باشا أنا فى أمريكا صحيح بس برضه معايا PR كندا وان شاء الله أنا ناوى ما أضيعوش علما بأنى عايش فى امريكا حاليا وبرضه هحاول ماضيعهاش صحيح مش سهل بس هنشوف أيه اللى هيحصل. عأيز أوضح حاجة بس وأنا بشوفها هنا فى المدارس الجنسية الوحيدة الى للأسف بيدوبوا هنا فى المجتمع وبيسيبوا لغتهم وتقاليدهم هما العرب. لما بروح المدرسة مع أبنى بشوف صاحبة ريكى (صينى) أمه بتكلمه صينى والواد بيتكلم صينى ناررر. صاحبة برودى إيطالى خالته بتكلمه أيطالى وهو بيتكلم إيطالى نارررر. صاحبة أشتن أسبانى أمه بتكلمه أسبانى نار والواد كذلك نار. صاحبته إيلانى وكارين أهاليهم بيكلمهوهم فرنساوى والعيال نار. صاحبه بقى الوحيد المصرى أسمه ياسين مش بيرضى يكلم أبنى بالعربى خالصصصص ولا هو تبيتكلم عربى ولا عايز أصلا مرة قالى أنا علشان بقوله ليه مش بتتكلم عربى يا ياسين ردى عليا وقالى NO I DONT WANNA it sucks!!! علما بأن الواد دا جه من مصر من سنتين بس وجاى كان بيتكلم عربى بس ولب لب وسنه حوالى 5 أو 6 سنين. غرضى من القصة دى أقول أن العرب بس هما اللى مش بيحافظوا على جذورهم وبيفرحوا قوى أن عيالهم بيرطنوا أنجليزى اللى هما عاشو وماتوا يحاولو يتقنوه بدون أكسنت ملحوظة. أنما التاميل والصينين والهنود والعالم دول عيالهم بصراحة تفرح فى البلاد دى! فى رأيك أب وأم بيأكدوا على أبنهمم يفضل بلغته الأم ودا شىء على أيدى انا صعب قوىىى فى أريك دول مش بيفكروا يرجعوا!؟ أو مش عايزين يحافظوا على جنسيتهم التانية؟ أنا لا أختلف فى الراى معاك بس انا بحب أستفيد من رأى حضرتك والأخوة هنا أحنا كلنا فى مركب واحدة على فكرة علشان كدا بحب أتناقش واحب أعرف أيه تجاربك عندك وانت برضه تعرف أيه تجاربى هنا.

أستاذى جبار سينج طبعها مهما كان الفساد فى مصر هل فى بنت فى مصر بتجيب الواد بتاعها فى البيت عند أمها وأبوها وهيا عندها 12 سنة ويقفلوا الباب على بعض؟ هل فى أم تباخد بنتها للدكتور وهيا كل همها بس ان البنت ما تحملش مش فارق معاها بقى البنت تعمل أيه الهم ما تحملش فى سن 12 سنة؟ عارف هنا دى TREND أن البنات عايشين لوحدهم وعندهم حوالى 3 أو 4 عيال كل واحد من شاب شكل. صحيح مصر فيها فساد وبيزيد بمعدل كبير لكن لا يمكن مقارنته بهنا أبدا. واحد أمريكى بيقولى النهاردة نصف مشاكلى أتحلت بقوله طيب حلو ليه أيه اللى حصل قالى أبويا مات النهاردة فاضل نصف مشاكلى التانية اللى هيا أمه يعنى!! هل فى ولد فى مصر سنه 5 سنين خارمين ودنه ومناخيره ومركبينله حلق فيهم! 5 سنين ياراجل !! ياراجل انا بشوف ناس فى مصر بتسلم على أهلها وبتبوس أيديها ورجليها وحاجات كدا. مفيش شك أن المجتمع هنا ما ينفعش معانا وحكاية أنك تتعرف على مجتمع عربى ومش عارف أيه دى برضه مش سهلة أنت عارف العرب يعنى دا ماتش كورة بين مصر والمغرب مثلا يخلى العرب المصريين والمغاربة ما يكلموش بعض شهور!! ماتش كورة مش هقولك بقى تضارب مصالح فى بزنس ولا بتاع أحنا أمة ضحكت من جهلها الأمم. مش كدا ولا أيه.

رابط هذا التعليق

اشكرك اخى توت لسرعة الرد

بداية نحن لا نقارن بمجتمعات ومجتمعات بل وضحت ان مصر مش مكة ولا كندا فيها انحطاط شامل

المسالة نسيبة

لما البنت تجى ومعاها البى فرند يبقى السبب الاسرة طب ما فى مصر البنت ال 10 سنين تلاقيها عندها علاقات مع شباب فى مثل سنها

بس وخد على دى الف خط بدون علم الاهل هناك لغط كتير جدا هنا بمصر الفساد وصل للركب

فساد اخلاقى وفساد ادراى وفساد تربوى وفساد تعليمى وفساد دينى وعد من هنا للصبح

واااكد لك كل هذا ليس دفاعا عن كندا او اى دولة غربية

انا اتكلم عن مبدء الاحترام وحقوق الانسان

هل نسيت قول الامام محمد عبدة عندما كان فى دولة اجنبية قال انى ارى اسلاما ولم ارى مسلمون

وعندما رجع قال رايت مسلمين ولم ارى اسلاما

لماذا ننكر اننا اصبحنا نعانى فساد فى كل حاجة حتى تقلاقى دكتور كبير ساقط فى اسلوب حوارة مع الاخر

ليس عندنا تقبل سياسة الاخر خلاص اساسيات المصريين تدهورت وجيل بعد جيل تكون جيل كامل منحط

من الذى يعرف اكتر عن جيل هذا الايام هل اللى غير عايشيين معهم ام اللى عايش وسطهم

انا بالجامعة عندى كانى داخل حفلة ازياء بقى عدم الاخلاق شىء طبيعى مفيش احترام لدكتور ولا دكتور يحترم

الطالب حتى يحترمة تخبط فى كل حاجة مفيش احساس بنننا بشر

عفوا اذا قلت الحيوان افضل منا حالياا

النصيبة والغلطة التى سوف تدمرنا اننا لا نعترف اننا فاسدون حتى الثمالة

تم تعديل بواسطة جبار سينج
رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...