اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

طبيب ناجح بالصعيد أفكر فى الهجرة .. أشيروا على

Recommended Posts

بس انا ممكن اشد فى الكلام

أنا مش عايزك تشد في الكلام أنا بس نفسي تصلح الكيبورد

- بس انا مش عارف انت الوحيد الا بتشكر فى كندا - انا بسال ليه - بس انا قلتلك انت بتقنع نفسك
-

مش أنا الوحيد و لا حاجه روح شوف موضوعات أينشتين وKIANE اللي عملوها بعد وصولهم لكندا

وشوف كلام الدكتورmoheltohamy في نفس الموضوع ده

وهأقنع نفسي بأيه ...... بواقع عايشه كل يوم

واضح انك عندك كمان نقص فى الخبرة فى شكل الناس الى بتشرب

في الحقيقه أنا معنديش خبره خالص بالموضوع ده و دي حاجه أفتخر بيها

إنت خبره ?

بس انا بسال نفسى اما انت كويس وبتقول انت ناجح كده فى كندا منين عندك وقت كل يوم فى المحاورات واضح انك ناجح فى حياتك هناك بدليل الوقت الفاضى الكتير ده و الغريب انك بتقول انك بتشتغل فى شركة كبيرة

تم حذف صورة مستند ...لسهولة الحصول على اى معلومات شخصية عن حضرتك وكى لاتستخدم لاى ضرر ...

شكرا لحسن تفهمكم ..

عن الادارة

سلوى

ماهو الناجح بيكون ناجح في إدارة وقته كمان

عموما لما تلاقي حد عايش جوه كندا يديلك المعلومات اللي بتدور عليها و إنت عايش بره كندا

ولو ربنا سهلك و جيت و قدرت تستفيد من فلوس كندا و تسهيلاتها و منحها عشان تكمل دراستك متنساش تكمل ذم فيها

ما دام كندا وحشه كده و مخدرات و زباله و هنود معفنين و أمريكا أحلى ألف مره عايز تيجي تستفيد من منحها و تدرس فيها ليه يا راجل

تم تعديل بواسطة Salwa
رابط هذا التعليق

• الردود 335
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

ردا على تربية الاولاد :

اولا : الحياة فى امريكا غير الحياة فى انتريو كندا تماما و خصوصا فى المدن الاصغر من تورنتو - امريكا الموضوع مفتوح جدا جدا - اما كندا فهما فلحين بنسبة لامريكا

وده يجعل الناس تضمان فى كندا عن امريكا - بس الحياة فى امريكا احلى الف مرة واسهل من كندا

بس لو قالنا كندا قلل عن مصر انضم لل\ين يقولوا ايه بسبب التياريين الى هما تخلطيهم فى المجتمع عشان ميكونش منبوزيين - وبين ان يكونوا مسلمين منعزلين - قيل ما احد يفتى ويقول ازى فى ناس فى كندا الاثنين - اقوله ماشى نسبتهم كام - بس انا راى ان الاساس مش القران وراحوا الجامع ورجعوا حتى فى مصر لا - الاساس انك تزرعى مبدا جو اولادك - زى زاحد عنده مبدا انه السرق حرامه و ضد مبدا - لو فتحتى خزنة امامه مش حيسرق - انما اعرف ناسمن دعاة الاسلام وبيكدبوا وبيغشوا - ليه عشان ما فيش اصلا عقيدة مفيش مبادىء

الموضوع مش سهل و الهجرة مش سهلة خالص زى ما بعض الاعضاء بيوضحوا منتها اليسر و السهولة - ولكن الى له هدف لازم يستحمل او يدور على حلول بديلة لمشكلته - بس الهجرة مش سهلة خالص

اما للاخ سيخ - اما انت شيف مصر كده- طب ارجع بلدك - ورايت متكلمش عن الانحطاط لانك كالعادة مش فهم طبيعة الحياة فى مصر - مصر منقسم لمجتمعان ( غنى - فقير ) ( والاثنان منقسمان لاثنين فرعين ( مسلم - وعادى ) - المهم الغنى فهم الموضوع بصورة الفلوس و افتكر انك من المستوى الاجنتماعى الراقى انك بنتك ومراتك تلبس عريان مقارنه بالناس الاغنياء فى 80 فى مصر كنت طبقة الاغنياء قليلة وتنحصر فى مجتمع الجزيرو والصيد - طبعا ده غنى جاهل استخدا فلوسه بجهل - والغنى المسلم - قلك كل حاجة حرم وقفل على نفس واغلبهم بيحللوا اشياء لم يتكلم عنها الدين بوضوح ( مثل صفة الاخلاص مثلا )ولكنهالاتحترم من قبل شخص زوا مبدا

اما الفقراء ( فهم فى عالم اخر - طابور العيش الصبح -و المدارس و المواصلات ) يعنى معندوش وقت يفكر

اما الاستا\ ياسر بتاع الجنسية - كلام ده فى الاحلام - وبعدن انت بتحض الفرض ده عشان متهجرش - خلص متهجرش - الى انت متعرفوش ان اغلب الناس عاوزيين الجنسية فقط -والبعض شيف ان حياة الدنك فى كندا افضل من الحياة الدنك فى مصر

بس الاثنين فى راى يقرفوا - بلاد مافيهش قانون - وبلد مافيهاش فلوس و عرب تعبنين قوى وهنود ......

الاستاذ الى عاوز يصلى فى الجامع كل الفروض جماعة - طب انت بتفكر اصلا فى الهجرة ليه - خليك فى بلدك بجنب الجامع - وربنا يوفقك - اما كندا اضمانك بعد الساعة تساعة كل بيلف المرجوانا و يدخن ويشرب كله انا بقولك كله بمعنى كلة - يبقى خليك فى مصر

بصراحة انا كدة ههاجر من الصبح ان شاء الله مادام ان الاساس مش القران ولا راح الجامع ولا مرحش ياعم كبر دماغك اهم حاجة النية والقلب الابيض

عرفتو ا يا اخوانا الهجرة بتعمل ايه بتخلى الواحد ينسى اهم حاجة فى حياته وهو دينه ويهتم بجمع المال واوكد مش كل المهاجرين كدة فى نا س عرف دينها كويس احسن من ناس كتير فى مصر او السعودية

وخلينى قاعد جنب الجامع اللى ميوكلش عيش ربنايهدينا جميعا ويحسن ختامنا

تم تعديل بواسطة Salwa
رابط هذا التعليق

فينك يا تورنتو باشا

الفاضل / تورونتو أوقفته إدارة المنتدى لتناقض مشاركاته حول كندا و لتطاوله علي شخصي الضعيف في رساله خاصه مليئه بالسباب

الاراء بتاعت كندا الحياة سهلة - فين

كندا الحياة سهلة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم،

اخي pink floyd حضرتك شايف الدنيا سوده اوي، ممكن تغير اللون البينك للون اغمق شوية. حضرتك بتعترض على الجميع و في بعض الاحيان بتعترض من غير ما تقرا الكلام كويس، براحة شوية الموضوع مش خناقة.

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل طبيب راجي اشكرك علي اثراء الحوار ولكن انا معك وطبعا علي البر

كن الصراحة ما ينغص علي حياتي هو مستقبل اولادي فمنظومة البلد لاتدل علي خير اطلاقا هذا ما اراه

لا انكر اني في نعمة ولكن وماذا بعد المستقبل غير مضمون علي الاطلاق وطبعا المستقبل بيد الله

انها محاولة للسعي نحو الافضل وان كان لا فمصر قاعدة مش هتتحرك

كنت ساسال هذا السؤال في موضوع اخر لكن وجدته هنا مناسب ايضا

وجاوب بكل امانة باسبور مصر احسن ولا باسبور كندا

ولانسبة للاسرة لا تخف فزوجتي ما شاء الله قادرة علي التربية الفاضلة لل]اولاد ان شاء الله في لاس فيجاس

والله نفسي مصر دي تكون عندي اغلي شيء لكن للاسف بيكرهونا في البلد يوم ورا يوم

لاتتخيل موضوع مثل قلة الخدمات وخصوصا في الصعيد ما هو مردوده

يعني المدينة التي اعيش فيها لا يوجد بها حتي سينما و لا حديقة ولا مياه جيدة ولا كهرباء جيدة(اجهزة بيتي اتحرقت قبل ذلك)

انقطاع متكرر وروتيني للمياه والعذر الصيانة

شرطة متجبرة علي الغلابة اي نعم لااحتك بهم شخصيا لكن ااسي علي حال الناس

مرتبات بتسعون جنيها للموظفين المؤقتين

اطباء بربعمائة جنيه في الشهر حوافز 75 جنيه بدل سفر 50 جنيه شهريا

دعوني احلم واهي مصر قاعدة

وبعدين يا اعدين يكفيكو شر الجايين مالك يا د قناوى ب فيجاس

المداخلة دىقديمة شوية بس لسة شايفها و على فكرة فيجاس مش زى ما الناس فاهمه

فيها كده و كده زى اى مكان تانى

باى حال انا بس بصبح على الكل و ربنا يوفق انشاء الله يا استاذ قناوى اتكل على الله و اخلع و انشاء الله هتكون خير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم،

اخي pink floyd حضرتك شايف الدنيا سوده اوي، ممكن تغير اللون البينك للون اغمق شوية. حضرتك بتعترض على الجميع و في بعض الاحيان بتعترض من غير ما تقرا الكلام كويس، براحة شوية الموضوع مش خناقة.

مش مشكله كل ده يا أخت كويين

أنا اللي عايزه يكون واضح هو الأتي :

1- الأخ بينك فلويد لا يعيش في كندا و كل علاقته بها زيارات حسب كلامه

2- الأخ بينك فلويد شايف كندا وحشه و .................. و أمريكا أحلى ألف مره ومع ذلك عايز ييجي يستفيد من منحها الدراسيه و يستكمل دراسته في جامعاتها

السلوك ده بيسموه أيه ?

رابط هذا التعليق

بخصوص المحامين وما شابه

قريت في منتدي بالانجليزية واحد هندي كاتب انه استعان بمحامي وكان هيضيعه

كل شوية يقوله كله تمام تمام وفي الاخر طلبوا منه الاليتس اتاري البيه المحامي ضيعها ومحطهاش اساسا مع الطلب

المهم الاخ الهندي بيقول ليه تدفع اربع الاف دولار مقابل طابع بريد

كلامه منطقي اليس كذلك

كتابة الابليكاشن سهلة عدا كام نقطة غامضة وراكم لغاية ما تفيدوني وشهادات الخبرة من العمل سهلة والشهادات المترجمة ممكن تاخد وقت

الفيش سهل

قسيمة الزواج وشهادات الاطفال اظن هتكون شغلانة وخصوصا اني اكره وزارة العدل جدا بس اعمل ايه امري لله اروح واتعامل مع الموظفين بتوعها

(في مجمع محاكم الجلاء بياجروا واحد متشرد بالاتفاق مع الموظفين عشان يشهل المسائل علني كده اتخنقت منه وصرفت نظر عن طلبي يومها كان موضوع تاني طبعا غير القسائم لكن افتكرت )

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

سلام عليكم أخوتى الاعزاء

الحقيقة النقاش هنا سخن وشديد عن اللزوم أحنا يا جماعة فى مركب واحد وبناقش بعض بس علشان كل واحد يقول تجربته والأخرين يستخلصوا العبر من تجارب الغير. احنا مصريين ومغتربين أو بنفكر فى الغربة والهجرة ومننا اللى هناك ومننا اللى رجل بره والتانية جوه. كل واحد وله أراءه الشخصية طبعا ولا يمكن فرض أراء على أحد بس أحب أن مستوى الحوار بينا يكون أحسن من كدا.

مفيش شك أن مصر جميلة وبالرغم من حالة الأنهيار التام الموجودة فى البلد بس مازالت هيا بلدنا. أنا أتحفظ على موضوع مصر فيها مساوىء وعيوب لالا مصر فى أنهيار تام وانا شخصيا حكيت حكاية الحريقة وان المطافى مش عايزين يجوا أصلا ولما شخط فيهم ضابط فى جم وبعدين جايين يسألو على حنفية ميه فى الشارع مفيش راحو سألو على شوية رملة!! علشان يشيلوها ويطفوا بيها الحريقة اللى بقالها ساعات مولعة على بال ما هما جم!! ومش عارف ذكرت حكاية صديق سودانى ليا هنا أضرب عليه 10 طلقات نار وسبحان الله ما ماتش اتصل ب 911 وقالهم بالنص i got shot بس وقفل السكة اتصل من موبايله وهو مرمى فى الشارع الساعة 2.30 بالليل كانوا عنده بعد دقيقتين ونقلوه بطيارة هليكوبتر من مكانه لأكبر مستشفى فى سياتل هو سودانى ماشى!! وجديد فى امريكا ماشى!! ومؤذن فى أحد اكبر المساجد هنا بس زى ما قلت قبل كدا مفيش هنا فرق بين أى بنى أدم والتانى ودى من أحسن الحاجات اللى تعجب أى مصرى لأننا شبعنا كوسة وإضطهاد وظلم.

طبعا الفرق شاسع زى ما أحنا شايفين. وجهة نظرى أنا أن معيار النجاح فى كندا او أمريكا هو انك تكون عندك مهنة كويس وتشتغل فى مجالك وتعمل فلوس تضمنلك أنك تنزل بلدك كل صيف على الأقل عيالك ياخدوا الصيف كله فى مصر يتعلموا العربى كويس وأهم من العربى يتعلموا التقاليد الشرقية وإحترام الكبير وإحترام وتقديس الوالدين اللى عمرهم ما هيتعلموهم أبدا. مثال تانى أحب أذكره أسرة مصرية الراجل والست دكاترة وماشاء الله ربنا موسعها عليهم طبعا وعندهم ولدين واحد فيهم الصغير عنده حوالى 6 سنين طبعا هما عندهم دش عربى فى البيت وهما بتفرجوا على المسلسلات والافلام المصرية أبنهم ابو 6 سنين بيقولهم Why do you guys like to watch Spanish movies!!! / أمه سألته يا حبيبى انت مش فاهم الكلام دا اللى بيتقال فى التلفزيون هو رد عليها وقالها even one single word!! وهما أيه بيتفرجوا على أيه؟؟ أفلام ومسلسلات مصرية!!! أيه يا جماعة فى رأيكم الموضوع دا. محدش يستعجل ويقول أنها غلطة الأب والأم. خلينا نكون واقعين هيا أيه المواضيع اللى هتكون بين أب وأبنه غير أنت كلت؟ أنت ذاكرت؟ انت رحت فين؟ أنت جيت من فين؟ صح فى أى مواضيع تانية؟ يعنى شوية شوية هتكون مواضيع ثابتة بالعربى صح؟ طيب المواضيع التانية مش الوحشة أقصد الولد مش هيعرف يحكيها لأهله بالعربى لأنه معندوش Vocabulary بتاعها صح!؟!؟ وبالتالى هيقول بالانجليزى الأب مش هيقعد يقوله كل كلمة بالعربى صح!؟ ولو الولد له أخوات ولو بدأوا يتكلموا مع بعض أنجليزى الاخوات!! يبقى زى ما الامريكان بيقولوا THAT IS IT!! انتهت ولا رجعة فيها والله لو جبت سيباويه نفسه أو الخليل بن احمد. برضه هقول قصة تانية لأسرة مصرية أبنهم لما بيروح المدرسة العربى او القران الشيخ بيقوله كتير كلمة أجلس فى يوم أمه بتصحيه من النوم يالا يا حبيبى علشان تروح المدرسة العربى راح قالها لأ مش عايز أروح العربى قالت ليه؟ قالها الشيخ بيقولى أجلس هو بيحسب (الشيخ) أن أسمى أجلس!! مفهومة دى يا رجالة يعنى الراجل بيقوله اقعد على حيلك الوواد فاكره بينده على أسمه أجلس محمد ابراهيم عبدالعال يعنى الفرست نيم بتاعه أجلس واللاست نيم بتاعه Abdol . أوعو يا جماعة تفكروا ان يوم ولا يومين الويك اند هيخلوا العيال تحافظ على اللغة والتقاليد احنا كدا بنضحك على نفسنا.

هذا ما أعلم والله أعلى وأعلم .

دا رأى الشخصى يمكن يكون متخلف شوية بس عن تجارب أمامى والله وناس برضه بتحاول مع عيالها مش سلبية بس هو مين الأقوى الأب والأم ولا المجتمع كله هنا؟؟ مي أكتر احترافيه فى تأدية رسالة التعليم المدارس هنا ولا احنا؟

أخيرا يا جماعة مستوى النقاش والله يا جماعة أولادكم فى كندا وأمريكا أولادى وانتم أحبابى أتمنى لكم التوفيق From the bottom of my heart زى ما الامريكان بيقولوا.

تحياتى

تم تعديل بواسطة KingTuT
رابط هذا التعليق

الاخوة - والناس الموجوديين :

بعض ما كتبت رد ايهاب ........ بعدين اتصلت بالمسئولة عن الدكتوارة وسالتها كل المعلومات الى محتاجها فى من ضمن الكلام احنا اتعرفنا و اضح انها سيده لذيذة - المهم فسالتها المنحة الدراسية تكفى الحياة فقالت اعتقد -هى المدام بتشتغل - قلتلها اصلا الشغل صعب فى كندا - قلتلى ده صحيح ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! -

ايها الاخوة ضحى بمكالمة دولى و اسال اى شخص من كندا من اى سيد مثلا ودردش معها وقلى انا كداب او لا- خالى بالك ده مسئولة عن برنامج الدكتوارة اعتقد فى واحدة من اكبر الجامعات فى لنتاريو

ايهاب :

طب - بس رد الانسان الناجح بتاعك - ده اكبر دليل على غير كده - المهم ربنا يوافقك بس فى نقطتان :

1- انا مدير على 3 مصانع( كل مصنع حوالى 350 عامل ) ( لادارة معينة ) ومتواجد فى احد المصانع من 3 و عمرى 34 عام و معى شهادت وبدون وسطةعشان اوصل للمنصب ده - انا معنديش وقت اكلم والدى من تليفون مكتبى - بكلمهم من الموبيل وانا سايق

2- انا اعارف انا من اصدقائى فى كندا انى معندهمش وقت يهروشوا حتى لو بيشتغل سواق هناك

3- طب انت عشان تروح تدور على مشاركة قديمة لى - داه له معنين - انك فاضى جدا جدا جدا - وتانى حاجة عاوز تثبت عكس كلمى ماشى بس ايه الهدف انك تثبت انى كداب - ده معنى انك عاوز تثبت انك صح -وهو ده حقد المصريين الى موجود فى كندا لان - الاغلب مثلك ده حاجة مش مضيقنى لان - انا بدير ناس من 40 سنة وطالع وساعات باقبل احقد فى طريقى. وده اصبح عادى -و شكرا

اما الاستاذ الى فهم ان الجامع مش مهم - طب ايه رايك فى الى بيروح الجامع فى مصر وبيضرب مراته - طب ايه رايك بالى بيروح الجامع وبيكرة جارة -هو الرسول قال كده

المصريين الى شوفتهم فى كندا مردوش يساعدونى - او يدونى معلومات - بس الى ساعدنى - ومازال واحد كندى عرفته من الشارع - الله فين المسلمين الى بيساعدوا بعض

افهم - الدين ده اساس لالازم كلنا نعرفه يا !!!!!- ولكن الاهم ان الانسان يكون عنده هدف و مبادىء يتبعه - لازم تفهم وبعدين لو فى واحد عاوز يصلى فى الجامع الخمس فروض - طب جاى كندا ليه - المصريين !!!!!!!!!!!-

انت عارف لايه ايهاب مرتح لانه عارف انه لو كندا فيها - لازم يعقد عشان ياخد الجنسية -فده الى دفعه انه يحبها عشان يعرف ينجهز هدفه

اما انا شايفه الدنيا سوده من ضغط الشغل ممكن - بس انا مشيفه سوداء

بس الصراحة ...... الردود - وكسل المصريين فى اسالت المحاورات - تدفع الواحد يسال سوال - ازى واحد عاوز يهاجر وبيسال السفارة بتفتح الساعة كام - طب الورق المطلوب ايه - طب هو فى جامع ينفع اصلى فيه ال 5 فروض فى الجامع - طب ايه انا مش فاهم ايه معنى الاسئلة ده

او مشجعين - الله يايهاب الصور - جميلة - وردودك قويه - يعنى ايه انا مش فاهم

خلونا نركز فى الهدف - حتاكل بكام - حشتفل ايه - ايه هو الواقع - الايجار كام - المناطق الكويسية فين - عاوز اربى عيالى يطلعوا كنديين مسلمين محتفظين بتقاليد العربية - معادلة صعبة جدا ازى فين - مش الجامع بس - !!!!!!!!!!1

تم حذف الفاظ غير لائقة ..

سلوى .

رابط هذا التعليق

أستاذى جيناوى

الحقيقة ما انصحكش ابدا بموضوع محامى دا( ما حك جدلك إلا ظفرك) مفش واحد هيكون مهتم بملفك إلا أنت نفسك. الناس بتوع السفارة دول مش بيهرجوا انت لو داونلودت الفايل بتاع الهجرة من الى السايت بتاعهم الفايل الخاص بمصر مش هتسأل أى سؤال. أنا عملت كدا من حوالى 4 سنين. انا سمعت ان صاحب مكتب برزى فى مصر اكبر مكتب محاماة هجرة لكندا عليه حكم لأنه خد من واحدة حوالى 60 الف جنيه علشان يجيبلها عقد عمل مضروب يزود بيه نقاطها ورفعت عليه قضية وكسبتها!!

زى ما الأخوة هنا قالو انت قدامك على الأقل 4 سنين وانا بقولك على الأقل 5 سنين أو أكتر كمان يعنى أرمى الورق فى السفارة دلوقتى ومعاك كل السنين دى تفكر وتدبر وتشوف هتكون عندك كام سنة وعيالك عندهم كام سنة والحياة وصلت بيك لفين فى مصر خلال السنين دى. انت مش ترمى الورق ويقوللك تعالى بكره كندا زى ما انت كنت فاكر. أصلى كنت شغال فى شركة فى مصر انجليزية وتخيلوا والله يا جماعة غالبية أعضاء مجلس إدارتها معاهم لقب سير من ملكة انجلترا. السفارة طلبوا منى طلب غريب احنا عايزين company profile كلمت مدير التسويق وقلت له عايز نسخة company profile ودا كتاب كبير عن الشركة معمول فى لندن ووديته السفارة تخيلوا راح أتصلوا بيا فى الشغل فى نفس اليوم اللى وديت الكتاب دا السفارة يعنى رحت السفارة الصبح رميت الكتاب فى البوكس بعدها بساعتين كلمونى فى مكتبى فى الشركة دى والحمد لله كنت على مكتبى. هيا قصة طويلة ملهاش لازمة بس أقصد أقول ان يا جماعة بلاش الواحد يعقد فى ملفه كتير يعنى انا مثلا لا أرشح اللى عنده ماجستير ومش محتاجه فى النقط يقول عليه!! KEEP IT EASY.

رابط هذا التعليق

سيبك من الكلام ده كله

جاوبني يا بينك

1- إنت مش عايش في كندا و كل علاقتك بها زياره و تحمل منها مراره لأن

المصريين الى شوفتهم فى كندا مردوش يساعدونى - او يدونى معلومات -

و بتدير 10 مصانع في مصر و ربنا يزيدك

ليه بتتكلم عن الحياه في كندا بلغة العارفين الواثقين ?

مش تسيب الكلام ده للناس اللي عايشين هنا

2- كندا وحشه و كخه و فيها العبر

ليه عايز تيجي تدرس فيها ?

و الأهم.... كمان عايز منحه ?

3- إنت ليه بتكتب عربي عجيب كده ?

تم تعديل بواسطة ايهاب سالم
رابط هذا التعليق

أستاذى جيناوى

الحقيقة ما انصحكش ابدا بموضوع محامى دا( ما حك جدلك إلا ظفرك) مفش واحد هيكون مهتم بملفك إلا أنت نفسك. الناس بتوع السفارة دول مش بيهرجوا انت لو داونلودت الفايل بتاع الهجرة من الى السايت بتاعهم الفايل الخاص بمصر مش هتسأل أى سؤال. أنا عملت كدا من حوالى 4 سنين.

صحيح

يا دوك جناوي

إستمارات الهجره معاها guide مشروح فيه كل حاجه

إقرأ إنت بس و إنت مش هتحتاج محامي

رابط هذا التعليق

ردا على تربية الاولاد :

اولا : الحياة فى امريكا غير الحياة فى انتريو كندا تماما و خصوصا فى المدن الاصغر من تورنتو - امريكا الموضوع مفتوح جدا جدا - اما كندا فهما فلحين بنسبة لامريكا

وده يجعل الناس تضمان فى كندا عن امريكا - بس الحياة فى امريكا احلى الف مرة واسهل من كندا

بس لو قالنا كندا قلل عن مصر انضم لل\ين يقولوا ايه بسبب التياريين الى هما تخلطيهم فى المجتمع عشان ميكونش منبوزيين - وبين ان يكونوا مسلمين منعزلين - قيل ما احد يفتى ويقول ازى فى ناس فى كندا الاثنين - اقوله ماشى نسبتهم كام - بس انا راى ان الاساس مش القران وراحوا الجامع ورجعوا حتى فى مصر لا - الاساس انك تزرعى مبدا جو اولادك - زى زاحد عنده مبدا انه السرق حرامه و ضد مبدا - لو فتحتى خزنة امامه مش حيسرق - انما اعرف ناسمن دعاة الاسلام وبيكدبوا وبيغشوا - ليه عشان ما فيش اصلا عقيدة مفيش مبادىء

الموضوع مش سهل و الهجرة مش سهلة خالص زى ما بعض الاعضاء بيوضحوا منتها اليسر و السهولة - ولكن الى له هدف لازم يستحمل او يدور على حلول بديلة لمشكلته - بس الهجرة مش سهلة خالص

اما للاخ سيخ - اما انت شيف مصر كده- طب ارجع بلدك - ورايت متكلمش عن الانحطاط لانك كالعادة مش فهم طبيعة الحياة فى مصر - مصر منقسم لمجتمعان ( غنى - فقير ) ( والاثنان منقسمان لاثنين فرعين ( مسلم - وعادى ) - المهم الغنى فهم الموضوع بصورة الفلوس و افتكر انك من المستوى الاجنتماعى الراقى انك بنتك ومراتك تلبس عريان مقارنه بالناس الاغنياء فى 80 فى مصر كنت طبقة الاغنياء قليلة وتنحصر فى مجتمع الجزيرو والصيد - طبعا ده غنى جاهل استخدا فلوسه بجهل - والغنى المسلم - قلك كل حاجة حرم وقفل على نفس واغلبهم بيحللوا اشياء لم يتكلم عنها الدين بوضوح ( مثل صفة الاخلاص مثلا )ولكنهالاتحترم من قبل شخص زوا مبدا

اما الفقراء ( فهم فى عالم اخر - طابور العيش الصبح -و المدارس و المواصلات ) يعنى معندوش وقت يفكر

اما الاستا\ ياسر بتاع الجنسية - كلام ده فى الاحلام - وبعدن انت بتحض الفرض ده عشان متهجرش - خلص متهجرش - الى انت متعرفوش ان اغلب الناس عاوزيين الجنسية فقط -والبعض شيف ان حياة الدنك فى كندا افضل من الحياة الدنك فى مصر

بس الاثنين فى راى يقرفوا - بلاد مافيهش قانون - وبلد مافيهاش فلوس و عرب تعبنين قوى وهنود معفنين

...................................

ثانيا ردك هذا يوكد كل كلامى

اخيرا انا حعمل زى الامام الشافى ولا ارد عليك

تم حذف جملة غير لائقة .

رجاء مراعاة ذلك مستقبلا ...

سلوى .

رابط هذا التعليق

يوه يا خوفي للمشرف يقفل الموضوع لو بدانا حروب الانترنت من وراء الكي بورد عموما

بالنسبة الي

GIVEN NAME(S)

في موقع دافيد كوهين فهمت انها ممكن تكون الاسم الاول والثاني والثالث لك

FAMILY NAME

الاسم الرابع في الباسبور

هذا والله اعلم

طبعا من اجل توفير عشرين الف جنيه للمحامي يجوز اني اسال اسئلة ساذجة مش عيب

علي فكرة موقع دافيد كوهين ده كويس وبيرد علي اغلب الاسئلة اللي الواحد ممكن يسالها

واخيرا ادعو الجميع بان يصلوا علي النبي وRELAX مش ناقصة ضغوط يا جماعة وشكرا

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

ردا على تربية الاولاد :

بس الاثنين فى راى يقرفوا - بلاد مافيهش قانون - وبلد مافيهاش فلوس و عرب تعبنين قوى وهنود معفنين

صباح الفل يا أستاذ بنك فلويد دانت رحت بعييييييييييد خالص , مهجرش ايه دانا مواطن من سنين ووالدتى و أختى و عيلتى كلها هنا , دانتا مفهمتش كلامى خالص ,ده أنا عايز اللى ييجى يفضل هنا على طول , الأخت الفاضله كوين فهمت قصدى , ان اللى ييجى المفروض انه مهاجر مش ثلاث سنيين و يجرى ....كالعاده داخل شمال بالكيبورد بتاعتك و لاعارف أفسر من الكلام اللى أنت كاتبه كلمتين على بعض ... :roseop:

أيا وطني: جعلوك مسلسل رعبٍ

نتابع أحداثه في المساء.

فكيف نراك إذا قطعوا الكهرباء؟؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم،

لالالالا يا باشمهندس ياسر، هوه اللى بنعمله في الناس حيطلع علينا و لا ايه.

مين قال ان احنا بتوع 3 سنين و نحصل على الجنسية و خلاص، زعلتني منك يا باشمهندس. على العموم اعتذارك مقبول مقدما.

احنا خرجنا من مصر بحثا عن فرصة افضل في الخليج و لما حسينا ان الخليج مبقاش زي زمان و احلامنا لينا و لولادنا بقت مس بش قرشين نحوشهم فكرنا في كندا نعيش ونستقر و نكبر فيها، لكن لو حسينا ان المجتمع لا يلائمنا او ولادنا حيضيعوا او بأي خطر من اي نوع طبعا حنسيب كندا فورا. مش حيهمني وقتها الجنسية ، لان مصلحة اولادي هي الاهم. اقصد ان احنا نيتنا خير و مش محددين مدة بقائنا و لكن محدديين اولويتنا، و الباقي على الله.

على فكرة انا شفت عدد من الناس اللي عاشوا في الغرب، شفت اولاد مبيعرفوش يجمعوا كلمتين عربي و شفت اولاد حافظين سور من القرآن.

شفت بنات لما رجعوا علشان يدخلوا الجامعة عملوا نفسهم بريتني سبيرز ، و شفت بنات لما رجعوا مصر كان اكثر تدينا و اكثر احتشاما و حجابهم صحيح اكتر من بعض العيشيين و اتربوا في مصر من صغرهم.

شفت واحد من امريكا جاي مصر علشان يجوز و عمل فرح اسلامي، و حج و هوه 30 سنه و يعرف عن دينه اكثر من كتير من المسلمين اللي عايشين في مصر، وفي طبعا اللي ما اخدش من الغرب غير تعدد العلاقات و الخمر و غيره. يعني فيه و فيه.

قصدي ان التوفيق في تربية الاولاد من عند ربنا اولا و بالكثير من الجهد ثانيا ( و في اى مكان)

معلش حسأل الاستاذ jgeorge سؤال ، ارجو ان لا تعتبره تدخلا في حياتك الشخصية و لك حرية الاجابة، هل فعلا حضرتك بذلت مجهود كبير في محاولة الحفاظ على اولادك في الخارج، يعني كنت بتحاول تربطهم بمصر و تصر على العودة في الاجازات لمصر علشان يشوفوا اهلهم، هل كنت ديما بتكلمهم في الصح و الغلط ، هل كنت بتصلي امامهم و بتصوم و بتقرا قرآن و بتصر على انهم يشاركوك ده من صغرهم، هل كنت بتحاول تحفظهم قصار السور على الاقل و هم صغار ، هل كنت بتحاول تاخدهم لصلاة الجمعة كل اسبوع و صلاة العيد و غيرها، هل كنت ديما بتحسسهم ان سلوكيات الغربي كويسة و ممتازة و هوه حر فيها و لكن ليست كلها تلائم دينا و عادتنا و لازم نختار الكويس ونسيب الوحش. هل ديما كنت بتقولهم احنا مسلمين ما ينفعش نعمل كده من صغرهم. ولا حضرتك كنت بتحاول و فشلت ، ولا كنت بتحاول بس مش بتصر، و لا مكنتش بتحاول خالص.

معلش الهدف من سؤالي هو، ان لو حضرتك عملت كل ده و برضوا حسيت ان و لادك حيضيعوا يبقى وقتها احس ان ممكن ميكونش في امل ان الواحد يقدر يحافظ على اولاده.

بعد مكتبت لاحظت ان حضرتك قد لا تكون مسلم، و لكن اعتقد ان كلامي ينطبق على المسيحية ايضا، بدل الجامع في الكنيسة و بدل القرآن في الانجيل و في صلاة و صوم اكيد.

كالعاده كلام موزون و يخش الدماغ عدل ,أحنا منقدرش على زعلك يا ست الكل , أهو كده و أدى كمان عيله مسلمه , بكره تشوف ياعم توت انت و جورج ..... :roseop: (بهزر و الله دأنتو أساتذتنا ) , صحيح بالنسبه لكم كلام أحلام , بس لما عدد المسلمين فى كندا يوصل 2 مليون سنه 2015 حتعرفوا أن الى بقوله ممكن يتحقق , و ممكن تعرف تربى عيالك هنا زى ما بتحلم من غير ما تقف فى طابور العيش و لاحد ياخد باسبورك و يرفض نقل الكفاله ...

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

.كالعاده داخل شمال بالكيبورد بتاعتك و لاعارف أفسر من الكلام اللى أنت كاتبه كلمتين على بعض ... :roseop:

يا عم بينك صلح الكيبورد

تعبت الناس معاك

رابط هذا التعليق

الأخ ايهاب , لم يسبق لى أن علقت على مداخله لك و لكن كمسلم لك عليا حق النصيحه , حجم المعلومات التى أظهرتها عن نفسك ( الأسم, الحاله العائليه , أسماء الأولاد , مكان العمل , أعمار الأولاد , و ممكن بسهوله الحصول على الجزء المشطوب من تليفوناتك و غيره ) كم المعلومات قد يعرضك ل Identity theft , بحجم معلومات أقل من كده حصل عندى فى الشغل الموضوع ده ل23 موظف .... نصيحه لوجه الله و ليست موضوع جديد للخلاف.

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

انا مش عارف يا دكتور قناوى

انا قلت للناس هنا قبل كدة خلاص نقفل على الموضوع لانة بالطريقة دى لن نتوقف بين مؤيد ومعارض ولم يستجب لى احد .

لكنى انا شخصيا مع فكرة الهجرة والحفاظ على الاولاد وتربيتهم بالطريقة الى قالت عليها الاخت Queen .

يا دكتور انت طلبت من الناس اكتر من مرة يساعدوك فى انك تملى الابليكشن وما حدش رد غير الا ستاذ Automatic وانا شايف ان دة هو الاهم دلوقتى .

انا لو اعرف املى الابليكشن كنت ملتهالك بس انا معرفش لان المحامى هو الى عملى كل حاجة

عرفت لية بقى يا دكترة قلت لك استعين بمحامى :roseop:

كلمة اخيرة للمهندس ايهاب . انا احترمك جدا واقدرك جدا جدا لكن كيف تقول ان صلاة الجماعة والصلاة فى اوقاتها ليست اهم من ان اولادك يعيشوا فى مستوى افضل. الصلاة فى وقتها هى احب الاعمال الى الله ارجو ان تراجع نفسك فيما قلت .

والله الصلاة فى وقتها لابد ان تكون اهم عند المسلم من الدنيا بما فيها . انا معك انة من الصعب ان تصلى الصلوات الخمس فى اوقاتها او فى جماعة فى كندا لكن تشهد الله على ما فى قلبك انك مضطر لذلك بنية خالصة

ولكن لا تقول انة الصلاة فى اوقاتها ليست اهم عندى من عيشة اولادى والله تعالى يقول ( ان الصلاة كانت على المؤمنين كتابا موقوتا) فبذلك تكون رددت الامر على الله واعوز باللة من ذلك عفانا الله وعافاك .

والله انى انصحك لوجة الله واذكر نفسى قبل ان اذكرك

الله يكرمك ويباركلك. من سن سنة حسنة فلة اجرها واجر من عمل بها ليوم القيامة

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

هاجر زى ما قالك ايهاب سالم :roseop:

بس خلى فى بالك هناك حتبدأ من الصفر و النجاح صعب لشدة المنافسة (كندا مش زى الصعيد)

ايهاب...بنتك عندها كام سنة

وياترى استأمنت مدير المدرسة عليه......مفيش تحرش بالاطفال هناك يعنى

مفيش الكلام ده هناك يا هبه... أو ، بمعنى أدق ، ما سمعناش عنه خالص! الحياه هناك أمااااان جداً ، يمكن عشان مفيش كبت

انتى متأخرة اوى اوى اوى يا هبه

اية دا يا بنتى انتى قديمة اوى ..... دلوقتى بدلو الجنس بحاجة اسمها اللواط

البنات مع البنات والولاد مع الولاد ...... فى الجامعة والمدارس وكلة ....... وكداب جدا الى يقول انه عارف كلة حاجة عن ابنه فى المجتمع دا

عرفتى بقي ...... اقسم بالله يا هبه الاباء هناك بيمارسوا الحاجات المقرفة دى مع اولادهم الصغيرين وواحد منهم هوا الى قالى

هوسؤال بسيط هى الحياة فى كندا او استراليا مش لها عيوب برضولاه ى العيشة اللى فى مصر هى اللى كلها عيوب

اخص بقى تقول كدة ....

دى دول الغرب مقر للخلافة الاسلامية ....... يابنى دول مسلمين اكتر منك ومنى ومن شيوخنا كلهم

ما تقولش كدة انها فيها عيوب او شواذ او مخدرات او جنس او او او ..... اوعى

نفسى أعرف رأى الأخوة اللى هاجروا لكندا وبيفتخروا ويتباهوا بكندا وحلاوة كندا ونظام كندا وكل حاجة حلوة فى كندا اللى هما لم يسهموا بأى شئ فى كل هذا التقدم, نفسى أسألهم إذا حصلت كارثة مثلاً أو أى مصيبة لكندا وبقت كندا زى مصر, ياترى حيفضلوا قاعدين هناك برضه ويقولوا كندا هى أمى ولا حيدوروا على بلد تانية يهاجروا لها؟

ما تقولش كدة يا ريس دى كندا the kingdom of heaven

كندا زى ما قلت مقر الخلافة الاسلامية (وفكرتى دى اتبنت من الاستاد والكلام الى الاخوة قالوه )

انما لاستفسارك الثانى

لو كندا حصلها حاجة هايجدوا لرفع علم كندا ويبنى امبراطورية كندا من المحيط الى المحيط :roseop:

الاخ الفاضل طبيب راجي اشكرك علي اثراء الحوار ولكن انا معك وطبعا علي البر

كن الصراحة ما ينغص علي حياتي هو مستقبل اولادي فمنظومة البلد لاتدل علي خير اطلاقا هذا ما اراه

لا انكر اني في نعمة ولكن وماذا بعد المستقبل غير مضمون علي الاطلاق وطبعا المستقبل بيد الله

انها محاولة للسعي نحو الافضل وان كان لا فمصر قاعدة مش هتتحرك

بس اولادك الى حضرتك خايف عليهم لو نشأو فى مجتمع وحصل فيهم حاجة او خلافة

طلعو حاجة غلط او مشيوا فى طريق غلط

يوم القيامة حضرتك هاتقف ادام المولى عز وجل وتتحاسب عنهم فى كل حاجة هما عملوها

ولانسبة للاسرة لا تخف فزوجتي ما شاء الله قادرة علي التربية الفاضلة للاولاد ان شاء الله في لاس فيجاس

والله نفسي مصر دي تكون عندي اغلي شيء لكن للاسف بيكرهونا في البلد يوم ورا يوم

لاتتخيل موضوع مثل قلة الخدمات وخصوصا في الصعيد ما هو مردوده

مش اوى كدة يا دكتور

الشباب لو عايزين يعملو حاجة لو مين حتى مش عايزين انهم يعرفوها هايعملوها

بس الرك على المجتمع الى هما اتربوا فية واصحااااااااااااابهم

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

اللهم وفقنا لما تحبة وترضاة

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة