اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عمل للمصرين القادمين الى كندا حديثا

Recommended Posts

صدقني يا اخ ياسر إني مقتنع بكل كلمه حضرتك قلتها , بس انا عاوز اسال حضرتك , إزاي انا حاجي و ازورك انا وعلتي وانا اصلا ما اعرفكش ولا حتى عارف انتا عايش فين , و بعد اذنك انا مكانش قصدي من الاجتماع اني اسمع بس افكار الناس الناجحين انا كمان لازم اسمع من الناس اللي ما نجحتش و اتعلم و الكل يعرف ايه هي الاسباب الي خلت فلان من الناس ما ينجحش و نحاول نكسب من الناجحين افكار نعطيها للي منجحوش و نحاول منوقعش في الاخطاء اللي وقع فيها اللي سبقنا و نحاول نتساعد وننصح بعضينا ,وبعدين الاجتماع مش فقط علشان الشغل و الاعمال مهو برضو حيكون مدخل للترابط و التعارف بين بعضينا , وانا زي ما تفضل اخويا سامح صدقني عندي شغل و الحمد لله في احسن و اطهر بقعه في العالم بعد مكة و مش عاوز من كندا الا الجنسيه بس عندي احساس قوي اننا ممكن نعمل حاجه حتفيدنا و تفيد كل من ياتي من بعدنا و زي ما تفرقنا في اوطانا نتجمع في بلد اعطانا الفرصه اننا نعمل كل حاجه بلداننا حرمتنا منها .

و حتى لما قلت تعطينا رقم الهاتف انا قلت الي عاوز وكان ممكن الجميع من البدايه يضعو فقط عنوان البريد الالكتروني ودا بيكفي

و انا تكفلت اني اقعد في البيت و اوقف السياحه في البلد الجميل دا و احاول انسق بين الجميع و دا واللهي عن طيب خاطر . :)

و يا اخ اوتومتيك زي ما قلتلك من قبل انا بيشرفني التقي بحضرتك بس الجماعه ليها طعم تاني .

و بالمناسبه انا كنت فعلا بمزح لما قلت ان السبب اني فلسطيني وانا من اشد اعداء العصبيه بس ضايقني اننا مش قادري نجتمع و نتوحد على ابسط شيء فازاي حتقدرو تحررونا من اليهود ???

سامحوني على كلامي بس دا من حرقتي , و ربنا يفقنا لما فيه خير الدنيا و الاخرة .

رابط هذا التعليق

• الردود 54
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الله يكرمك ويخليك ياكناني وربنا يديك على قد نيتك طول مافي ناس زيك وزي ياسر عاوزين يعملو خير الدنيا هتفضل بخير.

يالا بقى يا بشمهندس ياسر ويا اوتوماتك باشا قابلو الراجل وخدو معاكم تورونتو وايهاب وكل اللي موجودين في المنتدى وعايشين في كندا. انا مستني ردكم كلكم في موضوع المفابلة دة.

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

صدقني يا اخ ياسر إني مقتنع بكل كلمه حضرتك قلتها , بس انا عاوز اسال حضرتك , إزاي انا حاجي و ازورك انا وعلتي وانا اصلا ما اعرفكش ولا حتى عارف انتا عايش فين , و بعد اذنك انا مكانش قصدي من الاجتماع اني اسمع بس افكار الناس الناجحين انا كمان لازم اسمع من الناس اللي ما نجحتش و اتعلم و الكل يعرف ايه هي الاسباب الي خلت فلان من الناس ما ينجحش و نحاول نكسب من الناجحين افكار نعطيها للي منجحوش و نحاول منوقعش في الاخطاء اللي وقع فيها اللي سبقنا و نحاول نتساعد وننصح بعضينا ,وبعدين الاجتماع مش فقط علشان الشغل و الاعمال مهو برضو حيكون مدخل للترابط و التعارف بين بعضينا , وانا زي ما تفضل اخويا سامح صدقني عندي شغل و الحمد لله في احسن و اطهر بقعه في العالم بعد مكة و مش عاوز من كندا الا الجنسيه بس عندي احساس قوي اننا ممكن نعمل حاجه حتفيدنا و تفيد كل من ياتي من بعدنا و زي ما تفرقنا في اوطانا نتجمع في بلد اعطانا الفرصه اننا نعمل كل حاجه بلداننا حرمتنا منها .

و حتى لما قلت تعطينا رقم الهاتف انا قلت الي عاوز وكان ممكن الجميع من البدايه يضعو فقط عنوان البريد الالكتروني ودا بيكفي

و انا تكفلت اني اقعد في البيت و اوقف السياحه في البلد الجميل دا و احاول انسق بين الجميع و دا واللهي عن طيب خاطر . :roseop:

و يا اخ اوتومتيك زي ما قلتلك من قبل انا بيشرفني التقي بحضرتك بس الجماعه ليها طعم تاني .

و بالمناسبه انا كنت فعلا بمزح لما قلت ان السبب اني فلسطيني وانا من اشد اعداء العصبيه بس ضايقني اننا مش قادري نجتمع و نتوحد على ابسط شيء فازاي حتقدرو تحررونا من اليهود ???

سامحوني على كلامي بس دا من حرقتي , و ربنا يفقنا لما فيه خير الدنيا و الاخرة .

السلام عليكم ..انا عضو جديد في المنتدي و احب اعلق علي كلام الاستاذ كناني من واقع خبرتي 11 سنة في كندا الكلام ايلي حضرتك عايز تنفذه ممكن تكتشفه و تنفذه بنفسك لأسباب لااستطيع ذكرها علي صفحات المنتدي ..الذي استطاع توحيد المسلمين تحت راية لا اله الا الله مات ..حاولت من قبلك ولم اجد الا التجاهل و كلوا بيقول يالة نفسي..حاول ثانية و بارك الله فيك..

رابط هذا التعليق

انا عاوز توضيح اكتر من حضرتك شوية لو ينفع نعمل ربط بين اللي برة واللي جوة ولا لاء. وهل ينفع نعمل مشروع ولا لاء

طبعا ماينفعشي تربط اللى برة واللى جوة..و ماينفعشي تعمل مشروع مع حد الا لو كنت عايز تخسره وخاصة في كندا..احسن شئ تكون مع نفسك .ولو عندك وقت فراغ ممكن تتعبد فيه.

رابط هذا التعليق

اخي العزيز real ghost تحية طيبة واهلا بيك في المنتدى الجميل بتاعنا. انا طبعا للاسف مش عايش في كندا ولا اعرف اي معلومة عنها غير سمع و الحقيقة افضل دايما من الخيال. لكن مش شايف ان انت متشائم شوية في حتة ان مينفعش تعمل مشروع مع حد الا لو كنت عاوز تخسرة وخاصة في كندا.

دة الاسلام بكلمتين لخص المعملات (واذا تداينتم بدين فكتبوة) يعني في حاجه اسمها حقوق وعقود وشروط وموافقات الخ الخ لية بقى الواحد يخسر صاحبة لو عمل مشروع معاة مدام النية صافية.

بالنسبة لموضوع الربط بين اللي برة واللي جوة. في مداخلة للمهندس ياسر كان بيتكلم عن ترابط الكوريين مع بعض والسيخ والبهائيين اللي برة واللي جوة والمشاريع المقامة في كندا ليهم ومساعدتهم لبعض. هو احنا ماينفعش نعمل زيهم

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

• بعد 9 شهور...

الاخ الفاضل canadian egyptain

بما ان حضرتك تود مساعدة الناس وجاهز للرد عل اي استفسار اقدر أسأل حضرتك وارجوا الا تعتبره تدخل في شئونك الخاصة

حضرتك ما حاولتش تعمل معادلة وتشتغل بشهادتك لأن واضح انك اشتغلت سائق تاكسي منذ وصولك من 6 سنوات :rolleyes:

وبعدين بما انك حصلت على الجنسية ومعاك ماجستير هندسة ليه ما ترجعش مصر او احدى الدول العربية

اذا كنت حضرتك شايف ان الحياة بقت صعبة ومافيش توفير ولا فرص عمل كويسة والحياة غالية جدا والضرايب كمان كبيرة :roseop:

وطبعا انا لا اقصد شئ فقط اريد ان اعرف هل من الصعب على الانسان انه يرجع حتى لو الامور مش ماشية معاه كما يرضى :blush2:

نحن لاندرك قيمة ما نعيشه حتى نفقده!!

ولكننا في الوقت نفسه لا ندرك قيمة ما نفقده حتى نعيشه!!!!

رابط هذا التعليق

• بعد 5 شهور...

بدايه افتتاح شركه مقاولات هو تعلم اعمالها اليدويه يعنى تعلم النجاره والسباكه والكهرباء الكورس كامل بكندا ب 2000 - 3000 بالكتب

بدايه افتتاح شركه صيانه سيارات هو تعلمها برخصه الكورس ب 2000 - 3000

انا شخصيا باحب تصليح السيارات وانشاء الله خد كورس فى دهن السيارات دوكو وتصليح جسدها ( على فكره انا طبيب اصلا ) بس عايز افتح مشروعى الخاص وميكونش فى الطب

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

ان عرف ان اصل الفكره انه يعمل حاجه تساعد المغتربين الجدد انهم يعملو ويلاقو شغل ما يبقاش بيصرف من لحمه الحى وفى نفس الوقت يذاكر االلى هو عايزه ويكمل لحد ماربنا ياخد بايده

لبدايه من الشغل اللى باليد لان ده ارخص حاجه وبعدين زود بعد كده يعنى مثلا بعد شويه تتعمل شركه لبناء البيوت وبكده بدل مالواحد يشترى بيت ب 200000 لى 300000 دولار يشترى ارض ب 40-50 الف دولار ويبنى عليها بمساعد الشركه التعاونيه

ويكون كل اللى مش لاقيين شغل بيعملو فيها بدون حرج لانهم بيساعدوا بعض لبناء بيوت بعض

مثلا تتعمل مستشفى لعلاج المغتربين فى اول 3 شهور وكله معروف ان العلاج فى اول 3 شهور غير مجانى ويعمل بها الاطباء والتمريض وكل التخصصات الطبيه المغتربه تحت مسمى فيلوشيب ومن ثم عند الحصول على المعادله يترك مكانه لغيره ويجب ان يعلم ن العمل فى هذا المكان هو عمل تطوعى بمرتب ضعيف ولكن بخبره كنديه وفتره سماح لعمل المعادله قد تكون المستشفى قده للمستشفيات الكنديه فى نجاحها ان يتنبهوا للثروه المهدره فى محطات البنزين ومحلات البيتزا

كل شركه قطاع خاص تساهم فيها وتعمل فيه ستجد حلااوه فى العمل بها حتى لو كانت عربه جمع القمامه واانت مثلا مهندس (لماذا ) لانك تعمل فى مشروعك الخاص.

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

السلام عليكم استاذ سامح ...شوف هي الفكرة رائعة وللأسف هيك أفكار مش مستحيلة لكن صعبة التحقيق عندنا نحن العرب ..(مابعرف ليش ) ..بس طبعا أنا ضد الأخ تورونتو ..وكمان ما بعرف ليش بيكتب ..بس أكيد هدفو الأساسي هو لفت الانتباه ..لأنو حتى لوكان كلامو فيه شيء كثير من الصحة ..فالواحد لازم يكتب أشياء تبعث على التفاؤل ..فعلى سبيل المثال كلمتو للأخ الفلسطيني اللي بيقلو فيها ..انت موت واحنا حندفنك ..تقيلة ..كتير وما بتبلع ..ولا بصندوق كازوز ( مياه غازية ) ..ماعلينا ..اشد على يدك ..وأتمنى أن نستطيع تحقيق شيئ عادي من اللي بيحققوه غيرنا من الأمم التي تحترم تاريخها ..أو تريد أن تكتب تاريخا جديدا ..وبادرتك فيها شيء من هذا ..أتمنى أن يزداد الاهتمام بفكرتك ويكبر ..وخاصة من جماعة اللي جوة ..وأنا من جماعة اللي لسه بره ..فإم شاء الله إذا عشنا والله كتبلنا نروح على كندا ,..لازم نحاول ..لأنو على قول ابني حمودة ..المحاولة حلوة للأنسان ..

رابط هذا التعليق

والله انا شايف ان الموضوع دة مستحيل -- لية ؟

لان ما بنى على خطا فهو خطأ

حيث اننى اكتشفت ان عددا من المهاجرين يقومون باءخفاء اى معلومات عن خطوات هجرتهم عن الاخرين

وانا كنت كتبت موضوع عن هذا الشان من قبل -- هل يخاف المهاجر من الحسد -- ام ان دارى على شمعتك هو شعار المهاجرين وان المبدا نفسى ثم نفسى

فكيف تحول هذه الروح الى وحدة واحدة صعب -- الم تسمع عن افعال المصريين مع بعضهم البعض فى دول الخليج ( فضائح) للاسف -- طبعا هناك نماذج مشرفة ولكن كم النسبة

ان نجاح الصينيين فى عمل حى بالكامل باسمهم فى مونتريال فهو شى مشرف لهم بالطبع -- ولكن انظر الى الاصل -- الصين وحدة واحدة الكل يعمل الكل لصالح الصين تكون قوى عظمى -- كذلك كوريا

لكن نحن صعب -- صعب ان تجد شخص يقتنع بان مصلحة الجماعة قبل مصلحتة الشخصية

فى الصيف الماضى كنت جالس فى القاهرة مع احد الكيبيكوا -- قال لى ان المصريين خائفيين جدا جدا على رزقهم و هذا لا يوجد فى كندا على الاطلاق لن تجد شخص بيبات من عشى --

وللحديث بقية

لا حول ولا قوة الا بالله سبحان الله والحمد لله

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
والله انا شايف ان الموضوع دة مستحيل -- لية ؟

لان ما بنى على خطا فهو خطأ

حيث اننى اكتشفت ان عددا من المهاجرين يقومون باءخفاء اى معلومات عن خطوات هجرتهم عن الاخرين

وانا كنت كتبت موضوع عن هذا الشان من قبل -- هل يخاف المهاجر من الحسد -- ام ان دارى على شمعتك هو شعار المهاجرين وان المبدا نفسى ثم نفسى

فكيف تحول هذه الروح الى وحدة واحدة صعب -- الم تسمع عن افعال المصريين مع بعضهم البعض فى دول الخليج ( فضائح) للاسف -- طبعا هناك نماذج مشرفة ولكن كم النسبة

ان نجاح الصينيين فى عمل حى بالكامل باسمهم فى مونتريال فهو شى مشرف لهم بالطبع -- ولكن انظر الى الاصل -- الصين وحدة واحدة الكل يعمل الكل لصالح الصين تكون قوى عظمى -- كذلك كوريا

لكن نحن صعب -- صعب ان تجد شخص يقتنع بان مصلحة الجماعة قبل مصلحتة الشخصية

فى الصيف الماضى كنت جالس فى القاهرة مع احد الكيبيكوا -- قال لى ان المصريين خائفيين جدا جدا على رزقهم و هذا لا يوجد فى كندا على الاطلاق لن تجد شخص بيبات من عشى --

وللحديث بقية

زى ما قرات فى المنتدى هنا ان المحلاويه فى فرنسا استقدمو عمده بلدهم

وعملو جمعيه المحلاويه اللى الكل بيساهم فيها ماديا

ويساعدوا الجميع ويشتروا اراضى ويبنوا عليها بيوت

اسئلوا على جمعيه المحلاويه فى فرنسا

يعنى الموضوع مش صعب التنفيذ

بس لازم يبدأ من المتواجدين والمستقرين فى كندا ويكون عندهم رغبه صادقه فى بناء مجتمع قوى ومترابط

فى داخل مجتمع كبير يبدوا مترابط ولكن كله جاليات مختلفه التوجهات والمذاهب

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا قرأت التوبيك من أوله لآخره على مدار 4 صفحات يدوب لقيت يجى 4-5 مشاريع , أو بالأصح اقتراحات و كنت أتمنى أن المشاريع و الاقتراحات تزيد شوية

أنا عندى رأى , و هو أن المشروع اللى هيتعمل أول ما المهاجر يوصل , الغرض منه مش أنه يكون مشروع العمر و أنه يكون مشروع دايم , لأ , دى مشروع مؤقت لحد ما كل واحد يقدر يخلص المعادلة بتاعته و يشتغل فى مجاله

طبيعة الهجرة الى كندا , أن أغلب اللى بيهاجروا معاهم رأس مال , يعنى مفيش حد مش معاه فلوس و بيهاجر كندا , لكن بيكون معاه رأس مال و لو قليل و خصوصا أن فيه نسبة كبيرة بتكون أصلا جايين من الخليج

و بالتالى , المشروع المطلوب فى البداية بيكون مشروع عشان يسند المهاجرين الجدد

و بالتالى لازم يكون مشروع سهل الادارة بحيث أن من الآخر أى واحد معاه مجرد شهادة عالية - يعنى بيفهم - يقدر يشغله

و أنا شايف أن من المشاريع الكويسة فى أمريكا الشمالية عموما , مش فى كندا بش , هى محطات البنزين لأنها بتحتاج رأس مال حوالى 250 ألف دولار و العائد السنوى لو أصحابها اهتموا بيها و أداروها صح و بعناية على مدار 24 ساعة لا يقل عن 100 ألف دولار فى السنة و دى هتعطى فرصة كويسة و تسهل الأمور كويس للمهاجرين الجدد أنهم يكون عندهم دخل مادى يدوب يسندهم لحد ما يخلصوا المعادلة بتاعتهم و كل واحد يشتغل فى مجاله و المشاريع اللى من النوع ده بيسهل التخارج منها و اعادة دخول شركاء جدد و هكدا

و ربنا يقدم مافيه الخير

أخوكم / مرسيدس

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

المشكل اننا لا نستطيع تشخيص الحالة الاجتماعيه المصريه ,, المصري عندما يخرج من مصر ,, لا يثق في أي مصري أخر بسهوله ,, و لكن هذا موجود حتي داخل مصر ,, و السبب ببساطه ان مصر مقسمه الي قبائل اي اننا نعاني من قابليه شديدة التعصب ,, القاهري لا يمكن يتزوج من بنت من أعيان الصعيد مثلا و العكس صحيح الي حد بعيد اذا تزوج الصعيدي ( و هو دكتور او مهندس ) من قاهريه أو أسكندرنيه يطلقون عليها لقب الغريبه _ و هكذا تجد تجمع المحلاويه في باريس - و تجد تجمع لابناء الفيوم في ميلانو حنوب أيطاليا _ لكن من الصعب ان تجد تجمعات لابناء المدن الكبيره مثل القاهره او الاسكندريه لانهم في الاساس خرجوا من مجتمعات تذكي التفرد و تنمي فكرة الانا - و انا أقول هذا بناء علي تجارب شخصيه لي مع مختلف التجمعات المذكوره .

و خلاصة القول اننا نعاني من أنعدام الحس القومي الجماعي ,, المجتع علي أتساعه يعيش بفرديه شديده في المدن و قبليه شديده في الريف و انعدام ثقه تام من اهل الريف و الصعيد لاهل المدن __ أضف الي كل ما تقدم عدم وجود الرغبه السياسيه لتجميع المصرين باخارج في كيان منظم و هذا واجب السفارات و هذا موضوع أخر و لكنه بقطة البدايه لانشاء عمل تنظيمي للمصرين بالخارج علي شكل مؤسسي

و الي اللقاء في الحلقه القادمه

-

سهير ليالي و ياما لفيت و طفت

و ف ليله راجع في الضلام قمت شفت

الخوف ... كأنه كلب سد الطريق

و كنت عاوز أقتله .. بس خفت

عجبي !!

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
المشكل اننا لا نستطيع تشخيص الحالة الاجتماعيه المصريه ,, المصري عندما يخرج من مصر ,, لا يثق في أي مصري أخر بسهوله ,, و لكن هذا موجود حتي داخل مصر ,, و السبب ببساطه ان مصر مقسمه الي قبائل اي اننا نعاني من قابليه شديدة التعصب ,, القاهري لا يمكن يتزوج من بنت من أعيان الصعيد مثلا و العكس صحيح الي حد بعيد اذا تزوج الصعيدي ( و هو دكتور او مهندس ) من قاهريه أو أسكندرنيه يطلقون عليها لقب الغريبه _ و هكذا تجد تجمع المحلاويه في باريس - و تجد تجمع لابناء الفيوم في ميلانو حنوب أيطاليا _ لكن من الصعب ان تجد تجمعات لابناء المدن الكبيره مثل القاهره او الاسكندريه لانهم في الاساس خرجوا من مجتمعات تذكي التفرد و تنمي فكرة الانا - و انا أقول هذا بناء علي تجارب شخصيه لي مع مختلف التجمعات المذكوره .

و خلاصة القول اننا نعاني من أنعدام الحس القومي الجماعي ,, المجتع علي أتساعه يعيش بفرديه شديده في المدن و قبليه شديده في الريف و انعدام ثقه تام من اهل الريف و الصعيد لاهل المدن __ أضف الي كل ما تقدم عدم وجود الرغبه السياسيه لتجميع المصرين باخارج في كيان منظم و هذا واجب السفارات و هذا موضوع أخر و لكنه بقطة البدايه لانشاء عمل تنظيمي للمصرين بالخارج علي شكل مؤسسي

و الي اللقاء في الحلقه القادمه

يعنى انا مصرى مولود فى البحيره وامى من الاسكندريه وابويا من القليوبيه وعمى ساكن فى الجيزه و عمتى ساكنه فىالقاهره وعمى التانى ساكن فى الزقازيق وعمتى التانيه متجوزه وعايشه فى بنى سويف واختى متزوجه من الاقصر

يعنى انا مش شايف ايه حكايه القبليه والتجمعات اللى انت بتقول عليها دى وهنا فى السعوديه اتفقت انا وواحد سورى ان احنا نقدم على الهجره مع بعض ويوم ما باتزنق فى مشكله باروح اطلب مساعدته وهو بيطلب مساعدتى لو اتزنق فى مشكله

هى الفكره ان الواحد يكون بيبص للناس ان كلهم اولاد حواء وادم ويبطل موضوع القبليه حتى النواحى الدينيه انا اللى عاجبنى فى كندا انهم مجتمع متعدد الديانات بس مش عاجبنى انهم يفرضوا ديانه معينه على الشعب (يعنى مثلا غير مسموح باكثر من زوجه .. حتى لو كانت ديانه الشخص هى الاسلام)... ليه مش فاهم يعنى مش ده فرض لتعاليم غير دين الاسلام على المسلمين

انا على الرغم من انى لا افكر فى اكثر من زوجه ولكننى فرضت هذا الموضوع كمثال فقط wst::

-

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...