اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الاستعداد لامتحان (IELTS)

Recommended Posts

بس لا قدر الله لو حصل حاجة في ماتش الجزاير انا هاقطع علاقتي بالمغرب العربي كله

اي خدمه

إن شاء الله كاسبين وداخلين يا زناتى wst::

ونتفرج على المباريات وإحنا فى كندا إن شاء الله :)

صنائــــع المعروف تــقى مصارع السوء

فاحذر من الدنيا فإنها تغر و تضر و تمر

يارب أنجح وكل إللى زيى فى الأيلتس يارب! أمين

رابط هذا التعليق

• الردود 2.2k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

إن شاء الله كاسبين وداخلين يا زناتى wst::

ونتفرج على المباريات وإحنا فى كندا إن شاء الله :)

يارب يا مراد يارب

انا موش قاعد على بعضي من ساعة ماتش زامبيا

تخيل لما يقولك ابدا ماتش وانت مغلوب اتنين ؟؟؟وكمان بتلاعب فرقة ماتلعبش كورة اصلا ..دي هاتبقي ماتش مصارعة وتضييع وقت وتمثيليات

ربنا يستر

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :roseop:

حبيت أضع نتيجة أول إمتحان لى على قهوتك يا زناتى mfb:

صاحبة الفضل الكبير على وعلى غيرى من محاربى المنيل الأيلتس :roseop:

والحمد لله على كل شىء أولاًً وأخيراً

listening 4.5 وأظن السبب الإسبيلنج :rolleyes:

reading 5.0 مش عارف ليه رغم إنى حليت كويس :roseop:

writing 5.0 السبب من عندى :roseop:

speaking 6.0 أكتر مما أستحق :roseop: وبالضبط زى ما توقع د/قناوى

والحمد لله

وأنا ناوى إن شاء الله أدخل تانى فى شهر 1/2010

رابط هذا التعليق

أخوكم إمتحن يا رجالة والحمد لله :roseop:

وبجهز نفسى للإمتحان التانى :rolleyes:

والحدق يفهم وبلاش إحراج والحمد لله mfb:

أنا حبيت أطمنكم بس :) [/size]

نفهم ايه بقي

احنا عاوزين نتطمن عليك

قول بصراحه :roseop:

أهى مفيش أكتر من كده صراحة يا عم نصار :roseop:

إطمن بقى :roseop:

رابط هذا التعليق

حبيت أضع نتيجة أول إمتحان لى على قهوتك يا زناتى mfb:

صاحبة الفضل الكبير على وعلى غيرى من محاربى المنيل الأيلتس :roseop:

listening 4.5 وأظن السبب الإسبيلنج :rolleyes:

reading 5.0 مش عارف ليه رغم إنى حليت كويس :roseop:

writing 5.0 السبب من عندى :roseop:

speaking 6.0 أكتر مما أستحق :roseop: وبالضبط زى ما توقع د/قناوى

والحمد لله

اخي الفاضل مراد

معقول

شوف انت دلوقتي تركز علي السبيكنج والرايتنج فهم ان شاء الله تجيب فيهم هاي

واليسننج برضه شد حيلك هتوصل لخمسة ونصف علي الاقل بشوية تركيز

الريدنج رخم بجد ومخادع

بس انت في المعقول وبرضه تجبة مهمة كان يجب دخولها ايا كانت النتيجة

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

بناء على تجربتي الشخصية هناك خمسة عوامل جعلتني اجتاز الأيليت بجدارة

أولا : هناك ثلاث كتب يجب عليك دراستها بتمعن شديد :

أول هذه الكتب التي أنصح أن تبدأ بها هو check your vocabulary for English for the IELTS و هذا الكتاب سيحتاج 90 ساعة دراسة أي شهر بواقع 3 ساعات يومياالكتاب عبارة عن تمارين و أنا أنصح لتوفير الوقت بنقل كل الأجوبة من مفاتيح الإجابة في آخر الكتاب ثم تجميع الكلمات الجديدة بالنسبة لك و من ثم حفظها و هي داخل جمل و ليست بشكل فردي حيث أنك لن تستفيد شيئا بحفظها بشكل فردي مع مراجعة ما حفظته مرتين كل أسبوع و السؤال الأن من أين لي بهذه الجمل و هنا سأذكر العامل الثاني الذي ساعدني على اجتياز الأيليت .

ثانيا : يجب عليك إقتناء قاموس Longman dictionary of contemporary English هذا القاموس بالذات دون غيره حيث أن هذا القاموس و كأي قاموس معه عدد 2 سي دي بهما محتوى القاموس ميزة هذا القاموس بالذات أن الأمثلة على كل كلمة هي أيضا منطوقة بصوت بشري لأكثر من شخص رجال و نساء .

ثالثا : بعد انتهائك من الكتاب الأول سيكون عندك حصيلة رائعة و لكنها غير كافية.

لذا يجب أن تبدأ مسرعا في دراسة الكتاب الثاني الذي يعتبر بحق أفضل كتاب يساعدك على اجتياز اختبار الأيليت هذا الكتاب اسمه Cambridge vocabulary for IELTS 2008 بعد انتهائك من هذا الكتاب ستكون وصلت لمرحلة الاستمتاع باللغة و علما أن هذا الكتاب عبارة عن 24 وحدة و سوف يحتاج منك حولي 110 ساعة أي 50 يوما بواقع 3 ساعات يوميا و هنا اؤكد على الاهتمام بتكرار سماع المقاطع الصوتية في كل وحدة و تكرار سماعها العديد و العديد من المرات حيث أنها صورة لما يأتي في اختبارات الأيليت و ستلاحظ مدى تقدم مستواك و زيادة ثقتك بنفسك مع كل وحدة تنتهي من دراستها .مع مراعاة أن بعض مقاطع الكتاب خاصة بالأكاديمي لذلك لا تضيع وقتك معها .

رابعا : ننتقل الآن للكتاب الثالث و هو Cambridge Grammar for IELTS 2008 و هذا هو أروع كتاب في القواعد تعاملت معه و سيحتاج منك حوالي 45 ساعة تقريبا أي حوالي 15 يوما و هنا أؤكد على المقاطع الصوتية الواردة بالكتاب فهي كالكتاب السابق تشبه كثيرا ما يأتي في الاختبار الحقيقي لذلك حاول سماعها لعدة مرات .

خامسا: حاول أن تستمع يوميا لمدة لا تقل عن 45 دقيقة لهيئة الإذاعة البريطانية و هذا هو الرابط لا تقلق إذا وجدت نفسك في البداية لا تفهم معظم ما تستمتع إليه لكن بمرور الأيام ستجد نفسك فاهم لمعظم ما تستمع إليه.و هذا سيجعلك تزداد ثقة بقدراتك

و أخيرا أود أن أشير أنني سجلت لاختبار الأيليت مرتين الأولى حصلت فيها على ( speaking 6 , reading 4.5 , writing 6 , listening 5 ) و هذا يعني 6 نقاط و هي كل ما كنت أحتاجه لأحصل على 67 نقطة لكن بعد تعديل نظام احتساب النقاط بالنسبة لاختبار الأيليت اضطررت للتسجيل مرة أخرى لهذا الختبار لكني كنت محظوظا جدا لأني استطعت أن انتقي لنفسي أفضل الكتب التي ساعدتني على اجتياز الأيليت بدرجات أعلى بكثير مما كنت أحتاج و هي ( speaking 6.5 , reading 5.5 , writing 6 , listening 6 ) ( أي 10 نقاط علما أنني أحتاج فقط إلى 7 نقاط و يعلم الله أنني لو كنت امتلك الوقت الكافي لدراسة هذا الكتب بتأني لكانت درجاتي أفضل من ذلك بكثير

رابط هذا التعليق

يا أخي أنا قصدت أني حصلت على 6 نقاط و ليس ست درجات أنا بتكلم عن نقاط الهجرة و ليس الأوفرأول ( overall) كمان أنا قصدت باجتياز الأيليت بجدارة بمعنى أنني كنت محتاج 7 نقاط و الحمد لله حصلت على 10 نقاط و علشان تعرف حجم اللى الاستفادة من الكتب اللى أنا حددتها فأنا لم أمارس اللغة الانجليزية منذ أن تخرجت عام 1993 و لم أخذ أي دورة تدريبية و تعليمي كان في مدارس حكومية و ليس لغات فعندما أحصل على 6.5 / 6 / 6 / 5.5 بعد حوالى 250 ساعة دراسة خلال ثلاثة شهور أو أقل و أقسم بالله لو محامي الهجرة بلغني بالتعديل في نظام احتساب درجات الأيليت قبل 6 شهور من الآن لكان درجاتي أعلى بكثير مما ذكرت لأني اضطررت لتجاهل الكثير من الموضوعات اختصارا للوقت ...... المهم هنا ليس ما حققته فأنا و الحمد لله حصلت على ما أردته و الزيادة ليس لها أي فائدة بالنسبة لي لأني كل النقاط التي تنقصني هي 7 نقاط لكن معظم مقدمي الهجرة يحتاجون إلى 12 نقطة و هو ده السبب اللى خلاني أكتب هذا الموضوع و أختار هذا العنوان لأني أعرف تماما حجم الضغط النفسي الذي يعاني منه كل من قدم طلب هجرة لكندا بسبب هذا الجحيم المسمى أيليت .

رابط هذا التعليق

اولا الف مبروك لحضترك وربنا يتمم الموضوع على خير وتبقى فى كندا قريب

بالنسبه للكتب فحضرتك ممكن تحط اللينكات اللى حضرتك نزلتها منها

او ممكن تعملها ابلود على الرابيد شير او الفورد شير

شخـــابيــط منــ جوهـ القلبـــ

www.7ilba7assa.blogspot.com

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الف مبروك

كانت نصائح مفيدة,لان كتب ومواقع الايلتيس كثيرة جدا وهلا انا ممكن اختار المفيد منها .

سؤال لو سمحت هل 12 نقطة (للوصول الى 67) صعبة جدا ؟

وكم شهر اخد منك التحضير للامتحان؟

وشكرا

" إنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ، وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى "

القرآن الكريم تلاوة وتفسير وحفظ

رابط هذا التعليق

اولا الف مبروك يا اخ الفاروق

ولكن عفوا الاليتس ليس عدة كتب وخلاص كي اكون امينا الاليتس مقياس للغة

رابط هذا التعليق

اولا الف مبروك يا اخ الفاروق

ولكن عفوا الاليتس ليس عدة كتب وخلاص كي اكون امينا الاليتس مقياس للغة

أنا أتفق معاك يا د/قناوى. أكيد لما تكون عندك حصيلة لغوية من خلال القواميس و السبلينج بتاعك صح و بتعرف تعبر عن اللى أنت عايز تقوله حتى و لو بأسهل الطرق و بتفهم السؤال كويس يعنى لما examiner يسألك وتفهمه و ما تقولش ايه أو تجاوب حاجة تانيه كل العوامل دى مع شوية practice to be familiar with questions أكيد حاتجيب سكور عالى لأنى يا جماعة الايلتس الجنرال ما هو الا مقياس للغة زى د/قناوى ما بيقول هم عايزيين يعرفم مدى فهمك و قدرتك على التعامل بهذه اللغة يعنى الايلتس مقياس لطلاقتك فى الانجليش و هذا رأيى

رابط هذا التعليق

شكرا رامي علي فكرة

انا قلت ايه في السبيكنج تلات مرات لغاية ما فهمت السؤال طبعا قلت بطريقة would you like to repeat the q please

مش ايه وخلاص

لان انت ترد علي حاجة فاهمها احسن ما تالف وجبت سبعة في السبيكنج

انا بس بحكي خبرتي المتواضعة وبلاش الرعب الزايد ده من الاليتس لا انكر اني كنت مرعوب اول مرة بس التماسك والروقان سر السكور

رابط هذا التعليق

مبروك يا استاذ فاروق اعدادك كان كويس ويستاهل النجاااح

انا بدور على قاموس ناطق بصوت بشري بلاش النطق بتاع ال بابيلون ده والقاموس Longman dictionary of contemporary English كبيير اوي والنت عندي لايسمح بهذه الاحجاام

متعرفوش تقلولي واحد ينفع لاحسن الانجليش عندي فالباااي باااي انا السنه الي فاتت جبت 7 فكله جينيرال ولو دخلت دولقتي اراهن لو عديت 5 ونص الفرنساوي عمل عمايله وخلا النطق اااخر دلع

تم تعديل بواسطة Phizer
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،

الزملاء الاعزاء

أنا بدأت اولي خطوات التقدم للهجره

و سؤالي بخصوص أمتحان اللغه , هل الامتحان بهذه الدرجه من الصعوبه, علما بأني أعمل بمجال السياحه و اللغة الانجليزيه هل لغة العمل الرسميه , لكن عمري ما أمتحنت فيها , :roseop: :wub:

السؤال الثاني هو كم هي الدرجه المطلوبه للنجاح في هذا الامتحان

أما السؤال الاخير فهو اني حاولت أفتح اي لينك من الموجدين للوصول الي الكتب المشار اليه الا ان جميعها لا تفتح او بالتحيحدrapidshar is always gaves Error the

مع خالص الشكر

سهير ليالي و ياما لفيت و طفت

و ف ليله راجع في الضلام قمت شفت

الخوف ... كأنه كلب سد الطريق

و كنت عاوز أقتله .. بس خفت

عجبي !!

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،

الزملاء الاعزاء

أنا بدأت اولي خطوات التقدم للهجره

و سؤالي بخصوص أمتحان اللغه , هل الامتحان بهذه الدرجه من الصعوبه, علما بأني أعمل بمجال السياحه و اللغة الانجليزيه هل لغة العمل الرسميه , لكن عمري ما أمتحنت فيها , :roseop: :wub:

السؤال الثاني هو كم هي الدرجه المطلوبه للنجاح في هذا الامتحان

أما السؤال الاخير فهو اني حاولت أفتح اي لينك من الموجدين للوصول الي الكتب المشار اليه الا ان جميعها لا تفتح او بالتحيحدrapidshar is always gaves Error the

مع خالص الشكر

الامتحان موش صعب بس محتاج تركيز وادارة الوقت صح وتعرف بالتحديد ايه اللي مطلوب منك في الاسئلة والتاسكات

مجالك عملك هايفيدك جدا في السبيكند تيست

الكتب معظمنا نزلها بنجاح ,,لو بتاخد الروابط كوبي وباست من اخر صفحة ممكن دة السبب

روح على مكان الرابط الاصلي المتفعل ودوس عليه

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

أخواني الاعزاء

أنا عندي أستفسار

هل ارسل الملف الان مع الاشاره اني سوف اتقدم بنتيجة الامتحان عندما يطلب ,,,, و لا ,, امتحن اولا و بعدين ارسل الملف علما ان انا مستوي المفرود انه جيد في اللغه ( mba IN HOSPITALITY BUSINESS FROM usa - ON LINE ) لكن انا لما قرأت مدخلات الاخوه هنا قلقت !! أرجو الافاده مع الشكر

سهير ليالي و ياما لفيت و طفت

و ف ليله راجع في الضلام قمت شفت

الخوف ... كأنه كلب سد الطريق

و كنت عاوز أقتله .. بس خفت

عجبي !!

رابط هذا التعليق

جزاكم الله خيرا أنا ما بذكرش دلوقتى لكن قلت أستفيد

إلهي أنت ذو فضل ومنّ ** وإني ذو خطايا فاعفُ عني

وظني فيك يا رب جميل ** فحقق يا إلهي حسن ظني

رابط هذا التعليق

أخواني الاعزاء

أنا عندي أستفسار

هل ارسل الملف الان مع الاشاره اني سوف اتقدم بنتيجة الامتحان عندما يطلب ,,,, و لا ,, امتحن اولا و بعدين ارسل الملف علما ان انا مستوي المفرود انه جيد في اللغه ( mba IN HOSPITALITY BUSINESS FROM usa - ON LINE ) لكن انا لما قرأت مدخلات الاخوه هنا قلقت !! أرجو الافاده مع الشكر

لا ..امتحن الاول وبعدين قدم

هما هايطلبوه منك بعد ما تقدم بشهرين او تلاتة على الاكثر

يبقي امن نفسك احسن

رابط هذا التعليق

حبيت أضع نتيجة أول إمتحان لى على قهوتك يا زناتى :wub:

صاحبة الفضل الكبير على وعلى غيرى من محاربى المنيل الأيلتس :blink:

listening 4.5 وأظن السبب الإسبيلنج :lol:

reading 5.0 مش عارف ليه رغم إنى حليت كويس :ninja:

writing 5.0 السبب من عندى :sad:

speaking 6.0 أكتر مما أستحق :) وبالضبط زى ما توقع د/قناوى

والحمد لله

مراد بك انور كلاكيت اول مرة :lol:

واخر مرة ان شاء الله

يا باشمهندس فين التوضيح؟؟

يعنى دول يعملوا كام؟؟

هو محتاج كام...نورنى يا باشمهندس

لا تندم على حب عشته...حتى ولو اصبح ذكرى مؤلمه..... فأذا كانت الزهور قد جفت وضاع عبيرها ..... ولم يبقى فيها غير الاشواك فلا تنسى انها منحتك عطرا جميلا اسعدك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجاح مشهود حققه عبداللطيف منيع نجم منتخب المصارعة الرومانية بحصوله على الميدالية البرونزية فى بطولة العالم للمعرض الصفحة
    • 0
      شهد الفريق أول محمـد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الحربى إجراءات تفتيش الحرب لأحد تشكيعرض الصفحة
    • 146
      الاخوة الاعزاء احببت ان اشارككم بما وصلت اليه خلال الفترة الماضية من تحضير و استعداد لتقديم الاوراق لامتحان المعادلة الكندية MCCEE نظام التقديم تم تحديثه خلال شهر يونيو الماضى و يتم التقديم بشكل كامل عن طريق الانترنت و الدفع عن طريق الفيزا فقط. . نبدأ الحكاية من الاول بسم الله الرحمن الرحيم اولا: شوف يا سيدى اول حاجة حضر شهادة البكالوريوس الكرتونةاللى سعادتك معلقها على الحيطة و تأكد من وجود توقيع و ختم امين الجامعة عليها ثم توجه بها الى مكتب التصديقات - وزارة الخارجية المصرية و ب 11 جن
    • 8
      الاخوة الاعضاء اليكم مجموعة جيدة للتدريب على اختبار ايلتس مجانا Barons http://BLOCKED3/dl/79417573/d1ce224/Barons_IELTS.part1.rar.html http://BLOCKED3/dl/79412617/c85fe97/Barons_IELTS.part2.rar.html IELTSHelpnow http://BLOCKED3/dl/79532208/2bc089d/IELTSHelpnow.rar.html English_Tenses http://BLOCKED3/dl/79607547/cb98382/English_Tenses.rar.html IELTS_Practice_Tests_Plus http://BLOCKED3/dl/79702955/bc3afdb/IELTS_Practice_Tests_Plus.rar.html Kaplan_Ielts http://BLOCKED3/dl/79714084/3f93
    • 119
      يا جماعة لو تسمحوا بالنسبة للTEF, هل لازم ادخل المستوى facultative علشان اخد 1 point ولا لاة انا محتاج درجة من الفرنش و مش عارف اعمل ايه فى الابليكيشن ارجو رد من حضراتكم
  • أضف...