اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الاستعداد لامتحان (IELTS)

Recommended Posts

انا بيتهيالي يا زناتي يا اخويا انهم البريتش كاونسيل و cic

مظبطين بعض

يعني انت عاوز 12 تجيب 11

فلان عاوز 16 يجيب 15

واحد عاوز 5 يجيب 4

بصي يا دكتورة يارا بلغيهم انك عاوزة 9 هتجيبي 8 وانت حاطة رجل علي رجل وابقي افتكري مداخلتي دي

بقولكم اكتبوا انكم الغرض من الامتحان self study

وليس الهجرة

فكرتوني في اسكندرية الزملاء ما شاء الله اللي جايب 3 واللي جايب 3ونصف وفرحانين

قال ايه الوزارة بتاخد الاعلي فيهم

الاول كان جايب 4

انا لااقصد السخرية منهم ولا التقليل

ولكن يجب ان يكون الهدف كبيرا للحصول علي درجة كبيرة

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

• الردود 2.2k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

انا ليا استفسار يا دكترة هو ليه الناس بتقدم الورق وبعدين يدوروا على سكور الايلتس ويفضلوا تحت ضغط نفسى رهيب عشان الوقت وده بالتالى ممكن يؤثر على نتيجة الامتحان.......موضوع غريب فعلا وعايز دراسة ماتيجى يا دكترة نعمل موضوع بعنوان..............اخوانا اللى بيبعتوا الورق وبعدين يتزنؤا فى الايلتس.. :lol: po::

لا تحسبوا نأيكم عنا يغيرنا أن طالما غير النأى المحبينا

والله ما طلبت أهواؤنا بدلا منكم ولا انصرفت عنكم أمانينا

رابط هذا التعليق

انا ليا استفسار يا دكترة هو ليه الناس بتقدم الورق وبعدين يدوروا على سكور الايلتس ويفضلوا تحت ضغط نفسى رهيب عشان الوقت وده بالتالى ممكن يؤثر على نتيجة الامتحان.......موضوع غريب فعلا وعايز دراسة ماتيجى يا دكترة نعمل موضوع بعنوان..............اخوانا اللى بيبعتوا الورق وبعدين يتزنؤا فى الايلتس.. :lol: po::

بقولك يا د ميمما

ابعد عن الجماعة دول عشان سكتهم كلها خوازيق

ابعد يا بني الله لا يسيئك

ابعد يا حاج ما تفكرنيش

وعندهم 2 مسجلين خطر ابراهيم مشرط ده واحد والتاني انت ما تعرفوش

ومعروفين جدا

انت هتقوللي

رابط هذا التعليق

الصراحة نفسي اتسدت عن المذاكرة بعد اللي قريته،يعني اللي بدها 6 نقاط و مجبتهمش أقول لها عادي جدا و متزعليش أنا كمان نتيجتي كانت زي بتاعك أول مرة دخلت فيها الامتحان و ربنا يسترها في اللي جاي.أما أم محمد فبقول لها شد حيلك و اوعي تسيبي حلمك عشان واحد زبالة و رذل أوي زي الايلتس دة،ياالله ندخل كلنا مع بعض الامتحان في نفس اليوم لو أمكن و وزناتي الاب الروحي و قناوي رأس الحربة و باقي رفقاء السلاح اللي ربنا كرمهم و عدوا من المطب البايخ بتاع الايلتس دة يوحدوا الدعاء في اليوم ده و أكيد ربنا هيستجيب.لو حد عجبه رأيي نبقى نتفق من بدري

يارب يا زناتي تبعث لي على الخاص الايميل بتاعك علشان بدي أحكي معاك شوية ممكن دة يديني دفعة معنوية

رابط هذا التعليق

اييييييييييييييييييه يا جماعه الرعب ده

أنا كنت ماصدقت أهدى شويه من موضوع الايلتس ده

لما دخلت التوبيك انهارده اتلبشت wst::

ليه كده بس همه صعبوا الايلتس ولا ايييه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

معلش يا أم محمد ما تعرفيش الخير فين

و لكن لا تملي لو عندك أي فرصه أو وقت للاعاده

معلش عيدي تاني و الي فيه الخير ربنا يعمله

يا باش مهندس زناتي و يا د / قناوي ما تدونا يا جماعه

دروس في اللغه مش احنا اخواتكوا برضوا ماتسيبوناش

لايصيين كده sch: لحسن و الله الحكايه هتقلب بجنان :roseop:

"اللهم اياك نعبد واياك نستعين"

رابط هذا التعليق

اييييييييييييييييييه يا جماعه الرعب ده

أنا كنت ماصدقت أهدى شويه من موضوع الايلتس ده

لما دخلت التوبيك انهارده اتلبشت wst::

ليه كده بس همه صعبوا الايلتس ولا ايييه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

معلش يا أم محمد ما تعرفيش الخير فين

و لكن لا تملي لو عندك أي فرصه أو وقت للاعاده

معلش عيدي تاني و الي فيه الخير ربنا يعمله

يا باش مهندس زناتي و يا د / قناوي ما تدونا يا جماعه

دروس في اللغه مش احنا اخواتكوا برضوا ماتسيبوناش

لايصيين كده sch: لحسن و الله الحكايه هتقلب بجنان :roseop:

ماهيا بتيجي فرة كدة

مرة كله يعدي ومرة كله اربعات وخمسات سبحان الله

والله مانفرق عنكم في حاجة بس المهم تركز في الاسئلة وتنظم وقتك وتهدي اعصابك

لو عاوزين مدري يبقي لا يفتي واحمد سيف في المدينة يا اختي

استاذ ورئيس قسم تخصص فيرب تو بي :)

يا فندم هو اول التوبيك حتى الان بلا منازع ومن ساعتها ماشوفناش ارقام قياسية

مراااد ..حطم يابني الرقم القياسي بأه هافضيلك مكان اهو انت قدها وقدود :)

لاكا ..انسي الفرنساوي المغربي شوية وركز هاتعدي والله

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

اخبار عظيمة

باركولى يا جماعة

يمكن انتم متسمعوش عنى وعن ظروفى قوى

لكن الناس اللى فى التةبيك جارنا يعرفوا

انا كنت عملت ايليتس فى 2\2005

والمحامية قالتلى انه ممكن يعطولك 2 درجة على دراسة الفرنساوى فى المرحلة الثانوية

وانتظرت على ذلك لمدة 4 سنوات

وخطونا فى الابدايت وعدونا بكتير

وفى يوم اسود بعتولى ايميم يقولولة قدامك شهر واحد تجيبيلنا TEF

او تعيدى الايليتس

واليوم يا اخواتى الحمد لله ظهرت نتيجة الامتحان الاول (حجزت امتحانين كنصيحة الفاضل دكتور قناوى )

وحصلت على 7 LISTENING

6.5 SPEAKING

6.5 WRITING

5.5 READING

وبكده يبقوا 12

اشكر ربنا اولا على توفيقه لى

واشكر دكتور قناوى على وقوفه جنبى وتشجيعه ليا

واشكر دكتور ميدو فارم ويارب يكون ربنا وفقه

واشكر اختى جيسيكا لانها طلبت من الناس فى التوبيك جارنا انهم يدعولى واستجاب الله لدعائهم

اشكر اختى ELMADYSM على سؤالها الدائم عنى

وجميع من سئل عنى

يارب يارب يعوضكم خير ويبارك لكم جميعا

وطبعا طبعا اخونا زناتى صاحب التوبيك الرائع

اشكركم على اللينكات المفيدة ويارب عقبال كل واحد ربنا يحققله امنياته اميييين

تم تعديل بواسطة arora

ليس ما يدخل الفم ينجس الانسان

بل

ما يخرج من الفم هذا ينجس الانسان

رابط هذا التعليق

اخبار عظيمة

باركولى يا جماعة

يمكن انتم متسمعوش عنى وعن ظروفى قوى

لكن الناس اللى فى التةبيك جارنا يعرفوا

انا كنت عملت ايليتس فى 2\2005

والمحامية قالتلى انه ممكن يعطولك 2 درجة على دراسة الفرنساوى فى المرحلة الثانوية

وانتظرت على ذلك لمدة 4 سنوات

وخطونا فى الابدايت وعدونا بكتير

وفى يوم اسود بعتولى ايميم يقولولة قدامك شهر واحد تجيبيلنا TEF

او تعيدى الايليتس

واليوم يا اخواتى الحمد لله ظهرت نتيجة الامتحان الاول (حجزت امتحانين كنصيحة الفاضل دكتور قناوى )

وحصلت على 7 LISTENING

6.5 SPEAKING

6.5 WRITING

5.5 READING

وبكده يبقوا 12

اشكركم على اللينكات المفيدة ويارب عقبال كل واحد ربنا يحققله امنياته اميييين

اهي بدات تندع اهيه :roseop:

ولو اني موش متاكد اوي اني شفت حضرتك هنا wst::

بس الف الف الف مبروك نجاحك الباهر وتخلصك من الكابوس

كنت لسة هاسال د قناوي ااقوله د ارورا مين ؟؟sch: باحسبه بيرد على بنت مصر

الف مبروك وعقبال الفيزا والنجاح هناك ان شاء الله

رابط هذا التعليق

بالنسبة الي الارقام القياسية يا زناتي ماتنساش اني جايب 14 من منازلهم

رابط هذا التعليق

الف مبروك دكتورة ارورا

شفتوا المحامين ممكن يودوا في داهية ازاي

الواحد يسمع كلام الcic فقط

فرنساوي tef

انجليزي ايلتس

تحياتي

رابط هذا التعليق

بالنسبة الي الارقام القياسية يا زناتي ماتنساش اني جايب 14 من منازلهم

يا قناوي يا اخويا انت راجل من مديرين هذا التوبيك ومشرف على موسوعة الارقام القياسية

لو قلت عليك هانتهم بعدم الحيادية والكوسة يافندم

رابط هذا التعليق

ألف ألف مبروك يا أرورة -بجد فرحتلك من قلبى رغم انك مش عارفانى بس أنا متابعة جيدة للمنتدى و باحس ان كلنا عيلة واحدة-ربنا يكرمك ان شاء الله و يكملك مشوارك ع خيررررررررر يا رب

أم محمد لا تزعلى معلش قولى لنفسك (لعله خيرا) و ابدأى من جديد و ذاكرى تانى وأهى فرصة المدارس بدأت .أقعدى مع نفسك فى البيت بقى و شوفى ايه هى غلطاتك و ربنا معاكى. بصى ادى لنفسك بريك اسبوع ما تذاكريش انجليش خالص و بعدين ابدأى بعد الاسبوع (أسبوع فقط عشان ما تنسيش تكنيك الايليت) و ربنا معاكى ان شاء الله . يا رب بس يكون فيه وقت تدخلى الامتحان تانى و طمنينا عليكى.

بنت مصر-ابدأى من الان و ما تستنيش طلب الايليت من cicو احجزى فى امتحانين زى ما قال الدكتور قناوى - دى فعلا فكرة رائعة لانك بتدخلى الامتحان الاول باعصاب هادية شوية لان قدامك فرصة تانية

أنا يا جماعة تجربة الايليت كانت عصيبة بالنسبة لى عشان كده حاسة بيكوا جدا و مكسوفة احكيها لانها من 3 سنين فاتت بس حاحكيلكم ع السريع و يا رب تفيدكم

نزلت مصر مع الاولاد لمده سنة كاملة و تركت زوجى فى السعودية و بدأت معركة الايليت --- ما كانش عندى قرايب كتير فى اسكندرية يعنى كنت لوحدى تماما تقريبا وولادى كانوا 7 سنين و 3 سنين كنت اودى البنت المدرسة و الولد الحضانة و ارجع البيت أذاكر لغاية 2 ظهرا و بالليل كنت باروح كورسات و ما أدراك ما الكورسات؟؟ :sad: :roseop: wst::

ع فكرة انا بكالوريوس تجارة و اكتسبت الانجليش من تعاملى مع اجانب من كل الجنسيات فى الشغل عندى--- أخدت كورس فى الجامعة الامريكيه لمدة تقريبا 8 شهور كورسات محادثة و اتجليش عام ( فيه فرع للجامعة الامريكيه فى الاكاديمية البحرية بميامى) و فى نفس الوقت اخدت وورك شوب عن الايليت لمدة شهرين فى الجامعة الامريكية برضه (طبعا ع أيامى ما كانش فيه التوبيك الرائع ده والنصائح و المواقع الهايلة) حتى كنت دايما ادخل ع النت ما لقيش معلومات و امتحانات كافية عن الايليت .

وفى نفس الوقت اخدت وورك شوب صغيرة فى المعهد البريطانى لمده اسبوعين (ما كانتش مفيدة ابدا :sad: بس كنت مضطرة اخدها عشان كانت اجبارى مع اشتراك المكتبة الرائعة بتاعة المعهد البريطانى واللى لمدة ست شهور)

المهم كنت باستعير كتابين امتحانات كل اسبوع وكنت بامتحن نفسى كأنى فى جو الامتحان بالضبط ومشى الحال ع كدة و كنت ممتازة دايما فى الريدنج و الليسسننج بس ما كانش عندى أفكار خالص فى الريتنج و السبيكينج

دخلت اول امتحان فى شهر نوفمبر جبت 6و6 و 6 ونصف فى الريدنج (رغم انى كنت باجيب 8 فى امتحان البيت) و 8 فى اليسننج ( يعنى 6 و 2 يا دكتور قناوى) و لالاسف المفروض انى اجيب سبعتين يعنى حاعيد الامتحان ده كله و العذاب ده على نصف درجة

طبعا دخلت فى حالة اكتئاب شديد و قلت لزوجى مش مكملة و الموضوع صعب جدا بس لما هديت و قعدت مع نفسى قلت اجرب تانى وخسارة التعب ده كله و توكلت ع الله و دخلت الامتحان التانى فى ابريل يعنى بعد الاول ب 5 شهور و جبت فى التانى سبعتين و ستتين و الحمد لله عدى الموضوع ع خير و انا الان فخورة جدا بنفسى و حاسة ان موضوع الهجرة كله كوم و موضوع الايليت كوم تانى و حاسة انى حاحكى لولادى لما يكبروا مغامراتى مع الايليت

حبيت احكى قصتى المتواضعة عشان اشجع أم محمد و جميع زمايلنا انهم يحاولوا تانى و تالت و خدوا بالاسباب و ربنا يعمل اللى فيه الخير

ملحوظات مهمة :

1- نفعتنى الكورسات كتير فى الاندماج فى الانجليش بسبب الامتحانات المستمرة و المحادثه مع زمايلى فى الكورس

2- كنت باتفرج الصبح على cnn , bbc لمدة لا تقل عن ساعة وكنت باغطى الترجمة بكيس مخدة :) :) و كنت باختار البرامج الاجتماعية و الترفيهيه عشان كنت بازهق جدا من الاخبار

3- الامتحا ن محتاج بس تركيز مش اكتر و ممكن جدا ناس تاخد سبعات لو الانجليش بتاعها فوق المتوسط بس مركزة

4- فى الريدنج و الليسننج تخيل نفسك بتجرى بسرعة و فيه كلب اسمه الوقت بيجرى وراك :sad: sch: -- اوعى تبص وراك او جنبك حتفقد 3-4 اسئلة

5- رجاء التركيز فى المذاكرة مع اعتبار ان جو الامتحان مختلف خالص و يا ريت قراءة هذا التوبيك جيدا مرة و اتنين و تلاتة لان الباشمهندس زناتى و الدكتور قناوى حاطين كل الزبد هنا فعلا-- الله يبارك لهم يا رب

يا رب اكون افدتكم و ربنا معانا جميعا يا رب

رابط هذا التعليق

الف مبروك دكتورة ارورا

شفتوا المحامين ممكن يودوا في داهية ازاي

الواحد يسمع كلام الcic فقط

فرنساوي tef

انجليزي ايلتس

تحياتي

انا اعرف فعلا ان في محامين بيقولوا انهم ممكن يجيبولك درجتين عن طريق الفرنساوي بتاع الثانويه العامه بس ده لو انت اصلا خلاص وصلت ال 67 نقطه لكن لو النقطتين دول هم الي هيوصلوك مش هيدوهالك

ومن يتوكل على الله فهو حسبه إن الله بالغ أمره قد جعل الله لكل شيء قدرا

isaCanadian =ان شاء الله كانيديان

رابط هذا التعليق

الله يبارك فيكم جميعا

غلى فكرة يا دكتور قناوى انا كمان واخداه من منازلهم :roseop: wst::

و موضوع الفرنساوى كان حقيقى و ناس كتير طلعت بيه

لكن فيه مديرة جديدة فى مكتب القاهرة هى اللى سرعت الامور فى المكتب

لكن فى نفس الوقت لغت العمل بالفرنساوى و طلبت لأى درجة شهادة من المركز الثقافى الفرنسى

بل

رابط هذا التعليق

ألف ألف مبروك يا أرورة -بجد فرحتلك من قلبى رغم انك مش عارفانى بس أنا متابعة جيدة للمنتدى و باحس ان كلنا عيلة واحدة-ربنا يكرمك ان شاء الله و يكملك مشوارك ع خيررررررررر يا رب

أم محمد لا تزعلى معلش قولى لنفسك (لعله خيرا) و ابدأى من جديد و ذاكرى تانى وأهى فرصة المدارس بدأت .أقعدى مع نفسك فى البيت بقى و شوفى ايه هى غلطاتك و ربنا معاكى. بصى ادى لنفسك بريك اسبوع ما تذاكريش انجليش خالص و بعدين ابدأى بعد الاسبوع (أسبوع فقط عشان ما تنسيش تكنيك الايليت) و ربنا معاكى ان شاء الله . يا رب بس يكون فيه وقت تدخلى الامتحان تانى و طمنينا عليكى.

بنت مصر-ابدأى من الان و ما تستنيش طلب الايليت من cicو احجزى فى امتحانين زى ما قال الدكتور قناوى - دى فعلا فكرة رائعة لانك بتدخلى الامتحان الاول باعصاب هادية شوية لان قدامك فرصة تانية

أنا يا جماعة تجربة الايليت كانت عصيبة بالنسبة لى عشان كده حاسة بيكوا جدا و مكسوفة احكيها لانها من 3 سنين فاتت بس حاحكيلكم ع السريع و يا رب تفيدكم

عزيزتي تهاني :محتارة كيف اشكرك على كلماتك ونصايحك ..انا فعلا حمدت ربي على كل شيئ ,,والمدة بعد الابديت تقريبا تنتهي في 25 نوفمبر ..وانا ارسلت لهم ورقة الموعد السابق 26\9 يعني عارفين اني امتحنت خلاص ..ثانيا انا بدأت اذاكر من منتصف مايو بعد ما خلصت الامتحانات في المدارس ..وطول الاجازة بذاكر لامتحاني الثاني ورحت دورة في معهد متخصص لمدة شهرين ..والان بدأت المدارس ..مشكلة لاني مدرسة رياضيات في ثانوية عامة ..يعني مجهود كبير في المدرسة ..غير الاولاد...وده عامللي احباط

نزلت مصر مع الاولاد لمده سنة كاملة و تركت زوجى فى السعودية و بدأت معركة الايليت --- ما كانش عندى قرايب كتير فى اسكندرية يعنى كنت لوحدى تماما تقريبا وولادى كانوا 7 سنين و 3 سنين كنت اودى البنت المدرسة و الولد الحضانة و ارجع البيت أذاكر لغاية 2 ظهرا و بالليل كنت باروح كورسات و ما أدراك ما الكورسات؟؟ :sad: :wub: :P

ع فكرة انا بكالوريوس تجارة و اكتسبت الانجليش من تعاملى مع اجانب من كل الجنسيات فى الشغل عندى--- أخدت كورس فى الجامعة الامريكيه لمدة تقريبا 8 شهور كورسات محادثة و اتجليش عام ( فيه فرع للجامعة الامريكيه فى الاكاديمية البحرية بميامى) و فى نفس الوقت اخدت وورك شوب عن الايليت لمدة شهرين فى الجامعة الامريكية برضه (طبعا ع أيامى ما كانش فيه التوبيك الرائع ده والنصائح و المواقع الهايلة) حتى كنت دايما ادخل ع النت ما لقيش معلومات و امتحانات كافية عن الايليت .

وفى نفس الوقت اخدت وورك شوب صغيرة فى المعهد البريطانى لمده اسبوعين (ما كانتش مفيدة ابدا :sad: بس كنت مضطرة اخدها عشان كانت اجبارى مع اشتراك المكتبة الرائعة بتاعة المعهد البريطانى واللى لمدة ست شهور)

المهم كنت باستعير كتابين امتحانات كل اسبوع وكنت بامتحن نفسى كأنى فى جو الامتحان بالضبط ومشى الحال ع كدة و كنت ممتازة دايما فى الريدنج و الليسسننج بس ما كانش عندى أفكار خالص فى الريتنج و السبيكينج

دخلت اول امتحان فى شهر نوفمبر جبت 6و6 و 6 ونصف فى الريدنج (رغم انى كنت باجيب 8 فى امتحان البيت) و 8 فى اليسننج ( يعنى 6 و 2 يا دكتور قناوى) و لالاسف المفروض انى اجيب سبعتين يعنى حاعيد الامتحان ده كله و العذاب ده على نصف درجة

طبعا دخلت فى حالة اكتئاب شديد و قلت لزوجى مش مكملة و الموضوع صعب جدا بس لما هديت و قعدت مع نفسى قلت اجرب تانى وخسارة التعب ده كله و توكلت ع الله و دخلت الامتحان التانى فى ابريل يعنى بعد الاول ب 5 شهور و جبت فى التانى سبعتين و ستتين و الحمد لله عدى الموضوع ع خير و انا الان فخورة جدا بنفسى و حاسة ان موضوع الهجرة كله كوم و موضوع الايليت كوم تانى و حاسة انى حاحكى لولادى لما يكبروا مغامراتى مع الايليت

حبيت احكى قصتى المتواضعة عشان اشجع أم محمد و جميع زمايلنا انهم يحاولوا تانى و تالت و خدوا بالاسباب و ربنا يعمل اللى فيه الخير

ملحوظات مهمة :

1- نفعتنى الكورسات كتير فى الاندماج فى الانجليش بسبب الامتحانات المستمرة و المحادثه مع زمايلى فى الكورس

2- كنت باتفرج الصبح على cnn , bbc لمدة لا تقل عن ساعة وكنت باغطى الترجمة بكيس مخدة :lol: :lol: و كنت باختار البرامج الاجتماعية و الترفيهيه عشان كنت بازهق جدا من الاخبار

3- الامتحا ن محتاج بس تركيز مش اكتر و ممكن جدا ناس تاخد سبعات لو الانجليش بتاعها فوق المتوسط بس مركزة

4- فى الريدنج و الليسننج تخيل نفسك بتجرى بسرعة و فيه كلب اسمه الوقت بيجرى وراك :sad: :P -- اوعى تبص وراك او جنبك حتفقد 3-4 اسئلة

5- رجاء التركيز فى المذاكرة مع اعتبار ان جو الامتحان مختلف خالص و يا ريت قراءة هذا التوبيك جيدا مرة و اتنين و تلاتة لان الباشمهندس زناتى و الدكتور قناوى حاطين كل الزبد هنا فعلا-- الله يبارك لهم يا رب

رابط هذا التعليق

عزيزتي تهاني :محتارة كيف اشكرك على كلماتك ونصايحك ..انا فعلا حمدت ربي على كل شيئ ,,والمدة بعد الابديت تقريبا تنتهي في 25 نوفمبر ..وانا ارسلت لهم ورقة الموعد السابق 26\9 يعني عارفين اني امتحنت خلاص ..ثانيا انا بدأت اذاكر من منتصف مايو بعد ما خلصت الامتحانات في المدارس ..وطول الاجازة بذاكر لامتحاني الثاني ورحت دورة في معهد متخصص لمدة شهرين ..والان بدأت المدارس ..مشكلة لاني مدرسة رياضيات في ثانوية عامة ..يعني مجهود كبير في المدرسة ..غير الاولاد...وده عامللي احباط

نزلت مصر مع الاولاد لمده سنة كاملة و تركت زوجى فى السعودية و بدأت معركة الايليت --- ما كانش عندى قرايب كتير فى اسكندرية يعنى كنت لوحدى تماما تقريبا وولادى كانوا 7 سنين و 3 سنين كنت اودى البنت المدرسة و الولد الحضانة و ارجع البيت أذاكر لغاية 2 ظهرا و بالليل كنت باروح كورسات و ما أدراك ما الكورسات؟؟ :sad: :wub: :P

ملحوظات مهمة :

2- كنت باتفرج الصبح على cnn , bbc لمدة لا تقل عن ساعة وكنت باغطى الترجمة بكيس مخدة :lol: :lol: و كنت باختار البرامج الاجتماعية و الترفيهيه عشان كنت بازهق جدا من الاخبار

4- فى الريدنج و الليسننج تخيل نفسك بتجرى بسرعة و فيه كلب اسمه الوقت بيجرى وراك :sad: :P -- اوعى تبص وراك او جنبك حتفقد 3-4 اسئلة

شاكرة جدا اهتمامك ونصائحك الدرر ..بصراحة اللي يغيظ ان الاستاذ اللى اداني الدورة كان بيقدر درجاتي احسن بكتير من اللي جبته ...وبعد شهرين مذاكرة وحضور دورة وقضيت الاجازة في الانجليزي والان المدارس فتحت وانا عندي شغلي في التدريس بيحتاج جهد كبير ..ومدة التمديد اللي طلبته تقريبا يخلص في نوفمبر ..

رابط هذا التعليق

لا حول ولا قوة الا بالله

فيه ايه النهاردة ؟؟

ام محمد

على قد مانا حزنت جدا على قد ماباقولك لو عندك اصرار هاتعدي هاتعدي غصب عنهم

وكل مرة بتزيدك قوة

انا امتحن ايلتس 4 مرات

وغيري اكتر واكتر

مطلوب منك تعرفي انت غلطانه في ايه

طالما حسيتي انت حليتي كويس وجبت التقدير دة يبقي انتي كنتي فاهمة المطلوب منك غلط

وفي القراءة ضحكوا عليكي في المسميات

يعني يديكي تركة يوجهك لمكان والاجابة في مكان تاني وانتي وقعتي فيها بسهولة

مطلوب تقعدي وقت اطول في فهم الاجابات بعد كل امتحان تعملية

ومطلوب الاتي

خشي على موقع الهجرة بالفايل نامبر واعرفيلنا الحالة ايه

لو ان بروسيس

شوفيلي كدة كاتبين

وي ستارت بروسيسنج يور فايل من تاريخ كام

لو كاتبين ملفك تم استلامه بتاريخ كذا وخلاص يبقي كدة قدامك خيارين

اما تحجزي تاني لان لسة قدامهم وقت علبال ما يطلب الايلتس

او من حقك في المرحلة دي تسحبي ملفك وهايرجعولك فلوسك كاملة

وقدمي ايلتس تاني وتالت عادي جدا وبعد كدة قدمي تاني الوقت الموضوع سريع ومافيهوش مشكلة

موش امتحان لغة اللي هايبوظلك هفك

اومال لا قدر الله لو حاجة صحية كنتي عملتي ايه يعني بعد الشر ؟؟؟

لكن لو بداو بروسيس خلاص مافيش ريفاند بس عاوز اعرف سماحية الوقت قد ايه علشان تمتحني تاني

ردي علينا علشان نشاركك الموضوع

اخو الجميع كالعادة لديك الحل والنصيحة لمن يحتاجها ...اكرمك الله بالجنة

دخلت على الموقع مش راضي يعطيني اي نتيجة يس انا فتحته من حوالي اسبوعين ..كان ان بروسس ,التاريخ اللي بدا فيه الفايل تقريبا من شهر خمسة وموعد الابديت كان مطلوب في 10 اغسطس ....وبناء على نصيحتك طلبت التأجيل ولسة جواب المدة الجديدة ما وصل حتى الان ..هل معنى ذلك اني ممكن اطلب ارجاع الملف ؟؟مش عارفة اعمل ايه ..بس ححاول مرة تانية بكرة وادخل على موقع الهجرة يمكن يفتح ....تحياتي

رابط هذا التعليق

الف الف الف مبروووووووك يا أرورا

والله فرحتلك جدا :lol:

أخبارك انقطعت عني من زمان بس كان نفسي

أطمئن عليكي :roseop:

ربنا يوفقك و يكرمك و يكملك على خير

و ياريت تطمنينا عليكي باستمرار wst::

"اللهم اياك نعبد واياك نستعين"

رابط هذا التعليق

الف الف الف مبروووووووك يا أرورا

والله فرحتلك جدا :happy:

أخبارك انقطعت عني من زمان بس كان نفسي

أطمئن عليكي :huh:

ربنا يوفقك و يكرمك و يكملك على خير

و ياريت تطمنينا عليكي باستمرار :closedeyes:

l

ميرسى يابنت مصر

انا اخبارى انقطعت لانى كنت فى مصيبة سودا

لانهم ادونى شهر مهلة اما الايليتس بنتايج جديدة واجيب 12

او الرفض

تصورى بعد 4 سنين انتظار رفض

فكنت باقوم وانام اذاكر ايليتس

وانقطعت عن الدنيا كلها ماعدا التوبيك ده طبعا لانه ساعدنى كتير

اشكر ربنا جدا

واشكر سؤالك عنى

وعقبالك

خديه فى الرايق احسن من غير تعب اعصاب

لانى تصورى كنت فى البيت باقعد اضبط التايمر لنفسى واحل قراءة

اجيب فى الاكاديميك 7.5 والجنرال 9

من الضغط وتعب الاعصاب جبت 5.5 فى الامتحان

فارجوكى اتكلى على الله ةابتدى سخنى

وان شاء الله جون من اول طلعة :happy:

تم تعديل بواسطة arora

بل

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجاح مشهود حققه عبداللطيف منيع نجم منتخب المصارعة الرومانية بحصوله على الميدالية البرونزية فى بطولة العالم للمعرض الصفحة
    • 0
      شهد الفريق أول محمـد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الحربى إجراءات تفتيش الحرب لأحد تشكيعرض الصفحة
    • 146
      الاخوة الاعزاء احببت ان اشارككم بما وصلت اليه خلال الفترة الماضية من تحضير و استعداد لتقديم الاوراق لامتحان المعادلة الكندية MCCEE نظام التقديم تم تحديثه خلال شهر يونيو الماضى و يتم التقديم بشكل كامل عن طريق الانترنت و الدفع عن طريق الفيزا فقط. . نبدأ الحكاية من الاول بسم الله الرحمن الرحيم اولا: شوف يا سيدى اول حاجة حضر شهادة البكالوريوس الكرتونةاللى سعادتك معلقها على الحيطة و تأكد من وجود توقيع و ختم امين الجامعة عليها ثم توجه بها الى مكتب التصديقات - وزارة الخارجية المصرية و ب 11 جن
    • 8
      الاخوة الاعضاء اليكم مجموعة جيدة للتدريب على اختبار ايلتس مجانا Barons http://BLOCKED3/dl/79417573/d1ce224/Barons_IELTS.part1.rar.html http://BLOCKED3/dl/79412617/c85fe97/Barons_IELTS.part2.rar.html IELTSHelpnow http://BLOCKED3/dl/79532208/2bc089d/IELTSHelpnow.rar.html English_Tenses http://BLOCKED3/dl/79607547/cb98382/English_Tenses.rar.html IELTS_Practice_Tests_Plus http://BLOCKED3/dl/79702955/bc3afdb/IELTS_Practice_Tests_Plus.rar.html Kaplan_Ielts http://BLOCKED3/dl/79714084/3f93
    • 119
      يا جماعة لو تسمحوا بالنسبة للTEF, هل لازم ادخل المستوى facultative علشان اخد 1 point ولا لاة انا محتاج درجة من الفرنش و مش عارف اعمل ايه فى الابليكيشن ارجو رد من حضراتكم
  • أضف...