اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الاستعداد لامتحان (IELTS)

Recommended Posts

مستنيينك يا ابو عزب :roseop:

انا عاوز لوحة شرف عظيمة هنا

للتاريخ :roseop:

الظاهر مليش نصيب أخش لوحة العظماء بس طبعا الحمدلله

النتيجة كاتالي:

reading 8.5

listening 8.5

writing 6

speaking 7.5

والحمدلله أهم حاجه اني مش محتاج أخشه تاني

الف مليون مبروك يا عمى ابو عزب وعقبال الاندنج يا بطل يا عمى والله العظيم ناس تفرح عقبال باقى الناس وربنا يوفق الجمي

دعواتكم لنا بالتوفيق

تاريخ تقديم الملف : 10/1/2008

تاريخ استلام الفايل نمبر : 10/1/2008

in processفى : 13/1/2008

تاريخ وصول خطاب التخيير : 9/10/2008

تاريخ وصول خطاب من حكومة البرتا :27/3/2010

مكان التقديم : مكتب القاهرة

نوع الملف : فيدرالى

رابط هذا التعليق

• الردود 2.2k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

مستنيينك يا ابو عزب :roseop:

للتاريخ :roseop:

النتيجة كاتالي:

reading 8.5

listening 8.5

writing 6

speaking 7.5

ألف مبروك يا أبو عزب ... نتيجه تشرف بجد ... كفايه يا راجل انك جبت 8.5 ليسيننج ... أتحدى حد ثاني يعرف يحيبها ... وعلى رأيك أهم حاجه مش هنفكر ثاني في الامتحان الرزل ده

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

مستنيينك يا ابو عزب :happy:

للتاريخ :blink:

النتيجة كاتالي:

reading 8.5

listening 8.5

writing 6

speaking 7.5

الف مليون مبروك يا عمى ابو عزب وعقبال الاندنج يا بطل يا عمى والله العظيم ناس تفرح عقبال باقى الناس وربنا يوفق الجمي

دعواتكم لنا بالتوفيق

تسلم يا عم محمود يا رب عقبال الكل

الإسلام هو الحل

مش إخواني بس هي دي الحقيقة

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

رابط هذا التعليق

مستنيينك يا ابو عزب :lol:

للتاريخ wst::

النتيجة كاتالي:

reading 8.5

listening 8.5

writing 6

speaking 7.5

مستني ايه يا ابو عزب ؟؟؟

مستني مين سمعني كدة ؟؟

جايب 8.5 ريدنج وليسننج و 7,5 سبيكنج وعايز ايه سعادتك قلتلي ؟؟

انا قلت لوحة الشرف موش ضروري يعني الاول :))))

اه نسيت

الف الف الف مليون مبروك :happy:

وبناء علية نعلن الترتيب الجديد للوحة الشرف

1- سيف راس الحربة

2 ابو عزب صانع العاب

3- د قناوي خط وسط مهاجم

4- الزناتي اتهزم يا مينز (باك ليفت ونينج يمين مساكواحيانا بلم الكور)

نسيت المدرب : كابتن حسن تهامي

ملحوطة : عدد اعضاء قايمة الشرف مفتوح طالما انا و د قناوي فيها

يعني لو بقي مركزي 5567854309 هايبقي بردة دي قايمة الشرف :blink:

ماتقلقش يا د قناوي موش هانلعب احتياطي ابداااااا

يالا شدو حيلكم يا رجالة الشهر دة شكله كدة مفترج

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

للتاريخ wst::

النتيجة كاتالي:

reading 8.5

listening 8.5

writing 6

speaking 7.5

ألف مبروك يا أبو عزب ... نتيجه تشرف بجد ... كفايه يا راجل انك جبت 8.5 ليسيننج ... أتحدى حد ثاني يعرف يحيبها ... وعلى رأيك أهم حاجه مش هنفكر ثاني في الامتحان الرزل ده

والله الرايتنج زعلني بس الحمدلله الواحد ما كنش يتصور.. بس انته مقلتليش يا عم أحمد هخش لوحة الشرف ولا لأ لأني مش عارف بقيت الدرجات بتاعة الزملا :blink: :happy:

الإسلام هو الحل

مش إخواني بس هي دي الحقيقة

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

رابط هذا التعليق

والله الرايتنج زعلني بس الحمدلله الواحد ما كنش يتصور.. بس انته مقلتليش يا عم أحمد هخش لوحة الشرف ولا لأ لأني مش عارف بقيت الدرجات بتاعة الزملا

في دي لازم تسأل صاحب الموضوع واللوحه الباشمهندس زناتي ... بس حتى لو اللوحه ما كفتش نعمل لوحه أكبر منها عشان إسمك لازم يكون فيها

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

والله الرايتنج زعلني بس الحمدلله الواحد ما كنش يتصور.. بس انته مقلتليش يا عم أحمد هخش لوحة الشرف ولا لأ لأني مش عارف بقيت الدرجات بتاعة الزملا

في دي لازم تسأل صاحب الموضوع واللوحه الباشمهندس زناتي ... بس حتى لو اللوحه ما كفتش نعمل لوحه أكبر منها عشان إسمك لازم يكون فيها

يا اخوانا بصوا للمداخلة اللي قبل اللي فاتت :happy:

رابط هذا التعليق

ماشاء الله

فعلا نتايج تشرف

الف مبروك ل احمد سيف

ابوعزب

قناوى

واخيرا زناتى

دعواتكم ناخد اى ركن فى اللوحه دى

ان شا الله حتى حامل رايه

مش عاوزين نكون متفرجين كده على طول

الله المستعان

رابط هذا التعليق

الف الف مبروك لجميع الاخوة المتفوقين والمحرزين لاسكور ما شاء الله قياسى ورجاءاً طولوا بالكم علينا واخبرونا بالتفصيل عن مصادر وكيفية مذاكرتكم لان نتيجتى للمرة الثانية كانت كالتالى للأسف استماع 5.5 قراءة 4.5 كتابة 5 محادثة 5.5 . وانا للمرة الثانية لم استعد بوقت كافى كل الموضوع حليت كام امتحان من كمبردج لمدة اسبوع واحد فقط والغريبة ان الامتحانات كنت احصل على 7 و6.5 فرجاء المساعدة اكرمكم الله واكمل لكم مشواركم على خير وعقبال الاستقرار مع اسركم الكريمة بكندا.

ولكم جزيل الشكر :roseop:

رابط هذا التعليق

الف الف مبروك لجميع الاخوة المتفوقين والمحرزين لاسكور ما شاء الله قياسى ورجاءاً طولوا بالكم علينا واخبرونا بالتفصيل عن مصادر وكيفية مذاكرتكم لان نتيجتى للمرة الثانية كانت كالتالى للأسف استماع 5.5 قراءة 4.5 كتابة 5 محادثة 5.5 . وانا للمرة الثانية لم استعد بوقت كافى كل الموضوع حليت كام امتحان من كمبردج لمدة اسبوع واحد فقط والغريبة ان الامتحانات كنت احصل على 7 و6.5 فرجاء المساعدة اكرمكم الله واكمل لكم مشواركم على خير وعقبال الاستقرار مع اسركم الكريمة بكندا.

ولكم جزيل الشكر :roseop:

اختنا العزيزة قدر الله وما شاء الله فعل

بس صدقيني انت ماذاكرتيش علشان تزعلي ..يعني اسبوع مذاكرة وقطعت نص الطريق ..كل اللي عليكي انك تذاكري بجد وهي الاولاد خلصوا الامتحانات يعني هاتفوقي brth)

وماحدش فينا ذاكر من اي مصدر غير اللي موجودين في التوبيك دة ..لان بصراحة مافيش brth)

بس الموضوع بيفرق من واحد لواحد حسب معلوماته القديمة في الانجليزي وحسب ثقته بنفسه (يعني ماخافش من الامتحان )

موضوع الدرجات اللي كنت بتجيبيها قبل الامتحان ممكن يكون ليها سبب من 3 اسباب او ال 3 مجتمعين

1- ماتصححيش لنفسك بدقة ( يعني بتفوتي ) brth)

2- بتخافي في الامتحان فتفقدي التركيز بسهوله ..ودة تفسير درجة الريدنج

3-ماكنتيش بتحطي نفسك في جو الامتحان 100% من حيث ( الزمن - مافيش راحة خالص بين الاقسام _ولا اكل ولا شرب ولا اسكت يا واد ولا اسكتي يا بت ) wst::

ركزي ربنا يوفقك ان شاء الله :)

واحنا معاكي لو احتجتي اي مساعده احنا في خدمتك

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

معلش يا جماعة سؤال للاستاذ احمد سيف والاستاذ زناتى

انا عملت امتحان تحديد مستوى فى المركز الثقافى البريطانى وطلعت على المستوى السابع

السؤال هنا ايه رايكم اعتمد على كتب التدريبات يبقى كفاية ولا ابدا اخد كورسات فى المركز الثقافى لغاية مسحن مستواي وممكن كام كورس يبقى كفاية

انا على فكرة محتاج 12 درجة علشان الهجرة

ولا اصرف نظر عن الهجرة خالص

فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

رابط هذا التعليق

انا عملت امتحان تحديد مستوى فى المركز الثقافى البريطانى وطلعت على المستوى السابع

السؤال هنا ايه رايكم اعتمد على كتب التدريبات يبقى كفاية ولا ابدا اخد كورسات فى المركز الثقافى لغاية مسحن مستواي وممكن كام كورس يبقى كفاية

تلغي الهجرة علشاااااااااان ايلتس :roseop:)

يا عم اقسم بالله امتحان تافه بس ركز

ونصيحة

ولا كورسات ولا دياولو

الانجليزي سيلف ستادي

اقفل على نفسك واحفظ كلمات بنطقها وذاكر جرامر كويس تبقي قطعت 70 في المية

وال 30 في المية تكنيك الامتحان وطريقة الحل وبراكتيس براكتيس براكتيس

اسمع انجليزي يوميا واتكلم يوميا زي مابتسمع

ربنا يوفقك ان شاء الله

رابط هذا التعليق

تلغي الهجرة علشاااااااااان ايلتس :))

ونصيحة

ولا كورسات ولا دياولو

الانجليزي سيلف ستادي

ربنا يوفقك ان شاء الله

والله ياباشا الواحد مش عارف يشكرك ازاى على سرعة ردك والله انا محتار جدا

انا بفكر فى موضوع الكورسات علشان اتكلم واسمع انجليزى كتير لانى فى الكويت الشركة الى ممكن اتكلم معاهم انجليزى هنود ودول الانجليزى بتعاهم ربنا لا يوريك دنا قربت اتكلم هندى مش انجليزى

عموما انا شغال سيلف ستادى فى برنامج اسمه TELL ME MORE Performance

ودعواتكم

فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

رابط هذا التعليق

والله يا أخ شريف أنا من رأيي تلتحق بكورس أحسن ... على الأقل هيكون فيه التزام منك وتوجيه من المدرس ومساعدة من الناس اللي معاك ... والأهم إنك هتلاقي حد تتلكم معاه ويصححلك أخطائك ويتابع وراك

طبعا ده لا يلغي دور السيلف ستدي قبل وبعد وأثناء الكورس ... وحفظ الكلمات والقواعد زي ما البشمهندس زناتي قال

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

ولكم جزيل الشكر :)

اختنا العزيزة قدر الله وما شاء الله فعل

بس صدقيني انت ماذاكرتيش علشان تزعلي ..يعني اسبوع مذاكرة وقطعت نص الطريق ..كل اللي عليكي انك تذاكري بجد وهي الاولاد خلصوا الامتحانات يعني هاتفوقي :)

وماحدش فينا ذاكر من اي مصدر غير اللي موجودين في التوبيك دة ..لان بصراحة مافيش :)

بس الموضوع بيفرق من واحد لواحد حسب معلوماته القديمة في الانجليزي وحسب ثقته بنفسه (يعني ماخافش من الامتحان )

موضوع الدرجات اللي كنت بتجيبيها قبل الامتحان ممكن يكون ليها سبب من 3 اسباب او ال 3 مجتمعين

1- ماتصححيش لنفسك بدقة ( يعني بتفوتي ) :)

2- بتخافي في الامتحان فتفقدي التركيز بسهوله ..ودة تفسير درجة الريدنج

3-ماكنتيش بتحطي نفسك في جو الامتحان 100% من حيث ( الزمن - مافيش راحة خالص بين الاقسام _ولا اكل ولا شرب ولا اسكت يا واد ولا اسكتي يا بت ) :)

ركزي ربنا يوفقك ان شاء الله :)

واحنا معاكي لو احتجتي اي مساعده احنا في خدمتك

بالتوفيق

بارك الله فيك دائماً ردودك بتهدينى وبصراحة زى ما قلت انا مش بالوم قوى على نفسى لانى مش باستعد بجدية وان شاء الله هابدأ بجد واذاكر الدرس من الاول وهاقعد فى اول الصف بدل الصف الاخير علشان اصحصح :lol: وفقك الله ان شاء الله فى باقى وكل خطواتك انت وجميع الاخوة :roseop:

رابط هذا التعليق

والله يا استاذ احمد انا غالبا حبدأ فى الكورسات لانى فعلا محتاج نوع من الانضباط فى المذاكرة واعتقد الكورسات حتساعدنى اكتر بالاضافه للسيلف ستادى بس حتفضل مشكلة انى الاقى حد اتكلم معاه ويصححلى الكلام مش عارف ده متاح فى المركز الثقافى البريطانى ولا لأ

رابط هذا التعليق

والله يا استاذ احمد انا غالبا حبدأ فى الكورسات لانى فعلا محتاج نوع من الانضباط فى المذاكرة واعتقد الكورسات حتساعدنى اكتر بالاضافه للسيلف ستادى بس حتفضل مشكلة انى الاقى حد اتكلم معاه ويصححلى الكلام مش عارف ده متاح فى المركز الثقافى البريطانى ولا لأ

طبعا هتلاقي إن شاء الله ... مش هيكون معاك مدرس وطلاب ثانيين ... الكورسات عادة بتكون تفاعلية يعني المدرس مش بيفضل يتكلم طول الحصة ... بالإضافة لذلك لو حاسس إن عندك مشكله في السبيكنج بالذات اسأل على كورسات محادثة في المركز الثقافي أو في أماكن أخرى زي المركز الأمريكي أو معهد بيرلتز للغات والترجمه (مش متأكد إذا كانوا موجودين عندك ولا لأ)

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

للتاريخ :)

النتيجة كاتالي:

reading 8.5

listening 8.5

writing 6

speaking 7.5

مستني ايه يا ابو عزب ؟؟؟

مستني مين سمعني كدة ؟؟

جايب 8.5 ريدنج وليسننج و 7,5 سبيكنج وعايز ايه سعادتك قلتلي ؟؟

انا قلت لوحة الشرف موش ضروري يعني الاول :) )))

اه نسيت

الف الف الف مليون مبروك :)

وبناء علية نعلن الترتيب الجديد للوحة الشرف

1- سيف راس الحربة

2 ابو عزب صانع العاب

3- د قناوي خط وسط مهاجم

4- الزناتي اتهزم يا مينز (باك ليفت ونينج يمين مساكواحيانا بلم الكور)

نسيت المدرب : كابتن حسن تهامي

ملحوطة : عدد اعضاء قايمة الشرف مفتوح طالما انا و د قناوي فيها

يعني لو بقي مركزي 5567854309 هايبقي بردة دي قايمة الشرف :roseop:

ماتقلقش يا د قناوي موش هانلعب احتياطي ابداااااا

يالا شدو حيلكم يا رجالة الشهر دة شكله كدة مفترج

تحذير كفاية

اي واحد هيجيب سكور اعلي مننا يبقي هيضيع عمره

ويبقي مصيره زي عبد الخالق اللي كان طالع الاول في مدرسة ابني وابني كان التاني

بس دلوقتي ابني بقي الاول

كلمة

للتاريخ

هدوا اعصابكم تجيبوا سكور

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

تلغي الهجرة علشاااااااااان ايلتس :lol: )

ونصيحة

ولا كورسات ولا دياولو

الانجليزي سيلف ستادي

ربنا يوفقك ان شاء الله

يا سلام يا أستاذ زناتى

اللى يسمعك و أنت بتنصح

مايسمعكش و أنت بتقول كلام شبه كدة

و ارجع الفلوس و أسحب الملف....و افكر فى أستراليا

:) :roseop:

معلهش بس ما قدرتش ما اعقبش

تحياتى

سوسورانى

لا تندم على حب عشته...حتى ولو اصبح ذكرى مؤلمه..... فأذا كانت الزهور قد جفت وضاع عبيرها ..... ولم يبقى فيها غير الاشواك فلا تنسى انها منحتك عطرا جميلا اسعدك

رابط هذا التعليق

اخى العزيز الباشمهندس زناتى, متتصورش اد ايه كنت فرحان لنجاحك وبعدك نجاح د خالد ومن قبلكم قبول ملف الباشمهندسة الفاضلة, واد ايه كنت اتمنى لو انى اقدراحصللكم واكون معاكم. :) :roseop: :lol:

لكن للاسف :) وضعى حاليا بقى صعب جدا جدا جدا لدرجة ان امتحانى بعد 10 ايام بس و يدوبك بحاول الطش فى اى ماتيريال اليومين دول يعنى دخول امتحان يائس تحصيل حاصل باقل قدر من معلومات عدى عليها اكتر من 5 شهور بدون ممارسة او تمرين

عموما (قدر الله و ماشاء فعل) عايزك تقوللى بخبرتك المعهودة ايه اللى ممكن يحصل معايا لو :-

قدمت ورقى باكامل (بيدى) للصندوق اللى فى سفارة القاهرة فى الاحد الموافق لليوم ال 131 من تاريج جواب الابديت (فى الحالة دى حيستمرو فى التقببم ولا يعتبرونى ساحب و يرفضو ولا يعتبرونى ساحب ويردو المصاريف)

الحالة التانية ( الله ما يكتبها علييا او على اى حد) اننى فى نفس اليوم ( 131 ) اتقدم بطلب سحب ملف (عدم الاستمرار لظروف خاصة) وذلك اما بالبريد الالكترونى او المقابلة الشخصية ....ايضا هل الرسوم سترد ام لا ؟؟؟

فى حالة رد الفلوس (انا اعرف انها بتترد خلال 6 شهور) طيب بفرض انى عايز اعيد الكررة شهر 11 بحيث ظروفى تسمح هل ينفع ولا لا ؟

انا عارف انها اسئلة كتير صعبة لاننا بنجتاز نظام جديد و لكن عندى عشم الاقى اجابة عندك وعند الدكتور المحترم

و شكرا

تم تعديل بواسطة masri
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجاح مشهود حققه عبداللطيف منيع نجم منتخب المصارعة الرومانية بحصوله على الميدالية البرونزية فى بطولة العالم للمعرض الصفحة
    • 0
      شهد الفريق أول محمـد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الحربى إجراءات تفتيش الحرب لأحد تشكيعرض الصفحة
    • 146
      الاخوة الاعزاء احببت ان اشارككم بما وصلت اليه خلال الفترة الماضية من تحضير و استعداد لتقديم الاوراق لامتحان المعادلة الكندية MCCEE نظام التقديم تم تحديثه خلال شهر يونيو الماضى و يتم التقديم بشكل كامل عن طريق الانترنت و الدفع عن طريق الفيزا فقط. . نبدأ الحكاية من الاول بسم الله الرحمن الرحيم اولا: شوف يا سيدى اول حاجة حضر شهادة البكالوريوس الكرتونةاللى سعادتك معلقها على الحيطة و تأكد من وجود توقيع و ختم امين الجامعة عليها ثم توجه بها الى مكتب التصديقات - وزارة الخارجية المصرية و ب 11 جن
    • 8
      الاخوة الاعضاء اليكم مجموعة جيدة للتدريب على اختبار ايلتس مجانا Barons http://BLOCKED3/dl/79417573/d1ce224/Barons_IELTS.part1.rar.html http://BLOCKED3/dl/79412617/c85fe97/Barons_IELTS.part2.rar.html IELTSHelpnow http://BLOCKED3/dl/79532208/2bc089d/IELTSHelpnow.rar.html English_Tenses http://BLOCKED3/dl/79607547/cb98382/English_Tenses.rar.html IELTS_Practice_Tests_Plus http://BLOCKED3/dl/79702955/bc3afdb/IELTS_Practice_Tests_Plus.rar.html Kaplan_Ielts http://BLOCKED3/dl/79714084/3f93
    • 119
      يا جماعة لو تسمحوا بالنسبة للTEF, هل لازم ادخل المستوى facultative علشان اخد 1 point ولا لاة انا محتاج درجة من الفرنش و مش عارف اعمل ايه فى الابليكيشن ارجو رد من حضراتكم
  • أضف...