اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الاستعداد لامتحان (IELTS)

Recommended Posts

اثبت عندككككك

بيهددني يا ناااس

تهامي بيه بيهددني بنقل ملكية غصم وائتدار اهو

سؤء استخدام سلطة وتهديد بالاعتقال اهو عيني عينك

فليسقط الاستعماااااااااااااااار

الاستقلال التام او الموت الزؤام ..الزؤام دي بتتكتب ازاي اصلا ؟

اما عملتلك حركة كفاية في المنتدي دة ؟؟

وبعدين موش عارف جينز بالبه والا بالنون ومرمطني علشان فرند ؟؟

طب دة حتى الجينز في كل مكان اليومين دول حتى في الحلم بيجي :roseop:

وبعدين اول مداخلة مع قناوي ترد عليه بعريضة :lol:

بس خدت بالي من حاجة غريبة

قناوي دخل المنتدي نص 2008 ومعظم الاعضاء التقال بردة مابين 2006 و 2008

اومال المنتدي كان فاضي قبل كدة اومال السادة الزملاء الفاتحين القدامي راحوا فين ولا مؤاخذة ؟؟

مواصلات بردة ؟والا اتخطفوا والا ايه

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

• الردود 2.2k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأخ العزيز جدا زناتى و الأخ العزيز جدا قناوى ........أنا عرف أنها

متأخرة

جدا جدا ........لكن الأصول وقبلها محبتكم فى الله و فى أنفسكم تخلينى أصلح الغلط وأقول لكم من كل القلب ألف ألف الف مبروك على

تجاوزكم الأيليت وصدقونى أنا حاسس أنى أنا الى خدتها ويارب تشوفوا كل الخير على قد مجهوداتكم الكبيرة مع الناس كلها وبكرر

أعتذارى على التأخير .

رابط هذا التعليق

اولا الف مبروك لأخونا الدكتور قناوي

ومبروك لكل اللي اجتاز البعبع اللي اسمه ايلتس

انا لسة خارج من الامتحان وشكلي مش حجيب ولا سبعة خخخخخخ

الاستماع كان اصعب من المرة الاولى

والقراءة كان طويييييييل وتعبت ودماغي وجعتني ومعرفتش اركز

الكتابة يمكن يكون افضل من المرة اللي فاتت بس ما اعتقدش اني اوصل السبعة ولا الستة كمان :ninja:

وبكرة ان شاء الله المحادثة ورايح اقلهم انا اصلا مجبتش النتيجة المطلوبة ومش فارقة معاية نتيجة المحادثة :lol:

تقريبا انا زهقت ومش مفكر اعيد تاني لإني خرجت من الامتحان بسب كندا وابو كندا خخخخخخخخ

ولو حبيت اقدم تاني للهجرة لازم اجتاز الامتحان بالاول وبعدين اقدم الطلب

دا هوة اللي بفكر فيه حاليا ومش عارف لو كنت حغير رأيي

فكرة الامتحان كلها غلط ربنا يسامحهم يعني لو تنين مطلوب منهم 16 درجة في اللغة وواحد جاب 7 5 5 5 اوفر اول 5.5 والتاني جاب 6 6 6 6 اوفر اول 6 مهية الستة اعلى من 5.5 بس على حساب كندا يبقى الاول افضل لإنه محصل 10 نقاط من 16 اما التاني محصل 8 طيب مش كدة حرام؟ :lol:

وبالتوفيق للجميع :wub:

رابط هذا التعليق

المهندس زناتى مبروك متاخرة لانى لما دخلت شفت اخر التوبيك ما عنديش كلام اقوله غير ربنا يرحمك ويرحم والديك ويرزقك الجنة أحسن من 100 كندا اللى احنا هنتجنن عليها ربنا يو فقنا جميعا طبعا انا عايز رايك الشخصى انا الحمد لله مستوايا فى الانجليزى الطبيعى زى واحد كان فى كليه بيدرس بالا نجليزى مع حبه للغة وكام كرس بعد الجامعة والحمد لله عندى كل الماتيريال اللى حضرتك نزلتها فى التوبيك وعجبنى جدا الاوت لاين الاخير المكون من 3 مراحل بتاعك

الخلاصة انا نظام قديم باقيلى سنتين ونص دا المتوقع على الابديت تنصحنى ادخل الامتحان امتا وابدا مذاكرة من امتا وكم صلاحية هذه الشهاده بس ارجو الاجابة باستفاضه ولك الشكر

تاريخ تقديم الملف : 10/1/2008

تاريخ استلام الفايل نمبر : 10/1/2008

in processفى : 13/1/2008

تاريخ وصول خطاب التخيير : 9/10/2008

تاريخ وصول خطاب من حكومة البرتا :27/3/2010

مكان التقديم : مكتب القاهرة

نوع الملف : فيدرالى

رابط هذا التعليق

المهندس زناتى مبروك متاخرة لانى لما دخلت شفت اخر التوبيك ما عنديش كلام اقوله غير ربنا يرحمك ويرحم والديك ويرزقك الجنة أحسن من 100 كندا اللى احنا هنتجنن عليها ربنا يو فقنا جميعا طبعا انا عايز رايك الشخصى انا الحمد لله مستوايا فى الانجليزى الطبيعى زى واحد كان فى كليه بيدرس بالا نجليزى مع حبه للغة وكام كرس بعد الجامعة والحمد لله عندى كل الماتيريال اللى حضرتك نزلتها فى التوبيك وعجبنى جدا الاوت لاين الاخير المكون من 3 مراحل بتاعك

الخلاصة انا نظام قديم باقيلى سنتين ونص دا المتوقع على الابديت تنصحنى ادخل الامتحان امتا وابدا مذاكرة من امتا وكم صلاحية هذه الشهاده بس ارجو الاجابة باستفاضه ولك الشكر

عزيزي استاذ محمود جزاكم الله خيرا على دعائك ومجاملتك واتمنالك مثل ما دعيت لي امين

انا رايي تفضل تذاكر في الانجليزي وتحفظ في كلمات جديدة وتراجعها اول باول لغاية لما يكون بينك وبين الابدايت سنة واحدة تاخد اول امتحان وان شاء الله يكون الاخير

بس استفيد من الوقت في تنمية اللغة ككل عندك طالما عندك وقت يسمح

ربنا يوفقك وتطمنا ان شاء الله

رابط هذا التعليق

الأخ العزيز جدا زناتى و الأخ العزيز جدا قناوى ........أنا عرف أنها

متأخرة

جدا جدا ........لكن الأصول وقبلها محبتكم فى الله و فى أنفسكم تخلينى أصلح الغلط وأقول لكم من كل القلب ألف ألف الف مبروك على

تجاوزكم الأيليت وصدقونى أنا حاسس أنى أنا الى خدتها ويارب تشوفوا كل الخير على قد مجهوداتكم الكبيرة مع الناس كلها وبكرر

أعتذارى على التأخير .

الله يبارك فيك يا اخي الحبيب

والله كلامك جميل جدا يملا قلب الواحد بالفرحة واحببك الله الذي احببتنا فيه يا رب

وعقبال ماتفرحنا من قلبنا بيك قريب امين يا رب العالمين

بالتوفيق يا رب

رابط هذا التعليق

اولا الف مبروك لأخونا الدكتور قناوي

ومبروك لكل اللي اجتاز البعبع اللي اسمه ايلتس

انا لسة خارج من الامتحان وشكلي مش حجيب ولا سبعة خخخخخخ

الاستماع كان اصعب من المرة الاولى

والقراءة كان طويييييييل وتعبت ودماغي وجعتني ومعرفتش اركز

الكتابة يمكن يكون افضل من المرة اللي فاتت بس ما اعتقدش اني اوصل السبعة ولا الستة كمان :blink:

وبكرة ان شاء الله المحادثة ورايح اقلهم انا اصلا مجبتش النتيجة المطلوبة ومش فارقة معاية نتيجة المحادثة md2:

تقريبا انا زهقت ومش مفكر اعيد تاني لإني خرجت من الامتحان بسب كندا وابو كندا خخخخخخخخ

ولو حبيت اقدم تاني للهجرة لازم اجتاز الامتحان بالاول وبعدين اقدم الطلب

دا هوة اللي بفكر فيه حاليا ومش عارف لو كنت حغير رأيي

فكرة الامتحان كلها غلط ربنا يسامحهم يعني لو تنين مطلوب منهم 16 درجة في اللغة وواحد جاب 7 5 5 5 اوفر اول 5.5 والتاني جاب 6 6 6 6 اوفر اول 6 مهية الستة اعلى من 5.5 بس على حساب كندا يبقى الاول افضل لإنه محصل 10 نقاط من 16 اما التاني محصل 8 طيب مش كدة حرام؟ :lol:

وبالتوفيق للجميع -_-

والله يا سوبر فكرتني بنفسي اول امتحان اللي جبت فيه 6 6 6 6,5

والله بالمللي كانك انت اللي بتتكلم بالنص

هو دة نقطة الحظ اللي باكلمك عنه

امتحان 11 يوليو كان في منتهي السهولة

ودة جه صعب اهو

المسألة كلها حظ اصلا

ليسننج سهل يخليك بقية الامتحان في مود عالي

ليسننج صعب يضيع عليك بقية الامتحان

كذلك الريدنج

صعب وطويل يخليك داخل على الرايتنج موش قادر تجمع فكرة او تكتب حرف والعكس صحيح

عاوز نصيحتي ؟؟

لو لسة عندك وقت على الفايل

خش تاني وتالت لازم هايلطع معاك واحد فيهم سهل لازم

لو مافيش وقت خلاص

استثمر انك اصلا مذاكر واحجز بردة امتحانين كمان وكمل مذاكرة لانك لو فصلت هاتهدا وهاتكسل تعيد الفيلم دو تاني

اطرق الحديد وهو ساخن وجرب سنتر تاني

ماتعملش زي اللي حصللي وعيد تاني وتالت ورابع اكيد هاتنجح في واحد فيهم وبكرة تقول اخويا زناتي قال

ربنا يكرمك ان شاء الله

رابط هذا التعليق

حبيبى مستر زناتى ممكن تعرفنى اذا كنت اخدت كورسات ولا تعليم زاتى ولو اخدت كوسات للاعداد ايه احسن مكان للاعداد لانى مطلوب منى 16 بس انا فكرت الجا للفرنسى لانى اشعر ان 16 صعبة وممكن الامور تتغير فى السنين الجاية نرزق بزوجة صالحة يبقى اتحلت ونحاول نسعى ل12 وربنا ييسر الامور

تم تعديل بواسطة محمود الكيميائى

تاريخ تقديم الملف : 10/1/2008

تاريخ استلام الفايل نمبر : 10/1/2008

in processفى : 13/1/2008

تاريخ وصول خطاب التخيير : 9/10/2008

تاريخ وصول خطاب من حكومة البرتا :27/3/2010

مكان التقديم : مكتب القاهرة

نوع الملف : فيدرالى

رابط هذا التعليق

يا اخوانا دعواتكم نتيجتي بعد بكره.. لكن انا متفائل وحاسس اني هجيب فوق سبعة في الريدنج والليسنج والرايتنج واالسبيكنج فوق الستة وان كان انا مطلوب مني 12 نقطة... الموضوع بتاع الأيلتس ده ليه طريقة سهله بس طويله علشان تجيب الإسكور ايا كان بس محتاده صبر مش أكتر .. دعواتكم ربنا يسترها

الإسلام هو الحل

مش إخواني بس هي دي الحقيقة

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

رابط هذا التعليق

حبيبى مستر زناتى ممكن تعرفنى اذا كنت اخدت كورسات ولا تعليم زاتى ولو اخدت كوسات للاعداد ايه احسن مكان للاعداد لانى مطلوب منى 16 بس انا فكرت الجا للفرنسى لانى اشعر ان 16 صعبة وممكن الامور تتغير فى السنين الجاية نرزق بزوجة صالحة يبقى اتحلت ونحاول نسعى ل12 وربنا ييسر الامور

بصراحة انا خدت كورس سبيكنج بس لان دة البرانش الوحيد اللي ماكنتش عارف اعمله براكتيس فين

ونظام اكلم نفسي دة واسجل مامشاش معايا

فخدت كورس سبيكنج بس واعتقد ان المركز البريطاني او اي معهد في نايتف سبيكرز هايكون كويس

بردة انت بتقول قدامك سنتين

وعاوز 16 نقطة ودة بصراحة كتير

عندك وقت كافي اوي تذاكر فرنساوي وتاخد فيه كورسات لغاية ليفيل 3 احسن لك

ماحدش يضمن الظروف وانت عندك وقت عكس الي مزنوقين في 3 او 4 شهور

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

يا اخوانا دعواتكم نتيجتي بعد بكره.. لكن انا متفائل وحاسس اني هجيب فوق سبعة في الريدنج والليسنج والرايتنج واالسبيكنج فوق الستة وان كان انا مطلوب مني 12 نقطة... الموضوع بتاع الأيلتس ده ليه طريقة سهله بس طويله علشان تجيب الإسكور ايا كان بس محتاده صبر مش أكتر .. دعواتكم ربنا يسترها

بالنجاح يا ابو عزب

اسمك فكرني بواحد صاحبي

الا النصيبة لتتطلع هو وانا موش عارف :lol:

رابط هذا التعليق

محسوبك من منازلهم ولا كورسات ولا بتاع وجبت 7

فيه حاجة ناقصانا عارفين ايه التوناشين

توطي وتعلي بصوتك ده الفرق الوحيد اللي عملته بين الامتحان مع مايك ومع اودري

وشكرا نسكافيه جيت في وقتك

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

علي فكرة يا زيزو امتحان 27 يونيو كان اسهل من 11 يوليو انت عارف بقي انا دخلت الااتنين

تم تعديل بواسطة qenawy

رابط هذا التعليق

الف الف الف مليوووووووووون مبروووووووووووك مرة تانية وتالتة ورابعة د قناوي

يو ار نمبر وان :lol:

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

بالنجاح يا ابو عزب

اسمك فكرني بواحد صاحبي

الا النصيبة لتتطلع هو وانا موش عارف :lol:

حبيب قلبي ده انا كان يبقى ليه الشرف أخوك صيدلي 26 سنة هل في تقارب أو هوه الشخص ولا لأ...

الإسلام هو الحل

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

رابط هذا التعليق

محسوبك من منازلهم ولا كورسات ولا بتاع وجبت 7

فيه حاجة ناقصانا عارفين ايه التوناشين

توطي وتعلي بصوتك ده الفرق الوحيد اللي عملته بين الامتحان مع مايك ومع اودري

وشكرا نسكافيه جيت في وقتك

ده جزء من الحاجات المهمة فعلا بس ده مش هيجي الا بالإستماع أكتر انا حققت ده من خلال مشاهدة المسلسلات والأفلام الأحنبي لمدة سنة وكنت دايما بحاول اسمع من غير ترجمة

الإسلام هو الحل

رابط هذا التعليق

علي فكرة يا زيزو امتحان 27 يونيو كان اسهل من 11 يوليو انت عارف بقي انا دخلت الااتنين

د قناوي بتاع 11 يوليو امتحنته فين

الإسلام هو الحل

رابط هذا التعليق

بمناسبة الكلام عن الكورسات لو حد عايز حد يديله كورس سبيكنج أو رايتنج ويكون اتيف سبيكر يقول عندي مدرسة انجليزية هايله بصراحه فادتني جدا أخدت معاها الشهر اللي قبل الإمتحان..

الإسلام هو الحل

رابط هذا التعليق

د قناوي بتاع 11 يوليو امتحنته فين

في بريتش كاونسيا تفهنا العزب

امام كارفور اليكاسندريا

رابط هذا التعليق

دكاترتنا الأفاضل قناوي وتهامي

أنا طبعا ما يخلصنيش تخسروا بعض عشان حاجه تافهه زي سكور الأيلتس

عشان كده هنزل بسكوري حسما للخلاف

Reading 9

Listening 8

Writing 7.5

Speaking 7.5

Overall Band 8

وبكده أكون بفضل الله جبت ال 16 نقطه كامله ... وأصبحت نقاطي كالتالي

التعليم 25

السن 10

خبرة العمل 21

اللغة 16

التأقلم 5

المجموع 77

وماشاء الله لا حول ولا قوة إلا بالله ... ألف حمد وشكر لك يا ربي

تم تعديل بواسطة أحمد سيف

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجاح مشهود حققه عبداللطيف منيع نجم منتخب المصارعة الرومانية بحصوله على الميدالية البرونزية فى بطولة العالم للمعرض الصفحة
    • 0
      شهد الفريق أول محمـد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الحربى إجراءات تفتيش الحرب لأحد تشكيعرض الصفحة
    • 146
      الاخوة الاعزاء احببت ان اشارككم بما وصلت اليه خلال الفترة الماضية من تحضير و استعداد لتقديم الاوراق لامتحان المعادلة الكندية MCCEE نظام التقديم تم تحديثه خلال شهر يونيو الماضى و يتم التقديم بشكل كامل عن طريق الانترنت و الدفع عن طريق الفيزا فقط. . نبدأ الحكاية من الاول بسم الله الرحمن الرحيم اولا: شوف يا سيدى اول حاجة حضر شهادة البكالوريوس الكرتونةاللى سعادتك معلقها على الحيطة و تأكد من وجود توقيع و ختم امين الجامعة عليها ثم توجه بها الى مكتب التصديقات - وزارة الخارجية المصرية و ب 11 جن
    • 8
      الاخوة الاعضاء اليكم مجموعة جيدة للتدريب على اختبار ايلتس مجانا Barons http://BLOCKED3/dl/79417573/d1ce224/Barons_IELTS.part1.rar.html http://BLOCKED3/dl/79412617/c85fe97/Barons_IELTS.part2.rar.html IELTSHelpnow http://BLOCKED3/dl/79532208/2bc089d/IELTSHelpnow.rar.html English_Tenses http://BLOCKED3/dl/79607547/cb98382/English_Tenses.rar.html IELTS_Practice_Tests_Plus http://BLOCKED3/dl/79702955/bc3afdb/IELTS_Practice_Tests_Plus.rar.html Kaplan_Ielts http://BLOCKED3/dl/79714084/3f93
    • 119
      يا جماعة لو تسمحوا بالنسبة للTEF, هل لازم ادخل المستوى facultative علشان اخد 1 point ولا لاة انا محتاج درجة من الفرنش و مش عارف اعمل ايه فى الابليكيشن ارجو رد من حضراتكم
  • أضف...