اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إلي الراغبين في ممارسة الصيدلة في كندا

Recommended Posts

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته,

والله يا جماعه انا معلوماتي قليله بالنسبه لموضوع الbridging pharmacy ده وتقتصر على التالي:

فيه كليه صيدله في تورونتو و ادمنتون و فانكوفر و مركز متخصص في كالجاري بنقدملهم نتيجه الاياتس و الevaluation testو يفضل لو معاك qualifying الجزء الاول ,بس مش ضروري,و بناء على تقييمهم ليك بيرشحولك عده كورسات تاخدها في الصيدلهبتكون عندهم مدروسه بطريقه مختلفه نتيجه لاختلاف epidemecs وبعدين يدوك فتره عملي و معاها تدريب على الشغل في الصيدليات غالبا بيكو ن بمرتب مساعد صيدلي .و بعدين الامتحان بتاع الlicense بيكوننسبه النجاح فيه 92% حسب كلامهم و الشغل شبه مضمون .انا كنت شفت وب سايتعليه معلومات بالتفصيل بس مش فاكراه ياريت حد يدور عالنت و يقولنا وصل لايه.و ربنا يوفق الجميع. f((:

رابط هذا التعليق

• الردود 845
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأخوة الصيادلة ده لينك لموقع ممتاز هو موقع لمجلة عن الصيدلة وفيها كورسات ببلاش وامتحان في الكورس كمان وعندهم نسخة عربي لو حد عايز يشترك فيها وتجيلو على البيت.

http://www.pharmacytimes.com/

وده لينك لموقع ملوش علاقة بالتوبيك بس ده أحلى موقع ممكن تشوفو في حياتك علىه تسجبل القران الكريم بصوت أكتر من 30 قارئ

www.tvquran.com

عليك بتقوى الله إن كنت غافلاً

يأتيك بالأرزاق من حيث لا تدري

فكيف تخاف الفقر والله رازقا

وقد رزق الطير والحوت في البحر

رابط هذا التعليق

الله ينور عليكي يااخت sadany ويكرمك الموقع دة فعلا ممتاز ومفيد جدا.

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

انا يكون ليا الشرف ان اكون من رابطه صيادله وكندا لو ينفع الاسم اوكي ؟

انا في بكارليوس صيدله

ج القاهره

واموت والاقي حد يجيبلي الخطوات كده واحده واحده من البدايه معلش اخوكم لسه جديد في الموضوع ده

ياريت ياجماعه في اسرع وقت الله يخلكم محتاج اعرف هبدا منين والموضوع ماشي ازاي لو ركزنا سوا هنقدر نفيد بعض بكل تاكيد

انا شايف ان الولايات الانجليزيه احسن لاني مش عارف ممكن ابدا فرنساوي شايف انه صعب ياترى حد ممكن يقولي ابد بايه ولو في اي معلومه ياريت محدش يبخل بها دا حنا اولاد رابطه واحده

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته امر محتاج استشيره مع اخواني اللي هنا المنوريين

انا د باسم صيدلي لسه خريج جديد بقالي شهور بس

انا مهتم جدا جداااااا بموضوع كندا

انا عاوز والله اسالكم حبه اساله صغيرين عن الموضوع

ايميلي اهو

smart_basem@

yahoo

or

thepharmacist.basem

@hotmail

بصو يا شباب باختصار شديد انا لما جيت جمعت البوينتس بتاعه تقيم الترشيح للهجره في سايت بتاع كندا

لقيت اني كالاتي (معلش هطول شويه بس عشان انا بستفسر وباخد راي اخويا)

1-بكالوريوس=20 درجه

2-سن في العشرينات=10

3- بالنسبه للخبره ديه هنا فيها سؤال : انا عندي هقدم لما تكمل خبرتي سنه كامله انشالله لكن بيني وبينك انا محتاج نقط اوي فا انا محتاج ان يكون ليا 4 سنين فمش عارف هل ااخر شويه التقديم بحيث لما يبقى عندى سنتين خبره بحيث لما يجيلي الابديت يبقى تقريبا (بعد سنتين صح؟ ) بقا اهو 4 سنين.........................>21 درجه ايه رايك؟؟ اعمل كده؟

كده بقوو=51

4-لو دخلت الايلتس وربنا سهل وجبت 7755 لان 7777 شايفها صعبببببه اويييي

بقوا (2+2+4+4=12)

كده بقوو=63

يا مسهل يا رب

كده لسه 4 بوينتس

وانا مش ناوى اجوز خااااالص لسه يا عم شباب

ناس قالولي اخش فرنساوي يعني هبدا اذاكر انجليزي وفرنساوى ( من الصفر ) واعرف انهما بياثرو على يعض وانا مش عايز ده يجي على حساب الايلتس

ياترى اخش المركز الفرنسي بالمنتره ده واوصل كده عالسابع او التامن وبعدها اخش امتحان الفرنساوي ياترى الامتحان ده صعب ولا همشي فيه؟؟؟؟

اعمل ايه بس ؟؟؟ يا ترى عشان اروح كيبك (اي حته وخلاص) اظبط فرنساوي من المركز لغايه للفل كام ؟؟

معلش انا طولت عليكم اوي بس انتم اخوتي والموضوع ده مش لقيله حـــل

الله يبارك فيكم لو عندكم راي او فكره قولولي عليها 1

رابط هذا التعليق

بص يا عم باسم

روح اى مركز من الاتنين اللى فى القاهرة

مش هتفرق

وهتعمل تحديد مستوى

حاول قبل ما تروح تذاكر شوية

عشان تختصر

وتخش ع التالت أو الرابع زى ما عملت بدل ما تبدأ من ابتثجحون

وتفضل معاهم لحد السادس

وتكون حريص على الشهادات(بتاعة اجتياز كل مستوى)

هتنفعك

ولو تقدر تقدم قدم من دلوقتى

اكسب وقت

تحياتى من زميل عجوز شوية

رابط هذا التعليق

من اهم النقاط اللي لازم نتكلم عنها واللي مش المفروض نغفل عنها هيا المعادله الكنديه للصيادله

موضوع تقيييل ومهم جدا لنا كلنا

عايزين ياريت ياجماعه مشاركات باعداد مهوله لكي نفهم الموضوع اكتر لان الواحد بيسمع كلام كتييير عنها

وانا واثق كما تعاودنا دايما في هذا المنتدى الرائع المشاركات دوما غنيه بالمعلومات من اخوانا فين ماكانو

اتمنى نبدا في الموضوع مباشره

رابط هذا التعليق

ايه يا شباب 45 واحد جيه هنا ومقلش حتى السلام عليكم

هما ناس يفيدوا بعض ولا مكبرين دماغهم

ولا الصيادله اللي بيفكرو في كندا قليلين

انا عن نفسي واللهي لو ليا معلومات مفصله عن الامتحانات والمعادله كنت هبقى اول واحد اشارك

مستنى ردودكم

رابط هذا التعليق

ايه يا شباب 45 واحد جيه هنا ومقلش حتى السلام عليكم

هما ناس يفيدوا بعض ولا مكبرين دماغهم

ولا الصيادله اللي بيفكرو في كندا قليلين

انا عن نفسي واللهي لو ليا معلومات مفصله عن الامتحانات والمعادله كنت هبقى اول واحد اشارك

مستنى ردودكم

د بيسو هذا الموضوع تم مناقشتة بشكل موسع مسبقا فى توبيك بعنوان( الى من يرغب فى المعادلة الكندية ) تقريبا

اعمل بحث وانت سوف تجد كل مايخص المعادلة واجوبة لكل اسألتك

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

انا صيدلى مصرى يا دك بيسو

بس انا بذاكر لوحدى دلوقتى

لانى مش عارف اقدم ع الهجره لسه

ممكن اتابع مع حضرتك هنا

كل سنه وحضرتك طيب وجزاك الله خيرا

شخـــابيــط منــ جوهـ القلبـــ

www.7ilba7assa.blogspot.com

رابط هذا التعليق

وانتا طيب يا دكتور سفاريكس وكل اخوتنا اللي هنا طيبين

انا بس حبيت اعمل التوبيك ده عشان يبقى خاص شويه بالصيادله

لاني شوفت الموضوع بتاع المعادله وحبيت يكون بشكل مخصص للصيادله

ونتبادل فيه ان شاءلله المعلومات اللي ممكن تفيدنا

طبعا اتمنى مشاركات من كل الصيادله

+ الصيادله اللي في كندا دوول هينفعو الموضوع اوى اوى اوى

ياريت اكون مطولتش عليكم بالموضوع لكن هو موضوع مهم جدااا

رابط هذا التعليق

el salam 3aleikom wara7mat allah wa barakatoh ana dr mostafa badawy

iam undergraduate faculty of pharmacy,cairo university

but iam willing insha2 allah to make the canadian board for pharmacists

i have read alot about that topic and i will try to help insha2 allah with any thing i know

first of all there are 2 type of exams

1-evaluating exam(ee)

and this is composed of 2 papers on 2 days each one is composed of 150 mcq and the time period for each exam is3.5h

sources of studying and the syllabus is on www.pebc.com but there is alot but the most commonly used and what iam gonna to do in sha2 allah is

a-comprehensive pharmacy review(cpr)

b-lipponitics(pharmacology 3rd edition)

(they are available at kasr el 3einy library)also beside old tests and ansewrs or any other questions like tornto notes and so

2-the qualifying exam(qe)

and this is composed of 2 days also 1st day :the mcq and 2nd day:osce

sources of studying is the

a-therapeutic choices

b-patient self care

but here the matter is completely diffrent lets say way any how there is no problem in sha2 allah with the mcq test if u study from these books as i heard but the OSCE iheard that is an oral test in front of a committe and it is the hardest bart in da board and some pple tell that u must have atraining in a canadian pharmacy although its very hard unless u settle there legaly(or to be acanadian citizenship)

after these exams if we pass it IN SHA2 ALLAH gamee3an (plz ya gama3a ay 7ad 2ara this topic yed3eele en rabena yewafa2ni in ma college then in the board then in da immigration we de amana ba7amelhalko ya3ny ed3oole in sha2 allah 3alatool we 3al fetar 3alashan rabena haies2alko 3aleeha youm el 2iama)

el mohem after these exams we will take 3-9 months paid training depending on diffrent canadian provinces{20 cad per h) after this training in sha2 allah we will be licensed pharmacists in canada in sha2 allah be2ezn ellah amiiiiiiiiiiin yarab el 3alameeen

after that u can work in any pharmacy with an average(45-50 cad per h)

and after one h it will inc in sha2 allah

thats thoughll 90% of what i know ya gama3a

PLZ ANY BODY READ ANY LETTER YED3EELE RABENA YEWAFA2NE FE EL MO3ADLA WE YEKREMNE IN SHA2 ALLAH FE EL HEGRA WE AY ZAMEEL HERE ANA TA7T AMRO

MA3 EL 3ELM ANA LSSA RAIE7 SANA TANYA

I NEED ALSO MORE HELP MENKOM YA3NY MOMKEN NERATEB STUDY GROUPS AND SO WE NETKALEM EZAY HANHAGER BA3D EL MO3ADLA LA2ENY BASMA3 EN AS3AB HAGA HOWA EL 7OSOL 3AL VISA WE BEL ZAT WE7NA RAI7EEN NEMTE7EN EL BOARD FA PLZ ED3OOLE EN RABENA YESAHELENA EL 7OSOOL 3ALEEHA IN SHA2 ALLAH

AND IF ANY BODY KNOW ANY OTHER THING PLZ YE2OOOOOL

رابط هذا التعليق

really that was amazing enriched information u wrote mostafa inspite u r still in second year of collage

we ana a5ook we 2oo2mor we ana anfz

enta shed 7elk fe l cognosy allah m3ak shed we kman el pharma i think it will be pharma1

and dr ayman el 5ateeb haitwasa bekom howa great lkn shded awe

bs enta ragel we hat3de

we ana b3tlk msg on private

we can talk here to inform all friends of this topic by our experince

now i hav ambition 2 get more support from u all

to complete and compete in providing info

for all of people

god bless u

ya darsh

wella h m3aaaaaaaaaak

رابط هذا التعليق

dr beso i recieved ur msg and ive reply it, its ma pleasure to know u bgd and

i have added u on the email we ana online mestany 7adretak we fe mawdoo3 tany ha2olokol 3aleeh now we howa the steps for the canadian board www.pebc.ca

1- يجب أن تعلم أن هناك أربع طرود منفصلين لازم يوصلوا مقر البورد الكندي في تورنتو (العنوان بتاعهم موجود في الموقع اللي أنا كتبه فوق

2- الظرف الأول يحتوى على بيان تقديرات عربي وانجليزيtranscription من كليه الصيدلة اللي سياتك متخرج منها (مع أنى شاكك انك صيدلي) وتصدقه من أمانه الجامعة وترجع الكلية وعند أمين الكلية تجيب ظرف مختوم وهوة يقفله ويختمه.

الظرف ده لما تروح DHL تكتب الاتى:

Sender name: Faculty of Pharmacy Cairo University.

Receiver name the pharmacy examining board of Canada

وتكتب طبعا عنوان البورد اللي على الموقع.

3- الظرف التانى تاخد ترخيص مزاوله المهنة العربي بتاعك وتروح بيه وزاره الصحة اللي في لازوغلى وتطلع جواب يثبت انك لسه صيدلي مرخص ( هما عارفين بس قللهم أنا بعمل معادله).

الظرف ده لما تروح تبعته حيكون زى الأول بس عنوان الرا سل يكون

Ministry of Health

4- الظرف التالت تروح النقابة وتطلع شهادة حسن سير و سلوك باللغة الانجليزية وتجيب برضه ظرف مختوم وتبعته برضه منفصل وزيهم بالضبط بس عنوان لراسل

Syndicate of pharmacy.

5- الظرف الرابع وده فقيع شويه

شهاده ميلاد عربي كومبيوتر (دى تقريبا بتروح القسم ومعاك صور وبعدين بيتروح تصدرها من مكان يبقى اسأل في القسم عليه (المكان ده في لاظوغلي) وفيه مكتب جنبه اسمه التوبجى حتعمل فيه الشهادة الانجليزي الكومبيوتر.

- شهاده الكارتون بتاعه التخرج العربي تترجمها في مكتب ترجمه معتمد من كندا (كان في اللي ادام الحرية مول بالضبط أمام الباب الرئيسي) اسمه اعتقد فؤاد نعمت

- تعمل صور من شهاده الميلاد العربى والانجليزي وشهادة الكارتون العربي والانجايزى مع الاثنين application

حقولك عليهم دلوقتى وتروح بيهم مع 4 صورلسفاره كندا فئ جاردن سيتي وتعملهم notilization ومعاك 900 جنيه .

-application دول تنزلهم من على الموقع وتملاهم كويس جدان وتلزق بجلو صوره زى الباسبور حديثه طبعان على كل طلب في المكان المخصص وتسيب صورتين مرميين في الظرف اللي حتبعته على نفس العنوان بس المرسل المرة دى اسمك انت

-- خلى بالك كل ظرف لوحده في كيس منفصل.

-- تروح بنك نوفا سكوتيه اللي جنب سفارة إسرائيل وتعمل اثنين bank draft واحد ب460 واحد ب470 دولار كندى وتكتب اسم المستفيد

The pharmacy examining board of Canada و ترفيقهم مع الظرف الرابع خلى بالك شرط أنا لمحته جديد على موقع البورد أنهم زوده الفلوس شويه يا ريت تتأكد من المبلغ الصحيح علشان الورق ميرجعلك---

---- the name of the applications are:

1. Application for document evaluation.

2. Application for evaluating examination.

---- في الapplication لازم يكون اسمك واسمها زى الباسبور بالضبط مفيش اختلاف.

--- ابعث كل الكلام ده قبل ميعاد dead time

___ البورد حيبعتلك أيميل انه استلم أوراقك وبعدين حيبعتلك جواب الموافقة على دخول الامتحان (حدد البلد ) اللي عايز تروحها خليها تورونتو علشان مقر البورد هناك.

------------------------------------------

bas ya gama3a 3ayzeen 7amas shewaya we ay 7ad yesharek we law be one word

we plz matensoosh ted3oole kteeeeer 3alashan rabena yewafa2ni fe el mawdoo3 da ana nefsy a3mel el board de

bas ana 3andy so2al mohem ya gama3a we 3ayez 7ad yerod 3aleeh el moshkela ana msh shayefha walla fe el language walla fe el mozakra talama el wa7ed 3ando 3azeema we neito kewayesa

el moshkela el akbar we el aham hya fe el steps ya3ny

1- hate3ml el board el awel walla hat2adem 3al hegra el awel

2-law hate3mel el board el awel hatgeeb el visa ezay ana 2areet 3ala some other forums en enta ba3d mata5od el acceptance men el PEBC momken el sefara tera5em fe mawdoo3 el visa

3-insha2 allah lamma nesafer hano3od fe which province we el visa hateb2a modetha ad eh we eh no3ha we yenfa3 tetmad walla la2 we hanefdal a3deen el six months elly been el 2 exams feen walla hanenzel masr fe el nos we ezay hane2dar negeeb costs of living we 7atta law 3ala 7esaby ana seme3t en el mafrood tedarab fe saydalya hennak 3lashan el emte7an el tany 3ayez 5ebra 3amalya

we plz ya gama3a ed3oooooooooole 3alashan rabena yewafa2na we e7na plzzz 3ayzeen ay 7ad yerod urgently 3ala my questions we prefered yekoon mar be this experience

we plz ma7adesh yeb5al be ay ma3looma ana 3ayez el nas tesharek el topic da nayem 3al a5er plz sharko be ay ma3looma 7atta if its so simple

we finally asta7lefakom bellah an tad3oole rabena yekremne fe mawdoo3 el board da then el immigration plzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

رابط هذا التعليق

شكرا للموضوع.................انا كمان معاكم.

املأ عينيك من وجوه الأحباء والأهل والأصدقاء فقد يغيبون عنك بعد حين ولا تؤجل إفصاحك لهم عن مشاعرك الطيبة تجاههم إلى الغد فقد لا يكونون على مسرح الحياة حين يجيء ذلك الغد

رابط هذا التعليق

بص يا عم باسم

روح اى مركز من الاتنين اللى فى القاهرة

مش هتفرق

وهتعمل تحديد مستوى

حاول قبل ما تروح تذاكر شوية

عشان تختصر

وتخش ع التالت أو الرابع زى ما عملت بدل ما تبدأ من ابتثجحون

وتفضل معاهم لحد السادس

وتكون حريص على الشهادات(بتاعة اجتياز كل مستوى)

هتنفعك

ولو تقدر تقدم قدم من دلوقتى

اكسب وقت

تحياتى من زميل عجوز شوية

----------------------------------------------------------------------

شكرا اخويا حسام ربنا يجمعنا سوا في كندا

انا بس حابب اقول موضوع ببساطه وانا عارف ان فيه ناس كتير زي دكتور نوبل زي وانا مراقبه اهو :unsure:

انا زيك يا د نوبل بس انا خريج ال007

فا بسال يا ترى اعمل المعادله واركز في مزاكره ليها ولا استنى الاربع سنين عشان اقدم واكون معايا خبره ونقط كويسه؟؟؟؟

انا محتاج حد يكون عنده الخبره في النقطه ديه

وان شاءلله

ربنا يوفقنا كلنا

رابط هذا التعليق

أنا ممكن أدل جميع على الرابط التالي:http://www.pharmacyprep.com/ و ممكن الجميع يستفيد منو على الآخر في الكورسات اللي بتأهلك تعادل شهادتك, أو الكتب , أو الكورسات السريعة............

و لو حد عندو خبره أكتر ممكن يفيدنا أكتر :wub:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...