اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إلي الراغبين في ممارسة الصيدلة في كندا

Recommended Posts

السلام عليكم ويعطيكم الف عافيه على الموضوع الرائع والجميل والله يجازيكم الخير

انا محمد عضو جديد في المنتدى و انشاء الله ما كونش ضيف تقييل عليكم ويشرفني اكون عضو معاكم

الصراحه انا عاوز اهاجر على كندا والموضوع شدني جدا بس في عندي استفسارات بسيطه وممكن تساعدوني

انا صيدلي خريج جديد من الاردن 2007 وعايش دلوئتي بالسعوديه وعاوز اعادل شهادتي قبل ما اروح على كندا علشان اكسب وقت

انا فهمت انو خطوات المعادله 3 خطوات

document evaluation1-

evaluation2-

qualifying3-

سؤالي: هل اقدم اوراق الثلاث خطوات مره واحده مع المطلوب والفلوس او ابعت الاولى وستنى الرد وبعدين التانيه وستنى الرد وبعدين الثالثه واستنى الرد

ولو كل خطوه لوحدها كم حيحتاج الرد من مده شهر او سنه يعني ازاكر اول وبعدين ارسل اوراقي او ابداء من دلوئتي بالاوراق علشان الشغلانه ديه عاوزه وقت طويل

والسؤال الاخير الهدف من الخطوه الاولى والتانيه هو انهم يقولولي اوكي وانا بالسعوديه؟؟ وبعد الخطوه الثالثه حروح على كندا ويحددولي امتحان (يعني المعادله طول ما انا بالسعوديه بزاكر ومش حروح غير مره وحده على كندا امتحن وارجع او في كل خطوه حسافر وارجع)

معلش لو تألت عليكم بس انا مش عارف الاجراءات ديه

مع جزيل الشكر وجزام الله خير

رابط هذا التعليق

• الردود 845
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

انا حاسس بالاعتزاز ان اللي بيحصل هنا ده من صيادلة عرب

كلوا بيساعد بعض والكل يد واحدة ...كرم واضح في المعلومات

يشرفني ان اطلب الانضمام اليكم

وربنا يوفقنا جميعا

رابط هذا التعليق

سلام عليكم

انا صيدلى مصرى عايش بالسعوديه من 5 سنين لسه مقدم الفايل لكيبك من اسبوعين يعنى لسه لى 3 سنين ع الهجره ع الاقلز صراحه لقيت الموقع ده مفيد جدا و الاخوه ماشاءالله بيساعدوا بعض بس لى بعض الاستفسارات ارجو الرد عليها

انا عاوز الفتره دى استغلها انى اعمل المعادله و عندى سؤال مهم هو انا بعد ما اخد certificat de selection du quebec ممكن اشتغل بره كيبك؟

تانى حاجه الاوراق اللى مطلوبه عشان الامتحان ال evaluating و document evaluation دى ينفع اعملها من مصر لما انزل اجازه فى يوليو و امتحن يوليو اللى بعده يعنى صلاحيتها سنه؟

رجاء افيدونى بسرعه و جعله الله ف ميزان حسناتكم

رابط هذا التعليق

سلام عليكم

انا صيدلى مصرى عايش بالسعوديه من 5 سنين لسه مقدم الفايل لكيبك من اسبوعين يعنى لسه لى 3 سنين ع الهجره ع الاقلز صراحه لقيت الموقع ده مفيد جدا و الاخوه ماشاءالله بيساعدوا بعض بس لى بعض الاستفسارات ارجو الرد عليها

انا عاوز الفتره دى استغلها انى اعمل المعادله و عندى سؤال مهم هو انا بعد ما اخد certificat de selection du quebec ممكن اشتغل بره كيبك؟

تانى حاجه الاوراق اللى مطلوبه عشان الامتحان ال evaluating و document evaluation دى ينفع اعملها من مصر لما انزل اجازه فى يوليو و امتحن يوليو اللى بعده يعنى صلاحيتها سنه؟

رجاء افيدونى بسرعه و جعله الله ف ميزان حسناتكم

عزيزى bonjour

أخلا بيك

بالنسبه لموضوع الشغل بعد الهجره مفيش فيها مشكله انك تشتغل او تقعد فى اى مكان

اما بالنسبه لموضوع المعادله والورق

انت عادى ممكن تجهز الورق وانت فى الأجازه فى يوليو القادم وتبعت الورق برضه وتكتب انك عاوز تدخل فى شهر يونيو2009

وهما بيردوا عليك بالموافقه وبيبعتوا ليك الأوراق بتاعة الموافقه والفيزا

كده كده الموضوع ده بياخد وقت

يعنى انت جهز ورقك فى الأجازه اللى جايه ولما تبعت الورق ويجيلك الرد ممكن تاخد لك شهرين او تلاته ويمكن اربعه شهور

انا عن نفسى بدأت اجهز فى الورق بتاعى من شهرفبراير الماضى وطبعا عشان انا مش فى مصر اخويا خلص لى الورق وبعتهولى

هنا الرياض وبدأت انا اجهزه واوثقه من السفاره

وبالفعل بعته وجانى الرد بأنهم هيبعتو لى النتيجه خلال شهرين

وطبعا انا حاجز على شهر يناير 2009 فانكوفر

وربنا يوفقنا جميعا ان شاء الله

وتحت امرك فى اى خدمه أقدر أقوم بيها

medopharm

رابط هذا التعليق

العزيز medo pharm

الف شكر ليك على ردك و اهتمامك بس فيه سؤال لو سمحت الجواب اللى بتبعته الكليه و النقابه دول بيتعملوا ازاى ياريت لو عندك فكره تعرفنى لانى انت عارف و قت الاجازه قصير و انا كليتى ف القاهره و انا من السويس فعشان نكون جاهزين والف شكر مره تانيه

رابط هذا التعليق

العزيز medo pharm

الف شكر ليك على ردك و اهتمامك بس فيه سؤال لو سمحت الجواب اللى بتبعته الكليه و النقابه دول بيتعملوا ازاى ياريت لو عندك فكره تعرفنى لانى انت عارف و قت الاجازه قصير و انا كليتى ف القاهره و انا من السويس فعشان نكون جاهزين والف شكر مره تانيه

أخى العزيز لا شكر على واجب

بالنسبه للجواب بتاع النقابه بتروح لهم النقابه العامه وتقولهم انى بعمل المعادله وعاوز منكم جواب موجه لمقر البورد الكندى

بص الأحسن انا هبعت لك نسخه من الخطوات كان احد اازملاء كاتبها فى احد المنتديات

التقديم على امتحان البورد الكندي للصيادلــــة

The Pharmacy Examining Board of Canada

أدخل على اللينك ... معلومات كاملة عن إمتحان المعادلة

http://www.pebc.ca/EnglishGraphics/EvaluatingExami nationInformation2007.pdf

1- يجب أن تعلم أن هناك أربع طرود منفصلين لازم يوصلوا مقر البورد الكندي في تورنتو (العنوان بتاعهم http://www.pebc.ca/

2- الظرف الأول يحتوى على بيان تقديرات عربي وانجليزيtranscription من كليه الصيدلة اللي سياتك متخرج منها وتصدقه من أمانه الجامعة وترجع الكلية وعند أمين الكلية تجيب ظرف مختوم وهوة يقفله ويختمه.

الظرف ده لما تروح DHL تكتب الاتى:

Sender name: Faculty of Pharmacy Cairo University.

Receiver name the pharmacy examining board of Canada

وتكتب طبعا عنوان البورد اللي على الموقع.

3- الظرف التانى تاخد ترخيص مزاوله المهنة العربي بتاعك وتروح بيه وزاره الصحة اللي في لازوغلى وتطلع جواب يثبت انك لسه صيدلي مرخص ( هما عارفين بس قلهم أنا بعمل معادله).

الظرف ده لما تروح تبعته حيكون زى الأول بس عنوان الرا سل يكون

Ministry of Health

4- الظرف التالت تروح النقابة وتطلع شهادة حسن سير و سلوك باللغة الانجليزية

وتجيب برضه ظرف مختوم وتبعته برضه منفصل وزيهم بالضبط بس عنوان لراسل

Syndicate of pharmacy.

5- الظرف الرابع وده ممل شوية

شهاده ميلاد عربي كومبيوتر (دى تقريبا بتروح القسم ومعاك صور وبعدين بيتروح

تصدرها من مكان يبقى اسأل في القسم عليه (المكان ده في لاظوغلي)

وفيه مكتب جنبه اسمه التوبجى حتعمل فيه الشهادة الانجليزي الكومبيوتر.

- شهاده الكارتون بتاعه التخرج العربي تترجمها في مكتب ترجمه معتمد من كندا

(كان في اللي ادام الحرية مول بالضبط أمام الباب الرئيسي) اسمه اعتقد فؤاد نعمت

أو أى مكان عارفه.

- تعمل صور من شهاده الميلاد العربى والانجليزي وشهادة الكارتون العربي والانجايزى مع الاثنين application

حقولك عليهم دلوقتى وتروح بيهم مع 4 صورلسفاره كندا فئ جاردن سيتي

وتعملهم notilization ومعاك 900 جنيه تقريبا.

-application دول تنزلهم من على الموقع وتملاهم كويس جدان وتلزق بجلو صوره زى الباسبور حديثه طبعا على كل طلب في المكان المخصص

وتسيب صورتين في الظرف اللي حتبعته على نفس العنوان بس المرسل المرة دى اسمك انت

-- خلى بالك كل ظرف لوحده في كيس منفصل.

-- تروح بنك نوفا سكوتيه اللي جنب سفارة إسرائيل وتعمل اثنين bank draft واحد ب500 واحد ب 515 دولار كندى وتكتب اسم المستفيد

The pharmacy examining board of Canada و ترفيقهم مع الظرف الرابع

يا ريت تتأكد من المبلغ الصحيح علشان الورق ميرجعلكش---

---- the name of the applications are:

1. Application for document evaluation.

2. Application for evaluating examination.

---- في الapplication لازم يكون اسمك واسمها زى الباسبور بالضبط مفيش اختلاف.

--- ابعث كل الكلام ده قبل ميعاد dead time

___ البورد حيبعتلك أيميل انه استلم أوراقك وبعدين حيبعتلك جواب الموافقة على دخول

الامتحان (حدد البلد ) اللي عايز تروحها خليها تورونتو علشان مقر البورد هناك.

دى كل الخطوات بالترتيب

لو فيه اى حاجه مش واضحه ابقى اكتبلى

وبالتوفيق

ودعوااااااااااااااااااتكم

medopharm

رابط هذا التعليق

و الله العظيم هادعيلك ان ربنا يوفقك و يكرمك و تفتح صيدليه

في كندا مش بس تعادل بس ابقى شغلني فيها :)

"اللهم اياك نعبد واياك نستعين"

رابط هذا التعليق

و الله العظيم هادعيلك ان ربنا يوفقك و يكرمك و تفتح صيدليه

في كندا مش بس تعادل بس ابقى شغلني فيها :)

متشكر جدا يابنت مصر

بس انتى ادعيلى بس وماتقلقيش اول ما افتح الصيدليه مكانك هيكون محجوز

وكمان ماتشغليش بالك هشغلك من غير معادله ولا بتاع

دا احنا برضه ولاد حته واحده ولازم نقف جنب بعض

وربنا يوفقنا جميعا

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

يعطيكم العافية

ممكن سؤال

انا جبت كتاب comprehensive بس الكتاب كبير جدا وصعب الواحد يزكرو كلو

ماهي الاقسام الي ندرسها ونركز عليها والاشياء الي مش لازمه مشان متحان المعادله

وشكرا

رابط هذا التعليق

يعطيكم العافية

ممكن سؤال

انا جبت كتاب comprehensive بس الكتاب كبير جدا وصعب الواحد يزكرو كلو

ماهي الاقسام الي ندرسها ونركز عليها والاشياء الي مش لازمه مشان متحان المعادله

وشكرا

أخى MKZ

أهلا بيك

بالنسبه لكتاب CPR هو حقيقى حجمه كبير اوى ولكن نظام الامتحان الحالى يحتم عليك ماتسيبش منه ولا جزء

الأول كان هناك فعلا اجزاء معينه ممكن تركز عليها وكان بيجى منها معظم الامتحان زى مثلا

جزء OTC وجزءBASIC PHARMACOKINETIC و CLINICAL LABORATORY TESTS و INFECTIOUS DISEASES

والملاحظ خلال اخر امتحانين انهم ماكانوش مرتبطين بالأجزاء دى

وعشان تدخل الامتحان وانت مطمن لازم تذاكر الكتاب كله

وبالنسبه لبعض الاجزاء اللى مش مفهومه من كتاب الCPR ممكن تذاكرها من كتب تانيه

زى جزء الCALCULATION تزاكره من كتاب ال PHARMACEUTICAL CALCULATION

وكمان يفضل قبل ماتبدأ بالCPR زاكر فارماكولوجى الاول ويفضل يكون من كتاب زى الLIPPINCOTT

وبالتوفيق للجميع

MEDOPHARM

رابط هذا التعليق

عليكم ورحمه الله و رحمه الله و بركاته,انا اولا باشكر كل اللي ساهمو في اثراء الموضوع الجميل ده وربنا يديم علينا روح التعاون وينفعنا بيهاكلنا .

انا كان عندي اضافات بسيطه ربنا يكرم و حد من الاعضاء ينتفع بيها.

في موقع على النت اسمهwww.pharmacychoice.com الموقع ده مفيد جدا لتحديث معلومات الصيادله واعلامهم عن الادويه الجديده والقوانين الجديده و طبعا فرص العمل و النتوورك بس للاف دول متاحين في امريك بس على حد اللي شفته

في كمان جوا السايت ده لينك على سايت تاني اسمهwww.rxschool.com وده بقى موقع لمتابعه التعليم في الصيدله على النت.الجميل انه بعد ما تسجل فيه ممكن تسمع محاضرات عن مواضيع مختلفه ببلاش عالنت و ده بيساعد على التعود على اللهجه و متهيئلي ممكن بسهل علينا الشفوي ,وكمان بعد ما تذاكر المحاضرات دي فىquiz لو عديته بتاخدcredits معترف بيها في امريكا .معرفش هتنفعنا في كندا وللا لا بس اهي اكيد مش هتخسر.

يا رب الحاجات دي تفيدكو .و ربنا يوفقنا جميعا لما يحب ويرضى

في حاجه كمان كنت عايزه اسال عليه لو حد عنده فكره عن موضوع الbridging ده اعتقد انه فكره كويسه مدام كده وللا كده المعادله بتاخد حوالي سنتين .و كمان السنه التانيه فيه بيشغلوك همامتدرب في صيدليه تحت اشرافهم .متهيالي بالنسبه لينا احنا بالزات الصيادله الستات هيكون ده شغل مناسب ويتيحلنا فرصه الاختلاط بالناس في المجتمع الجديد ولوقت بسيط عشان الاولاد.ياريت لو حد عنده معلومه من اللي هناك ينورنا بيها .و ربنا يكرم الجميع

رابط هذا التعليق

المعليكم ورحمه الله و رحمه الله و بركاته,انا اولا باشكر كل اللي ساهمو في اثراء وضوع الجميل ده وربنا يديم علينا روح التعاون وينفعنا بيهاكلنا .

في موقع على النت اسمهwww.pharmacychoice.com الموقع ده مفيد جدا لتحديث معلومات الصيادله واعلامهم عن الادويه الجديده والقوانين الجديده و طبعا فرص العمل و النتوورك بس للاف دول متاحين في امريك بس على حد اللي شفته

في كمان جوا السايت ده لينك على سايت تاني اسمهwww.rxschool.com وده بقى موقع لمتابعه التعليم في الصيدله على النت.الجميل انه بعد ما تسجل فيه ممكن تسمع محاضرات عن مواضيع مختلفه ببلاش عالنت و ده بيساعد على التعود على اللهجه و متهيئلي ممكن بسهل علينا الشفوي ,وكمان بعد ما تذاكر المحاضرات دي فىquiz لو عديته بتاخدcredits معترف بيها في امريكا .معرفش هتنفعنا في كندا وللا لا بس اهي اكيد مش هتخسر.

في حاجه كمان كنت عايزه اسال عليه لو حد عنده فكره عن موضوع الbridging ده اعتقد انه فكره كويسه مدام كده وللا كده المعادله بتاخد حوالي سنتين .و كمان السنه التانيه فيه بيشغلوك همامتدرب في صيدليه تحت اشرافهم .متهيالي بالنسبه لينا احنا بالزات الصيادله الستات هيكون ده شغل مناسب ويتيحلنا فرصه الاختلاط بالناس في المجتمع الجديد ولوقت بسيط عشان الاولاد.ياريت لو حد عنده معلومه من اللي هناك ينورنا بيها .و ربنا يكرم الجميع

رابط هذا التعليق

عليكم ورحمه الله و رحمه الله و بركاته,انا اولا باشكر كل اللي ساهمو في اثراء الموضوع الجميل ده وربنا يديم علينا روح التعاون وينفعنا بيهاكلنا .

الأخت sadany

أهلا بيكى

ومتشكرين جدا للأضافات الجميله دى

وياريت كل اللى عنده اى معلومه مفيده للمعادله مايبخلش علينا بيها

بس ممكن توضحيى ايه هو بالظبط ال bridging

اصل حقيقى اول مره اسمع عنه

رابط هذا التعليق

شكرا لك يا أخت sadany

أنا كمان متابعه معاكم الموضوع بس برضوا عمري ما سمعت عن ال bridging

ده يا ريت توضحي لينا الحكايه دي ايه

"اللهم اياك نعبد واياك نستعين"

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...